ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/19062/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Денисюка Р.С.,
при секретарі судового засідання Новак Л.О.,
за участю представника позивача Лебедюк-Гудкової Т.В.,
представника відповідача Тетарчук І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом заступника керівника Волинської обласної прокуратури в інтересах держави до Державної комісії України по запасах корисних копалин, Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос про визнання протиправними та скасування протоколу та дозволу,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Волинської обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави (далі - позивач, прокурор) до Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі відповідач 1, ДКЗ), Державної служби геології та надр України (далі відповідач 2, Держгеонадра), Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос (далі відповідач 3, товариство Волиньсапрофос) про визнання протиправними та скасування протоколу засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин від 14.04.2015 № 3350 та спеціального дозволу на користування надрами від 04.10.2016 № 6143, виданого ТОВ Волиньсапрофос Державною службою геології та надр України для видобування сапропелів, придатних для використання в якості добрив у сільському господарстві на території родовища озеро Синове.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на засіданні колегії ДЗК 14.04.2015 розглянуто матеріали попередньої геолого-економічної оцінки запасів ділянки ТзОВ «Волиньсапрофос» родовища сапропелю «Озеро Синове» з метою отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин. Розгляд матеріалів, оформлений протоколом №3350 засідання колегії ДЗК України, яким апробовано підраховані в межах ділянки товариства родовища «озеро Синове» запаси сапропелів місцевого значення придатні для використання.
У подальшому товариство звернулось до Держгеонадр із заявою на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. За результатами розгляду даної заяви відповідачем 2 надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6143 від 04.10.2016.
Волинська обласна прокуратура посилаючись на норми Кодексу України про надра, Порядку державної реєстрації досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2013 №263, який зареєстровано в Мінюсті 10.07.2013 за №1157/23689 (далі Порядок №263), вказує на те, що оскільки ТзОВ «Волиньсапрфос» на момент розгляду матеріалів попередньої геолого-економічної оцінки щодо корисних копалин сапропелів не володіло спеціальним дозволом на користування надрами, то воно не було надрокористувачем в розумінні вимог Закону. Таким чином ДЗК незаконно, з порушенням процедури було розглянуто матеріали попередньої геолого-економічної оцінки запасів родовища сапропелю «Озеро Синове» і протиправно складено протокол №3350, яким апробовано підраховані запаси корисних копалин, який в подальшому став підставою для отримання на позаконкурсних умовах спеціального дозволу на користування надрами №6143.
Зазначає, що державну реєстрацію геолого-економічної оцінки родовища за формою 3-гр можливо було провести за умови наявності у товариства спеціального дозволу на користування надрами та подання його з пакетом документів. Наявність такого дозволу вимагає і Положення про проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затверджене Постановою КМ України від 22.12.1994 (далі Положення №865).
Відтак Держгеонадра всупереч Порядків №263 та № 865 прийняло на розгляд документи товариства та здійснило державну реєстрацію РДГВН за №У-15-60/1.
Прокурор зазначає, що оскільки була порушена процедура проведення експертизи та оцінки запасів корисних копалин родовище «Озеро Синове», проведена з порушенням чинного законодавства, то і спеціальний дозвіл на користування надрами отриманий внаслідок її порушення є неправомірним. З цих підстав просить позов задовольнити.
Одночасно з позовною заявою прокурор подав заяву про поновлення пропущеного строку звернення до суду, обґрунтовану тим, що про порушення інтересів держави позивачу стало остаточно відомо 22.05.2023, після отримання інформації від Держгеонадр № 2475/03-4/2-23 щодо документів, на підставі яких здійснено державну реєстрацію ТОВ Волиньсапрофос робіт з геологічного вивчення надр в межах родовища сапропелів Озеро Синове (форма 3-гр), які в подальшому подано на розгляд ДКЗ. Вказує на те, що незаконність протоколу ДКЗ України № 3350 від 14.04.2015 встановлена прокурором саме 22.05.2023.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2023 було визнано підстави, вказані у заяві заступника керівника Волинської обласної прокуратури про поновлення строку звернення до суду з даним позовом неповажними, позовну заяву було залишено без руху на підставі положень частин першої, другої статті 169, частини першої статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та позивачу встановлено десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху в тому числі для подання заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, у якій необхідно було вказати інші підстави для поновлення строку ніж ті які вказані у заяві, надати докази поважності причин пропуску цього строку.
24.07.2023 до суду від позивача надійшла заява про поновлення строку звернення до суду, в обґрунтування якої позивач вказав, що питання раціонального користування корисними копалинами потребують особливої уваги. Звертає увагу, що обчислення трьохмісячного строку звернення до суду із даними позовами слід застосовувати із врахуванням статті 23 Закону України Про прокуратуру.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.07.2023 відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 11:00 12.09.2023. У підготовчому засіданні оголошувались перерви.
20.10.2023 ухвалою Волинського окружного адміністративного суду було відмовлено у задоволенні клопотання Волинської обласної прокуратури про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду і позов заступника керівника Волинської обласної прокуратури в інтересах держави до Державної комісії України по запасах корисних копалин, Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос про визнання протиправними та скасування протоколу та дозволу залишено без розгляду.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2024 ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 20.10.2023 у даній справі скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 було задоволено клопотання відповідачів Державної комісії України по запасах корисних копалин, Державної служби геології та надр України про залишення позову без розгляду і позов заступника керівника Волинської обласної прокуратури в інтересах держави до Державної комісії України по запасах корисних копалин, Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос про визнання протиправними та скасування протоколу та дозволу залишено без розгляду у зв`язку із пропуском строків звернення до суду.
24.07.2024 постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 у даній справі скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.
У відзиві на позовну заяву відповідач 1 позовні вимоги заперечив та вказав на те, що в розумінні ст.13 Кодексу України про надра ТзОВ «Волиньсапрофос» є користувачем надр, оскільки воно є виконавцем РДГВН. Наявність реєстрації робіт Держгеонадра, визначення виконавця РДГВ користувачем надр, надає право товариству проводити роботи і дослідження з геологічного вивчення надр та подати до ДЗК їх результати, для проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, а тому враховуючи зазначене, ДЗК не мала підстав для відмови у прийнятті до розгляду матеріалів Звіту у проведенні державної експертизи та запасів корисних копалин.
Вказує, що подана заява товариства була розглянута із дотриманням встановленої процедури, а протокол № 3350 від 14.05.2025, яким апробовано підраховані запаси сапропелів вказаного родовища прийнято у відповідності до норм чинного законодавства. З наведених підстав просить у задоволенні позову відмовити.
Держгеонадра проти позову заперечили та вказали, що державна реєстрація ТзОВ «Волиньсапрофос» робіт з геолого-економічної оцінки родовича «Озеро Синове», вчинених за державним реєстраційним номером У-15-60/1 від 16.03.2015 було здійснено у відповідності до Поряду №263, подані документи товариством документи відповідали вимогам чинного законодавства. Зазначають, що порядком РДГВН встановлено вичерпний перелік для відмови у реєстрації РДГВН, які у поданих документах ТзОВ «Волиньсапрофос» були відсутні.
Посилаючись на норми чинного законодавства відповідач 2 вказує на те, що ДЗК не мала підстав для відмови товариству у прийняті до розгляду матеріалів геолого-економіної оцінки і проведені державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, у зв`язку з тим, що роботи були зареєстровані у Держгеонадра. Відтак товариство мало право на проведення геолого-економічної переоцінки запасів, як виду РДГВН, та подальшого звернення до ДЗК для державної експертизи матеріалів ГЕО.
Отже, враховуючи вищенаведене, видання товариству спеціального дозволу №6143 від 04.10.2016 для видобування сапропелів, придатних для використання в якості добрив у сільському господарстві на території родовища озеро Синове відповідає вимогам чинного законодавства.
Відповідач 3 проти задоволення позову заперечив та вказав, що в розумінні вимог чинного законодавства, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, товариство було надрокористувачем. Долучені до заяви документи свідчать, що товариство було здійснено реєстрацію РДГВН, провело оцінку запасів корисних копалин, результатом якої є апробація ДКЗ. Враховуючи зазначена та те, що долучені до заяви документи відповідали Порядку №263 відповідачами 1 і 2 із дотриманням вимог чинного законодавства було прийнято протокол № 3350 від 14.04.2015, яким проведено попередню геолого-економічну оцінку родовища сапропелю «Озеро Синове» та в подальшому видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 6143 від 04.10.2016.
Представник позивача у відповідях на відзиви підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, та ще раз наголосив на протиправності прийнятого рішення.
У запереченні на відповідь на відзив, ТзОВ «Волиньсапрофос» наголосили на дотриманні ними та відповідачами 1, 2 процедури розгляду поданих документів та законності прийнятті протоколу та видання спеціального дозволу на користування надрами.
Інших заяв по суті справи від учасників справи до суду не надходило.
02.09.2024 ухвалою суду справу прийнято до провадження, призначено у даній справі підготовче засідання на 11:00 год 23.09.2024. У підготовчому засіданні оголошувалась перерва.
У підготовчому засіданні 02.10.2024 ухвалами суду на підставі статті 45 КАС України було залишено без розгляду клопотання Державної комісії України по запасах корисних копалин від 18.09.2024 про залишення позову без розгляду та відмовлено в клопотанні про залишення позовної заяви без розгляду в частині відсутності повноважень прокурора на звернення до суду з даним позовом. 02.10.2024 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 11:00 год 21.10.2024. У розгляді справи оголошувались перерви.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із наведених у позовній заяві підстав, просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача ТзОВ «Волиньсапрофос» в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив та просив в задоволені позову відмовити з підстав викладених у відзиві.
Представники відповідачів ДЗК та Держгеонадр , у судове засідання не з`явились, хоча про час і місце слухання справи належним чином були повідомлені.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з огляду на таке.
Судом встановлено, що на підставі листа ТзОВ «Волиньсапрофос» від 10.12.2014 із долученими до нього документами, Держгеонадра 16.03.2015 було зареєстровано перелік з геологічного вивчення надр форми 3-ГР за № У-15-60/1 (т.1 а.с.90-91).
За результатами розгляду попередньої геолого-економічної оцінки запасів ділянки ТзОВ «Волиньсапрофос» родовище сапропелю «Озеро Синове», поданих для отримання спеціального дозволу на видобування, Протоколом колегії ДЗК №3350 від 14.04.2015 вони були розглянуті, апробовано підраховані запаси корисних копалин даного родовища (т.1 а.с. 59-71, 122-136).
Товариством супровідним листом від 07.04.2016 Держгеонадра подано заяву на отримання спеціального дозволу на користування надрами з підстав, визначених п.8 «Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», затверджених Постановою КМ України № 615 від 30.05.2011, до яких долучено перелік документів (т.1 а.с.40-42).
На підставі поданої заяви та долучених до неї документів, Протоколу колегії ДЗК №3350 від 14.04.2015, Держгеонадра видано ТзОВ «Волиньсапрофос» спеціальний дозвіл на користування надрами № 6143 від 04.10.2016 строком на 18 років, для видобування сапропелів, придатних для використання в якості добрив у сільському господарстві, родовищі «Озеро Синове» (т.1 а.с.29-30).
Надаючи оцінку спірних правовідносинам суд застосовує такі нормативні акти.
Частиною 2статті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюютьсяКонституцією України,Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, Положенням про Порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України 22 грудня 1994 року № 865, Порядком державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженимнаказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14червня 2013 року № 263(далі - Порядок №263) ( Всі нормативні акти у редакціях на момент виникнення спірних правовідносин).
ЗавданнямКодексу України про надрає регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно достатті 3 Кодексу України про надра(тут і надалі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) гірничі відносини в Україні регулюютьсяКонституцією України,Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування (частина перша статті 4 Кодексу України «Про надра»).
У відповідності до частини першої статті 13 Кодексу України про надракористувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
За змістомстатті 14 Кодексу України про надра, такі надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Частиною другоюстатті 16 Кодексу України про надрапередбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Частиною першоюстатті 19 зазначеного Кодексувизначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Частиною третьою статті 24 Кодексу України «Про надра» визначено, що права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
За приписамистатті 39 Кодексу України про надрапередбачено, що роботи і дослідження, пов`язані з геологічним вивченням надр, підлягають обов`язковій державній реєстрації та обліку з метою узагальнення і максимального використання результатів вивчення надр, а також запобігання дублюванню зазначених робіт. Державну реєстрацію та облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Порядок розпорядження геологічною інформацією встановлюється Кабінетом Міністрів України.
В свою чергу єдину процедуру державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр (далі - РДГВН), з метою запобігання їх дублюванню при подальшому вивченні геологічної будови надр, виявленні та оцінці запасів і якості корисних копалин, дослідженні екологічного стану геологічного середовища, з`ясуванні гірничотехнічних, гідрогеологічних та інших умов розробки родовищ корисних копалин і використання надр для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин установлює Порядок №263.
Підпунктом 2 пункту 1 цього ж порядку визначено, що державна реєстрація РДГВН - офіційне свідчення про доцільність здійснення певних видів і обсягів робіт, які спрямовані на збільшення повноти геологічної, гідрогеологічної, інженерно-геологічної, геофізичної, еколого-геологічної та геохімічної вивченості надр.
Державну реєстрацію РДГВН здійснює Державна служба геології та надр України відповідно до вимог цього Порядку шляхом проставлення відтиску штампа на переліку об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр за формою № 3-гр (далі - Перелік РДГВН) згідно з додатком до цього Порядку та внесення запису в журнал державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр (п.1.3 Порядку № 263).
Реєстрації підлягають такі види РДГВН, серед інших, зокрема, як геолого-економічна оцінка (п.1.5 Порядку №263).
Виходячи із змісту вказаних нормативних актів випливає, що державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі зокрема: діючого спеціального дозволу на користування надрами; затвердженого в установленому порядку пооб`єктного плану виконавця РДГВН; висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об`єкти надрокористування, затвердженого в установленому порядку (п.1.4 Порядку №263).
Як встановлено під час судового розгляду справи, державна реєстрація РДГВН ТзОВ «Волиньсапрофос» Держгеонадрами проведена 16.03.2015 у відповідності до Порядку шляхом проставлення відтиску штампа Держгеонадра України на переліку об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2015 рік за державним реєстраційним номером об`єкта РДГВН № У-15-60/1.
Вказаною державною реєстрацією Держгеонадра офіційно засвідчила про доцільність здійснення ТзОВ «Волиньсапрофос» попередньої геолого-економічної оцінки запасів родовища сапропелів «Озеро Синове». Вказані роботи виконуються відповідно до договору з ТзОВ «Екологічний Консалтинг Надра».
Однак, з матеріалів справи вбачається, що при проведенні державної реєстрації Держгеонадра РДГВН у ТзОВ «Волиньсапрофос» був відсутній діючий спеціальний дозволу на користування надрами, станом на дату реєстрації таких робіт, що у свою чергу свідчить про протиправність здійснення державної реєстрації попередньої геолого-економічної оцінки запасів родовища сапропелів «Озеро Синове».
Предметом спору у цій справі є прийняття Державною комісією по запасах корисних копалин рішення у формі протоколу № 3350 від 14.04.2015 та видача Держгеонадрами відповідачу 3 спеціального дозволу на користування надрами №6143 від 04.10.2016.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач посилається на те, що оскаржуваний протокол ДКЗ та спеціальний дозвіл який виданий на його основі є протиправними, оскільки ТзОв «Волиньсапрофос» станом на момент розгляду поданих матеріалів не володіло спеціальним дозволом на користування надрами.
З даного приводу суд вказує на наступне.
За приписами пункту 2 Порядку № 615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Пунктами 3, 5 Порядку № 615 передбачається, що на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.
Дозволи надаються на такі види користування надрами: геологічне вивчення родовищ корисних копалин; геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ); будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.
Абзацом першим пункту 4 даного Порядку визначено, що дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів.
Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 (у редакції, на момент виникнення спірних правовідносин), без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку (абзац двадцять шостий пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами).
За змістом пункту 9 Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з:
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;
відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення;
Мінприроди - на всі види користування надрами;
Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.
Враховуючи положення абзацу першого пункту 4 Порядку № 615, суд зазначає, що процедура отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин неможлива без попереднього проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку.
Порядок і умови проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин визначає Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, яке затвердженепостановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865(далі - Положення № 865).
За змістом пункту 4 вищевказаного Положення державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться ДКЗ.
Згідно з п.5 даного Положення Залежно від ступеня підготовленості до промислового освоєння запасів корисних копалин державна експертиза може завершуватися: апробацією запасів корисних копалин попередньо розвіданих родовищ, підготовлених до проведення розвідувальних робіт; затвердженням запасів корисних копалин розвіданих родовищ, призначених для проектування й будівництва нових, продовження терміну роботи діючих гірничодобувних і переробних підприємств.
У абзаці першому пункту 7 цього ж Положення визначено, що Державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться на підставі звітів, які містять в собі матеріали з геологічного вивчення родовищ корисних копалин, підрахунок їх запасів та техніко-економічне обґрунтування промислового значення (далі - геолого-економічна оцінка).
Абзацами першим, шостим пункту 9 Положення № 865 встановлено, що матеріали геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин повинні містити, окрім іншого, документи, що засвідчують право на користування надрами, а у пункті 16 цього ж положення закріплено правило, за яким матеріали геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин подаються до ДКЗ користувачами надр або уповноваженими ними особами.
Вимоги до змісту, оформлення і порядку подання для державної експертизи та оцінки матеріалів геолого-економічної оцінки запасів родовищ конкретних видів корисних копалин затверджуються ДКЗ (пункт 10 Положення № 865).
Відповідно до вищезазначених приписів Положення № 865, наказом ДКЗ від 21липня 2015 року № 293 затверджено Методичні рекомендації щодо змісту, оформлення і порядку подання на розгляд Державної комісії по запасах корисних копалин матеріалів геолого-економічних оцінок родовищ металічних та неметалічних корисних копалин (далі - Методичні рекомендації № 293), згідно з підпунктом 13.3 пункту 13 яких матеріали геолого-економічних оцінок розвіданих родовищ подаються в ДКЗ України користувачами надр, що мають спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення або розробки родовищ корисних копалин.
У разі коли склад і зміст зазначених матеріалів не відповідає вимогам відповідних нормативно-правових актів, ДКЗ утримується від оцінки запасів корисних копалин і всі подані матеріали повертає замовнику, про що вказано у пункті 24 Положення № 865.
Згідно ж з приписами абзацу другого пункту 23 та пункту 28 Положення № 865 рішення ДКЗ, що приймаються на пленарних засіданнях і оформляються протоколами, спрямовуються на реалізацію єдиної науково-технічної політики щодо проведення геолого-економічної оцінки, державного обліку і забезпечення повноти використання запасів родовищ корисних копалин, визначення ступеня їх підготовленості до промислового освоєння відповідно до законодавства.
Отже, чинними на момент виникнення спірних правовідносин законодавчими приписами, чітко врегульовано процедуру надання спеціальних дозволів на користування надрами з метою їх видобування, в тому числі, без проведення аукціону у передбачених Кабінетом Міністрів України випадках, а також унормовано усі стадії такого процесу, включаючи питання, пов`язані з погодженням поданих до Держгеонадр документів для отримання вказаного дозволу.
Суд звертає увагу, що проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин є одним з етапів у процедурі надання спеціальних дозволів на користування надрами з метою їх видобування. При цьому, матеріали геолого-економічної оцінки можуть бути затверджені ДКЗ лише у разі, якщо останні подані користувачами надр, що мають спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення або розробки родовищ корисних копалин.
Згідно протоколу № 3350 від 14.04.2015 колегією ДЗК апробовано підраховані в межах ділянки ТзОВ «Волиньсапрофос» родовища «Озеро Синове» запаси сапропелів місцевого значення придатні для використання в якості добрив у сільському господарстві.
Виходячи із вищезазначених вимог Положення № 865 та Методичних рекомендацій № 293, матеріали геолого-економічної оцінки запасів родовища сапропелів «Озеро Синове повинні були подаватись до ДКЗ користувачем надр або уповноваженою ним особою й повинні були містити, окрім іншого, документи, що засвідчують право на користування надрами (спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення або розробки родовищ корисних копалин).
У разі недотримання таких вимог щодо складу і змісту зазначених матеріалів пункт 24 Положення № 865 імперативно встановлює для ДКЗ обов`язок повернути такі матеріали замовнику і утриматися від оцінки запасів корисних копалин, чого в даному випадку відповідачем 1 зроблено не було, чим було порушено вимоги пунктів 9, 16, 24 Положення № 865 й прийняла рішення, оформлене спірним протоколом, яке, за таких обставин, не відповідає вимогам законодавства.
З огляду на вищевказане, з урахуванням імперативних положень Порядку №615, Порядку №263, Положення № 865 та Методичних рекомендацій № 293, суд вважає протиправним протокол колегії ДЗК від 14.05.2015 № 3350 та таким, що не ґрунтується на чинних на той час нормах законодавства.
За таких обставин, вказаний протокол підлягає визнанню протиправним та скасуванню а позовні вимоги в цій частині підлягають до задоволення.
В контексті спірних правовідносин суд також вказує на наступне.
Згідно з пунктом 1.7 Порядку № 263 для проведення державної реєстрації виконавець РДГВН направляє заяву, до якої додаються такі документи: перелік РДГВН; копія документа, на основі якого проводяться РДГВН (спеціальний дозвіл на користування надрами, пооб`єктний план геологорозвідувальних робіт, геологічне (технічне) завдання, висновок щодо доцільності розподілу запасів тощо); ситуаційний план або картограма з контурами площ чи району проведення РДГВН (залежно від виду робіт та площі їх проведення).
Оскільки Порядком № 263 передбачено можливість державної реєстрації РДГВН на підставі одного з документів, зазначених у переліку пункту 1.4. Порядку № 263, то суд доходить висновку, що зареєстрована за ТзОВ «Волиньсапрофос» РДГВН не може свідчити про наявність у товариства статусу користувача надр.
Слід зазначити, що у постанові Верховного Суду від 03.12.2021 у справі №0640/4277/18 зроблено висновок, що геологічне вивчення, як вид надрокористування на підставі спеціального дозволу на користування надрами, слід відрізняти від робіт та досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, які зареєстровані у Держгеонадрах України у відповідності до Порядку № 263. Державна реєстрація РДГВН є одним із етапів отримання в майбутньому спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовища. Державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі, зокрема, висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об`єкти надрокористування, затвердженого в установленому порядку. Для проведення державної реєстрації виконавець РДГВН направляє заяву, до якої додаються документи, передбачені пунктом 1.7 наказу № 263. У разі невідповідності поданих документів вимогам пункту 1.7 розділу І цього Порядку у державній реєстрації РДГВН може бути відмовлено.
Зважаючи на те, що суд прийшов до висновку про порушення процедури проведення експертизи та проведення оцінки запасів корисних копалин родовища «Озеро Синове» та протиправність протоколу ДЗК №3350, на підставі якого в подальшому ТзОВ «Волиньсапрофос» видано спеціальний дозвіл на користування надрами, то і останній є протиправним та таким, що підлягає скасуванню із підстав вище наведених.
Суд при вирішенні справи враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Керуючись статтями 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати протокол засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин від 14.04.2015 № 3350.
Визнати протиправним та скасувати спеціальний дозвіл на користування надрами Державної служби геології та надр України від 04.10.2016 № 6143, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос для видобування сапропелів, придатних для використання в якості добрив у сільському господарстві на території родовища озеро Синове.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: заступник керівника Волинської обласної прокуратури (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, 15).
Відповідач: Державна комісія України по запасах корисних копалин (01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, 18/7, код ЄДРПОУ 01432865).
Відповідач: Державна служба геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю Волиньсапрофос (44478, Волинська обл., Ковельський р-н, с. Шкроби, вул. Незалежності, 38, код ЄДРПОУ 32366052).
Суддя Р.С. Денисюк
Повний текст рішення суду складено 02.12.2024
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123470746 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні