Рішення
від 06.12.2024 по справі 420/31102/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/31102/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тарасишиної О.М., за участю секретаря судового засідання Волошиної Ю.С., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси Одеської області (місцезнаходження: 65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, буд. 89; код ЄДРПОУ 0352855224) до Одеської міської ради (місцезнаходження: 65004, м. Одеса, пл. Думська, буд. 1; код ЄДРПОУ 26597691), Департаменту освіти та науки Одеської міської ради (місцезнаходження: 65039, м. Одеса, вул. Канатна,134, код ЄДРПОУ 02145398), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №293 ОМР (місцезнаходження: 65069, м. Одеса, вул. Марсельська, 24-а; код ЄДРПОУ 26343329), Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №268 ОМР (місцезнаходження: 65123, м. Одеса, вул. Висоцького, 14; код ЄДРПОУ 26389691), Комунальна установа Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Пересипського району м. Одеси (місцезнаходження: 65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 99, код ЄДРПОУ 40703235) про визнання протиправною бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №293 ОМР, Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №268 ОМР та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла позовна заява Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси Одеської області до Одеської міської ради, Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №293 ОМР, Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №268 ОМР, Комунальна установа Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Пересипського району м. Одеси, в якій позивач, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради відносно не вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради;

зобов`язати Одеську міську раду вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради;

визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти та науки Одеської міської ради відносно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради;

зобов`язати Департамент освіти та науки вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок»№ 268 Одеської міської ради.

Ухвалою від 07.10.2024 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

10.10.2024 року (вх. №ЕС/51793/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на позов.

14.10.2024 року (вх. №ЕС/52686/24) представником третьої особи до канцелярії суду подані письмові пояснення.

15.10.2024 року (вх. №ЕС/53282/24) представником позивача до канцелярії суду подано відповідь на відзив.

16.10.2024 року (вх. №53964/24) представником відповідача до канцелярії суду подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

16.10.2024 року (вх. №53968/24) представником відповідача до канцелярії суду подано клопотання про залишення позову без руху.

18.10.2024 року (вх. №ЕС/54608/24) представником відповідача до канцелярії суду подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

18.10.2024 року (вх. №ЕС/54722/24) представником відповідача до канцелярії суду подані заперечення.

21.10.2024 року (вх. №ЕС/55075/24) представником позивача до канцелярії суду подано відповідь на пояснення.

Ухвалою від 22.10.2024 року у задоволенні клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження відмовлено.

Ухвалою від 22.10.2024 року позовну заяву залишено без руху.

25.10.2024 року (вх. №ЕС/57318/24) представником позивача до канцелярії суду подано уточнену позовну заяву.

25.10.2024 року (вх. №ЕС/57338/24) представником позивача до канцелярії суду подано заяву про продовження строку для усунення недоліків позовної заяви.

25.10.2024 року (вх. №57400/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на позов.

28.10.2024 року (вх. ЕС/57446/24) представником позивача до канцелярії суду подано заяву про продовження строку для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 29.10.2024 року продовжено строку на усунення недоліків позовної заяви.

30.10.2024 року (вх. №ЕС/58790/24) представником відповідача до канцелярії суду подано заяву про залишення позову без розгляду.

30.10.2024 року (вх. №ЕС/58700/24) представником позивача до канцелярії суду подано заяву на виконання ухвали суду.

01.11.2024 року (вх. №ЕС/59631/24) представником позивача до канцелярії суду подано відповідь на відзив.

Ухвалою від 05.11.2024 року продовжено розгляд справи.

07.11.2024 року (вх. №61536/24) представником позивача до канцелярії суду подані заперечення.

11.11.2024 року (вх. №62390/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на уточнену позовну заяву.

Ухвалою від 06.12.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання про залишення позову без розгляду.

В обґрунтування позову, позивач зазначає, що Суворовська окружна прокуратура м. Одеси 13.05.2024 за № 53-4172вих-24 листом звернулась на адресу Одеської міської ради повідомивши про виявлені факти порушення вимог закону з метою вжиття відповідних заходів реагування. На вказаний лист відповідь надано Департаментом освіти та науки Одеської міської ради, з якого вбачається, що Одеською міською радою не приймались рішення щодо передачі у постійне користування земельних ділянок Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 та Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293, до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради не надходили розроблені проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок вказаним закладам освіти. Отже, у продовж тривалого часу, а саме з 2013 року питання фінансування розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування не розглядалось, хоча з 2022 року на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.06.2022 за №93 «Про внесення змін до Міської цільової програми благоустрою м. Одеси на 2022 2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року № 805-VIІI» є можливість замовити безкоштовно виконання топографо-геодезичних робіт та кадастрових зйомок в КП «Одеський міський землевпорядний центр» Одеської міської ради , крім того відповідне рішення не приймалось, замовлення проєкту відводу земельних ділянок та виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, технічна документація із землеустрою не виготовлялась, правовстановлюючі документи на вказані земельні ділянки не оформлювались.

Від відповідачів надійшли відзиви на позовну заяву, в яких, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що останні діяли у межах наданих їм повноважень, відповідно до Закону, та у спосіб і в порядку визначеному ним, у зв`язку з чим, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За правилами предметної підсудності встановленими ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п. 1 ч. 1).

За таких обставин суд дійшов висновку про підсудність позовної заяви Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси Одеської області Одеському окружному адміністративному суду.

Як вбачається з позовної заяви, Згідно п. 1.7 Статутів Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 Одеської міської ради та Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 Одеської міської ради, затверджених рішенням Одеської міської ради № 461- VIII від 28.07.2021 засновником вказаних навчальних закладів є Одеська міська рада.

Органом управління є Департамент освіти та науки Одеської міської ради.

Фінансування вищезазначених навчальних закладів здійснює Комунальна установа «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Пересипського району м. Одеси».

Розділом 2 Положення про Департамент освіти та науки Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 28.09.2022 за № 976-VIII, передбачено, що основними завданнями Департаменту є реалізація державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти, що надається закладами освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси комунальній власності; забезпечення утримання та розвитку матеріально-технічної бази закладів та установ освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, організація їхнього фінансового та кадрового забезпечення.

Рішенням Одеської міської ради № 461- VIII від 28.07.2021 затверджено Статути Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 ОМР та Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 ОМР, згідно п. 1.7. яких засновником закладів є Одеська міська рада, управління закладами здійснюється Департаментом освіти та науки Одеської міської ради.

Згідно рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.09.2013 за №358 «Про закріплення за комунальними навчальними закладами, засновниками яких є Одеська міська рада, права користування об`єктами нежитлового фонду комунальної власності територіальної громади м. Одеси на праві оперативного управління» закріплено за комунальним навчальними закладами, засновником якого є Одеська міська рада, право користування об`єктами нежитлового фонду комунальної власності територіальної громади м. Одеси на праві оперативного управління, а саме:

нежитлова будівля, загальною площею 2201,6 кв.м., розташована за адресою: м. Одеса, вул. Марсельська , 24-а, (Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 ОМР);

нежитлова будівля, загальною площею 3864,6 кв.м., розташована за адресою: м. Одеса, вул. Висоцького, 14, (Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 ОМР).

Загальна площа земельних ділянок під будівлями та двором вищевказаних навчальних закладів, яким вони користується, відповідно до інформації наданої дошкільними закладами освіти , становить:

Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 ОМР 3864,6 кв.м;

Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 ОМР 10472 кв.м.

Крім того, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» Міністерству освіти і науки, молоді та спорту, іншим центральним органам виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, обласним, міським державним адміністраціям здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Таким чином, необхідність оформлення відповідачами правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вищезазначеними навчальними закладами прямо передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-р.

Суворовська окружна прокуратура м. Одеси 13.05.2024 за № 53-4172вих-24 листом звернулась на адресу Одеської міської ради повідомивши про виявлені факти порушення вимог закону з метою вжиття відповідних заходів реагування. На вказаний лист відповідь надано Департаментом освіти та науки Одеської міської ради з якого вбачається, що Одеською міською радою не приймались рішення щодо передачі у постійне користування земельних ділянок Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 та Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293, до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради не надходили розроблені проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок вказаним закладам освіти. Отже, у продовж тривалого часу, а саме з 2013 року питання фінансування розроблення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування не розглядалось, хоча з 2022 року на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.06.2022 за №93 «Про внесення змін до Міської цільової програми благоустрою м. Одеси на 2022 2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року № 805-VIІI» є можливість замовити безкоштовно виконання топографо-геодезичних робіт та кадастрових зйомок в КП «Одеський міський землевпорядний центр» Одеської міської ради , крім того відповідне рішення не приймалось, замовлення проєкту відводу земельних ділянок та виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, технічна документація із землеустрою не виготовлялась, правовстановлюючі документи на вказані земельні ділянки не оформлювались.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 80 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» (далі Закон № 2145) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч. 1 ст. 38 Закону України від 11.07.2001 № 2628 «Про дошкільну освіту» включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону № 2145 порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768 (далі ЗК України). Право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку ( ч. 1 ст. 92 ЗК України). Згідно із п. «а» ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 № 1952 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон №1952) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав є обов`язковою (п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952 ).

Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону № 1952 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку та будівлі, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» - зобов`язав здійснити заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Згідно статті 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 116 ЗК України). Міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин. Управління закладами освіти, що належать територіальним громадам відповідно до пп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону № 280/97-ВР належить до відання виконавчих органів міських рад. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (ст.11). Міський голова є головною посадовою особою територіальної громади (ст.12). Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ст.17). З питань, віднесених до відання органів місцевого самоврядування, на їх вимогу підприємства, установи та організації, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, надають відповідну інформацію (ст.18).

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII «Про прокуратуру» відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України. Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 Закону №1697).

Беручи до уваги, що засновником закладів дошкільної освіти (ясла-садочок) №1 «Дружба», №7 «Сонечко», №27 «Джерельце» є? Смілянська міська рада, з огляду на визначену Законом № 1952 обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом № 280/97-ВР повноваження, за відсутності доказів щодо оформлення правовстановлюючих документів на? земельні ділянки, що використовуються дошкільними навчальними закладами №1 «Дружба» (ясла-садочок) (вул. Юрія Кондратюка 11, м. Сміла, код ЄДРПОУ 21380389), дошкільний навчальний заклад №7 «Сонечко» (ясла-садочок) (вул. Заводська 13, м. Сміла, Черкаський район,Черкаська область, ЄДРПОУ 26357550); дошкільний навчальний заклад №27 «Джерельце» (ясла-садочок) центр природного оздоровлення дітей (вул. Богдана Хмельницького 53, м. Сміла, Черкаський район, ЄДРПОУ 21378895), суд дійшов висновку про бездіяльність відповідача щодо не організації виконання програм, планів використання природних ресурсів та розгляду проектів планів підприємств, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, із внесенням до них зауважень і пропозицій у частині не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що зважаючи на цільове призначення об`єктів освіти, впливає на права користувачів та на безпечні умови функціонування закладів і розвитку дітей.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

В постанові Верховного Суду України від 14.02.2023 у справі № 580/1374/22 викладено чітку позицію, згідно якої, незважаючи на те, що заклад освіти є юридичною особою та має адміністративну процесуальну правосуб`єктність, вирішення питань, пов`язаних з виділенням земельної ділянки комунальної власності та передачею її закладу освіти комунальної власності, а також оформлення правовстановлюючих документів за цим закладом освіти на майно та земельну ділянку комунальної власності, належить до власних повноважень органу місцевого самоврядування самостійно.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Однак, рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.06.2022 за №93 «Про внесення змін до Міської цільової програми благоустрою м. Одеси на 2022 2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року № 805-VIІI» встановлено, що одним із заходів вказаної Програми є забезпечення функціонування КП «Одеський міський землевпорядний центр» Одеської міської ради, джерелом фінансування якого є бюджет Одеської міської ради територіальної громади для безкоштовного виконання топографо-геодезичних робіт та кадастрових зйомок.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Вищевказані заклади дошкільної освіти ще у 2013 році зверталися до Одеської міської ради з клопотанням про надання дозволу щодо оформлення земельних ділянок у постійне користування для обслуговування будівель та споруд навчальних закладів.

В подальшому, рішенням Одеської міської ради від 17.12.2013 №4231-VІ «Про надання дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування дошкільним навчальним закладам у місті Одеса» всім дошкільним навчальним закладам, в тому числі Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 та Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 надано дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування у місті Одеса.

Отримавши вказаний дозвіл навчальний заклад відповідно до ст. 123 ЗК України має можливість замовити виготовлення проєкту землеустрою, погодити його та подати до Одеської міської ради на затвердження.

Проте, згідно інформації Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради розроблені та погоджені проєкти землеустрою до Департаменту не надходили, рішення про передачу у постійне користування земельних ділянок Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 та Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293 Одеської міської ради не приймалось.

Суворовська окружна прокуратура м. Одеси 13.05.2024 за № 53-4172вих-24 листом звернулась на адресу Одеської міської ради повідомивши про виявлені факти порушення вимог закону з метою вжиття відповідних заходів реагування.

На вказаний лист відповідь надано Департаментом освіти та науки Одеської міської ради з якого вбачається, що Одеською міською радою не приймались рішення щодо передачі у постійне користування земельних ділянок Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 268 та Одеському закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» № 293, до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради не надходили розроблені проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок вказаним закладам освіти.

Отже, у продовж тривалого часу, а саме з 2013 року питання фінансування розроблення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування не розглядалось, хоча з 2022 року на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.06.2022 за №93 «Про внесення змін до Міської цільової програми благоустрою м. Одеси на 2022 2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року № 805-VIІI» є можливість замовити безкоштовно виконання топографо-геодезичних робіт та кадастрових зйомок в КП «Одеський міський землевпорядний центр» Одеської міської ради , крім того відповідне рішення не приймалось, замовлення проєкту відводу земельних ділянок та виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, технічна документація із землеустрою не виготовлялась, правовстановлюючі документи на вказані земельні ділянки не оформлювались.

Зокрема, Департамент освіти та науки Одеської міської ради та Одеська міська рада відносно оформлення документів на земельну ділянку, яку використовують вищевказані дошкільні навчальні заклади, не вчиняють жодних дій, спрямованих на оформлення, чим допущено останніми протиправну бездіяльність.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться заклади дошкільної освіти, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками, ризики для нормального функціонування навчальних закладів, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв`язку із цим, діяльність закладів підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Верховний Суд неодноразово наголошував на пріоритетності положень зазначеного Міжнародного договору, зокрема, у постановах від 20 березня 2018 року у справі № 337/3087/17 (2-а/337/236/2017), від 25 квітня 2019 року у справі № 226/1056/17, від 24 жовтня 2019 року у справі № 815/1729/16, від 25 березня 2020 року у справі № 387/168/17 (2-а/387/8/17), від 26 травня 2020 року у справі №303/5848/16-а.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про охорону дитинства" забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Цей висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 822/3692/17, від 05 листопада 2019 року у справі № 804/4585/18, від 01 червня 2021 року у справі № 0440/6514/18.

Верховний Суд у справі № 640/16224/19 (провадження № К/9901/22967/20) зауважує, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Враховуючи обгрунтовані доводи прокурора, оцінені докази, встановлену судом бездіяльність відповідачів щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що використовуються дошкільними навчальними закладами, які перебувають у комунальній власності, суд дійшов висновку про наявні підстави для задоволення позовних вимог відповідно до п.4 ч.2 ст.245 КАС України.

Частиною другою ст.9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси Одеської області (місцезнаходження: 65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, буд. 89; код ЄДРПОУ 0352855224) до Одеської міської ради (місцезнаходження: 65004, м. Одеса, пл. Думська, буд. 1; код ЄДРПОУ 26597691), Департаменту освіти та науки Одеської міської ради (місцезнаходження: 65039, м. Одеса, вул. Канатна,134, код ЄДРПОУ 02145398), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №293 ОМР (місцезнаходження: 65069, м. Одеса, вул. Марсельська, 24-а; код ЄДРПОУ 26343329), Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №268 ОМР (місцезнаходження: 65123, м. Одеса, вул. Висоцького, 14; код ЄДРПОУ 26389691), Комунальна установа Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Пересипського району м. Одеси (місцезнаходження: 65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 99, код ЄДРПОУ 40703235) про визнання протиправною бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №293 ОМР, Одеський заклад дошкільної освіти Ясла-садок №268 ОМР та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради відносно не вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради.

Зобов`язати Одеську міську раду вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти та науки Одеської міської ради відносно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №268 Одеської міської ради.

Зобов`язати Департамент освіти та науки вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок» №293 Одеської міської ради, Одеський заклад дошкільної освіти «Ясла-садок»№ 268 Одеської міської ради.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили згідно з приписами ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 06.12.2024 р.

СуддяО.М. Тарасишина

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123580881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/31102/24

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні