ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05 грудня 2024 року Справа № 280/9073/24 м.ЗапоріжжяСуддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., за участі секретаря судового засідання Лактіонової Г.І. та сторін
від прокуратури: прокурор Якушева Я.А.,
від позивача 1: не прибув,
від позивача 2: не прибув
від позивача 3: Левіт А.Р.,
від відповідача: адвокат Салівон В.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощенного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: заступника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХРЕСУРСИ» про зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
30 вересня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси», в якому прокурор просить суд:
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Техресурси» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту: сховище за № 28085, що знаходиться за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України за № 579 від 09 липня 2018 року «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Техресурси» привести облікову документацію на захисну споруду цивільного захисту: сховище за № 28085, що знаходиться за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область відповідно до Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених Міністерством внутрішніх справ України за № 579 від 09 липня 2018 року.
Позовні вимоги заступника керівника окружної прокуратуру мотивовані тим, що у власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси» перебуває захисна споруда цивільного захисту: сховище за № 28085, що знаходиться за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область. Укриттю у сховищі підлягає населення прилеглого району, працівники та службовці власника (балансоутримувача) захисної споруди. Час приведення сховища у готовність - 12 годин. Незважаючи на це, з моменту оголошення на території України правового режиму «воєнного стану» наведене сховище, усупереч вимогам законодавства України у сфері цивільного захисту, не було приведене у готовність до використання за призначенням, сховище не підготовлене та має низку суттєвих порушень. Тому прокурор, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, вимушений звернутися до суду з вказаним адміністративним позовом із метою усуненням порушень вимог законодавства України у сфері цивільного захисту,техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою суду від 03 жовтня 2024 року - відкрито провадження у справі.
Відповідач, не погодившись із позовними вимогами, через власного представника: адвоката Салівона Віталія Івановича подав відзив на позовну заяву. Заперечення мотивував тим, що захисна споруда цивільного захисту, а саме: сховище № 28085, розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, не перебуває у фонді захисних споруд міста Запоріжжя. Окрім цього, указана захисна споруда цивільного захисту не перебуває у власності відповідача, останній не є балансоутримувачем такої споруди. Розбіжність у доказах, які надавалися прокурором на підтвердження своїх позовних вимог, свідчить про необґрунтованість останніх. Тому, на думку сторони відповідача, необхідно відмовити у задоволенні позову повністю.
Прокурор у відповіді на відзив підтримав позицію окружної прокуратури та просив позовні вимоги задовольнити повністю. Додатково наголосив, що докази у справі підтверджують факт того, що вказана у позові захисна споруда цивільного захисту знаходиться у фонді захисних споруд міста Запоріжжя. Власником (балансоутримувачем) такої захисної споруди є відповідач, який набув своє право за договором - купівлі продажу. Моментом постановки захисної споруди на облік є грудень 1972 року. Законодавство України у сфері цивільного захисту не передбачало повторну постановку на облік захисних споруд, які були раніше прийнятті в експлуатацію. Тому позовні вимоги є підставними та такими, що підлягають задоволенню.
Від представника позивача: Запорізької обласної державної адміністрації: Завгородньої Ксенії Мирославівни надійшли письмові пояснення про те, що відповідач, будучи балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту, незважаючи на повномасштабну збройну агресію проти України, яка триває понад два роки, належним чином не виконує свої обов`язки та не приводить у готовність до використання за призначенням сховище № 28085, розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область. Наведені дії відповідача, безумовно, ставлять під загрозу життя та здоров`я як працівників останнього, так інші групи населення, які підлягають укриттю у найближчій захисній споруді цивільного захисту. Тому, на думку представника позивача, позовні вимоги прокурора є підставними та такими, що спрямовані на усунення порушень у сфері цивільного захисту на території України.
Під час судового засідання прокурор позовні вимоги підтримав повністю та просив суд задовольнити останні. Звернув увагу суду, що його роль як субсидіарного позивача спрямована виключно на усунення порушень вимог законодавства України у сфері цивільного захисту,техногенної та пожежної безпеки. Оскільки органи державної влади та місцевого самоврядування не вживають заходів на усунення таких порушень.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій участь свого представника у судове засідання не забезпечив.
Позивач: Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту Запорізької міської ради участь свого представника у судове засідання не забезпечив.
Представник позивача: Запорізької обласної державної адміністрації під час судового засідання позовні вимоги підтримав повністю та просла суд їх задовольнити.
Представник відповідача: адвокат Салівон Віталій Іванович під час судового засідання проти задоволення позовних вимог заперечив повністю. Акцентував, що захисна споруда цивільного захисту не перебуває у фонді захисних споруд міста Запоріжжя. Відповідач не є балансоутримувачем такої захисної споруди, оскільки не вчиняв будь-яких дій щодо постановки сховища на власний баланс. Тому позовні вимоги є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню повністю.
У відкритому судовому засіданні 05 грудня 2024 року судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши надані сторонами докази на підтвердження та спростування обставин справи, суд встановив наступне.
Доказами у справі встановлено, що у фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя перебуває захисна споруда цивільного захисту, а саме: сховище за № 28085, розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область (пункт 8 додатку за № 1 до розпорядження Запорізького міського голови за № 88р від 27 березня 2024 року).
Захисна споруда цивільного захисту є вбудованою у п`ятиповерхову будівлю, загальна площа: 161,1 квадратних метрів, місткість: 150 осіб, має один вхід та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в грудні 1972 року, час приведення сховища у готовність 12 (дванадцять) годин. Укриттю у сховищі підлягає населення прилеглого району, працівники та службовці Відкритого акціонерного товариства «Запоріжелектромонтаж», про що прямо вказано у обліковій картці сховища від 21 вересня 2021 року та паспорті сховища.
Право власності на захисну споруду цивільного захисту, яка є частиною цокольного поверху (напівпідвалу) адміністративної будівлі, розташованої за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, на підставі договору купівлі-продажу за № 08/03;51-03 від 04 квітня 2003 року, укладеного між Відкритим акціонерним товариством «Запоріжелектромонтаж» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Техресурси», перейшло Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси», про що суду надано на дослідження відповідна копія договору.
Сховище за № 28085 введено в експлуатацію та включено до обліку захисних споруд цивільного захисту у 1972 році, про що зроблено відповідний запис у Книзі обліку захисних споруд цивільного захисту розташованих на території Запорізької області, ведення якої розпочато 02 серпня 2017 року Департаментом з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації, що підтверджується листом Департаменту з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації за № 1755/02.2-05 від 16 вересня 2024 року; витягом з Книги обліку захисних споруд цивільного захисту розташованих на території Запорізької області.
Відомостей про зняття (списання) вказаної захисної споруди з обліку фонду захисних споруд відповідно до чинного на момент написання позову Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України за № 1338 від 10 березня 2017 року та Інструкції про порядок списання непридатних захисних споруд цивільної оборони, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України за № 567 від 08 квітня 1999 року, яка була чинна у період часу, починаючи зі 08 квітня 1999 року по 24 квітня 2017 року, не встановлено, про що суду надано на дослідження лист Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області за № 53002-4228/5322-1 від 22 липня 2024 року, лист Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради за № 1411/01-14/01 від 26 липня 2024 року та лист Департаменту з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації за № 1334/02.2-05 від 23 липня 2024 року.
За результатами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено, що у сховищі за № 28085 зафіксовані наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: гума відсутня, вказівні написи на штурвалах та ручках «відчинено-зачинено» відсутні, маркування на дверях та ставнях не нанесено; 2) стан противибухових пристроїв: відсутні; 3) стан системи водопостачання: наявність покажчиків руху води немає; безнапірні та напірні баки для питної води передбачено проектом, резервуар 0,92 метрів кубічних - відсутній; останні лабораторній дослідження якості питної води у баках не проводились; водопровідні труби пофарбовані не правильно; 4) стан каналізаційної системи: запірна арматура передбачена проектом, відсутня; 5) справність системи опалення: запірна арматура передбачена проектом, відсутня; трубопроводи передбачено проектом, відсутні; 6) справність систем зв`язку та оповіщення: відсутня, схема оповіщення не розміщена на дошці документації; 7) стан заземлення електрообладнання: повністю відсутнє; 8) протипожежний стан: відсутня схема евакуації; 9) температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: не забезпечено вимірювальними приладами та їх стан; 10) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди 20 відсотків від нормативу; 11) наявність документації захисної споруди: паспорт захисної споруди: немає; опис обладнання та майна: немає; схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення: немає; журнал перевірки стану захисної споруди: немає; план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації: немає; план приведення захисної споруди у готовність немає; вимоги з експлуатації фільтровентиляційного та іншого інженерного обладнання: немає; правила користування вимірювальними приладами: немає; журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання: немає; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів, фільтрів гопколітових, приладів регенерації та підпору повітря: немає; формуляр фільтровентиляційних агрегатів: немає; порядок провітрювання захисної споруди: немає; інструкція з протипожежної безпеки: немає; щорічний акт огляду ємностей для питної води з результатами лабораторних досліджень: немає; експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення із зазначенням пристроїв для відключення: вентиляції немає; схема оповіщення та інформування зі списками необхідних телефонів: немає; журнал перевірки стану готовності захисної споруди: немає; інструкція з використання засобів індивідуального захисту: немає; порядок перевірки сховища на герметичні: немає; довідка про перевірку сховища на герметичність: немає; правила поведінки у захисній споруді: немає; список особового складу формування з обслуговування споруди: немає; функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди: немає; порядок дій особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність та використання захисної споруди за призначенням: немає; 12) проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди: не проводились; 13) наявність документів, що підтверджують проведення щорічних оглядів захисної споруди: відсутні; 14) результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин з перевіркою роботи у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції: не проводилась.
За наслідками обстеження комісією встановлено, що сховище за № 28085, яке розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, оцінюється як не готове до використання за призначенням.
Аналогічна обставина стверджується проведеною слідчою (розшуковою) дією: оглядом захисної споруди цивільного захисту у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 20 липня 2022 року за № 12022087050000484.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд виходить з того, що захист населення та територій від надзвичайних ситуацій є однією з найважливіших функцій держави щодо забезпечення стійкого розвитку та національної безпеки країни, яка постає перед органами державного управління.
Нормативними приписами статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» за № 64/2022 від 24 лютого 2022 року на території України, починаючи зі 24 лютого 2022 року, введено правовий режим «воєнного стану», що неодноразово продовжувався, востаннє відповідно до Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» за № 4024-IX від 29 жовтня 2024 року.
Варто акцентувати, що частиною 5 Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» за № 64/2022 від 24 лютого 2022 року доручено Державній службі України з надзвичайних ситуацій невідкладно разом з обласними, Київською міською державними адміністраціями, іншими державними органами, установами, підприємствами, організаціями всіх форм власності привести єдину державну систему цивільного захисту, її функціональні та територіальні підсистеми у готовність до виконання завдань за призначенням в особливий період.
Статтею 1 Закону України «Про оборону України» визначено, що особливий період це період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудований період після закінчення воєнних дій.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Приписами статті 3 Закону України «Про оборону України» визначено, що підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Цивільний захист населення є важливим елементом національної безпеки України та необхідною складовою її обороноздатності, який покликаний поряд із вирішенням інших завдань забезпечувати виконання державою зобов`язань щодо захисту прав на життя і здоров`я громадян, що гарантовані статтями 3 та 27 Конституції України.
Одним із провідних місць у системі заходів цивільного захисту населення належить створенню та функціонуванню колективних засобів захисту, призначених для убезпечення широкого кола людей від впливу шкідливих та небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Пунктом 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
До завдань і обов`язків суб`єктів господарювання та інших юридичних осіб, інших юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у сфері цивільного захисту належить, між іншим: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення засобами колективного захисту всіх своїх працівників та інших категорій населення: відвідувачів для об`єктів та місць з масовим перебуванням людей; учасників освітнього процесу для закладів освіти; пацієнтів (у стаціонарах) для закладів охорони здоров`я; вихованців (підопічних) для інтернатних установ соціального захисту населення; виконання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, експлуатації, використання та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами (частина 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України).
За правилами частини 2 статті 32 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, первинні (мобільні) та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту, є об`єктами такого фонду, мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення і належать до засобів колективного захисту.
Відповідно до частини 4 статті 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання та інші юридичні особи завчасно створюють фонд захисних споруд цивільного захисту.
Пунктом 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Згідно з частиною 16 статті 32 Кодексу цивільного захисту України у разі приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного стану та в особливий період захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.
Імперативними вимогами частини 1 статті 32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття.
Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають, зокрема утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел (частина 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України).
Вимогами пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за № 138 від 10 березня 2017 року (далі - Порядок за № 138) визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди, зокрема споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації) . Утримання захисних споруд це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням (пункт 3 Порядку за № 138).
Відповідно до пункту 10 Порядку за № 138, балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Пунктом 1 Глави 2 Розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09 липня 2018 року (далі - Вимоги за № 579) акцентовано, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Згідно з пунктом 9 Глави 2 Розділу VI Вимог за № 579, за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у Додатку 13 до цих Вимог.
Отже, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на їх власників, користувачів, юридичних осіб, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів та з інших не заборонених джерел, що передбачено частиною 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 9 Вимог за № 579.
Пунктом 1 Глави 1 Розділу VII Вимог за № 579 вказано, що у разі переведення Єдиної державної системи цивільного захисту, її функціональних та територіальних підсистем, ланок територіальних підсистем до функціонування в режимах підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного стану та в особливий період (далі вищі ступені готовності) балансоутримувачі фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням, здійснюють заходи щодо приведення фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням, його утримання та експлуатації у вищих ступенях готовності (далі - готовність) у строк, що не перевищує 12 годин.
Готовність фонду захисних споруд передбачає: належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття); надійну герметичність захисної споруди (для сховищ); справність і постійну готовність до роботи спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисної споруди, наявність нормативних аварійних запасів води, паливно-мастильних матеріалів, а також майна, необхідного для життєзабезпечення населення, що підлягає укриттю; підготовленість особового складу формування з обслуговування захисних споруд; а також належний протипожежний та санітарний стан приміщень споруд фонду захисних споруд (пункт 2 глави 1 Розділу VII Вимог за № 579).
Аналогічні правові позиції за позовами прокурора викладені у постанові Верховного Суду від 03 жовтня 2018 року (єдиний унікальний номер справи: 826/12192/16) та у постанові Верховного Суду від 25 липня 2019 року (єдиний унікальний номер справи: 820/5164/15).
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Частиною 4 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15 травня 2019 року (єдиний унікальний номер справи: 820/4717/16) прийшла до висновку про те, що спір аналогічного характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Приписами пункту 19 Порядку за № 138 вказано, що з метою забезпечення ведення обліку захисних споруд (споруд подвійного призначення) запроваджується система їх нумерації (присвоєння облікових номерів) згідно з вимогами щодо здійснення обліку об`єктів фонду захисних споруд, затвердженими Міністерством внутрішніх справ України.
Відповідно до пункту 22 Порядку за № 138, зміни у первинних документах обліку об`єктів фонду захисних споруд щодо технічних і захисних характеристик, а також інших відомостей вносяться балансоутримувачем об`єкта Фонду захисних споруд за наявності підтвердних документів з подальшим поданням їх разом з відповідними первинними обліковими документами місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня державної реєстрації таких документів. Зміни до технічних та захисних характеристик щодо виду, місткості, площі тощо споруди вносяться лише у разі відповідності погоджених з Державною службою України з надзвичайних ситуацій пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди (споруди подвійного призначення) разом з матеріалами технічної інвентаризації або проектної документації на будівництво. Зміни до відомостей щодо балансоутримувача об`єкта фонду захисних споруд вносяться на підставі документів, що підтверджують здійснення правочинів, одночасно із внесенням відповідних змін до документів бухгалтерського обліку, передбачених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Абзацом 4 пункту 1 Вимог за № 579 передбачено, що ведення обліку фонду захисних споруд здійснюється шляхом складення в паперовій формі паспорта та облікової картки захисної споруди, а також ведення в паперовій та електронній формі книги обліку захисних споруд і книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Із доказів у справі вбачається, що захисна споруда цивільного захисту, а саме: сховище за № 28085, за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, була введена в експлуатацію у грудні 1972 року, про що прямо вказується у паспорті сховища.
Нормативно-правове регулювання правовідносин, які виникли з приводу створення фонду захисних споруд, на момент закінчення будівництва наведеної захисної споруди та введення останньої в експлуатацію, здійснювалося Інструкцією з приймання та експлуатації сховищ цивільної оборони, яка затверджена начальником штабу цивільної оборони СРСР від 13 лютого 1968 року (мовою оригіналу: Инструкция по приемке и эксплуатации убежищ гражданской обороны) (далі - Інструкція).
У пунктах 22 - 33 Інструкції визначався порядок прийняття в експлуатацію новозбудованих сховищ. Зокрема для початку процедури прийняття в експлуатацію захисної споруди цивільного захисту спочатку складався паспорт захисної споруди, який надавався замовником для приймальної комісії (підпункт а пункту 28). У подальшому, за результатами огляду сховища складався акт приймання сховища в експлуатацію (пункт 31). Вже після затвердження акту про приймання сховища, штаб цивільної оборони визначає йому інвентарний номер відповідно до нумерації захисних споруд міста (області, району, об`єкту). Про прийняття сховища в експлуатацію, присвоєння йому інвентарних номерів всі підприємства повідомляють штаб цивільної оборони, який ставить сховище на облік. Зняття сховища з обліку відбувається тільки на основі акту, затвердженого рішенням виконавчого комітету міста (області, ради міністрів республіки) (пункт 33).
Отже, оскільки захисній споруді цивільного захисту, яка розташована за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, було присвоєно статус сховища, а також інвентарний номер, відповідно до вимог Інструкції, сховище було прийняте в експлуатацію та постановлене на облік фонду захисних споруд цивільного захисту.
Аналізуючи надані суду на дослідження документи, а саме: паспорт сховища за № 28085, а також лист Департаменту з питань цивільного захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації від 16 вересня 2024 року (додаток 48 до позовної заяви), приходимо до висновку, що постановка сховища за № 28085 відбулася саме у грудні 1972 року.
Дійсно, захисна споруда цивільного захисту: сховище за № 28085 є частиною цокольного поверху (напівпідвалу) адміністративної будівлі, яка розташована за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область. Рік побудови вищевказаного об`єкта нерухомості не був вказаний в інвентаризаційній справі, але дата прийняття в експлуатацію вказана як 17 січня 1973 року.
Водночас, введення в експлуатацію захисної споруди цивільного захисту, яка є складовою об`єкта нерухомості, в інший час, ніж введення в експлуатацію об`єкта у цілому, не може спростовувати неприйняття в експлуатацію сховища у вказаний прокурором період (1972 рік). Будь-які доводи сторони відповідача не спростовують наведену обставину.
У подальшому, на зміну радянському законодавству у сфері приймання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту прийшли Державні будівельні норми: А.3.1-9-2000, затверджені наказом Держбуду України № 142 від 23 серпня 2005 року (замінивши СНиП 3.01.09.84, які замінили СН 464-74, яка замінила Інструкцію від 13 лютого 1968 року).
Вищевказаний нормативно-правовий акт передбачав порядок введення в експлуатацію новозбудованих захисних споруд цивільного захисту, але не передбачав як повторної постановки на облік захисних споруд цивільного захисту, які буди введені в експлуатацію та знаходилися у фонді захисних споруд до набрання ним чинності, так і не скасовував такого основного облікового документа захисної споруди як її паспорт (який щодо цього сховища наявний та складений саме його балансоутримувачем).
Не передбачали повторне взяття на облік раніше введених в експлуатацію сховищ й інші нормативні акти, зокрема Закон України «Про оборону України» від 06 грудня 1992 року, Закон України «Про цивільну оборону» від 03 лютого 1993 року, Інструкція щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час, яка затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків чорнобильської катастрофи за № 653 від 09 жовтня 2006 року, зареєстрована у Міністерстві юстиції України за № 1180/13054 від 02 листопада 2006 року.
Отже, законодавство України у сфері цивільного захисту населення не передбачало та, станом на момент ухвалення судового рішення, не передбачає окремий порядок додаткової (повторної) постановки на облік тих захисних споруд цивільного захисту, які були постановлені на облік за правилами законодавства, які діяло на час їх введення в експлуатацію.
Суд погоджується з тим, що надані прокурором докази підтверджують обставину того, що захисна споруда цивільного захисту (сховище за № 28085) як на момент введення її в експлуатацію, так і на час звернення прокурора до суду з указаним позовом, перебуває на обліку захисних споруд.
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Техресурси» є балансоутримувачем (власником) вищевказаного сховища, про що прямо свідчить відповідний запис у Книзі обліку захисних споруд цивільного захисту розташованих на території Запорізької області, ведення якої розпочато 02 серпня 2017 року.
Право власності на захисну споруду цивільного захисту (сховище за № 28085) здобуто відповідачем на підставі договору купівлі продажу за № 08/03; 51-03 від 04 квітня 2003 року, який укладений з Відкритим акціонерним товариством «Запоріжелектромонтаж».
Суд приходить до переконання, що саме на відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси» як на балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту покладений обов`язок утримувати сховище у стані готовності до використання за призначенням.
Водночас, досліджені судом докази у справі стверджують про те, що станом на момент ухвалення судового рішення, захисна споруда цивільного захисту, а саме: сховище за № 28085, яке розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, Запорізька область, є не готовим до використання за призначенням відповідно до пункту 9 Глави 2 Розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України за № 579 від 09 липня 2018 року «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Окрім цього, судом встановлено, що станом на момент ухвалення судового рішення, в обліковій документації на вищевказану захисну споруду цивільного захисту наявні недостовірні відомості про балансоутримувача, які не відповідають Вимогам щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених Міністерством внутрішніх справ України за № 579 від 09 липня 2018 року.
За таких обставин, зважаючи на те, що захисна споруда цивільного захисту, а саме: сховище за № 28085, яке розташоване за адресою: вулиця Нижньодніпровська, 8, місто Запоріжжя, перебуває у власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси», останнє як балансоутримувач було зобов`язане належним чином здійснювати утримання та експлуатацію вказаної захисної споруди цивільного захисту, беручи до уваги обставину, що станом на момент ухвалення судового рішення сховище залишається не готовим до використання за призначенням, а облікова документація на захисну споруду містить недостовірні відомості про балансоутримувача, позовні вимоги, які заявлені прокурором є обгрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
При цьому, приписами частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, які пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Тому, суд не знаходить правових підстав задля здійснення розподілу судового збору, який сплачений прокурором, з відповідача на користь Вознесенівської окружної прокуратури.
Керуючись статтями 2, 6, 8 - 10, 14, 90, 139, 143, 241 - 246 та 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги заступника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХРЕСУРСИ» про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХРЕСУРСИ» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28085, що знаходиться за адресою: вул. Нижньодніпровська, 8, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХРЕСУРСИ» привести облікову документацію на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28085, що знаходиться за адресою: вул. Нижньодніпровська, 8, м. Запоріжжя, у відповідність до Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.
Адреси та інші відомості учасників розгляду справи:
заступник Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (69035, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, буд. 5, код ЄДРПОУ/Умовний код: 0290997323);
позивач 1: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593);
позивач 2: Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (69095, м. Запоріжжя, вул. Першотравнева, буд. 2, код ЄДРПОУ 37591637);
позивач 3: Запорізька обласна державна адміністрація (69005, м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 164, код ЄДРПОУ 00022504);
відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХРЕСУРСИ» (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, 3-А, код ЄДРПОУ 30719652).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення виготовлене у повному обсязі та підписане суддею 09 грудня 2024 року.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123616077 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні