ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/6989/24 пров. № А/857/22804/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача -Шевчук С. М.суддів -Кухтея Р. В. Носа С. П.розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2024 року у справі № 380/6989/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "А.Омега" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними наказів,
місце ухвалення судового рішення м.ЛьвівРозгляд справи здійснено за правиламиспрощеного позовного провадженнясуддя у І інстанціїМоскаля Р.М. дата складання повного тексту рішенняне зазначенаВСТАНОВИВ:
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
Товариство з обмеженою відповідальністю «А.Омега» (далі ТОВ «А.Омега», позивач) 01.04.2024 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач), з адміністративним позовом у якому просило суд визнати протиправними та скасувати накази від 21.09.2023 року №3536-ПП «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «А.Омега (код ЄДРПОУ - 30123825)», від 19.10.2023 року № 3888-ПТ «Про перенесення терміну проведення документальної виїзної перевірки ТОВ «А.Омега».
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2024 року у справі № 380/6989/24 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано накази Головного управління ДПС у Львівській області №3536-ПП від 21.09.2023 та №3888-ПТ від 19.10.2023 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35, ідентифікаційний код 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «А.Омега» (80600, Львівська область, м.Миколаїв, вул.Д.Галицького,15а/24; ідентифікаційний код 30123825) судові витрати у вигляді судового збору в сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) гривень.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
В доводах апеляційної скарги вказує, що:
1) відповідно до затвердженого ДПС України оновленого плану-графіка проведення планових документальних перевірок платників податків на 2023 рік, ТОВ "А.ОМЕГА" включено до об`єктів планового податкового контролю на 2023 рік (жовтень). Підприємство відібрано до плану-графіка за критерієм, визначеним підп. 69.35 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, оскільки здійснює діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції та має ліцензію на право оптової торгівлі пальним з терміном дії по 05.03.2026 за номером №990614202100096;
2) у зв`язку із забороною проведення планових документальних перевірок з 18.03.2020 та поновлення деяких видів документальних перевірок після 01.08.2023 року, з врахуванням зупинення відліку строку давності ГУ ДПС у Львівській області в спірному наказі правомірно та з дотриманням строків визначених п. 102.1 ст. 102 ПКУ визначено проведення перевірки за період із 01 квітня 2017 року по 30 червня 2023 року;
3) проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог, передбачених пунктом 77.2 статті 77 цього Кодексу.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти задоволення апеляційної скарги та просить суд залишити рішення суду першої інстанції без змін, з мотивів аналогічних тим, що викладені судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.
Про розгляд апеляційної скарги відповідач та позивач повідомлені шляхом надіслання ухвал про відкриття апеляційного провадження та про призначення апеляційної скарги до розгляду через електронний кабінет сервісу "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), підтвердженням чого є відповідні дані автоматизованої системи документообігу суду.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
ІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалюючи судове рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що відсутні будь-які підстави вважати, що ДПС України у вересні 2023 року в процесі коригування плану-графіку на 2023 рік відібрало ТОВ«А.Омега» для перевірки з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а тому призначення перевірки з питань, що не були включені у розділ 4 плану-графіку проведення планових перевірок у 2023 році є неправомірним. Також суд вказав, що відповідач не дотримався вимог пункту 102.1 статті 102 ПК України щодо строку за який він може проводити перевірку платника податків, призначивши проведення з 17.10.2023 планової перевірки платника податку за період починаючи з 01.04.2017.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ «А.Омега» зареєстроване як юридична особа 11.12.1998 року з присвоєнням ідентифікаційного коду 30123825, перебуває на обліку як платник податків в ГУ ДПС у Львівській області. Серед зареєстрованих видів діяльності підприємства згідно КВЕД є 46.71 «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами», наявна ліцензія №990614202100096 на право оптової торгівлі пальним з терміном дії по 05.03.2026.
Підприємство не було включено в план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік, розміщений на сайті ДПС України.
ДПС України здійснило коригування плану-графіка проведення документальних планових перевірок у 9 місяці 2023 року, за наслідками якого ТОВ «А.Омега» було включено до розділу 1 цього плану з підстави «Коригування плану-графіка з інших причин. Закон України від 30.06.2023 року №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період воєнного стану» як платник податків, що здійснює діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, перевірка запланована на десятий місяць 2023 року. Це коригування плану-графіка у 9 місяці 2023 року затверджено в.о. Голови ДПС України Тетяною Кірієнко, а оновлений план-графік оприлюднено на сайті ДПС України 05.09.2023 (https://tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-).
ГУ ДПС у Львівській області видало наказ від 21.09.2023 року № 3536-ПП «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «А.Омега (код ЄДРПОУ - 30123825)», відповідно до якого вирішено:
- провести документальну планову виїзну перевірку ГОВ «А.ОМЕГА» (код ЄДРПОУ - 30123825) з 17 жовтня 2023 року тривалістю 10 робочих днів.
- перевірку провести за період діяльності з 01 квітня 2017 року по 30 червня 2023 року, з метою дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби та за період діяльності з 01 січня 2011 року по 30 червня 2023 року щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Перевірка на підставі наказу від 21.09.2023 №3536-ПП не була розпочата у зв`язку із отриманням від позивача листа б/д та б/н про неможливість надання до перевірки всіх необхідних документів та про перенесення терміну проведення перевірки, оскільки 13.10.2023 оригінали всіх фінансових, бухгалтерських, договірних та інших документів, які підтверджують проведення ТОВ «А.ОМЕГА» господарської діяльності за період 2019-2023 були надані слідчому ВП № 2 Стрийського відділу ГУНП у Львівській області з метою проведення слідчих дій у кримінальному провадженні. Належно завірені копії відсутні.
За приведених обставин терміни проведення такої перевірки були перенесені шляхом видачі наказу ГУ ДПС у Львівській області від 19.10.2023 року № 3888-ПТ «Про перенесення терміну проведення документальної виїзної перевірки ТОВ «А.Омега», згідно якого вирішено терміни проведення документальної планової виїзної перевірка ТОВ «А.ОМЕГА» (30123825) за період діяльності з 01 квітня 2017 року по 30 червня 2023 року, з метою дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби та за період діяльності з 01 січня 2011 року по 30 червня 2023 року щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яка проводиться відповідно до наказу ГУ ДПС у Львівській області від 21.09.2023 №3536-ПП, до дати отримання від СВ Відділення поліції №2 Стрийського РУП ГУ НП у Львівській області копій всіх вилучених документів або забезпечення доступу до них.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.
Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України передбачено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з підп.75.1.2. п.75.1. ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Згідно з п.77.4 ст.77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Пунктом 77.6 ст.77 ПК України визначено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.
За змістом пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Поряд з цим, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби» (COVID-19) від 13 травня 2020 № 591-IX внесено зміни, зокрема, до Податкового кодексу України щодо термінів зупинення перебігу строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, а саме абзацом 11 пункту 52-2 встановлено, що на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія
карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Постановою КМ України № 651 від 27 червня 2023 р. відмінено 30 червня 2023 р. на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Водночас Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.08.2022 року № 2118-IX, який набрав чинності з 07.03.2022 року, внесено до підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пункт 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлено, що тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
- дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
- строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення- рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;
- строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки.
- строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;
- строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу.
Із врахуванням приведених норм законодавства перебіг строків давності, визначений статтею 102 ПК України, зупинено із 12.03.2020 по 01.08.2023 року.
З оскаржуваного наказу ГУ ДПС у Львівській області від 21.09.2023 року № 3536-ПП "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «А.ОМЕГА» убачається, що проведення перевірки призначено за період діяльності з 01 квітня 2017 року по 30 червня 2023 року.
Пунктом 49.18 статті 49 ПК України визначено граничні строки подання податкових декларацій.
Зокрема встановлено, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює:
- календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;
- календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);
- календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом 49.18.4 цього пункту -протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року;
- календарному року для платників податку на прибуток (у тому числі платників частини чистого прибутку (доходу)), для податкової декларації (у тому числі розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку), яка розраховується наростаючим підсумком за рік, - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Заперечуючи обставини з приводу закінчення граничних строків для перевірки декларацій, у яких звітним періодом є календарний рік відповідач вказує, що граничний строк подання декларації з податку на прибуток за 2017 є 1 березня 2018 року, а відтак перебіг строку (визначеного ст. 102 ПК України) розпочався з 2 березня 2018 року та на час винесення оскаржуваного наказу (з урахуванням фактичних обставин щодо зупинення перебігу строків давності у період з 12.03.2020 по 01.08.2023 року) не закінчився. Колегія суддів з вказаними доводами відповідача погоджується.
Однак зазначає, що із змісту оскаржуваних наказів слідує, що предметом перевірки є не лише декларація позивача за 2017 рік з податку на прибуток, а й ряд інших декларацій, у яких звітним періодом є календарний місяць, а зокрема і квітень 2017 року, строк на перевірку показників за якою на дату винесення оскаржуваних наказів завершився, про що безпосередньо було зазначено у рішенні суду першої інстанції. При цьому апеляційна скарга відповідача не містить доводів, які спростовують висновки суду першої інстанції щодо не завершення строків для перевірки показників обумовлених декларацій за квітень 2017 року.
Верховний Суд у справі №440/4414/18, за результатами аналізу положень наведених норм формував висновок про те, що після закінчення встановленого пунктом 102.1 статті 102 ПК України строку контролюючому органу заборонено як донараховувати платникам податків грошові зобов`язання, так і проводити перевірку правильності відображення в податковому обліку таких зобов`язань загалом. При цьому, визначаючи граничний строк, протягом якого контролюючий орган має право визначити суму грошових зобов`язань - 1095 днів, законодавець пов`язав початок його перебігу із граничною (фактичною) датою подачі податкової декларації (уточнюючого розрахунку).
Натомість незважаючи на вказане, відповідач в ході розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанцій обумовленого не урахував та відповідно не забезпечив внесення до оскаржуваних наказів відповідних змін з приводу виключення з об`єкту перевірки - звітних переодів за якими завершилися строки, визначені ст. 102 ПК України.
Як наслідок винесення відповідачем оскаржуваних наказів без урахування фактичного закінчення строків давності за певно визначеними податковими та іншими платежами є таким, що винесені з порушенням ст. 102 ПК України.
Таким чином колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги у цій частині не знайшли свого підтвердження.
Стосовно ж доводів апеляційної скарги відповідача, які стосуються помилковості висновків суду першої інстанції про призначення перевірки з питань, що не були включені у розділ 4 плану-графіку проведення планових перевірок у 2023 році, то колегія суддів зазначає наступне.
Сторони визнають, що ТОВ «А.Омега» не було включено в план-графік документальних планових перевірок на 2023 рік, що був оприлюднений на офіційному веб-сайті ДПС України.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30 червня 2023 року №3219-IX (далі Закон №3219-ІХ), що набрав чинності 01.08.2023, ПК України доповнено підпунктом 69.35 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, відповідно до якого тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до 1 грудня 2023 року, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені виключно:
1) платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
2) платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
3) платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
При цьому формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог, передбачених пунктом 77.2 статті 77 цього Кодексу. Внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісячно з урахуванням форс- мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, які визначені підпунктом 69.2-1 цього пункту, та з урахуванням вимог, встановлених цим підпунктом. Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік. Документальні планові перевірки платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), та платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Користуючись наданими Законом №3219-ІХ повноваженнями, ДПС України 05.09.2023 відібрало ТОВ «А.Омега» за критерієм здійснення діяльності у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції (наявна ліцензія на право оптової торгівлі пальним з терміном дії) та включило платника до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 рік (розділ 1), водночас ТОВ «А.Омега» не було включене до розділу 4 плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 рік.
Відповідно до пункту 5 Розділу 1 Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого Міністерства фінансів України від 02.06.2015 року № 524 (далі - Порядок формування плану-графіка), план-графік (коригування плану-графіка) складається з планів-графіків (коригувань планів- графіків) територіальних органів ДПС та затверджується Головою ДПС.
Згідно із пункту розділу 2 Порядку формування плану-графіка, план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків (додаток 1), коригування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (додаток 2), структура плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (додаток 3) складається з чотирьох розділів:
- розділ I. Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб;
- розділ II. Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів;
- розділ III. Документальні планові перевірки платників податків - фізичних осіб;
- розділ IV. Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідач на підставі рішення ДПС України від 05.09.2023 про коригування плану-графіка у 9 місяці 2023 року прийняв оскаржений наказ, відповідно до якого призначив планову документальну перевірку платника податку з двох питань:
1) дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби (відповідає розділу 1 плану-графіка на 2023 рік);
2) щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (не відповідає розділу IV плану-графіка на 2023 рік, куди ТОВ «А.Омега» не було включено в процесі коригування плану-графіка на 2023 рік в вересні 2023 року).
Відповідно до пункту 3 розділу 5 Порядку формування плану-графіка у разі одночасного відбору платника податків до розділу IV та розділу I плану-графіка такий платник включається до розділу І плану-графіка проведення документальних планових перевірок.
Аналіз змісту цієї норми вказує на те, що платник податку може включатися лише до розділу І плану-графіку та повторно не включатися до розділу IV плану-графіку лише за умови, що він попередньо був одночасно відібраний ДПС України за визначеними ПК України критеріями (ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) до обох цих розділів плану графіку і розділу І, і розділу IV.
За «стандартних» умов відбирання ДПС України платника податку до одного чи кількох розділів фіксується шляхом складання щодо цього платника інформаційно-аналітичної довідки на підставі пункту 3 розділу 1 Порядку формування плану-графіку. Отже, належним та достатнім доказом відбирання ДПС України платника податку для планової перевірки за двома розділами плану-графіку (І і IV) є інформаційно-аналітична довідка на платника.
Разом з тим, внесені Законом №3219-ІХ зміни до ПК України дозволили ДПС України тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до 1 грудня 2023 року, не враховувати визначені пунктом 77.2 статті 77 ПК України критерії відбору платників та тимчасово запровадили альтернативні критерії, в т.ч. здійснення діяльності у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції.
З доводів апеляційної скарги відповідача убачається, що ДПС України розтлумачила ці законодавчі зміни як відсутність обов`язку складати інформаційно-аналітичну довідку про відбір платника податку для планової перевірки за певними розділом/розділами та не складала таку довідку щодо ТОВ «А.Омега».
Разом з тим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відбір платника податку для перевірки за кількома розділами плану-графіку міг і повинен був бути якимось чином зафіксований в документах ДПС України інакше така гарантія прав платника податку як проведення планової перевірки лише з тих питань, котрі були попередньо включені до плану-графіку на відповідний рік, буде нівельована, а ДПС України та її територіальні органи отримають можливість діяти свавільно, поза межами наданих законом повноважень.
Колегією суддів також ураховано, що представник платника податку двічі звертався до ДПС України з адвокатськими запитами про надання інформації щодо підстав відібрання ТОВ «А.Омега» у вересні 2023 року для планової перевірки в жовтні 2023 році, при цьому для уточнення змісту отриманої від ДПС України відповіді на перший адвокатський запит у повторному запитував «чи відбиралося товариство з обмеженою відповідальністю «А.Омега» до розділу 4 (Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) при коригуванні плану графіку проведення планових перевірок платників податків на 2023 рік?» та не отримав на це пряме та недвозначне запитання ствердної відповіді та/або будь-яких документів.
Зважаючи на викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з доводами позивача що відсутні будь-які підстави вважати, що ДПС України у вересні 2023 року в процесі коригування плану-графіку на 2023 рік відібрало ТОВ «А.Омега» для перевірки з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Як наслідок, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що відповідач призначив перевірку платника податку з питань, що не були включені в план-графік на 2023 рік в процесі його коригування, що свідчить про протиправність оскарженого наказу про призначення планової перевірки та обґрунтованість позовних вимог платника податку.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент.
Тому за наведених вище підстав, якими обґрунтовано судове рішення, суд не убачає необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи, зазначені сторонами, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у цій справі
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Колегія суддів зазначає, що підстави для перерозподілу та присудження судових витрат у даній справі - відсутні.
Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2024 року у справі № 380/6989/24 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей С. П. Нос
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123525911 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні