ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" листопада 2024 р. Справа №914/3386/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді:Галушко Н.А.
суддівЖеліка М.Б.
Орищин Г.В.
секретар судового засідання Олех М.
за участю представників учасників процесу:
прокурор: Винницька Л.М.
від відповідача 1: Гордєєва О.В.;
від відповідача 2: Гелемей Ю.М.
розглянувши апеляційну скаргу Першого заступника керівника Львівської обласної прокуратури від 20.09.24 (вх. № ЗАГС 01-05/2657/24 від 23.09.24)
на рішення Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 (суддя Горецька З.В., повний текст рішення складено та підписано 11.09.2024 року)
у справі № 914/3386/22
за позовом: Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова
до відповідача-1: Львівської міської ради
до відповідача-2: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте"
про: визнання незаконними і скасування ухвал ЛМР та скасування державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова звернувся з позовом до Львівської міської ради та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" про:
1) визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №3566 від 07.06.2018 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2334 "Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Кримській, 47";
2) визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради №5551 від 19.09.2019 "Про затвердження ОСББ "Сріблисте" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Кримській, 47";
3) скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності за Об`єднанням співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сріблисте", ЄДРПОУ: 40631098, на земельну ділянку площею 0,1596 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0168 реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1991670546101, з одночасним припиненням речового права.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням вимог законодавства при прийнятті Львівською міськрадою оспорюваних рішень та передачі ОСББ "Сріблисте" у власність земельної ділянки, що свідчить про неналежне здійснення захисту інтересів територіальної громади.
За змістом інформаційної записки до проєкту ухвали та у самому проєкті ухвали Львівської міськради від 19.09.2019 № 5551 зазначено про передачу спірної земельної ділянки у постійне користування, а не у власність ОСББ "Сріблисте".
Звертає увагу суду, що станом на дату прийняття Львівською міськрадою оспорюваних рішень, і на даний час, порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків Кабінетом Міністрів України не розроблений. Тобто, як зазначив прокурор, статтею 42 ЗК України не передбачена можливість передачі земельної ділянки у приватну власність об`єднанню співвласників багатоквартирних будинків за відсутності розробленого Кабінетом Міністрів України порядку, а Тимчасовий порядок надання об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків земельних ділянок у постійне користування, затверджений ухвалою Львівської міськради від 13.07.2018 № 3772, також не передбачає передачі земельної ділянки у власність об`єднанню співвласників багатоквартирних будинків.
Оскільки оспорювані ухвали Львівської міськради від 07.06.2018 № 3566 та від 19.09.2019 № 5551 суперечать статті 42 ЗК України та не відповідають Тимчасовому порядку надання об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків земельних ділянок у постійне користування, затвердженого ухвалою Львівської міськради від 13.07.2018 № 3772, спірна земельна ділянка, на думку прокурора, незаконно вибула із комунальної власності шляхом передачі її у приватну власність відповідачу-2.
Крім того, посилаючись на пункт 1 частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", прокурор зазначав про відсутність за адресою: Львівська обл., м. Львів, вул. Кримська, 47 багатоквартирного будинку або зареєстрованих квартир, як окремих об`єктів нерухомого майна.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 06.07.2023 у даній справі в задоволенні позову відмовлено.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 09.11.2023 у даній справі апеляційну скаргу Заступника керівника Львівської обласної прокуратури залишено без задоволення, а оскаржуване рішення Господарського суду Львівської області у справі №914/3386/22 від 06.07.2023 без змін.
Постановою Верховного Суду від 16.01.2024 касаційну скаргу заступника керівника Львівської обласної прокуратури задоволено частково. Рішення Господарського суду Львівської області від 06.07.2023 і постанову Західного апеляційного господарського суду від 09.11.2023 у справі № 914/3386/22 скасовано. Справу № 914/3386/22 направлено на новий розгляд до Господарського суду Львівської області.
У вказаній постанові Верховний Суд зазначив про необхідність встановити віднесення будинку, розташованого за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Кримська, 47, саме до багатоквартирного (в якому розташовано три чи більше квартири, зареєстрованих як об`єкти права власності) на час відведення спірної земельної ділянки у власність ОСББ "Сріблисте" для обслуговування зазначеного будинку.
Також, судам необхідно спростувати доводи прокурора, про те, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на житловий будинок виникло у Полуситок О.Г. до прийняття оспорюваних у цій справі ухвал Львівської міськради, а підставою для державної реєстрації були: наказ № 182, виданий 07.05.2013 Департаментом житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, та акт приймання - передачі б/н від 07.02.2014.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду мотивовано тим, що земельна ділянка площею 0,1596 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0168) на АДРЕСА_1 передана у власність Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" з дотриманням положень статей 12, 42, 89, 122, 186 Земельного кодексу України, статті 382 Цивільного кодексу України, пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».
При цьому, судом не встановлено порушення права або інтересу територіальної громади міста Львова внаслідок передачі спірної земельної ділянки у власність ОСББ "Сріблисте", а оскаржувані ухвали не суперечать актам цивільного законодавства. Враховуючи встановлені обставини та положення законодавства, суд дійшов висновку, що задоволення позову у даній справі призведене до порушення права ОСББ, яке створене співласниками багатоквартирного будинку з метою реалізації їх права спільної сумісної власності, зокрема на земельну ділянку.
З долучених до матеріалів справи доказів судом встановлено, що будинок, розташований за адресою: Львівська обл., м. Львів, вул. Кримська, 47, належить до багатоквартирного у розумінні Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
На дату ухвалення рішення суду у даній справі ОСББ "Сріблисте" не ліквідоване та не перебуває у процесі припинення.
Щодо посилання прокурора на те, що на даний час житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 належить на праві власності Полуситок О.Г. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2338544446101), однак як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності за ОСОБА_1 зареєстроване 14.04.2021, тобто після ухвалення Львівською міською радою оскіржуваних рішень (20.07.2017 та 19.09.2019).
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу.
Першим заступником керівника Львівської обласної прокуратури подано апеляційну скаргу від 20.09.24 (вх. № ЗАГС 01-05/2657/24 від 23.09.24), в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 у даній справі скасувати повністю та прийняти нове рішення, яким у позовні вимоги задоволити.
Зокрема, скаржник зазначає, що судом неправильно застосовано норми статей 42, 89, 122 ЗК України, статей 369, 382, 385 ЦК України, статей 1, 4 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та статей 1, 4 "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
На переконання скаржника, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридична особа, що створена для сприяння співвласникам у використанні, управлінні і утриманні спільного майна, могла отримати земельну ділянку комунальної власності лише на праві постійного користування, а не у власність.
При цьому скаржник відзначає, що на час прийняття Львівською міськрадою спірних ухвал від 07.06.2018 № 3566 та від 19.09.2019 № 5551 порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність співвласникам багатоквартирних будинків не розроблений, а статтею 42 ЗК України та затвердженим Львівською міськрадою Тимчасовим порядком не передбачено передачі земельних ділянок у власність об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку.
Інші учасники справи не скористались своїм правом на подачу відзиву на апеляційну скаргу.
Процесуальні дії суду у справі.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.09.2024, вказану справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі головуючого судді (судді - доповідача) Галушко Н.А., суддів Орищин Г.В. та Желіка М.Б.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 30.09.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Першого заступника керівника Львівської обласної прокуратури від 20.09.24 (вх. № ЗАГС 01-05/2657/24 від 23.09.24) на рішення Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 у справі №914/3386/22, розгляд справи призначено на 29.10.2024.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 29.10.2024 у судовому засіданні оголошено перерву до 26.11.2024.
У судовому засіданні 26.11.2024 проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції.
Як правильно встановлено місцевим господарським судом та підтверджується матеріалами справи, розглянувши звернення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" від 30.08.2016 №01/08 (зареєстроване у Львівській міській раді 30.08.2016 за №2-20547/АП-24), керуючись ст.144 Конституції України, пп.34 п.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.12, 42, 120, 123 Земельного кодексу України, ухвалою Львівської міської ради від 20.07.2017 №2334 "Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Кримській, 47", міська рада ухвалила:
1. Надати об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1600 га на вул. Кримській, 47 в оренду для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови.
2. Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" після затвердження міською радою плану зонування Галицького району або детального плану території подати у встановленому порядку міській раді на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
3. Контроль за виконанням ухвали покласти на заступника міського голови з економічних питань та містобудування.
Відповідно до ухвали Львівської міської ради від 07.06.2018 №3566 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2334 "Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул.Кримській, 47", розглянувши звернення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" від 20.02.2018 №2/02 (зареєстроване у Львівській міській раді 20.02.2018 за №2-4784-24), беручи до уваги висновки постійної комісії з питань землекористування (витяг з протоколу №74 від 06.02.2018), постійної комісії архітектури, містобудування та охорони історичного середовища (витяг з протоколу №87 від 07.02.2018), керуючись ст.144 Конституції України, пп.34 п.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.12,42 Земельного кодексу України, міська рада ухвалила:
внести зміни до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2334 "Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Кримській, 47", виклавши пункт 1 у новій редакції:
"1. Надати об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1600 га на вул. Кримській, 47 у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови".
Відповідно до ухвали Львівської міської ради від 19.09.2019 №5551 "Про затвердження ОСББ "Сріблисте" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Кримській, 47", розглянувши звернення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" від 25.06.2019 №01 (зареєстроване у Львівській міській раді 25.06.2019 за №2-19476/АП-403), беручи до уваги ухвали міської ради від 20.07.2017 №2334 Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Кримській, 47" та від 13.07.2018 №3772 "Про затвердження Тимчасового порядку надання об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків земельних ділянок у постійне користування", керуючись ст.144 Конституції України, пп.34 п.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.12, 42, 122, 123 Земельного кодексу України, міська рада ухвалила:
1. Затвердити об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,1596 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0168) на вул. Кримській, 47 у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
2. Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте":
2.1. Забезпечити державну реєстрацію речового права на земельну ділянку відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
2.2. Дотримуватись правил:
2.2.1. Використання земель в охоронній зоні згідно з вимогами інженерних служб міста і не чинити перешкод при будівництві нових інженерних мереж.
2.2.2. Добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
2.3. Не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.
2.4. Використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням.
2.5. Здійснювати будівництво та реконструкцію при умові дотримання вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
3. Контроль за виконанням ухвали покласти на заступника міського голови з містобудування.
13.11.2019 державним реєстратором Чернівської сільської ради Мостиського району Львівської області проведена державна реєстрація та зареєстровано право приватної власності ОСББ "Сріблисте" на земельну ділянку площею 0.1596 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0168 за адресою: Львівська обл., м. Львів, вулиця Кримська, земельна ділянка 47 (цільове призначення: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; підстава для державної реєстрації: ухвала, серія та номер: 5551, видана 19.09.2019, видавник: Львівська міська рада; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1991670546101; номер запису про право власності / довірчої власності: 34730873.
За твердженням прокурора, прийняті Львівською міськрадою ухвали від 07.06.2018 № 3566 та від 19.09.2019 № 5551 є незаконними і підлягають скасуванню разом з державною реєстрацію права приватної власності ОСББ "Сріблисте" на спірну земельну ділянку. Наведені обставини і стали підставою для звернення прокурора з відповідним позовом до Господарського суду Львівської області.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 38 Земельного кодексу України передбачено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Згідно із частиною 2 статті 382 Цивільного кодексу України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Статтею 4 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.
Співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом (стаття 369 Цивільного кодексу України).
Відповідно до пункту "г" частини 2 статті 89 Земельного кодексу України, у спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки співвласників багатоквартирного будинку.
Згідно частини 2 статті 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
На час прийняття міською радою спірного рішення та станом на дату ухвалення рішення у даній справі Кабінетом Міністрів України не затверджений Порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку.
Втім, зі змісту вищенаведених норм законодавства вбачається, що земельна ділянка, на якій розташований багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія, фактично перебуває у спільній сумісній власності співласників багатоквартирного будинку, і така земельна ділянка в силу Закону безоплатно передається у власність співвласникам цієї земельної ділянки, як співласникам спільного майна багатоквартирного будинку, а відтак відсутність порядку (механізму) передачі земельної ділянки у власність не може свідчити про відсутність права спільної сумісної власності співласників багатоквартирного будинку на земельну ділянку.
Поряд з цим, для забезпечення прав співвласників, сприяння використанню власного майна та управління, утримання і використання спільного майна, співласники багатоквартирного будинку можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з метою реалізації їх права спільної сумісної власності через таке об`єднання.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (стаття 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку).
Об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами (стаття 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку).
Так, відповідно до пунктів 1, 5 частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку": багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку.
При цьому порядок створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та скликання і проведення установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку визначені у статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", відповідно до якої об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках).
На виконання вказівок Верховного Суду колегією суддів досліджується питання віднесення будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , саме до багатоквартирного (в якому розташовано три чи більше квартири, зареєстрованих як об`єкти права власності) на час відведення спірної земельної ділянки у власність ОСББ "Сріблисте" для обслуговування зазначеного будинку.
Дослідженням матеріалів справи встановлено, що з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підставою для державної реєстрації були: наказ № 182, виданий 07.05.2013 Департаментом житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, та акт приймання - передачі б/н від 07.02.2014 (наявні в матеріалах справи), згідно вказаної документації, а саме в акті-приймання передачі будинку АДРЕСА_1 вказано, що будинок передається у власність громадянам ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .. У вказаному акті у розділі І загальна характерника будинку у п.8 вказана кількість квартир АДРЕСА_2 , що спростовує доводи апеляційної скарги про відсутність у казаному будинку декількох квартир.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2338479546101 квартира АДРЕСА_3 належить на праві власності на підставі договору №6955 від 16.12.2004 ОСОБА_1 .
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 917151646101 квартира АДРЕСА_4 належала на праві спільної часткової власності ОСОБА_3 , в подальшому 04.02.2021 була подарована ОСОБА_1 .
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 937320946101 квартира №є3 належить на праві власності ОСОБА_1 з 01.02.2021 року на підставі договору купівлі-продажу №180.
14.04.2021 ОСОБА_1 об`єднано об`єкти нерухомого майна.
Отже, на момент передачі спірної земельної ділянки органом місцевого самоврядування для ОСББ «Сріблисте» у 2018 та 2019 роках вказаний житловий будинок був багатоквартирний, в якому є 3 квартири, що спростовує доводи прокурора наведені в апеляційній скарзі.
Згідно з частиною 4 статті 42 Земельного кодексу України, розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.
Документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель тощо (стаття 1 Закону України "Про землеустрій").
Одним із видів документації із землеустрою (землевпорядної документації) є проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (стаття 25 Закону України "Про землеустрій").
Відповідно до пункту 6 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою погоджуються та затверджуються в такому порядку, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Статтею 122 Земельного кодексу України визначено повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Так, відповідно до частини 1 вказаної статті, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Поряд з цим, відповідно до статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.
Ухвалою Львівської міської ради № 2334 від 20.07.2017 ОСББ «Сріблисте» надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою.
Ухвалою Львівської міської ради від 07.06.2018 №3566 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2334 "Про надання ОСББ "Сріблисте" дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул.Кримській, 47", надано об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1600 га на АДРЕСА_1 у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови".
Ухвалою Львівської міської ради від 19.09.2019 №5551 "Про затвердження ОСББ "Сріблисте" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Кримській, 47", затверджено об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,1596 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0168) на АДРЕСА_1 у власність для обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
13.11.2019 державним реєстратором Чернівської сільської ради Мостиського району Львівської області проведена державна реєстрація та зареєстровано право приватної власності ОСББ "Сріблисте" на земельну ділянку площею 0.1596 га кадастровий номер 4610136600:07:007:0168 за адресою: АДРЕСА_1 .
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що на момент відведення спірної земельної ділянки у власність ОСББ "Сріблисте" будинок відносився до багатоквартирного, оскільки у ньому було три квартири, дві належали ОСОБА_1 і одна ОСОБА_3 , а об`єднані вони були лише 14.04.2021.
Відтак, земельна ділянка площею 0,1596 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0168) на АДРЕСА_1 передана у власність Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Сріблисте" з дотриманням положень статей 12, 42, 89, 122, 186 Земельного кодексу України, статті 382 Цивільного кодексу України, пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Захист права власності гарантовано Першим протоколом до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до статті 1 якого передбачено право кожної фізичної або юридичної особи мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Попередні положення, однак, ніяким чином не обмежують право держави запроваджувати такі закони, які на її думку необхідні для здійснення контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків або інших зборів чи штрафів.
Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) будь-яке втручання у права особи передбачає необхідність сукупності таких умов: втручання повинне здійснюватися "згідно із законом", воно повинне мати "легітимну мету" та бути "необхідним у демократичному суспільстві". Якраз "необхідність у демократичному суспільстві" і містить у собі конкуруючий приватний інтерес; зумовлюється причинами, що виправдовують втручання, які, у свою чергу, мають бути "відповідними і достатніми", для такого втручання має бути "нагальна суспільна потреба", а втручання - пропорційним легітимній меті.
Захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду відповідно до частини першої статті 16 ЦК України.
При цьому, суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (частина перша статті 21 ЦК України).
Суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків про те, що не встановлено порушення права або інтересу територіальної громади міста Львова внаслідок передачі спірної земельної ділянки у власність ОСББ "Сріблисте", а оскаржувані ухвали не суперечать актам цивільного законодавства.
Таким чином, доводи наведені скаржником в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду першої інстанції.
Пунктами 1, 3 частини 1 статті 129 Конституції України одними з основних засад судочинства визначені рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ст.73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обгрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно із п.1 ст.76 ГПК України суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
У рішеннях Європейського суду з прав людини у справах «Ryabykh v.Russia» від 24.07.2003 року, «Svitlana Naumenko v. Ukraine» від 09.11.2014 року зазначено, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване частиною 1 статті 6 Конвенції, повинно тлумачитись у світлі Преамбули Конвенції, яка проголошує верховенство права спільною спадщиною Високих Договірних Сторін.
Обов`язок судів обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, остаточне від 10.05.2011).
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 у даній справі відповідає матеріалам справи, ґрунтується на вимогах чинного законодавства, прийняте з дотриманням норм процесуального та правильним застосуванням норм матеріального права, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення немає.
Відповідно до ст.129 ГПК України судовий збір за перегляд рішення в апеляційному порядку покладається на скаржника.
Керуючись ст.ст. 129, 236, 269, 270, 275, 276, 281, 282, 284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Першого заступника керівника Львівської обласної прокуратури від 20.09.24 (вх. № ЗАГС 01-05/2657/24 від 23.09.24) залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду Львівської області від 02.09.2024 у справі №914/3386/22 залишити без змін.
3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.
4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбачені ст.ст.287-288 ГПК України.
5.Справу повернути до Господарського суду Львівської області.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Повний текст постанови складено 06.12.2024.
Головуючий суддяГалушко Н.А.
суддяЖелік М.Б.
суддяОрищин Г.В.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123577404 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Галушко Наталія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні