Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 грудня 2024 року Справа№200/6408/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Ушенка С.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; юридична адреса: 85000, Донецька область, Покровський район, місто Добропілля, вулиця Першотравнева, б. 54-а) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, в якому просить:
- визнати протиправними дії ненарахування і невиплати додаткової винагороди у розмірі 30000 грн. щомісячно за період служби з 24.02.2022 по 04.07.2024 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 та винагороди за участь в антитерористичній операції за період служби з 31.01.2015 по 21.01.2016 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №24, Порядку №49 та Наказу №385;
- зобов`язати нарахувати і виплатити додаткову винагороду у розмірі 30000 грн. щомісячно за період служби з 24.02.2022 по 04.07.2024 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 та винагороду за участь в антитерористичній операції за період служби з 31.01.2015 по 21.01.2016 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №24, Порядку №49 та Наказу №385.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач проходив службу в МВС України, МНС України, ДСНС України в Донецькій області з 15.07.1999 по 04.07.2024 та відповідно до наказу Головного управління ДСНС України в Донецькій області №571 від 04.07.2024 «Про звільнення зі служби цивільного захисту, кадрові питання» був звільнений зі служби цивільного захисту за пунктами 170, 183, 186-1, 176 підпунктом «9» (за згодою сторін). У спірному періоді з 24.02.2022 по 04.07.2024 безпосередньо проходив службу у містахЧасів Яр та Костянтинівка Донецької області, а тому вважає, що набув право на отримання додаткової винагороди у розмірі 30000,00 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».
Крім того вважає, що у період з 31.01.2015 по 21.01.2016 відповідно до Постанови №24, Порядку №49 та Наказу №385 йому мала бути нарахована та виплачена винагорода за весь час безпосередньої участі в антитерористичній операції згідно з наказами Першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника АТО на території Донецької та Луганської областей). Втім, таку винагороду позивачу не було виплачено, що, на його думку, свідчить про допущення відповідачем протиправних дій, які виявилися у ненарахуванні і невиплаті додаткової винагороди та винагороди за участь в антитерористичній операції.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2024 року у справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В матеріалах справи наявний відзив Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області вмотивований тим, що особовий склад Головного управління та підпорядкованих підрозділів був залучений до участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на підставі наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 31.07.2015 №0161т «Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом». Таким чином, сили та засоби Головного управління були залучені до АТО з 22.07.2015.
Зазначено, що у відповідності до наказів 8 державного пожежно-рятувального загону Головного управління «Про виплату винагороди за АТО» за липень, серпень, вересень, жовтень, листопад 2015 року та січень 2016 року позивачу було виплачено грошову винагороду за участь в АТО.
Водночас, Головне управління повідомило, що згідно наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №578/5 «Про затвердження Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів» наряди на службу, книги служби, акти про пожежу, рапорти не є документами тривалого зберігання та зберігаються не більше 5 років. Таким чином, надати запитувані судом документи за період виконання позивачем з 31.01.2015 по 21.01.2016 завдань у районах проведення АТО не є можливим у зв`язку із закінченням терміну їх зберігання.
Також відповідач зазначає, що у період з 24.02.2022 по 31.01.2023 додаткова винагорода на період дії воєнного стану особам рядового і начальницького складу Державної служби України з надзвичайних ситуацій згідно постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», в редакції, яка була чинна у вищезазначений період, виплачувалась у розмірі 30000 гривень щомісячно. Виплата такої додаткової винагороди здійснювалась на підставі наказів командирів (начальників).
Надалі, відповідно до пункту 2-1 Постанови № 68, в редакції Постанови КМУ №43 від 20.01.2023, з метою визначення порядку та умов виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, наказом МВС України від 26.01.2023 №35 затверджено Порядок та умови виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту. Цей наказ набрав чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з 01.02.2023.
У відповідності з наказами Головного управління про тимчасове підпорядкування від 07.07.2022 №322 о/с, від 31.08.2023 №405-НК/50 та від 05.09.2023 №413-НК/50 позивач у період з 07.07.2022 по 31.08.2023 включно перебував у тимчасовому підпорядкуванні начальника Головного управління ДСНС України у Полтавської області та проходив службу на території Полтавської області. Полтавська область не входить до переліку територій, визначених підпунктом 2 пункту 2 Порядку №35, де за проходження служби (виконання обов`язків) передбачена виплата додаткової винагороди у розмірі до 30000 грн. пропорційно в розрахунку на місяць. Позивач прибув за місцем тимчасової дислокації 76 ДПРЧ 8 ДПРЗ Головного управління (Донецька область) з 01.09.2023.
На думку відповідача, за спірний період додаткова винагорода під час дії воєнного стану, передбачена Постановою №168, та винагорода за участь в антитерористичній операції, передбачена Постановою №24, позивачу виплачена у повному обсязі.
Справу розглянуто поза датою, визначеною в ухвалі суду від 27 вересня 2024 року, з огляду на введення в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який, наразі, триває.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Згідно записів в трудовій книжці серії НОМЕР_2 від 08.07.1994 позивач проходив службу в МВС України, МНС України, ДСНС України в Донецькій області з 15.07.1999 по 04.07.2024 та відповідно до наказу Головного управління ДСНС України в Донецькій області №571 від 04.07.2024 «Про звільнення зі служби цивільного захисту, кадрові питання» був звільнений зі служби цивільного захисту за пунктами 170, 183, 186-1, 176 підпунктом «9» (за згодою сторін).
Наказом Головного управління ДСНС України в Донецькій області № 51о/с від 04.07.2024 «про кадрові питання» сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 знято з усіх видів забезпечення та виключено з кадрів ДСНС України 04 липня 2024 року.
Зазначено, що згідно наказу начальника 16 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 19.01.2024 №49 «Про преміювання особового складу та працівників 16 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області у 2024 році» виплатити сержанту служби цивільного захисту ОСОБА_1 премію за червень та липень 2024 року (з 01.07.07.2024 по 04.07.2024) у розмірі 397 відсотків посадового окладу. Підстава: наказ Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 04.07.2024 №571, рапорт ОСОБА_1 , військовий квиток НОМЕР_3 , виданий Артемівським ОМВК Донецької області 21.12.1994.
Відповідно до пункту 153 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, наказу МВС України від 20.07.2018 №623 «Про затвердження Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту» відрахувати з грошового забезпечення за 22 дні щорічної основної відпустки, що були використані в рахунок тієї частини календарного року, а саме 2024 року, яка залишилася після звільнення сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 . Підстава: наказ Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 04.07.2024 №571.
На виконання Указу Президента України від 24 лютого 2022р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (термін дії якого продовжений відповідними Указами Президента України), статті 115 Кодексу цивільного захисту України, постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022р. №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (зі змінами), наказу МВС України від 26.01.2023 №35 «Про затвердження Порядку та умов виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 січня 2023 року за №197/39253, виплатити додаткову винагороди з розрахунку до 30 тисяч гривень з 01 липня по 04 липня 2024 року сержанту служби цивільного захисту ОСОБА_1 у розмірі 2903,23 грн. Підстава: подання 16 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Донецькій області «Про виплату особам рядового і начальницькою складу додаткової нагороди за липень 2024 року».
03.08.2024позивачзвернувся до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області із заявою про виплату йому додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», та надбавки за участь в антитерористичній операції, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2015 року №24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій».
Листом від 14.08.2024 ГУ ДСНС в Донецькій області повідомило позивача, що його заяву від 03.08.2024 щодо надання інформації про грошове забезпечення було перенаправлено для подальшого відпрацювання до 8 та 16 державних пожежно-рятувальних загонів Головного управління, про що на його адресу цими підрозділами буде направлена відповідь.
03.09.2024 8 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління ДСНС України у Донецькій області, розглянувши заяву позивача від 03.08.2024, повідомив, що здійснити нарахування та виплату додаткової винагороди і надбавки за участь в АТО немає юридичних підстав.
16 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління ДСНС України у Донецькій області листом від 26.08.2024 №50 0016 03-965 повідомив, що всі нарахування відображені у грошовому атестаті за №50 0016 03-802, який видано нарочно 19.07.2024.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 101 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) передбачено, що служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Згідно ч. 5 ст. 99 КЦЗ України трудові відносини працівників, а також відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, в органах та підрозділах цивільного захисту регулюються законодавством про працю, державну службу та укладеними трудовими договорами (контрактами).
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 125 КЦЗ України держава гарантує достатнє грошове забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту з метою створення умов для належного та сумлінного виконання ними службових обов`язків. Розміри, порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» прийнята Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 №623 (далі - Інструкція №623).
Згідно п. 3 розділу І Інструкції №623 грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають посади осіб рядового і начальницького складу, передбачені штатами в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій, її територіальних органах та підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, закладах освіти, наукових установах та інших підрозділах, в яких особи рядового і начальницького складу проходять службу цивільного захисту (п. 4 розділу І Інструкції №623).
Таким чином, до складових грошового забезпечення військовослужбовців служби цивільного захисту відносяться, зокрема, щомісячні доплати.
Щодо позовних вимог про нарахування i виплату позивачу додаткової винагороди у розмірі 30000,00 грн. щомісячно за період служби з 24.02.2022 по 04.07.2024, суд зазначає таке.
24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05:30 год. 24.02.2022 строком на 30 діб, дія якого в подальшому була неодноразово продовжена та наразі триває.
Пунктом 4 зазначеного Указу Президента України визначено Кабінету Міністрів України невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію, яка проводиться на всій території України.
Пунктом 6 цього Указу Кабінету Міністрів України визначено забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
На виконання указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69/2022 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (надалі - Постанова №168), в пункті 1 якої установив, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
З метою врегулювання виплати особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту вищезазначеної додаткової винагороди окремим дорученням Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій «Про виплату додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту» від 22.03.2022 №021-01-одппч керівникам органів і підрозділів цивільного захисту доручено здійснювати нарахування та виплату додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, з урахуванням Методичних рекомендацій щодо виплати додаткової винагороди особам рядового і начальницького складу у період дії воєнного стану (далі Методичні рекомендації №021-01-одппч).
Згідно п. 4 Методичних рекомендацій №021-01-одппч додаткова винагорода у розмірі 30000,00 грн. не виплачувалась особам, зокрема, які перебували у відпустках.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793, яка набрала чинності 19.07.2022, внесені зміни зокрема до пункту 1 постанови КМУ №168: в абзаці першому слова і цифри «додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно» змінено словами і цифрами «додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць».
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.01.2023 №35«Про затвердження Порядку та умов виплати особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту додаткової винагороди на період воєнного стану та особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду)» (далі - Порядок №35) визначено процедуру здійснення виплати винагород, передбачених пунктами 1-12постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», а саме визначено порядок, умови та розміри виплати додаткової винагороди на період воєнного стану особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, а також особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) курсантам закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління ДСНС.
В пункті 2 Порядку №35 зазначено: на період дії воєнного стану додаткова винагорода виплачується в розмірах:
1) до 10000 гривень - особам, крім тих, що визначені в підпункті 2 цього пункту, - пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які залучені до виконання завдань з ліквідації наслідків актів збройної агресії (ракетних ударів та/або ударів безпілотних літальних апаратів) (далі - завдання), на територіях, які не віднесені до районів ведення бойових дій, розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 30000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі у виконанні таких завдань;
2) до 30000 гривень - особам, які проходять службу (виконують обов`язки) на територіях Харківської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, Нікопольської, Марганецької міських, Червоногригорівської селищної, Покровської, Мирівської сільських територіальних громад Нікопольського району, Зеленодольської міської, Грушівської сільської територіальних громад Криворізького району Дніпропетровської області, Новопавлівської, Великомихайлівської сільських, Покровської селищної територіальних громад Синельниківського району Дніпропетровської області, Очаківської міської, Куцурубської сільської територіальних громад Миколаївського району Миколаївської області, Сновської, Корюківської міських територіальних громад Корюківського району, Семенівської та Новгород-Сіверської міських територіальних громад Новгород-Сіверського району, Городнянської міської територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області, Середино-Будської, Дружбівської, Глухівської міських, Зноб-Новгородської, Свеської, Есманьської, Шалигинської селищних територіальних громад Шосткинського району, Путивльської міської, Новослобідської сільської територіальних громад Конотопського району, Білопільської міської, Краснопільської, Хотінської селищних, Миропільської, Юнаківської сільських територіальних громад Сумського району, Великописарівської селищної територіальної громади Охтирського району Сумської області пропорційно в розрахунку на місяць.
Відповідно до п. 9 Порядку №35 додаткова винагорода виплачується особам, які займають посади, передбачені штатами в органах (підрозділах) ДСНС та приступили до виконання обов`язків за цими посадами. Виплата додаткової винагороди здійснюється особам за поданням відповідних керівників (начальників) на підставі наказів керівників (начальників) органів (підрозділів) ДСНС, а керівникам (начальникам) органів (підрозділів) ДСНС - за поданням заступників Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій відповідно до розподілу обов`язків на підставі наказу Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Згідно п. 13 Порядку №35 додаткова винагорода не виплачується особам, які зокрема перебувають у відпустках та які звільнені від виконання службових обов`язків за посадою у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю - за період тимчасової непрацездатності.
Так, з матеріалів справи судом встановлено, що відповідно до наказів 8 державного пожежно-рятувального загону Головного управління про виплату винагороди за забезпечення здійснення ЗНБО у 2022 році позивачу здійснено нарахування та виплату з розрахунку 30000,00 грн. на місяць, а саме:
З 24.02.2022 по 25.03.2022 29550,69 грн. (наказ від 22.03.2022 №44);
За 5 днів лютого 2022 року 30000,00 : 28 х 5 = 5357,14 грн.;
За 25 днів березня 2022 року 30000,00 : 31 х 25 = 24193,55 грн., з 26.03.2022 по 24.04.2022 29806,45 грн. (наказ від 16.04.2022 №56);
За 6 днів березня 2022 року 30000,00 : 31 х 6 = 5806,45 грн.;
За 24 дні квітня 2022 року 30000,00 : 30 х 24 = 24000,00 грн.;
З 25.04.2022 по 24.05.2022 29225,81 грн. (наказ від 16.05.2022 №67);
За 6 днів квітня 2022 року 30000,00 : 30 х 6 = 6000,00 грн.;
За 24 дня травня 2022 року 30000,00 : 31 х 24 = 23225,80 грн.;
З 25.05.2022 по 23.06.2022 29774,19 грн. (наказ від 27.06.2022 №88);
За 7 днів травня 2022 року 30000,00 : 31 х 7 = 6774,42 грн.;
За 23 дні червня 2022 року 30000,00 : 30 х 23 = 23000,00 грн.;
З 24.06.2022 по 31.07.2022 37000,00 грн. (наказ від 22.08.2022 №116);
За 7 днів червня 2022 року 30000,00 : 30 х 5 = 7000,00 грн.;
За 31 день липня 2022 року 30000,00 : 31 х 31 = 30000,00 грн.;
З 01.08.2022 по 31.08.2022 30000,00 грн. (наказ від 23.09.2022 №135);
З 01.09.2022 по 30.09.2022 30000,00 грн. (наказ від 13.10.2022 №144);
З 01.10.2022 по 31.10.2022 15483,87 грн. (наказ від 16.11.2022 №162);
За 16 днів жовтня 2022 року (відпустка 15 к.д. наказ від 27.09.2022 №97)
30000,00 : 31 х 16 = 15483,87 грн.;
З 01.11.2022 по 30.11.2022 30000,00 грн. (наказ від 23.12.2022 №176);
З 01.12.2022 по 31.12.2022 30000,00 грн. (наказ від 23.12.2022 №178).
Здійснення нарахування і виплати вищезазначених грошових коштів позивачу підтверджується довідкою про щомісячні види грошового забезпечення ОСОБА_1 від 08.10.2024 №08/04/628.
У відповідності до наказів Головного управління про тимчасове підпорядкування від 07.07.2022 №322 о/с, від 31.08.2023 №405-НК/50 та від 05.09.2023 №413-НК/50 позивач у період з 07.07.2022 по 31.08.2023 включно перебував у тимчасовому підпорядкуванні начальника Головного управління ДСНС України у Полтавській області.
Таким чином, за період з лютого 2023 по квітень 2024 роки згідно подань та наказів 8 державного пожежно-рятувального загону Головного управління про виплату винагороди за забезпечення здійснення ЗНБО у 2023 році позивачу здійснено нарахування та виплату з розрахунку до 10000,00 грн. та до 300000,00 грн. на місяць, а саме:
З 01.01.2023 по 31.01.2023 15483,87 грн. (наказ від 22.02.2023 №22);
За 16 днів січня 2023 року (15 к.д. відпустки, наказ від 23.12.2022 №145)
30000,00 : 31 х 16 = 15483,87 грн.;
З 01.02.2023 по 28.02.2023 10000,00 грн. (наказ від 13.03.2023 №32);
З 01.03.2023 по 31.03.2023 10000,00 грн. (наказ від 20.04.2023 №44);
З 01.04.2023 по 30.04.2023 10000,00 грн. (наказ від 15.05.2023 №50);
З 01.05.2023 по 31.05.2023 10000,00 грн. (наказ від 12.06.2023 №60);
З 01.06.2023 по 30.06.2023 10000,00 грн. (наказ від 17.07.2023 №71);
З 01.07.2023 по 31.07.2023 5161,29 грн. (наказ від 17.08.2023 №83);
За 16 днів липня 2023 року (15 к.д. відпустки, наказ від 22.06.2023 №86)
10000,00 : 31 х 16 = 5161,29 грн.;
З 01.08.2023 по 31.08.2023 10000,00 грн. (наказ від 19.09.2023 №99);
З 01.09.2023 по 30.09.2023 37000,00 грн. (наказ від 16.10.2023 №110);
З 01.10.2023 по 31.10.2023 5161,29 грн. (наказ від 15.11.2023 №119);
За 16 днів жовтня 2023 року (15 к.д. відпустки, наказ від 25.09.2023 №143)
10000,00 : 31 х 16 = 5161,29 грн.;
З 17.10.2023 згідно наказу від 16.10.2023 №488-НК/50 перебував у тимчасовому підпорядкуванні начальника Головного управління ДСНС України у Полтавській області;
З 01.11.2023 по 30.11.2023 10000,00 грн. (наказ від 15.12.2023 №130);
З 01.12.2023 по 31.12.2023 10000,00 грн. (наказ від 16.01.2024 №12).
Здійснення нарахування і виплати вищезазначених грошових коштів позивачу підтверджується довідкою про щомісячні види грошового забезпечення ОСОБА_1 від 08.10.2024 №08/04/629.
Надалі, згідно наказів про тимчасове підпорядкування від 02.01.2024 №6 та від 04.01.2024 №15 позивач прибув за місцем тимчасової дислокації 76 ДПРЧ 8 ДПРЗ Головного управління (Донецька область) з 04.01.2024.
Таким чином, 8 державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління позивачеві виплачено додаткову винагороду за період дії воєнного стану з 01.01.2024 по день звільнення (26.04.2024) включно:
З 01.01.2024 по 31.01.2024 28064,52 грн. (наказ від 18.02.2024 №36);
За 3 дні січня 2024 року (в Донецькій області з 04.01.2024, наказ від 04.01.2024 №15) 10000,00 : 31 х 3 = 967,74 грн.;
За 28 днів січня 2024 року 30000,00 : 31 х 28 = 27096,77 грн.;
З 01.02.2024 по 29.02.2024 4827,59 грн. (наказ від 15.03.2024 №46);
За 14 днів лютого 2024 року (15 к.д. відпустки, наказ від 30.01.2024 №11) 10000,00:29 х 14 = 4827,59 грн.;
З 19.02.2024 згідно наказу від 20.02.2024 №163 перебував у тимчасовому підпорядкуванні начальника Головного управління ДСНС України у Полтавській області;
З 01.03.2024 по 31.03.2024 9354,84 грн. (наказ від 12.04.2024 №61);
За 29 днів березня 2024 року (в Донецькій області з 29.03.2024, наказ від 01.04.2024 №284) 10000,00 : 31 х 29 = 9354,84 грн.;
З 30.03.2024 по 25.04.2024 лікарняний (накази від 30.03.2024 №38 та від 29.04.2024 №45);
26.04.2024 позивач по закінченню лікарняного був звільнений (наказ від 26.04.2024 №65) 10000,00 : 30 х 1 = 333,33 грн.
З 27.04.2024 згідно наказу Головного управління про звільнення, призначення осіб начальницького складу від 27.03.2024 №272 та наказу від 27.04.2024 №34 о/с позивача призначено пожежним-рятувальником 41 державної пожежно-рятувальної частини 16 державного пожежно-рятувального загону Головного управління.
З 28.04.2024 по 27.05.2024 позивач перебував у щорічній відпустці за 2024 рік (витяг з наказу від 24.04.2024 №41 к).
З 28.05.2024 по 10.06.2024 позивач перебував у додатковій відпустці УБД за 2024 рік (витяг з наказу від 22.05.2024 №51 к).
З 10.06.2024 по 01.07.2024 позивач перебував на лікарняному (копії витягів від 16.06.2024 №59 к та від 02.07.2024 №75 к) та надалі 04.07.2024 звільнений зі служби цивільного захисту (витяг з наказу від 04.07.2024 №571 та копія наказу від 04.07.2024 №51 о/с).
Таким чином, з огляду на вищезазначені періоди, позивачу у липні 2024 року було виплачено додаткову винагороду на період дії воєнного стану за 3 календарні дні, у розмірі 30000,00 : 31 х 3 = 2903,23 грн.
Таким чином, враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позивач у спірний період часу отримував додаткову винагороду відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168.
Суд наголошує, що позивач, звертаючись до суду з даним позовом, не надав жодних доказів в обґрунтування позовних вимог щодо невиплати йому відповідачем у спірний період додаткової винагороди.
Окрім того, слід зауважити, що Верховний Суд у рішенні від 06.04.2023 у справі №260/3564/22 дійшов висновку, що зміст внесених Постановою №793 змін до Постанови №168 в частині визначення розміру додаткової винагороди «до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць» замість «30000 гривень щомісячно» не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом «пропорційність» із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.
З огляду на вищенаведене суд вважає, що у задоволенні позовних вимог в частинівизнання протиправними дій щодо ненарахування і невиплати додаткової винагороди у розмірі 30000 грн. щомісячно за період служби з 24.02.2022 по 04.07.2024 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 та зобов`язання нарахувати і виплати додаткову винагороду у розмірі 30000 грн. щомісячно за період служби з 24.02.2022 по 04.07.2024 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №168 слід відмовити.
Стосовно позовних вимог щодо нарахування i виплати позивачу надбавки за участь в АТО за період служби з 31.01.2015 по 21.01.2016, суд зазначає наступне.
Як вбачається з послужного списку ОСОБА_1 № НОМЕР_1 , позивач у спірний період з 31.01.2015 по 21.01.2016 проходив службу цивільного захисту у 8 державному пожежно-рятувальному загоні Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.
Законом України від 20 березня 2003 року №638-VI «Про боротьбу з тероризмом»(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №638-VI) встановлено, що антитерористична операція - комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичної діяльності.
Відповідно до статті 4 зазначеного Закону, суб`єктами, які безпосередньо здійснюють боротьбу з тероризмом у межах своєї компетенції, є, зокрема, Міністерство внутрішніх справ України.
Згідно з частиною 2 статті 5 Закону №638-VI Міністерство внутрішніх справ України здійснює боротьбу з тероризмом шляхом запобігання, виявлення та припинення злочинів, вчинених з терористичною метою, розслідування яких віднесене законодавством України до компетенції органів внутрішніх справ; надає Антитерористичному центру при Службі безпеки України необхідні сили і засоби; забезпечує їх ефективне використання під час проведення антитерористичних операцій.
За статтею 13 Закону №638-VI при проведенні антитерористичної операції використовуються сили і засоби (особовий склад, спеціалісти, зброя, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв`язку, інші матеріально-технічні засоби) суб`єктів боротьби з тероризмом, а також підприємств, установ, організацій, які залучаються до участі в антитерористичній операції, в порядку, визначеному згідно Положенням, зазначеним у частині другій статті 12 цього Закону. Покриття витрат та відшкодування збитків, що виникли у зв`язку із проведенням антитерористичної операції, здійснюються згідно з законодавством.
На підставі наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 31.07.2015 №0161т «Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом» особовий склад Головного управління та підпорядкованих підрозділів був залучений до участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції (далі - АТО). Таким чином, сили та засоби Головного управління ДСНС у Донецькій області були залучені до АТО з 22.07.2015.
Виплата винагороди за участь в антитерористичній операції та її розмір установленіпостановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 №24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій»(далі - Постанова №24), відповідно до пункту 1 якої така винагорода виплачується в особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.
Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць. У разі коли військовослужбовець, особа рядового або начальницького складу, що брали безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця, розмір винагороди визначається пропорційно дням участі виходячи з її розміру, що становить не менш як 3000 гривень.
На виконання пункту 4 Постанови №24 Міністерством оборони України видано наказ від 02.02.2015 №49, яким затверджено Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду(далі - Порядок №49).
Відповідно до пункту 4 Порядку №49 виплата винагород та додаткових винагород здійснюється військовослужбовцям за місцем проходження служби на підставі наказів командирів (начальників) органів військового управління (військових частин, закладів, установ, організацій), керівництва військових формувань та органів державної влади. Командирам (начальникам) військових частин (закладів, установ, організацій) - наказами вищих командирів (начальників, керівників).
Розділом ІІ Порядку №49 визначено механізм та умови виплати винагороди військовослужбовцям (крім резервістів) за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи в АТО, інших заходах в умовах особливого періоду.
Так, військовослужбовцям (крім резервістів) у період мобілізації (у тому числі часткової) або з моменту введення воєнного стану та до дати завершення демобілізації або закінчення (скасування) воєнного стану, у період проведення АТО за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи АТО, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об`єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою виплачується винагорода у розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення.
Розмір винагороди визначається, виходячи з розміру посадового окладу (у тому числі посадового окладу за посадою, до тимчасового виконання обов`язків (завдань) за якою допущено військовослужбовця), окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії, та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць. У разі участі у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця розмір винагороди визначається пропорційно дням участі, виходячи з її розміру, що становить не менш як 3 тис. гривень.
Винагорода виплачується за час, обрахований з дня фактичного початку участі військовослужбовців (крім резервістів) у заходах, зазначених у пункті 1 цього розділу, до дня завершення такої участі, про що зазначається у відповідних наказах командирів (штабу АТО).
Винагорода виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва).
Військовослужбовці вважаються такими, що беруть безпосередню участь в АТО, у разі одночасного дотримання таких умов: (1) залучені до проведення АТО; (2) перебувають у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва штабу АТО (крім військовослужбовців військових прокуратур та розвідувальних органів України); (3) перебувають у районі проведення АТО.
З аналізу зазначених норм слідує, що винагорода за участь в антитерористичній операції є додатковою виплатою військовослужбовцям, яких залучено до участі у ній. При цьому, виплата винагороди залежить від певних умов та лише в означений період, а також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні після отриманих у такий період поранень (контузії, травми, каліцтва). Тобто, така виплата не є постійною і не має систематичного характеру, а її розмір залежить як від днів участі в антитерористичній операції, так і від виконаних завдань, що визначається наказом командира.
Разом з тим, позивач посилається на наказ МВС України від 17.05.2016 №385 «Про затвердження Інструкції про порядок та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях чи в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду» (далі Наказ №385), який не діяв з 31.01.2015 по 21.01.2016 та не має зворотної дії у часі.
Крім того, заявлений позивачем перелік документів згідно Наказу №385, який на його думку має підтвердити участь в АТО (затверджені наряди на службу позивача, записи з книги служби; накази про залучення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт за участю позивача; акти про пожежу за участю позивача; рапорти керівників робіт (старшої посадової особи) про виконання позивачем завдань чи участь його у заходах в районі проведення АТО; інші документи, які підтверджують факт залучення позивача до виконання завдань у районі проведення АТО (подання керівників, накази, розпорядження), також не діяв у період з 31.01.2015 по 21.01.2016.
Отже, винагорода за участь в АТО виплачувалась у зазначений позивачем період згідно п. 3 та п. 5 Порядку №49, тобто на підставі наказів керівництва штабу АТО, наказів підпорядкування керівництву штабу АТО та з урахуванням наказу керівника АТЦ при СБУ від 07.10.2014 №33/6/а «Про визначення районів проведення АТО та термінів її проведення».
Виконання позивачем своїх посадових обов`язків в зоні АТО під час її проведення не свідчить про те, що він брав участь у заходах протидії терористичній діяльності, які координуються оперативним штабом з управління антитерористичною операцією.
Крім того, посилання позивача на посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_4 від 15.11.2019 не є беззаперечним доказом його участі кожного дня в АТО у заявлений позивачем період з 31.01.2015 по 21.01.2016.
Так, довідкою №08/04/621 від 08 жовтня 2024 року підтверджується нарахування та виплата позивачу винагороди за безпосередню участь в АТО:
в листопаді 2015 року у розмірі 387,76 грн., за період з 22.07.2015 по 31.07.2015 (10 днів) у розмірі 290,37 грн., з 01.08.2015 по 06.08.2015 (6 днів) у розмірі 96,79 грн. (наказ 8 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17 листопада 2015 року №169);
в грудні 2015 року у розмірі 500,00 грн., за період з 07.09.2015 по 30.09.2015 (24 дні) у розмірі 290,37 грн. (наказ 8 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17 грудня 2015 року №188);
Крім того, довідкою №08/04/622 від 08 жовтня 2024 року підтверджується нарахування та виплата позивачу винагороди за безпосередню участь в АТО:
в лютому 2016 року в сумі 774,31 грн. за період з 01.10.2015 по 31.10.2015 (31 день) (наказ 8 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17 лютого 2016 року №34);
в березні 2016 року в сумі 677,00 грн. за період з 01.11.2015 по 30.11.2015 (30 днів), в сумі 766,00 грн. за період з 01.12.2015 по 31.12.2015 (31 день), в сумі 573,00 грн. за період з 01.01.2016 по 19.01.2016 (19 днів) (наказ 8 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 15 березня 2016 року №48);
в липні 2016 року в сумі 232,00 грн. за період з 20.01.2016 по 31.01.2016 (12 днів), в сумі 331,00 грн. з 01.02.2016 по 11.02.2016, з 20.02.2016 по 29.02.2016 (21 день), в сумі 619,00 грн. з 01.03.2016 по 31.03.2016 (31 день) (наказ 8 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області від 15 липня 2016 року №135);
в серпні 2016 року в сумі 560,00 грн., у вересні 2016 року в сумі 387, 00 грн., у жовтні 2016 року в сумі 581,00 грн., в листопаді 2016 року в сумі 619,00 грн.
Отже, матеріалами справи підтверджено нарахування та виплату позивачу винагороди за безпосередню участь в АТО згідно відповідних наказів Головного управління МВС України в Донецькій області.
При цьому, матеріали справи не містять документального підтвердження та будь-яких інших доказів участі позивача у заходах, зазначених у п. 1 додатку № 1 до постанови КМУ від 31 січня 2015 року №24, за які передбачено виплату винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції в іншій період.
Враховуючи відсутність інших доказів в підтвердження доводів позивача про його постійну безпосередню участь в антитерористичній операції в період з квітня 2014 року по листопад2015 року, а також беручи до уваги те, що виконання службових обов`язків в містах, які відносяться до зони проведення АТО, не свідчить про виконання позивачем конкретних завдань, пов`язаних з його безпосередньою участю в проведенні АТО, суд дійшов висновку про необхідність відмови позивачу у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 30 січня 2019 року у справі№805/4523/16-а, від 10 травня 2019рокуу справі №805/416/16-а, від 20 грудня 2019 року у справі №360/3453/19, висновок якого суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин (частина 5статті 242 КАС України).
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994, серія A, N303-A, п.29).
Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 139 КАС України судом не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 139, 241-246, 255, 258, 293-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; юридична адреса: 85000, Донецька область, Покровський район, місто Добропілля, вулиця Першотравнева, б. 54-а) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 6 грудня 2024 року.
Суддя С.В. Ушенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123579538 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Ушенко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні