ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"19" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 903/184/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.,
секретар судового засідання Христенко А.О.
при розгляді справи за позовом: Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області (вул. Європейська, 99, с. Маяки, Одеський р-н, Одеська обл., 67654)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Будстейт Груп (вул. Конякіна, 2, м. Луцьк, Волинська обл., 43023)
про стягнення 1476246,34 грн та зобов`язання вчинити певні дії,
за участю представників учасників справи:
від позивача: Гончаров В.М.;
від відповідача: не з`явився.
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, в якому просить суд стягнути з останнього 1371335,43 грн пені, 104910,91 грн штрафу та зобов`язати відповідача виконати умови п. 1.1. договорів підряду від 04.11.2020 № 99, від 10.09.2021 № 90 у розумні строки.
10.04.2024 позивач подав до суду заяву про забезпечення позову.
Позиції учасників справи
В обґрунтування підстав позову позивач посилається на обставину порушення відповідачем умов вищевказаних договорів в частині виконання робіт в обумовлені договорами строки та обсязі.
30.09.2024, 11.10.2024 позивач подав до суду письмові пояснення щодо строків нарахування пені, обраного позивачем способу захисту та розумних строків виконання спірних зобов`язань.
Відповідач відзив на позов і жодних доказів суду не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином, а отже справа згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України вирішується судом за наявними матеріалами. При цьому суд зауважує, що відповідач не повідомляв суду про наявність обставин, що перешкоджають йому брати участь у розгляді справи в умовах воєнного стану, запровадженого на території України або з інших підстав.
Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 23.02.2024 позовну заяву позивача було направлено за підсудністю до Господарського суду Одеської області.
Ухвалою суду від 12.04.2024 заяву позивача про забезпечення позову було повернуто заявнику.
Ухвалою суду від 15.04.2024 позову заяву позивача було прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 17.05.2024 о 12:30.
Протокольними ухвалами підготовче засідання відкладалось 17.05.2024 на 10.06.2024 о 11:00, 10.06.2024 на 08.07.2024 о 11:00.
Підготовче засідання 08.07.2024 об 11:00 не відбулось, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги.
Ухвалою суду від 08.07.2024 було призначено підготовче засідання на 25.07.2024 о 16:00.
Протокольною ухвалою від 25.07.2024 підготовче провадження було закрито та призначено справу до розгляду по суті на 13.09.2024 о 11:15.
Протокольними ухвалами у засіданнях суду оголошувались перерви 13.09.2024 до 08.10.2024 о 14:00, 08.10.2024 до 29.10.2024 о 14:00, 29.10.2024 до 19.11.2024 о 12:00.
У судовому засіданні 19.11.2024 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Обставини справи
04.11.2020 між позивачем (замовник) та відповідачем (підрядник) був укладений договір № 99 (а.с. 12-18, т. 1, далі-договір-1) , згідно з п. 1.1-1.2. якого Підрядник зобов`язався на свій ризик, власними силами/засобами виконати та здати Замовнику в установлений договором підряду строк роботи ДК 021:2015 код 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи (капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського, 73 (без втручання в несучі конструкції))» (далі - Об`єкт) та забезпечити усунення недоліків впродовж гарантійного періоду, а Замовник - прийняти від Підрядника належно виконанні роботи та оплатити їх в порядку, визначеному даним договором підряду. Найменування робіт - капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського, 73 (без втручання в несучі конструкції).
Відповідно до п. 2.1., 2.3., 2.5., 2.8. договору-1 загальний термін виконання робіт, визначених даним договором підряду, визначено в календарному графіку робіт (додаток № 2 до договору). Строки виконання робіт можуть змінюватися виключно за згодою сторін із внесенням відповідних змін у договір підряду. У разі виникнення обставин, які зумовлюють необхідність продовження строків виконання робіт, Підрядник зобов`язаний без затримки повідомити Замовника про їх появу і подати обґрунтування нових термінів завершення. Замовник без затримки повинен розглянути обґрунтування Підрядника, за необхідності витребувати у нього додаткову інформацію та ухвалити відповідне рішення і сповістити про нього Підрядника. Перегляд термінів завершення виконання робіт оформляється додатковою угодою.
Згідно з п. 4.1.-4.3. договору-1 загальна вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 5998500,00. Порядок визначення вартості договірної ціни проводиться згідно положень СОУ 42.1-37641918-050:2018 та положеннями ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, і може змінюватись у випадках, передбачених пп.6.3.2.3 вищевказаного ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Вартість робіт визначена тверда договірна ціна. Договірна ціна визначається відповідно до державних будівельних норм.
Відповідно до п. 6.1. договору-1 забезпечення робіт проектною документацією покладається на Замовника. Замовник передає Підряднику проектно-кошторисну документацію на об`єкт ремонту упродовж 5 днів з дня укладання договору.
Згідно з п. 7.1., 7.2. договору-1 закупівлю, одержання, складування, збереження необхідних для виконання робіт будівельних матеріалів, виробів, конструкцій, технологічного устаткування здійснює Підрядник. Підрядник здійснює закупівлю матеріалів, виробів, конструкцій, технологічного устаткування відповідно до проектної документації.
Відповідно до п. 10.1., 10.3., 10.4 договору-1 будівельний майданчик (фронт робіт) надається Підряднику Замовником за відповідним актом приймання - передачі протягом 5 (п`яти) днів з дня укладання договору підряду. Організація виконання робіт повинна відповідати проектній документації переданої Підряднику (у разі визначення). Підрядник забезпечує виконання робіт згідно з календарним графіком робіт (Додаток №2). Підрядник зобов`язується повідомити Замовника про виникнення обставин, що загрожують виконанню договору з вини Замовника, протягом 2 (двох) днів з дня їх виникнення. Замовник протягом 5 днів з дня одержання повідомлення від Підрядника повинен надати йому відповідь щодо прийнятих рішень та намічених заходів.
Згідно з ст. 12.1. договору-1 відповідно до частин першої статті 23 Бюджетного кодексу України, платіжні зобов`язання Замовника виникають у разі наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань.
Відповідно до п. 13.1., 13.2. договору-1 приймання-передача закінчених робіт (капітального ремонту) буде здійснюватися відповідно до вимог Загальних умов та інших нормативних актів, які регламентують прийняття закінчених об`єктів в експлуатацію. Підрядник здає завершений капітальний ремонт і готовий до експлуатації об`єкт Замовнику. Для прийняття об`єкта Підрядник передає Замовнику всю визначену правовими документами документацію. У разі виявлення в процесі приймання-передачі закінчених робіт з капітального ремонту (об`єкта ремонту) недоліків, допущених з вини Підрядника, він у визначений Замовником строк зобов`язаний усунути їх і повторно повідомити Замовника про готовність до передачі закінчених робіт (об`єкта ремонту). Якщо Підрядник не бажає чи не може усунути такі недоліки, Замовник попереджає Підрядника про порушення ним своїх зобов`язань, і, якщо Підрядник без затримки не вживатиме необхідних заходів для виправлення ситуації, усуває недоліки своїми силами або із залученням третіх осіб за рахунок Підрядника. Всі витрати, пов`язані з усуненням недоліків Замовником, компенсуються Підрядником. Якщо виявлені недоліки не можуть бути усунені Підрядником, Замовником або третьою особою, Замовник має право відмовитися від прийняття таких робіт (об`єкта ремонту) шляхом направлення відповідного повідомлення Підряднику або вимагати відповідного зниження договірної ціни чи компенсації збитків.
Згідно з п. 14.1.-14.3. договору-1 Замовник зобов`язаний забезпечувати фінансування робіт в обсязі, передбаченому відповідними Переліками на поточний рік. Оплата за виконані роботи (форма КБ-2в, КБ-3) проводиться шляхом перерахування коштів на рахунок Підрядника на підставі наданих Підрядником актів виконаних робіт протягом 10 банківських днів з моменту подання актів. Підставою для здійснення розрахунків з Підрядником є підписані сторонами акт прийняття виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-2в) та довідка про вартість виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-3), які складаються Підрядником. З метою забезпечення виконання вимог зазначені форми подаються Замовнику не пізніше 23 числа звітного місяця. Замовник за участю Підрядника чи самостійно перевіряє обґрунтованість поданих йому документів, підписує та передає їх Підряднику впродовж 5 календарних днів, якщо платежі за виконані роботи є проміжними, і впродовж 28 днів, якщо платежі за виконані роботи є кінцевими.
Відповідно до п. 14.15 договору-1 якщо під час виконання робіт виникне потреба у виконанні додаткових робіт, не врахованих проектною документацією, Підрядник зобов`язаний письмово повідомити Замовника про обставини, що призвели до виконання таких робіт, у термін не пізніше трьох робочих днів з дня виникнення таких обставин, та подати Замовнику пропозиції з відповідними розрахунками. Замовник розглядає зазначені пропозиції, приймає рішення по суті та повідомляє про нього Підрядника. В разі, якщо Підрядник не повідомив Замовника в установленому порядку про необхідність виконання додаткових робіт, він не може вимагати від Замовника оплати виконаних додаткових робіт і відшкодування завданих йому збитків, якщо документально не доведе, що проведення таких робіт було необхідне в інтересах Замовника, зокрема, у зв`язку з тим, що зупинення робіт загрожувало знищенням або пошкодженням об`єкта ремонту.
Згідно з п. 16.2. договору-1 Підрядник несе відповідальність за порушення зі своєї вини таких зобов`язань за договором, зокрема: за порушення строків закінчення виконання робіт (здачі закінченого об`єкта в експлуатацію) та передачі об`єкта стягується пеня у розмірі 0,5 відсотка вартості робіт за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Відповідно до п. 17.1.-17.3. договору-1 сторони домовилися, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) вони визначають такі випадки: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо. Сторона, щодо якої склалися визначені в п. 63 обставини, зобов`язана письмово повідомити другу сторону протягом 10 днів з моменту їх виникнення та звернутися до уповноваженої торгово-промислової палати з метою отримання відповідного сертифіката, згідно з регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили). Несвоєчасне повідомлення є підставою для втрати права посилатися на вказані обставини як на підставу звільнення від відповідальності. У випадку якщо форс-мажорні обставини тривають більше ніж 30 днів поспіль, сторона має право заявити про розірвання цього договору в односторонньому порядку. При цьому сторони залишаються відповідальними за фактично виконані за договором зобов`язання, які були виконані до дати настання форс-мажорних обставин.
Згідно з п. 18.1., 18.2. договору-1 зміни, доповнення та розірвання договору здійснюється за взаємною згодою сторін шляхом укладання додаткової угоди за ініціативою будь-якої сторони. Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених частиною 5 статті 41 Закон України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до п. 18.3., 18.4. договору-1 підписанням даного договору сторони погодили, що Замовник має право на одностороннє розірвання даного договору у випадку невиконання та/або неналежного виконання Підрядником своїх зобов`язань за даним договором. Одностороннє розірвання відбувається шляхом направлення Замовником відповідного повідомлення Підряднику, за реквізитами (адреса) визначеними в даному договорі, у строк, що не перевищує 10 (десяти) календарних днів до дати розірвання договору. У такому випадку договір вважається розірваним в односторонньому порядку без укладення додаткової угоди про розірвання договору з дати визначеної в повідомленні Замовника. Ризик неотримання листа про одностороннє розірвання Договору підряду несе Підрядник. Розірвання даного договору з підстав, визначених в п. 18.3. договору, не звільняє Підрядника від сплати штрафних санкцій та відшкодування збитків, завданих невиконанням та/або неналежного виконання Підрядником своїх зобов`язань за даним договором.
Згідно з п. 19.1., 19.2. договору-1 цей договір набирає чинності з моменту підпису повноважними представниками сторін і діє до 31.12.2020, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань. Закінчення строку договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії договору.
Відповідно до п. 21.4. договору-1 сторони погодились, що сторона вважається такою, що знала про зміну адреси іншої сторони, виключно у разі укладення сторонами відповідної додаткової угоди до цього договору. Сторони погодились, що документи, надіслані рекомендованим листом відповідно до Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2009 року № 270, вважаються отриманими Підрядником на десятий календарний день з дати реєстрації Замовником рекомендованого листа у відділенні поштового зв`язку (при цьому Підрядник несе ризик отримання таких листів у строк, що перевищує десять календарних днів) або в день особистого вручення Підряднику, зазначений в документах.
Згідно з додатком № 2 до договору-1 (а.с. 18 - зворот, т. 1) сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад грудень 2020 року. Згідно з додатком № 3 до договору-1 (а.с. 19, т. 1) сторони погодили такий графік фінансування робіт: листопад грудень 2020 року на суму 5998500,00 грн. Також позивачем були подані суду договірна ціна до договору-1 (а.с. 19 зворот-20, т. 1), локальні кошториси та відомості (а.с. 20 зворот-82, т. 1).
06.11.2020 між сторонами була укладена додаткова угода № 1 до договору-1 (а.с. 83, т. 1), якою сторони внесли зміни до п.14.4. договору та виклали його в такій редакції: «Замовник протягом 10 календарних днів з дня надання рахунку перераховує Підряднику попередню оплату у розмірі 30 відсотків вартості річного обсягу робіт в сумі 1799550,00 грн (один мільйон сімсот дев`яносто дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ 299925,00 грн (двісті дев`яносто дев`ять тисяч дев`ятсот двадцять п`ять гривень 00 копійок). Попередня оплата виділяється на закупівлю необхідних для використання матеріальних ресурсів і має бути використана впродовж трьох місяців. Суми попередньої оплати, не використані впродовж цього часу, повертаються Замовнику. Замовник має право контролювати використання сум авансу і вимагати його дострокового повернення у разі нецільового використання. Попередня оплата здійснюється шляхом спрямування бюджетних коштів Підряднику на небюджетний рахунок, відкритий на його ім`я в органах Державної казначейської служби у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів Підрядником виключно з такого рахунку на цілі, визначені даним договором підряду, з наданням підтвердних документів органам Державної казначейської служби (відповідно до постанови КМУ від 4 грудня 2019 р. № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти»).
22.12.2020 між сторонами була укладена додаткова угода № 2 до договору-1 (а.с. 84, т. 1), якою сторони: продовжили строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: через гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2; виклали п. 4.1. договору в такій редакції: «Загальна вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 5998500,00 (п`ять мільйонів дев`ятсот дев`яносто вісім тисяч п`ятсот гривень 00 копійок) грн, в т. ч. ПДВ 999 750,00 грн: на 2020 рік 1799550,00 грн (один мільйон сімсот дев`яносто дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ - 299 925,00 грн; на 2021 рік - 4198950,00 грн (чотири мільйони сто дев`яносто вісім тисяч дев`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ - 699825,00 грн; передбачили, що договір-1 набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 30 червня 2021 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань; виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт».
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-1 (а.с. 84 зворот-85, т. 1), в редакції додаткової угоди № 1, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад 2020 року червень 2021 року; такий графік фінансування робіт: листопад 2020 року червень 2021 року на сталу суму 5998500,00 грн.
16.03.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 3 до договору-1 (а.с. 86, т. 1), якою сторони внесли зміни до реквізитів сторін.
19.03.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 4 до договору-1 (а.с. 87, т. 1), якою сторони: виклали п. 4.1. договору в такій редакції: «Загальна Вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 5998500,00 (п`ять мільйонів дев`ятсот дев`яносто вісім тисяч п`ятсот гривень 00 копійок) грн, в т. ч. ПДВ 999750,00 грн: на 2020 рік - 1799550,00 грн. (один мільйон сімсот дев`яносто дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ - 299925,00 грн; на 2021 рік - 4198950,00 гри. (чотири мільйони сто дев`яносто вісім тисяч дев`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок) в т.ч. ПДВ - 699825,00 грн.
29.06.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 5 до договору-1 (а.с. 88, т. 1), якою сторони: продовжили строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: через гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2; виклали п. 19.1. договору в такій редакції: «цей Договір набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 31 липня 2021 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань.»; виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт».
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-1 (а.с. 88 зворот-89, т. 1), в редакції додаткової угоди № 5, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад 2020 року липень 2021 року; такий графік фінансування робіт: листопад 2020 року липень 2021 року на сталу суму 5998500,00 грн.
30.07.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 6 до договору-1 (а.с. 90, т. 1), якою сторони: продовжили строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: через гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2; виклали п. 19.1. договору в такій редакції: «цей Договір набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 31 серпня 2021 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань.»; виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт».
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-1 (а.с. 90 зворот-91, т. 1), в редакції додаткової угоди № 6, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад 2020 року серпень 2021 року; такий графік фінансування робіт: листопад 2020 року серпень 2021 року на сталу суму 5998500,00 грн.
12.08.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 7 до договору-1 (а.с. 92, т. 1), якою сторони внесли зміни до реквізитів сторін.
28.08.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 8 до договору-1 (а.с. 93, т. 1), якою сторони внесли такі зміни до договору: «Продовжити строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: у зв`язку із виникненням потреби у закупівлі додаткових робіт, не передбачених проектом, виникла необхідність у коригуванні проекту на виконання робіт, а саме «Капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область Білгород-Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського, 73 (без втручання в несучі конструкції)». У ході виконання робіт виявлено, що для продовження капітального ремонту амбулаторії потрібно здійснити коригування проектно-кошторисної документації з зазначенням додаткових та залишкових робіт, потреба в яких виникла під час виконання робіт по даному об`єкту. Вищевказані додаткові роботи збільшують обсяг та вартість робіт по даному об`єкту. У зв`язку із тим, що виникла необхідність у коригування в частині наданих підрядною організацією зауважень до попереднього проекту, що мало призвести до збільшення кошторисної вартості, у 2020-2021 роках було здійснено коригування проектної документації по робочому проекту на виконання робіт з «Капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського, 73 (без втручання в несучі конструкції) (коригування)». Зазначені додаткові та залишкові роботи, на даний час, включені до проектної документації, пройдена експертиза і отримано експертний звіт № ЕК-4038/04-21 від 07 квітня 2021 року. Під час розгляду проектної документації експертами та проведення комплексної експертизи проекту в проект внесені зміни та доповнення. Згідно з завданням замовника, обсягом проектної документації, кошторисним призначенням на 2021 рік, існує необхідність проведення додаткових робіт, не включених у початковий проект, але проведення яких стало необхідним через непередбачувані обставини. Зважаючи на те, що частина робіт по об`єкту виконана в рамках Договору, виникає проблема забезпечення сумісності з уже виконаними роботами, оскільки роботи за Договором та додаткові роботи повинні проводитись одночасно. 28.08.2021 розпочато проведення переговорної процедури по додатковим роботам. При цьому укласти договір за результатами переговорів, виконати весь об`єм будівельних робіт та передати завершений будівництвом об`єкт замовнику відповідно не представляється можливим у термін до 31.08.2021. У зв`язку з вище викладеним пункт 19.1. викласти в наступній редакції: 19.1. Цей Договір набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 31 грудня 2021 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань.»; а також виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт».
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-1 (а.с. 91, т. 1), в редакції додаткової угоди № 8, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад 2020 року грудень 2021 року; такий графік фінансування робіт: листопад 2020 року грудень 2021 року на сталу суму 5998500,00 грн. Також позивачем були подані суду експертний звіт від 07.04.2021 щодо розгляду проектної документації з додатком, в якому вказана загальна кошторисна вартість будівництва 9244,936 тис. грн (а.с. 95-97, т. 1), рішення позивача від 22.04.2021 № 8/24-VIII про затвердження проектно-кошторисної документації (а.с. 98, т. 1) та зведений кошторисний розрахунок (а.с. 98 зворот-99, т. 1).
29.12.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 9 до договору-1 (а.с. 100, т. 1), якою сторони внесли виклали п. 4.1. договору в такій редакції: «Загальна вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 5998500,00 (п`ять мільйонів дев`ятсот дев`яносто вісім тисяч п`ятсот гривень 00 копійок), в т. ч. ПДВ - 999750,00 гри.: на 2020 рік - 1799550,00 грн. (один мільйон сімсот дев`яносто дев`ять тисяч п`ятсот п`ятдесят гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ - 299 925,00 грн; на 2021 рік - 3710955,21 грн. (три мільйони сімсот десять тисяч дев`ятсот п`ятдесят п`ять гривень 21 копійка), в т.ч. ПДВ - 618492,54 грн; на 2022 рік - 487994,79 грн. (чотириста вісімдесят сім тисяч дев`ятсот дев`яносто чотири гривні 79 копійок), в т.ч. ПДВ - 81332,46 грн; продовжили строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: з огляду на те, що більшість працівників Підрядника, які безпосередньо залучені у процес підрядних робіт, знаходились та продовжують знаходитись на самоізоляції у зв`язку із виявленням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої корона вірусом SАRS-СоV-2. У зв`язку з чим у Підрядника неодноразово оголошувався простій. Зазначене унеможливлює виконання робіт у строк до 31.12.2021; виклали п. 19.1. договору в такій редакції: «цей Договір набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 31 березня 2022 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань»; виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт»; а також внесли зміни до реквізитів сторін, зокрема вказали місцезнаходження відповідача: 04060, Україна, Київська область, м. Київ, вулиця Берлінського Максима, будинок 9.
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-1 (а.с. 101-102, т. 1), в редакції додаткової угоди № 9, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: листопад 2020 року березень 2022 року; такий графік фінансування робіт: листопад 2020 року березень 2022 року на сталу суму 5998500,00 грн.
На виконання умов договору-1 відповідач виконав, а позивач прийняв і оплатив роботи на загальну суму 5510505,21 грн, що підтверджується довідками форми КБ-3, актами КБ-2в за грудень 2020 року на суму 1799550,00 грн (а.с. 105-119, т. 1), за березень 2021 року на суму 644931,65 грн (а.с. 120-140, т. 1), за серпень 2021 року на суму 1066164,34 грн (а.с. 142-150, т. 1), за вересень 2021 року на суму 1034282,14 грн (а.с. 152-166, т. 1), за жовтень 2021 року на суму 273732,00 грн (а.с. 169, т. 1), за грудень 2021 року на суму 691845,08 грн (а.с. 168, 171-196, т. 1), платіжними дорученнями № 333, 29, 31, 179, 277, 276, 279, 283, 284, 337, 338 (а.с. 104, 125, 141, 151, 167, 170, 190, 197), поясненнями позивача та не заперечується відповідачем.
Отже, відповідачем не були виконані роботи по договору-1 на суму 487994,79 грн, які останній, згідно з умовами договору, мав виконати у строк до 31.03.2022. При цьому в матеріалах справи відсутні докази неможливості виконання відповідачем цих робіт у вказаний строк, настання для відповідача у спірних правовідносинах форс-мажорних обставин, письмового повідомлення відповідача позивача про існування яких-небудь обставин, які заважали відповідачу виконати у повному обсязі зобов`язання за договором-1, відмови відповідача від виконання договору-1, зупинення відповідачем виконання робіт по договору-1 тощо.
Враховуючи порушення відповідачем строку виконання свого зобов`язання по договору-1, позивач 14.03.2023 направив відповідачу лист № 342-04.3-07 (а.с. 40, т. 2), який згідно з рекомендованим повідомленням про вручення (а.с. 41, т. 2) був отриманий останнім 30.03.2023. У вказаному листі позивач повідомив відповідача, що відповідач будь-які роботи протягом 2022 року на об`єкті не проводив, про причини невиконання умов договору позивача не повідомив, а тому, у зв`язку з необхідністю завершення будівельних робіт позивач зазначив відповідачу, що позивачем будуть вживатися заходи щодо укладення договору на виконання робіт, які не виконані відповідачем. В матеріалах справи відсутні відповідь відповідача на згаданий лист позивача та договір підряду на невиконані роботи, укладений позивачем з іншим підрядником. Як пояснив суду представник позивача такий договір не був укладений і роботи залишаються невиконаними, у зв`язку з чим 22 лютого 2024 року, тобто майже через 2 роки з дня закінчення строку для їх виконання (31.03.2022), позивач звернувся до суду з цим позовом про зобов`язання відповідача виконати п. 1.1. договору-1 у розумні строки.
Крім цього, у зв`язку з тим, що відповідач допустив порушення строків закінчення виконання робіт по договору-1 позивач на підставі п. 16.2. договору нарахував до стягнення з відповідача пеню у розмірі 446515,23 грн за період з 01.04.2022 до 01.10.2022 та штраф в сумі 34159,64 грн.
10.09.2021 між позивачем (замовник) та відповідачем (підрядник) був укладений договір № 90 (а.с. 198-203, т. 1, далі-договір-2) , згідно з п. 1.1-1.2. якого Підрядник зобов`язався на свій ризик, власними силами/засобами виконати та здати Замовнику в установлений договором підряду строк роботи ДК 021:2015 код 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи «Капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського,73 (без втручання в несучі конструкції) (коригування)», (далі - Об`єкт) та забезпечити усунення недоліків впродовж гарантійного періоду, а Замовник - прийняти від Підрядника належно виконанні роботи та оплатити їх в порядку визначеному даним Договором підряду. Найменування робіт - «Капітальний ремонт будівлі амбулаторії ЗПСМ з технічним переобладнанням та переплануванням, за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, село Удобне, вул. Кочубинського,73 (без втручання в несучі конструкції) (коригування)».
Відповідно до п. 2.1., 2.3., 2.5., 2.8. договору-2 загальний термін виконання робіт, визначених даним договором підряду, визначено в календарному графіку робіт (додаток № 2 до договору). Строки виконання робіт можуть змінюватися виключно за згодою сторін із внесенням відповідних змін у договір підряду. У разі виникнення обставин, які зумовлюють необхідність продовження строків виконання робіт, Підрядник зобов`язаний без затримки повідомити Замовника про їх появу і подати обґрунтування нових термінів завершення. Замовник без затримки повинен розглянути обґрунтування Підрядника, за необхідності витребувати у нього додаткову інформацію та ухвалити відповідне рішення і сповістити про нього Підрядника. Перегляд термінів завершення виконання робіт оформляється додатковою угодою.
Згідно з п. 4.1.-4.3. договору-2 загальна вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 2996920,25 грн. Порядок визначення вартості договірної ціни проводиться згідно положень СОУ 42.1-37641918-050:2018 та положеннями ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, і може змінюватись у випадках, передбачених пп.6.3.2.3 вищевказаного ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Вартість робіт визначена тверда договірна ціна. Договірна ціна визначається відповідно до державних будівельних норм.
Відповідно до п. 6.1. договору-2 забезпечення робіт проектною документацією покладається на Замовника. Замовник передає Підряднику проектно-кошторисну документацію на об`єкт ремонту упродовж 5 днів з дня укладання договору.
Згідно з п. 7.1., 7.2. договору-2 закупівлю, одержання, складування, збереження необхідних для виконання робіт будівельних матеріалів, виробів, конструкцій, технологічного устаткування здійснює Підрядник. Підрядник здійснює закупівлю матеріалів, виробів, конструкцій, технологічного устаткування відповідно до проектної документації.
Відповідно до п. 10.1., 10.3., 10.4 договору-2 будівельний майданчик (фронт робіт) надається Підряднику Замовником за відповідним актом приймання - передачі протягом 5 (п`яти) днів з дня укладання договору підряду. Організація виконання робіт повинна відповідати проектній документації переданої Підряднику (у разі визначення). Підрядник забезпечує виконання робіт згідно з календарним графіком робіт (Додаток №2). Підрядник зобов`язується повідомити Замовника про виникнення обставин, що загрожують виконанню договору з вини Замовника, протягом 2 (двох) днів з дня їх виникнення. Замовник протягом 5 днів з дня одержання повідомлення від Підрядника повинен надати йому відповідь щодо прийнятих рішень та намічених заходів.
Згідно з ст. 12.1. договору-2 відповідно до частин першої статті 23 Бюджетного кодексу України, платіжні зобов`язання Замовника виникають у разі наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань.
Відповідно до п. 13.1., 13.2. договору-2 приймання-передача закінчених робіт (капітального ремонту) буде здійснюватися відповідно до вимог Загальних умов та інших нормативних актів, які регламентують прийняття закінчених об`єктів в експлуатацію. Підрядник здає завершений капітальний ремонт і готовий до експлуатації об`єкт Замовнику. Для прийняття об`єкта Підрядник передає Замовнику всю визначену правовими документами документацію. У разі виявлення в процесі приймання-передачі закінчених робіт з капітального ремонту (об`єкта ремонту) недоліків, допущених з вини Підрядника, він у визначений Замовником строк зобов`язаний усунути їх і повторно повідомити Замовника про готовність до передачі закінчених робіт (об`єкта ремонту). Якщо Підрядник не бажає чи не може усунути такі недоліки, Замовник попереджає Підрядника про порушення ним своїх зобов`язань, і, якщо Підрядник без затримки не вживатиме необхідних заходів для виправлення ситуації, усуває недоліки своїми силами або із залученням третіх осіб за рахунок Підрядника. Всі витрати, пов`язані з усуненням недоліків Замовником, компенсуються Підрядником. Якщо виявлені недоліки не можуть бути усунені Підрядником, Замовником або третьою особою, Замовник має право відмовитися від прийняття таких робіт (об`єкта ремонту) шляхом направлення відповідного повідомлення Підряднику або вимагати відповідного зниження договірної ціни чи компенсації збитків.
Згідно з п. 14.1.-14.3. договору-2 Замовник зобов`язаний забезпечувати фінансування робіт в обсязі, передбаченому відповідними Переліками на поточний рік. Оплата за виконані роботи (форма КБ-2в, КБ-3) проводиться шляхом перерахування коштів на рахунок Підрядника на підставі наданих Підрядником актів виконаних робіт протягом 10 банківських днів з моменту подання актів. Підставою для здійснення розрахунків з Підрядником є підписані сторонами акт прийняття виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-2в) та довідка про вартість виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-3), які складаються Підрядником. З метою забезпечення виконання вимог зазначені форми подаються Замовнику не пізніше 23 числа звітного місяця. Замовник за участю Підрядника чи самостійно перевіряє обґрунтованість поданих йому документів, підписує та передає їх Підряднику впродовж 5 календарних днів, якщо платежі за виконані роботи є проміжними, і впродовж 28 днів, якщо платежі за виконані роботи є кінцевими.
Відповідно до п. 14.15. договору-2 якщо під час виконання робіт виникне потреба у виконанні додаткових робіт, не врахованих проектною документацією, Підрядник зобов`язаний письмово повідомити Замовника про обставини, що призвели до виконання таких робіт, у термін не пізніше трьох робочих днів з дня виникнення таких обставин, та подати Замовнику пропозиції з відповідними розрахунками. Замовник розглядає зазначені пропозиції, приймає рішення по суті та повідомляє про нього Підрядника. В разі, якщо Підрядник не повідомив Замовника в установленому порядку про необхідність виконання додаткових робіт, він не може вимагати від Замовника оплати виконаних додаткових робіт і відшкодування завданих йому збитків, якщо документально не доведе, що проведення таких робіт було необхідне в інтересах Замовника, зокрема, у зв`язку з тим, що зупинення робіт загрожувало знищенням або пошкодженням об`єкта ремонту.
Згідно з п. 16.2. договору-2 Підрядник несе відповідальність за порушення зі своєї вини таких зобов`язань за договором, зокрема: за порушення строків закінчення виконання робіт (здачі закінченого об`єкта в експлуатацію) та передачі об`єкта стягується пеня у розмірі 0,5 відсотка вартості робіт за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Відповідно до п. 17.1.-17.3. договору-2 сторони домовилися, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) вони визначають такі випадки: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо. Сторона, щодо якої склалися визначені в п. 63 обставини, зобов`язана письмово повідомити другу сторону протягом 10 днів з моменту їх виникнення та звернутися до уповноваженої торгово-промислової палати з метою отримання відповідного сертифіката, згідно з регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили). Несвоєчасне повідомлення є підставою для втрати права посилатися на вказані обставини як на підставу звільнення від відповідальності. У випадку якщо форс-мажорні обставини тривають більше ніж 30 днів поспіль, сторона має право заявити про розірвання цього договору в односторонньому порядку. При цьому сторони залишаються відповідальними за фактично виконані за договором зобов`язання, які були виконані до дати настання форс-мажорних обставин.
Згідно з п. 18.1., 18.2. договору-2 зміни, доповнення та розірвання договору здійснюється за взаємною згодою сторін шляхом укладання додаткової угоди за ініціативою будь-якої сторони. Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, встановлених частиною 5 статті 41 Закон України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до п. 18.3., 18.4. договору-2 підписанням даного договору сторони погодили, що Замовник має право на одностороннє розірвання даного договору у випадку невиконання та/або неналежного виконання Підрядником своїх зобов`язань за даним договором. Одностороннє розірвання відбувається шляхом направлення Замовником відповідного повідомлення Підряднику, за реквізитами (адреса) визначеними в даному договорі, у строк, що не перевищує 10 (десяти) календарних днів до дати розірвання договору. У такому випадку договір вважається розірваним в односторонньому порядку без укладення додаткової угоди про розірвання договору з дати визначеної в повідомленні Замовника. Ризик неотримання листа про одностороннє розірвання Договору підряду несе Підрядник. Розірвання даного договору з підстав, визначених в п. 18.3. договору, не звільняє Підрядника від сплати штрафних санкцій та відшкодування збитків, завданих невиконанням та/або неналежного виконання Підрядником своїх зобов`язань за даним договором.
Згідно з п. 19.1., 19.2. договору-2 цей договір набирає чинності з моменту підпису повноважними представниками сторін і діє до 31.12.2021, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань. Закінчення строку договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії договору.
Відповідно до п. 21.4. договору-2 сторони погодились, що сторона вважається такою, що знала про зміну адреси іншої сторони, виключно у разі укладення сторонами відповідної додаткової угоди до цього договору. Сторони погодились, що документи, надіслані рекомендованим листом відповідно до Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2009 року № 270, вважаються отриманими Підрядником на десятий календарний день з дати реєстрації Замовником рекомендованого листа у відділенні поштового зв`язку (при цьому Підрядник несе ризик отримання таких листів у строк, що перевищує десять календарних днів) або в день особистого вручення Підряднику, зазначений в документах.
Згідно з додатком № 2 до договору-2 (а.с. 204, т. 1) сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: вересень грудень 2021 року. Згідно з додатком № 3 до договору-2 (а.с. 204 зворот, т. 1) сторони погодили такий графік фінансування робіт: вересень грудень 2021 року на суму 2996920,25 грн. Також позивачем були подані суду договірна ціна до договору-1 (а.с. 205, т. 1), локальні кошториси та відомості (а.с. 206-239, т. 1).
29.12.2021 між сторонами була укладена додаткова угода № 1 до договору-2 (а.с. 240, т. 1), якою сторони: виклали п. 4.1. договору в такій редакції: «Загальна вартість робіт погоджена за договірною ціною, відповідно до тендерної пропозиції Підрядника на момент укладання даного договору складає 2996920,25 (два мільйони дев`ятсот дев`яносто шість тисяч дев`ятсот двадцять гривень 25 копійок), в т. ч. ПДВ 499486,71 грн: на 2021 рік - 1986187,79 грн (один мільйон дев`ятсот вісімдесят шість тисяч сто вісімдесят сім гривень 79 копійок), в т.ч. ПДВ - 331031,30 грн; на 2022 рік - 1010732,46 грн (один мільйон десять тисяч сімсот тридцять дві гривні 46 копійок), в т.ч. ПДВ - 168455,41 грн; продовжили строк дії договору на виконання робіт, у зв`язку з виникненням документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, а саме: з огляду на те, що більшість працівників Підрядника, які безпосередньо залучені у процес підрядних робіт, знаходились та продовжують знаходитись на самоізоляції у зв`язку із виявленням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2. У зв`язку з чим у Підрядника неодноразово оголошувався простій. Зазначене унеможливлює виконання робіт у строк до 31.12.2021. У зв`язку з вище викладеним пункт 19.1. був викладений сторонами в наступній редакції: «Цей Договір набирає чинності з моменту його підпису повноважними представниками сторін і діє до 31 березня 2022 року, а в частині розрахунків - до повного виконання зобов`язань»; виклали в новій редакції додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт» та додаток №3 «Графік фінансування робіт»; внесли зміни до реквізитів сторін, зокрема вказали місцезнаходження відповідача: 04060, Україна, Київська область, м. Київ, вулиця Берлінського Максима, будинок 9.
Згідно з додатками № 2, 3 до договору-2 (а.с. 241-242, т. 1), в редакції додаткової угоди № 1, сторони погодили такий календарний графік виконання робіт: вересень 2021 року березень 2022 року; такий графік фінансування робіт: вересень 2021 року березень 2022 року на сталу суму 2996920,25 грн.
На виконання умов договору-2 відповідач виконав, а позивач прийняв і оплатив роботи на загальну суму 1986187,79 грн, що підтверджується довідками форми КБ-3, актами КБ-2в за вересень 2021 року на суму 435802,77 грн (а.с. 243, т. 2 а.с. 1, т. 3), за листопад 2021 року на суму 917471,01 грн (а.с. 2-14, т. 2), за грудень 2021 року на суму 632914,01 грн (а.с. 16-22, 24-33, т. 2), платіжними дорученнями № 227, 278, 280, 281, 282, 285, 286, 339, 340 (а.с. 2, 15, 23, 34, т. 2), поясненнями позивача та не заперечується відповідачем.
Отже, відповідачем не були виконані роботи по договору-2 на суму 1010732,46 грн, які останній, згідно з умовами договору, мав виконати у строк до 31.03.2022. При цьому в матеріалах справи відсутні докази неможливості виконання відповідачем цих робіт у вказаний строк, настання для відповідача у спірних правовідносинах форс-мажорних обставин, письмового повідомлення відповідача позивача про існування яких-небудь обставин, які заважали відповідачу виконати у повному обсязі зобов`язання за договором-2, відмови відповідача від виконання договору-2, зупинення відповідачем виконання робіт по договору-2 тощо.
Враховуючи порушення відповідачем строку виконання свого зобов`язання по договору-2, позивач 14.03.2023 направив відповідачу лист № 341-04.3-07 (а.с. 42, т. 2), який згідно з рекомендованим повідомленням про вручення (а.с. 43, т. 2) був отриманий останнім 30.03.2023. У вказаному листі позивач повідомив відповідача, що відповідач будь-які роботи протягом 2022 року на об`єкті не проводив, про причини невиконання умов договору позивача не повідомив, а тому, у зв`язку з необхідністю завершення будівельних робіт позивач зазначив відповідачу, що позивачем будуть вживатися заходи щодо укладення договору на виконання робіт, які не виконані відповідачем. В матеріалах справи відсутні відповідь відповідача на згаданий лист позивача та договір підряду на невиконані роботи, укладений позивачем з іншим підрядником. Як пояснив суду представник позивача такий договір не був укладений і роботи залишаються невиконаними, у зв`язку з чим 22 лютого 2024 року, тобто майже через 2 роки з дня закінчення строку для їх виконання (31.03.2022), позивач звернувся до суду з цим позовом про зобов`язання відповідача виконати п. 1.1. договору-2 у розумні строки.
Крім цього, у зв`язку з тим, що відповідач допустив порушення строків закінчення виконання робіт по договору-2 позивач на підставі п. 16.2. договору нарахував до стягнення з відповідача пеню у розмірі 924820,20 грн за період з 01.04.2022 до 01.10.2022 та штраф в сумі 70751,27 грн.
Також, позивачем до матеріалів справи були додані звіти про результати проведення процедури закупівлі та повідомлення про внесення змін до договорів (а.с. 44-57, т. 2).
Законодавство, застосоване судом до спірних відносин
Згідно з ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до ст. 317 ГК України будівництво об`єктів виробничого та іншого призначення, підготовка будівельних ділянок, роботи з обладнання будівель, роботи з завершення будівництва, прикладні та експериментальні дослідження і розробки тощо, які виконуються суб`єктами господарювання для інших суб`єктів або на їх замовлення, здійснюються на умовах підряду. Для здійснення робіт, зазначених у частині першій цієї статті, можуть укладатися договори підряду: на капітальне будівництво (в тому числі субпідряду); на виконання проектних і досліджувальних робіт; на виконання геологічних, геодезичних та інших робіт, необхідних для капітального будівництва; інші договори. Загальні умови договорів підряду визначаються відповідно до положень Цивільного кодексу України про договір підряду, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Згідно з ст. 320 ГК України замовник має право, не втручаючись у господарську діяльність підрядника, здійснювати контроль і технічний нагляд за відповідністю обсягу, вартості і якості виконаних робіт проектам і кошторисам. Він має право перевіряти хід і якість будівельних і монтажних робіт, а також якість матеріалів, що використовуються. У разі якщо підрядник не береться своєчасно за виконання договору або виконує роботу настільки повільно, що закінчення її до строку стає явно неможливим, замовник має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Відповідно до ч. 1 ст. 322 ГК України за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором підряду на капітальне будівництво винна сторона сплачує штрафні санкції, а також відшкодовує другій стороні збитки (зроблені другою стороною витрати, втрату або пошкодження її майна, неодержані доходи) в сумі, не покритій штрафними санкціями, якщо інший порядок не встановлено законом.
Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору. Вказане цілком кореспондується з положеннями статті 193 ГК України. Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною 2 ст. 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу; порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених зазначеним Кодексом, іншими законами або договором. Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Частиною 1 ст. 611 ЦК України передбачено можливість настання правових наслідків, встановлених договором або законом, зокрема, у вигляді сплати неустойки.
Відповідно до ст. 598, 599, 607 ЦК України зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом. Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином. Зобов`язання припиняється неможливістю його виконання у зв`язку з обставиною, за яку жодна із сторін не відповідає.
Згідно з ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Боржник, який прострочив виконання зобов`язання, відповідає перед кредитором за завдані простроченням збитки і за неможливість виконання, що випадково настала після прострочення. Якщо внаслідок прострочення боржника виконання зобов`язання втратило інтерес для кредитора, він може відмовитися від прийняття виконання і вимагати відшкодування збитків. Прострочення боржника не настає, якщо зобов`язання не може бути виконане внаслідок прострочення кредитора.
Відповідно до ст. 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Згідно з ст. 615 ЦК України у разі порушення зобов`язання однією стороною друга сторона має право частково або в повному обсязі відмовитися від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом. Одностороння відмова від зобов`язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов`язання. Внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання частково або у повному обсязі відповідно змінюються умови зобов`язання або воно припиняється.
Згідно з ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Відповідно до ст. 621 ЦК України у разі невиконання боржником для кредитора певної роботи чи ненадання йому послуги кредитор має право виконати цю роботу власними силами або доручити її виконання чи надання послуги третій особі і вимагати від боржника відшкодування збитків, якщо інше не встановлено договором, актами цивільного законодавства або не випливає із суті зобов`язання.
Згідно з ст. 622 ЦК України боржник, який сплатив неустойку і відшкодував збитки, завдані порушенням зобов`язання, не звільняється від обов`язку виконати зобов`язання в натурі, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі відмови кредитора від прийняття виконання, яке внаслідок прострочення втратило для нього інтерес (стаття 612 цього Кодексу), або передання відступного (стаття 600 цього Кодексу) боржник звільняється від обов`язку виконати зобов`язання в натурі. У разі відмови кредитора від договору (стаття 615 цього Кодексу) боржник звільняється від обов`язку виконати зобов`язання в натурі.
Відповідно до ч. 1 ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Згідно з ст. 846 ЦК України строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.
Відповідно до ст. 849 ЦК України замовник має право у будь-який час перевірити хід і якість роботи, не втручаючись у діяльність підрядника. Якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків. Якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника. Замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від договору підряду, виплативши підрядникові плату за виконану частину роботи та відшкодувавши йому збитки, завдані розірванням договору.
Згідно з ст. 852 ЦК України якщо підрядник відступив від умов договору підряду, що погіршило роботу, або допустив інші недоліки в роботі, замовник має право за своїм вибором вимагати безоплатного виправлення цих недоліків у розумний строк або виправити їх за свій рахунок з правом на відшкодування своїх витрат на виправлення недоліків чи відповідного зменшення плати за роботу, якщо інше не встановлено договором. За наявності у роботі істотних відступів від умов договору підряду або інших істотних недоліків замовник має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Відповідно до ст. 883 ЦК України підрядник відповідає за недоліки збудованого об`єкта, за прострочення передання його замовникові та за інші порушення договору (за недосягнення проектної потужності, інших запроектованих показників тощо), якщо не доведе, що ці порушення сталися не з його вини. За невиконання або неналежне виконання обов`язків за договором будівельного підряду підрядник сплачує неустойку, встановлену договором або законом, та відшкодовує збитки в повному обсязі. Суми неустойки (пені), сплачені підрядником за порушення строків виконання окремих робіт, повертаються підрядникові у разі закінчення всіх робіт до встановленого договором граничного терміну.
Згідно з ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ч. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Згідно з ч. 1 ст. 230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Згідно з ч. 3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Відповідно до ст. 233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Частиною 3 статті 13 ГПК України визначено, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 75 ГПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом. Обставини, які визнаються учасниками справи, можуть бути зазначені в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Відповідно до ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.
Позиція суду
Як встановлено судом між сторонами на підставі договорів-1, 2 виникли відносини підряду, у яких відповідач зобов`язався виконати за замовленням позивача роботи у строк до 31.03.2022. При цьому строк дії договорів-1, 2 був визначений сторонами теж до 31.03.2022, лише в частині розрахунків до повного виконання.
Як встановлено судом відповідачем повністю не були виконані роботи по договорам-1, 2, а саме: по договору-1 відповідачем не були виконані роботи на суму 487994,79 грн; по договору-2 - на суму 1010732,46 грн. В цей же час, відповідачем не подані суду докази відсутності його вини у не виконанні цих робіт. Так судом встановлено, що в матеріалах справи відсутні докази неможливості виконання відповідачем цих робіт у вказаний строк, настання для відповідача у спірних правовідносинах форс-мажорних обставин, письмового повідомлення відповідача позивача про існування яких-небудь обставин, які заважали відповідачу виконати у повному обсязі зобов`язання за договорами, відмови відповідача від виконання договорів, зупинення відповідачем виконання робіт по договорам тощо.
Суд зауважує, що оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист порушеного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування. Як встановлено судом відповідач узяв на себе самостійно зобов`язання, передбачені у п. 1.1. договорів-1, 2, а отже у цій справі позивач мав довести суду, що зобов`язання відповідача окремо ще рішенням суду виконати умови п.1.1. договорів забезпечило б поновлення порушених прав позивача. Також, позивач мав обґрунтувати, що характер правопорушення відповідача, який не виконав весь обсяг робіт по договорам-1, 2 та за поясненнями позивача взагалі не відповів на листи позивача від 14.03.2023, не повідомив з часу закінчення строку для виконання робіт, тобто вже більше ніж за 2,5 роки тому, про причини невиконання робіт чи про можливість їх виконання, відповідає саме обраному позивачем способу судового захисту.
В цей же час, суд враховує, що закінчення строку дії договору не припиняє зобов`язання, які залишились невиконаними, проте (у разі невиконання боржником для кредитора певної роботи) законом позивачу надано право відмовитись від такого зобов`язання (від прийняття його виконання), виконати цю роботу власними силами або доручити її виконання іншому підряднику.
Як встановлено судом у спірних правовідносинах позивач реалізував своє право на відмову від зобов`язання відповідача (від прийняття виконання) в частині невиконаних робіт по договорам-1, 2, повідомивши останнього листами від 14.03.2023 (а.с. 40-43, т. 2) про те, що відповідач будь-які роботи протягом 2022 року на об`єктах не проводив, про причини невиконання умов договорів позивача не повідомив, а тому, у зв`язку з необхідністю завершення будівельних робіт позивач зазначив відповідачу, що ним будуть вживатися заходи щодо укладення договорів на виконання робіт, які не були виконані відповідачем. При цьому подальше не укладення позивачем таких договорів з іншими підрядниками не змінює суті правовідносин між сторонами, а лежить в площині передбачення позивачем відповідних видатків в місцевому бюджеті та проведенню відповідних конкурсних процедур.
Таким чином, суд вважає, що у відповідача наразі відсутні зобов`язання з виконання робіт по договорам-1, 2, а тому у позові позивачу про зобов`язання відповідача виконати п. 1.1. цих договорів слід відмовити.
В цей же час, одностороння відмова від зобов`язання не звільняє відповідача від відповідальності за порушення зобов`язання, яке мало місце під час дії договорів-1, 2, а тому суд вважає, що позивач правомірно нарахував та заявив до стягнення з відповідача за порушення строків закінчення виконання робіт по договорам-1,2: по договору-1 - пеню у розмірі 446515,23 грн за період з 01.04.2022 до 01.10.2022 та штраф в сумі 34159,64 грн; по договору-2 пеню у розмірі 924820,20 грн за період з 01.04.2022 до 01.10.2022 та штраф в сумі 70751,27 грн.
Разом з цим, вирішуючи питання щодо можливості зменшення розміру пені та штрафу, суд, виходячи із загальних засад, встановлених у статті 3 ЦК України, а саме: справедливості, добросовісності та розумності, зазначає про таке.
Так, при зменшенні розміру пені та штрафу, суд бере до уваги інтереси сторін, що заслуговують на увагу, і оцінює співвідношення розміру заявлених до стягнення штрафних санкцій, зокрема, із розміром збитків позивача. Якщо порушення зобов`язання відповідачем не потягло за собою значні збитки для інших господарюючих суб`єктів, то суд може з урахуванням інтересів сторін зменшити розмір належних до сплати санкцій. При цьому як необхідність використання права на зменшення розміру штрафних санкцій, так і розмір, до якого вони підлягають зменшенню, закон відносить виключно на розсуд суду.
Водночас, за своєю правовою природою штрафні санкції виконують стимулюючу функцію, спонукаючи боржника до належного виконання своїх зобов`язань під загрозою застосування до нього цього виду відповідальності та стягується в разі порушення такого зобов`язання. Отже, питання про зменшення розміру неустойки вирішується судом на підставі аналізу конкретної ситуації, тобто сукупності з`ясованих ним обставин, що свідчать про наявність підстав для вчинення зазначеної дії.
При цьому, наявність у кредитора можливості стягувати із боржника надмірні грошові суми як неустойку змінює її дійсне правове призначення. Оскільки неустойка має на меті, в першу чергу, стимулювати боржника до виконання основного грошового зобов`язання та не може лягати непомірним тягарем для боржника і бути джерелом отримання невиправданих додаткових прибутків для кредитора.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, зокрема з цього приводу висновки об`єднаної палати КГС у складі ВС, викладені у постанові від 19.01.2024 у справі № 911/2269/22. Так, у цій постанові ВС виснував, зокрема, таке: для того щоб неустойка не набула ознак каральної санкції діє правило частини третьої статті 551 ЦК України про те, що суд вправі зменшити розмір неустойки, якщо він є завеликим порівняно зі збитками, які розумно можна було б передбачити; застосування неустойки має здійснюватися із дотриманням принципу розумності, добросовісності та справедливості; якщо відповідальність боржника перед кредитором за неналежне виконання обов`язку щодо своєчасного розрахунку не обмежена жодними межами, а залежить виключно від встановлених договором процентів (штрафу, пені, річних відсотків), то за певних обставин обсяг відповідальності може бути нерозумним з огляду на його непропорційність наслідкам правопорушення; він може бути несправедливим щодо боржника, а також щодо третіх осіб, оскільки майновий тягар відповідних виплат може унеможливити виконання боржником певних зобов`язань, зокрема з виплати заробітної плати своїм працівникам та іншим кредиторам, тобто цей тягар може бути невиправдано обтяжливим чи навіть непосильним; зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі вичерпного переліку обставин як підстав для зменшення судом розміру неустойки господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки; категорії "значно" та "надмірно", які використовуються в статті 551 ЦК України та в статті 233 ГК України, є оціночними і мають конкретизуватися у кожному окремому випадку, з урахуванням того, що правила наведених статей направлені на запобігання збагаченню кредитора за рахунок боржника, а також недопущення заінтересованості кредитора у порушенні зобов`язання боржником; законодавець надає суду право зменшувати розмір неустойки, а не звільняти боржника від її сплати. Поряд з цим сукупність обставин у конкретних правовідносинах (формальні ознаки прострочення боржника, порушення зобов`язання з вини кредитора - стаття 616 ЦК України, тощо) можуть вказувати на несправедливість стягнення з боржника неустойки в будь-якому істотному розмірі. Визначення справедливого розміру неустойки належить до дискреційних повноважень суду; індивідуальний характер підстав, якими у конкретних правовідносинах обумовлюється зменшення судом розміру неустойки (що підлягає стягненню за порушення зобов`язання), а також дискреційний характер визначення судом розміру, до якого суд її зменшує, зумовлюють висновок про відсутність універсального максимального і мінімального розміру неустойки, на який її може бути зменшено, що водночас вимагає, щоб цей розмір відповідав принципам верховенства права.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для зменшення розміру пені і штрафу у цій справі, суд враховує: ступінь виконання відповідачем своїх зобов`язань за договорами-1, 2; період, в який відповідач мав виконати роботи (січень-березень 2022 року), а також період, за який позивач нарахував до стягнення з відповідача пеню і штраф (період воєнного стану та збройної агресії рф); відсутність в матеріалах справи доказів понесення позивачем або іншими особами збитків, у зв`язку із невиконанням відповідачем своїх зобов`язань; надмірний розмір заявленої до стягнення з відповідача неустойки (штрафу і пені) 1476246,34 грн у порівнянні з відсутністю підтверджених доказами збитків позивача у спірних правовідносинах та у порівнянні з вартістю невиконаних відповідачем по договорам-1, 2 робіт 1498727,25 грн, що не відповідає стимулюючій суті неустойки.
З іншого боку суд враховує, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження настання для відповідача безпосередньо у спірних правовідносинах форс-мажорних обставин, а також те, що відповідач при укладенні договору з позивачем на власний ризик здійснює господарську діяльність та на власний розсуд погодився з умовами, які передбачають застосування санкцій за прострочення виконання зобов`язання за договорами. Крім цього, суд враховує зацікавленість позивача у здійсненні відповідачем господарської діяльності, як передумови отримання від останнього усіх присуджених судом до стягнення у цій справі сум.
За цих обставин, суд виснує про наявність підстав для застосування судом свого права на зменшення розміру неустойки, а саме розмір пені, який належить стягнути з відповідача, становить 274267,09 грн, а штрафу - 20982,18 грн, що забезпечить оптимальний баланс інтересів сторін у спорі та утвердить стимулюючу функцію неустойки з урахуванням відсутності підтверджених збитків у позивача.
Розподіл судових витрат
Згідно з ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
У відповідності до ч. 9 ст. 129 ГПК України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
У п. 4.3. постанови від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI господарського процесуального кодексу України" пленум Вищого господарського суду України роз`яснив, що у разі коли господарський суд зменшує розмір неустойки (штрафу, пені), витрати позивача, пов`язані зі сплатою судового збору, відшкодовуються за рахунок відповідача у сумі, сплаченій позивачем за позовною вимогою, яка підлягала б задоволенню, якби зазначений розмір судом не було зменшено.
Приймаючи до уваги вищезазначене, а також з огляду на те, що спір між сторонами виник внаслідок неправильних дій відповідача, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог в розмірі 17714,96 грн.
Керуючись ст. 129, 130, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Будстейт Груп (вул. Конякіна, 2, м. Луцьк, Волинська обл., 43023, код ЄДРПОУ 42382898) на користь Маяківської сільської ради Одеського району Одеської області (вул. Європейська, 99, с. Маяки, Одеський р-н, Одеська обл., 67654, код ЄДРПОУ 04377747) 274267 грн 09 коп пені, 20982 грн 18 коп штрафу та 17714 грн 96 коп судового збору.
3. В іншій частині позову відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.
Повний текст рішення складено 29 листопада 2024 р.
Суддя Д.О. Бездоля
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123393662 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг будівельного підряду |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Бездоля Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні