ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2784/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Дніпро апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 року (суддя Науменко В.В., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 30.08.2024 року) в справі №340/2784/24 за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з надзвичайних ситуацій про визнання дій протиправними, зобов`язання скласти та подати довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, -
в с т а н о в и в:
29.04.2024 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі по тексту відповідач), в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення в довідці від 17.11.2023 року №20-744/201 станом на 01 січня 2023 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року у справі № 340/194/23, розміру надбавки за особливості проходження служби з 95% до 79% та премії з 200% до 41,4%; зобов`язати відповідача на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду по справі від 23 березня 2023 року №340/194/23 скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023 року, у якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та абзацу п`ятого пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45, надбавку за особливості проходження служби та премію зазначити у середніх розмірах, що фактично виплачені за січень 2023 року, а саме: надбавку за особливості проходження служби у розмірі 95% посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років, премію у розмірі 200% від посадового окладу.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 року позовні вимоги задоволено; визнано протиправними дії Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо включення у довідку 17.11.2023 р. за № 20-744/201 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 р. відомостей про надбавку за особливості проходження служби в розмірі 79% та премії в розмірі 41,4%; зобов`язано Державну службу України з надзвичайних ситуацій, на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року №340/194/23, скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом 01.01.2023 року, в якій на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України від 07 червня 2018 року № 260, вказати розміри надбавки за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії (січень 2023 року) за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду 05.09.2024 року виправлено описку у рішенні, виключено з тексту абзацу 3 резолютивної частини рішення помилково зазначений текст «та Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України від 07 червня 2018 року № 260».
Державна служба України з надзвичайних ситуацій, не погодившись з вищезазначеним рішенням суду, подала апеляційну скаргу, просила рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду сили у справі № 340/194/22, яке набрало законної 15.11.2023, ДСНС зобов`язано підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХП «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; постанови КМУ № 704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовими (спеціальними) званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови із зазначенням в довідці відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023 року. Згідно із довідкою від 17.11.2023 № 20-744/20139 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023, що враховується для перерахунку пенсії та складається із наступних складових: посадовий оклад у розмірі 12670 грн (відповідно до рішення суду у справі № 340/194/23 розмір посадового окладу визначався шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року (2684 грн) на тарифний коефіцієнт 4,72 відповідно до ПКМУ № 704); оклад за військовим (спеціальним) званням полковника - 2250 грн (відповідно до рішення суду у справі № 340/194/23 розмір окладу за спеціальним званням полковника визначався шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року (2684 грн) на тарифний коефіцієнт 0,84 відповідно до ПКМУ № 704); надбавка за вислугу років у розмірі 50 відсотків посадового окладу та окладу за спеціальним званням - 7460 грн (відповідно до рішення суду у справі № 340/194/23 та додатку 16 постанови № 704); надбавка за особливості проходження служби у розмірі 79 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років - 17680,2 грн (відповідно до рішення суду у справі № 340/194/23 з урахуванням наказу ДСНС від 13.01.2023 року № 31 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб начальницького складу служби цивільного захисту апарату ДСНС у 2023 році»; премія у розмірі 41,4 відсотків посадового окладу - 5245,38 грн (відповідно до рішення суду у справі № 340/194/23 з урахуванням наказу ДСНС від 13.01.2023 № 31 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб начальницького складу служби цивільного захисту апарату ДСНС у 2023 році». Саме 45305,58 грн. розмір грошового забезпечення фактично був виплачений особі, яка станом на 01.01.2023 року проходила службу на аналогічній (відповідній) посаді. Апелянт вказував, що суд першої інстанції помилково посилається на пункт 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45, що розмір премії та надбавки за особливості проходження служби для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 ПКМУ № 103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку, що стосуються зокрема складових грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Крім того, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 постанови КМУ № 103, тобто визнано протиправним та скасовано пункт 4 постанови КМУ № 704, згідно із яким розрахунок грошового забезпечення здійснювався виходячи із прожиткового мінімуму станом на 01.01.2018. Визнання таким, шо втратив чинність, нормативного акта чи його скасування не поновлює дію актів, які ним скасовані або визнані такими, що втратили чинність. Кабінет Міністрів України не прийняв нової постанови щодо відновлення дії або встановлення іншого способу/порядку розрахунку грошового забезпечення та його складових для розрахунку грошового забезпечення, а судами у справах № 826/3858/18, № 826/6453/18 та № 160/8324/19 не поновлено дію норм права, а відтак рішення не породжує обов`язку ДСНС щодо проведення перерахунку грошового забезпечення позивача. Позивач посилається на наказ ДСНС, який встановлює не сталу величину надбавки та премії, а яким лише обмежено максимальний розмір надбавки в до 95% та обмежено розмір премії до 200%. У цій справі на відміну від справи № 380/19324/23, практику якої застосував суд першої інстанції, відсутня стала величина спірної надбавки та премії, а відтак у цій справі відсутні підстави для застосування висновків викладених у постанові Верховного Суду від 05.03.2024 року у справі № 380/19324/23 щодо розміру надбавки та премії. Апелянт вказував, що в ДСНС надбавка та премія мають тимчасовий характер, виплачуються виключно в межах асигнувань, що виділяються на утримання певного органу, та призначається відповідно до особистого внеску особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту в загальний результат служби та не є сталими. Зі змісту рішення Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у зразковій справі від 05.03.2024 року № 380/19324/23 вбачається, що на відміну від цієї справи, Верховним Судом не досліджено положення підпунктів 11 та 41 Пункту 1 Розділу ІІ, Пункту 2 розділу III Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення /перерахунку/ пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затвердженої наказом МВС України віл 17 вересня 2018 року № 760. зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2018 р. за № 1152/32604 /далі інструкція № 7601. пунктів 1.3 розділу V. абзаців 1. 2 пункту 1 Розділу ХVI Інструкції та пунктів 8. 9 Порядку № 3-1. пункт 32 Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06 вересня 2005 року № 870 та інших обставин цієї справ, шо є відмінними від обставин цієї справи. У цій справі відсутні підстави для видачі довідки позивачу з урахуванням надбавки та премії у найвищих розмірах, встановлених на підставі наказу ДСНС, оскільки встановлення надбавки до 95% та премії до 200% не є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини третьої статей 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно судом першої інстанції помилково застосовано висновки, викладені у рішенні Верховного Суду від 05.03.2024 року у справі № 380/19324/23, залишеним в силі постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024 року, до правовідносин у цій справі. Апелянт вказував, що премія та надбавка маю тимчасовий характер, виплачується виключно в межах асигнувань, що виділяються на утримання певного органу, та призначається відповідно до особистого внеску військовослужбовця в загальний результат служби. Таким чином, розмір премії для конкретної особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, заздалегідь не є фіксованим, а залежить від якості та особливостей проходження ним служби. Грошове забезпечення розраховується відповідно до постанови КМУ № 704, Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 року № 623. Згідно із пунктом 2 розділу V Інструкції особам рядового і начальницького складу залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби розмір надбавки за особливості проходження служби, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, може збільшуватися до 100 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Відповідно до пункту З розділу V Інструкції розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється наказом керівника органу управління (підрозділу) на початку року із зазначенням конкретного розміру кожній особі рядового чи начальницького складу служби цивільного захисту залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби з урахуванням асигнувань на грошове забезпечення на відповідний рік. Наказом ДСНС від 13.01.2023 року № 31 встановлено граничні надбавки, зокрема за посадою начальника відділу Департаменту у розмірі до 95%, отже зазначеним наказом обмежено максимальний розмір надбавки до 95%, а не встановлено надбавку у розмірі 95%. У довідці від 17.11.2023 року № 20-744/20139 надбавка становить у 79% посадового окладу та становить 17680,20 грн, що відповідає наказу ДСНС від 13.01.2003 року № 31 та пунктів 1, 2 розділу V Інструкції. Апелянт вказував, що відповідно до абзаців 1, 2 пункту 1 розділу XVI Інструкції керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби. Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів. Чинне законодавство передбачає преміювання не менше 10 відсотків фонду посадових окладів, наказом ДСНС від 13.01.2024 року № 31 передбачено щомісячне преміювання осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту відповідно до положення про преміювання та їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання. Наказом ДСНС від 13.01.2023 № 31 не встановлено сталий відсоток премії, а лише обмежено їх максимальну межу. Наказом ДСНС від 13.01.2023 року № 31 встановлено граничну премію, зокрема за посадою начальника відділу Департаменту до 200%, тобто розмір спірної премії встановлено у межах від 10% до 200%, а не встановлено премію у розмірі 200%. Апелянт зазначав, що у пункті 34 постанови Верховного Суду від 28.11.2022 у справі № 420/11532/20 здійснено висновок, що преміювання осіб рядового або начальницького складу є виключно правом керівників органів і установ, а не обов`язком, та здійснюється за одночасної присутності декількох складових, зокрема, наявності особистого внеску відповідної особи в загальні результати роботи установи, відсутності порушень службової дисципліни (невиходу на службу без поважних причин, порушення статутних правил несення служби, незадовільні показники службової діяльності, викривлення фінансової, бюджетної звітності, тощо), а також за наявності відповідного бюджетного фінансування.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що відповідно до частин другої-четвертої статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Суд першої інстанції вказував, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці. Згідно з абзацами першим-п`ятим пункту 5 Порядку № 45 (в редакції без змін, внесених пунктом 6 Постанови № 103) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію. Суд першої інстанції ухвалюючи рішення керувався правовими висновками Великої Палати Верховного Суду, відображеного у постанові від 23.05.2024 року у справі № 380/19324/23. Суд дійшов висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на початок відповідного календарного року, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію. За довідкою, наданою відповідачем на виконання вимог ухвали про відкриття провадження №20-339/201 від 16.05.2023 року, слідує, що розмір премії та надбавки за ОПС, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (січень) у державному органі, звідки позивач звільнився на пенсію, за аналогічною посадою на 01.01.2023 встановлені у наступних у такому значенні: премія: 200% ; надбавка за ОПС - 95%. У довідці від 17.11.2023 року за № 20-744/201, що була видана позивачу на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.03.2023 року у справі № 340/194/23, відповідач вказав для перерахунку пенсії станом на 01 січня 2023 р. надбавку за особливості проходження служби в розмірі 79% та премію в розмірі 41,4%. Суд першої інстанції вказував, що вказані відповідачем відсоткові значення зазначених складових грошового забезпечення у довідці від 17.11.2023 року за № 20-744/201 станом 01.01.2023 року не є середнім розміром, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що не узгоджується зі змістом абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45. Відповідач протиправно визначив позивачу у довідці вказані відсоткові значення.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Кіровоградській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.11.2023 у справі №340/194/23 позов ОСОБА_1 задоволено, визнано протиправною бездіяльність Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо неоформлення і ненадання до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області оновленої довідки ОСОБА_1 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та інших видів грошового забезпечення, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017, для проведення перерахунку розміру його пенсії з 01.02.2023; зобов`язано Державну службу України з надзвичайних ситуацій підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовими (спеціальними) званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14. до постанови із зазначенням в довідці відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023 року.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.11.2023 року рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.03.2023 року залишено без змін.
На виконання рішення суду, Державна служба України з надзвичайних ситуацій видано ОСОБА_1 довідку від 17.11.2023 року № 20-744/201 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача за нормами, чинними станом на 01.01.2023 року, до довідки включено: посадовий оклад 12670,00 грн, оклад за військовим званням (полковник) 2250,00 грн, надбавка за вислугу років (50%) 7460,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (79%) 17680,20 грн, премія (41,4 % від посадового окладу) 5245,38 грн, усього 45305,58 грн.
Позивач не погодився з розмірами грошового забезпечення, відомості про яке включені до довідки та звернувся до відповідача з відповідною заявою. ДСНС України листом від 26.04.2024 року № 04-8934/201 повідомлено про те, що згідно із наказу № 31 від 13.01.2023 року встановлено граничну премію, зокрема за посадою начальника відділу Департаменту до 200%, встановлено розмір надбавки за особливості проходження служби до 95%, до довідки від 17.11.2023 року № 20-744/201 були включені показники грошового забезпечення вірно.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.
Згідно частин 1, 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсії, які призначаються відповідно до цього Закону особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей, обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, який одержували військовослужбовці до призову на строкову військову службу чи після звільнення з військової служби до звернення за пенсією, або до середньомісячного грошового забезпечення, одержуваного військовослужбовцями в період проходження військової служби за контрактом. При цьому середньомісячний заробіток (грошове забезпечення) для обчислення їм пенсій визначається в порядку, встановленому Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч. 3 ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Таким чином, при призначенні пенсії, така обчислюється з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Тобто законодавцем передбачено обрахування пенсії виходячи з розміру грошового забезпечення до складу якого входячи обов`язкові оклади та надбавки, доплати, премії, всі складові грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Таке твердження зокрема підкріплене ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Згідно ч. 2, ч. 4 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч. 18 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Пунктами 1, 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Суд з огляду на вище приведену норму наголошує, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.
Позивач вважає, що розмір грошового забезпечення працівників ДСНС, який береться для обрахунку пенсії змінився, змінився розмір премії та надбавки за особливості проходження служби. Проте зміна розміру додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії не враховуються при перерахунку пенсії.
Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 встановлено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Додаток 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку постановою № 103 було викладено в новій редакції, у якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).
Згідно п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі №826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Зобов`язано Кабінет Міністрів України невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правого акта протиправним та нечинним в окремій його частині у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 травня 2019 року у справі № 826/12704/18, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб».
Скасований пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 передбачав перерахунок пенсії, виходячи з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції. Оскільки такий пункт скасований, при перерахунку пенсії варто керуватись пунктом 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який передбачає, що під час перерахунку пенсій використовуються види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. Не враховуються додаткові види грошового забезпечення.
Відповідно до пункту 24 Порядку№ 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток № 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Тотожні за змістом положення щодо процедури перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовців у разі зміни розміру їх грошового забезпечення містяться у пунктах 2, 3 Порядку № 45.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що зміна розміру або показників грошового забезпечення може бути підставою для оформлення органом ДСНС оновленої довідки для перерахунку пенсії та направлення її до відповідного органу Пенсійного Фонду України.
Довідка від 17.11.2023 року № 20-744/201 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача була оформлена на виконання рішення суду Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.11.2023 у справі №340/194/23.
Згідно п. 3 розділу 1, п. 1 розділу IV, п. 1, п. 2 розділу V, п. 1 розділу Х, п. 1 розділу ХІ Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільнені особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 року №623 грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за вислугу років у таких розмірах посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням: від 1 до 5 років - 25 відсотків; від 5 до 10 років - 30 відсотків; від 10 до 15 років - 35 відсотків; від 15 до 20 років - 40 відсотків; від 20 до 25 років - 45 відсотків; 25 років і більше - 50 відсотків. Особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Особам рядового і начальницького складу залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби розмір надбавки за особливості проходження служби, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, може збільшуватися до 100 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Перелік посад, за якими встановлюється надбавка за особливості проходження служби понад розмір, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, затверджується наказом ДСНС у межах фонду грошового забезпечення. Особам начальницького складу, які займають посади, визначені Переліком посадових осіб, на яких покладається виконання функцій державного експерта з питань таємниць, затвердженим Указом Президента України від 01 грудня 2009 року № 987, та особам начальницького складу апарату ДСНС, які залучаються до підготовки рішень та висновків державних експертів з питань таємниць, виплачується надбавка в розмірах, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 03 січня 2013 року № 2 «Про встановлення надбавок до посадових окладів державних експертів з питань таємниць та фахівців, які залучаються до підготовки рішень та висновків державних експертів з питань таємниць». Особам начальницького складу, які проходять службу в умовах режимних обмежень, установлюється надбавка за службу в умовах режимних обмежень залежно від ступеня секретної інформації в таких розмірах від посадового окладу: відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «особливої важливості»,- 20 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «цілком таємно»,- 15 відсотків; відомості та їх носії, що мають ступінь секретності «таємно»,- 10 відсотків.
Згідно п. 1, п. 8 розділу XVI вищевказаної Інструкції, керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби. Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів. Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів). Виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.
Премія встановлюється та виплачується відповідно до наказів ДСНС України та не може бути менше 10 відсотків фонду посадових окладів.
Отже, у відповідності ч. 2, ч. 4 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії видається уповноваженим органом у разі зміни розміру складників грошового забезпечення.
Державною службою України з надзвичайних ситуацій сформовано довідку на виконання рішення суду, у відповідності до діючої редакції постанови Кабінетом Міністрів України від 30.08.2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільнені особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 року №623.
Слід враховувати, що преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів, таким чином розмір преміювання може бути не обов`язково «до 200%». Начальник відділу економічного аналізу та роботи з підприємствами Департаменту економіки і фінансів Центрального апарату МНС України, прирівняна посада, яку займав ОСОБА_1 , отримує премію 41,4 %.
Суд апеляційної інстанції вказує, що розмір премії та надбавки за особливості служби щомісячно є змінними величинами грошового забезпечення, не є сталими та такими, які обов`язково виплачуються особі щомісячно, передбачено, що преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.
Наказ ДСНС від 13.01.2023 року № 31, на який посилається позивач, встановлює не сталу величину надбавки та премії, а такі виплати обмежено максимальним розміром надбавки до 95% та обмежено розмір премії до 200%. Наказ передбачає виплату величин з словом «до».
Наказом ДСНС від 13.01.2023 року № 31 передбачено щомісячне преміювання осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту відповідно до положення про преміювання та їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання. Наказ не встановлює сталий відсоток премії, а лише обмежеує їх максимальну межу.
Задовольняючи позовні вимоги позивача, суд першої інстанції посилався на позицію Верховного Суду, зокрема Великої Палати Верховного Суду, відображену у постанові від 23.05.2024 року у справі № 380/19324/23. Велика Пала Верховного Суду прийшла до висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на початок відповідного календарного року, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Натомість, у постановах від 04.07.2024 року у справі № 240/12224/23, від 12.09.2024 року у справі № 260/9408/23, 21.11.2024 року у справі № 620/18699/23 Верховний Суд вказував, що Верховний Суд у рішенні від 05.03.2024 у зразковій справі № 380/19324/23, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024, дійшов наступного висновку: « надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на 50% розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.». Обставини зразкової справи, які обумовлюють типове застосування норм матеріального права: 1) позивачі пенсіонери, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-XII; 2) відповідачем є суб`єкт владних повноважень, до повноважень якого належить видача довідок для перерахунку пенсії особам, пенсія яким призначена відповідно до Закону №2262-XII, а саме обласний територіальний центр комплектації та соціальної підтримки; 3) спір виник з аналогічних підстав у відносинах, що регулюються одними нормами права (у зв`язку з видачею довідок на виконання рішень судів у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на 50 % розміру мінімальної заробітної плати, установленого законом на 1 січня відповідного року, у яких, на думку позивача, усупереч положенням Постанови № 704 та Порядку № 260 неправильно визначено відсоткове значення надбавки за особливості проходження служби та премії); 4) позивачі заявили аналогічні позовні вимоги (по-різному висловлені, але однакові по суті): визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення в довідках станом на 01 січня 2020 року, станом на 01 січня 2021 року та станом на 01 січня 2022 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, на виконання рішення суду, відсоткового значення надбавки за особливості проходження служби з 65 % до 1 % та премії з 35 % до 10 %, та, як наслідок, зобов`язати на виконання рішення суду скласти та подати до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, станом на 01 січня 2021 року та станом на 01 січня 2022 року, в яких на підставі Постанови № 704 та Порядку № 260 указати правильні відсоткові значення згаданих величин.
У зразковій справі № 380/19324/23 Верховний Суд здійснював розгляд щодо правильності застосування судами першої та апеляційної інстанцій ст. 43 і ст. 63 Закону № 2262-XII, з врахуванням Постанова КМ України № 704, Постанови КМ України № 45, Порядку № 260 у питанні зазначення відсоткових значень додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців, а саме, надбавок за особливості проходження військової служби та премії, у довідках про розмір грошового забезпечення, що видаються ІНФОРМАЦІЯ_1 для перерахунку пенсії.
Предметом спору у зразковій справі № 380/19324/23 було питання складання та подання органом Територіального центру комплектування та соціальної підтримки до органу Головного управління Пенсійного фонду України довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2020 року, станом на 01 січня 2021 року та станом на 01 січня 2022 року, в яких на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України від 07 червня 2018 року № 260, вказати розміри: надбавки за особливості проходження служби 65 % посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії 35 % посадового окладу. Натомість у межах цієї справи вирішується питання складання та подання органом ДСНС довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільнені особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 року №623. Різним є предмет спору.
У постанові Верховного Суду від 21.11.2024 року справі № 620/18699/23 (п. 65) Верховний Суд вказував, що доводи скаржника про неврахування судами попередніх інстанцій висновків, викладених у рішенні Верховного Суду у зразковій справі № 380/19324/23, зауважує, що справа з огляду на її суб`єктний склад (відповідач управління ДСНС України), не може бути визнана типовою щодо зразкової справи № 380/19324/23.
До спірних правовідносин цієї справи не слід застосовувати постанову Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024 року у справі № 380/19324/23, оскільки такою викладено правову позицію щодо формування та видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії органом Територіального центру комплектування та соціальної підтримки у відповідності зокрема Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України від 07 червня 2018 року № 260, та не стосується з огляду на суб`єктний склад та нормативне регулювання спору з органом ДСНС щодо формування та видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не повертаються судові витрати, здійснені позивачем у разі відмови у задоволенні позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 242, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 року в справі №340/2784/24 скасувати.
Ухвалити нове рішення.
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Державної служби України з надзвичайних ситуацій про визнання дій протиправними, зобов`язання скласти та подати довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відмовити.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123554730 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні