Рішення
від 20.11.2024 по справі 280/769/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 листопада 2024 року 15 год. 10 хв.Справа № 280/769/23 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., за участі секретаря судового засідання Лактіонової Г.І. та сторін

від позивача: не прибув,

від відповідача: Олексієнко В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства "Майнс"

до - Міністерства культури та стратегічних комунікацій України

про визнання дій протиправними та скасування наказів.

ВСТАНОВИВ:

02 лютого 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства "Майнс" (далі за текстом позивач) до Міністерства культури та інформаційної політики України про визнання дій протиправними та скасування наказів, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства культури та інформаційної політики України № 295 від 26 квітня 2021 року "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" в частині занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкту культурної спадщини Млину Германа Нібура, який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний номер 5009-Зп.

Позов обгрунтовано тим, що позивач набув право власності на будівлі та споруди, які розташовано за адресою - м. Запоріжжя, вул. Серікова Сергія, 30 3 липня 2017 року на підставі акту приймання - передачі як внесок до статутного фонду від засновника. Відповідно до технічної документації об`єкту будівля, які описано в 1989 році як такі, що взято під охорону, відсутні. Будівель, які стали об`єктами культурної спадщини відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької обласної ради депутатів трудящих від 11.07.1989 за № 196, у власності ПП "Майнс" немає і ніколи не було.

06 лютого 2023 року ухвалою суду відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 280/769/23 та призначено підготовче засідання на 07 березня 2023 року об 11 год. 00 хв.

07 березня 2023 року ухвалою суду відкладено підготовче засідання на 21 березня 2023 року о 09 год. 00 хв.

17 березня 2023 року від представника позивача до суду надійшло клопотання про вікладення підготовчого засідання на іншу дату.

21 березня 2023 року ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання до 19 квітня 2023 року о 09 год. 00 хв.

19 квітня 2023 року ухвалою відкладено підготовче засідання на 15 травня 2023 року о 14 год. 00 хв.

07 березня 2023 року за вх. № 9424 від представника відповідача до суду надійшло клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.

15 травня 2023 року ухвалою суду - у задоволенні клопотання представника Міністерства культури та інформаційної політики України про залишення позовної заяви без розгляду в адміністративній справі № 280/769/23 - відмовлено.

08 березня 2024 року за вх. № 9621 до суду від віповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просит суд - прийняги вiдзив на позовну змву до розгляду та врахувати викладенi доводи пiд час розгляду сцрави.

У задоволеннi позовних вимог Приватного пiдприемства "Майнс" до Miністерства культури та iнформачiйної полiтики України про визнання дiй протиправними та скасування наказу вiдмовити повнiстю.

Відзив обгрунтовано тим, що проuедура облiку об`сктiв культурноi спадщини та занесення пам`яток кульryрноi спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток (далi - Реестр) визначена Законом та Порядком облiку об`єктів культрної спадщини, затвердженим наказом Miністерства культури Украiни вiд 11 березня 2013 року № 158 (у редакцii наказу Miністерства культури України вiд 27 червня 2019 року № 501), зареєстрованим у Міністерстві юстицii Украiни 01 квiтня 2013 року за № 528/23060 (далі - Порядок).

Наповненrrя Реестру вiдбувається в мipy надходження вiдповiдних подань вiд iнiціаторів занесення за умови подання вiдповiдrих документiв, передбачених роздiлом IV Порядку, в повному обсязi та вiдповiдно до вимог, установлених роздiлом III цього Порядку.

Статтею 14 Закону занесення об`екта культурноi спадщини до Реєстру та внесення змiн до нього (вилучення з Реестру, змiна категорii пам`ятки) провадяться вiдповiдно ло категорiї пам`ятки, зокрема, щодо пам`яток мiсцевого значення - рiшенням центального органу виконавчоi влади, що забезпечує формування державноi полiтики у сферi охорони культyрної спадщини за поданням вiдповiдних органiв охорони кульryрної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток icтоpiї та культури, iнших громадських органiзацiй, до статутних завдань яких належать питання охорони кульryрноi спадщини.

При цьому, роздiлом IX Порялку визначено особливостi включення до Реєстру об`ектiв культурноi спадщини, якi взято на державний облiк вiдповiдно до законодавства, що дiяло до набрання чинностi Закону, зокрема, у разi вiдсутності облiкової документації, занесення до Реєстру здiйснюеться без облiковоi документацii на пiдставi рiшення про взяття на державний облiк такого об`екту вiдповiдно до законодавства, що дiяло до набрання чинностi Закону.

03 вересня 2020 року до Miністерства культури та iнформачiйноi полiтики Украiни надiйшло подання Запорiзької обласної органiзацiї Украiнського товариства охорони пам`яток icторії та культури про занесення об`екта культурної спадщини Млин Германа Нiбура до Реестру. До подання були долучена розроблена нова облiкова документацiя (паспорт об`єкта культyрної спадщини вiд 15 листопада 2019 року, облiкова картка об`кта культурної спадщини вiд 15 листопада 2019 року, iсторична довiдка Млин Германа Нiбура, акт технiчного стану пам`ятки культурноi спадщини № 221/арх вiд 15 листопада 2019 року), яка повнiстю вiдповiдала законодавству про охорону культурноi спадщини.

Вiдповiдно до частини другоi cтатті 16 Закону Украiни "Про охорону культурної спадщини) центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi охорони кульryрної спадщини, яким е Miністерство культури та iнформацiйноi полiтики Украiни, забезпечує пyблiкацію Ресстру та внесених до нього змiн на своєму офiцiйному веб-сайтi.

26 квітня 2021 року Міністерство культури та інформаційної політики України наказом № 295 на думку представника відповідача, правотірно занесла до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкти культурної спадщини - Млин Германа Нібура, який знаходиться за адресою вул. Сергія Серікова, 30 в місті Запоріжжя.

15 травня 2023 року ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі № 280/769/23 та призначено справу до судового розгляду по суті на 29 травня 2023 року о 14 год. 00 хв.

29 травня 2023 року ухвалою суду провадження у справі зупинено до 14 червня 2023 року об 09 год. 00 хв.

14 червня 2023 року ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі до 19 червня 2023 року до 11 год. 00 хв.

19 червня 2023 р. ухвалою суду поновлено провадження у справі.

19 червня 2023 року ухвалою суду призначено у справі № 280/769/23 за позовом Приватного підприємства "Майнс" до Міністерства культури та інформаційної політики України про визнання дій протиправними та скасування наказів, судово - будівельну експертизу, проведення якої доручити експертам ТОВ "Регіональне судово - експертне бюро" (69005, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 121).

Винесено на вирішення експертної установи наступні питання:

Чи є у комплексі будівель та споруд, які розташовано за адресою м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30 будівлі та споруди двох та чоритьох поверхів?

Провадження у справі зупинено до одержання Запорізьким окружним адміністративним судом результатів експертизи.

Постановою Третього апеляційного суду ухвалу від 19.06.2023 в адміністративній справі № 280/769/23 залишено без змін.

09 травня 2024 року ТОВ "Регіональне судово - експертне бюро" повернуло матеріали адміністративної справи № 280/769/23. Листом суд повідомлено, що ухвалу суду від 19.06.2023 в адміністративній справі № 280/769/23 залишено без виконання через те, що приватне підприємство "Майнс" не сплатило рахунок за проведення судово - будівельної експертизи.

20 травня 2024 р. ухвалою суду поновлено провадження в адміністративній справі № 280/769/23 та призначено судове засідання на 29 травня 2024 року о 14 год. 00 хв.

29 травня 2024 р. ухвалою суду відкладено судове засідання в адміністративній справі № 280/769/23 на 11 червня 2024 року об 14 год. 00 хв.

11 червня 2024 року ухвалою суду витребувано від Запорізької обласної прокуратури - завірену копію Листа Комунального закладу "Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини" Запорізької обласної ради (69063, м. Запоріжжя, вул. Троїцька, буд. 31) від 04.07.2023 № 141.

01.07.2024 від Запорізкої обласної прокуратури до суду надійшов копія листа Комунального закладу "Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини" Запорізької обласної ради від 04.07.2023 № 141.

11 червня 2024 року ухвалою суду витребувано від Комунального закладу "Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини" Запорізької обласної ради (69063, м. Запоріжжя, вул. Троїцька, буд 31) пояснення та завірені копії документів щодо об`єкту культурної спадщини Млину Германа Нібура, який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний номер 5009-Зп, в тому числі відповісти на питання, щодо розбіжностей у документах, двох-, чорирьох та п`ятиповерхових будівель.

05 серпня 2024 року від КЗ "Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини" Запорізької обласної ради надійшли пояснення, в яких зазначено, що пам`ятка культурної спадщини "Млин Германа Нібура", охоронний № 5009-Зп відповідає критерію автентичності, являє собою виразний приклад промислової архітектури у стилі модерн - "югендстиль", виступає яксравим і найбільш визначним зразком промислової архітектури Олександрівського повіту кін. ХІХ ст. Будівля млина пов`язана з промислово - економічною діяльністю підприємців - менонітів у м. Олексанрівськ, інсторією менонітської колонії Шенвізе. Крім того, в додатках до пояснень до суду надійшли - копії історичної довідки, Акту візуального обстеження № 9/архо від 31.07.2024, паспрт об`єкта культурної спадщини "Будинок парового млина, 1989 р., паспорта об`єкта культурної спадщини "Млин Германа Нібура", 2019 р., рішення виконкому Запорізької обласної ради народних депутатів від 11.07.1989 № 196 та Наказ Міністерства культури та інформаційної політики України від 26.04.2021 № 295.

11 червня 2024 року ухвалою суду витребувано від Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (вул. Зелінського, 3, м. Запоріжжя, 69126) пояснення та завірені копії документів щодо об`єкту культурної спадщини Млину Германа Нібура, який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний номер 5009-Зп, в тому числі відповісти на питання, щодо розбіжностей у документах, двох -, чорирьох та п`ятиповерхових будівель.

Зобов`язати Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради разом з Комунальним закладом "Запорізький обласний центр охорони культурної спадщини" Запорізької обласної ради (69063, м. Запоріжжя, вул. Троїцька, буд 31) провести обстеження на місцевості об`єкту культурної спадщини Млин Германа Нібура, який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний номер 5009-Зп.

Копію акту обстеження надіслати до Запорізького окружного адміністративного суду для долучення до матеріалів адміністративної справи № 280/769/23.

При обстеженні об`кту, звернути увагу - чи є на об`єкті культурної спадщини Млин Германа Нібура охоронні дошки? Якщо не має - то вказати з якої причини відсутні на об`єкті охоронні дошки.

05 серпня 2024 року, на виконання ухвали суду про витребування доказів, до суду від Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради разом надійшли письмові пояснення, в яких зокрема зазначено, що розбіжності в облікових документаціях 1989 року та 2019 року виникли внаслідок допущення розробниками документації 1989 року технічної помилки під час зазначення поверховості пам`ятки: було вказано чотири поверхи замість п`яти. Внаслідок цієї помилки, у списку пам`яток історії місцевого значення, який затверджений рішенням виконкому Запорізької обласної ради народних депутатів від 11.07.1989 № 196, теж зазначено чотири поверхи млину замість наявних (існуючих) п`яти. А, том будівля Млину Германа Нібура на законних підставах внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та набула правового статусу пам`ятки місцевого значення. Описова частина в оновленій обліковій документації 2019 року повністю тотожна ситуації на місцевості. Крім того, до пояснень додано копії, поспорту на пам`ятку 1989 року, паспорт та облікова документація на об`єкт культурної спадщини, договір № 15 від 29.10.2021 про надання послуг, Акт візуального обстеження пам`ятки з фотофіксацією.

11 червня 2024 р. ухвалою суду провадження у справі № 280/769/23 - зупинено на час, необхідний сторонам для примирення, до 06 серпня 2024 року до 14 год. 00 хв.

06 серпня 2024 р. ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі № 280/769/23 до 21 серпня 2024 року об 14 год. 15 хв.

21 серпня 2024 року ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі № 280/769/23 до 10 вересня 2024 року об 09 год. 00 хв., для надання сторонам часу для примирення.

09 жовтня 2024 р. ухвалою суду поновлено провадження у справі.

09 жовтня 2024 року ухвалою суду провадження у справі № 280/769/23, зупинено на час, необхідний сторонам для примирення до 06 листопада 2024 року до 09 год. 00 хв.

06 листопада 2024 року ухвалою суду продовжено зупинення провадження у справі № 280/769/23 до 20 листопада 2024 року об 14 год. 00 хв.

20 листопада 2024 року ухвалою суду провадження у справі поновлено.

20 листопада 2024 року усною ухвалою суду, яка занесена до протоколу судового засідання замінено назву відповідача з Міністерства культури та інформаційної політики України на Міністерство культури та стратегічних комунікацій України (01030, м. Київ, вул. І. Франка, буд. 19, код ЄДРПОУ 37335703).

20 листопада 2024 року представник позивача до суду не прибув. 20 листопада 2024 року через ситему Електронний суд від представника позивача надійшла до суду заява, в якій просить суд - розглянути справу без участі представника позивача.

20 листопада 2024 року у відкритому судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечила з підстав, які викладені у відзиві на позов, просила суд - у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

20 листопада 2024 року у відкритому судовому засіданні судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступне.

Відповідно до частини четвертої статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 № 1805-III (далі - Закон № 1805-III).

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону № 1805-III пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Згідно зі статтею 3 Закону № 1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать, зокрема, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до пункту 6 частини другої статті 5 Закону № 1805-III до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 6 Закону № 1805-III до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього.

Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 13 Закону № 1805-III - не підлягають державній реєстрації щойно виявлені об`єкти культурної спадщини та пам`ятки, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, які:

- є символікою комуністичного тоталітарного режиму відповідно до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»;

- є символікою російської імперської політики відповідно до Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Об`єкт не підлягає державній реєстрації до вирішення питання про його відповідність/невідповідність вимогам частини четвертої цієї статті. Рішення про занесення/незанесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру ухвалюється на підставі висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, з урахуванням рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.

Пунктом б частини першої статті 14 Закону № 1805-III визначено, що занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться щодо пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Відповідно до Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2019 № 885, Міністерство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури, державної мовної політики, популяризації України у світі, державного іномовлення, інформаційного суверенітету України (у частині повноважень з управління цілісними майновими комплексами державного підприємства «Мультимедійна платформа іномовлення України» та Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ») та інформаційної безпеки, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах відновлення та збереження національної пам`яті, мистецтв, охорони культурної спадщини, музейної справи, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей.

Підпунктами 94-7, 94-9 пункту 4 Положення визначено, що Міністерство відповідно до покладених на нього завдань подає забезпечує ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснює координацію та контроль за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; приймає рішення про занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.

Наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158 (з подальшими змінами) затверджений Порядок обліку об`єктів культурної спадщини (далі - Порядок № 158).

Відповідно до пункту 1.2 розділу І Порядку №158 Державний реєстр нерухомих пам`яток України - банк даних, сформованих за єдиними ознаками та принципами, що містить відомості про пам`ятки культурної спадщини (далі Реєстр).

Пунктом 1.3 розділу І Порядку № 158 визначено, що система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із взяття на облік об`єкта культурної спадщини, оформлення облікової документації, занесення чи незанесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, ведення Реєстру, інвентаризації об`єктів культурної спадщини, включення до Реєстру об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом № 1805-III, формування облікових справ та внесення змін до Реєстру (зміна категорії пам`ятки та вилучення пам`ятки з Реєстру).

Відповідно до пунктів 2.1 та 2.2 розділу ІІ Порядку № 158 взяття на облік об`єкта культурної спадщини забезпечують уповноважені органи, повноваження яких поширюється на територію розміщення такого об`єкта, шляхом занесення його до Переліку об`єктів культурної спадщини (далі - Перелік). Уповноважений орган розглядає питання про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку за власною ініціативою або за зверненням фізичних, юридичних осіб або інших громадських формувань.

Згідно із пунктом 2.3 розділу ІІ питання про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку розглядається на підставі:

фотофіксації об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото загроз (дії негативних чинників);

історичної довідки, яка містить інформацію про автентичність об`єкта, його цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду, дані історико-архівних досліджень, архітектурних, мистецтвознавчих, бібліографічних та містобудівних вишукувань, складеної у відповідності до вимог пункту 5 розділу III цього Порядку або витяг із наукового звіту дослідника археологічної спадщини.

Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку приймається у формі розпорядження голови місцевої державної адміністрації або акта Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яке в день прийняття оприлюднюється на веб-сайті уповноваженого органу та має містити таку інформацію про об`єкт: найменування; власник або уповноважений ним орган (у разі наявності); місцезнаходження; дата утворення; вид; автентичність (збережено, збережено частково); цінність об`єкта з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду.

Завірена належним чином копія рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку направляється Мінкультури невідкладно, але не пізніше 10 днів з дня його прийняття.

У занесенні об`єкта культурної спадщини до Переліку за зверненням фізичних, юридичних осіб або інших громадських формувань може бути відмовлено у разі неподання документів, передбачених пунктом 3 цього розділу, або відсутності в історичній довідці обґрунтувань автентичності об`єкта, його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду.

Відмова уповноваженого органу не перешкоджає повторному поданню документів з врахуванням зауважень уповноваженого органу.

Відповідно до пунктів 4.2 та 4.3 Мінкультури здійснює перевірку поданих документів на їх комплектність та відповідність вимогам визначених цим Порядком. Подання документів, визначених пунктом 1 цього розділу, не в повному обсязі або невідповідність облікової документації вимогам, установленим розділом III цього Порядку, є підставою для повернення їх Ініціатору з обґрунтуванням підстав у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня їх надходження.

Якщо за результатами перевірки встановлено, що документи подані в повному обсязі та у відповідності до вимог розділу III цього Порядку, вони підлягають обов`язковому розгляду Експертною комісією у строк, що не перевищує 14 робочих днів.

Якщо відомостей в поданих документах недостатньо для надання висновків, Експертна комісія рекомендує доопрацювати документи з врахуванням зауважень її членів, висловлених під час засідання.

Згідно із пунктом 4.6 розділу 4 Мінкультури у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня оформлення протоколу Експертної комісії та з врахуванням її рішень, здійснює одну з таких дій, про що повідомляє Ініціатора:

приймає рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру за категорією місцевого значення;

готує проект постанови Кабінету Міністрів України про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру за категорією національного значення;

відмовляє у занесенні об`єкта до Реєстру в зв`язку із невідповідністю його критеріям;

надсилає подані документи на доопрацювання з метою уточнення позицій разом із відповідним протоколом Експертної комісії.

Рішення Мінкультури про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру за категорією місцевого значення приймається в строк, що не перевищує 5 робочих днів з дня отримання рішення уповноваженого органу про занесення цього об`єкта культурної спадщини до Переліку.

Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру має містити: найменування пам`ятки; вид, тип, категорію; дату утворення; місцезнаходження; охоронний номер.

Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру оприлюднюється на веб-сайті Мінкультури у строк, що не перевищує 5 робочих днів з дня з дня його прийняття.

Відповідно до пункту 4.9 розділу ІV Порядку № 158 у повідомленні Ініціатору про відмову у занесенні об`єкта до Реєстру в зв`язку із невідповідністю його критеріям зазначаються критерії, яким не відповідає об`єкт культурної спадщини.

У разі відмови Мінкультури в занесенні об`єкта культурної спадщини до Реєстру уповноважений орган у строк, що не перевищує 15 днів з дня отримання такої відмови, приймає рішення про виключення цього об`єкта із Переліку з одночасним повідомленням власника цього об`єкта або уповноваженого(ої) ним органу (особи) рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або подає у строк, що не перевищує шести місяців з дня отримання відмови, документи для занесення цього об`єкта культурної спадщини до Реєстру у відповідності до цього розділу.

Згідно з пунктом 9.1 розділу ІХ Порядку № 158 Мінкультури забезпечує включення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, які взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом:

пам`яток всесоюзного, республіканського значення - за категорією національного значення шляхом підготовки проекту постанови Кабінету Міністрів України про занесення пам`ятки до Реєстру за категорією національного значення;

інших пам`яток - за категорією місцевого значення шляхом прийняття рішення про занесення таких пам`яток до Реєстру за категорією місцевого значення.

Відповідно до пункту 9.3 розділу ІХ Порядку № 158 у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації.

Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, до Реєстру, має містити: найменування; вид, тип, категорію; дату утворення; місцезнаходження; охоронний номер.

Передбачені відомості про пам`ятку визначаються в рішенні на підставі облікової документації, а у разі її відсутності - на підставі рішення про взяття на державний облік такого об`єкта відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом. Відомості щодо місцезнаходження пам`ятки коригуються, за необхідності, у разі зміни найменування (перейменування) населених пунктів, вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд на підставі інформації відповідних виконавчих органів сільських, селищних, міських рад з питань адміністративно-територіального устрою відповідного населеного пункту.

Об`єкт культурної спадщини «Млин Германа Нібура», охоронний № 5009-Зп, було взято на державний облік згідно з законодавством, що діяло до набрання чинності Законом № 1805-III.

Відповідно до рішення виконкому Запорізької обласної ради депутатів трудящих № 196 від 11 липня 1989 року до списку пам`яток історії місцевого значення було внесено Будинок парового млину за адресою: вул. Комсомольська (перейменована на вул. Сергія Серікова), 30 у м. Запоріжжі.

Згідно із розділом VII Паспорту 1989 року, пам`ятка складається із двох частин: перша частина двоповерховий будинок з двосхилим дахом, вікна овальні; друга частина примикає до першої - чотирьохповерхова, з таким же гостроверхим дахом і вікнами.

Водночас, на фотографіях, що є складовою частиною паспорту 1989 року вбачається наявність п`ятиповерхової будівлі.

Комунальним закладом «Запорізький центр охорони культурної спадщини» Запорізької обласної ради, на замовлення Департаменту культури і туризму Запорізької міської ради, у 2019 року була розроблена нова облікова документація на пам`ятку архітектури місцевого значення «Млин Германа Нібура» за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова (Комсомольська), 30.

03 вересня 2020 року до Міністерства культури та інформаційної політики України надійшло подання Запорізької обласної організації Українського товариства охорони пам`яток історії та культури про занесення об`єкта культурної спадщини Млин Германа Нібура до Реєстру.

До подання були долучена розроблена нова облікова документація (паспорт об`єкта культурної спадщини від 15 листопада 2019 року, облікова картка об`єкта культурної спадщини від 15 листопада 2019 року, історична довідка Млин Германа Нібура, акт технічного стану пам`ятки культурної спадщини № 221/арх від 15 листопада 2019 року), яка повністю відповідала законодавству про охорону культурної спадщини.

В описовій частині нової облікової документації 2019 року зазначено, що предметом охорони є п`ятиповерхова будівля млина із двоповерховою частиною з південного боку, що підтверджується матеріалами фотофіксації.

Міністерством культури та інформаційної політики України на підставі протокольного рішення засідання Експертної комісії з питань обліку об`єктів культурної спадщини № 6/20 від 26 листопада 2020 року, паспорту та облікової карти об`єкта культурної спадщини «Млин Германа Нібура», а також подання голови Запорізької обласної організації Українського товариства охорони пам`яток історії та культури від 03 вересня 2020 року - видано наказ № 295 від 26 квітня 2021 року «Про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині занесення до державного реєстру за категорією місцевого значення об`єкту культурної спадщини, що розташований за адресою: вул. Сергія Серікова, 30 у м. Запоріжжя «Млин Германа Нібура».

Відповідно до частини другої статті 16 Закону України «Про охорону культурної спадщини» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, яким є Міністерство культури та інформаційної політики України, забезпечує публікацію Реєстру та внесених до нього змін на своєму офіційному веб-сайті за посиланням https://mkip.gov.ua/files/pdf/39565093-032c-4943-9540-572302b7e3ed.pdf.

На виконання пункту п`ятого розділу дев`ятого Порядку Міністерство інформувало Запорізьку ОДА про занесення до Реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкту культурної спадщини «Млину Германа Нібура», який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний № 5009-Зп.

Частиною першою статті 16 Закону України «Про охорону культурної спадщини» інформування про об`єкти культурної спадщини, занесені до Реєстру, провадиться шляхом, встановлення охоронних дошок, охоронних знаків, інших інформаційних написів, позначок на пам`ятках або в межах їхніх територій незалежно від форм власності.

Відповідно до частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Частиною 2статті 2 КАС Українивстановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами 1 та 2статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Відтак, позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства культури та інформаційної політики України № 295 від 26 квітня 2021 року «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» в частині занесення об`єкту культурної спадщини «Млину Германа Нібура», який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 30, охоронний № 5009-Зп задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241 - 246 та 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволені позовних вимог Приватного підприємства "Майнс" (69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, буд. 30, кімн. 16, код ЄДРПОУ 36712123) до Міністерства культури та стратегічних комунікацій України (01030, м. Київ, вул. І. Франка, буд. 19, код ЄДРПОУ 37335703) про визнання дій протиправними та скасування наказів, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення виготовлене у повному обсязі та підписане суддею 29 листопада 2024 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено02.12.2024
Номер документу123405267
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —280/769/23

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Рішення від 20.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні