ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua
Головуючий суддя у першій інстанції - Парненко В.С.
Суддя-доповідач - Епель О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 грудня 2024 року Справа № 320/4421/24
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Епель О.В.,
суддів: Карпушової О.В., Мєзєнцева Є.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року у справі
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар»
до Державної податкової служби України
третя особа, яка не заявляє Головне управління ДПС у Запорізькій області
самостійних вимог на
предмет спору на стороні
Відповідача
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Агродар» (далі - Позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі - Відповідач), третя особа-Головне управління ДПС у Запорізькій області (далі - Третя особа) в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 28.09.2023 № 28883/6/99-00-06-02-01-06 Державної податкової служби України, щодо можливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «Агродар» свого податкового обов`язку;
- зобов`язати Державну податкову службу України повторно розглянути заяву ТОВ «Агродар» про неможливість сплати податків, датовану 29.09.2022 за вих. № 17 на підставі пункту 1 розділу 11 Наказу Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022.
В обґрунтування своїх вимог Позивач стверджував, що ТОВ «Агродар» надало до ДПС разом із заявою належні та достатні докази для підтвердження неможливості виконання ним податкових обов`язків, передбачених підпунктом «б» пункту 1 розділу ІІ Порядку №225.
Також Позивач зазначив, що факт реєстрації ним податкової накладної у серпні 2022 року не свідчить про те, що ТОВ «Агродар» у цей період мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконувати свої податкові обов`язки, оскільки податкова адреса та виробничі потужності Позивача знаходяться на території, яка є тимчасово окупованою.
2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року у задоволенні адміністративного позову було відмовлено повністю.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що здійснення підприємством операцій з реєстрації податкових накладних в ЄРПН з березня 2022 р. та наявність звітності вказує на можливість виконання платником податкового обов?язку щодо подання податкової звітності.
Крім того, на переконання суду, відсутність частини первинних документів у підприємства, не впливає на своєчасність сплати податкових зобов?язань самостійно задекларованих платником податків та на подальше здійснення господарської діяльності.
Також суд першої інстанції відзначив, що банківські виписки про залишки на банківських рахунках Позивачем станом на період з 24.02.2022 по 29.09.2022 не надавалися, що не дає змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках.
Підсумовуючи викладене, суд зазначив, що одна лише підстава перебування на окупованій території не є підставою для прийняття рішення щодо неможливості виконання свого податкового обов`язку. При цьому суд врахував правову позицію викладену Верховним Судом у постанові від 04.10.2023 справа №160/19575/22.
При цьому суд відзначив, що форма рішення не передбачає можливості внесення до нього переліку податкових обов`язків, які може/не може виконувати платник податків.
3. Не погоджуючись з таким рішенням суду, Позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі, зазначаючи доводи, аналогічні тим, що були викладені у позовній заяві та наполягаючи на тому, що у нього відсутня можливість у повній мірі виконувати свої податкові зобов`язання з 24.02.2022.
При цьому Апелянт відзначив, що територія Воскресенської сільської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, в межах якої знаходиться місце фактичного ведення ним господарської діяльності, відноситься до тимчасово окупованої РФ території України з 03.03.2022 по цей час, що є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.
Також Апелянт зазначає про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, оскільки ним не дотримано вимоги статті 242 КАС України щодо законності та обґрунтованості рішення суду.
З цих та інших підстав Апелянт вважає, що оскаржуване ним рішення суду прийнято за неповного встановлення обставин справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
4. Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.06.2024 та від 09.10.2024 відкрито апеляційне провадження, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду в порядку письмового провадження.
5. Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу у якому він просить таку скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, зазначаючи про необґрунтованість доводів Апелянта та правильність висновків суду першої інстанції.
Відповідач також стверджує, що контролюючим органом не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів.
6. Від Третьої особи надійшли заперечення на апеляційну скаргу у яких ГУ ДПС у Запорізькій області просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, зазначаючи доводи, аналогічні тим, які були викладені Відповідачем у відзиві на апеляційну скаргу.
7. Апелянтом подано пояснення по справі щодо визначення Відповідачем у справі № 320/4421/24 саме Державну податкову службу України. При цьому, ТОВ «Агродар» посилається на правові висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 20.07.2024 у справі №521/1844/23.
8. Відповідачем подано заперечення на пояснення Позивача у яких він зазначає, зокрема, що завідомо безпідставне залучення особи як відповідача у справі є маніпуляцією автоматизованим розподілом справ між суддями.
9. Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
10. Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню з наступних підстав.
11. Обставини справи, установлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, до Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшла заява ТОВ "АГРОДАР" від 29.09.2022 №17 (вх. ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.09.2022 року вх №38544/6) та копії документів про підтвердження неможливості виконання платником податків обов?язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
У вказаній заяві Позивач повідомив податковий орган, що у зв?язку із розташуванням підприємства на території населеного пункту с. Воскресенка, Пологівського району, Запорізької обл., яке входить до складу Воскресенської сільської територіальної громади Запорізької області UA23100050000041545, та яка є тимчасово окупованою збройними формуваннями російської федерації (п. 1 р. ІІ Наказу Мінфіну №225 від 29.07.2022) відсутня можливість здійснення господарської діяльності та отримання прибутку, неможливо використати чи вивезти документи, комп?ютерне та інше обладнання внаслідок терористичних дій спричинених військовою агресією російської федерації, а отже немає об?єктивної можливості в повній мірі виконувати свої податкові зобов?язання з 24.02.2022 до моменту звільнення тимчасово окупованої території, відновлення енергопостачання та інтернет-ресурсу.
Станом на 29.09.2022 здійснення діяльності неможливе, оскільки на території, де розмішені виробничі потужності та офісні приміщення, ведуться воєнні (бойові) дії, відсутнє енергопостачання та не надаються телекомунікаційні послуги.
Перелік податкових обов?язків, які не мав / не має можливості виконати платник податків:
1.Подання декларацій з податку на додаткову вартість за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень 2022 року і наступні податкові періоди 2022 року.
Причина: у зв?язку з тим, що відсутній доступ до комп?ютерного обладнання для ведення бухгалтерського обліку та бухгалтерських документів за січень - березень 2022 року, підприємство не має можливості достовірно та правильно обчислити податкові зобов?язання з ПДВ. Внаслідок цього не має можливості сформувати декларації з ПДВ з достовірними відомостями.
2. Подання декларації з екологічного податку за 1 квартал 2022 року, 2 квартал 2022 року і наступні податкові періоди 2022 року.
Причина: у зв?язку з тим, що відсутній доступ до комп?ютерного обладнання для ведення бухгалтерського обліку та бухгалтерських документів за січень - березень 2022 року, неможливо розрахувати фактичні обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, що розташовані на території, які є повністю захоплені озброєними військами Російської Федерації.
3. Реєстрація податкових накладних за період з лютого по вересень 2022 року.
Причина: у зв?язку з тим, що відсутній доступ до комп?ютерного обладнання для ведення бухгалтерського обліку та бухгалтерських документів за січень - березень 2022 року, підприємство не має можливості достовірно та правильно обчислити податкові зобов?язання з ПДВ та сформувати відповідні податкові накладні для подальшої їх реєстрації в ЄРПН.
4. Сплата в бюджет узгоджених податкових зобов`язань: - з орендної плати з юридичних осіб за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень 2022 і наступні податкові періоди 2022 року; - з ПДВ - за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень 2022 і наступні податкові періоди 2022 року; - з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 1 квартал 2022, за 2 квартал 2022 і наступні податкові періоди 2022 року; - з єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків - за 1 квартал 2022, за 2 квартал 2022 і наступні податкові періоди 2022 року; з екологічного податку - за 1 квартал 2022, за 2 квартал 2022 і наступні податкові періоди 2022 рок).
Причина: у зв?язку з тим, що відсутній доступ до комп?ютерного обладнання для ведення бухгалтерського обліку та бухгалтерських документів за січень - березень 2022 року, підприємство не має можливості достовірно та правильно обчислити суми податків, що підлягають сплати до бюджету.
5. Проходження аудиту фінансової звітності за 2021 рік за міжнародними стандартами.
Причина: неможливість надання документів за 2021 рік для проведення аудиту через відсутність доступу до таких документів. Бухгалтерська документація за 2020 р., 2021р. та перший квартал 2022 року зберігались за адресою Запорізька обл., Пологівський р-н., с.Воскресенка, вул. Коцюбинського 39, де на теперішній час перебувають окупаційні війська Російської Федерації.
До заяви ТОВ "АГРОДАР" надано засвідчені копії документів, а саме:
1. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 22.08.2022р. щодо кримінального провадження №12022082320000635, виданий Пологівським районним відділом поліції Головного управління Національної поліції України в Запорізькій області;
2. Талон-повідомлення єдиного обліку №16426 про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення та іншу подію від 20.09.2022р.;
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань 20.09.2022р. щодо кримінального провадження №12022082320000784, виданий Пологівським районним управлінням поліції Головного управління Національної поліції в Запорізькій області;
4. Копії наказу про призупинення дії трудових договорів з працівниками ТОВ «Агродар» №15 від 25.03.2022р.;
5. «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)», затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 від 25.04.2022 року (з наступними змінами);
6. Повідомлення оператора поштового зв?язку про призупинення функціонування оператора поштового зв?язку за податковою адресою ТОВ «Агродар» - Запорізька обл., Пологівський р-н., с. Воскресенка, вул. Коцюбинського 39.
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 19.10.2022 прийнято Попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 27063/6/08-01-04-05-03, в якому Заявнику запропоновано надати документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв??язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника, та підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов?язок податкового агента, згідно з переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303, які не були додані до заяви.
Попереднє рішення було направлено до Електронного кабінету платника 19.10.2022р.
Листом за №13 від 04.11.2022 (вх. Головного управління від 04.11.2022 №42519/6) підприємством додатково надано копію довідки Центру проектування та технічної інвентаризації від 03.11.2022р. №03.11/1 щодо неможливості провести технічну інвентаризацію та встановити актуальний стан нерухомого майна на території Воскресенської територіальної громади Пологівського району Запорізької області.
З урахуванням наданих документів та інформаційних баз даних встановлено:
Податкова адреса підприємства: 70624, Запорізька область, Пологівський район р-н, с.Воскресенка, вул. Коцюбинського, буд. 39.
ТОВ "АГРОДАР" не подавалось до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
В інформаційній системі відсутнє повідомлення платника за формою 20-ОПП про наявність у нього об?єктів оподаткування або об?єктів, пов?язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, у тому числі розташованих в с.Воскресенка Пологівського району Запорізької області.
Відповідно до аналізу даних ЄРПН, після 24.02.2022 р. ТОВ "АГРОДАР" здійснювало операції з постачання товарів (послуг), а саме: у березні 2022 року платником реалізовано покупцю ТОВ "ПОЛЕТЕХНІКА" добриво азотно-фосфорне на загальну суму 533 200,00 грн., у т.ч. ПДВ 88 866,67 грн. Дата виписки податкової накладної - 24.03.2022р, дата реєстрації в ЄРПН - 31.08.2022р. Реєстрація податкової накладної здійснена з електронної адреси cabinet@sfs.gov.ua#1.
У лютому 28.02.2022 року ТОВ "АГРОДАР" придбало у ТОВ "НОБЕЛЬ АГРОХІМ+" послугу з номенклатурою «дезінсекція і дератизація» на загальну суму 7700,00 грн. у т.ч. ПДВ 1 283,33 грн.
За період після 24.02.2022р. податкова звітність не надавалась.
Остання податкова звітність подана:
17.02.2022р. (Податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки);
18.02.2022 р. (податкова декларація з податку на додану вартість за січень 2022р.);
20.02.2022р. (відомості про наявність земельних ділянок, Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи, Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва).
Головним управлінням було розглянуто заяву платника та відповідні підтверджуючі документи від 29.09.2022 №17 про неможливість виконання своїх податкових обов?язків та листа №13 від 04.11.2022, стосовно, яких прийнято рішення від 10.11.2022 №29009/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов?язку.
Підставами для прийняття такого стали наступні обставини.
Зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв?язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов?язку щодо дотримання термінів сплати зазначених у заяві податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних/розрахунків коригування.
Дані ЄРПС свідчать про здійснення господарської діяльності.
Платником не надані документи, що підтверджують неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов?язок згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за Nє967/38303, зокрема:
- документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписки з рахунків клієнта банку на дати подання до банку розрахункового документа на сплату податків);
- документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв?язку із введенням воєнного стану;
- документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв?язку з введенням воєнного стану;
- повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб?єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншої повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
- документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов?язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
Не погоджуючись з рішенням від 10.11.2022 №29009/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов?язку ГУ ДПС у Запорізькій області за вих. №20 від 30.11.2022 року ТОВ "АГРОДАР" подало скаргу до ДПС України, яку 28.09.2023 року за вих. №28883/6/99- 00-06-02-01-06 залишено без задоволення.
12. Нормативно-правове обґрунтування.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Податковим кодексом України (далі - ПК України), Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України,затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225(далі - Порядок №225).
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).
У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, який у подальшому продовжувався. Зокрема, Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 16.11.2022 №2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з п.1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України»), Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити:
повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
податкову адресу платника податків;
найменування контролюючого органу, до якого подається заява;
дату подання заяви;
чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;
вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;
інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;
підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.
На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.
Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків)
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Відповідно до Розділу III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Висновки суду апеляційної інстанції.
13. Системний аналіз викладених правових норм дозволяє колегії суддів стверджувати, що метою передбаченої Порядком №225 процедури підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії РФ, від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
14. Відповідно до підпункту 5 пункту першого зазначеного Порядку, підставами неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків є, зокрема, перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.
15. Переглядаючи рішення суду першої інстанції та усуваючи невідповідність висновків суду обставинам цієї справи, колегія суддів відзначає, що згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, податковою адресою ТОВ «Агродар» є: 70624, Запорізька область, Пологівський район р-н, с.Воскресенка, вул. Коцюбинського, буд. 39 /т.1 а.с. 36/.
16. Вказане підтверджується також довідкою від 25.03.2022 №02376/08-48/1, виданою Запорізькою ОДА, про те, що ТОВ «Агродар» здійснювало свою господарську діяльність на території села Воскресенка Пологівського району Запорізької області.
17. Згідно з п. 4 розділу II Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, територія Воскресенської сільської територіальної громади Пологівського району Запорізької області відноситься до тимчасово окупованої з 03.03.2022.
18. Колегія суддів акцентує увагу на тому, що саме вказані обставини, а також неможливість у зв`язку з цим отримати доступ до бухгалтерських документів та комп?ютерного обладнання для ведення бухгалтерського обліку, стали підставою для звернення ТОВ «Агродар» до контролюючого органу із заявою про відсутність можливості виконання ним податкових обов`язків.
19. На підтвердження зазначених обставин Апелянтом до заяви було долучено, зокрема, довідка Центру проектування та технічної інвентаризації від 03.11.2022 №03.11/1 щодо неможливості провести технічну інвентаризацію та встановити актуальний стан нерухомого майна на території Воскресенської територіальної громади Пологівського району Запорізької області з огляду ведення на її території активних бойових дій та загрозу життю та здоров`ю.
20. Окрім того, згідно з наявним у матеріалах справи витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, 20.09.2022 було зареєстровано кримінальне провадження за номером 12022082320000784 за ч. 1 ст. 438 КК України у зв`язку з тим, що 06.03.2022 військовими формуваннями РФ буди захоплені, зокрема ТОВ «Агродар»
21. З з огляду на зазначене вище, колегія суддів дійшла до висновку про неможливість виконання Апелянтом свого податкового обов`язку, зокрема щодо подання декларацій, проходження аудиту фінансової звітності за 2021 рік та ін.
22. Твердження Відповідача про те, що ТОВ «Агродар» не було надано усіх документів для підтвердження обставин, на які він посилався, апеляційний суд вважає необґрунтованим та до уваги не приймає, оскільки у платників податків відсутній обов`язок подавати усі документи, зазначені «Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента», затвердженого наказом МФУ 29 липня 2022 року № 225.
23. Так, положеннями абзацу 1 пункту 1 розділу III Порядку № 225 чітко встановлено, що платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
24. Більш того, колегія суддів наголошує, що обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на саме контролюючий орган ( абзац 8 пункту 1 розділу III Порядку № 225). Втім, як вбачається з матеріалів справи, надані Позивачем документи були досліджені Відповідачем поверхнево, з порушенням принципу належного урядування.
25. Так, посилання Відповідача на ненадання платником податків документів щодо відсутності постачання електроенергії та відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, колегія суддів вважає необґрунтованим з огляду на наявність інших документів, поданих Позивачем контролюючому органу, які є достатніми для прийняття позитивного рішення. Більш того, наявність у Позивача доступу до глобальної мережі Інтернет та наявність електропостачання не спростовує тих обставин, що він позбавлений можливості отримати вільний доступ до місця ведення своєї господарської діяльності, яке одночасно є його податковою адресою.
26. Крім того, суд апеляційної інстанції відзначає, що конструкція підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України дозволяє стверджувати, що рішення про можливість/неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок приймається саме щодо платника податків, а не конкретного податкового обов`язку, що помилково не було враховано судом першої інстанції під час прийняття оскаржуваного рішення.
27. Так, прийняття рішення про можливість виконання суб`єктом господарювання податкових обов`язків з огляду на наявність у нього можливості виконувати окремі з них є таким, що суперечить суті та меті запровадження таких гарантій для платників податків.
28. Посилання Відповідача на те, що реєстрація підприємством податкових накладних в ЄРПН в серпні 2022 року вказує на можливість виконання платником податкового обов?язку в цілому, колегія суддів вважає помилковим, оскільки неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку в цілому жодним чином не перешкоджає такому платнику податків, за наявності відповідної можливості, виконувати ті податкові обов`язки, які є можливість виконувати.
29. Отже, спірне в цій справі рішення про можливість виконання Апелянтом своїх податкових обов`язків прийнято за умови формального та неповного дослідження Відповідачем пояснень і документів, що подавалися ТОВ «Агродар», не відповідають вимогам щодо обґрунтованості, виваженості та об`єктивності рішення суб`єкта владних повноважень, а тому спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
30. Переглядаючи рішення суду першої інстанції в іншій частині позовних вимог, колегія суддів зазначає, що вимога про зобов`язання Державної податкової служби України повторно розглянути заяву ТОВ «Агродар» про неможливість сплати податків є похідною і також підлягає задоволенню.
31. При цьому, апеляційний суд враховує положення Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916, згідно з розділами VIII та IX якого, контролюючий орган у разі розгляду скарги перевіряє правомірність та обґрунтованість рішення, що оскаржується, та приймає рішення про результати розгляду скарги.
Так, під час процедури адміністративного оскарження контролюючий орган, який прийняв оскаржуване рішення, зобов`язаний надіслати до контролюючого органу вищого рівня, який розглядає скаргу, в електронній та/або письмовій формі всі документи, передбачені статтями 83 та 86 глави 8 розділу II Податкового кодексу України, які підтверджують правомірність прийнятого рішення.
За результатами розгляду скарги контролюючий орган приймає одне з таких рішень: повністю задовольняє скаргу платника податків та скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується; частково задовольняє скаргу платника податків та в окремій частині скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується; залишає скаргу без задоволення, а рішення контролюючого органу, яке оскаржується, без змін; зменшує (збільшує) суму грошового зобов`язання.
32. При цьому, вирішуючи спір колегія суддів також враховує позицію Верховного Суду, яка сформована у постановах від 13 лютого 2018 року у справі № 361/7567/15-а, від 07 березня 2018 року у справі № 569/15527/16-а, від 20 березня 2018 року у справа № 461/2579/17, від 20 березня 2018 року у справі № 820/4554/17, від 03 квітня 2018 року у справі № 569/16681/16-а та від 12 квітня 2018 року справа № 826/8803/15 відповідно до якої, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.
33. З огляду на усе, викладене вище, колегія суддів дійшла до висновку, що Апелянт обґрунтував вимоги своєї апеляційної скарги та наявність підстав для задоволення позовних вимог у цій справі в повному обсязі.
34. Твердження контролюючого органу про те, що він не є належним відповідачем у справі, судова колегія вважає необґрунтованим та до уваги не приймає з огляду на, те що спірним у цій праві є рішення саме Державної податкової служби України від 28.09.2023 № 28883/6/99-00-06-02-01-06.
35. Надаючи оцінку всім доводам апеляційної скарги, колегія суддів також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
36. Згідно зі ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
37. Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар» підлягає задоволенню, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року - скасувати, а позовні вимоги - задовольнити.
38. Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 6 т.139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Як вбачається з матеріалів справи , ТОВ «Агродар» сплачено судовий збір за подання позовної заяви у цій справі у розмірі 2684, 00 грн згідно платіжної інструкції №42790405 від 20.10.2023 та за подання апеляційної скарги у розмірі 3633,60 грн згідно платіжної інструкції №45495691 від 11.06.2024.
Оскільки колегія суддів прийшла до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 6317,60 грн (2684, 00 + 3633,60 = 6317,60) підлягають стягненню на користь Позивача за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар» -задовольнити.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 травня 2024 року - скасувати та ухвалити постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродар" до Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 28.09.2023 № 28883/6/99-00-06-02-01-06 Державної податкової служби України, щодо можливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «Агродар» свого податкового обов`язку.
Зобов`язати Державну податкову службу України повторно розглянути заяву ТОВ «Агродар» про неможливість сплати податків, датовану 29.09.2022 за вих. № 17 на підставі пункту 1 розділу 11 Наказу Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агродар» (код ЄДРПОУ 32814930,70624, Запорізька обл., Пологівський р-н, с. Воскресенка. Вул. Коцюбинського, буд. 39) судові витрати у розмірі 6317,60 (шість тисяч триста сімнадцять гривень та шістдесят копійок) грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України ( код ЄДРПОУ 43005393, м.Київ, Львівська пл., буд 8).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Судове рішення виготовлено 02 грудня 2024 року.
Головуючий суддя О.В. Епель
Судді: О.В. Карпушова
Є.І. Мєзєнцев
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123479050 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні