Постанова
від 05.12.2024 по справі 160/30831/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/30831/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),

суддів: Коршуна А.О., Чепурнова Д.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Третього апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 в адміністративній справі №160/30831/23 за позовом Виробничо-комерційного підприємства "Вок-Сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

24.11.2023 року Виробничо-комерційне підприємство "Вок-Сервіс" Товариство з обмеженою відповідальністю звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо внесення змін до реєстру платників єдиного податку щодо визначення Виробничо-комерційному підприємству «Вок-Сервіс» Товариству з обмеженою відповідальністю щодо єдиного податку третьої групи за ставкою 3% без реєстрації ПДВ з 01.08.2023 року; зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області внести до Реєстру платників єдиного податку відомості про Виробничо-комерційне підприємство "Вок-Сервіс" Товариство з обмеженою відповідальністю як платника єдиного податку третьої групи за ставкою 5 % без реєстрації ПДВ з 01.07.2023 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 01.01.2016 позивач перебував на спрощеній систему оподаткування за 3 групою єдиного податку за ставкою 3 % з реєстрацією ПДВ. 13.06.2023 року позивачем через електронний кабінет платника податків подано заяву про застосування спрощеної системи оподаткування за 3 групою єдиного податку за ставкою 5% без реєстрації ПДВ. Позивачу анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість 30.06.2023 року на підставі п.п. «в» п. 184.1 ст. 184 ПКУ у зв`язку з переходом на ставку єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість. Згодом без будь-якої заяви зі сторони позивача, відповідачем, з 01.08.2023 року було застосовано спрощену систему оподаткування за 3 групою єдиного податку за ставкою 3 % без реєстрації ПДВ. Відповідач на адвокатський запит повідомив, що виправлено реєстраційні дані (ставка єдиного податку 3 %) позивача у відповідності до вимог вищезазначених норм законодавства. Позивач не погоджується з вчиненими відповідачем діями та вважає їх протиправними, внаслідок чого звернувся до суду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 в адміністративній справі №160/30831/23 позов задоволено. Визнано протиправним дії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо внесення змін до реєстру платників єдиного податку та визначення Виробничо-комерційному підприємству «Вок-Сервіс» Товариства з обмеженою відповідальністю щодо єдиного податку третьої групи за ставкою 3% без реєстрації ПДВ з 01.08.2023 року. Зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області внести до Реєстру платників єдиного податку відомості про Виробничо-комерційне підприємство "Вок-Сервіс" Товариство з обмеженою відповідальністю як платника єдиного податку третьої групи за ставкою 5 % без реєстрації ПДВ з 01.07.2023 року.

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, не погоджуючись з вказаним рішенням суду, звернулось з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.

Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому вважав її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню. Просив рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 в адміністративній справі №160/30831/23 залишити без змін.

На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Згідно зі ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, відзив на апеляційну скаргу, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що що Виробничо-комерційне підприємство "Вок-Сервіс" Товариство з обмеженою відповідальністю зареєстроване в якості юридичної особи 19.12.1994 року за кодом ЄДРПОУ 21863337.

Основним видом економічної діяльності за КВЕД є 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

З 01.01.2016 року Виробничо-комерційне підприємство "Вок-Сервіс" Товариство з обмеженою відповідальністю здійснило перехід на спрощену систему.

З 08.06.2022 року позивач, відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, що визначає особливості справляння єдиного податку під час воєнного, надзвичайного стану на території України, перебував як платник єдиного податку 3 групи зі ставкою податку 2%.

09.06.2023 року позивачем через електронний кабінет подано заяву щодо зміни ставки та групи єдиного податку з групи 3 на групу 3, зі ставки 2 відсотки на ставку 3 відсотків з 15.06.2023 року.

13.06.2023 року позивачем через електронний кабінет подано заяву щодо зміни ставки та групи єдиного податку з групи 3 на групу 3, зі ставки 3 відсотки на ставку 5 відсотків з 01.07.2023 року.

Відповідно до витягу з реєстру платників єдиного податку № 20113 від 04.07.2023 року, до позивача з 01.07.2023 року застосовано 3 групу єдиного податку зі ставкою 5 відсотків.

Згідно витягу з реєстру платників єдиного податку № 30135 від 28.09.2023 року, до позивача з 01.08.2023 року застосовано 3 групу єдиного податку зі ставкою 3 відсотки.

Листом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 15.11.2023 року за №76165/6/04-36-04-04-12 на адвокатський запит позивача надано відповідь, що Законом України від 30 червня 2023 року №3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі - Закон №3219) визначено порядок та умови повернення суб`єктів господарювання, які використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ до системи оподаткування, на якій такі платники перебували до обрання особливостей оподаткування. Разом з тим, нормами ПКУ в попередній редакції визначено, що після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Також варто зазначити, що платник податків, який відмовився від застосування спрощеної системи з особливостями оподаткування, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу XX «Перехідні положення» ПКУ має 60 календарних днів для виконання податкових обов`язків граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2% з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2%. Беручи до уваги інформаційний лист №4/2023: «Повернення» на довоєнну систему оподаткування: особливості переходу, який опублікований 27 липня 2023 на сайті Державної податкової служби України, юридичні особи після припинення дії спрощеної системи з особливостями оподаткування, автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування та мають можливість зареєструватися платниками єдиного податку третьої групи зі ставкою 3% (за умови, що до використання особливостей оподаткування такі юридичні особи були зареєстровані платниками ПДВ) або 5% (за умови, що до використання особливостей оподаткування такі юридичні особи не були зареєстровані платниками ПДВ). ТОВ ВКП «Вок-Сервіс» до обрання особливостей оподаткування, тобто до 08.06.2022р. перебувало на єдиному податку третьої групи за ставкою 3%. Таким чином, на сьогодні виправлено реєстраційні дані (ставка єдиного податку 3%) ТОВ ВКП «Вок-Сервіс» у відповідності до вимог вищезазначених норм законодавства. ВКП «Вок-Сервіс» повинно надати декларацію платника єдиного податку третьої групи на період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні за липень 2023 року (подається протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця п. 49.18.1 ст. 49 ПКУ) та декларацію платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи) за три квартали 2023 року (відповідно до п. 296.3 ст. 296 ПКУ платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду). Згідно п. 295.3 ст. 295 ПКУ платники єдиного податку третьої групи сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації.

Не погоджуючись з діями Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо внесення змін до реєстру платників єдиного податку щодо визначення єдиного податку третьої групи за ставкою 3%, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених ст. 308 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (далі- Кодекс).

Відповідно до пп. 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 Податкового кодексу України, порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку першої - третьої груп здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 - 298.1.4 цієї статті. Суб`єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм цього Кодексу, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб`єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.

Згідно з пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тимчасово, з 01.04.2022 р. до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.

Відповідно до пп. 9.8 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, для обрання або переходу на спрощену систему з особливостями оподаткування, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування з наступного робочого дня після подання заяви, а у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року з 1 квітня 2022 року.

Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року № 308.

Зареєстровані в установленому законом порядку суб`єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації (пп. 9.8 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки доходу має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

Новоутворенні суб`єкти господарювання, які бажають обрати спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, подають заяву за загальною процедурою, передбаченою Кодексом (підпункт 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Згідно із підпунктом 9-1.1. пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.

Новостворені суб`єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі, визначеномупідпунктом 2 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу.

Відповідно до п.293.3. ст. 293 Податкового кодексу України, відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі: 5 відсотків доходу - у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.

Згідно із абзацом 2 пункту 298.6 статті 298 Податкового кодексу України, у разі зміни ставки єдиного податку заява подається платником єдиного податку третьої групи не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому буде застосовуватися така ставка.

Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що суб`єкти господарювання, які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.

Тобто, суб`єкти господарювання мають право самостійно відмовитись від використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та перейти на сплату єдиного податку за ставкою 5 % шляхом подання заяви.

Статтею 299.5 та пунктом 299.6 статті 299 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган відмовляє у реєстрації платником єдиного податку, у разі 1) невідповідності такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 Податкового кодексу України; 2) наявності у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; 3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 Податкового кодексу України.

Судовим розглядом встановлено, що позивачем 13.06.2023 подано електронну заяву щодо зміни ставки та групи єдиного податку з групи 3 на групу 3, зі ставки 3 відсотки на ставку 5 відсотків з 01.07.2023 року.

Таким чином, позивач, маючи право на подання заяви про зміну ставки єдиного податку, подав її з дотриманням порядку та строків, визначених ПК України за відсутності підстав, передбачених п.299.6 ст.299 Податкового кодексу України, тому у відповідача були відсутні правові підстави для відмови позивачу, оформленої листом від 15.11.2023 року за №76165/6/04-36-04-04-12.

Законом України від 30.06.2023 № 3219-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" було доповнено підрозділ 8 розділу ХХ ПК України пунктом 91.

Відповідач посилаючись на положення підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, контролюючий орган наводить свою позицію суть якої фактично полягає в тому, що оскільки позивач до переходу на спрощену систему оподаткування з вказаними особливостями перебував на загальній системі оподаткування, то в силу положень закону з 1 серпня 2023 року він вважається таким, що перебуває на загальній системі оподаткування, а тому підстав для прийняття його заяви про перехід на іншу систему оподаткування - платник єдиного податку 3 групи зі сплатою 5 відсотків доходу, не існує.

З такою позицією контролюючого органу не можливо погодитися з огляду на те, що вона не враховує положення підпункту 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, яким визначено виключення з правила - платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і таким виключенням є те, що в поданій заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.

У спірному випадку позивачем було подано заяву про перехід на спрощену систему оподаткування 3 групи зі сплатою 5 відсотків доходу.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право: залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно-правовим обгрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Ураховуючи те, що за наслідками апеляційного перегляду цієї справи рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін, тому відсутні підстави для перерозподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 в адміністративній справі №160/30831/23- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, передбачені ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Сафронова

суддяА.О. Коршун

суддяД.В. Чепурнов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123583310
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/30831/23

Постанова від 05.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 29.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні