КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2024 року м.Київ№ 320/58493/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Головенко О.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД, про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД», в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» щодо визнання переможцем та укладання договору з ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД», яке оформлене протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 за процедурою закупівлі за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-а за Лотом № 10;
визнати протиправним та скасувати повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14- 017496-а за Лотом № 10.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.12.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).
Крім того, зазначеною ухвалою суду було залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД».
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що рішенням Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, оформленого протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 у процедурі закупівлі, оприлюдненій на веб-порталі Уповноваженого органу Прозорро за номером UA-2024-11-14-017496-a, ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» визнано переможцем спрощеної закупівлі, прийнятого всупереч вимог Закону України Про публічні закупівлі, Закону України Про оборонні закупівлі та вимог оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі UA-2024-11-14-017496-а (далі- Оголошення).
Вважає, що пропозиція третьої особи не відповідає вимогам Оголошення про проведення спрощеної процедцури закупівлі, зокрема, вимогам щодо кваліфікаційних критеріїв, вказаний учасник не підтвердив матеріально технічну базу, що ставить під загрозу забезпечення продуктами харчування Збройні Сили України.
На думку позивача, ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» не відповідає умовам, визначеним в Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі ДК 021:2015:15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік) за лотом № 10, з підстав непідтвердження відповідності кваліфікаційного критерію щодо наявності сухих складів, документів, що підтверджують наявність державної реєстрації постужностей, кваліфікаційніт критерії наявності рамп воріт не менше третьох, складів із спеціальним температурним режимом, відсутність гарантійних листів на автотраспорт, працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, не надання сертифікату ISO. Також, позивач вказує на відсутність експлуатаційного дозволу для складів, на яких буде зберігатись продукція тваринного походження, що суперечить вимогам Закону України Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів.
Від представника відповідача до суду було направлено відзив на позовну заяву, відповідно до якого, останній проти позову заперечує та просить суд відмовити у його задоволенні. Зазначає, що рішення, оформлене протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 у процедурі закупівлі UA-2024-11-14-017496-a прийнято з дотриманням норм чинного законодавства. Так, відповідач вказує що на етапі оцінки пропозицій учасників під час проведення спрощеної закупівлі у Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу немає обов`язку перевіряти надані документи щодо складських приміщень згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Крім того, відповідно до п. 6.4.1 укладеного договору із переможцем спрощеної закупівлі, в даному випадку ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД», відповідач буде перевіряти складські приміщення заявлені Учасником відповідно до п. 7.7.1 договору укладеному із переможцем і у разі їх невідповідності заявленим в тендерній документації, ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» буде нести відповідальність відповідно до умов укладеного договору. Щодо підтвердження кваліфікаційного критерію наявність рамп/воріт - не менше 3-х вказує, що третьою особою в складі пропозиції надано гарантійний лист від 20.11.2024 за вих. № 3.2-20, якмий гарантує наявність відповідної кількості рамп/воріт на складах згідно вимог замовника, а саме: для товарів, які не потребують особливого температурного режиму зберігання: кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 4-х (наявна кількість-4); для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (+2….+6 оС): кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 4-ох (наявна кількість 4); для товарів, що потребують особливого температурного режиму зберігання (-15….-18 оС): кількість рамп/воріт на складі/складах не менше 2-ох (наявна кількість 2).
Крім того відповідач вказує, що ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» виконано кваліфікаційні вимоги у відповідності до п.п. 1.2.1 додатку № 4 до Оголошення, а саме підтверджено критерії наявності складів із спеціальним температурним режимом. Також на підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які виконуватимуть функції логіста/диспетчера/оператора учасником третьою особою надано цивільно-правовий договір від 18.07.2024 № 39 та від 02.08.2024 № 40 з працівниками, які надають послуги логіста-диспетчера ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» та надано наказ від 15.05.2024 № 15/05-1 про прийняття на роботу працівників, серед яких два працівники мають посаду логіста.
Відповідач також не погоджується з твердженнями ТОВ «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» про не виконання вимог щодо надання сертифікату ISO, оскільки згідно поданої пропозиції в електронній системі закупівель на виконання п. 14 додатку № 1 до Оголошення, третьою особою надано Сертифікат: FSMS CD 0120 виданий компанією Grand Cert SP.Z.O.O 29.09.2023 із терміном дії до 28.09.2026. Вказує, що Компанія Grand Cert SP.Z.O.O є членом міжнародної організації стандартизації IAF. Згідно загальнодоступної інформації із сайту https://naau.org.ua/41-spivrobitnitstvo-ziaf Національного агентства України IAF є всесвітньою мережею органів з акредитації та інших організацій, залучених до діяльності з оцінки відповідності. З огляду на те, що Європейська кооперація з акредитації (ЕА) є визнаним з боку IAF регіональним органом співробітництва, документи IAF, використання яких було схвалено відповідними резолюціями Генеральної Асамблеї ЕА, є обов`язковими до впровадження як НААУ, так і ООВ, що отримали акредитацію НААУ. У квітні 2018 року визнання НААУ було розширене, зокрема на «системи менеджменту безпечності харчових продуктів». Таким чином, Компанія Grand Cert SP.Z.O.O є акредитованою міжнародною організацією стандартизації IAF, яка в свою чергу уклала договір про взаємне визнання з Національним агентством з акредитації України, а отже Grand Cert SP.Z.O.O, вважається органом з оцінки відповідності акредитованим НААУ.
Щодо сертифікату, виданого на ТОВ «Нововолинський м`ясокомбінат», цей сертифікат не брався до уваги при оцінці пропозиції ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» оскільки учасником надано сертифікат виданий на ім`я учасника, що задовольняє вимогу п. 14 додатку № 1 до Оголошення.
Від представника третьої особи через систему «Електронний суд» надійшли пояснення по суті заявлених позовних вимог, відповідно до яких ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Вважає, що усі надані ним документи, відповідають кваліфікаційним критеріям для підтвердження матеріальної бази, які відповідають вимогами Оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі.
Також слід зазначити, що відповідно до вимог ухвали Київського окружного адміністративного суді від 06.12.2024 відповідача було зобов`язано подати до суду інформацію щодо не відповідності умовам Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, пропозиції ТОВ «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ», однак вимоги ухвали в цій частині виконано не було.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 14.11.2024 Державним підприємством Міністерства оборони України Державний оператор тилу на веб-порталі електронної системи закупівель Прозоро було опубліковано оголошення про проведення спрощеної закупівлі з ідентифікатором UA-2024-11-14-017496-a.
Згідно п. 1 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі розроблено відповідно до вимог Закону України Про публічні закупівлі (зі змінами) та Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану від 11.1.2022 № 1275.
Відповідно до пункту 2 Оголошення назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік). Лот 10: ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік.
Згідно пункту 11 Оголошення, єдиним критерієм оцінки є ціна, питома вага 100%.
27.11.2024 у зазначені спрощеній закупівлі відбувся електронний аукціон, за результатами якого пропозиція ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» була визначена найбільш економічно вигідною.
Відповідно до протоколу Уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу № 03.12.2024-4-8 від 03.12.2024 прийнято рішення визначити ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» переможцем спрощеної Закупівлі за лотом № 7 та прийняти рішення про намір укласти договір.
Крім того, Державним підприємством Міністерства оборони України Державний оператор тилу оприлюднено повідомлення про намір укласти з переможцем - ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» договір про закупівлю UA-2024-11-14-017496-a за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), за ціною тендерної пропозиції - 1 417 200 000,00 UAH з ПДВ.
Вважаючи оскаржуване рішення оформленого протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 та повідомлення за ідентифікатором UA-2024-11-14-017496-a протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок, засади планування та особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони регулюється Законом України "Про оборонні закупівлі" та Законом України "Про публічні закупівлі".
Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що цей Закон застосовується за умови, що:
вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;
закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Нормами ч. 1 ст. 4 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що головний орган у сфері здійснення оборонних закупівель:
веде облік товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
визначає орган кодифікації, здійснює нормативно-правове регулювання у сфері кодифікації та кодифікацію товарів оборонного призначення;
визначає методику розрахунку вартості життєвого циклу товарів, робіт і послуг оборонного призначення, визначає категорії товарів, робіт і послуг оборонного призначення, до яких вони застосовуються;
розробляє та подає на затвердження Кабінету Міністрів України порядок проведення випробувань зразків озброєнь та військової техніки;
розробляє методологію формування потреб на товари, роботи і послуги оборонного призначення;
погоджує пропозиції державних замовників щодо виконання робіт з розроблення нових видів озброєння, військової та спеціальної техніки, їх складових частин, а також модернізації зазначених товарів з метою уникнення дублювання таких робіт;
взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;
встановлює з урахуванням відповідних ризиків вимоги до якості, життєвого циклу, уніфікації товарів оборонного призначення;
погоджує за середньострокового бюджетного планування оборонних закупівель пропозиції державних замовників до державних програм у сферах національної безпеки і оборони.
Стаття 7 Закону України «Про обороні закупівлі» встанолює, що державний замовник здійснює планування оборонних закупівель, на підставі чого:
формує пропозиції до зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями відповідно до державних програм та надсилає їх до головного органу у сфері планування оборонних закупівель у встановлений зазначеним органом строк;
складає та затверджує трирічний та річний плани закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, вносить зміни до них. Ці плани та зміни до них попередньо погоджуються з комітетом Верховної Ради України, до повноважень якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки;
організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
подає звіти про результати здійснення закупівель, укладання та виконання державних контрактів (договорів) головному органу у сфері планування оборонних закупівель, у визначений ним строк;
укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори), у тому числі за імпортом;
забезпечує оплату відповідно до умов державних контрактів (договорів), у тому числі попередню оплату (авансування);
надає виконавцям державних контрактів (договорів) технічну специфікацію;
організовує випробування (державні, міжвідомчі, визначальні відомчі та інші випробування державного замовника, а у разі необхідності - сертифікацію) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, приймає їх на озброєння (використання), постачання, допускає до експлуатації;
бере участь у випробуваннях макетних, дослідних та серійних зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріалів і комплектуючих виробів;
здійснює оцінювання наданої учасником відбору інформації щодо вартості життєвого циклу товарів оборонного призначення;
проводить оцінювання відповідності та визначає способи гарантування відповідності товарів, робіт і послуг оборонного призначення встановленим вимогам державного замовника;
проводить ідентифікацію та аналіз ризиків щодо товарів, робіт і послуг оборонного призначення та учасників відбору, а також безпосередньо або через закупівельну організацію подає запити на здійснення державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у визначеному ним порядку;
здійснює контроль якості товарів, робіт і послуг у разі встановлення їх відповідності вимогам законодавства та умовам державних контрактів (договорів) - забезпечує їх приймання;
затверджує технічну документацію на виробництво товарів оборонного призначення, замовником яких він є;
здійснює облік результатів науково-технічної діяльності, отриманих під час здійснення оборонних закупівель за рахунок або із залученням коштів державного бюджету;
здійснює ідентифікацію предметів закупівлі та готує вихідні дані для їх кодифікації;
звітує перед спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики про укладення державних контрактів (договорів), результати їх виконання, використання бюджетних коштів;
здійснює перегляд ціни державного контракту (договору) за обґрунтованими пропозиціями виконавців у разі істотних змін фінансово-економічних та технічних умов виконання такого контракту (договору);
має право уповноважувати та в установленому законодавством порядку надавати відповідні довіреності суб`єкту господарювання, який належить до сфери його управління і якому надане право здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом, укладати державні контракти (договори) за імпортом виключно для забезпечення власних потреб;
веде реєстр конструкторської документації на озброєння, військову та спеціальну техніку, державним замовником яких він є;
здійснює міжнародне співробітництво у сфері оборонних закупівель;
взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель;
здійснює контроль витрат виконавця державного контракту (договору) у разі закупівлі у єдиного виконавця.
Також в ч. 1 ст. 13 Закону України «Про обороні закупівлі» зазначено, що вітчизняні та іноземні учасники закупівель усіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у закупівлях на рівних умовах, крім випадків, визначених ч. 4 ст. 11 цього Закону, та якщо до них не застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у них оборонних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції".
Таким чином, законом не обмежено права будь якого підприємства приймати участь у процедурі закупівлі продуктів харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних заклдаів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік, що оголошено за індефікатором № UA-2024-11-14-017496-а за Лотом № 10.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (далі - Постанова № 1275).
Пунктами 1-8 Постанови № 1275 визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
У цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України Про оборонні закупівлі, Про публічні закупівлі та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.
Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.
Подання та оприлюднення інформації, передбаченої ч. 2 та 3 ст. 15 Закону України Про оборонні закупівлі, здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.
Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. грн, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. грн (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:
1) у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178;
2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України "Про публічні закупівлі", з урахуванням положень, визначених цими особливостями;
3) у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1409.2020 № 822;
4) шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей.
У разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в п. 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
Державний замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника спрощеної закупівлі більш як один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції.
Державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, коли учасник спрощеної закупівлі не виправив виявлені державним замовником після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених державним замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Істотні умови державного контракту (договору), укладеного відповідно до абзацу першого цього пункту, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених п. 19 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, або якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання п. 2 ч. 3 ст. 30 Закону України Про оборонні закупівлі.
Під час здійснення оборонних закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708, з урахуванням цих особливостей.
Закупівлі, визначені пунктами 8 і 9 цих особливостей, не включаються до річного плану закупівель (п. 10 Постанови № 1275).
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи ст. 30 Закону України Про публічні закупівлі та Постанови № 1275, відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, в електронній системі закупівель.
Тому, враховуючи приписи ст. 30 Закону України Про публічні закупівлі та абзацу 3 п. 8 Постанови № 1275, процедура закупівлі, яка є предметом даного позову, проводиться відповідно до ст. 14 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII (далі Закон - № 922), яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 922 закупівля здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно ст. 3 Закону № 922 оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів:
своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання;
конкурентність;
ефективність використання коштів, результативність;
відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
За положеннями ст. 12 Закону № 922 електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам, обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням непорушності даних про учасників і їхніх пропозицій під час проведення процедури закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій.
Згідно ст. 14 Закону № 922 спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до ст. 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
подання пропозицій учасниками;
проведення електронного аукціону відповідно до ст. 30 Закону № 922;
розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до ст. 19 Закону № 922.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до ст. 10 Закону № 922, обов`язково зазначаються:
найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;
кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
умови оплати;
очікувана вартість предмета закупівлі;
період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);
кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);
перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;
розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);
розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);
розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.
У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.
Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до ст. 25 Закону № 922 та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до ст. 27 Закону № 922.
У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.
Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.
Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.
У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.
Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.
Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.
У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.
Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.
Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.
Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).
Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.
Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.
Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.
Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.
Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами 1 і 2 ч. 1 ст. 28 цього Закону.
Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.
Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.
За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.
У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
За приписами ч. 13 ст. 14 Закону № 922 замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: 1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; 3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; 4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.
Надаючи оцінку доводам позивача про наявність порушень під час проведення спрощеної процедури закупівлі, зокрема, щодо невідповідності тендерної документації ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» умовам закупівлі, що є підставою для відхилення тендерної пропозиції третьої особи, суд зазначає наступне.
Щодо не підтвердження критерію наявності сухих складів, слід зазначати таке.
Відповідно до додатку 4 Оголошення вимагається наявність матеріально-технічної бази та технологій, зокрема, п. 1.1 додатку № 4 до Оголошення передбачено, учасник надає, довідку за наведеною формою, яка містить інформацію про наявність матеріально-технічної бази та технологій, у тому числі для товарів, які не потребують особливого температурного режиму зберігання: наявність сухих складів не менше ніж 1000 кв.м.
Пунктом 1.2 до Оголошення передбачено, що для підтвердження інформації щодо складських приміщень, зазначених у довідці, учаснику необхідно надати у складі пропозиції документальне підтвердження права користування або права власності на відповідну матеріально-технічну базу: завірену копію балансової відомості або інвентаризаційної відомості, або сканованої копії свідоцтва про право власності, або витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, або договір купівлі-продажу, або договір оренди, або договір суборенди, або договір про надання складських приміщень послуг тощо. Договори повинні бути дійсними впродовж 2025 року.
Зазначені документи повинні містити інформацію про площу приміщення. - для підтвердження інформації відповідної кількості рамп/воріт на складі/складах учасник надає гарантійний лист.
Відповідно до Оголошення у разі, якщо зазначена учасником матеріально-технічна база належить постачальнику/виробнику/тощо, який буде залучений до виконання умов договору у складі пропозиції надаються:
документи визначені в п. 1.2. Оголошення та гарантійний лист від суб?єкта господарювання, який буде залучений учасником до виконання умов договору, яким підтверджується його згода на використання зазначених складських приміщень, у разі визначення учасником переможцем закупівлі.
Крім того, учасник у складі пропозиції має надати документи, що підтверджують наявність державної реєстрації потужності(-ей) складу(-ів), зазначених у довідці та/або експлуатаційний дозвіл(-и) (для складів, на яких буде зберігатись продукція тваринного походження) на склад(-и) зазначені у довідці.
З аналізу змісту п. 1.1. та 1.2 додатку № 4 вбачається, що кваліфікаційний критерій наявності складів має бути підтверджений сукупністю відомостей, яка складається з:
інформації зазначеній в довідці, а саме відомостей та реквізитів документу;
самих документів, про які зазначено в довідці, що підтверджують право власності та/або користування; - документів, що підтверджують державну реєстрацію заявлених потужностей відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Отже, оцінювання критерію «складські приміщення» має здійснюватись з огляду на сукупність та повну відповідність між собою наданих відомостей.
На підтвердження зазначеного критерію в складі пропозиції надано довідку, яка містить інформацію про, наявність сухих складів: 2055,8 кв.м. які перебувають у власності Учасника; - 750,0 кв.м., якими користується учасник на підставі договору оренди, укладеного з ТОВ «Єврофіш».
Проте, наявність сухих складів не підтверджена документально з огляду на відсутність реєстрації потужностей цих об?єктів відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Так, у складі пропозиції учасника на підтвердження реєстрації потужностей власного майна - сухих складів міститься два експлуатаційні дозволи від 17.04.2024 та від 01.02.2013.
Також, наявне повідомлення Житомирського міського управління ГУ Держспоживслужби від 29.03.2024 № 215/18-01/СГ про реєстрацію оператора ринку.
Проте, надані документи не є підтвердженням здійснення реєстрації потужностей відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та наказа Мінагрополітики від 15.02.2024 № 431 «Про затвердження порядку державної реєстрації потужностей та Порядку ведення державного реєстру операторів ринку та їхніх потужностей».
Як визначено п. 22 ст. 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» експлуатаційний дозвіл - документ дозвільного характеру, що видається територіальним органом компетентного органу операторові ринку за результатами інспектування його потужності та посвідчує право оператора ринку здійснювати визначену цим Законом діяльність з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження.
Оператори ринку, що провадять діяльність, пов`язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації (ч. 1 ст. 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»)
При цьому, відповідно ч. 2 ст. 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» обов?язок отримання експлуатаційного дозволу не поширюється у разі, зокрема:
транспортування харчових продуктів тваринного походження, у тому числі тих, які потребують дотримання температурного режиму та не можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;
зберігання харчових продуктів тваринного походження, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °С, залишаючись придатними для споживання людиною;
виробництво та/або зберігання харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження.
Разом з тим, державній реєстрації підлягають потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів, на які не вимагається отримання експлуатаційного дозволу (ч. 1 ст. 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»).
Виходячи з викладеного, Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» розділено процедуру та документальне підтвердження реєстрації путожностей на «сухі» склади та склади із спеціальним температурним режимом.
Державній реєстрації потужностей підлягають ті потужності, де температурний режим становить 10 °С та вище, що відноситься до «сухих» складів. Використання складів з температурним режимом +2 ....+6 та з температурним режимом - 15.... -18 дозволене за умови отримання експлуатаційного дозволу
Суд вважає за можливе також зазначити, що відповідно до Витягу з державного реєстру речових прав, весь об`єкт, який перебуває у власності учасника складається з 6 407,6 кв.м.
Таким чином, надані у складі пропозиції експлуатаційні дозволи свідчать про те, що за тією ж адрескою, де розміщено сухі склади, розміщено також і склади із спеціальним температурним режимом, які пройшли реєстрацію, про що свідчать експлуатаційні дозволи.
Щодо наявного в складі пропозиції повідомлення Житомирського міського управління ГУ Держспоживслужби від 29.03.2004 № 215/18-01/СГ, то такий документ не є документом, що в відповідно до Закону підтверджує здійснення державної реєстрації потужностей.
Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації потужностей та порядку ведення державного реєстру операторів ринку та їхніх потужностей, затвердженого наказом Мінагрополітики № 431 від 15.02.2024 (далі Порядок державної реєстрації потужностей) рішення про державну реєстрацію потужностей або про відмову в державній реєстрації з обґрунтування причин оформлюється наказом територіального органу Держспоживслужби та не пізніше 3 робочих днів з дня його прийняття доводиться до відома операторів ринку.
Пунктом 6 рішення про державну реєстрацію потужності містить інформацію, що вноситься до Реєстру, зокрема:
вид оператора ринку за класифікацією субєктів господарювання, визначеною Господарським кодексом (субект мікро-, малого, середнього або великого підприємства);
назва (опис) потужності;
особистий реєстраційний номер потужності.
Під час державної реєстрації потужності присвоюється особистий реєстраційний номер.
Однак, повідомлення Житомирського міського управління ГУ Держспоживслужби від 29.03.2004 № 215/18-01/СГ не є наказом оформленим відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації потужностей та порядку ведення державного реєстру операторів ринку та їхніх потужностей, затвердженого Наказом Мінагрополітики № 431 від 15.02.2024.
Також, не містить відомостей передбачених п.п. 2, 3, 4 п. 6 Порядку державної реєстрації потужностей.
Суд звертає увагу, що повідомлення містить заретушований зміст, проте з урахуванням положень додатку № 4 до Оголошення, замовник вимагає заретушувати виключно адресу складських приміщень.
Виходячи з чого, недопустимим є прийняття до уваги будь-якої іншої заретушованої інформації.
Тобто, повідомлення від 29.03.2004 № 215/18-01/СГ не є документом, що підтверджує державну реєстрацію «сухих» складів площею 2055,8 кв.м., оскільки, як вже зазначалось, підтвердження наявності матеріально-технічної бази - складів, може оцінюватись сукупністю відомостей та документів, які мають узгоджуватись між собою.
Відсутність документу на підтвердження державної реєстрації потужностей уноможливлює підтвердження зазначеного критерію.
Щодо площі 750,0 кв.м., якими користується третья особа на підставі договору оренди, укладеного з ТОВ «Єврофіш», суд зазначає таке
У зазначеному договорі оренди відсутня адреса об?єкта оренди.
Відповідно до п. 1 ст. 284 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) істотними умовами договору оренди є: об?єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); строк, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення або викупу.
Пункт 1 ст. 638 ЦК України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору, в протилежному випадку договір вважається неукладеним. Неукладений договір в свою чергу не має правових наслідків у вигляді права набуття права користування об?єктом.
Крім того, на вказане приміщення відсутній будь-який документ, що свідчить про державну реєстрацію потужності цього об?єкту.
Таким чином, можно дійти висновку, що учасником не підтверджено кваліфікаційні критерії сухі склади.
Щодо відповідності кваліфікаційного критерію наявність рамп/воріт слід зазначити наступне.
Як зазначено у п. 1.1. додатку № 4 до Оголошення передбачено, що на складах мають бути рампи/ворота - не менше 3-х.
Для підтвердження наявності відповідної кількості рамп/воріт на складі/складах учасник надає гарантійний лист.
Так, відповідно до довідки про наявність матеріально-технічної бази, третя особа зазначила, що на об?єкті площею 2055,8 кв.м. наявні 4 (четверо) воріт та на об?єкті 750,0 кв.м. наявні 2 (двоє) воріт.
Водночас, в складі пропозиції на підтвердження наявності даного об?єкту учасник надав інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Витяг з Державного реєстру прав власності, відповідно до якого відомостей правовстановлюючих документів на об?єкті встановлено 2 (двоє) воріт.
Пунктом 19 Оголошення визначено, що учасник спрощеної закупівлі шляхом подання інформації та документів до електронної системи закупівель підтверджує, що надані інформація та документи є достовірними.
У випадку надання недостовірної інформації та/або документі, пропозиція учасника буде вважатись такою, що не відповідає вимогам Оголошення.
Щодо не підтвердження критерію наявності складів із спеціальним температурним режимом, слід зазначати таке.
На підтвердження критерію складів із спеціальним температурним режимом +2... +6 та - 15...-18 в складі пропозиції учасник надав договір оренди ТОВ «Нововолинський м?ясокомбінат», який буде залучений до виконання умов договору, де орендодавцем виступає ТОВ «СМІ».
На думку суду такий документ не може бути прийнятий замовником на підтвердження зазначеного критерію з огляду на наступне.
Відповідно до п.п. 3.1, 3.3 договору приймання-передача майна здійснюється сторонами або їх уповноваженими представниками протягом 3х днів з моменту вступу в дію договору даного договору. Майно вважається переданим з моменту підписання акту приймання - передачі.
Пунктом 11.1 договору визначено, що договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та кріплення його печатками.
Строк дії договору з 01.09.2017 по 31.12.2017. В тому випадку якщо протягом одного місяця до дати закінчення строку дії договору жодна з сторін не заявить про бажання припинення його дії, строк дії договору автоматично продовжується на кожен наступний календарний рік (п. 11.2 договору).
Викладене свідчить, що сторонами договору самостійно визначено момент виникнення в орендаря права користування приміщенням - дата фактичної передачі приміщення за відповідним актом, який мав бути підписаний до 02.09.2017 та є невід`ємною частиною договору. Вказівка у п. 11.1 договору на те, що з моменту його підписання починається строк оренди, на переконання суду, не впливає на ту обставину, що приміщення у користування орендаря не перейшло.
Щодо відсутності гарантійних листів на автотранспорт, то слід зазначити, що відповідно до п.п. 1.4. додатку № 4 до Оголошення, для підтвердження наявності вантажного автотранспорту учасник у складі пропозиції надає завірену копію балансової відомості або інвентаризаційної відомості, або свідоцтва про ресстрацію транспортних засобів, або договір оренди, або договір суборенди, або договір про надання послуг перевезень транспортним(-и) засобом(-ами), або договір про надання транспортно-експедиторських послуг тощо.
У випадку, якщо учасником надається договір про надання послуг перевезень транспортним(-и) засобом(-ами), або договір про надання транспортно-експедиторських послуг тощо, такий договір повинен містити інформацію щодо кількості транспортних засобів, що можуть бути залучені та додатково у складі пропозиції надається гарантійний лист від контрагента (перевізника), яким підтверджується його згода на використання зазначених транспортних засобів, у разі визначення учасника переможцем закупівлі із зазначенням конкретного переліку транспортних засобів у разі відсутності такого переліку в договорі.
В складі пропозиції ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» на виконання зазначеної вимоги наявні гарантійні листи від перевізників ТОВ «Е-ЛОГІСТІК», ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «РЕНТРАК ПАРТС СЕРВІС», ТОВ «СМ-ТРАНССЕРВІС», ТОВ «СІММА ТРАНС», ТОВ «МАЙАЛОГІСТИК», які не можуть бути прийняті до уваги державним замовником при оцінюванні на відповідність пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям встановленим в Оголошенні, з огляду на те, що в усіх гарантійних листах зазначений інший унікальний номер процедури закупівлі.
Так, предметом спору у даній справі є рішення державного замовника в процедурі закупівлі № UA-2024-11-14-017496-а (10 лотів), у той час у гарантійних листах перевізників, які надані у складі на виконання п. 1.4. додатку № 4 до Оголошення зазначено, що вони надані у процедуру закупівлі UA-2024-11-14-017487-а (3 лота).
Тобто можно дійти висновку, що в складі пропозиції учасника відсутні гарантійні листи перевізників на виконання п. 1.4. додатку № 4 до Оголошення.
Крім того, на думку суду третьою особою не надано належні відомості про наявність працівників відповідної кваліфікації, які відповідно до примітки:
1 - учасник зазначає інформацію про не менше ніж 4-ох працівників, які виконують функції, вказані в пунктах 6.1-6.5;
2 - учасник зазначає інформацію про не менше ніж 25 працівників, які виконують дану функцію.
Для підтвердження інформації, наданої у довідці, у складі пропозиції учасник надає копії документів, що підтверджують наявність працівників, зазначених у довідці, а саме: копії наказів про прийняття на роботу або переведення та/або наказів про сумісництво/суміщення посад (у разі наявності).
Для підтвердження наявності менеджера проекту, бухгалтера, відповідального за контроль якості, ІТ-спеціаліста, логістів/диспетчерів/операторів допускається надання цивільно-правової угоди або договору про надання послуг. Одна і та ж особа може бути залучена для виконання не більш ніж 2-х ролей/функцій.
Для підтвердження наявності працівників складу (вантажників/комірників тощо) може надаватись інформація та документи про працівників постачальника/виробника/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору.
У разі використання 1 великого приміщення з кількома температурними режимами загальна кількість працівників має відповідати сумарній потребі у працівниках відповідних температурних режимів.
З метою захисту персональних даних працівників рекомендуємо у зазначених документах приховувати інформацію щодо ПІБ та ІПН працівника, а також додатково надати дані документи без ретушування інформації, у файлі, що визначений з поміткою «Конфіденційно».
ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД» подав довідку від 20.11.2024 № 5-20, де у графі 6 «логіст/диспечер/оператор» відсутня інформація про найменування посади працівників, що свідчить про не дотримання вимог Оголошення третьою особою, що свідчить про не виконання умов Оголошення учасником.
Щодо невиконання вимог про надання сертифікату системи ISO, суд зазначає таке.
Відповідно до п. 12 додатку № 1 до Оголошення, в складі пропозиції має бути надана Кольорова скан-копія оригіналу дійсного сертифікату на систему керування безпечністю харчових продуктів, який відповідає вимогам ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) або інший сертифікат FSSC 22000/ IFS Food Standard; /BRC Global Standard / GLOBAL G.A.P IFA Scheme Fruit a nd Vegetables та ін., виданий на ім`я учасника (або постачальника/виробника/тощо, який буде залучений учасником до виконання умов договору) органом сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України.
В складі пропозиції учасника міститься два сертифікати ISO:
сертифікат виданий на самого учасника - ТОВ «БУЗЬКИЙ КОНСЕРВОВАНИЙ ЗАВОД», виданий компанією, яка не зареєстрована в Україні, під назвою «GrandCert»;
сертифікат виданий на ТОВ «Нововолинський м?ясокомбінат», виданий ТОВ «Інженерний центр експертизи та сертифікації».
Обидва органи сертифікації, які видали зазначені сертифікати відсутні в реєстрі акредитованих Національним агентством з акредитації України органів сертифікації.
Таким чином, сертифікат на систему керування безпечністю харчових продуктів, який відповідає умовам, викладеним в п. 12 додатку № 1 до Оголошення, в складі пропозиції учасника відсутній.
Щодо невідповідності пропозиції умовам додатку № 8 до Оголошення слід вказати таке.
Додатком 5 до проекту державного контракту, який викладено в додатку № 8 до Оголошення встановлено вимоги до енергетичної цінності деяких харчових продуктів за Каталогом продуктів харчування, показники яких визначені державними стандартами, в якому відображена необхідні показники калорійності продуктів харчування, що будуть постачатись за контрактом.
В складі пропозиції Учасника міститься розцінений Каталог продуктів харчування, з заповненим стовбчиком «Калорійність».
Показники калорій за кодами продуктів під номерами:
12016 - індиче філе заморожене;
12302 - масло вершкове селянське 72,5 % - 79.9 %;
12303 - масло вершкове селянське 72,5% -79,9% (індивідуальне пакування);
14005 вишневий нектар 0,3 л;
14006 - вишневий нектар.
Не відповідають вимогам встановленим в додатку № 8 до Оголошення (додаток 5.2. до проекту державного контракту) та є значно нижчими, чим передбачає додаток № 8.
В самому додатку 8 (додаток 5.2 до проекту державного контракту) кожний показник калорійності грунтується на показниках відповідних державних стандартів (ГОСТ, ДСТУ).
Тобто, продукти, що пропонує постачати учасник не відповідають вимогам ДСТУ та ГОСТ, що суперечить також умовам п. 1 додатку № 3 до проекту державного додатоку 8 до Оголошення, яким передбачено, що товар повинен відповідати вимогам чинного законодавства України та нормативно-технічній документації, а саме: Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів»; Опису до продуктів харчування до Каталогу продуктів харчування затвердженого наказом Міністерства оборони України від 15.11.2019 № 591; нормативному документу згідно, якого вироблено Товар.
Належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, відповідачем та третьою особою не надано.
Суд встановивши обставини, які наведені позивачем зазначає, що наявність в учасника, який планує постачати продукти харчування до відповідних підрозділів Збройних Сил України, у користуванні складського приміщення необхідної площі є безумовною та важливою гарантією забезпечення належного зберігання якості продукції. Відсутність же документів, які б підтверджували використання підприємством відповідних приміщень у визначеному замовником обсязі, а також відсутність обов`язковим умов, у тому числі наявність сухих складів, документів, що підтверджують наявність державної реєстрації постужностей, наявності рамп воріт не менше трьох, складів із спеціальним температурним режимом, відсутність гарантійних листів на автотранспорт, працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, відсутність сертифікату ISO та відсутність експлуатаційного дозволу для складів, на яких буде зберігатись продукція тваринного походження, унеможливлює через призму наведеного та умов Оголошення стверджувати про те, що подана пропозиція є такою, що відповідає вимогам Оголошення.
Викладене, на переконання суду, свідчить, що оскаржуване у цій справі рішення Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу, оформлене протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 за процедурою закупівлі за предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-а за Лотом №10 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за предметом «ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік)», що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14- 017496-а за Лотом № 10, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ч. 12 ст. 14 Закону № 922 за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.
У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
Приписи ч. ч. 1, 2 ст. 33 Закону № 922 визначають, що рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг; 4) найменування переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи); 5) ціна тендерної пропозиції/пропозиції.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю може містити іншу інформацію.
Отже, за своєю правовою природою повідомлення про намір укласти договір про закупівлю є способом інформування замовника про прийняте ним рішення за наслідками розгляду пропозиції, а відтак не належить до юридичних фактів, що зумовлюють виникнення, зміну чи припинення правовідносин, не охоплюється визначеним КАС України поняттям індивідуального чи нормативно-правового акту, а відтак вимоги про визнання його протиправним та скасування не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всупереч наведеним вимогам відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності вчинення ним прийнятого рішення.
Відтак, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Щодо заяви відповідача про зловживання ТОВ «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» процесуальних прав, оскільки з даним позовом він звертається в третє .
Від представника позивача надійшли заперечення на вказану заяву.
На думку суду дані твердження відповідача є безпідставними, оскільки нормами КАС України не заборонено звертатись з тим самим позовом після залишення позову без розгляду (справа № 320/58233/24) та повернення позовної заяви (320/58452/24).
Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 9 084,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 0.12.2024 № 4354.
Враховуючи, що позов задоволено частково та позивачем було сплачено судовий збір у більшому розмірі, суд вважає за можливе частину сплаченого судового збору у розмірі 3 028,00 грн повернути з Державного бюджету України та іншу частину суми у розмірі 3 028,00 грн у вигляді судових витрат щодо сплати судового збору, підлягають присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу.
Доказів понесення позивачем інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, матеріали справи не містять.
Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 282 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позв задовольнити часткового.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу щодо визнання переможцем та укладання договору з ТОВ «БУСЬКИЙ КОНСЕРВНИЙ ЗАВОД», яке оформлене протоколом № 01.12.2024-4-6 від 03.12.2024 за процедурою закупівлі за предметом ДК 021:2015: 15890000-3 - Продукти харчування та сушені продукти різні (Продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2025 рік), що оголошена за ідентифікатором № UA-2024-11-14-017496-а за Лотом № 10.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» (код ЄДРПОУ 37124055) судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Державного підприємства Міністерства оборони України Державний оператор тилу (код ЄДРПОУ 44830311).
Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «ОХТИРКА М`ЯСОПРОДУКТ» (код ЄДРПОУ 37124055) з Державного бюджету України надмірно сплачену суму судового збору у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) 00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ч. 4 ст. 282 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених цією статтею, можуть бути подані до Шостого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня їх проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом двох днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123585477 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні