Рішення
від 03.12.2024 по справі 175/7672/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 175/7672/23

Провадження № 2/175/1975/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03грудня 2024 року Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області в складі:

головуючої судді Озерянської Ж.М.,

з участю секретаря Рожкової Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у смт. Слобожанське цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Могилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, про зобов`язання вчинити певні дії , стягнення середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати, інших сум та моральної шкоди -

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2023 року до Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Могилівської сільської ради Дніпровського району, Комунального позашкільного навчального закладу дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати.

Позовна заяваобґрунтована тим,що з21січня 1991року ОСОБА_1 прийнята доКПНЗ «ДЮКФП»на посадукерівника гуртка.З січня2021року позивачкане отримувалазаробітну плату,не можезвільнитися таотримати санітарнукнижку.31серпня 2021року закінчивсяучбовий рік,і позивачказвернулася доДніпровської райдержадміністраціїз заявоюпро звільнення,однак відповідіне отримала.У зв`язкуз чим, ОСОБА_1 вважає,що порушеніїї права,тому проситьсуд негайновинести ухвалусуду,якою днемзвільнення ОСОБА_1 вважати 31серпня 2021року узв`язкуз закінченням1920-21учбового рокуна підставізаяви від31липня 2023року завласним бажаннямвнаслідок порушеннявласником абоуповноваженим їморганом законодавствапро працю(ст.38КЗпП України); зобов`язати Комунальний позашкільний навчальний заклад дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки Могилівської сільської ради, Дніпровського району Дніпропетровської області звільніти ОСОБА_1 з 31 серпня 2021 року на підставі рішення суду за власним бажанням внаслідок порушення власником або уповноваженим їм органом законодавства про працю (ст. 38 КЗпПУ), позовної заяви від 17 жовтня 2023 року та на підставі заяви від 31 липня 2023 року до Могилівської сільської ради; стягнути із Комунального позашкільного навчального закладу дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час затримки виплати заробітної плати на 31 серпня 2021 року за 8 вісім місяців з 01 січня 2021 року в розмірі 145821,12 грн., виплатити вихідну допомогу за три місяця із рахунку 18227,64 грн. у місяць, усього на 31 серпня 2021 року 54682,92 грн., а усього 200504,04 грн.; зобов`язати Могилівську сільську раду, Дніпровського району, Дніпропетровської області - звільніти ОСОБА_1 з 31 серпня 2021 року на підставі рішення суду за власним бажанням внаслідок порушення власником або уповноваженим їм органом законодавства про працю позовної заяви від 17 жовтня 2023 року та на підставі заяви від 31 липня 2023 року до Могилівської сільської ради; стягнути із Могилівської сільської ради Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час затримки виплати заробітної плати на 31 серпня 2021 року за 8 вісім місяців з 01 січня 2021 року в розмірі 145821,12 грн., виплатити вихідну допомогу за три місяця із рахунку 18227,64 грн. у місяць, усього на 31 вересня 2021 року 54682,92 грн. усього 200504,04 грн.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 22 листопада 2023 року відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання.

16 січня 2024 року представником відповідача Могилівської сільської ради Дніпровського району подано заяву про залишення позову без розгляду та відзив на позовну заяву, в якій вони зазначили, що заперечують проти задоволення позовних вимог, оскільки позов був пред`явлений до неналежного відповідача, відповідач ніяких трудових відносин з позивачем не мав, а Дніпровська районна рада при передачі Комунального позашкільного навчального закладу дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки не повідомили Могилівську сільську раду Дніпровського району про наявність працівників, які перебували у трудових відносинах з вищезазначеним закладом. Крім того, вже було ухвалено рішення №175/2403/21 з тим самим предметом та з тих самих підстав, тому відповідач просив залишити позов без розгляду.

23 січня 2024 року представник позивача ОСОБА_1 за довіреністю ОСОБА_2 подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що за рішенням суду по справі №175/2403/21 позивачка, не позбавлена можливості, на захист своїх прав та законних інтересів, звернутись до суду з позовом до належних відповідачів засновника Могилівської сільської ради, Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» або його правонаступника (у разі виникнення правонаступництва), уповноваженого органу з питань позашкільної освіти (у разі визначення засновником).

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 28 березня 2024 року посвідчено довіреність, видану позивачем ОСОБА_1 довіреному ОСОБА_2 на представництво інтересів в суді в цивільній справі № 175/7672/23, провадження №2/175/1975/23 за позовною заявою ОСОБА_1 до Могилівської сільської ради Дніпровського району, Комунального позашкільного навчального закладу дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 14 травня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено цивільну справу до судового розгляду по суті.

23 серпня 2024 року представник позивача ОСОБА_1 за довіреністю ОСОБА_2 надав до суду клопотання щодо уточнення позовних вимог, яким зокрема просив днем звільнення ОСОБА_1 вважати 31 серпня 2021 року у зв`язку з закінченням 1920-21 учбового року на підставі позовної заяви від 17 жовтня 2023 року, та на підставі заяви від 31 липня 2023 року до Могилівської сільської ради про звільнення за власним бажанням внаслідок порушення власником або уповноваженим органом законодавства про працю, але днем звільнення вважати день видачі трудової книжки, копії наказу про звільнення в день проведення повного розрахунку; зобов`язати Могилівську сільську раду, Дніпровського району, Дніпропетровської області: звільнити ОСОБА_1 та надати копію наказу про звільнення та внести необхідні записи у трудову книжку в день проведення повного розрахунку; видати ОСОБА_1 санітарну книжки в день проведення повного розрахунку; стягнути із Могилівської сільської ради Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 та виплатити ОСОБА_1 заробітну плату усього на 31 серпня 2024 року - 856722,58 грн.: - з 01 січня 2021 року із рахунку 18228,14 грн. (середня зарплата) у місяць, усього на 31 серпня 2021 року - 145825,12 грн. (18228,14 грн. х 8 міс.), - за вимушений прогул з 31 серпня 2021 року по 31 липня 2024 року із рахунку 18228,14 грн. у місяць, усього на 31 серпня 2024 року - 656213,04 грн. (18228,14 грн. х 36 міс.); вихідну допомогу за 3 три місяця із рахунку 18228,14 грн. у місяць, усього на 31 липня 2024 року 54684,42 грн. внаслідок порушення власником або уповноваженим їм органом; виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за невикористану щорічну відпустку З роки і 8 місяців; виплатити ОСОБА_1 моральний збиток усього на 31 липня 2024 року 428361,29 грн.; негайно виплатити ОСОБА_1 зарплату за 1 місяць із рахунку 18228,14 грн. у місяць та стягнути з відповідача Могилівської сільської ради Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 вартість судового збору в розмірі 1102 грн. 00 коп.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 26 серпня 2024 року прийнято уточнену позовну заяву ОСОБА_1 , в подальшому розгляд справи проводити з урахуванням уточненої позовної заяви, а саме за позовом ОСОБА_1 до Могилівської сільської ради Дніпровського району, про зобов`язання вчинити певні дії та стягнення середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати.

29 жовтня 2024 року представником відповідача Могилівської сільської ради Дніпровського району подано клопотання про витребування доказів.

Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 03 грудня 2024 року в задоволенні клопотання представника відповідача Могилівської сільської ради Дніпровського району про витребування доказів відмовлено.

Представник позивачки надав заяву в якій позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, заперечував щодо перенесення розгляду справи.

Представник відповідача надав заяву в якій заперечував щодо задоволення позовних та просив перенести судове засідання.

Повно та всебічно вивчивши матеріали справи, суд приходить до наступного.

Відповідно до статті 2 ЦПК завданнями цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Право на захист цивільного права та інтересів гарантовано ст. 15 ЦК України, якою визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Статтею 64 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Статтею 23 Загальної декларації прав людини передбачено, що кожна людина має право на працю, на вільний вибір роботи, на справедливі і сприятливі умови праці та на захист від безробіття. Кожна людина, без будь-якої дискримінації, має право на рівну оплату за рівну працю. Кожний працюючий має право на справедливу і задовільну винагороду, яка забезпечує гідне людини існування, її самої та її сім`ї, і яка, в разі необхідності, доповнюється іншими засобами соціального забезпечення.

Частина I Європейської соціальної хартії закріплює, що сторони визнають метою своєї політики, яку вони запроваджуватимуть усіма відповідними засобами як національного, так i міжнародного характеру, досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися такі права та принципи: 1. Кожна людина повинна мати можливість заробляти собі на життя професією, яку вона вільно обирає.2. Усі працівники мають право на справедливі умови праці. 3. Усі працівники мають право на безпечні та здорові умови праці.

Судом встановлено, що позивачка 22 січня 1991 року була прийнята на посаду керівника гуртків в Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки, що підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_1 від 23 листопада 1978 року (а.с. 3).

На підставі рішення Дніпропетровської районної ради від 05 серпня 2010 року №471-32/V Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки перейменований у Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки».

Відповідно до статуту Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області в редакції 2017 року, затвердженого рішенням Дніпровської районної ради від 01 червня 2017 року №269-11/VII, дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки є комунальним позашкільним навчальним закладом, заснованим Дніпровською районною радою (Засновник) на спільній власності територіальних громад Дніпровського району і знаходиться в управлінні відділу освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації (Орган управління) (а.с. 217-224).

Згідно пункту 1.4 вказаного вище статуту, Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки є юридичною особою, має печатку, штамп, бланк, ідентифікаційний номер ЄДРПОУ, самостійний баланс, рахунки в органах управління ДКСУ.

Розділом 4 «Управління та керівництво позашкільним закладом» вказаного вище статуту визначено, зокрема, що: управління ДЮКФП здійснюється на основі принципів і демократизму, гуманізму і відповідальності, поєднання колегіального та одноосібного управління у відповідності до діючого законодавства (пункт 4.1); Засновник та Орган управління здійснюють свої права на управління позашкільним закладом таким чином:

- відділ освіти, культури, молоді та спорту районної державної адміністрації затверджує кошторис, штатний розпис, тарифікацію позашкільного навчального закладу, здійснює фінансування закладу по галузі «Освіта»;

- призначає та звільняє директора ДЮКФП та його заступників за поданням та погодженням директора, установлює надбавки, премії та надає матеріальну допомогу відповідно до наказів МОН України та чинного законодавства (пункт 4.2); керівництво ДЮКФП здійснює його директор, яким може бути тільки громадянин України, що має вищу педагогічну освіту і стаж педагогічної роботи не менш як 3 роки. Директор закладу призначається та звільняється відділом освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації за попереднім погодженням з Дніпровською районною радою, яка приймає відповідне рішення. (пункт 4.3)

За змістом пункту 4.4 вказаного вище статуту, Директор ДЮКФП, зокрема, здійснює керівництво колективом, забезпечує раціональній добір і розстановку кадрів, створює належні умови для підвищення їх кваліфікації; розпоряджається в установленому порядку майном і коштами ДЮКФП; видає в межах своєї компетенції накази та розпорядження і контролює їх виконання.

Зі змісту Правил внутрішнього трудового розпорядку затверджених загальними зборами трудового колективу від 26 лютого 2010 року встановлено, що трудові книжки зберігаються в навчальному закладі як документи, суворої звітності. Відповідальність за організацію та ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника навчального закладу.(п. 2.6) (а.с. 11-12)

Припинення трудового договору може мати місце лише на підставах, передбачених чинним законодавством та умовами контракту. (п. 2.8.)

Згідно п. 2.9 Правил, розірвання трудового договору з ініціативи керівника допускається у випадках, передбачених чинним законодавством та умовами контракту. Звільнення педагогічних працівників у зв`язку зі скороченням обсягу роботи може мати місце тільки в кінці навчального року. Звільнення педагогічних працівників за результатами атестації, а також у випадках ліквідації навчального закладу, скорочення кількості або штату працівників здійснюється відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до п. 2.10 - 2.11 Правил, припинення трудового договору оформлюється наказом керівника навчального закладу. Керівник зобов`язаний у день звільнення видати працівникові належним чином оформлену трудову книжку та провести з ним розрахунок згідно з чинним законодавством. Записи про причини звільнення у трудовій книжці проводяться відповідно до формулювань чинного законодавства із посиланням на відповідний пункт, статтю закону. Днем звільнення вважається останній день роботи.

Згідно запису №14 від 31 грудня 2020 року, позивачка була звільнена з займаної посади за п.1 ст. 36 КЗпП України (за угодою сторін) на підставі наказу від 23 грудня 2020 року №36-к/тр (а.с. 3).

31 грудня 2020 внесено запис №15 до трудової книжки про недійсність запису №14, що також затверджується підписом директора ОСОБА_3 та печаткою закладу (а.с. 3).

Крім того, 31 грудня 2020 року розпорядженням голови Дніпровської районної ради Дніпропетровської області №140-к, зокрема, призначено Сесь Ларису виконуючою обов`язки директора Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» з 01 січня 2021 року (а.с. 229). Дане розпорядження було скасоване розпорядженням голови Дніпровської районної ради Дніпропетровської області №57-к від 07 травня 2021 року (а.с. 228).

Зі змісту листа Дніпровської районної ради Дніпропетровської області від 05 січня 2021 року №01-28/29 встановлено, що у комунальній власності Дніпровської районної ради залишився Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області» (далі - Заклад), адреса місцезнаходження якого: смт Слобожанське, вул. В. Сухомлинського, 54. Заклад не має власної спортивної бази, робота гуртків організовувалася в загальноосвітніх закладах Дніпровського району. Заклад був створений 01 вересня 1988 року як Дитячо-юнацька спортивна школа з відділеннями футболу, баскетболу, легкої атлетики, боротьби дзюдо, де працювало 12 тренерів. У 1993 році за рекомендацією обласного управління освіти ДЮСШ було реорганізовано в Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки. Після створення ДЮКФП додатково були відкриті інші відділення. До 2010 року фінансувалися заробітна плата, проведення та участь у змаганнях всіх рівнів, придбання інвентаря, спортивної форми. У 2010 році Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки було передано у комунальну власність Дніпровської районної ради. Станом на 01 січня 2021 року із працівників призначений виконуючий обов`язки директора. Відповідно до вимог Бюджетного кодексу у 2021 році фінансування по галузі «Освіта» з районного бюджету не передбачено. (а.с. 13)

Могилівською сільською радою 03 березня 2021 року прийнято рішення №219-06/ VІІІ «Про розгляд звернення Дніпровської районної ради», яким вирішено прийняти до комунальної власності Могилівської сільської ради Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області» за умови передачі зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпровської районної ради (а.с. 14).

Рішенням Дніпровської районної ради Дніпропетровської області від 09 квітня 2021 року №57-2/VIII вирішено передати безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпровського району до комунальної власності Могилівської сільської ради юридичну особу - Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області (а.с. 15).

29 квітня 2021 року Могилівською сільською радою та Дніпровською районною радою затверджено акт приймання-передачі юридичної особи - Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпровського району до комунальної власності Могилівської сільської ради (а.с. 16).

Згідно змісту вказаного вище акту прийому-передачі від 29 квітня 2021 року встановлено, що до цього акту були додані: копія рішення Дніпровської районної ради від 09 квітня 2021 року 57-2/VІІІ «Про передачу юридичної особи - Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області»; копія рішення Могилівської сільської ради від 03 березня 2021 року №219-06/ VІІІ «Про розгляд звернення Дніпровської районної ради»; копія Статуту Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області»; баланс Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області».

Установлено, що рішенням Могилівської сільської ради від 09 червня 2021 року №404-09/VIII затверджено статут Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки», а рішенням від 25 червня 2021 року №534-10/VIII направлено статут на доопрацювання. (а.с. 111-112)

Рішенням Могилівської сільської ради від 15 липня 2021 року №544-11/VIII затверджено статут Спортивного комунального закладу Могилівської сільської ради та скасовано рішенням Могилівської сільської ради від 09 червня 2021 року №404-09/VIII. (а.с. 113)

Згідно копії акту від 01 жовтня 2021 року приймання-передачі від Дніпровської районної ради матеріальних цінностей за переліком (сканер, принтер, системний блок, тощо), загальною вартістю 20864,00 грн. При цьому вказаний акт не містить інформації чи посилання на докази, що передане за ним майно належало саме юридичній особі Комунальному позашкільному навчальному закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області».(а.с.18-19)

Відповідно до копії акту №1 від 15 червня 2021 року про приймання - передавання документів юридичної особи (75 років) зберігання з метою недопущення втрати документів з кадрових питань(особового складу) КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровського району Дніпропетровської області передає, а архівний відділ Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області приймає на зберігання документи з кадрових питань (особового складу) за 1988 2020 роки, а також довідковий апарат до них. (а.с. 118)

Згідно копіїлиста Дніпровськоїрайонної радиДніпропетровської областівід 10липня 2023року №130/02/2-23у відповідьна запитМогилівської сільськоїради від14червня 2023року №1049/2-9повідомлено,що районна рада не укладала з ОСОБА_1 трудовий договір, тому і не мала правових підстав проводити будь-які дії щодо її звільнення. У зв`язку із відсутністю фінансування на 2021 рік і припиненням виробничої діяльності КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки», його кадрова документація відповідно до Акту № 1 від 15 червня 2021 року передана директором КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Полупановим А.К. до архівного відділу Слобожанської селищної ради. (а.с. 117)

31 липня 2023 року ОСОБА_1 зверталася із заявою до Могилівської сільської ради, до Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» та його правонаступника про її звільнення та проведення усіх необхідних розрахунків.(а.с. 25)

Листом Могилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 04 серпня 2023 року №1248/2-9 ОСОБА_1 було повідомлено, що відсутня можливість надання копії наказу про звільнення, оскільки ОСОБА_1 не перебувала та не перебуває в трудових відносинах ні на якій посаді в жодному із структурних підрозділів Могилівської сільської ради. Відповідно до документів, наданих Дніпровською районною радою Могилівській сільській раді, всі працівники звільнені і всі документи з кадрових питань (особового складу) передані до архівного відділу Слобожанської селищної ради. Підстав для проведення запису в трудовій книжці немає у зв`язку з відсутністю трудових відносин. Повернення санітарної книжки не є можливим так як вона не передавалась до Могилівської сільської ради та факт її існування нам не відомий. Підстав для виплати заробітної плати, грошової компенсації за невикористану щорічну відпустку, виплати вихідної допомоги, купівлі страхового стажу ОСОБА_1 Могилівська сільська рада не має у зв`язку з відсутністю трудових відносин з зазначеною особою. (а.с. 108109)

22 липня 2024 року позивачка направила до Могилівської сільської ради заяву-претензію з вимогою звільнити її, видати санітарну книжку та провести усі необхідні розрахунки. (а.с. 193)

У відповідь на вищезазначену заяву Могилівська сільська рада надала відповідь від 29 липня 2024 року №888/2-9, що ОСОБА_1 не перебувала та не перебуває в трудових відносинах ні на якій посаді в жодному із структурних підрозділів Могилівської сільської ради тому виконати її вимоги неможливо. (а.с. 192)

Згідно відповіді Комунальної архівної установи Слобожанської селищної ради від 20 вересня 2024 року №27/01-24 на запит Могилівської сільської ради від 26 серпня 2024 № 1026/2-9 встановлено, що відповідно до Опису № 1-к справ з кадрових питань (особового складу) за 1988-2020 роки погодженого протоколом засідання експертної комісій архівного відділу Дніпровської держадміністрації від 19 січня 2021 року № 1, та складеного Акту про приймання-передавання документів юридичної особи (75 років зберігання) від 15 червня 2021 року № 1, архівним відділом Слобожанської селищної ради були прийняті на зберігання документи з кадрових питань (особового складу) в кількості 11 справ за 1988-2020 роки від директора КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Відділу освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, з метою зберігання та недопущення втрати документів з кадрових питань (особового складу) КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки», а також у зв`язку з відсутністю фінансування на 2021 рік і припинення виробничої діяльності. Опис № 1-к справ з кадрових питань (особового складу) КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» за період. 2019-2020 роки містить накази з кадрових питань (особового складу) та особові рахунки із заробітної плати співробітників закладу, які були сформовані у справи, а саме: справи № 2 - № 7, особові рахунки із заробітної плати співробітників закладу з прізвищами з літерами «АВ»; «ГІ»; «К-М»; «Н - 11»; «С-Ч» та «Ш-Я» за 1991-2019 роки, Справа № 11 особові рахунки із заробітної плати співробітників закладу з прізвищами «А-Я» за 2020 рік; справа № 9 - Накази директора закладу з кадрових питань (особового складу) за період: 05 січень 2017 - 19 грудня 2019 роки; справа № 10 - Накази директора закладу з кадрових питань (особового складу) за період: 14 січня 2020 - 10 грудня 2020 року. Наказ № 36-к/тр від 24 грудня 2020 року «Про звільнення», відповідно до вищезазначеного Опису № 1-к за 1988-2020 роки КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровського району Дніпропетровської області, на зберігання до архівного відділу Слобожанської селищної ради не передавався. (а.с. 247-248)

Статтею 43 Конституції України кожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується; громадянам гарантується захист від незаконного звільнення; право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Зміст права на працю, закріпленого положеннями частин першої і другої статті 43 Конституції України, крім вільного вибору праці, включає також відповідні гарантії реалізації цього права.

Трудові відносини в Україні врегульовані статтею 1 КЗпП України.

Статтею 21 КЗпП України проголошена рівність трудових прав громадян та заборонена будь-яка дискримінація у сфері праці, зокрема обмеження прав працівників залежно від стану їхнього здоров`я.

Відповідно до вимог ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Трудовий договір є угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується відпрацювати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник Підприємство, установа, організація або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язані виплачувати працівникам заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором та угодою.

Основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю, передбачені статтями 43-46 Конституції України.

Згідно з пунктом 1 частини першої та частиною другою статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Так, одним із видів змін в організації виробництва і праці пункт 1 частини першої статті 40 КЗпП України називає ліквідацію підприємства/установи/організації.

Відповідно до частини першої, п`ятої статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно з частиною третьою статті 64 ГК України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами (частина перша статті 110 ЦК України); дані про рішення щодо припинення юридичної особи належать до відомостей, які вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі відповідних заяв (пункт 27 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»).

Ліквідація - це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі її права та обов`язки. У разі ліквідації вся чисельність працівників скорочується та весь штат працівників ліквідується.

Реорганізація - це інша форма припинення юридичної особи. Під час реорганізації юридична особа теж припиняється, однак всі її права й обов`язки у порядку правонаступництва переходять до нової (іншої) юридичної особи. Реорганізація може здійснюватися злиттям, приєднанням, поділом та перетворенням юридичної особи за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Відповідно до абзацу четвертого статті 1 Закону України від 22 червня 2000 року №1841-III «Про позашкільну освіту» освіту (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) заклад позашкільної освіти - складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України «Про позашкільну освіту» заклад позашкільної освіти є юридичною особою. Форма власності закладу позашкільної освіти визначається відповідно до законодавства.

Заклад позашкільної освіти діє на підставі статуту, що затверджується засновником закладу (частина перша статті 13 Закону України «Про позашкільну освіту»).

Статтею 23 вказаного вище Закону №1841-III встановлено, що трудові відносини в системі позашкільної освіти регулюються законодавством України про працю, Законом України «Про освіту», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Керівника закладу позашкільної освіти призначає на посаду та звільняє з посади засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган. Інших працівників закладу позашкільної освіти призначає на посади та звільняє з посад його керівник у порядку, передбаченому установчими документами закладу освіти відповідно до законодавства.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 1 Закону України від 05 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту», (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №2145-VIII), засновник закладу освіти є орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону №2145-VIII державні заклади позашкільної освіти утворюються центральними органами виконавчої влади та фінансуються за кошти державного бюджету. Інші заклади позашкільної освіти утворюються органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, у тому числі релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, іншими юридичними і фізичними особами, за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних та інших працівників.

Фінансування позашкільної освіти здійснюється за кошти засновника, державного та/або місцевих бюджетів, батьків, з інших джерел, не заборонених законодавством (ч. 5 ст. 14 Закону №2145-VIII).

За положеннями частини першої статті 24 Закону України «Про освіту», система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти (стаття 24 Закону).

Встановлено, що Могилівською сільською радою 03 березня 2021 року прийнято рішення №219-06/ VІІІ «Про розгляд звернення Дніпровської районної ради», яким вирішено прийняти до комунальної власності Могилівської сільської ради Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області» (а.с. 14).

29 квітня 2021 року Могилівською сільською радою та Дніпровською районною радою затверджено акт приймання-передачі юридичної особи - Комунальний позашкільний навчальний заклад «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпровського району до комунальної власності Могилівської сільської ради, до якого додано, зокрема, копію Статуту КПНЗ «ДЮКФП» та баланс цієї юридичної особи (а.с. 16).

Таким чином, з 29 квітня 2021 року було змінено засновника КПНЗ «ДЮКФП» з Дніпровської районної ради на Могилівську сільську раду.

Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (частина друга статті 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, а) власні (самоврядні) повноваження з управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (підпункт 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Також до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження з управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення (підпункт 1 пункту «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Частиною першою статті 60 вказаного вище Закону встановлено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

За положеннями частини третьої статті 36 Кодексу законів про працю України, зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору.

Частиною четвертою вказаної вище статті встановлено, що у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).

Згідно ч. 3 ст. 38 КЗпП України, працівник має право у визначений ним строк розірвати трудовий договір за власним бажанням, якщо власник або уповноважений ним орган не виконує законодавство про працю, умови колективного чи трудового договору.

Відповідно до змісту позовних вимог, позивачка просить зобов`язати Могилівську сільську раду звільнити її з роботи з 31 серпня 2021 року на підставі її заяви від 31 липня 2023 року та ст. 38 КЗпП України.

Відповідно до відзиву представника відповідача КПНЗ «ДЮКФП», у зв`язку із звільненням працівників, бухгалтера, директора, з 01 січня 2021 року припинило свою діяльність визначену у статуті, а з 31 грудня 2020 року всі працівники були звільнені. Могилівською сільською радою, як засновником, КПНЗ «ДЮКФП» на баланс не приймався; затвердження статуту КПНЗ «ДЮКФП» (його нової редакції, змін у статут), укладання контракту з керівником КПНЗ «ДЮКФП», затвердження кошторису, внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб не здійснювалось.

При цьому, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 03 грудня 2023 року, засновником Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» у вказаному реєстрі значиться Дніпровська районна рада, керівником - ОСОБА_3 ; відомості щодо перебування юридичної особи у стані припинення відсутні.

Виходячи з викладеного, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 в частині її звільнення з посади керівника гуртка КПНЗ «ДЮКФП», внесення необхідних записів у трудову книжку та видачі копії наказу про звільнення підлягають задоволенню, оскільки з 29 квітня 2021 року до комунальної власності Могилівської сільської ради перейшов КПНЗ «ДЮКФП». Зважаючи, що у разі зміни власника дія трудового договору працівника продовжується, після прийняття КПНЗ «ДЮКФП» до комунальної власності Могилівська сільська рада, як засновник, приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, затверджує кошторис (стаття 25 ЗУ «Про освіту»), однак Могилівською сільською радою, як засновником, не виконано своїх функцій щодо прийняття КПНЗ «ДЮКФП» на баланс, затвердження статуту КПНЗ «ДЮКФП» (його нової редакції, змін у статут), укладання контракту з керівником КПНЗ «ДЮКФП», затвердження кошторису, внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та не надано доказів щодо правонаступництва юридичної особи КПНЗ «ДЮКФП», а тому Могилівська сільська рада є належним відповідачем у спірних правовідносинах, зобов`язана, як засновник КПНЗ «ДЮКФП», звільнити ОСОБА_1 та надати їй копію наказу про звільнення.

Крім того, оскільки згідно копії акту №1 від 15 червня 2021 року про приймання - передавання документів юридичної особи (75 років) зберігання з метою недопущення втрати документів з кадрових питань(особового складу) КПНЗ «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» Дніпровського району Дніпропетровської області передав до архівного відділу Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області на зберігання документи з кадрових питань (особового складу) за 1988 2020 роки, а також довідковий апарат до них, вимога щодо видачі ОСОБА_1 санітарної книжки в день проведення повного розрахунку задоволенню не підлягає.

Позовні вимоги щодо стягнення заробітної плати з 01 січня 2021 року із рахунку 18228,14 грн. (середня зарплата) у місяць, усього на 31 серпня 2021 року - 145825,12 грн.; за вимушений прогул з 31 серпня 2021 року по 31 липня 2024 року із рахунку 18228,14 грн. у місяць, усього на 31 серпня 2024 року - 656213,04 грн.; вихідну допомогу за 3 три місяця із рахунку 18228,14 грн. у місяць, усього на 31 липня 2024 року 54684,42 грн.; грошову компенсацію за невикористану щорічну відпустку З роки і 8 місяців, також не підлягають з задоволенню огляду на наступне.

Зі змісту розрахункових листів за листопад та грудень 2020 року ОСОБА_1 була нарахована заробітна плата у розмірі 11377,40 грн. та 25078,88 грн. відповідно. (а.с. 26-27)

Згідно архівної довідки про нарахування заробітної плати від 14 серпня 2023 року №134/01-24 виданої Архівним відділом Слобожанської селищної ради, згідно з первинними документами - особовими рахунками з нарахування заробітної плати працівникам комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» районного відділу освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації Дніпровського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за період: листопад - грудень 2020 року значиться на посаді керівника гуртку. Розпорядженням голови Дніпровської райдержадміністрації Дніпропетровської області від 29 жовтня 2020 року № Р-344/0/291-20 «Про здійснення заходів, пов`язаних з можливим вивільненням працівників» та на підставі наказу комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» від 24 грудня 2020 року № 36-к/тр «Про звільнення», - працівники закладу 31 грудня 2020 року були звільнені. (а.с. 28)

Також позивачкою надано копію журналу обліку роботи навчальної групи № 1-3 на 2020/2021 навчальний рік щодо проведення нею тренувальних занять у період з вересня 2020 року по серпень 2021 року включно (а.с. 6-8).

Згідно наданої відповідачем Могилівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області інформації, баланс Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» на 1 січня 2021 року на кінець звітного періоду становить 3969 грн. (а.с. 100 101)

Крім цього, згідно акту приймання передачі матеріальних цінностей та документації по КПНЗ «ДЮКФП» від 04 січня 2021 року складеним директором ОСОБА_3 встановлено, що залишок готівкових коштів у касі станом на 01 січня 2021 року 0,00 грн., залишок на поточних рахунках в національній валюті станом на 01 січня 2021 року: в ГУ ДКСУ 0,00 грн.(а.с. 119)

Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Відповідно до ст. 94 КЗпП України, заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається КЗпП України, Законом України «Про оплату праці» та іншими нормативно-правовими актами.

Положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оплату праці» передбачено, що працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.

Частиною 5 статті 97 КЗпП України передбачено, що оплата праці працівників здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються власником або уповноваженим ним органом після виконання зобов`язань щодо оплати праці.

Відповідно до ст. 116 КЗпП України, заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. У разі коли день виплати заробітної плати збігається з вихідним, святковим або неробочим днем, заробітна плата виплачується напередодні.

Правила обрахунку середнього заробітку визначені постановою КМУ від 08 лютого 1995 року № 100 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати».

Згідно п.2, 5, 8 вказаного Порядку середня заробітна плата обчислюється, виходячи з виплат за останні два календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати. Нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочих (календарних) днів на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, на число календарних днів за цей період.

У зв`язку з порушенням встановлених строків виплати заробітної плати підприємства, установи та організації всіх форм власності мають здійснювати нарахування сум компенсації працівникам у разі її несвоєчасної виплати.

Компенсація провадиться відповідно до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» від 19 жовтня 2000 року № 2050-ІИ та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою КМУ від 21 лютого 2001 року № 159.

Суд також враховує докази, які були досліджені під час розгляду справи №175/2403/21 за позовом ОСОБА_1 до Комунального позашкільного навчального закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки», Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Дніпровської районної ради Дніпропетровської області, треті особи: Відділ освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, ліквідаційна комісія Відділу освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Могилівська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області, про стягнення заборгованості та зобов`язання вчинити певні дії, оскільки обставини справи №175/2403/21 є аналогічними з тими, які розглядаються у цій справі, тому суд вважає за можливе послатися на факти встановлені під час розгляду справи №175/2403/21 в суді апеляційної інстанції.

Так зокрема, постановою Дніпровського апеляційного суду від 18 липня 2023 року було встановлено, що «згідно копії заяви ОСОБА_1 від 25 серпня 2021 року, яка адресована Дніпровській районній державній адміністрації, Відділу (та голові ліквідаційної комісії) освіти, культури, молоді та спорту Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Комунальному позашкільному навчальному закладу «Дитячо-юнацький клуб фізичної підготовки» (Дніпровської районної ради), позивачка просила звільнити її з 31 серпня 2021 року за власним бажанням за статтею 38 КзпП України внаслідок порушення власником або уповноваженим їм органом законодавства про працю, з виплатою заробітної плати, компенсації за невикористану відпустку та вихідної допомоги за три місяці.

Також встановлено, що з 01 вересня 2020 року по 07 серпня 2021 року позивачка працювала на посаді вчителя фізичного виховання за сумісництвом у КЗ «Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Дніпровської районної ради Дніпропетровської області», що підтверджується копіями наказів №89 к/тр від 28 серпня 2020 року та №175/ к/тр від 07 серпня 2021 року.

Листом від 28 травня 2021 №3/23-1102 Дніпровська районна державна адміністрація Дніпропетровської області повідомила позивачку, що відповідно до розпорядження голови Дніпровської державної адміністрації Дніпропетровської області від 29 жовтня 2020 року №524-24/VII та можливе вивільнення з посад по Відділу видано наказ від 29 жовтня 2020 року №226-к/тр «Про виконання розпорядження голови районної державної адміністрації від 29 жовтня 2020 року №524-24/VII та можливе вивільнення з посад», де вказано, що директорам комунальних закладів необхідно довести до відома колективи закладів освіти та попередити під підпис працівників, про можливе вивільнення не пізніш ніж за 2 місяці до звільнення. Всі питання, які позивачка вказує в заяві (щодо звільнення з займаної посади, видачі трудової та санітарної книжок, виплати заробітної плати, компенсації за невикористану відпустку, вирішує керівник закладу, в якому вона працює). Відділ освіти, культури, молоді та спорту знаходиться в стані ліквідації і кошти на будь-які виплати відсутні.»

Згідно копії наказу КПНЗ «ДЮКФП» від 30 жовтня 2020 року №32-к/тр «Про можливе заплановане вивільнення», яким працівників було попереджено про можливе вивільнення 31 грудня 2020 року, поряд із прізвищем ОСОБА_1 наявний підпис.»

Таким чином позивачка була попереджена про можливе вивільнення її з посади керівника гуртка КПНЗ «ДЮКФП».

У відповідності до ст. 116 КЗпП України, при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про суми, нараховані та виплачені працівникові при звільненні, із зазначенням окремо кожного виду виплати (основна та додаткова заробітна плата, заохочувальні та компенсаційні виплати, інші виплати, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до законодавства, у тому числі при звільненні) роботодавець повинен письмово повідомити працівника в день їх виплати. У разі спору про розмір сум, нарахованих працівникові при звільненні, роботодавець у будь-якому разі повинен у визначений цією статтею строк виплатити не оспорювану ним суму.

Системний аналіз цих норм дає підстави для висновку про те, що всі суми, належні до сплати працівникові, мають бути виплачені у день його звільнення.

Верховний Суд у постанові від 21.02.2023 року у справі № 910/6968/16 (607/6254/15-ц) вирішуючи спір про наявність обов`язку сплатити нараховану, але невиплачену заробітну плату, звертає увагу на зміст поняття заробітної плати, який узгоджується з одним із принципів здійснення трудових правовідносин відплатність праці, який дістав відображення у пункті 4 частини І Європейської соціальної хартії (переглянутої) від 03 травня 1996 року, ратифікованої Законом України від 14 вересня 2006 року № 137-V, за яким усі працівники мають право на справедливу винагороду, яка забезпечить достатній життєвий рівень.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 лютого 2020 року у справі № 821/1083/17 (провадження № 11-1329апп18) зазначила, що виходячи зі змісту трудових правовідносин між працівником та підприємством, установою, організацією, під «належними звільненому працівникові сумами» необхідно розуміти усі виплати, на отримання яких працівник має право станом на дату звільнення згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством для осіб, які перебувають у трудових правовідносинах з роботодавцем (заробітна плата, компенсація за невикористані дні відпустки, вихідна допомога, тощо).

Метою такого законодавчого регулювання є захист майнових прав працівника у зв`язку з його звільненням з роботи, зокрема захист права працівника на своєчасне одержання заробітної за виконану роботу, яка є основним засобом до існування працівника, необхідним для забезпечення його життя.

При цьому суд зауважує, що згідно Відповіді №941543 від 03 грудня 2024 з Державного реєстру фізичних осіб платників податків про джерела та суми доходів, отриманих від податкових агентів, та/або про суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан та доходи, ОСОБА_1 з січня 2021 року по червень 2021 року отримувала заробітну плату за місцем роботи Олександрівський ліцей. Таким чином, оскільки позивачка отримувала офіційну заробітну плату за іншим місцем роботи та не була позбавлена засобів забезпечення свого життя, враховуючи, що баланс КПНЗ «ДЮКФП» під час його передачі до Могилівської сільської ради становив 0,00 грн., а тому відповідач позбавлений можливості здійснити будь-які виплати ОСОБА_1 , суд вважає що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Щодо вимог про стягнення моральної шкоди у розмірі 428361,29 грн., суд виходить з наступного.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, завдання моральної шкоди іншій особі (пункт 3 частини другої статті 11 ЦК України).

Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування моральної (немайнової) шкоди (пункт 9 частини другої статті 16 ЦК України).

Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи (частини перша, друга статті 23 ЦК України).

По своїй суті зобов`язання про компенсацію моральної шкоди є досить специфічним зобов`язанням, оскільки не на всіх етапах свого існування характеризується визначеністю змісту, а саме щодо способу та розміру компенсації. Джерелом визначеності змісту обов`язку особи, що завдала моральної шкоди, може бути: (1) договір особи, що завдала моральної шкоди, з потерпілим, в якому сторони домовилися зокрема, про розмір, спосіб, строки компенсації моральної шкоди; (2) у випадку, якщо не досягли домовленості, то рішення суду в якому визначається спосіб та розмір компенсації моральної шкоди (див. постанову Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 01 березня 2021 року у справі № 180/1735/16-ц (провадження № 61-18013сво18).

Виходячи з положень статей 16 і 23 ЦК України та змісту права на відшкодування моральної шкоди в цілому як способу захисту суб`єктивного цивільного права компенсація моральної шкоди повинна відбуватися в будь-якому випадку її спричинення - право на відшкодування моральної (немайнової) шкоди виникає внаслідок порушення права особи незалежно від наявності спеціальних норм цивільного законодавства (див. пункт 92 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01 вересня 2020 року у справі № 216/3521/16-ц).

Зобов`язання про компенсацію моральної шкоди виникає за таких умов: наявність моральної шкоди; протиправність поведінки особи, яка завдала моральної шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи яка завдала моральної шкоди та її результатом - моральною шкодою; вина особи, яка завдала моральної шкоди. У разі встановлення конкретної особи, яка завдала моральної шкоди, відбувається розподіл тягаря доказування: (а) позивач повинен довести наявність моральної шкоди та причинний зв`язок; (б) відповідач доводить відсутність протиправності та вини. Завдання моральної шкоди - явище завжди негативне. Проте з цього не слідує, що будь-яка завдана моральна шкода породжує зобов`язання з її відшкодування. Покладення обов`язку відшкодувати завдану моральну шкоду може мати місце лише за умови, коли шкода була викликана протиправною поведінкою відповідальної за неї особи (див. постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 25 травня 2022 року в справі № 487/6970/20 (провадження № 61-1132св22).

Гроші виступають еквівалентом моральної шкоди. Грошові кошти, як загальний еквівалент всіх цінностей, в економічному розумінні «трансформують» шкоду в загальнодоступне вираження, а розмір відшкодування «обчислює» шкоду. Розмір визначеної компенсації повинен, хоча б наближено, бути мірою моральної шкоди та відновлення стану потерпілого. При визначенні компенсації моральної шкоди складність полягає у неможливості її обчислення за допомогою будь-якої грошової шкали чи прирівняння до іншого майнового еквіваленту. Тому грошова сума компенсації моральної шкоди є лише ймовірною, і при її визначенні враховуються характер правопорушення, глибина фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступінь вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, інші обставин, які мають істотне значення, вимоги розумності і справедливості (див. постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 25 травня 2022 року в справі № 487/6970/20).

Абзац другий частини третьої статті 23 ЦК України, у якому вжитий термін «інші обставини, які мають істотне значення» саме тому і не визначає повний перелік цих обставин, оскільки вони можуть різнитися залежно від ситуації кожного потерпілого, особливості якої він доводить суду. Обсяг немайнових втрат потерпілого є відкритим, і в кожному конкретному випадку може бути доповнений обставиною, яка впливає на формування розміру грошового відшкодування цих втрат. Розмір відшкодування моральної шкоди перебуває у взаємозв`язку з фізичним болем, моральними стражданнями, іншими немайновими втратами, яких зазнала потерпіла особа, а не із виключністю переліку та кількістю обставин, які суд має врахувати (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 29 червня 2022 року в справі № 477/874/19 (провадження № 14-24цс21).

Як вбачається із позовної заяви, позивачкою взагалі не викладено обставин щодо того, у зв`язку із чим та чиїми діями їй було завдано моральної шкоди. Не містить позовна заява і обґрунтування щодо того, у чому саме полягали завдані моральні страждання позивачці та який їх розмір.

З огляду на вказане суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог щодо відшкодування моральної шкоди у зв`язку із їх необґрунтованістю.

Відповідно до ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно зі ст. 80 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно ст. 83 ЦПК України сторони та інші учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Виходячи з вищевикладеного, повно та всебічно дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Могилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, про зобов`язання вчинити певні дії , стягнення середнього заробітку за час затримки виплати заробітної плати, інших сум та моральної шкоди підлягають частковому задоволенню, а саме в частині зобов`язання Могилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області звільнити ОСОБА_1 , надати копію наказу про звільнення та внести запис у трудову книжку, в іншій частині позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1073,60 грн.

Керуючись ст. ст. 4, 5, 12, 13, 76-81, 223, 259, 263-265,268, 273 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 доМогилівської сільськоїради Дніпровськогорайону Дніпропетровськоїобласті,про зобов`язаннявчинити певнідії ,стягнення середньогозаробітку зачас затримкивиплати заробітноїплати,інших сумта моральноїшкоди задовольнити частково.

Зобов`язати Могилівську сільську раду Дніпровського району Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 04338138) звільнити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , надати копію наказу про звільнення та внести запис у трудову книжку .

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Могилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 04338138) на користь ОСОБА_1 1073 грн.60 коп. сплаченого судового збору .

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду.

Суддя: Озерянська Ж.М.

СудДніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123568287
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати

Судовий реєстр по справі —175/7672/23

Рішення від 03.12.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Рішення від 03.12.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 03.12.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 26.08.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 14.05.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 28.03.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 22.11.2023

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

Ухвала від 06.11.2023

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Озерянська Ж. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні