ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий І інстанції: Біленський О.О.
26 листопада 2024 р.Справа № 520/13866/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,
Суддів: Русанової В.Б. , Бегунца А.О. ,
за участю секретаря судового засідання Колесник О.Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної податкової служби України у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» до Головного управління Державної податкової служби України у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
21.05.2024 позивач, товариство з обмеженою відповідальністю «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (далі ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ», підприємство), звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби України у Харківській області (далі ГУ ДПС у Харківській області, контролюючий орган), в якому просить суд :
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області № 00068830709 від 12.02.2024, яким до ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 14 443 790.90 грн за платежем : пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та за невиконання зобов`язань та порушення вимог валютного законодавства.
Позов мотивував тим, що висновки контролюючого органу викладені в акті перевірки є помилковими, а податкове повідомлення - рішення № 00068830709 від 12.02.2024 незаконним та такими, що підлягає скасуванню.
Згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 00068830709 від 12.02.2024 ГУ ДПС в Харківській області нараховано підприємству штрафні санкції (пеню) за порушення граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів за контрактами.
Проте, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» допущено порушення обов`язків з дотримання граничних строків за експортними операціями за зовнішньоекономічними контрактами : від 21.12.2020 № 21-12/20, від 25.07.2022 № 25/07/22, від 20.01.2022 № 03/22, від 07.11.2022 № 07/11-01, від 12.01.2021 № 02/21, від 17.01.2019 № 07/1/19, від 12.01.2021 № 01/21, від 28.01.2021 № 09/21 у зв`язку з дією обставин непереборної сили, що підтверджується наданими сертифікатами Харківської торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини.
Зазначає, що з 24.02.2022 по 15.09.2022 Харківська міська територіальна громада була віднесена до територій активних і дотепер знаходиться у переліку територій можливих бойових дій, населений пункт знаходиться під постійним ракетним обстрілом. Більше того, за місцем реєстрації місцезнаходження ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» : вул. Плиткова, 12 м. Харків, 61106, Україна та в безпосередній близькості від відповідних виробничих будівель систематично фіксуються влучання ворожих снарядів, вказана територія є однією з найбільш небезпечних та постраждалих у місті Харкові.
Також зауважує, що серія терористичних актів країни-агресора з 10.10.2022 спровокувала існування на території міста Харкова кризової ситуації із процесом постачання електричної енергії, що мало своїм наслідком постійні аварійні та віялові відключення електроенергії.
Більше того, 10.02.2023 в результаті вчиненого військами російської федерації акту агресії було пошкоджено обладнання підстанції 330кв «Лосеве» ЗРП-6кв, в тому числі комірок № 4 КЛ 6 кв «ДСК-2» та № 30 КЛ 6 кв «ДСК-1», до яких підключено ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ». В результаті вказаних терористичних дій країни-агресора підприємство дотепер не має можливості для забезпечення електропостачання виробничих потужностей.
Заперечуючи вимоги адміністративного позову, відповідач зазначив, що ГУ ДПС у Харківській області, ознайомившись з доводами та аргументами ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ», покладеними в обґрунтування позовних вимог, вважає їх безпідставними та помилковими, а позов відповідно таким, що не підлягає задоволенню.
Зазначає, що за результатом проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами податковим органом встановлено ч. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі Закон України № 2473-VIII), п. 142 Постанови правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі Постанова № 18), за зовнішньоекономічними контрактами від 21.12.2020 № 21-12/20, від 25.07.2022 № 25/07/22, № 03/22, від 07.11.2022 № 07/11-01, від 12.01.2021 № 02/21, від 17.01.2019 № 07/1/19, від 12.01.2021 № 01/21, від 28.01.2021 № 09/21.
Посилається на те, що в ході проведення перевірки ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» сертифікати Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони контракту або третьої країни відповідно до умов контрактів не надавались.
Вказує, що неможливість забезпечення електропостачанням виробничих потужностей підприємства, окупація м. Маріуполь, Україна, та воєнні дій на території м. Харків не завадили позивачу проводити відвантаження товару по експортних контрактах, а саме : запровадження воєнного стану: контракт від 12.01.2021 № 02/21 - з 27.04.2022 - 16.03.2023; контракт від 17.01.2019 № 07/1/19 - з 08.04.2022 - 21.11.2023; контракт від 12.01.2021 № 01/21- з 14.04.2022 - 21.11.2023; контракт від 07.11.2012 № 07/11-01 - з 17.11.2022 - 14.11.2023.
Таким чином, на думку відповідача, податкове повідомлення-рішення форми від 12.02.2024 № 00068830709 є законним та прийнято у відповідності до норм чинного законодавства.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.07.2024 задоволено адміністративний позов ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ».
Судовим рішенням визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області № 00068830709 від 12.02.2024.
За рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Харківській області на користь ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» стягнуто судовий збір у розмірі 30 280.00 грн.
Судове рішення вмотивовано тим, що порушення позивачем граничних строків розрахунків протягом періоду, що підлягав перевірці контролюючим органом, вчинено внаслідок обставин непереборної сили, що виключає можливість застосування фінансової відповідальності за наступними експортними операціями: поставки товару за зовнішньоекономічним контрактом від 17.01.2019 № 07/1/19, від 07.11.2022 № 07/11-01, від 12.01.2021 № 02/21, від 12.01.2021 № 01/21, від 21.12.2020 № 21-12/20, від 25.07.2022 № 25/07/22, від 20.01.2022 № 03/22, від 28.01.2021 № 09/21.
Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі ГУ ДПС у Харківській області посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Аргументи, наведені контролюючим органом в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у відзиві на позов.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ», просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, обґрунтовуючи таке прохання доводами, які по сутті аналогічні підставам звернення до суду, викладеними у позовній заяві.
Зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним, обґрунтованим і вмотивованим, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, на основі повного і всебічного з`ясування обставин справи, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, при повному дослідженні усіх наявних у справі доказів.
За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судовим розглядом справи встановлено, що 07.11.2022 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та CIVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L. (Покупець), Румунія, укладено зовнішньоекономічний контракт № 07/11-01 (далі Контракт № 07/11-01) (т. 1 а.с. 85-89).
Згідно з п. 1.1 Контракту № 07/11-01 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 2.1 Контракту № 07/11-01 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 07/11-01 продавець поставляє товар на умовах Incoterms 2010 зазначених у відповідній специфікації.
Згідно з п. 4.1-4.2 Контракту № 07/11-01 валюта даного контракту і валюта платежів EURO. Оплата вартості партії товару здійснюється Покупцем у порядку та строки, передбачені у відповідній Специфікації.
Згідно з п. 6.2 Контракту № 07/11-01 якість товару має відповідати вимогам передбаченим до такого виду товарів і вимогам даного контракту.
Згідно з п. 10.2 Контракту № 07/11-01 форс мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є, зокрема, але не винятково : загроза війни, збройного конфлікту чи серйозна загроза такого конфлікту, блокада, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту, епідемія, сильний шторм, замерзання портів, блискавка, пожежа, інші обставини надзвичайного характеру, передбачені чинним законодавством і які сторони не могли передбачити в ході виконання даного договору.
Згідно з п. 10.5 Контракту № 07/11-01 обставини форс мажору підтверджується довідками торгово промислової палати чи іншого компетентного органу за місцем виникнення форс мажору.
21.11.2022 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та CIVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L. (Покупець), Румунія, укладено додаткову угоду № 3 до зовнішньоекономічного контракту № 07/11-01.
Відповідно до п. 1 Додаткової угоди № 3 постачання складних технічних виробів здійснюється разом із відповідним комплектом систем монтажу, вироблених продавцем.
Відповідно до п. 4 Додаткової угоди № 3 прийом товару, що відноситься до складних технічних виробів, за якістю здійснюється після поставки виготовлених продавцем систем монтажу, а також здійснення робіт з монтажу відповідного обладнання.
12.01.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та E.S.B. Engineering System Bau GmbH (Покупець), Німеччина, укладено зовнішньоекономічний контракт № 02/21 (далі Контракт № 02/21) (т. 1 а.с. 75-82).
Згідно з п. 2.1 Контракту № 02/21 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 02/21 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 4.1 Контракту № 02/21 продавець поставляє товар на умовах базиса DAP-Рютен, Германія (Інкотермс 2010).
Згідно з п. 5.1-5.2 Контракту № 02/21 валюта даного контракту і валюта платежів EURO. Оплата за товар, що постачається за цим контрактом, здійснюється таким чином :
Оплата 100 % вартості товару має бути здійснена покупцем протягом 5 робочих днів з дати поставки товару.
Специфікаціями може бути встановлені інші умови оплати. Умови оплати, зазначені у специфікаціях, мають перевагу перед умовами, зазначеними у цьому контракті.
Згідно з п. 11.2 Контракту № 02/21 форс мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є, зокрема, але не винятково : загроза війни, збройного конфлікту чи серйозна загроза такого конфлікту, блокада, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту, епідемія, сильний шторм, замерзання портів, блискавка, пожежа, інші обставини надзвичайного характеру, передбачені чинним законодавством і які сторони не могли передбачити в ході виконання даного договору.
Згідно з п. 11.5 Контракту № 02/21 обставини форс мажору підтверджується довідками торгово промислової палати чи іншого компетентного органу за місцем виникнення форс мажору.
17.12.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та E.S.B. Engineering System Bau GmbH (Покупець), Німеччина, укладено додаткову угоду № 02 до зовнішньоекономічного контракту № 02/21 (далі Контракт № 02/21) (т. 1 а.с. 84).
Відповідно до п. 1 Додаткової угоди № 02 до складу кожної партії якого, в тому числі входить замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна марка 71.
17.01.2019 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та CIVECO (Покупець), Франція, укладено зовнішньоекономічний контракт № 07/1/19 (далі Контракт № 07/1/19) (т. 1 а.с.92-98).
Згідно з п.1 Контракту № 07/1/19 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, металоконструкції (Товар) в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 2 Контракту № 07/1/19 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 3 Контракту № 07/1/19 продавець поставляє товар на умовах базиса DAP- Аньер сюр Сен, Франція (Incoterms 2010).
Згідно з п. 4 Контракту № 07/1/19 валюта даного контракту і валюта платежів евро. Оплата за товар, що постачається за цим контрактом, здійснюється таким чином :
Оплата 100 % вартості товару має бути здійснена покупцем протягом 30 робочих днів з дати поставки товару у відповідності з датою, вказаною в CMR.
Специфікаціями може бути встановлені інші умови оплати. Умови оплати, зазначені у специфікаціях, мають перевагу перед умовами, зазначеними у цьому контракті.
Згідно з п. 10 Контракту № 07/1/19 жодна із сторін не буде вважатись відповідальною за невиконання своїх зобов`язань за контрактом у тій мірі, в якій виконання таких зобов`язань затримується або порушується обставинами форс мажору (зміна законодавства, стихійні лиха, війна, військові дії, блокада, ембарго, заборона експорту, епідемії та інші обставини надзвичайного характеру, які сторони не могли б передбачити під час виконання контракту.
Сторони мають право продовжити час виконання цього контракту на тривалість періоду таких форс мажорних обставин.
21.12.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та CIVECO (Покупець), Франція, укладено додаткову угоду № 04 до зовнішньоекономічного контраку № 07/1/19 (т. 1 а.с. 103).
Відповідно до п.1 Додаткової угоди № 04 абз. 1 п. 6 контракту викласти в наступній редакції :
«Кількість товару, а також одиниця виміру наведені у специфікації. До кожної парті, має входити деталь : замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна марка 71».
12.01.2019 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та PADBERG LAGERTECHNIK GmbHCo.KG (Покупець), Німеччина, укладено зовнішньоекономічний контракт № 01/21 (далі Контракт № 01/21) (т. 1 а.с. 104-110).
Згідно з п. 2.1 Контракту № 01/21 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, металоконструкції (Товар) в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 01/21 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 4.1 Контракту № 01/21 продавець поставляє товар на умовах базису DAP- Медебах, Німеччина (Інкотермс 2010).
Згідно з п. 5.1-5.2 Контракту № 01/21 валюта даного контракту і валюта платежів евро.
Оплата за товар, що постачається за цим контрактом, здійснюється таким чином :
Оплата 100 % вартості товару має бути здійснена покупцем протягом 7 календарних днів з дати поставки товару.
Специфікаціями може бути встановлені інші умови оплати. Умови оплати, зазначені у специфікаціях, мають перевагу перед умовами, зазначеними у цьому контракті.
Згідно з п. 11.1 Контракту № 01/22 жодна із сторін не буде вважатись відповідальною за невиконання своїх зобов`язань за контрактом у тій мірі, в якій виконання таких зобов`язань затримується або порушується обставинами форс мажору.
Згідно з п. 11.2 Контракту № 01/22 форс мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є, зокрема, але не винятково : загроза війни, збройного конфлікту чи серйозна загроза такого конфлікту, блокада, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту, епідемія, сильний шторм, замерзання портів, блискавка, пожежа, інші обставини надзвичайного характеру, передбачені чинним законодавством і які сторони не могли передбачити в ході виконання даного договору.
Згідно з п. 11.5 Контракту № 01/22 обставини форс мажору підтверджується довідками торгово-промислової палати чи іншого компетентного органу за місцем виникнення форс мажору.
20.12.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та PADBERG LAGERTECHNIK GmbHCo.KG (Покупець), Німеччина, укладено додаткову угоду № 02 до зовнішньоекономічного контракту № 01/21 (далі Контракт № 01/21) (т. 1 а.с. 113).
Відповідно до п.1 Додаткової угоди № 02 пп. 7.1 п. 7 контракту викласти в наступній редакції :
«Кількість товару, а також одиниця виміру наведені у специфікації. До кожної парті, має входити деталь : замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна марка 71».
28.01.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та SALES BRIDGES B.V. (Покупець), Нідерланди, укладено зовнішньоекономічний контракт № 09/21 (далі Контракт № 09/21) (т. 2 а.с. 61-66).
Згідно з п. 2.1 Контракту № 09/21 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 09/21 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 4.1 Контракту № 09/21 продавець поставляє товар на умовах базису DAP-2182DS, Хіллегем, Нідерланди (Інкотермс 2010).
Згідно з п. 5.1-5.2 Контракту № 09/21 валюта даного контракту і валюта платежів євро.
Оплата за товар, що постачається за цим контрактом, здійснюється таким чином :
Оплата 100 % вартості товару має бути здійснена покупцем протягом 75 днів з дати поставки товару.
Специфікаціями може бути встановлені інші умови оплати. Умови оплати, зазначені у специфікаціях, мають перевагу перед умовами, зазначеними у цьому контракті.
Згідно з п. 11.1 Контракту № 09/21 жодна із сторін не буде вважатись відповідальною за невиконання своїх зобов`язань за контрактом у тій мірі, в якій виконання таких зобов`язань затримується або порушується обставинами форс мажору.
Згідно з п. 11.2 Контракту № 09/21 форс мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є, зокрема, але не винятково : загроза війни, збройного конфлікту чи серйозна загроза такого конфлікту, блокада, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту, епідемія, сильний шторм, замерзання портів, блискавка, пожежа, інші обставини надзвичайного характеру, передбачені чинним законодавством і які сторони не могли передбачити в ході виконання даного договору.
Згідно з п. 11.5 Контракту № 09/21 обставини форс мажору підтверджується довідками торгово-промислової палати чи іншого компетентного органу за місцем виникнення форс мажору.
20.01.2021 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та WALTHER FALTSYSTEM GmbH (Покупець), Німеччина, укладено зовнішньоекономічний контракт № 03/22 (далі Контракт № 03/22) (т. 2 а.с. 76-81).
Згідно з п. 2.1 Контракту № 03/22 продавець зобов`язується продати (передати у власність), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, вказаних в даному контракті товар, в асортименті, кількості, комплектації і по цінам, указаним в специфікаціях, які після підписання сторонами є його невід`ємною частиною.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 03/22 ціни на товар, які поставляють по даному контракту, вказуються в специфікаціях на кожну партію поставки.
Згідно з п. 4.1 Контракту № 03/22 продавець поставляє товар на умовах базису DAP-47623, Кевелар, Німеччина (Інкотермс 2010).
Згідно з п. 5.1-5.2 Контракту № 03/22 валюта даного контракту і валюта платежів евро. Оплата вартості партії товару здійснюється покупцем в порядку і строки передбачені у відповідній специфікації.
Згідно з п. 7.2 Контракту № 03/22 якість товару має відповідати вимогам передбаченим до такого виду товару і вимогами даного контракту.
Згідно з п. 11.1 Контракту № 03/22 жодна із сторін не буде вважатись відповідальною за невиконання своїх зобов`язань за контрактом у тій мірі, в якій виконання таких зобов`язань затримується або порушується обставинами форс мажору.
Згідно з п. 11.2 Контракту № 03/22 форс мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є, зокрема, але не винятково : загроза війни, збройного конфлікту чи серйозна загроза такого конфлікту, блокада, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту, епідемія, сильний шторм, замерзання портів, блискавка, пожежа, інші обставини надзвичайного характеру, передбачені чинним законодавством і які сторони не могли передбачити в ході виконання даного договору.
Згідно з п. 11.5 Контракту № 03/22 обставини форс мажору підтверджується довідками торгово-промислової палати чи іншого компетентного органу за місцем виникнення форс мажору.
25.07.2022 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та VARIANT AGRO S.R.L. (Покупець), Румунія, укладено зовнішньоекономічний контракт № 25/07/2022 (далі Контракт № 25/07/2022) (т. 2 а.с. 83-90).
Згідно з п. 1.1 Контракту № 25/07/2022 продавець зобов`язується продати, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, металоконструкції (Товар) найменування, одиниця виміру, кількість, ціна, вартість якого узгоджується сторонами щодо кожної поставки товару окремо і вказуються в рахунку проформі, який є невід`ємною частиною цього договору.
Згідно з п. 2.1 Контракту № 25/07/2022 ціна товару за одиницю узгоджується сторонами і вказуються в рахунку проформі.
Згідно з п. 3.1 Контракту № 25/07/2022 продавець поставляє товар відповідно до договору на умовах базису поставки FCA м. Бухарест, Румунія (Інкотермс 2020).
Згідно з п. 4.1-4.3 Контракту № 25/07/2022 оплата вартості товару покупцем здійснюється в безготівковій формі на умовах, вказаних в рахунку проформі. Валюта даного договору і валюта платежів євро. Оплата за поставлений товар повинна проводитись в євро та банківський рахунок продавця.
Згідно з п. 6.2 Контракту № 25/07/2022 продавець гарантує, що якість товару, який поставляється за цим договором, відповідає технічним умовам, стандартам заводу виробника, європейським стандартам якості згідно з рахунком проформою на кожну поставку товару, узгоджену сторонами.
Згідно з п. 9.1 Контракту № 25/07/2022 жодна із сторін не буде вважатись відповідальною за невиконання своїх зобов`язань відповідно до Договору в тій мірі, в якій виконання таких зобов`язань затримується або порушується обставинами форс-мажору (зміна законодавства, стихійні лиха, війна, військові дії, блокада, ембарго, заборона експорту, епідемії та інші обставини надзвичайного характеру, які сторони не могли передбачати при підписанні договору), підтвердженнями офіційними документами уповноваженими державними органами відповідної країни.
21.12.2020 між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (Продавець) та ZHANGJIAGANG CITY SAIBO SCIENCE TECHNOLOGY Co., Ltd (Покупець), Китай, укладено зовнішньоекономічний контракт № 21-12/20 (далі Контракт № 21-12/20) (т. 2 а.с. 90-98).
Відповідно до п. 1.1 Контракту № 21-12/20 продавець продає, а покупець купує «Перенастраиваемую профилегибочную линию для производства профилей CZSigma. Комплектність і технічні характеристики лінії вказані в додатках № 1, № 2 до даного контракту, які є його невід`ємною частиною.
Відповідно до п. 2.1 Контракту № 21-12/20 загальна вартість даного контракту становить 100 000.00 дол. США.
Відповідно до п. 3.1 Контракту № 21-12/20 якість поставленого продавцем обладнання має відповідати вищим стандартам існуючим в країні продавця для даного виду обладнання на момент виконання останнім даного контракту.
Відповідно до п. 4.1 Контракту № 21-12/20 продавець постачає покупцю обладнання за даним контрактом на умовах FOB порт Чжансяган, Китайська Народна Республіка (інкотермс 2020) у термін до 90 календарних днів після отримання передплати 33 000.00 дол. США. Продавець має право на дострокову поставку обладнання.
Відповідно до п. 6.1-6.2 Контракту № 21-12/20 валюта платежів долар США. Покупець проводить першу передоплату у розмірі 30% суми контракту (33 000.00) і 70% (77 000.00) до навантаження обладнання на корабель.
Відповідно до п. 8.1 Контракту № 21-12/20 жодна із сторін не несе відповідальність перед іншою стороною за невиконання зобов`язань, обумовлене обставинами, виниклими проти волі і бажання сторін і які неможливо передбачити або уникнути, включаючи оголошену чи фактичну війну, громадські хвилювання, епідемії, блокаду, ембарго, землетруси, повені, пожежі та інші стихійні лиха (форс мажор). Форс мажор автоматично продовжує термін виконання зобов`язань по даному контракту.
На підставі направлень від 11.12.2023 № 11011 та № 11012, наказу ГУ ДПС у Харківській області від 07.12.2023 № 5253-п, відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 41.1 ст. 41, п. 61.1 та п. 61.2 ст. 61, пп. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82, пп. 69.2-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами від 21.12.2020 № 21-12/20, від 07.08.2017 № 56/17, від 02.11.2016 № 86/16, від 25.07.2019 № 57/1/19, від 17.01.2019 № 07/1/19, за період з 01.01.2021 по 30.11.2023, від 12.01.2021 № 01/21 за період з 12.01.2021 по 30.11.2023, від 12.01.2021 № 02/21 за період з 12.01.2021 по 30.11.2023, від 20.01.2022 № 03/22 за період з 20.01.2022 по 30.11.2023, від 07.11.2022 № 07/11-01 за період з 07.11.2022 по 30.11.2023, від 28.01.2021 № 09/21 за період з 28.01.2021 по 30.11.2023, від 23.12.2021 № 23/12 за період з 23.12.2021 по 30.11.2023, від 25.07.2022 № 25/07/2022 за період з 25.07.2022 по 30.11.2023.
Перевірка проводилась у період з 11.12.2023 по 22.12.2023.
За результатами перевірки відповідачем складено акт перевірки від 29.12.2023 № 42097/20-40-07-09-05/32438582 (т. 1 а.с. 19-55).
Перевіркою встановлені, що ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» порушено граничні терміни проведення розрахунків по зовнішньоекономічним контрактам, а саме:
- від 21.12.2020 № 21-12/20, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та ZHANGJIAGANG CITY SAIBO SCIENCE TECHNOLOGY Co., Ltd, Китай, період порушення граничних строків розрахунків з 22.12.2021 по 21.02.2022;
- від 25.07.2022 № 25/07/22, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та VARIANT AGRO S.R.L., Румунія, (період порушення граничних строків розрахунків з 24.01.2023 по 31.03.2023);
- від 20.01.2022 № 03/22, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та WALTHER FALTSYSTEM GmbH, Німеччина, (період порушення граничних строків розрахунків з 04.02.2023 по 30.11.2023);
- від 07.11.2022 № 07/11-01, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та CIVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L., Румунія, (період порушення граничних строків розрахунків з 16.05.2023 по 30.11.2023);
- від 12.01.2021 № 02/21, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та E.S.B. ENGINEERING SYSTEM BAU GmbH», Німеччина, (період порушення граничних строків розрахунків з 13.03.2023 по 30.11.2023);
- від 17.01.2019 № 07/1/19, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та CIVECO, Франція, (період порушення граничних строків розрахунків з 01.02.2023 по 30.11.2023);
- від 12.01.2021 № 01/21, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та PADBERG LAGERTECHNIK GmbHCo.KG, Німеччина, (період порушення граничних строків розрахунків з 24.01.2023 по 30.11.2023);
- від 28.01.2021 № 09/21, укладений між ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» та SALES BRIDGES B.V., Нідерланди, (період порушення граничних строків розрахунків з 22.04.2023 по 16.06.2023).
Згідно висновків акту перевірки, встановлено порушення ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» :
- частини 2 статті 13 Закону України № 2473-VIII, пункту 14-2 Постанови № 18 за зовнішньоекономічними контрактами від 20.01.2022 № 03/22, укладеним з WALTHER Faltsysteme GmbH, Німеччина; від 07.11.2022 № 07/11-01, укладеним з CIVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L., Румунія; від 12.01.2021 № 02/21, укладеним з Е.S.B. Engineering System Bau GmbH, Німеччина; від 17.01.2019 № 07/1/19, укладеним з CIVECO, Франція; від 12.01.2021 № 01/21, укладеним з Padberg Lagertechnik GmbH Со.KG, Німеччина; від 28.01.2021 № 09/21., укладеним з Sales Bridges B.V., Нідерланди;
- частини 3 статті 13 Закону України № 2473-VI за зовнішньоекономічним контрактом від 21.12.2020 № 21-12/20, укладений з ZHANGJAGANG CITY SAIBO SCIENCETECHNOLOGY Co., Ltd, Китай;
- частини 3 статті 13 Закону України № 2473-VIII та пункту 142 Постанови № 18 за зовнішньоекономічним договором поставки від 25.07.2022 № 25/07/22, укладений з Variant Agro S.R.L., Румунія.
На підставі висновків акту перевірки 12.02.2024 ГУ ДПС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 00068830709, яким до ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 14 443 790.90 грн за платежем : пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та за невиконання зобов`язань та порушення вимог валютного законодавства.
07.03.2024 ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» подано скаргу на податкове повідомлення-рішення № 00068830709 від 12.02.2024 (т. 1 а.с. 56-61).
03.05.2024 ДПС України прийнято рішення № 13063/6/99-00-06-01-02-06, яким скаргу товариства залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення № 00068830709 від 12.02.2024 без змін (т. 1 а.с. 62-73).
До розрахунку загальної суми пені контролюючим органом включені наступні суми ( т. 2 а.с. 31-33):
Контракт № 21-12/20 від 21.12.2020. Період нарахування пені: 22.12.2021- 21.02.2022, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 33 000.00, Сума пені 167 320.65 грн;
Контракт № 25/07/22 від 25.07.2022. Період нарахування пені: 24.01.2023 31.01.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 40 000.00, Сума пені 38 161.82 грн;
Контракт № 03/22 від 20.01.2022. Період нарахування пені: 04.02.2023 30.11.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 32 669.60, Сума пені 1 181 174.62 грн;
Контракт № 07/11-01 від 07.11.2022. Період нарахування пені: 16.05.2023 22.11.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 865 382.98, Сума пені 5 399 208.44 грн;
Контракт № 02/21 від 12.01.2021. Період нарахування пені: 13.03.2023 30.11.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 301 256.73, Сума пені 1 643 951.41 грн;
Контракт № 07/1/19 від 17.01.2021. Період нарахування пені: 01.02.2023 30.11.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 429 791.48, Сума пені 2 411 571.83 грн;
Контракт № 01/21 від 12.01.2021. Період нарахування пені: 24.01.2023 30.11.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 483 765.75, Сума пені 3 444 219.98 грн;
Контракт № 09/21 від 28.01.2021. Період нарахування пені: 22.04.2023 16.06.2023, Сума простроченої заборгованості (у валюті) 23 500.00, Сума пені 158 182.15 грн.
Частково погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, колегія суддів зазначає, що підпунктом 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Отже, контролюючий (податковий) орган здійснює контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті та у разі встановлення порушень таких строків нараховує пеню у визначених розмірах.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства регламентовано приписами Закону України № 2473-VIII.
Відповідно до частини 1 ст. 13 Закону України № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до ч. 8 ст. 16 Перехідні положення Закону України № 2473-VIII рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної частинами п`ятою і шостою статті 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення ().
За правилами частини 3 ст. 13 Закону України № 2473-VIII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, визначено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до пункту 14 прим 2 постанови НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», з наступними змінами, - граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022.
Згідно з пунктом 7 розділу П Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 7, банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати оформлення митної декларації на продукцію, що експортується, або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору, за операціями з експорту товарів.
Відповідно до частини 5 ст. 13 Закону України № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0.3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Отже, за порушення граничних строків розрахунків, що встановлюються Національним банком України встановлено відповідальність у вигляді пені.
Згідно з частиною 6 ст. 13 Закону України № 2473-VIII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Абзацом 3 частини третьої статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР (далі - Закон №671/97-ВР) визначено, що Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) встановлено Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44(5).
Розмежування компетенції Торгово-промислової палати України та регіональних торгово-промислових палат визначено у пункті 4 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44(5), підпунктом 4.1 якого встановлено, що Торгово-промислова палата України відповідно до статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» здійснює засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з усіх питань договірних відносин, інших питань, а також зобов`язань/обов`язків, передбачених законодавчими, відомчими нормативними актами та актами органів місцевого самоврядування, крім договірних відносин, в яких сторонами уповноваженим органом із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) визначено безпосередньо регіональну торгово-промислову палату.
Таким чином, Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) виключно до норм законодавства, де прямо визначено Торгово-промислову палату України як уповноважений орган. Єдиним належним доказом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), як підстави звільнення від відповідальності, встановленої статтею 4 Закону № 185/94-ВР, за невиконання (неналежне виконання) зобов`язань у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), що прямо передбачено у частині сьомій статті 6 цього Закону, тоді як інші документи не можуть вважатися доказами наявності таких обставин.
З огляду на викладене та ураховуючи, що наведені правові норми не містять виключення щодо обставин, на які посилається позивач у доводах касаційної скарги, колегія суддів вважає безпідставними доводи скаржника про те, що форс-мажорні обставини, на існування яких посилається позивач (складна економічна та військово-політична ситуація між Україною та російською федерацією, ведення санкцій країнами ЄС та США відносно російської федерації, а також неплатоспроможність інших компаній - нерезидентів), не потребують отримання сертифікату Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини.
Обставини форс-мажору (обставини непереборної сили) не є виключенням із загальних правил доказування. Доказами форс-мажорних обставин є будь-які докази за умови їх належності та допустимості, проте у відносинах щодо дотримання валютного законодавства єдиним доказом настання форс-мажору (обставини непереборної сили) є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21, від 23.07.2024 у справі № 826/2243/17
Колегія суддів зазначає, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.
Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21.
Поряд із цим усталеною є практика Верховного Суду, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного (заздалегідь встановленого) характеру. У разі їх виникнення сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку, зокрема, але не виключно постанови Верховного Суду від 16.07.2019 у справі № 917/1053/18, від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21, від 18.01.2024 у справі № 914/2994/22.
Верховний Суд також неодноразово вказував (постанови від 05.12.2023 у справі № 917/1593/22, від 18.01.2024 у справі № 914/2994/22, від 19.08.2022 у справі № 908/2287/17 тощо), що підтвердженням існування форс-мажорних обставин є відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП. Водночас, сертифікат Торгово-промислової палати України не є єдиним доказом існування форс-мажорних обставин; обставина форс-мажору має оцінюватись судом з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
Аналогічні за змістом висновки висловлювались Верховним Судом і в постановах від 21.09.2022 у справі № 911/589/21, від 16.07.2019 у справі № 917/1053/18.
У постановах від 05.10.2023 у справі № 520/14773/21, від 19.08.2022 у справі 818/2429/18, від 17.06.2020 у справі № 812/677/17, від 03.09.2019 року у справі № 805/1087/16 Верховний Суд зазначив, що має встановлюватися (доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними сертифікатами ТПП України, на неможливість платника податку належним чином виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими форс-мажорними обставинами. Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому зв`язку.
З наведених вище підходів слідує, що саме по собі існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) ще не є свідченням того, що безпосередньо вона вплинула на неможливість виконання особою певного зобов`язання за договором чи обов`язку, передбаченого законодавчими та іншими нормативними актами. Такий зв`язок має доводитись як шляхом надання сертифіката (довідки) Торгово-промислової палати України чи уповноваженої нею регіональної ТПП, так і інших належних доказів, що можуть це підтвердити.
Також колегія суддів зазначає, що Верховний Суд у своєму рішенні від 19.10.2022 у справі № 160/8762/21 зазначив наступне: «Суд оцінює критично твердження апеляційного суду про те, що оскільки на час проведення перевірки позивачем зазначені документи перевіряючим особам надано не було, а отже були відсутні, та жодних заперечень з цього приводу позивачем щодо акта перевірки заявлено не було, а вказані довідки було надано лише після проведення перевірки.
Натомість, колегія суддів зазначає, що у вказаних правовідносинах норми податкового законодавства не обмежують період подання платником податків необхідних документів лише часом проведення податкової перевірки, оскільки платник податків може довести у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучити до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. В іншому випадку, обмеження судом предмету дослідження призвело би до неповноти дослідження та порушення справедливого балансу».
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 14.02.2024 № 6300-24-0329 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: продати (передати у власність) деталь: Замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна, марка 71, за зовнішньоекономічним контрактом № 02/21 від 12.01.2021, укладеним з E.S.B. ENGINEERING SYSTEM BAU GMBH, Німеччина (т. 1 а.с. 123-124).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : тривають на 14.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 14.02.2024 № 6300-24-0330 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: продати (передати у власність) деталь: Замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна, марка 71, за зовнішньоекономічним контрактом № 07/1/19 від 17.01.2019, укладеним з СІVЕСО, Франція (т.1 а.с. 125-128).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : тривають на 14.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 14.02.2024 № 6300-24-0334 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: продати (передати у власність) деталь: Замок СТН.01.02-1, сталь спеціальна, марка 71, за зовнішньоекономічним контрактом № 01/21 від 12.01.2021, укладеним з PADBERG LAGERTECHNIK GMBH CO. KG, Німеччина (т. 1 а.с. 129-131).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : тривають на 14.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 22.02.2024 № 6300-24-0359 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів за специфікаціями № 12 від 15.09.2022 , № 13 від 14.10.2022, № 14 від 17.10.2022, № 15 від 27.01.2023, № 16 від 01.02.2023, № 17 від 09.02.2023 до зовнішньоекономічного контракту від 12.01.2021 № 02/21, укладеного з E.S.B. Engineering System Bau GmbH (Федеративна Республіка Німеччина), в частині зарахування на поточний рахунок резидента України в банку грошових коштів від нерезидента за поставлений товар, у термін: 180 календарних днів, за операціями резидентів з експорту товарів, з дати оформлення експортної митної декларації, а саме, у строк : по 13.03.2023, по 15.04.2023, по 18.04.2023, по 26.07.2023, по 10.09.2023, по 11.09.2023, по 12.09.2023 включно, за ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу 11 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України, п.п. 2 м. 7, п.п. 3 п. 9 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління Національного банку України, перед Національним банком України (в особі Акціонерного товариства «Райффайзен Банк» та ДПС України (в особі ГУ ДПС у Харківській області, Індустріальна ДПІ) (т. 1 а.с. 133-135).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : 18.01.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 22.02.2024 № 6300-24-0359 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів за специфікаціями № 81 від 03.08.2022, № 82 від 08.08.2022, № 86 від 30.09.2022, № 87 від 02.01.2023, № 88 від 02.01.2023, № 89 від 02.01.2023, № 90 від 07.03.2023, № 91 від 20.03.2023, № 92 від 09.05.2023, № 93 від 16.06.2023, № 94 від 23.06.2023, № 95 від 26.06.2023, № 96 від 15.08.2023 до зовнішньоекономічного контракту від 17.01.2019 № 07/1/19, укладеного з СІVЕСО (Франція), в частині зарахування на поточний рахунок резидента України в банку грошових коштів від нерезидента за поставлений товар, у термін: 180 календарних днів, за операціями резидентів з експорту товарів, з дати оформлення експортної митної декларації, а саме, у строк: по 01.02.2023, по 11.02.2023, по 02.04.2023, по 05.07.2023 по 08.07.2023, по 08.07.2023, по 04.09.2023, по 17.09.2023, по 07.11.2023, по 13.12.2023, по 20..2.2023, по 23.12.2023, по 11.02.2024 включно, за ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу 11 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України, п.п. 2 м. 7, п.п. 3 п. 9 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління Національного банку України, перед Національним банком України (в особі Акціонерного товариства «Райффайзен Банк» та ДПС України (в особі ГУ ДПС у Харківській області, Індустріальна ДПІ) (т. 1 а.с. 136-138).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : 09.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 22.02.2024 № 6300-24-0358 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів за специфікаціями № 19 від 25.07.2022, № 20 від 10.08.2022, № 21 від 21.10.2022, № 22 від 27.10.2022, № 23 під 28.10.2022, № 24 від 24.01.2023, № 25 від 10.02.2023, № 26 від 28.03.2023, № 27 від 31.03.2023 до зовнішньоекономічного контракту від 12.01.2021 № 01/21, укладеного з Padberg Lagertechnik GmbH Co. KG (Німеччина), в частині зарахування на поточний рахунок резидента України в банку грошових коштів від нерезидента за поставлений товар, у термін: 180 календарних днів, за оперли ями резидентів з експорту товарів, з дати оформлення експортної митної декларації, а саме, у строк: по 24.01.2023, по 08.02.2023, по 22.04.2023, по 26.04.2023, по 04.06.2023, по 24.07.2023, по 27.08.2023, по 26.09.2023, по 27.09.2023 включно, за ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу 11 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України, п.п. 2 м. 7, п.п. 3 п. 9 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління Національного банку України, перед Національним банком України (в особі Акціонерного товариства «Райффайзен Банк» та ДПС України (в особі ГУ ДПС у Харківській області, Індустріальна ДПІ) (т. 1 а.с. 139-141).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 05.03.2022;
дата закінчення : 01.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 28.02.2024 № 6300-24-0358 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: продати (передати у власність) комплекти систем монтажу, виготовлених ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ», за зовнішньоекономічним контрактом № 07/11-01 від 07.11.2022, укладеним з CІVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L. (Румінія) (т. 1 а.с. 142-145).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 10.02.2023;
дата закінчення : тривають на 28.02.2024.
Як убачається із копії сертифікату Харківської торгово-промислової палати від 18.03.2024 № 6300-24-0565 про форс мажорні обставини (обставини непереборної сили) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 №44(5), із змінами та доповненнями, цим засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного етапу, тимчасова окупація м. Маріуполь Донецької області, Україна, ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: дотримання граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів за зведеними специфікаціями № 1 від 07.11.2022, № 2 від 24.11.2022, № 3 від 20.02.2023, № 4 від 22.02.2023, № 5 від 28.03.2023, № 6 від 19.04.2023, № 7 від 19.04.2023, № 8 від 24 05.2023, № 9 від 10.07.2023, № 10 від 18.07.2023, № 11 від 24.07.2023, № 12 від 15.08.2023 до зовнішньоекономічного контракту від 07.11.2022 № 07/11-01, укладеного з CІVECO LOGISTIC SOLUTIONS ROMANIA S.R.L. (Румунія), в частині зарахування па поточний рахунок резидента України в банку грошових коштів від нерезидента за поставлений товар, у термін: 180 календарних днів, за операціям і резидентів з експорту товарів, з дати оформлення експортної митної декларації, а саме, у строк: по 15.05.2023, по 15.05.2023, по 16.05.2023, по 22.05.2023, по 23.05.2023, по 30.05.2023, по 30.05.2023, по 20.08.2023, по 21.08.2023, по 21.08.2023, по 22.08.2023, по 24.09.2023, по 17.10.2023, по 20.10.2023, по 21.11.2023, по 08.01.2024, по 14.01.2024, по 20.01.2024, по 11.02.2024 включно, за ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», п. 21 розділу 11 Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України, п.п. 2 м. 7, п.п. 3 п. 9 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління Національного банку України, перед Національним банком України (в особі Акціонерного товариства «Райффайзен Банк» та ДПС України (в особі ГУ ДПС у Харківській області, Індустріальна ДПІ) (т. 1 а.с. 146-148).
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) :
дата настання : 10.02.2023;
дата закінчення : 11.03.2024.
Також ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» надано до суду Інформаційні довідки Харківської торгово промислової палати від 12.09.2022 № 633/22, від 26.09.2022 № 700/22, від 28.09.2022 № 704/22, від 04.12.2023 № 1442/23, від 08.12.2023 № 1470/23, від 09.12.2023 № 1473/23 (т. 1 а.с. 114-119) в яких зазначено, що станом на час надання довідок на території України не виявлено підприємств, що виробляють сталь листову гарячекатану марки 71 по ТУ У 27.1-14313056-001-2009. Вказано, що виробником прокату листового гарячекатаного із сталі марки 71 по ТУ У 27.1-14313056-001-2009 було підприємство ПрАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ» (м. Маріуполь, Україна), що входило до підприємств групи МЕТІНВЕСТ. В умовах воєнного стану у зв`язку з бойовими діями на території Донецької області, виробництво продукції вказаним підприємством зупинене. Інші металургійні підприємства групи МЕТІНВЕСТ не мають технологічної можливості виготовлення листового прокату зі сталі марки 71.
Верховний Суд у постанові від 13.07.2023 у справі № 560/9742/22 зазначив, що сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який видано Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або уповноваженою організацією (органом) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту), є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 11.09.2024 у справі № 520/21174/23.
У постанові від 22.05.2024 у справі № 620/14203/23 Верховний Суд вказав, що положення Закону України «Про валюту та валютні операції» не визначають жодним чином повноважень контролюючого органу на власний розсуд надавати оцінку висновку торгово-промислової палати щодо наявності форс-мажорних обставин, як і не покладає на суб`єкта господарювання обов`язок довести контролюючому органу наявність форс-мажорних обставин, а навпаки вказується лише про необхідність надати довідку (сертифікат) про існування форс-мажорних обставин у конкретно визначеній господарській операції.
Тобто, ч. 6 ст. 13 Закону України № 2473-VIII надає у спірних правовідносинах довідці (сертифікату) торгово-промислової палати ознаки преюдиційного характеру, оскільки визначає цей документ як достатній доказ існування форс-мажорних обставин у конкретному випадку, що не вимагає надання додаткових доказів та документів під час проведення перевірки або під час оскарження в судовому порядку її наслідків.
Таким чином, позивач на підтвердження дії форс-мажорних обставин щодо можливості дотримання граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами від 07.11.2022 № 07/11-01, від 12.01.2021 № 02/21, від 17.01.2019 № 07/1/19, від 12.01.2021 № 01/21, надав сертифікати ТПП, а також підтвердження їх впливу на права та обов`язки сторін, які передбачені договором, що є підставою для подовження законодавчо встановлених термінів (строків) розрахунків на період дії форс-мажорних обставин та підставою для не нарахування пені на період дії форс-мажорних обставин.
Колегія суддів зазначає, що дія форс-мажорних обставин охоплює увесь період нарахування податковим органом пені за порушення граничних строків за операціями з експорту товару.
З огляду на вищевикладене, враховуючи наявність документально підтверджених форс-мажорних обставин щодо можливості дотримання позивачем граничного строку розрахунків за зовнішньоекономічним контрактами від 07.11.2022 № 07/11-01, від 12.01.2021 № 02/21, від 17.01.2019 № 07/1/19, від 12.01.2021 № 01/21, колегія суддів дійшла висновку, що висновки контролюючого органу про наявність порушення строків розрахунків ЗЕД за даними контрактами не відповідають дійсності, а стягнення пені за цей період є незаконним та таким, що суперечить частині 6 статті 13 Закону України № 2473.
З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області № 00068830709 від 12.02.2024, яким до ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 12 898 951.70 грн.
Разом з тим, колегія суддів відзначає, що ані під час перевірки, ані під час розгляду цієї справи судом першої та апеляційної інстанції, позивачем не було надано копії документів уповноваженої установи, які б могли підтвердити наявність у нього обставин непереборної (сили - форс-мажору) щодо можливості дотримання граничного строку розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами від 28.01.2021 № 09/21, від 20.01.2022 № 03/22, від 25.07.2022 № 25/07/22, від 21.12.2020 № 21-12/20.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про те, що оскільки позивачем порушено граничні строки розрахунку, встановленого НБУ, за операцією з імпорту товарів за зовнішньоекономічним договором від 28.01.2021 № 09/21 на суму 23 500.00 дол. США (кількість днів прострочення 56), від 20.01.2022 № 03/22 на суму 40 000.00 дол. США (кількість днів прострочення 8), від 25.07.2022 № 25/07/22, від 21.12.2020 № 21-12/20 на суму 33 000.00 дол. США (кількість днів прострочення 62), то відсутні підстави для задоволення позову.
Враховуючи вищенаведене колегія суддів приходить до висновку про правомірність податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області № 00068830709 від 12.02.2024, яким до ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 1 544 839.24 грн.
Оскільки означені обставини залишені судом першої інстанції поза увагою та цим обставинам не надана належна правова оцінка, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість вимог апеляційної скарги ГУ ДПС у Харківській області, скасовує судове рішення в частині задоволення позову щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення № 00068830709 від 12.02.2024 в частині визначеного ним штрафу на суму 1 544 839.24 грн та приймає в цій частині нове про відмову у задоволені вимог адміністративного позову ТОВ «ІПРІС-ПРОФІЛЬ».
Інші доводи та заперечення сторін на висновки колегії суддів не впливають.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміні рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Стосовно розподілу витрат зі сплати судового збору, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно частини третьої ст. 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Згідно з ч. 6 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо суд апеляційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
З урахуванням прийнятого судом апеляційної інстанції рішення про скасування оскаржуваного судового рішення в частині задоволення позову щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення № 00068830709 від 12.02.2024 в частині визначеного ним штрафу на суму 1 544 839.24 грн, питання щодо розподілу судових витрат підлягає перегляду.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 292, 293, 308, 310, 311, 313, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби України у Харківській області задовольнити частково .
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року скасувати в частині задоволення позову про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області № 00068830709 від 12.02.2024 в частині нарахованих штрафних санкцій на суму 1 544 839.24 грн з прийняттям в цій частині нової постанови про відмову у задоволенні вимог адміністративного позову.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року скасувати в частині стягнення з Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІПРІС-ПРОФІЛЬ» (ЄДРПОУ 32438582) за рахунок бюджетних асигнувань суму сплаченого судового збору в розмірі 3 238.60 грн.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року у справі № 520/13866/24 залишити без змін.
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку на протязі тридцяти днів, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Л.В. МельніковаСудді В.Б. Русанова А.О. Бегунц Повний текст постанови складено 05.12.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123554453 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні