Рішення
від 04.12.2024 по справі 160/20487/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2024 рокуСправа №160/20487/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

29.07.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, у якій просить:

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області протиправними у відмові в перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату, виданої Повним товариством "Крок";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 з дати звернення, а саме з 27.05.2024, з урахуванням довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату, виданої Повним товариством "Крок".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з 09.11.2023 позивачу призначено пенсію як особі з інвалідністю 3 групи внаслідок загального захворювання, обчислену відповідно до Закону № 1058. За особистою заявою від 27.05.2024 позивача переведено на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058. Під час призначення пенсії відповідачем не врахована довідка про отриману заробітну плату від 09.02.2005 № 3, яка видана ПТ Крок", оскільки державна реєстрація останнього припинена. Позивач вважає протиправними дії відповідача щодо нездійснення перерахунок пенсії за віком на підставі довідки №3 від 09.02.2005, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/20487/24 та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

21.08.2024 через систему «Електронний суд» від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з 09.11.2023 по 26.05.2024 як отримувач пенсії по інвалідності 3 групи внаслідок загального захворювання, обчисленої відповідно до Закону України від 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». З 27.05.2024 для розрахунку розміру пенсії ОСОБА_1 було застосовано середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2020-2022 роки (12236,71 грн). З 27.05.2024 розмір пенсії ОСОБА_1 склав 5008,57 грн. На адвокатські запити представника позивача від 06.06.2024 та від 11.07.2024 з питань пенсійного забезпечення ОСОБА_1 та надання копій документів, Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області листами від 05.07.2024 № 38869-26467/К-01/8-0400/24 та від 18.07.2024 № 0400-010307-8/148975 повідомило, що у зв`язку з тим, що надана довідка про заробітну плату № 3 від 09.02.2005, яка видана Повним товариством "Крок" (ТОВ Крок") не підтверджена первинними документами, вона підлягає перевірці. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація ТОВ "Крок" (код 30619980) припинена 17.08.2016 (номер запису 12241170012026527). Провести перевірку заробітної плати на підставі зазначеної довідки не є можливим. За даних обставин, на день подання заяви про проведення перерахунку пенсії, підстави для проведення перерахунку пенсії на підставі довідки про заробітну плату № 3 від 09.02.2005, яка видана Повним товариством "Крок" (ТОВ Крок"), були відсутні.

19.08.2024 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано позицію, викладену у позовній заяві.

Згідно з частинами 5, 8статті 262 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та з 09.11.2023 по 26.05.2024 отримував пенсію по інвалідності 3 групи внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

27.05.2024 позивача переведено на пенсію за віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Проте, при переведенні на пенсію, відповідачем не було враховано довідку про отриману заробітну плату від 09.02.2005 № 3, яка видана Повним товариством «Крок».

На звернення від 06.06.2024 вх. №26467/К-0400-24 з питання пенсійного забезпечення листом Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 05.07.2024 № 38869-26467/К-01/8-0400/24 повідомлено позивача про те, що к зв`язку з тим, що надана довідка про заробітну плату №3 від 09.02.2005, яка видана Повним товариством "Крок" (ТОВ "Крок"), не підтверджена первинними документами, вона підлягає перевірці.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація ТОВ "Крок" (код 30619980) припинена 17.08.2016 (номер запису 12241170012026527).

Враховуючи викладене, провести перевірку заробітної плати, на підставі зазначеної довідки, не є можливим.

Для отримання оновленої довідки рекомендовано звернутися до правонаступника підприємства або до архівної установи за місцем зберігання документів.

Кім того, на адвокатський запит (вх. № 32591/8 від 11.07.2024) щодо надання запитуваної інформації та копій документів на ім`я ОСОБА_1 , Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області листом від 18.07.2024 № 0400-010307-8/148975 повідомило, що з 09.11.2023 ОСОБА_1 призначено пенсію як особі з інвалідністю 3 групи внаслідок загального захворювання, обчислену відповідно до Закону № 1058.

При розрахунку розміру пенсії заявника застосована середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчислена як середній показник за 2020-2022 роки, який складає 12236,71 грн.

За особистою заявою від 27.05.2024 позивача переведено на пенсію за віком відповідно до Закону № 1058.

З 27.05.2024 для розрахунку розміру пенсії ОСОБА_1 застосовано середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, 12236,71 грн.

У матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1 наявна довідка про заробітну плату №3 від 09.02.2005, яка видана Повним товариством "Крок" (ТОВ "Крок").

Враховуючи викладене, зазначена довідка підлягає перевірці зазначених в ній відомостей первинними документами.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державна реєстрація ТОВ "Крок" (код 30619980) припинена 17.08.2016 (номер запису 12241170012026527).

Отже, провести перевірку заробітної плати, на підставі зазначеної довідки, не є можливим.

Для отримання оновленої довідки, заявнику, листом від 05.07.2024 № 38869-26467/К-01/8-0400/24 було рекомендовано звернутися до правонаступника підприємства або до архівної установи.

Не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії за віком відповідно до довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату, видану Повним товариством "Крок", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно достатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із абзацами 1, 2, 3 частини 1 статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-ІV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно забзацом третімчастини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі.

Відповідно до п.п. 2 п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 року № 22-1 до заяви для призначення пенсії за віком додаються, зокрема, документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою КМУ від 12.08.1993 року № 637. За період роботи, починаючи з 01.01.2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку, надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою згідно з додатком 1 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління ПФУ від 18.06.2014 року № 10-1, а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 цього Положення.

Частиною 4ст. 24 Закону № 1058-IV передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цимЗаконом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно дост. 56 Закону України від 54.11.1991 № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення"до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв. До стажу роботи зараховується також будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків.

Відповідно до ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Отже, правова норма статті 62 вказаного Закону передбачає, що основним документом для підтвердження стажу роботи є трудова книжка і лише при її відсутності, або записів у ній, стаж підтверджується у відповідності з Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637(далі по тексту - Порядок №637).

Суд зазначає, що відповідачем не заперечується правильність записів у трудовій книжці щодо трудового стажу позивача, зокрема за період з липня 1995 року по червень 2000 року.

Згідно із записами трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 від 17.09.1981 позивач з 25.01.1994 по 01.12.2000 працював на посаді директора ПО «Крок» (накази №7 від 25.01.1994, №40 від 01.12.2000).

Відповідно до довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату для обчислення пенсії, яка видана Повним товариством "Крок" (ЄДРПОУ 20302068), в останній міститься інформація щодо суми заробітної плати з розшифруванням за період липень 1995 червень 2000.

Однак, при переведенні позивача на пенсію за віком, відповідачем не враховано вказану довідку для обчислення пенсії позивачу з підстав наявності запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про припинення державної реєстрації ТОВ «Крок» та необхідності перевірки, зазначених в даній довідці відомостей первинними документами.

Відповідно до пункту 2.10 (норма діє на момент звернення за перерахунком пенсії) Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що за загальним правилом підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати. Видача довідок про заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

При цьому, суд зазначає, що у відповідності до розділів ІІІ, ІV Порядку № 22-1, відповідач наділений повноваженнями самостійно отримати необхідні документи, що відповідає принципу належного урядування і націлено на забезпечення органами Пенсійного фонду України реалізації громадянами їх конституційного права на пенсійне забезпечення.

Згідно зі статтею 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Зловживанням з боку пенсіонера в розумінні частини першої статті 103 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є, зокрема, подання ним документів з явно неправильними відомостями.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що право особи на призначення/перерахунок пенсії за віком має бути підтверджене як пенсіонером (особистими документами), так і підприємством, на якому особа працювала. Також і відповідальність за надання недостовірних пенсійних документів покладена на підприємство (організацію) та пенсіонера.

Суд зазначає, що витребування та перевірка первинних документів є також правом пенсійного органу. Тобто перекладання обов`язку доказування, надання відомостей тощо на позивача є неприйнятним. Неможливість пенсійного органу скористатися правом на перевірку зазначених у трудовій книжці чи інших документах відомостей не може бути підставою для обмеження права пенсіонера на отримання належної пенсії.

Верховним Судом в постанові від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а викладено правову позицію, відповідно до якої, працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини підприємства не може бути підставою для позбавлення особи конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань нарахування/призначення пенсії.

З аналізу наведених норм судом встановлено, що відповідальність за ведення трудової книжки чи інших документів покладається на підприємство, відтак, неточності у заповненні трудової книжки чи інших документах не можуть бути підставою для виключення певних періодів роботи зі страхового стажу позивача.

Суд зазначає, що неврахування довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату, виданої Повним товариством "Крок" при перерахунку пенсії позивача буде суперечити принципу правової визначеності, оскільки в п.3.1 Рішення Конституційного Суду України (Справа №1-25/2010 від 29 червня 2010 року) зазначено, що одним з елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

За таких обставин, суд вважає, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у врахуванні довідки про заробітну плату №3 від 09.02.2005, яка видана Повним товариством "Крок", під час перерахунку пенсії.

Таким чином, дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату, виданої Повним товариством "Крок", є протиправними.

Як наслідок підлягає задоволенню вимога про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 з дати звернення, а саме з 27.05.2024, з урахуванням довідки №3 від 09.02.2005.

Згідно з частиною 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи встановлені судом обставини справи, суд робить висновок про задоволення позову.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 1211,20 грн, що документально підтверджується квитанцією від 23.07.2024.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір у сумі 1211,20 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, буд. 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови в перерахунку пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Повним товариством "Крок".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити з 27.05.2024 перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 , з урахуванням довідки №3 від 09.02.2005 про отриману заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Повним товариством "Крок".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 судові витрати з оплати судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123504241
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/20487/24

Рішення від 04.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні