Головуючий І інстанції: Супрун Ю.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2024 р. Справа № 520/18087/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Подобайло З.Г. , Чалого І.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО» на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2024, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022 по справі № 520/18087/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО»
до Філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» , Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів «Укрінтеравтосервіс»
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІКІНГ- АВТО" (далі по тексту позивач, ТОВ «ВІКІНГ-АВТО» звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» (далі по тексту також відповідач) , в якому позивач просив:
-визнати протиправною бездіяльність Філія «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» з неповернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО» грошових коштів у розмірі 66300,00 грн. (шістдесят шість тисяч триста гривень 00 коп) у якості повернення плати за участь у конкурсі.
-зобов`язати Філію «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» (код ЄДРПОУ: 38085536) перерахувати на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО» (код ЄДРПОУ: 35659127) грошові кошти у розмірі 66300.00 грн (шістдесят шість тисяч триста гривень 00 коп.) на користь.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст. ст. 257 - 262 КАС України, без виклику (повідомлення) учасників справи.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 26.08.2024 залучено в адміністративній справі №520/18087/24 в якості другого відповідача - Українське державне підприємство по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів «Укрінтеравтосервіс».
Через канцелярію Харківського окружного адміністративного суду представником відповідача - Філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» подано клопотання про залишення позову без розгляду.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІКІНГ - АВТО" (вул. Шевченка, буд. 109/1, смт. Краснокутськ, Богодухівський район, Харківська область, 62002, код ЄДРПОУ 35659127) до Філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» (проспект Гагаріна, буд. 129, м. Харків, 61124, код ЄДРПОУ 38085536), Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів «Укрінтеравтосервіс» (код ЄДРПОУ 21536845, 07362, Київська область, Вишгородський район, село Новосілки, вулиця Київська, будинок 50) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2024 заяву представника позивача на виконання ухвали суду про визнання строку таким, що не є пропущеним - залишено без задоволення.
Клопотання представника відповідача - Філії Харківавтотранссервіс УДП Укрінтеравтосервіс про залишення позовної заяви без розгляду за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІКІНГ - АВТО" (вул. Шевченка, буд. 109/1, смт. Краснокутськ, Богодухівський район, Харківська область, 62002, код ЄДРПОУ 35659127) до Філії Харківавтотранссервіс УДП Укрінтеравтосервіс (проспект Гагаріна, буд. 129, м. Харків, 61124, код ЄДРПОУ 38085536), Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів Укрінтеравтосервіс (код ЄДРПОУ 21536845, 07362, Київська область, Вишгородський район, село Новосілки, вулиця Київська, будинок 50) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІКІНГ - АВТО" (вул. Шевченка, буд. 109/1, смт. Краснокутськ, Богодухівський район, Харківська область, 62002, код ЄДРПОУ 35659127) до Філії Харківавтотранссервіс УДП Укрінтеравтосервіс (проспект Гагаріна, буд. 129, м. Харків, 61124, код ЄДРПОУ 38085536), Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів Укрінтеравтосервіс (код ЄДРПОУ 21536845, 07362, Київська область, Вишгородський район, село Новосілки, вулиця Київська, будинок 50) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без розгляду.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції ТОВ «ВІКІНГ-АВТО», зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить її скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду. Апеляційна скарга обґрунтована помилковістю висновків суду про наявність підстав для залишення адміністративного позову без розгляду.
У надісланих до суду апеляційної інстанції відзивах на апеляційну скаргу відповідачі заперечували проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просили ухвалу суду першої інстанції залишити без змін, як законну та обґрунтовану.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши ухвалу суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги та відзив на неї, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Залишаючи без розгляду адміністративний позов ТОВ «ВІКІНГ-АВТО», суд першої інстанції дійшов висновку про пропуск позивачем строку звернення до суду з адміністративним позовом без поважних причин.
Надаючи оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Відповідно до ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з п.п. 1-2 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Отже, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.
Подібних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 06.07.2022 року у справі № 640/29393/21.
Суд апеляційної інстанції враховує правові висновки Великої Палати Верховного Суду в постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 0840/3447/18, що публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції, тобто хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта, а останній відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого владного суб`єкта, в яких одна особа може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо. Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є виконання ним публічно-владних управлінських функцій саме у тих правовідносинах, в яких виник спір.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що предметом позову у цій справі є оскарження бездіяльності Філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» щодо з неповернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО» грошових коштів у розмірі 66300,00 грн. у якості повернення плати за участь у конкурсі.
Згідно ст. 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту. Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має Фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Положеннями статті 46 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що фінансування проведення конкурсу здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за рахунок коштів, внесених претендентами як плату за участь у конкурсі, а також за рахунок власних коштів. Якщо конкурс не відбувся або переможця не було визначено, претендентам повертають плату за участь у конкурсі, а витрати на підготовку конкурсу відносять на рахунок органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року №1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (зі змінами) затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі «Порядок №1081»)
Положеннями п. 2 Порядку №1081 визначено, що терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
-конкурсний комітет - постійний або тимчасовий орган, утворений організатором для розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення для переможця конкурсу;
-організатор - орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс.
Отже проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування покладається на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, а в окремих випадках із залученням робочого органу.
За викладеними у позові твердженнями, відповідачем на офіційному веб-сайті Харківської обласної військової адміністрації мережі Інтернет оприлюднено оголошення про проведення конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобус маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Харківської області, що відбудуться 29 серпня 2023 року в порядку, визначеному Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008№1081
Зі змісту Оголошення вбачається наступне:
«... Організатор - Управління транспорту Харківської обласної військової адміністрації, 61022, м. Харків, пл. Свободи, 5, Держпром, 3 під`їзд, 4 поверх.
Робочий орган - філія «Харківавтортранссервіс» УДП «Укрінтеравторсервіс», 61 м. Харків, проспект Гагаріна, 127-а, кім. 214, тел/факс: 717-00-77".
В той же час, судом першої інстанції не з`ясовано та не досліджено, чи були делеговані Управлінням транспорту Харківської обласної військової адміністрації відповідачам по справі будь-які повноваження та чи здійснюють останні публічно владні управлінські функції в межах спірних правовідносин.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов передчасного висновку про те, що в даних правовідносинах відповідачі по справі є суб`єктами владних повноважень, і цей спір, саме із таким суб`єктним складом підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Викладене свідчить про передчасність висновків суду першої інстанції про наявність правових підстав для вирішення питання щодо дотримання позивачем строків звернення до суду та наявності підстав для залишення позовної заяви без розгляду на підставі п. 8 ч. 1 ст. 240 КАС України.
Відповідно до ст. 320 КАС України, підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана ухвала підлягає скасуванню, а справа направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 320, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІКІНГ-АВТО» - задовольнити.
Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2024 по справі № 520/18087/24 скасувати .
Справу № 520/18087/24 направити до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді З.Г. Подобайло І.С. Чалий
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123582952 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні