Постанова
від 04.12.2024 по справі 520/12163/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2024 р. Справа № 520/12163/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: П`янової Я.В.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Русанової В.Б. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Вінницької митниці на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.06.2024, головуючий суддя І інстанції: Зоркіна Ю.В., м. Харків, повний текст складено 28.06.24 у справі № 520/12163/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сталекс"

до Вінницької митниці Державної митної служби України

про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Сталекс" (далі також - позивач, ТОВ "Сталекс") звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Вінницької митниці (далі відповідач, митниця), в якій просило визнати протиправним та скасувати рішення Вінницької митниці Державної митної служби України про визначення коду товару № КТ-UA401000-0017-2022 від 19.09.2022.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28 червня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Вінницької митниці Державної митної служби України про визначення коду товару № КТ-UA401000-0017-2022 від 19.09.2022.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сталекс" сплачений судовий збір у розмірі 2481 грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької митниці.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що рішення ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду першої інстанції обставинам справи.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, що ухвалюючи оскаржуване рішення, Харківський окружний адміністративний суд не надав належної оцінки доказам у справі, обставинам та матеріалам, що мають значення для правильного вирішення справи. Вказує, що в спірних правовідносинах митниця діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мали значення для прийняття правомірного рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням інших визначених законодавством принципів, строків, та урахуванням прав суб`єкта ЗЕД.

За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАЛЕКС» (ідентифікаційний код 32949840), зареєстроване 20.05.2004, як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (номер запису: 14801200000006496); згідно з інформацією у Реєстрі основними видами діяльності позивача є: 25.71 Виробництво столових приборів (основний); 15.20 Виробництво взуття; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 25.73 Виробництво інструментів; 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів. н. в. і. у.; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

23.05.2022 між ТОВ «СТАЛЕКС» (як Покупцем) і STALEKS LLC, Польща (як Продавцем) укладений зовнішньоекономічний контракт № 2305 (далі Контракт). Предмет контракту є купівля-продаж непродовольчих товарів, на умовах, в кількості, асортименті, за цінами і технічними умовами, зазначеними у специфікаціях.

Специфікація № 9 від 02.09.2022 до контракту №2305 від 23.05.2022 містить асортимент товарів, погоджений сторонами для постачання.

У рахунку-фактурі (інвойсі) №2009/9 від 02.09.2022 та пакувальному листі № 2009/9 від 02.09.2022 до рахунку-фактури № 2009/9 від 02.09.2022 наведено опис товару.

16 вересня 2022 року за ЕМД типу ІМ 40 ДЕ № UA401020/2022/041867 суб`єктом ЗЕД ТОВ "СТАЛЕКС" до митного оформлення заявлені товари, що надійшли на адресу суб`єкта ЗЕД ТОВ "СТАЛЕКС" за Контрактом.

До митного оформлення заявлено товари: - Товар № 18: «Інструменти косметологічні, виготовлені із корозійностійкої сталі, з нанесеним логотипом "Staleks": Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 1 (Уно + прямокут. шумовка 15 отворів) арт. ZE-20/1 - 400 шт. Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 4 (Уно + голка Відаля) арт.ZE-20/4 -150 шт. Ложка косметологічна двостороння EXPERT21 TYPE 4 (Уно + голка Відаля) арт. ZE-21/4 -100 шт. Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 2 (Уно + кругл. шумовка 19 отворів) арт. ZE-20/2 - 400 шт. Набір "Чиста шкіра" BEAUTY CARE 30(Уно + шумівка на 19 отворів + петля двостороння) арт. ZBC-30 - 1200 шт. Петля косметологічна BEAUTY CARE 20 TYPE 1 (2 петлі) арт. ZBC-20/1 - 250 шт. Петля косметологічна EXPERT 30 TYPE 1 (2 петлі) арт. ZE-30/1 -1000 шт.Торговельна марка: Staleks. Країна виробництва: UA. Виробник: ТОВ "Сталекс", Україна» за кодом 9018908400 УКТЗЕД (ставка мита 0%) ; Товар № 4: «Вироби з пластмас, вироблені методом лиття, з нанесеним логотипом "Staleks": - Насадка для манікюрного (педікюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату, з нанесеним логотипом "Staleks": Диск педікюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 грит 5 шт. (20 мм) арт. SPDset-20 - 60 шт. Торговельна марка: Staleks. Країна виробництва: UA. Виробник: ТОВ "Сталекс", Україна» за кодом 3926909790 УКТЗЕД (ставка мита 0%).

За результатами перевірки ЕМД №UA401020/2022/041867 від 16.09.2022 позивачу у картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA401020/2022/001783 повідомлено про відмову у митному оформленні (випуску) товарів з таких причин: «в процесі виконання митних формальностей винесено рішення про визначення коду товару №КТ-UA401000-0017-2022 від 19.09.2022». За результатами такого рішення скориговано код товару згідно з УКТЗЕД.

19.09.2022 відділом класифікації товарів УМП, КМВ та МТР ЗЕД Вінницької митниці винесено класифікаційне рішення про визначення коду товару від 19.09.2022 № КТ-UA401000- 0017-2022, яким дані граф 31 та 33 ВМД, за якими задекларовано товари: 1. Опис товару (графа 31 ВМД): Вироби з пластмас, вироблені методом лиття, з нанесеним логотипом "Staleks": - Насадка для манікюрного (педикюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату, з нанесеним логотипом "Staleks": Диск педикюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 гр. 5 шт (20 мм), арт. SPDset-20 60 шт. Торговельна марка: Staleks Країна виробництва: UA Виробник: ТОВ «Сталекс», Україна Код товару (графа 33 ВМД) 3926 90 97 90 (далі - товар №4); 2. Опис товару (графа 31 ВМД): Інструменти косметологічні, виготовлені із корозійностійкої сталі, з нанесеним логотипом "Staleks": Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 1 (Уно + прямокутна шумовка 15 отворів) арт. ZE-20/1 400 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-20/4 150 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 21 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-21/4 100 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 2 (Уно + кругл. шумовка 19 отворів) , арт. ZE-20/2 400 шт.; Набір "Чиста шкіра" BEAUTY CARE 30 (Уно + шумівка на 19 отворів + петля двостороння), арт. ZBC-30 1200 шт.; Петля косметологічна BEAUTY CARE 20 TYPE 1 (2 петлі), арт. ZBC-20/1 250 шт.; Петля косметологічна EXPERT 30 TYPE 1 (2петлі), арт. ZE-30/1 1000 шт. Торговельна марка: Staleks Країна виробництва: UA Виробник: ТОВ «Сталекс», Україна Код товару (графа 33 ВМД) 9018 90 84 00 (далі - товар №12) змінено відповідачем на: 1. Опис товару (графа 31 ВМД): Насадка для манікюрного (педикюрного) апарату: Диск педикюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M з металевим стержнем в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 грит» 5 шт (20 мм), арт. SPDset-20 - 60шт. Являє собою металевий стрижень з пластиковим диском, призначений для використання як насадка-основа, на якій прикріплюється змінний індивідуальний шліфувальний наждак, для виконання якісного, швидкого та безпечного манікюру/педикюру. Торговельна марка: Staleks Країна виробництва: UA Виробник: ТОВ «Сталекс», Україна Код товару (графа 33 ВМД): 8509 90 00 90.

Опис товару (графа 31 ВМД): Інструменти косметологічні, виготовлені із корозійностійкої сталі, з нанесеним логотипом "Staleks": Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 1 (Уно + прямокутна шумовка 15 отворів) арт. ZE-20/1 400 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-20/4 150 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 21 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-21/4 100 шт.; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 2 (Уно + кругл. шумовка 19 отворів), арт. ZE-20/2 400 шт.; Набір "Чиста шкіра" BEAUTY CARE 30 (Уно + шумівка на 19 отворів + петля двостороння), арт. ZBC-30 1200 шт.; Петля косметологічна BEAUTY CARE 20 TYPE 1 (2 петлі), арт. ZBC-20/1 250 шт.; Петля косметологічна EXPERT 30 TYPE 1 (2петлі), арт. ZE-30/1 1000 шт. Призначений для механічного очищення шкіри в домашніх умовах. Торговельна марка: Staleks Країна виробництва: UA Виробник: ТОВ «Сталекс», Україна Код товару (графа 33 ВМД): 8205 51 00 00.

Для ввезення товару на митну територію України позивач оформив нову митну декларацію ІМ40ДЕ № UA401020/2022/042849 від 21.09.2022 у митному режимі імпорту з урахуванням рішення від 19.09.2022 за № КТ-UA401000-0017-2022.

Позивач скористався правом досудового оскарження рішення органу владних повноважень та звернувся зі скаргою вих. №147 від 13.10.2022 до Державної митної служби України на рішення про визначення коду товару від 19.09.2022 № КТ-UA401000-0017-2022.

Листом Державної митної служби України від 15.11.2022 за № 08-4/15-04/13/6610 позивача повідомлено, що скаргу залишено без задоволення, а рішення про визначення коду товару від 19.09.2022 № КТ-UA401000-0017-2022 Вінницької митниці - без змін.

Скориставшись правом на оскарження рішення митного органу у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що відповідачем не доведено правомірності прийняття оскаржуваного рішення.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною 1 статті 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД.

Відповідно до частин другої та четвертої статті 69 Митного кодексу України митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД; у разі виявлення, під час митного оформлення товарів або після нього, порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

За приписами частини 5 статті 69 Митного кодексу України під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Частиною 1 ст. 248 Митного кодексу України (далі за тестом також - МК України) передбачено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Відповідно до п. 1 ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії.

Згідно з підпунктом «г» п.5 ч. 8 ст. 257 МК України в митній декларації вказуються відомості про код товару згідно з УКТ ЗЕД.

Аналіз змісту вищенаведених норм свідчить про те, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження органу доходів і зборів щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Відповідно до статті 67 Митного кодексу України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується Законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

На виконання положень статті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 428 "Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких Постанов Кабінету Міністрів України" затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності Наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 за № 256 (далі Пояснення).

Відповідно до положень Основних правил інтерпретації УКТЗЕД (далі Правила) Митного тарифу України, встановленого від 4 червня 2020 року № 674-IX, класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється за такими правилами:

1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; (b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (a)перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 10.02.2021 у справі №380/671/20, за загальним правилом класифікації товарів у разі коли товар на перший погляд, (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис.

Застосовуючи зазначені положення законодавства України, Верховний Суд у постанові від 20.06.2019 у справі № 826/7208/16 зробив висновок про те, що зазначеними правилами передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої товарної підкатегорії слід виходити з більш конкретного опису товару, тобто саме характеристики товару з визначальними для класифікації товару відповідно до УКТ ЗЕД.

Відповідно до встановлених судом обставин, позивач є виробником товару «Вироби з пластмас, вироблені методом лиття, з нанесеним логотипом "Staleks": - Насадка для манікюрного (педикюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату, з нанесеним логотипом "Staleks": Диск педикюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 грит 5 шт (20 мм), арт. SPDset-20 60 шт. Торговельна марка: Staleks. Країна виробництва: UA. Виробник: ТОВ «Сталекс», Україна».

Вказаний товар виготовляється позивачем згідно з ТУ У 28.6 2801014256-001:2002 «Інструмент манікюрний і косметологічний. Технічні умови» зі змінами № 12:2020 від 04.06.2020. Також вказаний товар охороняється патентом на корисну модель № 143422 «ПОЛІМЕРНА НАСАДКА ДЛЯ МАНІКЮРНИХ ТА ПЕДИКЮРНИХ АПАРАТІВ [UA]». Для виготовлення диску педикюрного пластикового скошеного використовуються гранули полікарбонату за чинною нормативною документацією (складає основну частину виробу) та нержавіюча сталь для стрижня.

Відповідно до УКТЗЕД коду товару 3926 90 97 90 відповідає опис «Інші вироби з пластмас та вироби з інших матеріалів товарних позицій 3901 3914: інші: інші: інші». Приміткою 2 (s) до групи 39 УКТЗЕД (Пластмаси, полімерні матеріали та вироби з них) визначено, що до цієї групи не включаються товари розділу XVІ (машини та механічне або електричне обладнання).

До товарної позиції 3926 90 97 90 включаються вироби, в іншому місці не зазначені, із пластмас (як визначено в Примітці 1 до цієї групи) чи з інших матеріалів товарних позицій 3901 3914.

Крім того, Пояснення у Загальних положеннях до розділу XVІ містять вимоги щодо класифікації частин: Неелектричні частини машин або обладнання цієї групи класифікуються таким чином: (і) багато з них фактично являють собою вироби, включені до інших груп (переважно до групи 84), наприклад, насоси та вентилятори (товарна позиція 8413 або 8414), крани, вентилі і т.д. (товарна позиція 8481), підшипники кулькові (товарна позиція 8482), вали передач, зубчасті передачі і т.д. (товарна позиція 8483); (іі) інші неелектричні частини, придатні для застосування виключно чи переважно з якоюсь певною електричною машиною цієї групи (чи з декількома машинами, включеними до тієї самої товарної позиції), слід класифікувати з тією машиною (чи тими машинами) або, якщо це підходить, у товарній позиції 8503, 8522, 8529 або 8538; (ііі) інші неелектричні частини включають до товарної позиції 8487.

Тобто неелектрична частина не відноситься до товарної позиції 8509.

Приміткою 4 до групи 85 УКТЗЕД (Електричні машини, обладнання та їх частини; апаратура для запису або відтворення звуку, телевізійна апаратура для запису та відтворення зображення і звуку, їх частини та приладдя) визначено, що до цієї групи включаються лише ті електромеханічні машини, що використовуються, як правило, у побуті.

Згідно з Поясненнями до цієї товарної позиції включаються ті види побутових пристроїв, в які умонтований електродвигун. Термін побутові апарати у цій товарній позиції означає пристрої, зазвичай застосовувані в побуті. Ці апарати ідентифікуються відповідно до типу за одним чи декількома параметрами, такими як габарити, тип конструкції, продуктивність, робочий об`єм. Критерієм для цих параметрів є те, що пристрої, зазначені у цій товарній позиції, не повинні експлуатуватися на рівні, що перевищує явно побутові потреби.

Колегія суддів зазначає, що товар № 4 «Вироби з пластмас, вироблені методом лиття, з нанесеним логотипом "Staleks": - Насадка для манікюрного (педикюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату, з нанесеним логотипом "Staleks": Диск педикюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 грит 5 шт (20 мм), арт. SPDset-20 60шт» виготовлений з пластмаси та призначений для використання тільки в професійних салонах, які надають фахові послуги з манікюру та педикюру. Використання в побутових умовах не рекомендовано.

Товар №4, ввезений на митну територію України як товар за кодом УКТЗЕД 3926 90 97 90 «Вироби з пластмас, вироблені методом лиття, з нанесеним логотипом "Staleks": Насадка для манікюрного (педикюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату, з нанесеним логотипом "Staleks": Диск педикюрний пластиковий скошений PODODISC EXPERT M в комплекті зі змінним файлом-кільцем 180 грит 5 шт (20 мм), арт. SPDset-20 60 шт», виготовлений згідно з вимогами ТУ У 28.6 2801014256-001:2002 «Інструмент манікюрний і косметологічний. Технічні умови»; товар виготовляється з полікарбонату та медичної сталі, що не піддається корозії під час здійснення особливої процедури дезінфекції, передстерилізаційного очищення і стерилізації, яку неможливо належно провести в домашніх/побутових умовах пересічним споживачем, не маючи необхідного професійного обладнання. Матеріал інструменту не піддається корозії при багаторазових стерилізаціях, при замочуванні в різних медичних розчинах.

Виробник у зазначених ТУ в п. 1.3.8 вказує, що для виготовлення інструменту і допоміжних виробів використовується сталь нержавіюча ДСТУ EN 10088-1, ГОСТ 5632 або іншої чинної нормативної документації. Тільки тоді інструмент стане стійким до циклу обробки, що складається з дезінфекції, передстерилізаційного очищення і стерилізації згідно Державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров`я» згідно з Наказом МОЗ України N 552 від 11.08.2014, методиками ДСТУ ISO 11134:2003 «Стерилізація виробів медичної призначеності. Вимоги до оцінювання відповідності та поточного контролю. Промислова стерилізація вологим теплом (ISO 11134:1994, IDT)» та ДСТУ ISO 13683:2003 «Стерилізація виробів медичного призначення. Вимоги до валідації і поточного контролю. Стерилізування вологим теплом у медичних установах (ISO 13683:1997, IDT)».

До товарної позиції 9018 УКТЗЕД відносяться прилади та пристрої, що використовуються у медицині, хірургії, стоматології або ветеринарії, включаючи сцинтографічну апаратуру та іншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослідження зору. Інструменти косметологічні, виготовлені із корозійностійкої сталі, з нанесеним логотипом "Staleks" призначені для використання в косметологічних фахових кабінетах, салонах краси з метою надання кваліфікованої косметологічної послуги. У побутових умовах виробником не рекомендується застосування вказаного товару через високу ймовірність заподіяння пересічним споживачем тілесних ушкоджень через незнання правил виконання косметологічної процедури, які можна набути тільки після отримання базової медичної освіти та відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня майстра.

Згідно з Поясненнями до Групи 82 включаються деякі спеціальні види виробів з недорогоцінного металу, інструменти, приладдя інструментів, ножові вироби, столові прибори і т.п., які не ввійшли в попередні групи Розділу XV і не є устаткуванням чи приладами Розділу XVІ (див. нижче), приладами чи апаратурою групи 90, а також виробами товарної позиції 9603 або 9604. До цієї групи не включаються: (а) інструменти, ножиці та інші ножові вироби, що використовуються як медичні, стоматологічні, хірургічні або ветеринарні інструменти чи пристрої (товарна позиція 9018). У відповіді Державної митної служби України від 15.11.2022 за № 08-4/15-04/13/6610 акцент зроблено на матеріалі виробу (корозійностійкої (нержавіючої) сталі), а не на його призначенні. Хоча у Групі 82 згідно Пояснень корозійностійка (нержавіюча) сталь, як матеріал, за яким класифікуються інструменти, вказується тільки у товарній позиції 8215 (Ложки, виделки, ополоники, шумівки, лопатки для тортів, спеціальні ножі для риби, масла, щипчики для цукру та аналогічні посуд і прибори кухонні або столові), але ніяк не товарна позиція 8205.

Товар №12, який ввезений на територію України, як товар за кодом УКТЗЕД 9018 90 84 00 «Інструменти косметологічні, виготовлені із корозійностійкої сталі, з нанесеним логотипом "Staleks": Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 1 (Уно + прямокутна шумовка 15 отворів), арт. ZE-20/1; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-20/4; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 21 TYPE 4 (Уно + голка Відаля), арт. ZE-21/4; Ложка косметологічна двостороння EXPERT 20 TYPE 2 (Уно + кругл. шумовка 19 отворів) , арт. ZE-20/2; Набір "Чиста шкіра" BEAUTY CARE 30 (Уно + шумівка на 19 отворів + петля двостороння), арт. ZBC-30; Петля косметологічна BEAUTY CARE 20 TYPE 1 (2 петлі), арт. ZBC-20/1; Петля косметологічна EXPERT 30 TYPE 1 (2 петлі), арт. ZE-30/1», виготовлений відповідно до ТУ У 28.6 2801014256-001:2002 «Інструмент манікюрний і косметологічний. Технічні умови».

Вказані товари віднесені виробником до спеціальних інструментів (п.1.4.5 ТУ У 28.6 2801014256-001:2002 «Інструмент манікюрний і косметологічний. Технічні умови»), бо виготовляється з медичної сталі, що не піддається корозії під час здійснення особливої процедури дезінфекції, передстерилізаційного очищення і стерилізації, яку неможливо належно провести в домашніх/побутових умовах пересічним споживачем, не маючи необхідного професійного обладнання. Метал інструменту не піддається корозії при багаторазових стерилізаціях, при високих температурах, при замочуванні в різних медичних розчинах.

Виробник у вказаних ТУ в п. 1.3.8 вказує, що для виготовлення інструменту і допоміжних виробів використовується сталь нержавіюча ДСТУ EN 10088-1, ГОСТ 5632 або іншої чинної нормативної документації. Тільки тоді інструмент стане стійким до циклу обробки, що складається з дезінфекції, передстерилізаційного очищення і стерилізації згідно Державних санітарних норм та правил «Дезінфекція, передстерилізаційне очищення та стерилізація медичних виробів в закладах охорони здоров`я» згідно з Наказом МОЗ України N 552 від 11.08.2014, методиками ДСТУ ISO 11134:2003 «Стерилізація виробів медичної призначеності. Вимоги до оцінювання відповідності та поточного контролю. Промислова стерилізація вологим теплом (ISO 11134:1994, IDT)» та ДСТУ ISO 13683:2003 «Стерилізація виробів медичного призначення. Вимоги до валідації і поточного контролю. Стерилізування вологим теплом у медичних установах (ISO 13683:1997, IDT)».

Статус спеціального інструменту підтверджується не тільки його складом, вимогами до утримання в безпечному і придатному для подальшого використання стані, а і призначенням такого інструменту.

До коду УКТЗЕД 8205 51 00 00 відносяться інструменти ручні побутові, але товар № 12 за властивостями таким не є і не може бути, бо призначений для використання спеціалістами під час виконання професійної терапевтично-косметологічної процедури.

Окрім того, позивач отримав від Харківської Торгово-промислової палати експертні висновки про визначення коду УКТЗЕД для таких товарів:

1) експертний висновок № 1322/09 від 07.10.2009, згідно з яким: 1.1. Ложка УНО (інструмент для косметології) має код УКТЗЕД 9018 90 85 90; 1.2. Голка Видаля (інструмент для косметології) має код УКТЗЕД 9018 39 00 90;

2) експертний висновок № 816/10 від 05.07.2010, згідно з яким: 2.1. Петля косметологічна (інструмент для косметології) має код УКТЗЕД 9018 90 85 90;

3) експертний висновок № 722/22 від 13 жовтня 2022 року, яким визначено, що 1) Диск педикюрний пластиковий (насадка для манікюрного (педикюрного) апарату, призначеного для виконання манікюру (педикюру) із гранул полікарбонату) 3926 90 97 90 (Iншi вироби з пластмас та вироби з iнших матерiалiв товарних позицiй 3901-3914; Інші; Інші; Інші; Інші). 2) Інструменти косметологічні, виготовлені з корозійностійкої сталі (призначені для механічного очищення шкіри у косметологічних кабінетах): Ложка косметологічна; Петля косметологічна; Голка видаля 9018 90 84 00 (Прилади та пристрої, що використовуються у медицинi, хiрургiї, стоматологiї або ветеринарiї, включаючи сцинтографiчну апаратуру та iншу електромедичну апаратуру, а також апаратура для дослiдження зору; Іншi iнструменти та прилади; Інші).

Відповідно до консультації Державної фіскальної служби від 22.02.2019 за №682/6/99-99-15-03-02-15/ІПК згідно з пунктом 1 статті 11 Закону України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР "Про торгово-промислові палати в Україні" (далі - Закон № 671) торгово-промислові палати мають право, зокрема: проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість; засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов`язані зі здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.

В контексті зазначеного, колегія суддів звертає увагу, що відповідач, не погоджуючись з наведеними експертними висновками, мав можливість провести експертне дослідження для підтвердження правомірності самостійного визначення коду товару та зміни його опису з огляду на посилання відповідача на наявність технічних особливостей товару.

Проте відповідачем не надано до суду доказів вжиття заходів для проведення перевірки коду УКТЗЕД шляхом проведення експертного дослідження.

Колегія суддів зазначає, що відповідачем не доведено правомірність своїх дій щодо самостійного визначення коду товару, оскільки жодного експертного дослідження митним органом не проводилося.

Згідно з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 17 квітня 2018 року у справі № 810/2823/17, класифікація товарів для цілей митного оформлення відбувається згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), яка побудована на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів (ГС) та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (КН ЄС), відповідно до статті 311 Митного кодексу України. Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 428, відповідно до пункту 2 якого УКТ ЗЕД, є товарною номенклатурою Митного тарифу, затвердженого Законом України Про Митний тариф України, що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі, здійснення митного оформлення товарів. Змістом частини 5 статті 69 Митного кодексу України визначено, що у разі наявності складного випадку класифікації товару у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару, при виникненні суперечностей щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, необхідно застосовувати спеціальні знання, проводити дослідження. Класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає декларацію. Орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише у тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Крім цього, встановлено, що для здійснення своєї господарської діяльності з розробки та будування ліній харчової промисловості позивач вже ввозив аналогічний товар на митну територію України і такий товар розмитнювався за кодом УКТ ЗЕД 3926997900, 9018908400, що підтверджується копіями митних декларації із відповідним кодом товару, які додані до матеріалів справи; правильність визначення такого коду УКТ ЗЕД не ставилась митним органом під сумнів.

Тобто однаковий товар не може на різних митницях України мати різний код УКТ ЗЕД за відсутності для цього законних підстав, зокрема, у випадках, передбачених МК України, встановлення протиправності дій (бездіяльності) посадових осіб митного органу при визначенні коду, інше, чого немає у цьому випадку.

Беручи до уваги встановлені фактичні обставини справи, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Вінницькою митницею не виконано покладеного ч. 2 ст. 77 КАС України обов`язку щодо доказування правомірності прийнятого рішення.

Отже, висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог є обґрунтованим і законним.

Доводи апеляційної скарги відповідача є безпідставними, спростовуються наведеним вище та не впливають на правомірність висновків суду першої інстанції, зміст апеляційної скарги, яка частково дублює відзив на позовну заяву, поданий до суду першої інстанції, містить виключно суб`єктивне бачення відповідачем обставин справи, які розглянуто судом першої інстанції та надано належну правову оцінку, а відтак підстави для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції відсутні.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Зважаючи на результати апеляційного розгляду оскарженого судового рішення та положення статті 139 КАС України, у справі відсутні підстави для зміни розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Вінницької митниці залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.06.2024 у справі № 520/12163/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк В.Б. Русанова

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123521591
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД

Судовий реєстр по справі —520/12163/22

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 28.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні