П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/7684/24
Перша інстанція: суддя Бойко О.Я.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И Л А :
08 березня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (форми «Ф») № 766487-2411-1504 від 13.04.2023 року Головного управління ДПС в Одеській області;
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (форми «Ф») № 766488-2411-1504 від 13.04.2023 року Головного управління ДПС в Одеській області.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що відповідачем порушено порядок прийняття та направлення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, що зумовлює їх протиправність.
Також позивач зауважив, що у нього відсутній обов`язок зі сплати земельного податку, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером №5120281400:01:004:0478, хоча і належить йому на праві власності, однак передана у оренду ПП «Агрс-Юг», про що внесені відомості до Державного реєстру речових прав. Оскільки ПП «Агрос-Юг» є платником єдиного податку четвертої групи, позивач звільняється від сплати земельного податку на підставі п.281.3 ст. 281 ПК України.
Щодо податкового повідомлення-рішення (форми «Ф») № 766487-2411-1504 від 13.04.2023 року позивач зазначає, що воно винесено щодо сплати земельного податку за земельну ділянку з кадастровим номером 5120281400:01:005:0487, яка не перебуває у його власності.
Відповідно до відзиву ГУ ДПС в Одеській області, відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що обидві земельні ділянки перебувають у власності позивача та передані в оренду ПП «Агрс-Юг», однак останнє не підтвердило статус платника єдиного податку четвертої групи у 2023 році, тому позивач позбавлений пільги щодо сплати земельного податку.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року у задоволені позовної заяви ОСОБА_1 - відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги. Зокрема, апелянт наголошує, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи стосовно статусу орендаря земельної ділянки з кадастровим номером №5120281400:01:004:0478 та власника земельної ділянки з кадастровим номером №5120281400:01:004:0487.
Також вказує, що наявний у матеріалах справи конверт не є належним доказом вручення позивачу оскаржуваних ППР, оскільки не містить відомостей про зміст відправленої кореспонденції. Крім того, оскаржувані ППР відповідним чином не підписані та не завірені печаткою органу. Окремим доводом зазначено, що ОСОБА_1 є інвалідом ІІ групи та відповідно до п.п.281.1.1 ст.281 ПК України звільняється від сплати податків.
ГУ ДПС в Одеській області подало відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечувало проти її задоволення та просило залишити без змін оскаржуване рішення.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджені наступні обставини.
Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, станом на 17.06.2024 року, земельна ділянка за кадастровим номером 5120281400:01:005:0487, площею 5.2938 га, цільового призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належить позивачу за типом речового права: право власності на підставі свідоцтва про право на спадщину, за заповітом, серія та номер: р.№1-301, виданого 23.11.2021, видавник: Суворовська державна нотаріальна контора у місті Одеса. Дата, час державної реєстрації: 23.11.2021 14:07:54. Підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61781626 від 23.11.2021 14:13:10, ОСОБА_2 , Суворовська державна нотаріальна контора у місті Одеса, Одеський міський нотаріальний округ, Одеська обл. Документи, подані для державної реєстрації: свідоцтво про право на спадщину, за заповітом, серія та номер: р.№1-301, виданий 23.11.2021, видавник: Суворовська державна нотаріальна контора у місті Одеса Розмір частки: 1/1 (а.с.53).
13.04.2023 року відповідач склав податкове повідомлення-рішення № 766487-2411-1504, відповідно до якого визначено позивачу суму податкового зобов`язання за ділянку з кадастровим номером 5120281400:01:004:0487 площею 5,29 га цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за 2023 рік зі сплати земельного податку з фізичних осіб у розмірі 1610,80 грн (а.с12).
Згідно із даними Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру станом на 31.01.2024 року земельна ділянка за кадастровим номером 5120281400:01:004:0478, суб`єктом права власності є ОСОБА_1 , суб`єктом речового права на земельну ділянку є ПП «АГРОС-ЮГ» за видом речового права: право оренди земельної ділянки, дата державної реєстрації (в державному реєстрі прав): 03.01.2022, номер запису про право(в державному реєстрі прав): 49156640, Орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав): Великодолинська селищна рада Одеського району Одеської області (а.с.26).
13.04.2023 року відповідач склав податкове повідомлення-рішення № 766488-2411-1504, відповідно до якого визначено позивачу суму податкового зобов`язання за ділянку кадастровий номер 5120281400:01:004:0478 за 2023 рік зі сплати земельного податку з фізичних осіб у розмірі 1290,31 грн.
Не погоджуючись з правомірністю вказаних податкових повідомлень-рішень, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивач є власником земельних ділянок, тому він є платником податку за землю. Також судом не встановлено підстав для застосування пільг з огляду на передачу земельних ділянок в оренду ПП «АГРОС-ЮГ».
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Так, відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
У розумінні підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.
Відповідно до підпунктів 269.1.1 та 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
У силу вимог підпункту 270.1.1 та 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Пунктом 281.3. ст. 281 ПК України встановлено, що від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
Згідно із даними Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру станом на 31.01.2024 року земельна ділянка за кадастровим номером 5120281400:01:004:0478, суб`єктом права власності є ОСОБА_1 , суб`єктом речового права на земельну ділянку є ПП «АГРОС-ЮГ» за видом речового права: право оренди земельної ділянки, дата державної реєстрації (в державному реєстрі прав): 03.01.2022, номер запису про право(в державному реєстрі прав): 49156640, Орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав): Великодолинська селищна рада Одеського району Одеської області (а.с.26)
Відповідно до наявного в матеріалах справи листа ГУ ДПС в Одеській області №1442/15-32-04-07 від 29.11.2024 року ПП «АГРОС-ЮГ» у 2023 році статус платника єдиного податку не отримувало, тому у позивача відсутні підстави для звільнення від сплати земельного податку на підставі п. 281.3. ст. 281 ПК України.
Окремим доводом апеляційної скарги зазначено, що ОСОБА_1 є інвалідом ІІ групи, що також є підставою для звільнення від сплати земельного податку.
Досліджуючи вказані доводи в аспекті наведених обставин, колегія суддів зазначає, що статтею 281 ПК України встановлені пільги щодо сплати земельного податку для фізичних осіб. Відповідно до пп. 281.1.1. п. 281.1. ст.281 від сплати податку звільняються особи з інвалідністю першої і другої групи.
ОСОБА_3 є інвалідом ІІ групи відповідно до пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 , виданого 05.02.2023 року (а.с.4).
В той же час, п. 281.2 встановлено, що звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пунктом 281.1 цієї статті, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари.
Відповідно до наявного у матеріалах справи інформації з Державного реєстру речових прав, позивачу на праві власності належать земельні ділянки цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за кадастровим номером 5120281400:01:005:0003 площею 4.87 га, за кадастровим номером 5120281400:01:005:0478 площею 4.15 га, за кадастровим номером 5120281400:01:004:0487 площею 5,29 га.
Таким чином у власності позивача перебувають земельні ділянки, загальна площа яких перевищує межі граничних норм, тому відсутні підстави для звільнення від сплати земельного податку на підставі пп. 281.1.1. п. 281.1. ст.281.
Отже, колегія суддів не встановила наявних правових підстав для звільнення ОСОБА_1 від сплати земельного податку у 2023 році.
Доводи апелянта, що у податковому повідомленні-рішенні від 13.04.2023 року №766487-2411-1504 позивачу нараховано земельний податок за земельну ділянку з кадастровим номером 5120281400:01:004:0487, площею 5,29 га (а.с.12), який не належить йому на праві власності, оскільки земельна ділянка з таким кадастровим номером належить громадянину ОСОБА_4 , судова колегія вважає такими, що не доводить протиправність вказанного ППР.
Дійсно, згідно із даними Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру станом на 31.01.2024 року земельна ділянка за кадастровим номером 5120281400:01:004:0487, площею 3.30 га, суб`єктом права власності є ОСОБА_4 , дата державної реєстрації (в державному реєстрі прав): 04.04.2016, номер запису про право (в державному реєстрі прав): 14615873, Орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав): Захарівська районна державна адміністрація Одеської області (а.с.27).
В той же час, згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_1 належить земельна ділянка за кадастровим номером 5120281400:01:005:0487, площею 5.2938 га, цільового призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належить за типом речового права: право власності на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом.
Отже, у податковому повідомлені-рішенні від 13.04.2023 року №766487-2411-1504 допущено технічну описку, яка не впливає на його правомірність та не може слугувати підставою для звільнення ОСОБА_1 від сплати податкового зобов`язання, оскільки інші ідентифікуючі ознаки, як то розмір ділянки, її місцезнаходження, власник, його адреса співпадають з належним позивачу об`єктом, за який він має сплатити податок.
Стосовно доводів апелянта, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення відповідним чином не підписані, не завірені печаткою контролюючого органу та на податкову адресу позивача не направлялись, суд зазначає таке.
Згідно з п. 42.2 ст. 42 Податкового кодексу України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Пунктом 42.5 ст. 42 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).
У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
На вимогу платника податків, який отримав документ в електронній формі, контролюючий орган надає такому платнику податків відповідний документ у паперовій формі протягом трьох робочих днів з дня надходження відповідної вимоги (у паперовій або електронній формі) платника податків.
Крім того, згідно з п. 42.3 ст. 42 Податкового кодексу України якщо платник податків у порядку та у строки, визначені статтею 66 цього Кодексу, повідомив контролюючий орган про зміну податкової адреси, він на період з дня державної реєстрації зміни податкової адреси до дня внесення змін до облікових даних такого платника податків звільняється від виконання вимог документів, надісланих йому контролюючим органом за попередньою податковою адресою та в подальшому повернених як таких, що не знайшли адресата.
Так, п.п. 66.3 ст. 66 Податкового кодексу України У разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків, а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків. Підставою для зняття з обліку платника податків в одному контролюючому органі і взяття на облік в іншому є надходження хоча б до одного з цих органів даних, що свідчать про належну державну реєстрацію таких змін органами державної реєстрації. У такому разі платник податків, визначений у пункті 64.2 статті 64 цього Кодексу, зобов`язаний подати контролюючому органу за новим місцезнаходженням відповідну заяву у десятиденний строк від дня реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання) згідно з порядком обліку платників податків. У разі неподання такої заяви протягом 10 календарних днів платник податків або посадові особи платника податків несуть відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до наявних у матеріалах справи доказів, відповідач направив оскаржувані повідомлення-рішення рекомендованим повідомленням про вручення за податковою адресою позивач, наявною у відповідача в реєстраційних даних платника податків. Поштове відправлення повернуто до податкового органу з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою». Отже, оскаржувані повідомлення-рішення вважається врученими позивачу.
Резюмуючи все зазначене, колегія суддів не вбачає правових підстав для скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, оскільки вони прийняті за наявного податкового обов`язку зі сплати земельного податку та судом не встановлення суттєвих порушень процедури, які є підставою для їх скасування.
Таким чином судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 13 березня 2024 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя:К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123583631 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні