ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2344/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року (суддя Казанчук Г.П.) в справі № 340/2344/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Іксора Плюс» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Іксора Плюс» звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі ГУ ПФУ) про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19 березня 2024 року №69607 про відповідність ТОВ «Іксора Плюс» (ЄДРПОУ 43702758) критеріям ризиковості платника податку, зобов`язання виключити ТОВ «Іксора Плюс» (ЄДРПОУ 43702758) з переліку платників податку, які відповідають критеріям бази ризиковості платника податку.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 19 березня 2024 року №9607.
Зобов`язано комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області повторно розглянути повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 11 березня 2024 року №4 на рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку від 14 вересня 2023 року №35984 із урахуванням висновків суду щодо меж здійснення перевірки (код 09), протягом семи днів, з дня набрання рішенням суду законної сили.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апелянтом зазначено, що підставою для внесення позивача до переліку ризикових платників податків слугувала інформація, отримана в процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючий орган функцій, відповідно до якої зроблено висновок, що позивач задіяний у здійсненні групою платників податків, у тому числі щодо яких прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, циклу операцій з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги; у позивача недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).
Позивачем не надано пояснень щодо своєї господарської діяльності, не надано документів щодо формування податкового кредиту по ряду контрагентів.
На думку апелянта, висновки, наведені у рішенні про віднесення позивача до переліку ризикових платників податків, є відображенням дій працівників контролюючих органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків, та, відповідно, таке рішення не порушує прав позивача.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ ''Іксора Плюс'' зареєстровано в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Кіровоградській області. Позивач зареєстрований як платник ПДВ.
Позивач звернувся із повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 11 березня 2024 року №4 на рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку від 14 вересня 2023 року №35984.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 9607 від 19 березня 2024 року позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Підставою такого рішення у відповідній його графі зазначено наступне:
« 06-платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;
07-недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції)».
У рішенні зазначено про ненадання товариством щодо своєї господарської діяльності та встановлено відсутність копій документів щодо формування податкового кредиту з ТОВ ''Темис'', ФОП ОСОБА_1 , ТОВ ''Захід транс ойл'' та ТОВ ''Транзитоілгруп'', ТОВ ''Нафтатрейдгруп'', ТОВ ''Сінтонек Україна'', ТОВ ''Омнія Трейд'', ПП ''Укрпалетсистем'', ТОВ ''Мартін Трейд'', ТОВ ''Нафтогаз Трейд Плюс'', ТОВ ''Кінг Оіл'', ТОВ ''Арстак'', ТОВ ''Пронафта'', ТОВ ''Баштарнафта'', ТОВ ''Бурджойл'', ТОВ ''Баффер'' та ТОВ ''Галлон ЛТД''.
Суд першої інстанції вважав, що отримавши повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, відповідач повинен здійснити їх перевірку у межах підстав, які слугували прийняттю рішення про віднесення позивача до ризикових в розрізі кодів податкової інформації, в даному випадку - в розрізі коду податкової інформації, вказаному у рішенні від 20 липня 2023 року №28874 - ''09''.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
В оскаржуваному рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 19 березня 2024 року відсутня інформація щодо підтвердження чи то спростування наявності порушень за кодом податкової інформації 09, натомість містить інші підстави (коди 06, 07).
Вказане, на думку суду першої інстанції, свідчить про протиправність спірного рішення та, як наслідок, має наслідком його скасування.
Суд першої інстанції також дійшов висновку, що не підлягає задоволенню позовна вимога щодо зобов`язання виключити ТОВ ''Іксора Плюс'' з переліку платників податку, які відповідають критеріям бази ризиковості платника податку, оскільки у спірному рішенні відсутня інформація про проведення перевірки за наданим позивачем повідомленням від 11 березня 2024 року, підтвердження наявності податкової інформації за кодом 09, з огляду на те, що саме така інформації слугувала підставою віднесення позивача до ризикових платників податків.
Здійснюючи апеляційний перегляд справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд визнає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що слугував підставою для задоволення частини позовних вимог.
Судом встановлено, що ТОВ «Іксора Плюс» перебуває на податковому обліку як платник податків в ГУ ДПС у Кіровоградській області, є платником податку на додану вартість.
Рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 28874 від 20 липня 2023 року у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням податкової інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 94-95).
У рішенні від 20 липня 2023 року №28874 зазначено код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку:
« 09 відсутня/анульована ліцензія, видана органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво та/або торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.3 прим.1 та 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України».
У рішенні не зазначено щодо необхідності надання відповідних документів та зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 14 серпня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів на 87 арк. (а.с. 127-133).
За результатом розгляду вказаного повідомлення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області прийняте рішення № 32830 від 22 серпня 2023 року, яким ТОВ «Іксора Плюс» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості за кодами « 06» та « 07» (а.с. 99-101).
Позивачем подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №3 від 06 вересня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів на 94 арк. (а.с. 136-144).
За результатом розгляду вказаного повідомлення комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення № 35984 від 14 вересня 2023 року, яким ТОВ «Іксора Плюс» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості (а.с. 103-105).
З метою підтвердження, що підприємство не відповідає критеріям ризиковості платника податку, визначеним п. 8 додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, 11 березня 2024 року позивачем надані відповідачу пояснення та документи (а.с. 16).
Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 9607 від 19 березня 2024 року ТОВ «Іксора Плюс» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 13-15).
У рішенні зазначено коди податкової інформації, які є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку:
« 06-платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;
07-недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції)».
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 13.03.2023 по 13.07.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 2710124512; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44479758; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 20.07.2023;
- тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 05.05.2023 по 22.06.2023; код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: 2710194300; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 44276690; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 20.07.2023.
У рішенні зазначено про не надання позивачем пояснень щодо своєї господарської діяльності; встановлення відсутності копій документів щодо формування податкового кредиту з ТОВ ''Темис'', ФОП ОСОБА_1 , ТОВ ''Захід транс ойл'' та ТОВ ''Транзитоілгруп'', ТОВ ''Нафтатрейдгруп'', ТОВ ''Сінтонек Україна'', ТОВ ''Омнія Трейд'', ПП ''Укрпалетсистем'', ТОВ ''Мартін Трейд'', ТОВ ''Нафтогаз Трейд Плюс'', ТОВ ''Кінг Оіл'', ТОВ ''Арстак'', ТОВ ''Пронафта'', ТОВ ''Баштарнафта'', ТОВ ''Бурджойл'', ТОВ ''Баффер'' та ТОВ ''Галлон ЛТД''.
Відповідно до протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області № 52 від 19 березня 2024 року за результатами розгляду повідомлення ТОВ «Іксора Плюс» та копій документів вирішено, шо ТОВ «Іксора Плюс» на даний час відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків (а.с. 84-85).
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
В силу пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року (далі - Порядок №569).
Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;
інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з додатком 4 до Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Крім того, формою рішення передбачено, що у разі ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, контролюючий орган має зазначити, які документи платником не надано.
Судом встановлено, що у первісному рішенні вказано код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
09 відсутня/анульована ліцензія, видана органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво та/або торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.3 прим.1 та 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України.
Крім того, у рішенні зазначена інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Разом з тим, контролюючим органом не проінформовано платника податку про перелік документів, які він має подати для прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
Позивачем задля прийняття рішення відповідачем про невідповідність критеріям ризиковості надавались пояснення та копії документів.
За результатами поданих платником податку пояснень та документів на підтвердження реальності господарської діяльності з метою прийняття рішення комісією про невідповідність товариства критеріям ризиковості рішенням комісії регіонального рівня про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку комісією регіонального рівня прийняті рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, якими змінені підстави віднесення позивача до ризикових, шляхом зміни коду податкової інформації з « 09» на « 06» та « 07».
Отже, відповідачем у рішенні, прийнятому за результатами розгляду документів, поданих платником, вказано інші коди податкової інформації та інформація про ризикові операції, ніж у первісно прийнятих рішеннях.
Суд погоджується із висновком суду першої інстанції, що відповідач повинен при розгляді повідомлень позивача перевірити наявність підстав для віднесення позивача до ризикових за кодом податкової інформації « 09», про що вказано у первісному рішенні, а не за кодом на « 06» та « 07», оскільки відповідачем не доведено наявності правових підстав для здійснення перевірки господарських операцій позивача, оскільки контролюючий орган, отримавши повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості повинен здійснити їх перевірку у межах підстав, які слугували прийняттю рішення про віднесення позивача до ризикових в розрізі кодів податкової інформації, як в цьому випадку, в розрізі коду податкової інформації, вказаному у первісному рішенні від 20 липня 2023 року №28874 - « 09».
Крім того, у рішенні № 9607 від 19 березня 2024 року вказано про не надання платником податку пояснень щодо своєї господарської діяльності; встановлення відсутності копій документів щодо формування податкового кредиту з ТОВ ''Темис'', ФОП ОСОБА_1 , ТОВ ''Захід транс ойл'' та ТОВ ''Транзитоілгруп'', ТОВ ''Нафтатрейдгруп'', ТОВ ''Сінтонек Україна'', ТОВ ''Омнія Трейд'', ПП ''Укрпалетсистем'', ТОВ ''Мартін Трейд'', ТОВ ''Нафтогаз Трейд Плюс'', ТОВ ''Кінг Оіл'', ТОВ ''Арстак'', ТОВ ''Пронафта'', ТОВ ''Баштарнафта'', ТОВ ''Бурджойл'', ТОВ ''Баффер'' та ТОВ ''Галлон ЛТД''.
Разом з тим, у рішенні не зазначено мотивів, за якими не враховані подані позивачем пояснення та копії документів.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуального акту як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, а суб`єкт владних повноважень контролюючий орган повинен навести у рішенні конкретні підстави (фактичні і юридичні), а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.
Оскаржене рішення не містить належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, в рішенні не зазначена конкретна інформація, яка слугувала підставою для прийняття рішення, з посиланнями на відповідні документи, не приведено конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
За позицією контролюючого органу, викладеною в апеляційній скарзі, підставою для внесення позивача до переліку ризикових платників податків є участь у схемах ухилення від оподаткування шляхом співпраці з контрагентами з ознаками сумнівності, відносно яких прийнято рішення про їх відповідність критеріям ризиковості, а подані позивачем документи та пояснення визнані комісією недостатніми для висновку про невідповідність платника податку критеріям ризиковості, позивачем надано документи не в повному обсязі.
Разом з тим, платника податку не повідомлено, яких документів недостатньо для прийняття комісією рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
В протоколі засідання комісії регіонального рівня вказано про відповідність на даний час позивача критеріям ризиковості, проте не вказано, у зв`язку з чим контролюючий орган дійшов такого висновку.
Суд вказує, що контролюючим органом у рішенні № 9607 від 19 березня 2024 року не мотивовано підстави, за якими надані позивачем документи не враховані комісією регіонального рівня.
Відтак, відповідачем належними доказами не підтверджено наявність підстав, вказаних в оскаржуваному рішенні, про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, не надано будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, не надано доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податків.
Судом з цього питання враховується позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 07 квітня 2023 року у справі № 280/3639/20, за якою незважаючи на те, що Порядком № 1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 Критеріїв ризиковості платника податку, невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком № 1165), є підставою для визнання протиправним та скасування такого рішення.
Враховуючи зазначене, суд погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність рішення № 9607 від 19 березня 2024 року.
Доводи апелянта про відсутність підстав вважати, що рішенням порушено права позивача, а власне оскаржене рішення не створює для позивача будь-яких правових наслідків, суд визнає неприйнятними.
Додатком 4 до Порядку № 1165 встановлена форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз приведених вище норм чинного законодавства України дає підстави для висновку, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення комісії регіонального рівня може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Суд акцентує увагу на тому, що абзацом 14 пункту 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Зазначене свідчить, що положеннями Порядку № 1165 передбачено право на оскарження рішення контролюючого органу щодо включення платника податків до переліку ризикових платників податку.
Апелянтом не приведено доводів стосовно обраного судом першої інстанції способу захисту порушеного права позивача, а позивачем рішення суду першої інстанції в цій частині не оскаржене, тому судом не надається оцінка обраному судом першої інстанції способу захисту порушеного права позивача.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року в справі № 340/2344/24 залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2024 року в справі № 340/2344/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Іксора Плюс» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття 04 грудня 2024 року та відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Повне судове рішення складено 04 грудня 2024 року.
Суддя-доповідачВ.А. Шальєва
суддяВ.Є. Чередниченко
суддяС.М. Іванов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123522396 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні