707/2377/21
2/707/11/24
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
27 листопада 2024 року Черкаський районний суд Черкаської області у складі:
головуючого судді Суходольського О.М.
за участю секретаря Культенко Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ та Будищенської сільської ради до відповідачів: 1) Свидівоцької сільської ради, 2) ОСОБА_1 , 3) ОСОБА_2 , 4) Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, Державна екологічна інспекція Центрального округу, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про усунення перешкод шляхом визнання незаконним та скасування рішення, скасування державної реєстрації прав приватної власності, зобов`язання повернення державі земельних ділянок водного фонду,
в с т а н о в и в:
До Черкаського районного суду Черкаської області звернувся заступник керівника Черкаської окружної прокуратури Є.Троцько з указаним позовом. Свої вимоги позивач обгрунтував тим, що рішенням Свидівоцької сільської ради «Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у власність під будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_2 » від 11.07.2008 № 23-10 надано дозвіл на розробку проекту відводу на земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних мажах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту під будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
В подальшому, рішенням сесії Свидівоцької сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок громадянам у приватну власність для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд» від 15.04.2011 № 8-15, затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд земельну ділянку, розташовану по АДРЕСА_1 загальною площею 0,1000 га, а п. 3 вказаного рішення земельну ділянку віднесено до категорії земель землі не надані у власність або користування.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на передану у власність земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, площею 0,1000 га останньому видано державний акт на право власності на земельну ділянку від 26.05.2011, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 712490001001079.
Рішення сесії Свидівоцької сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок громадянам у приватну власність для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд» від 15.04.2011 № 8-15, в частині затвердження проекту із землеустрою щодо відведення та передачі ОСОБА_2 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, а також зміни її цільового призначення підлягає визнанню протиправним та скасуванню, оскільки не відповідає вимогам чинного земельного законодавства, зокрема: в частині неможливості перебування земель, зайнятих прибережними захисними смугами у приватній власності; порушення порядку встановлення цільового призначення земельних ділянок; відведення землі для містобудівних потреб без наявності розроблених та затверджених детального плану території або іншої містобудівної документації; відсутності погодження проектів із землеустрою центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства; відведення ділянки за рахунок захисної гідроспоруди Будище-Свидівської захисної дамби; відведення ділянки в межах охоронної зони повітряних ліній електропередач ЛЕП ПЛ-110 кВ Поляна-Сокирно-1.
В подальшому, на підставі технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право власності на земельні ділянки площами по 0,0500 га, розроблені Комунальним підприємством «Земля» Черкаської міської ради від 2011 року, здійснено поділ земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117, площею 0,1000 га, наданої ОСОБА_2 на 2 окремі земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на новосформовану земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га останньому видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 192630 від 01.08.2012.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на новосформовану земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га останньому видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 192648 від 01.08.2012.
Так, на підставі договору купівлі-продажу № 2139 від 30.08.2012 укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , до останньої перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_5 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, державним реєстратором Черкаського районного управління юстиції Дудіною-Богдановою К.О. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_5 речове право № 5316667 від 11.04.2014.
У подальшому, на підставі договору купівлі-продажу № 5796 від 26.12.2019 укладеного між ОСОБА_5 та ОСОБА_8 , до останньої перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_8 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Корчемною М.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_8 речове право № 34887708 від 26.12.2019.
У подальшому, на підставі договору купівлі-продажу № 251 від 18.02.2021 укладеного між ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , до останньої перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_9 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Алєксєєвою І.Ю. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_9 речове право № 40616368 від 18.12.2021.
Також, на підставі договору купівлі-продажу № 2143 від 30.08.2012 укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , до останнього перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_3 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, державним реєстратором Черкаського районного управління юстиції Дудіною-Богдановою К.О. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_3 речове право № 53115570 від 11.04.2014.
У подальшому, на підставі договору купівлі-продажу № 5791 від 26.12.2019 укладеного між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , до останнього перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_4 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Корчемною М.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_4 речове право № 34886458 від 26.12.2019.
У подальшому, на підставі договору купівлі-продажу № 249 від 18.02.2021 укладеного між ОСОБА_4 та ОСОБА_9 , до останньої перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту.
На посвідчення речового права ОСОБА_9 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Алєксєєвою І.Ю. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_9 речове право № 40616286 від 18.12.2021.
Станом на день подачі даної позовної заяви дійсним власником земельних ділянок за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119 та 7124986000:004:005:0120 була ОСОБА_9 .
З огляду на вищезазначені обставини прокурор звернувся в суд та просив на момент подачі позову до суду: усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом визнання незаконним та скасування рішення Свидівоцької сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок громадянам у приватну власність для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд» від 15.04.2011 № 8-15, в частині затвердження проекту землеустрою, надання у приватну власність ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд; усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності за ОСОБА_9 (ІПН НОМЕР_2 ) на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, з одночасним припиненням речового права на неї; усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності за ОСОБА_9 (ІПН НОМЕР_2 ) на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, з одночасним припиненням речового права на неї; усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою за кадастровим номером 7124986000:04:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд шляхом зобов`язання ОСОБА_9 (ІПН НОМЕР_2 ) у її поверненні державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723); усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою за кадастровим номером 7124986000:04:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд шляхом зобов`язання ОСОБА_9 (ІПН НОМЕР_2 ) у її поверненні державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) та стягнути з відповідачів на користь Черкаської обласної прокуратури (код за ЄДРПОУ 02911119) на р/р UA138201720343160001000003751, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір у розмірі 11 350,00 грн.
Згідно ухвали суду від 15.02.2023р. по справі 707/2377/21 (2/707/11/24) було доручено проведення судової земельно-технічної експертизи, яка була призначена ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 15 лютого 2023 року, судовому експерту ОСОБА_10 . Провадження по справі зупинено.
18.04.2024р. від експерта до суду надійшов висновок експерта від 01.04.2024р. №0104/24-3 та матеріали справи, що надавались на експертизу.
Згідно висновку експерта (а.с.7-44 Т.4) встановлено, що архівна земельна ділянка з катастровим номером 7124986000:04:005:0117 ймовірно потрапляє повністю, площею 0,1000 га. (1000 м2) в зону Кременчуцького водосховища р.Дніпро, а саме розташована приблизно на відстані 23,6м 22,6м від урізу водного дзеркала Кременчуцького водосховища на річці Дніпро, внутрішня межа якого проходить на рівні нормального підпірного рівня та відповідає позначці 81.00м БС станом на день її відведення у приватну власність на підставі рішення Свидівоцької сільської ради від 15.04.2011 р. №8-15 та видачі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯК №192648 від 26.11.2011р. Відстань визначалась станом на день обмірів 22.06.2023 р. Архівна земельна ділянка з катастровим номером 7124986000:04:005:0117 ймовірно потрапляє повністю, а саме площею 0,1000 га. (1000 м2) до 116-метрової зони від гребня Будище-Свидівоцької дамби (краю дорожнього полотна) в бік Кременчуцького водосховища р.Дніпро станом на день її відведення у приватну власність на підставі рішення Свидівоцької сільської ради від 15.04.2011 р. №8-15 та видачі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯК №192648 від 26.11.2011р. Відстань визначалась станом на день обмірів 22.06.2023 р. Земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:04:005:0119, площею 0,0500 га. (500 кв.м.) та 7124986000:04:005:0120, площею 0,0500 га. (500 кв.м.) потрапляє усією площею в 100-метрову зону від лінії води Кременчуцького водосховища р.Дніпро, що відповідає позначці 81,26 мБс станом на день проведення обмірів 22.06.2023р. Відстань від урізу води Кременчуцького водосховища на р.Дніпро до вищезазначених земельних ділянок становить 23,6 м.- 22,6 м. на день обмірів. Земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:04:005:0119, площею 0,0500 га. (500 кв.м.) та 7124986000:04:005:0120, площею 0,0500 га. (500 кв.м.) потрапляють повністю, площею 0,0500 га (500 м2) до 116-метрової зони від гребня Будище-Свидівоцької дамби (краю дорожнього полотна) в бік Кременчуцького водосховища р.Дніпро станом на день проведених обмірів. Земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:04:005:0119, площею 0,0500 га. (500 кв.м.) та 7124986000:04:005:0120, площею 0,0500 га. (500 кв.м.), які розташовані в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, у межах населеного пункту с.Свидівок потрапляють до охоронної зони повітряних ліній електропередач ЛЕП ПЛ-110 кВ Поляна-Сокирно-1 частково, а саме площею 0,0863 га. (охоронна зона навколо інженерних комунікацій (код 1.08) у зв`язку з розташуванням земельних ділянок з кадастровими номерами 7124986000:04:005:0119, 7124986000:04:005:0120 в межахелектромережі на підставі п.7 охоронні зони електричних мереж «Правил охорони електричних мереж», затверджених Постановою КМУ від 04.03.1997р., №209 уздовж повітряних ліній електропередач ЛЕП ПЛ-110 кВ Поляна-Сокирно-1 у вигляді земельної ділянки та повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидва боки лінії від крайніх проводів за умови їх невідхиленого положення на таку відстань по горизонталі встановлюється в розмірі 20 метрів 110 кВ.
Ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 10.06.2024 року (а.с.178 Т.4) задоволено заяву керівника Черкаської окружної прокуратури про забезпечення позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Будищенської сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок та заборону вчиняти будь-які дії, у тому числі укладати договори, вчиняти інші правочини та дії Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, її територіальними органами, зокрема Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області щодо державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Будищенської сільської ради Черкаського району, в межах населеного пункту с. Свидівок.
Ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 10.06.2024 року (а.с.205-208 Т.4) було задоволено клопотання прокурора про повернення до стадії підготовчого судового провадження у даній справі, про зміну предмету позову, про залучення співвідповідачів та залучення третіх осіб. Залучено до участі у справі нових співвідповідачів ОСОБА_1 та Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області. Залучено ОСОБА_9 як третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору, виключивши її з числа відповідачів. Залучено ОСОБА_7 як третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору. Змінені позовні вимоги прокурора містяться у заяві прокурора від 21.05.2024р. (а.с.55-71 Т.4).
У матеріалах справи містяться пояснення в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Дмитра Мироненка від 22.11.2021р., згідно яких у відповідності до наказу Головного управління «Про здійснення заходу державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охоронною земель усіх категорій і форм власності» №251-ДК від 04.06.21р. проведено документальну перевірку дотримання вимог земельного законодавства Свидівоцькою сільською радою при наданні земельних ділянок у приватну власність громадянам з кадастровими номерами 7124986000:04:005:0119 та 7124986000:04:005:0120, які розташовані в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради. За результатами проведеної перевірки 04.06.2021 року встановлено, що Свидівоцькою сільською радою порушено вимоги ст.61 ЗК України (в редакції чинній на момент прийняття рішення) так як передано у приватну власність громадянам земельні ділянки для містобудівних потреб житлового будівництва, які містять в своєму складі землі водного фонду прибережну захисну смугу Кременчуцького водосховища. Прийнятим рішенням №8-15 від 15.04.2011р. Свидівоцька сільська рада порушила встановлений законодавством порядок набуття і реалізації права на землю, а саме не дотримано вимоги норми статей 20, 58, 59, 60, 61, 123 ЗК України.
У судове засідання призначене на 27 листопада 2024 року учасники справи не з`явились, проте їх неявка, на думку суду, не перешкоджає розгляду справи, оскільки учасники процесу неодноразово викликались у судові засідання по даній справі, а також були належним чином повідомлені судом про дату час та місце розгляду справи. Враховуючи, що справа перебуває на розгляді в суді вже понад три роки, тому, враховуючи розумні строки розгляду справи, можливість реалізації учасниками процесу своїх процесуальних прав та обов`язків, що була надана судом, надання суду доказів, неодноразового повідомлення судом учасників процесу про судові засідання, суд вважає за необхідне провести розгляд справи на підставі наявних доказів та матеріалів.
У матеріалах наявні заяви від представника відповідача ОСОБА_9 , адвоката Шимановського А.В. про розгляд справи без їх участі та заява представника позивача прокурора ОСОБА_11 про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить їх задовольнити.
Дослідивши наявні у справі докази та оцінивши їх у сукупності, судом встановлені наступні фактичні обставини і відповідні їм правовідносини.
Встановлено, що рішенням Свидівоцької сільської ради від 11.07.2008 № 23-10 надано дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту відводу на земельну ділянку у власність площею 0,1000 га, під будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту АДРЕСА_1 за рахунок земель не наданих у власність та користування.
На підставі даного рішення Свидівоцької сільської ради, ТОВ «Геоземпроект» розроблено ОСОБА_2 землевпорядну документацію, згідно описової частини якої земельна ділянка відводиться у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд за рахунок земель, що обліковуються, як землі не надані у власність або користування.
У подальшому, рішенням Свидівоцької сільської ради від 15.04.2011 № 8-15 затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117, площею 0,1000 га.
У той же час, згідно з положеннями ч. 1 ст. 3 Водного кодексу України (далі за текстом ВК України) усі води (водніоб`єкти) на території Українистановлять її водний фонд.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Земельного кодексу України (далі за текстом ЗК України) та ст. 4 ВК України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами; землі зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.
Чинним законодавством установлено особливий правовий режим використання земель водного фонду.
Відповідно до ст. 59 ЗК України передбачено обмеження щодо набуття таких земель у приватну власність та встановлено можливість використання таких земель для визначених цілей на умовах оренди.
Відповідно ж до ч. 4 ст. 84 ЗК України землі водного фонду взагалі не можуть передаватись у приватну власність, крім випадків, передбачених законодавством.
Громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні таінші штучні водойми (ч. 2 ст. 59 ЗК України).
Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо (ч. 4 ст. 59 ЗК України).
Відповідно до ст. 60 ЗК України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води. Для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.
У відповідностіст.61ЗК Україниприбережні захиснісмуги єприродоохоронною територієюз режимомобмеженої господарськоїдіяльності. Уприбережних захиснихсмугах уздовжрічок,навколо водоймта наостровах забороняється,у томучислі: будівництвобудь-якихспоруд (крімгідротехнічних,навігаційного призначення,гідрометричних талінійних),у томучислі базвідпочинку,дач,гаражів тастоянок автомобілів. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг.
Згідно зст.88ВК Україниземлі прибережнихзахисних смугперебувають удержавній такомунальній власностіта можутьнадаватися вкористування лишедля цілей,визначених цимКодексом.Прибережні захиснісмуги встановлюютьсяна земельнихділянках всіхкатегорій земель,крім земельморського транспорту. Умежах існуючихнаселених пунктівприбережна захиснасмуга встановлюєтьсяз урахуванняммістобудівної документації. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.
Відповідно до п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 ВК України до земель водного фонду належать землі, зайняті морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
ВБН 33-4759129-03-05-92 «Проектування, упорядкування та експлуатація водоохоронних зон водосховищ» надають визначення прибережних смуг, як природотехнічного елементу водоохоронної зони, що включає: пляжі, відмілини, берегові уступи, мілководдя і прибережні острови, зсувні ділянки, осипи, непридатні для використання землі.
При цьому, п.2.5 норм визначає, що внутрішньою межею прибережної смуги є акваторіальний рубіж мілководної зони. В свою чергу, мілководною зоною відповідно до ВБН є акваторія водоймища, що обмежена лінією нормального підпірного рівня і глибиною до 2 м.
Відповідно до ст. 88 ВК України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період).
Межень (меженний період) - період річного циклу, протягом якого спостерігається низька водність (ст. 1 ВК України).
Судом встановлено, що Кременчуцьке водосховище річки Дніпро є штучно створеним водним об`єктом, рівень водності в якому визначений його паспортом та регулюється штучно.
Нормальний підпірний рівень Кременчуцького водосховища, відповідно до його водогосподарського паспорту, встановлений на позначці 81,00 мБс.
Із вказаного слідує, що Кременчуцькому водосховищу річки Дніпро, яке є штучно створеним водним об`єктом, рівень водності в якому регулюється штучно, шляхом регулювання протоку водних мас на Канівській та Кременчуцькій ГЕС, не притаманний меженний період, а його лінія узрізу визначається при нормальному підпірному рівні, тобто на позначці 81,00 мБс.
До аналогічного висновку дійшов Шостий апеляційний адміністративний суд у постанові від 01.08.2019 у справі № 2340/4493/18.
Для встановлення обставин перебування спірних земельних ділянок в межах прибережної-захисної смуги Кременчуцького водосховища ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» здійснено всі необхідні обміри та встановлено 100-метрову зону від нормального підпірного рівня Кременчуцького водосховища р. Дніпро (НПР) від 81,00 мБс, який визначено паспортом даного штучно створеного водного об`єкту, що підтверджується листом ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» № 10-28-0.5-1177/2-21 від 24.05.2021.
Вказана 100-метрова зона фактично становить нормативно визначений розмір прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища.
Згідно проведених ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» геодезичних обмірів, спірна земельна ділянка повністю входить до нормативно визначеної законодавством 100-метрової зони прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища.
У той же час, відповідно до листа Будищенської сільської ради № 02-17/2276 від 28.05.2021, як представника Будищенської об`єднаної територіальної громади, до складу якої з 2020 року входить і Свидівоцька сільська рада, прибережна захисна смуга в межах спірних земельних ділянок не визначалась, а відповідна проектна документація не розроблялась і не затверджувалась.
Таким чином, Свидівоцькою сільською радою під час відведення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117 площею 0,1000 га, за рахунок якої у подальшому сформовано спірні земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га порушено порядок встановлення їх цільового призначення, оскільки в силу вимог ст. 4 ВК України землі, зайняті прибережними захисними смугами, являються землями земель водного фонду та не можуть бути забудовані.
Землі під водними об`єктами загальнодержавного значення, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучними водоймами (водосховища, ставки) і каналами; іншими водними об`єктами; підземними водами та джерелами, внутрішніми морськими водами та територіальним морем, а також прибережні захисні смуги вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.
Вказане твердження знайшло своє вираження в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 у справі №469/1393/16-ц за позовом заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 до Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, ОСОБА_12 , ОСОБА_13 про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсним державного акта та витребування земельної ділянки.
Крім того, згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 22.05.2018 у справі № 469/1203/15-ц, від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц, заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду всупереч вимогамЗемельного кодексу України(перехід до них права володіння цими землями) є неможливим. Розташування земель водного фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця, крім випадків, передбачених уст.59цього Кодексу.
Вбачається, що передача у власність ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117 площею 0,1000 га, за рахунок якої у подальшому сформовано спірні земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га для потреб будівництва створює реальну загрозу раціонального цільового використання спірних земель та їх охорони саме, як земель водного фонду (прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро).
Так, ст.5 Земельного кодексу України визначено, що земельне законодавство базується, зокрема, на принципі забезпечення раціонального використання та охорони земель.
Однак, передача у користування земель водного фонду та їх подальша забудова унеможливлює їх раціональне використання та охорону саме, як земель водного фонду.
Відповідно до ст.ст.13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, та є об`єктом права власності Українського народу, право власності на землю набувається і реалізується державою виключно відповідно до закону.
Порушення встановленого законом порядку здійснення права власності на землю, у тому числі шляхом протиправної зміни її цільового призначення та передачі у власність, вказує на порушення норм Конституції України та права власності Українського народу.
Аналогічні права на землі та порядок розпорядження ними, закріплені в ст.324 Цивільного кодексу України.
Таким чином, Свидівоцька сільська рада хоча і наділена правом розпоряджатися землями в межах населеного пункту, проте зобов`язана реалізувати таке право виключно в межах та на підставі діючих законів.
Як зазначено вище, земельна ділянка за кадастровимномером 7124986000:004:005:0117площею 0,1000га передана у власність ОСОБА_2 , за рахунок якої сформовано спірні земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, які на підставі ряду договорів купівлі-продажу перейшли у приватну власність до ОСОБА_9 для індивідуального дачного будівництва мають в своєму складі землі водного фонду прибережну захисну смугу Кременчуцького водосховища р. Дніпро.
Проте, рішенням Свидівоцької сільської ради «Про затвердженняпроектів землеустроющодо відведенняземельних ділянокта передачуземельних ділянокгромадянам уприватну власністьдля будівництва,обслуговування житловогобудинку,господарських будівельта споруд»від 15.04.2011№ 8-15 цільове призначення земельної ділянки за кадастровимномером 7124986000:004:005:0117площею 0,1000га переданої у власність ОСОБА_2 визначено, як землі не надані у власність або користування, що у свою чергу створює реальну загрозу раціонального цільового її використання та охорони саме, як земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.
Правовим наслідком прийняття органом місцевого самоврядування акту, який суперечить Конституції або законам України, відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 21 Цивільного кодексу України є визнання його незаконним в судовому порядку.
Відповідно п. «а» ч. 1 ст. 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади.
Згідно зі ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Статтею 393 Цивільного кодексу України передбачено, що правовий акт органу державної влади, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.
Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Незаконність рішення Свидівоцької сільської ради від 15.04.2011 № 8-15 підтверджується також листом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №10-23-0.4-676/90-21 від 09.06.2021, актом перевірки Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 251-ДК/290/АП/09/01/-21 від 04.06.2021 та листом Державної екологічної інспекції Центрального округу № 03.1-18/3547 від 05.07.2021.
Таким чином, рішення сесії Свидівоцької сільської ради від 15.04.2011 № 8-15, в частині затвердження проекту із землеустрою щодо передачі ОСОБА_2 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, а також зміни її цільового призначення прийняте всупереч ст. ст. 20, 58, 59, 84, ч. 9 ст. 118, 186-1 ЗК України, ст. ст. 4 ВК України, у зв`язку з чим на підставі ст. ст. 21, 152, 155 ЗК України, ст. ст. 16, 21, 393 ЦК України, підлягає визнанню судом незаконним та скасуванню.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.04.2020 у справі № 801/13164/2012.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про основи містобудування» (в редакції чинній на день виникнення спірних правовідносин) визначення територій і вибір земель для містобудівних потреб здійснюється відповідно до затвердженої містобудівної документації місцевих правил забудови з урахуванням планів земельно-господарського устрою.
Згідно ст. 17 вказаного законумістобудівна документація це затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для: вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення; підготовки обґрунтованих пропозицій щодо встановлення та зміни меж населених пунктів; підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації; вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій; вирішення питань вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи користування земель для містобудівних потреб.
Вказане узгоджується з передбаченими ст. 2 Закону України «Про основи містобудування» головними напрямами містобудівної діяльності, серед яких, зокрема, і визначення територій, вибір, вилучення (викуп) і надання земель для містобудівних потреб.
Таким чином, законодавцем, у тому числі станом на час виниклих правовідносин, закріплено механізм здійснення відведення земельних ділянок для потреб містобудування опосередковуванням запланованої можливості будівництва на відповідній території об`єктів, що повинно бути передбачено відповідним видом містобудівної документації.
В свою чергу, питання визначення належного виду містобудівної документації, що мав бути основою для прийняття рішення щодо відведення спірної ділянки для дачного будівництва, врегульовує Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), стаття 19 якого встановлює, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток його частини.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.
Враховуючи зазначені норми, надання земельних ділянок у приватну власність громадянам для індивідуального дачного будівництва в межах населеного пункту має передбачатись детальним планом території (повинен узгоджуватись зі схемою планування території (частини території) району.
Відповідно до листа Департаменту будівництва Черкаської ОДА № 814/01.01-12 від 01.06.2021, передача у приватну власність земельної ділянки за кадастровимномером 7124986000:004:005:0117,площею 0,1000га здійснена без розроблення, погодження та затвердження належної містобудівної документації, яка б надавала можливість передачі її у приватну власність.
У проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в порушення вимог ст. 186 ЗК України відсутній належний, наданий у відповідності до вимог містобудівного законодавства, висновок про його погодження або відмову в погодженні відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації.
Таким чином, затверджуючи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_2 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд Свидівоцькою сільською радою порушено вимоги ст. 186 Земельного кодексу України щодо необхідності погодження проекту відведення відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської РДА.
Кременчуцьке водосховище р. Дніпро є штучно створеним водним об`єктом, рівень якого регулюється в залежності від умов, що складаються в певний період року.
Для захисту від затоплення водами Кременчуцького водосховища навколо розташованих населених пунктів і сільськогосподарських угідь побудовано Будище-Свидівський захисний масив.
Будище-Свидівська захисна дамба, як об`єкт нерухомості, знаходиться у державній власності та перебуває на балансі та оперативному віданні Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ, яке є її обслуговуючою організацією.
Земельну ділянку на якій знаходиться Будище-Свидівська захисна дамба передано Черкаському управлінню захисних масивів дніпровських водосховищ (на момент передачі Управління служби експлуатації та технагляду за будівництвом захисних споруд на Кременчуцькому водосховищі відповідно до архівної довідки про створення Черкаського регіонального управління водних ресурсів) розпорядженням Ради Міністрів УРСР № 209-р від 02.04.1973 під будівництво захисної дамби, попередньо вилучивши її у попередніх землекористувачів.
Технічно-експлуатаційна зона дамби має ширину 116,0 м від гребня дамби в сторону Кременчуцького водосховища, де заборонена будь-яка господарська діяльність, що підтверджується листом Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ № 411/13 від 18.05.2021.
Згідно вказаного листа Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ спірна земельна ділянка розташована в межах 2 та 3 пікетів на верхньому укосі Будище-Свидівської захисної дамби, яка є об`єктом державної власності.
Факт перебування спірних земельних ділянок за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, які сформовано за рахунок переданої у приватну власність ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117 площею 0,1000 га в межах технічно-експлуатаційної зони Будище-Свидівської захисної дамби також підтверджується відповідною план-схемою розміщення спірної земельної ділянки та визначення по відношенню до неї 116 метрової зони, яка фактично і становить технічно-експлуатаційну зону дамби, розробленою ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (лист № 10-28-0.5-1177/2-21 від 24.05.2021).
Тобто з передачею спірним рішенням Свидівоцької сільської ради у власність ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117 фактично передану у приватну власність частину гідротехнічної споруди Будище-Свидівської захисної дамби, що суперечить ст. ст. 58, 59 ЗК України.
Крім того, при прийнятті рішення Свидівоцькою сілською радою від 15.04.2011 № 8-15, Черкаським управлінням захисних масивів дніпровських водосховища (на момент відведення Черкаське регіональне управління водних ресурсів), як титульним володільцем спірної земельної ділянки, не надавалось погодження на відведення її у власність, що підтверджується листом Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ № 411/13 від 18.05.2021 та є порушенням вимог ч. 2 ст. 123 ЗК України.
За таких умов, порушено право власності держави на захисну гідроспоруду частину Будище-Свидівської захисної дамби.
Установлено, що в межах земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117, за рахунок якої сформовано земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га знаходяться повітряні лінії електропередач ЛЕП ПЛ-110 кВ Поляна-Сокирно-1.
Факт перебування спірних земельних ділянок в охоронній повітряних ліній електропередач ЛЕП ПЛ-110 кВ Поляна-Сокирно-1, відображено в матеріалах геодезичних обмірів, виготовлених ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» надісланих листом № 10-28-0.5-1177/2-21 від 24.05.2021.
При цьому, Свидівоцькою сільською радою спірним рішенням передано ОСОБА_2 земельну ділянку для індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до пункту 8 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 209 від 04.03.1997 (далі за текстом - Правила) забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки, зокрема будувати житлові, громадські та дачні будинки.
Так, п. 5 Правил встановлено, що охоронні зони електричних мереж встановлюються уздовж повітряних ліній електропередачі - у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на відстань для повітряних ліній напругою 110 кВ - 20 метрів.
Таким чином, відведенням ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117 для індивідуального дачного будівництва, без встановлення обмежень на їх використання, в частині можливості будівництва споруд в межах охоронної зони повітряної лінії електропередач, порушує пряму заборону на використання таких земель з метою забудови.
Як встановлено раніше, земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, площею 0,1000 га, у приватну власність ОСОБА_2 для потреб індивідуального дачного будівництва фактично передана за рахунок прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища р. Дніпро.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на передану у власність земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, площею 0,1000 га, останньому було видано державний акт на право власності на земельну ділянку від 26.05.2011, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 712490001001079.
Зміна цільового призначення спірної земельної ділянки із земель водного фонду (прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро), які не можуть бути забудовані на землі не надані у власність та користування (для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд), призвела до її вибуття з власності територіальної громади с. Свидівок саме, як земель водного фонду і набуття на неї права приватної власності ОСОБА_2 .
В подальшому, на підставі технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право власності на земельні ділянки площами по 0,0500 га, розроблені Комунальним підприємством «Земля» Черкаської міської ради від 2011 року, здійснено поділ земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:004:005:0117, площею 0,1000 га, наданої ОСОБА_2 на 2 окремі земельні ділянки за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га та 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на новосформовану земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га останньому видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 192630 від 01.08.2012.
На посвідчення відповідного права власності ОСОБА_2 на новосформовану земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га останньому видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 192648 від 01.08.2012.
Так, на підставі договору купівлі-продажу №2139 від 30.08.2012 укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , до останньої перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту, яке на підставі договору купівлі-продажу №5796 від 26.12.2019 перейшло до ОСОБА_8 , та яке на підставі договору купівлі-продажу №251 від 18.02.2021 перейшло до ОСОБА_9 .
На посвідчення речового права ОСОБА_9 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0119, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Алєксєєвою І.Ю. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_9 речове право № 40616368 від 18.12.2021.
Також, на підставі договору купівлі-продажу № 2143 від 30.08.2012 укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , до останнього перейшло речове право на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, площею 0,0500 га, розташовану в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту, яке на підставі договору купівлі-продажу № 5791 від 26.12.2019 перейшло до ОСОБА_4 , яке на підставі договору купівлі-продажу № 249 від 18.02.2021 перейшло до ОСОБА_9
На посвідчення речового права ОСОБА_9 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:004:005:0120, державним реєстратором в особі приватного нотаріусу Черкаського міського нотаріального округу Алєксєєвою І.Ю. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесено відповідні відомості та зареєстровано за ОСОБА_9 речове право № 40616286 від 18.12.2021.
Станом на день подачі даної позовної заяви дійсним власником земельних ділянок за кадастровими номерами 7124986000:004:005:0119 та 7124986000:004:005:0120 була ОСОБА_9 .
З огляду на викладене, приймаючи спірне рішення Свидівоцькою сільською радою було змінено цільове призначення земельної ділянки з порушенням вимог Земельного та Водного кодексів України, та порушення суспільних та публічних інтересів, що призвело до того, що землі водного фонду було передано у приватну власність.
Відповідно до ст. 334 ЦК України право на нерухоме майно, яке підлягає державній реєстрації, виникає із дня такої реєстрації.
Відповідно до ст. ст. 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відтак, відновлення порушеного права держави на земельну ділянку неможливо без скасування відповідного права, що здійснено на підставі оскаржуваного рішення Свидівоцької сільської ради.
Відповідно до абз. 2, 3 ч. 3 ст. 26 вказаного вище Закону, у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому п. п. «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Вказаній нормі кореспондує п. 9 ч. 1 ст. 27 цього ж Закону за яким, державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а за змістом ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.
У разі протиправної передачі цих об`єктів у приватну власність відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.
Зазначені вище обставини доводять, що Свидівоцька сільська рада не мала правових підстав для передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, а тому володіння ОСОБА_9 , а в подальшому ОСОБА_1 цими землями є юридичною перешкодою у реалізації територіальною громадою правомочностей користування та розпорядження землею.
Земельні ділянки, які є предметом спору у цій справі, мають спеціальний правовий титул, оскільки за своїми характеристиками належать до земель водного фонду (прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро), тому законом заборонена передача їх у власність.
Звернення до суду з даним позовом спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні значимого питання про належність спірних земель до водного фонду. Її повернення у власність держави та територіальної громади переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоби таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель водного фонду.
Таким чином, у спірних правовідносинах наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді.
Судом встановлено, що відповідно до рішення Будищенської сільської ради № 1-6/VIII від 16.11.2020, з урахуванням розпорядження КМУ «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області» № 541-р від 06.05.2020 розпочато процедуру реорганізації Свидівоцької сільської ради шляхом приєднання до Будищенської сільської ради.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 15.09.2021 Свидівоцька сільська рада перебуває в стані припинення.
Судом встановлено, що після проведення у справі судової земельно-технічної експертизи, відповідачкою (на той момент) ОСОБА_9 вчинено активні дії щодо об`єднання земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0119 площею 0,0500га та земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0120 площею 0,0500га, фактично створено нову земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000га. У подальшому, на підставі договору дарування між ОСОБА_9 та ОСОБА_7 , посвідченого приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Корчемною М.В., за ОСОБА_7 зареєстроване речове право від 12.10.2023р. №52095668 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000га. На підставі договору купівлі-продажу, укладеного між ОСОБА_7 та ОСОБА_1 , посвідченого приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Фіщук С.О., за ОСОБА_1 зареєстроване речове право від 03.04.2024р. №54410995 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000га.
Враховуючи, що першочергове відведення Свидівоцькою сільською радою земельної ділянки ОСОБА_2 відбулось незаконно, з грубим порушенням вимог земельного та водного законодавства, зазначеного вище, тому всі подальші відчуження виділеної земельної ділянки іншим власникам за різними правочинами є також незаконним.
У зв`язку з цим, суд вважає обгрунтованими доводи прокурора про те, що ОСОБА_9 , достовірно знаючи про наявність судового спору щодо вказаних двох земельних ділянок, вчинила активні дії щодо зміни їх індивідуальних ознак шляхом їх об`єднання та подальшого відчуження на користь ОСОБА_7 та ОСОБА_1 . Своїми активними діями ОСОБА_9 створила передумови для подачі заяви прокурора про зміну предмету позову та залучення співвідповідачів.
Вирішуючи даний спір, суд вважає необхідним керуватись наступним.
Згідно ч. 1ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.
Відповідно до ч. 2ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
У відповідності дост.12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить в тому числі: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цьогоКодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цьогоКодексу.
Згідно п.є ч.1ст.19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на землі водного фонду.
Відповідно дост.20 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам (п. а ч. 1ст. 21 ЗК України).
Відповідно дост. 35 Закону України «Про землеустрій»інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п.1 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого розпорядженням Кабінетом Міністрів України від 23 травня 2012 р. № 513, визначення виду угідь до формування земельних ділянок із земель запасу, не переданих у власність та користування, а також віднесення таких земельних ділянок до певної категорії може здійснюватися за результатами інвентаризації земель, проведеної за рішенням райдержадміністрацій за межами населених пунктів.
Згідно п.7Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр»до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певних категорій може здійснюватися на підставі матеріалів інвентаризації земель, проведеної за рішенням: у межах населених пунктів - сільських, селищних, міських рад, за їх межами - районних державних адміністрацій. Матеріали інвентаризації земель у такому разі підлягають погодженню в порядку погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та затверджуються органами, які прийняли рішення про проведення інвентаризації.
Відповідно до ч.1ст.58 ЗК Українитаст.4 ВК України, до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; землі, зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів; береговими смугами водних шляхів; штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.
Згідно ч. 1ст. 85 ВК України, порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
Відповідно п.«ґ» ч.3ст.83 ЗК України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Згідно правової позиції, що викладена у постанові Верховного Суду України від 21 травня 2014 року у справі №6- 16цс14 - згідно зі статтями19,20 ЗК Україниземлі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі житлової та громадської забудови й землі водного фонду, та віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання, відповідно дост. 21 ЗК України, недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо.
За змістом ч. 1, 2 ст.3, ст.4 ВК України, п. "а" ч. 1 ст.58, ч. ч. 1 ст.59, ст.60, ч. 1 ст.84 ЗК України, у редакціях на час виникнення правовідносин, землі під водними об`єктами, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучні водойми (водосховища, ставки) і канали; іншими водними об`єктами; підземними водами та джерелами; внутрішніми морськими водами та територіальним морем, як землі зайняті водним фондом України, а також прибережні захисні смуги вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"(ст..ст.125,126 ЗК України).
Відповідно до ч. 1ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідност.. 321 ЦК України- право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другоюстатті 353 цього Кодексу.
Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст.. 328 ЦК України).
Відповідно дост.. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
За таких обставин суд приходить до висновку, що Свидівоцькою сільською радою при прийнятті рішення «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок громадянам у приватну власність для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд» від 15.04.2011 № 8-15, був порушений порядок надання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки оскільки було недотримано вимоги чинного на той час законодавства.
Суд вважає встановленим, що спірна земельна ділянка, яка передана відповідачу ОСОБА_2 , належить до земель водного фонду, щодо яких установлено спеціальний правовий режим (статті20,21,60,61 ЗК Українита статті88,89 ВК України).
Заволодіння громадянами та юридичними особами землями водного фонду (перехід до них володіння цими землями) всупереч вимогамЗК Україниє неможливим. Розташування земель водного фонду вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця, крім випадків, передбачених устатті 59 цього кодексу.
Отже, зайняття земельної ділянки водного фонду з порушеннямЗК УкраїнитаВК Українитреба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки водного фонду.
Власник земельної ділянки водного фонду може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку.
Вказані висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (провадження 14-364цс19), від 07 квітня 2020 року у справі № 372/1684/14-ц (провадження № 14-740цс19).
За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги прокурора з урахуванням заяви про зміну предмету позову від 21.05.2024р. є обгрунтованими, доведеними, тому підлягають до задоволення.
Питання щодо судових витрат судом вирішуються відповідно до положень ст.141 ЦПК України, а тому з відповідачів на користь позивача підлягають стягненню понесені ним судові витрати, які складаються із сплаченого судового збору.
Керуючись ст.ст.263-265,280 ЦПК України, суд, -
в и р і ш и в:
Позов заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, з урахуванням заяви про зміну предмету позову та залучення співвідповідачів задовольнити повністю.
Усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів Дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом визнання незаконним та скасування рішення Свидівоцької сільської ради «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок громадянам у приватну власність для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд» від 15.04.2011 № 8-15, в частині затвердження проекту землеустрою, надання у приватну власність ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ) земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0117, площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Будищенської сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.
Усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом скасування державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_3 ) на земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Будищенської сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, з одночасним припиненням речового права на неї.
Усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723) у користуванні та розпорядженні майном шляхом скасування державної реєстрації (запису) земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000 га в Державному земельному кадастрі, із одночасним припиненням на неї речового права ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_3 ) від 03.04.2024 № 54410995.
Усунути перешкоди державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою за кадастровим номером 7124986000:04:005:0513 площею 0,1000 га, розташовану в адміністративних межах Будищенської сільської ради, в межах населеного пункту с. Свидівок для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд шляхом зобов`язання ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_3 ) у її поверненні державі в особі Черкаського управління захисних масивів дніпровських водосховищ (ЄДРПОУ 05510154) та територіальній громаді с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради (ЄДРПОУ 26323723)».
Стягнути з Свидівоцької сільської ради (ЄДРПОУ 26323479), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ), Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (ЄДРПОУ 39764881) на користь Черкаської обласної прокуратури (код за ЄДРПОУ 02911119) на р/р UA138201720343160001000003751, код класифікації видатків бюджету 2800) судові витрати у справі, що складаються із судового збору у розмірі 11350 грн., по 2837грн. 50коп. з кожного.
Учасники справи можуть ознайомитись з текстом судового рішенням, в електронній формі, на офіційному веб-порталі Єдиного державного реєстру судових рішень в мережі Інтернет - http://reyestr.court.gov.ua.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя: О. М. Суходольський
Суд | Черкаський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123503911 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Черкаський районний суд Черкаської області
Суходольський О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні