Рішення
від 27.11.2024 по справі 766/11512/21
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №766/11512/21 н/п 2/766/2728/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року Херсонський міський суд Херсонської області у складі:

головуючого судді Кузьміної О.І.

за участю секретаря Савицького В.В.

відповідача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом адвоката Васильєвої Маргарити Володимирівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 до Міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів про захист прав споживача визнання дій незаконними та зобов`язання здійснити перерахунок оплати,-

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом до Міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів про захист прав споживачі визнання дій незаконними та зобов`язання здійснити перерахунок оплатив, посилаючись на те, що позивачу на праві приватної власності належить квартира АДРЕСА_1 . За цією адресою ОСОБА_1 є споживачем комунальної послуги з централізованого, постачання та водовідведення, яку надає Міське комунальне підприємство «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», номер особового рахунку у відповідача - 1810410020, обєм спожитої води визначається за показаннями квартирних лічильників води. 15.02.2019 року контролером Херсонського водоканалу було вручено позивачу повідомлення на періодичну повірку лічильника води, встановленого в квартирі позивача та контролер повідомила, що "Послуга з розпломбування та (після повірки) опломбування платна і мусить споживачем бути профінансована обовязково. В разі несплати за цю "послугу" лічильник не буде зареєстрований та введений в дію, оплата за воду буде нараховуватись по нормам споживання. Позивач 18.02.2019р. під час особистого прийому в Херсонському водоканалі подав звернення щодо порядку виконання періодичної повірки. На це звернення отримана відповідь Херсонського водоканалу від 25.02.2019 р. №45-1-ІІ, згідно якої в структурі діючого тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення, який встановлено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 08.08.2017р. №103, відсутні витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води, в тому числі їх демонтаж, транспортування, монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води. Тому для виконання опломбування лічильників води позивачу необхідно виконати роботи з повірки водолічильників, надати заявку опломбування, сплатити 87,00 грн. за розпломбування, 114,50 грн. - за опломбування водомірних вузлів.

Тому в березні 2019 року позивач, щоб запобігти собі проблем щодо можливого нарахування спожитої води за нормами, змушений був сплатити за "послугу", яка потрібна Херсонському водоканалу, але не потрібна споживачу. В фіскальних чеках від 06.03.2019р., виданих Херсонським водоканалом позивачу при сплаті 87,00 грн. за розпломбування лічильника та 114,50 грн. за пломбування лічильника, зазначено, що розпломбування та опломбування вузла обліку здійснено "за ініціативою абонента по індивідуальному замовленню", проте ця інформація є недостовірною. Вважає дії Херсонського водоканалу із зобовязання споживача оплачувати "послугу" розпломбування/опломбування квартирного лічильника води є незаконними та просить визнати незаконними та такими, що порушують права споживача дії Міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона» щодо виставлення ОСОБА_1 рахунку №8863/8864 від 06.03.2019 року за «Послугу» розпломбування в сумі 87,00грн. та «послугу» опломбування в сумі 114,50грн та зобов`язати Міське комунальне підприємство «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона» здійснити за особовим рахунком № НОМЕР_1 перерахунок, зарахувавши кошти в сумі 87,00грн. та 114,50грн. в рахунок оплати за споживчий об`єм води згідно показань квартирного лічильника води, що обліковується за особовим рахунком № НОМЕР_1 .

Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 09.07.2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити з підстав викладених у позову та у відповіді на відзив, посилаючись на те, що вважає дії Херсонського водоканалу із зобовязання споживача оплачувати "послугу" розпломбування/опломбування квартирного лічильника води незаконними, та зазначив, що виконавець послуги з водопостачання зобов`язаний контролювати встановлені міжповірочні інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав заяву про розгляд справи без його участі, та надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого у МКП «ВУВКГ м. Херсона» відсутні визначені законом підстави для здійснення опломбування вузла обліку, який належить позивачу, за рахунок підприємства, оскільки такі витрати не передбачені встановленими ліцензіатом тарифами на надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, фактично механізм фінансування відповідних витрат за рахунок виконавців послуг відсутній. Тому враховуючи, що до тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення вартість робіт з обслуговування та повірки приладів обліку не входять, єдиним допустимим джерелом оплати відповідних робіт є їх виконання за рахунок споживача, оскільки саме таких варіант концептуально передбачений чинним законодавством, а тому вимоги позивача зобов`язати МКП «ВУВК м. Херсона» опломбувати та взяти на абонентський облік засіб обліку води можуть бути виконанні виключно після оплати ним відповідного платежу за послуги з опломбування. У зв`язку із чим просить відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав пояснення, в яких просив справу розглянути без його участі, та зазначив, що періодична повірка засобів вимірюваної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) проводиться за рахунок плати за абонентське обслуговування за умови укладання індивідуального договору або індивідуального договору з обслуговуванням внутрішньо будинкових систем про наданні комунальних послуг відповідно зо Закону України «Про житлово-комунальні послуги». У разі укладання колективного договору про надання комунальних послуг, договору про надання комунальних послуг з колективних споживачем або прийняття рішення співвласниками про порядок обслуговування та заміну вузла (вузлів) комерційного обліку відповідно до законодавства періодична повірка засобів вимірювальної техніки (результатів вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) проводиться за рахунок співвласників багатоквартирного будинку.

Вислухавши позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд вважає, що заявлений позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.ч.3, 4ст. 12 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

У відповідності до вимог ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ст.81,83 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Сторони та інші учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

На підставі ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Судом встановлено, що відповідно до паспорту громадянина України серії НОМЕР_2 виданого 15.08.1996 року Жовтневим РВ ОМУ УМВС України в Одеській області ОСОБА_1 зареєстрований за адресою АДРЕСА_2 та є споживачем комунальної послуги з централізованого, постачання та водовідведення, яку надає Міське комунальне підприємство «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», номер особового рахунку у відповідача - 1810410020, об`єм спожитої води визначається за показаннями квартирних лічильників води.

Відповідно до відповіді МКП «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарство м. Херсона» №45-1- від 25.02.2019 р. ІІ на звернення ОСОБА_1 на особистому прийомі 18.02.2019 року щодо порядку виконання періодичної повірки, зазначено, що в структурі діючого тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення, який встановлено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 08.08.2017р. №103, відсутні витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води, в тому числі їх демонтаж, транспортування, монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води.

Відповідно до рахунку №8863/8864 від 06.03.2019 року та квитанцій від 06.03.2019 року ОСОБА_1 сплачено 87,00 грн. за розпломбування лічильника та 114,50 грн. за пломбування лічильника, зазначено, що розпломбування та опломбування вузла обліку здійснено "за ініціативою абонента по індивідуальному замовленню".

Відповідно до Пунктиів1,2,9,10,15,29,30,32 Правил надання послуг з централізованого опалення постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою КМУ N? 630 від 21.07.2005 р., з наступними змінами передбачають наступне:

1. Ці Правила регулюють відносини між суб?єктом господарювання, предмето діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною 1 юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі послуги).

2. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні: кількісний показник послуг - одиниця виміру для обчислення кількісних показник отриманої споживачем послуги, визначена відповідно до законодавства; централізоване водовідведення - послуга, спрямована на задоволення потреб спожива у відведенні стічних вод, яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинков централізованих систем водовідведення; централізоване постачання холодної та гарячої води - послуга, спрямована задоволення потреб споживача у холодній та гарячій воді, яка надається виконавцем використанням внутрішньобудинкових систем холодного та гарячого водопостачання;

9. У квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку вод теплової енергії (далі - квартирні засоби обліку) проводяться спеціалізованою організаці виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача.

Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік.

Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця.

10. Справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, за винятком випадків, передбачених абзацом пятим пункту 15 цих Правил. Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.

15. Засоби обліку води і теплової енергії, встановлені у квартирі (будинку садибного типу) та на вводі у багатоквартирний будинок, підлягають періодичній повірці.

Періодична повірка засобів обліку води і теплової енергії проводиться у строк, що не перевищує одного місяця. За цей час споживач оплачує відповідні послуги у такому порядку: з централізованого постачання холодної та гарячої води - згідно із середньомісячними показаннями засобів обліку за попередні три місяці.

29. Споживач має право на:

1) зменшення розміру плати у разі:

надання послуг не в повному обсязі, зниження їх якості, зокрема відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання;

тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім?ї на підставі письмової заяви споживача та офіційного документа, що підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання).

4) перевірку кількісних і якісних показників надання послуг (якість і тиск води, температура гарячої води, температура повітря у приміщеннях тощо) у порядку, встановленому цими Правилами;

5) установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік;

6)періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку;

30. Споживач зобов`язаний:

1) оплачувати послуги в установлені договором строки;

3)дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері ж-комунальних послуг;

4)забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку та не втручатися в їх роботу;

6) виконувати інші обов?язки відповідно до законодавства.

32. Виконавець зобов`язаний:

1) своєчасно надавати споживачу послуги в установлених обсягах, належної якості, безпечні для його життя, здоров?я та які не спричиняють шкоди його майну, відповідно до

вимог законодавства та цих Правил;

4) контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж.

Відповідно до абзацу другого частини 4 статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (в редакції, що діяла станом на березень 2019 р.) відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) покладається на суб?єктів господарювання, що здійснюють обслуговування відповідних засобів вимірювальної техніки.

Відповідно до абзацу третього частини 4 статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (в редакції, що діяла станом на березень 2019 р.) періодична повірка засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) проводиться за рахунок внесків на обслуговування вузлів комерційного обліку, встановлених відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання".

Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 р. № 474 затверджено Порядок подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, відповідно до пункту 1 якого цей Порядок визначає процедуру подання на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиту для побутових потреб електричну енергію і газ, комерційних розрахунків за спожиту теплову енергію і воду, що є власністю фізичних осіб, спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку.

Дія цього Порядку поширюється на операторів зовнішніх інженерних мереж (суб?єктів господарювання), що здійснюють обслуговування засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду), суб?єктів господарювання, що надають послуги з електро-та газопостачання для побутових потреб, а також споживачів відповідних послуг - фізичних осіб, співвласників багатоквартирного будинку, у власності вимірювальної техніки.

Додаток 2 та Додаток 3 до Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт передбачають здійснення наступних записів у Акті про демонтаж засобу вимірювальної техніки та у Акті про монтаж засобу вимірювальної техніки: "Засіб вимірювальної техніки розпломбовано номер пломби", "Засіб вимірювальної техніки опломбовано номер пломби.

Відповідно до пункту 6 цього Порядку оплата періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиту для побутових потреб електричну енергію і газ, комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду, здійснюється відповідно до частини четвертої статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

Згідно пункту 2 цього Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України "Про житлово-комунальні послуги" , "Про метрологію та метрологічну діяльність" та "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання".

Відповідно до підпунктів 1,4, 6, 9, 10, 13 частини 1 статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" (в редакції, що діяла станом на березень 2019 року):

1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

1) абонентський облік вузла обліку (далі - абонентський облік) - процедура реєстрації та періодичний огляд вузлів обліку для використання показань вузлів обліку з метою комерційного або розподільного обліку;

4) вузол комерційного обліку - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під?їзді), обладнаній окремим інженерним вводом;

6) вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів;

9) комерційний облік комунальних послуг (далі - комерційний облік) - визначення за допомогою вузла комерційного обліку або за встановленими правилами у передбачених цим

Законом випадках кількісних та якісних показників комунальної послуги, вимірювання яких забезпечується вузлом обліку, на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги;

10)обслуговування вузлів обліку - огляд, опломбування/розпломбування, періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж), ремонт засобів вимірювальної техніки, які є складово частиною вузла обліку, забезпечення дистанційної передачі результатів вимірювання (за наявності), ремонт та заміна допоміжних засобів вузла обліку, а за згодою власника (співвласників) будівлі також охорона або страхування вузла обліку;

13) розподільний облік комунальних послуг (далі - розподільний облік) - визначення за допомогою вузла розподільного обліку (приладу - розподілювача теплової енергії) та/або за встановленими правилами (методиками) у передбачених цим Законом випадках кількісних показників отриманої споживачем комунальної послуги, на підставі яких здійснюється розподіл показань вузла комерційного обліку між споживачами в будівлях, де налічуються два та більше споживачів;

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання (в редакції, що діяла станом на березень 2019 року):

1. Обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж відповідно до цього Закону з урахуванням вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

Витрати оператора зовнішніх інженерних мереж на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку (їх складових частин) відшкодовуються споживачами відповідної комунальної послуги, а також власниками (співвласниками) приміщень, обладнаних індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання у такій будівлі, шляхом сплати виконавцю комунальної послуги внесків на обслуговування та заміну вузла комерційного обліку.

Розмір внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку визначається окремо для кожної будівлі із розрахунку на один рік, для складової витрат на повірку ділиться на строк міжповірочного інтервалу.

Для будівель, де налічуються два та більше заміну та споживачів внески за обслуговування вузлів комерційного обліку розподіляються за методикою визначення розміру внесків та їх розподілу між споживачами, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства

2. Обслуговування та заміна вузлів розподільного обліку/приладів - розподілювачів теплової енергії здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено законом або договором.

Відповідно пункту 4-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» (в редакції, що діяла станом на березень 2019 року):

4-1 При відшкодуванні витрат оператора зовнішніх інженерних мереж, пов?язаних із встановленням, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку, споживачам комунальних послуг та власникам (співвласникам) приміщень, обладнаних індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання у відповідній будівлі, які сплачують внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, надаються пільги та субсидії.

Відповідно до статті 1 1Закону України "Про захист прав споживачів" цей Закон регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про захист прав споживачів" у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

3) виконавець - суб?єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги;

7) договір - усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном, розрахунковим документом, передбаченим Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", або іншими документами (далі - розрахунковий документ);

17) послуга - діяльність виконавця з надання визначеного договором матеріального чи нематеріального (передачі) споживачеві блага, що певного індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб; здійснюється за

19) продукція - будь-які виріб (товар), виконуються чи надаються для задоволення суспільних потреб; робота чи послуга, що виготовляються,

20) реалізація - діяльність суб?єктів господарювання з продажу товарів (робіт, послуг);

22) споживач - фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов?язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов?язків найманого працівника;

Відповідно до п.1, 4 ч.1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на захист своїх прав державою, на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця).

Відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів»:

1. Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору.

Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).

Інформація про продукцію повинна містити: 1) назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються; 3) дані про основні властивості продукції, номінальну кількість (масу, обєм тощо), умови використання; 6) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів»: Продавець (виконавець, виробник) не повинен включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими.

Умови договору є несправедливими, якщо всупереч принципу добросовісності його наслідком є істотний дисбаланс договірних прав та обовязків на шкоду споживача.

Несправедливими є, зокрема, умови договору про: установлення обовязкових для споживача умов, з якими він не мав реальної можливості ознайомитися перед укладенням договору; надання продавцю (виконавцю, виробнику) права в односторонньому порядку змінювати умови договору на власний розсуд або на підставах, не зазначених у договорі; надання продавцю (виконавцю, виробнику) права в односторонньому порядку змінювати характеристики продукції, що є предметом договору; визначення ціни товару на момент його поставки споживачеві або надання продавцю (виконавцю, виробнику) можливості збільшувати ціну без надання споживачеві права розірвати договір у разі збільшення ціни порівняно з тією, що була погоджена на момент укладення договору.

8. Нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про захист прав споживачів": права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо: при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець навязує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням неналежним виконанням) сторонами умов договору; порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач; будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію.

Тобто згідно наведених нормативних актів: послуга з централізованого постачання холодної та гарячої води має кількісний показник (обєм води) та якісні показники (якість, тиск, температура води), розпломбування та опломбування не має "кількісного" та "якісного" показника, тому не є окремою послугою від послуги з централізованого постачання холодної та гарячої води, а є обслуговуванням вузла обліку, яке здійснюється Водоканалом одночасно з демонтажем або монтажем засобу вимірювальної техніки до та після його повірки, розпломбування та опломбування лічильника води Відповідач зобовязаний здійснити з метою захисту від несанкціонованого втручання роботу водолічильника, яке може порушити достовірний облік кількості використаної води, розпломбування та опломбування Позивачу, як споживачу, не потрібне, так як пломбування водолічильника - є функцією контролю за станом квартирного вузла обліку води і в цьому контролі зацікавлений саме постачальник послуги(водоканал), а не споживач, відшкодування витрат водоканалу як оператора зовнішніх мереж водопостачання передбачено при обслуговуванні вузлів комерційного обліку, до яких квартирні лічильники води не відносяться, відшкодування споживачем витрат водоканалу на розпломбування / опломбування квартирного лічильника води не передбачено Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, так як згідно цих Правил періодична повірка, обслуговування та ремонт у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця, тобто Херсонського водоканалу.

Статтею 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути в тому числі припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Так як позивач є споживачем комунальної послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, то до спірних правовідносин позивача з Херсонським водоканалом у визначенні способу захисту порушеного права можуть бути застосовані висновки щодо прав споживача при користуванні комунальними послугами, які викладені у постанові Верховного Суду у складі Об?єднаної палати Касаційного цивільного суду від 03 жовтня 2018 року у справі №529/613/17-ц (провадження № 61-1716сво17) про те, що відповідно до частини першої статті 714 ЦК України за договором постачанняенергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона(постачальник) зобовязується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобовязується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

За таких обставин, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності та враховуючи те, що позивач є споживачем послуги з централізованого постачання води та у 2019 році незаконно змушений здійснити оплату за "послугу" з розпломбування та опломбування квартирного лічильника води при його періодичній повірці, однак таку послугу не замовляв, тому відповідачем порушені права позивача, як споживача послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, у зв`язку з чим суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, з огляду на те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі Закону України «Про захист прав споживачем» з відповідача слід стягнути на користь держави в розмірі 1816,00грн., оскільки позов задоволено в повному обсязі.

Керуючись Законом України «Про захист прав споживачів», ст. ст.12,13, 15, 16,141,259, 264-265, 274, 280-283, 354ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

Позов адвоката Васильєвої Маргарити Володимирівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 до Міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживача про захист прав споживачі визнання дій незаконними та зобов`язання здійснити перерахунок оплати - задовольнити.

Визнати незаконними та такими, що порушують права споживача дії Міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона» щодо виставлення ОСОБА_1 , ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрованого за адресою АДРЕСА_2 ) рахунку №8863/8864 від 06.03.2019 року за «Послугу» розпломбування в сумі 87,00грн. та «послугу» опломбування в сумі 114,50грн.

Зобов`язати Міське комунальне підприємство «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона» ( місцезнаходження м. Херсон, пл. ім. Ю.Тутушкіна, 9, код ЄДРПОУ 03355726) здійснити за особовим рахунком № НОМЕР_1 перерахунок, зарахувавши кошти в сумі 87,00грн. та 114,50грн. в рахунок оплати за споживчий об`єм води згідно показань квартирного лічильника води, що обліковується за особовим рахунком № НОМЕР_1 .

Стягнути зМіського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», (місцезнаходження м. Херсон, пл. ім. Ю.Тутушкіна, 9, код ЄДРПОУ 03355726) на користь держави судові витрати в розмірі 1816,00грн. (одна тисяча вісімсот шістнадцять гривень 00 копійок).

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів безпосередньо до Херсонського апеляційного суду з дня проголошення рішення або з дня складання повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

У відповідності до п.п.15.5 ч.1 РозділуХІІІПерехідних положень ЦПК Українив новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через Херсонський міський суд Херсонської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або про прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяО. І. Кузьміна

Повний текстрішення складено02.12.2024року

СудХерсонський міський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123432443
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —766/11512/21

Ухвала від 31.01.2025

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Майданік В. В.

Ухвала від 30.01.2025

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Майданік В. В.

Рішення від 27.11.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Кузьміна О. І.

Рішення від 27.11.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Кузьміна О. І.

Ухвала від 09.07.2021

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Кузьміна О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні