ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/3009/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 року (суддя Пасічник Ю.П., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 26.08.2024 року) в справі №340/3009/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , про скасування державної реєстрації земельної ділянки,-
в с т а н о в и в:
08.05.2024 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі по тексту відповідач або Головне управління), треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , в якому просив скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934 (яка здійснена відділом №8 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі державного кадастрового реєстратора, 06.02.2024 року).
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення та ухвалити нове про задоволення позовних вимог. Свої вимоги обґрунтував тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Апелянт вказував, що не погоджується з твердженнями суду першої інстанції та всі недоліки технічної документації із землеустрою (яка стала підставою для об`єднання семи земельних ділянок в одну з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934) підпадають під другий пункт Порядком 1051, а саме: - невідповідність поданих документів вимогам законодавства. Вся відповідальність за перевірку та відповідність документації із землеустрою законам, нормам та правилам землеустрою покладена на державного кадастрового реєстратора. Тільки на кадастрового реєстратора покладено перевірка технічної документації із землеустрою вимогам законодавства. У витязі з ДЗК зазначено, що земельна ділянка сформована на підставі документації, і зазначена дата 20.06.2023 року. Розробник цієї технічної документації обирався не за конкурсом, не за тендером. Апелянт вказував, що виникає питання: навіщо об`єднувати земельну ділянку і не змінювати цільове призначення. Ділянка «для ведення особистого селянського господарства» не може існувати площею більше ніж 2 га. Великоандрусівська сільська рада Олександрійського району Кіровоградської області при розрорбці технічної документації із землеустрою не реєструвала право комунальної власності ані в перший раз при об`єднані 7ми земельних ділянок в одну (утворився новий кадастровий номер 3525285200:02:000:0806), ані при існуванні нового кадастрового номера - 3525285200:02:000:0806, ані при другому об`єднанні земельних ділянок з кадастровими номерами (які припинили своє існування саме при утворенні нового кадастрового номера - 3525285200:02:000:0934): кадастровий номер 3525285200:02:000:0901 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0902 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0903 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0904 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0905 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0906 площа 2 га кадастровий номер 3525285200:02:000:0907 площа 2 га, коли утворився кадастровий номер 3525285200:02:000:0934. Відповідач в особі кадастрового реєстратора повинен був відмовити в об`єднанні в одну земельних ділянок, які юридично не належать замовнику цієї технічної документації (Великоандрусівській сільській раді).
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що Великоандрусівська сільська рада прийняла рішення №2528 від 24.10.2023 року «Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки 3525285200:02:000:0722 у власність», в подальшому Великоандрусівська сільська рада об`єднала земельну ділянку кадастровий номер 3525285200:02:000:0722 разом з іншими, утворивши таким чином нову земельну ділянку площею 14 га (7 ділянок по 2 га) з кадастровим номером 3525285200:02:000:0806 з тим же цільовим призначенням (для ведення особистого селянського господарства). Великоандрусівська сільська рада право комунальної власності не реєструвала, цільове призначення не змінювала, земельна ділянка з кадастровим номером 3525285200:02:000:0722 стала земельною ділянкою з кадастровим номером 3525285200:02:000:0902. Після звернення сільської ради до Відділу № 8 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державний реєстратор перевірив відповідність документів вимогам законодавства та за результатами перевірки здійснив державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934. Суд першої інстанції вказував, що позивачем обрано невірний спосіб захисту свого права, оскільки сам факт державної реєстрації земельної ділянки засвідчує лише її формування в натурі (на місцевості) та не породжує жодних прав чи обов`язків майнового характеру. Скасування державної реєстрації земельної ділянки є похідним рішенням після визнання недійсним чи скасування майнових прав на об`єкт нерухомості. Суд першої інстанції вказував, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа. У разі якщо відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами, до заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, сформованої в результаті поділу або об`єднання земельних ділянок, також додаються документи, що належним чином підтверджують таку згоду. Суд першої інстанції зазнав, що позивач вказує на протиправність державної реєстрації земельної ділянки, якій було присвоєно кадастровий номер 3525285200:02:000:0934, натомість, не наводить жодної підстави передбаченої ст. 24 Закону № 3613-VI та Порядком 1051, яка мала б бути врахована відповідачем при вчиненні реєстраційних дій у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 3525285200:02:000:0934.
Відповідно до матеріалів справи, встановлено, що рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 30.05.2023 року № 2309 «Про об`єднання земельних ділянок комунальної власності сільської ради» надано дозвіл виконавчому комітету на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок: кадастровий номер 3525285200:02:000:0722 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0724 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0729 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0735 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0736 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0757 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0477 площа (га) 2.
При об`єднані земельних ділянок утворено земельну ділянку 3525285200:02:000:0806. Рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 07.07.2023 року № 2365 затверджено технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку площею 14,0000 га з кадастровим номером 3525285200:02:000:0806.
Встановлено, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.02.2024 року у справі № 340/10712/23, яке набрало законної сили 26.03.2024 року, позов ОСОБА_1 до Великоандрусівської сільської ради задоволено, визнано протиправними та скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради від 30.05.2023 року за №2309 та від 07.07.2023 року за №2365.
Встановлено, що ОСОБА_1 звернувся з запитом до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо отримання інформації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0806. Листом від 27.11.2023 року № 19/298 Відділ № 4 Управління надання адміністративних послуг повідомив, що земельна ділянка зареєстрована у Державному земельному кадастрі шляхом об`єднання земельних ділянок.
ОСОБА_1 вказує, що ним розроблено проект землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0722. Рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 24.10.2023 року № 2528 затверджено ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення з присвоєним кадастровим номером 3525285200:02:000:0722.
Проте на час затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою, земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0722 не існувало, така об`єднана з іншими земельними ділянками та присвоєно кадастровий номер об`єднаної земельної ділянки 3525285200:02:000:0806.
Встановлено, що рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 22.12.2023 року № 2651 «Про об`єднання земельних ділянок комунальної власності сільської ради» надано дозвіл виконавчому комітету на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок: кадастровий номер 3525285200:02:000:00901 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:00902 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0903 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0904 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0905 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0906 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0907 площа (га) 2.
Не погоджуючись з рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 22.12.2023 року № 2651 ОСОБА_1 оскаржив його у судовому порядку.
Встановлено, що ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 року справі № 340/282/24 у порядку забезпечення позову зупинено дію рішення Великоандрусівської сільської ради від 22 грудня 2023 року №2651, в частині, що стосується земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0902, до набрання законної сили судовим рішенням у справі №340/282/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Великоандрусівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 року справі № 340/282/24, яке набрало законної сили 20.04.2024 року, позовну заяву ОСОБА_1 до Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення задоволено частково; визнано протиправним та скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради від 22 грудня 2023 року №2651, в частині, що стосується земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0902.
Ухвалою та рішенням суду встановлено, що рішеннями Великоандрусівської сільської ради від 30.05.2023 року за №2309 та від 07.07.2023 року за №2365, земельну ділянку з кадастровим номером 3525285200:02:000:0722 об`єднано з іншими та присвоєно кадастровий номер 3525285200:02:000:0806. В подальшому сільською радою прийнято рішення від 22 грудня 2023 року №2651 «Про об`єднання земельних ділянок комунальної власності сільської ради», щодо об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0902 з іншими. Земельна ділянка 3525285200:02:000:0902 це і є земельна ділянка з кадастровим номером 3525285200:02:000:0722.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.10.2024 року справі № 340/2211/24, яке набрало законної сили 29.11.2024 року, визнано протиправним і скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 22 грудня 2023 року №2651 в частині надання дозволу на об`єднання земельної ділянки №3525285200:02:000:0907 площею 2 га, визнано протиправним і скасовано рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06 лютого 2024 року про державну реєстрацію земельної ділянки №3525285200:02:000:0934 площею 14 га. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.12.2024 року повернуто апеляційну скаргу Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області.
При об`єднані земельних ділянок утворено земельну ділянку 3525285200:02:000:0934. Згідно листа Великоандрусівської сільської ради від 30.01.2024 року № 24-9 сільською радою замовлено ряд документації із землеустрою.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, 06.02.2024 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934, скасовано кадастрові номери 3525285200:02:000:00901, 3525285200:02:000:00902, 3525285200:02:000:0903, 3525285200:02:000:0904, 3525285200:02:000:0905, 3525285200:02:000:0906, 3525285200:02:000:0907.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування, викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст, організація землеустрою, обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства, підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок, встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом, інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, встановлення та зміна меж сіл, селищ, внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст вирішення земельних спорів, вирішення інших питань у галузі земельних відносин.
Відповідно до ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16, ч. 1, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.
Відповідно до ч. 1, ч.10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: - поділу чи об`єднання земельних ділянок; - якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Згідно п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку. У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпунктах 2, 3, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це за формою згідно з додатком 23 особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав. Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статуту архівних такими відомостями.
Згідно ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» разом як і п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, передбачено вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, а саме: 1) невідповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього 2) відсутність документа, що підтверджує згоду органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, фізичної чи юридичної особи про поділ, об`єднання земельних ділянок, з нотаріально засвідченою справжністю підпису на такому документі - у разі, коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами; 3) розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; 4) подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Натомість, суд звертає увагу, що рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 30.05.2023 року № 2309 «Про об`єднання земельних ділянок комунальної власності сільської ради» надано дозвіл виконавчому комітету на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок: кадастровий номер 3525285200:02:000:0722 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0724 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0729 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0735 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0736 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0757 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0477 площа (га) 2. Рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 07.07.2023 року № 2365 затверджено технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку площею 14,0000 га з кадастровим номером 3525285200:02:000:0806. Однак рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.02.2024 року у справі № 340/10712/23, яке набрало законної сили 26.03.2024 року, визнано протиправними та скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради від 30.05.2023 року за №2309 та від 07.07.2023 року за №2365. Тобто рішення сільської ради про об`єднання земельних ділянок скасовано у судовому порядку.
Рішенням Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 22.12.2023 року № 2651 «Про об`єднання земельних ділянок комунальної власності сільської ради» надано дозвіл виконавчому комітету на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок: кадастровий номер 3525285200:02:000:00901 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:00902 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0903 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0904 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0905 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0906 площа (га) 2, кадастровий номер 3525285200:02:000:0907 площа (га) 2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 року справі № 340/282/24, яке набрало законної сили 20.04.2024 року, визнано протиправним та скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради від 22 грудня 2023 року №2651, в частині, що стосується земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0902.
Тобто рішеннями судів скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області про утворення та об`єднання земельних ділянок. У супереч рішень судів утворено об`єднану земельну ділянку №3525285200:02:000:0934 площею 14 га. Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, 06.02.2024 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934, скасовано кадастрові номери 3525285200:02:000:00901, 3525285200:02:000:00902, 3525285200:02:000:0903, 3525285200:02:000:0904, 3525285200:02:000:0905, 3525285200:02:000:0906, 3525285200:02:000:0907.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.10.2024 року справі № 340/2211/24, яке набрало законної сили 29.11.2024 року, визнано протиправним і скасовано рішення Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області від 22 грудня 2023 року №2651 в частині надання дозволу на об`єднання земельної ділянки №3525285200:02:000:0907 площею 2 га, визнано протиправним і скасовано рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06 лютого 2024 року про державну реєстрацію земельної ділянки №3525285200:02:000:0934 площею 14 га.
Суд апеляційної інстанції вказує, що у судовому порядку визнано протиправним і скасовано рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06 лютого 2024 року про державну реєстрацію земельної ділянки №3525285200:02:000:0934 площею 14 га.
Згідно ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області зазначає, що реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934, на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянки була здійснена Відділом № 8 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Проте слід зважати на скасування у судовому порядку рішення сільської ради про затвердження технічної документації із землеустрою та скасування рішень щодо поділу та об`єднання земельних ділянки.
Варто вказати, що у відповідності до п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051 підставою для відмови державній реєстрації земельної ділянки є відсутність документа, що підтверджує згоду органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, фізичної чи юридичної особи про поділ, об`єднання земельних ділянок, з нотаріально засвідченою справжністю підпису на такому документі - у разі, коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами. Вочевидь, є відсутніми рішення сільської ради про поділ, об`єднання земельних ділянок, оскільки такі рішення скасовано у судовому порядку повністю або частково.
У Рішенні від 01.12.2004 року № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам. При цьому особа на власний розсуд визначає, чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, обов`язки цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
Згідно п. 4 ч. 2, ч. 4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: зокрема, 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) тощо.
Позивач вважає, що його інтереси можуть бути захищені у формі скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934 (яка здійснена відділом №8 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі державного кадастрового реєстратора, 06.02.2024 року). Заявлена позовна вимога є прийнятною та є такою, яка відновлює порушене право.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Передбачено повернення судового збору у разі задоволення позовних вимог.
Позивач при поданні позову у суді першої інстанції судовий збір не сплачував.
ОСОБА_1 при поданні апеляційної скарги було сплачено судовий збір у розмірі 1816,80 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 0.0.3923208004.1 від 04.10.2024 року.
Враховуючи, що за результатами розгляду апеляційної скарги, позовні вимоги задовольняються повністю, поверненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають 1816,80 грн.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 242, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 року в справі №340/3009/24 скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області треті особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3525285200:02:000:0934 (здійснена відділом №8 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі державного кадастрового реєстратора, 06.02.2024 року).
Стягнути на користь ОСОБА_1 (код РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) судові витрати у розмірі 1816,80 грн. (одна тисяча вісімсот шістнадцять гривень 80 копійок).
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до ст., ст. 328-329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123554753 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні