Рішення
від 16.09.2024 по справі 910/1559/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

16.09.2024Справа № 910/1559/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон»

до приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго»

треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, державне підприємство «Гарантований покупець»

акціонерне товариство «Херсонобленерго» держаного підприємства «Гарантований покупець»

про зобов`язання вчинити дії,

Представники:

від позивача Гнідая А.В.

від відповідача Мартьянова Л.В.

від третьої особи Єфремов В.О.

від третьої особи не прибули

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернулося з позовом товариство з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» до приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» про:

- визнання неправомірним корегування в системі Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за період з 01.04.2023 по 14.06.2023, здійсненне приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго»;

- зобов`язання приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» з 01.04.2023 по 14.06.2023.

Суд своєю ухвалою від 19.02.2024 залишив без руху позовну заяву та встановив товариству з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подачі письмової заяви з вираженими у цифрах значеннями, які слід відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS).

Позивач подав заяву, в якій виклав позовні вимоги в такій редакції:

- визнати неправомірним корегування в системі Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за період з 01.04.2023 по 14.06.2023, здійсненне приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго»;

- зобов`язати приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за березень 2023 року в загальному обсязі 437236,000 кВтг-відпуск та 759,000 кВтг-споживання, квітень 2023 року в загальному обсязі 750496,000 кВтг-відпуск та 565,000 кВтг-споживання, а також 14 днів червня 2023 року в загальному обсязі 209084,000 кВтг-відпуск та 189,000 кВтг-споживання.

Суд своєю ухвалою від 01.03.2024 відкрив провадження у справі № 910/1559/24, постановив розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Позивач подав заяву про зміну предмету позову (т. 1 а.с. 126-127), в якій виклав позовні вимоги в такій редакції:

- визнати неправомірним корегування в системі Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за період з 01.04.2023 по 14.06.2023, здійсненне приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго»;

- зобов`язати приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за квітень 2023 року в загальному обсязі 437236,000 кВтг-відпуск та 759,000 кВтг-споживання, травень 2023 року в загальному обсязі 750496,000 кВтг-відпуск та 565,000 кВтг-споживання, а також 14 днів червня 2023 року в загальному обсязі 209084,000 кВтг-відпуск та 189,000 кВтг-споживання.

Позивач вважає, що відповідач, як адміністратор комерційного обліку, неправомірно у червні 2023 року здійснив корегування у системі управління ринком (система MMS) даних комерційного обліку електричної енергії позивача за період з 01.04.2023 по 14.06.2023 до рівня 0 кВт (з 01.06.2023 по 14.06.2023 по версії 1 релізу, за квітень, травень по версії 2 релізу), що були передані постачальником послуг комерційного обліку (далі - ППКО), яким є акціонерне товариство «Херсонобленерго». Дії відповідача щодо «обнулення» даних комерційного обліку мотивовані останнім несинхронною роботою об`єкта генерації. Обґрунтовуючи неправомірність таких дій позивач посилається на те, що:

- відсутні жодні дані про припинення синхронізації сонячної електростанції позивача з об`єднаною енергетичної системою (далі - ОЕС) України, лівобережна та правобережна частини Херсонщини працюють синхронно в ОЕС України ;

- відповідно до Кодексу комерційного обліку електричної енергії, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14.03.2018 № 311 (далі - ККОЕЕ), дані комерційного обліку, які передані ППКО до адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), яким є відповідач, вважаються такими, що оброблені, перевірені та валідовані, тобто дійсними і такими, що пройшли відповідну перевірку та є достовірними;

- облік даних комерційного обліку здійснювався у відповідності до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 555 від 31.05.2022, яка врегульовує особливості забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії в умовах воєнного стану, протягом всього періоду тимчасової окупації території, на якій є акціонерне товариство «Херсонобленерго» здійснює ліцензійну діяльність - до квітня та після квітня 2023 року, і ці дані були сформовані відповідно до ККОЕЕ;

- ККОЕЕ та Кодекс системи передачі, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14.03.2018 № 309 (далі - КСП), не передбачають можливості здійснення корегування в системі MMS шляхом зміни показників даних комерційного обліку до рівня 0 кВт, що були передані ППКО до системи. Корегування відповідачем проведено без прийняття жодного рішення, що суперечить розділу Х ККОЕЕ та Правилам ринку, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 307 від 14.03.2018.

Відповідач позов відхилив. Відповідач не заперечив факт здійснення ним корегування в системі управління ринком (система MMS) даних комерційного обліку електричної енергії позивача за період з 01.04.2023 по 14.06.2023 до рівня 0 кВт. Відповідач зазначає, що електроустановки позивача, які розташовані на тимчасово окупованих російською федерацією територіях, не працюють у синхронному з ОЕС України режимі, дані їх комерційного обліку по відповідним точкам комерційного обліку (далі - ТКО) не можуть бути показані по ТКО, створеній в торговій зоні ОЕС для таких електроустановок, ці дані, які верифікував ППКО, не були сертифіковані відповідачем, оскільки вироблена такими електроустановками електрична енергія не може бути фізично передана, розподілена та спожита в ОЕС України. Обґрунтовуючи правомірність таких дій відповідач посилається на лист акціонерного товариства «Херсонобленерго» від 01.06.2023 № 01-001280 з даними про об`єкти виробників, які працюють на тимчасово окупованих територіях не синхронно з ОЕС, цей лист, за твердженням відповідача, є достатнім для вчинення заходів АКО щодо попередження використання невідповідних (невалідованих) даних. Нормативною підставою для цих дій відповідач наводить протокол Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 49 від 03.07.2023, складеного за результатами поведеної наради, яким доручено АКО сертифікувати та передавати дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, що підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС режимі. Протокол наради № 49 від 03.07.2023, на думку відповідача, відповідно до Закону України від 22.09.2016 № 1540 VIII «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», є обов`язковим для виконання.

Також відповідач послався на те, що позивачем не надано жодних доказів спроможності виробляти товар та наявність товару, невірно обрано спосіб захисту прав, та на Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», відповідно до якого (ст. 13-1) на період тимчасової окупації переміщення товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію усіма видами транспорту, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, заборонено.

Відповідач подав клопотання про залучення до участі у справі третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, державне підприємство «Гарантований покупець» та акціонерне товариство «Херсонобленерго».

Клопотання обґрунтовано такими підставами.

Державне підприємство (далі - ДП) «Гарантований покупець», згідно з ч. 5 ст. 65 Закону України «Про ринок електричної енергії», здійснює оплату електричної енергії, купленої за «зеленим» тарифом та за аукціонною ціною, за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку, у порядку та строки, визначені відповідними договорами. Тобто, належне виконання постачальником своїх зобов`язань із поставки товару у вигляді електричної енергії, може бути підтверджено лише на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку.

До повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики (далі - НКРЕКП) належить моніторинг ринків у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема в аспекті питань, що стосуються належності виконання учасниками енергетичного ринку своїх зобов`язань. Моніторинг виконання учасниками ринку електричної енергії своїх зобов`язань належить до безпосередніх обов`язків НКЕКП.

Акціонерне товариство «Херсонобленерго» є безпосереднім учасником спірних правовідносин, оскільки забезпечує комерційний облік виробленої позивачем електричної енергії.

Суд дійшов висновку про залучення до участі у справі третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, державного підприємства «Гарантований покупець» та акціонерного товариства «Херсонобленерго». Зокрема, встановлені у справі обставини можуть вплинути на обов`язки державного підприємства «Гарантований покупець» щодо позивача в частині розміру грошових зобов`язань за спірний період, та обов`язки акціонерного товариства «Херсонобленерго» як особи, яка надає позивачу послуги комерційного обліку.

Водночас рішення у справі не вплине на права та обов`язки Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо моніторингу належності виконання учасниками енергетичного ринку своїх зобов`язань, а тому в цій частині клопотання задоволенню не підлягає.

Державне підприємство «Гарантований покупець» заперечило проти задоволення позову, вважаючи, що позивач обрав неналежний і неефективний спосіб захисту, а також не довів факту порушення його права чи інтересу, оскільки позивач не зазначив, яким чином визнання неправомірним корегування даних комерційного обліку відновить його попереднє становище. Також третя особа вважає, що відповідач діяв у межах компетенції, оскільки корегування даних комерційного обліку віднесено до його повноважень.

Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та третьої особи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позовних вимог, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

Товариству з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «С.Енерджі-Херсон» належить сонячна електростанція у м. Каховка в межах вул. Козацької та Чаплинського шосе, ТОВ «С.Енерджі-Херсон» здійснює господарську діяльність з виробництва електричної енергії і така діяльність здійснюється на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, виданої на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) № 824 від 28.05.2019. Ці обставини визнаються сторонами та, відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України, не підлягають доказуванню.

Транспортування електричної енергії від електроустановок позивача здійснюється на підставі договору № 4562, що укладений між акціонерним товариством «Херсонобленерго» (виробником) та ТОВ «С.Енерджі-Херсон», яке є оператором системи розподілу (далі - ОСР).

За приписами розділу 3 цього договору облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається ОСР та споживається виробником на межі балансової належності виробника, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14.03.2018 № 311 та з урахуванням вимог договору (п. 3.1). За підсумками календарного місяця постачальник послуг комерційного обліку, яким є оператор системи розподілу, забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку виробника незалежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником виробника (п. 3.2). Визначений обсяг розподіленої (спожитої) електричної енергії за підсумками календарного місяця передається адміністраторі комерційного обліку у встановленому ККОЕЕ порядку для включення в місячний баланс електричної енергії ОЕС України і є підставою для його використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку електричної енергії (п. 3.4).

Точки розподілу та місце встановлення засобів обліку визначено додатком № 3 до договору № 824 від 28.05.2019.

У квітні, травні та протягом 14 днів червня 2023 року акціонерне товариство «Херсонобленерго» завантажило у систему управління ринком MMS дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» з такими показниками: за квітень 2023 року в загальному обсязі 437236,000 кВтг-відпуск та 759,000 кВтг-споживання, травень 2023 року в загальному обсязі 750496,000 кВтг-відпуск та 565,000 кВтг-споживання, а також 14 днів червня 2023 року в загальному обсязі 209084,000 кВтг-відпуск та 189,000 кВтг-споживання.

Ці обставини також визнаються сторонами та, відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України, не підлягають доказуванню.

Завантаження у систему управління ринком MMS даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» мало місце відповідно до Порядку підготовки та надання даних комерційного обліку постачальниками послуг комерційного обліку електричної енергії, який розроблено приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго» як АКО (адміністратором комерційного обліку). За цим Порядком постачальники мають забезпечити щоденне завантаження даних комерційного обліку електричної енергії в систему MMS. Дані комерційного обліку в систему MMS в залежності від дати надання та цільового призначення класифікуються за такими версіями та релізами:

- Версія 1 останнього релізу - використовується для щодекадних розрахунків з адміністратором розрахунків за небаланси, щомісячних розрахунків з оператором систем передачі за послуги передачі та диспетчеризації, щомісячних розрахунків з оператором системи розподілу за послуги розподілу;

- Версія 2 останнього релізу - використовується для щомісячних та квартальних розрахунків врегулювання з адміністратором розрахунків за небаланси, коригувальних розрахунків з оператором систем передачі за послуги передачі та диспетчеризації, коригувальних розрахунків з оператором системи розподілу за послуги розподілу.

01.06.2023 акціонерне товариство «Херсонобленерго» звернулось до акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» з листом № 01-001280 «Щодо визначення переліку об`єктів виробників, що працюють несинхронно з ОЕС України». У листі акціонерне товариство «Херсонобленерго» зазначило, що лівобережна частина Херсонської області є тимчасово окупованою збройними силами російської федерації, електричний зв`язок між тимчасово окупованою та деокупованою частиною Херсонської області відсутній, ЛЕП (лінії електропередач), які забезпечують зв`язок, зруйновані, електричний зв`язок зник з 12.11.2022, тимчасово окупована частина Херсонської області з 04.09.2022 заживлена з тимчасово окупованої АР Крим, і, як висновок, усі об`єкти виробників, які розташовані на тимчасово окупованій частині Херсонської області, а також об`єкти електроенергетики, які розташовані на частинах тимчасово окупованих Запорізької та Миколаївської областей працюють несинхронно з ОЕС України починаючи з 12.11.2022. Лист містить перелік об`єктів виробників, які розташовані на тимчасово окупованій частині Херсонської області, серед яких є сонячна електростанція товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон».

На підставі цього листа 15.06.2023 акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» як адміністратор комерційного обліку у системі MMS скорегувало дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за період 01.06.2023 - 10.06.2023 (версія 1 реліз), визначивши їх на рівні 0 кВт.год, 19.06.2023 скорегувало дані за період 10.06.2023 - 14.06.2023 (версія 1 реліз), визначивши їх на рівні 0 кВт.год.

20.06.2023 акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» у системі MMS скорегувало дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон», визначивши їх на рівні 0 кВт.год, за квітень-травень 2023 (версія 2 реліз).

03.07.2023 проведено нараду за участю представників Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики, Кабінету Міністрів України, акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» та державного підприємства «Гарантований покупець» щодо сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднані до елементів систем передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України. Рішення наради оформлені протоколом № 48-п, одним з яких є доручення адміністратору комерційного обліку сертифікувати та передавати дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі.

Вирішення спору щодо правомірності дій акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» корегування у системі MMS даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» перш за все зумовлено наданням відповіді на питання порушення такими діями прав останнього.

Надаючи відповідь на це питання суд виходить з такого.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії визначає Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року

№ 2019-VIII (далі - Закон), який регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Під комерційним обліком електричної енергії Закон розуміє сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку.

За ст. 2 Закону основні умови діяльності учасників ринку електричної енергії та взаємовідносин між ними визначаються нормативно-правовими актами, що регулюють впровадження цього Закону, зокрема кодексом комерційного обліку.

Кодекс комерційного обліку визначає, зокрема, основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії (ч. 7 ст. 2 Закону).

Відповідальність учасників ринку за недотримання кодексу комерційного обліку є одним із принципів функціонування ринку електричної енергії (ст. 3 Закону).

Товариство з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» є виробником електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, продаж якої здійснює суб`єкту господарювання державного сектору економіки для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії, визначено Кабінетом Міністрів України на підставі ч. 1 ст. 65 Закону.

Гарантований покупець зобов`язаний купувати у суб`єктів господарювання, яким встановлено «зелений» тариф, всю відпущену електричну енергію, вироблену на включених до складу балансуючої групи гарантованого покупця об`єктах електроенергетики або чергах їх будівництва (пускових комплексах) з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - виробленої лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), у тому числі відпущену з установки зберігання енергії у складі таких об`єктів (у разі якщо електрична енергія, що відбирається, зберігається і відпускається такою установкою, вироблена з альтернативних джерел енергії), за встановленим їм «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до нього протягом всього строку застосування «зеленого» тарифу, обсяг якої не перевищує обсяг електричної енергії, який може бути відпущений відповідним об`єктом електроенергетики або чергою його будівництва (пусковим комплексом) у кожному розрахунковому періоді (годині) згідно із встановленою потужністю електрогенеруючого обладнання, зазначеною в ліцензії на виробництво електричної енергії. При цьому в кожному розрахунковому періоді (місяці) обсяг відпуску електричної енергії, виробленої на об`єкті електроенергетики або черзі його будівництва (пусковому комплексі) з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта згідно з показниками приладів обліку на власні потреби (ч. 2 ст. 65 Закону).

Гарантований покупець здійснює оплату вартості електричної енергії, купленої за «зеленим» тарифом, з урахуванням вимог частини другої цієї статті, на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку, у порядку та строки, визначені відповідними договорами (ч. 5 ст. 65 Закон).

Організація комерційного обліку на ринку електричної енергії є предметом регулювання ст. 74 Закону, за якою комерційний облік на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Закону, кодексу комерційного обліку та правил ринку (ч. 1). Метою організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії є надання учасникам ринку повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, імпортованої та експортованої, а також спожитої електричної енергії у певний проміжок часу з метою її подальшого використання для здійснення розрахунків між учасниками ринку (ч. 2).

Кодекс комерційного обліку електричної енергії затверджений 14.03.2018 постановою № 311 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. За ККОЕЕ автоматизована система - це система, що складається з персоналу і комплексу засобів автоматизації його діяльності, що реалізує інформаційну технологію виконання встановлених функцій. Упорядкування та об`єднання даних комерційного обліку електричної енергії окремих площадок та/або областей комерційного обліку агрегацією , що здійснюється АКО з метою подальшого їх використання при здійсненні розрахунків між учасниками ринку та/або формуванні статистичної звітності. Функцію агрегатора даних комерційного обліку виконує АКО у процесі агрегації даних комерційного обліку, яким є акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго», що виконує функції адміністратора комерційного обліку як оператор системи передачі (ст. 53 Закону).

За приписами п. 5.3 розділу V ККОЕЕ (улаштування автоматизованих систем) автоматизована система має створюватися на принципах відкритої системи для забезпечення можливості електронного обміну інформацією на ринку відповідно до встановлених правил та регламентів. У залежності від обсягу виконуваних задач і функцій автоматизована система може забезпечувати автоматизацію одного, декількох або всіх процесів комерційного обліку електричної енергії. Створення, установлення, налаштування, заміна або модернізація автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку (зокрема в оператора мережі, ППКО та споживачів), здійснюються відповідно до нормативних документів, у яких зазначаються процедури та стадії створення автоматизованих систем. Автоматизована система, що забезпечує комерційний облік електричної енергії, приймається в експлуатацію у порядку, встановленому технічною документацією на її створення, де мають бути передбачені вимоги до складу і змісту робіт з підготовки системи до введення в експлуатацію, а також порядок контролю та приймання її в експлуатацію.

Порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків визначають Правила ринку, що затверджені 14.03.2018 постановою № 307 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Правила ринку). За Правилами ринку система управління ринком - це програмно-інформаційний комплекс, що складається з окремих систем та підсистем, які забезпечують автоматичне управління даними та процесами, а також виконання розрахунків, передбачених цими Правилами, з урахуванням інтеграції з іншими програмно-інформаційними комплексами, які забезпечують необхідні функції. За допомогою системи управління ринком (СУР) здійснюється управління процесами, зокрема проведенням необхідних розрахунків, реєстрацією ринкових даних і результатів діяльності на ринку електричної енергії згідно з цими Правилами.

11.10.2022 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (постанова № 1299) погодила Інструкцію щодо подання та публікації даних на ринку електричної енергії, затверджену протоколом засідання правління «НЕК «Укренерго» від 19 вересня 2022 року № 41/2022. За цією Інструкцією (п. 4.1) автоматизований збір та обробка даних від власників первинних даних (уповноважених осіб) здійснюється через вебслужбу ОСП в форматі XML. У разі передачі даних власниками первинних даних, а саме виробниками та операторами установок зберігання енергії в систему управління ринком ОСП відповідно до Правил ринку, Опису інтерфейсу для учасників ринку та Інструкції щодо формування та завантаження до платформи mms графіків фізичного відпуску (https://ua.energy/uchasnikam_rinku/market-managementsystem/#1570605863363-e8aa10b3-7665), ОСП забезпечує можливість публікації даних на платформу прозорості ENTSO-E через модуль публікації системи управління ринком ОСП.

Порядком підготовки та надання даних комерційного обліку постачальниками послуг комерційного обліку електричної енергії на останнього покладено обов`язок забезпечити щоденне завантаження даних комерційного обліку електричної енергії в систему MMS.

Підсумовуючи наведене суд констатує, що оскільки метою комерційного обліку електричної енергії є забезпечення повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відібраної, відпущеної, переданої, спожитої тощо електричної енергії у визначений проміжок часу для її подальшого використання та здійснення розрахунків між учасниками ринку, і такий облік здійснюється, у тому числі, шляхом внесення даних комерційного обліку електричної енергії в систему управління ринком (MMS), що, в свою чергу, забезпечує принципи функціонування ринку електричної енергії, зокрема і принципу рівності права на продаж електричної енергії, дії АКО щодо зміни даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» унеможливлюють проведення оплати гарантованим покупцем вартості електричної енергії, а тому є такими, що порушують права позивача. З огляду на це поновлення в системі Market Management System даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» має наслідком поновлення прав позивача, а тому вимога про покладення на відповідача такого обов`язку є вимогою про примусове виконання обов`язку в натурі (п. 5 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України) та є належним та ефективним способом захисту прав позивача.

Аналіз нормативно-правових актів України, що у спірний період (червень 2023 року) врегульовували порядок організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, свідчить про неправомірність дій акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» корегування у системі MMS даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон».

Такий висновок суду ґрунтується на основоположних принципах правопорядку в Україні, зафіксованих у ст. 19 Конституції України, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено вище, комерційний облік електричної енергії - це сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку.

Основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії визначає Кодекс комерційного обліку електричної енергії.

Послуги комерційного обліку на ринку електричної енергії надає постачальник послуг комерційного обліку (ППКО). Закон (п. 20 ч. 1 ст. 33) покладає на оператора систем передачі обов`язок забезпечити комерційний облік електричної енергії та обмін даними комерційного обліку відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. У спірних правовідносинах оператором систем передачі є акціонерне товариство «Херсонобленерго».

За приписами підпункту 8.1.1 розділу VIII ККОЕЕ постачальник послуг комерційного обліку (у ролі ОЗД) повинен у межах регламентів, встановлених АКО, провести збір (або забезпечити прийом) результатів вимірювання та даних про стан з лічильників для всіх точок комерційного обліку (ТКО), за які він несе відповідальність, та передати їх ППКО (у ролі ОДКО).

Дані комерційного обліку формуються на основі результатів вимірювання або визначаються розрахунковим шляхом за встановленими правилами (підпункт 9.5.3 розділу ІХ ККОЕЕ).

Обмін даними комерційного обліку електричної енергії між АКО, ППКО та учасниками ринку здійснюється на договірних засадах у вигляді електронних документів (підпункт 9.1.1 розділу ІХ ККОЕЕ).

Підпункт 9.2.1 розділу ІХ ККОЕЕ забороняє передачу даних комерційного обліку електричної енергії, які не пройшли валідацію/сертифікацію.

Перевірка результатів вимірювання є предметом регулювання п. 9.6 розділу ІХ ККОЕЕ. Перевірка даних здійснюється відповідними ППКО на етапах збору результатів вимірювання, формування первинних даних комерційного обліку, формування валідованих даних комерційного обліку (підпункт 9.6.1). За результатами цих перевірок ППКО (у ролі ОДКО) формує валідовані дані комерційного обліку та передає їх AKO та заінтересованим сторонам (підпункт 9.6.2). Перевірка результатів вимірювання електричної енергії здійснюється відповідно до встановленого АКО порядку з метою узгодження та визначення достовірності кожного значення вимірювання або групи значень вимірювання. У випадку звернення споживача, електропостачальника чи іншого заінтересованого учасника ринку щодо недостовірності результатів вимірювання електричної енергії ППКО зобов`язаний здійснити повторну перевірку (підпункт 9.6.3). Перевірки мають виконуватися для всіх значень результатів вимірювання незалежно від того, яким чином вони були отримані (підпункт 9.6.4). ППКО (у ролі ОЗД) повинен провести початкову перевірку адекватності та цілісності даних, зібраних з кожної ТКО (підпункт 9.6.6).

Порядок валідації даних комерційного обліку електричної енергії визначено пунктом 9.9 розділу ІХ ККОЕЕ. За ним перевірка даних комерційного обліку здійснюється на рівні ППКО (у ролі ОДКО) після отримання результатів вимірювання та формування даних комерційного обліку (підпункт 9.9.1). ППКО (у ролі ОДКО) після отримання від ППКО (у ролі ОЗД) результатів вимірювання з лічильників має провести обробку, перевірку, валідацію цих даних та, у разі потреби, їх заміну оціночними даними, а також забезпечити зберігання, архівування, передачу валідованих даних АКО та іншим заінтересованим сторонам, зокрема електропостачальникам, відповідно до вимог цього Кодексу (підпункт 9.9.2). ППКО (у ролі ОДКО) повинен здійснити валідацію сформованих даних комерційного обліку перед тим, як додати ці дані до своїх баз даних комерційного обліку електричної енергії та передати їх АКО (підпункт 9.9.3). Якщо сформовані дані не проходять валідацію, то вони не вносяться до бази даних комерційного обліку електричної енергії та не передаються АКО. ППКО (у ролі ОДКО), що здійснює валідацію даних комерційного обліку, має негайно повідомити ППКО (у ролі ОЗД), від якого він їх отримав, про необхідність виправлення виявлених недоліків у даних комерційного обліку в найкоротші терміни. Повідомлення повинне містити інформацію щодо ТКО, дані з яких не пройшли перевірку достовірності, а також про перевірки, що не були пройдені (підпункт 9.9.4).

Порядок підготовки та надання даних комерційного обліку постачальниками послуг комерційного обліку електричної енергії, який є регламентом, встановленим акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго» як АКО відповідно до підпункту 8.1.1 розділу VIII ККОЕЕ, зобов`язує оператора обліку (ППКО) завантажувати у систему MMS погодинні валідовані дані комерційного обліку електричної енергії.

За цим Порядком дані комерційного обліку в системі MMS в залежності від дати надання та цільового призначення класифікуються по наступним версіям та релізам:

Версія 1 останнього релізу - використовуються для щодекадних розрахунків з АР за небаланси, щомісячних розрахунків з ОСП за послуги передачі та диспетчеризації, щомісячних розрахунків з ОСР за послуги розподілу;

Версія 2 останнього релізу - використовується для щомісячних та квартальних розрахунків врегулювання з АР за небаланси, коригувальних розрахунків з ОСП за послуги передачі та диспетчеризації, коригувальних розрахунків з ОСР за послуги розподілу.

Регламент, що зафіксований у Порядку підготовки та надання даних комерційного обліку постачальниками послуг комерційного обліку електричної енергії, передбачає таку послідовність дій:

- до 24:00 дня М1+12 всі без виключень Оператори обліку (оператори мереж та виробники електроенергії) обов`язково завантажують в систему MMS погодинні валідовані дані комерційного обліку електричної енергії як черговий реліз версії 2 за всі дні розрахункового місяця. Дані завантажуються для всіх ТКО, включаючи ТКО для яких вже було надано остаточні дані комерційного обліку за версією 1;

- о 24:00 дня М1+12 в системі MMS зачиняються ворота для прийняття від Операторів обліку даних комерційного обліку за розрахунковий місяць М за версією 2;

- о 10:00 дня М1+13 в АКО запускається процедура балансування декад розрахункового місяця М;

- до 13:30 дня М1+15 Учасники ринку здійснюють контроль завантажених даних комерційного обліку версії 2. У разі відсутності або некоректності даних комерційного обліку Учасники ринку мають зконтактувати з відповідними Операторами обліку та врегулювати проблемні питання;

- оператори обліку, у разі виявлення значних відхилень, мають можливість звернутись до АКО щодо завантаження скоригованих даних комерційного обліку версії 2 за вибраними ТКО;

- о 13:30 дня М1+15 в АКО запускається остаточна процедура балансування розрахунковго місяця М;

- з 15:00 до 16:00 дня М1+15 АКО здійснює контроль в системі MMS:

наявності даних комерційного обліку по точкам обміну між суміжними ліцензіатами та даних по об`єктам виробників електроенергії;

коректності розрахунку ТВЕ по областям комерційного обліку;

- о 16:00 дня М1+15 АКО закриває щоденні перерахунки процедури балансування декад розрахункового місця і повідомляє Адміністратора Розрахунків щодо стану готовності даних комерційного обліку для формування рахунків врегулювання;

- в день М1+16 оператори обліку вивантажують з MMS дані комерційного обліку версії 2 останнього релізу та на їх основі формують:

виробники - акт про виробіток та відпуск електричної енергії;

оператори мереж - звіт про фізичний баланс області обліку за розрахунковий місяць М.

Отже, оскільки внесення до бази даних комерційного обліку електричної енергії є наслідком їх валідації, чому передує їх перевірка, і не валідовані дані не передаються АКО, внесення акціонерним товариством «Херсонобленерго» до системи управління ринком Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за квітень 2023 року, травень 2023 року та 14 днів червня 2023 року свідчить про їх обробку, перевірку та варіацію.

Станом на червень 2023 року забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії здійснювалось з урахуванням особливостей, запроваджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31.05.2022 № 555, і ці особливості пов`язані з воєнним станом в Україні.

Ця постанова передбачає створення операторами систем, територія ліцензованої діяльності яких частково знаходиться на тимчасово окупованій території України, додаткових областей комерційного обліку електричної енергії та їх реєстрацію в Адміністратора комерційного обліку, та визначає алгоритм дій ППКО при формуванні даних комерційного обліку електричної енергії за даними, які отримані із засобів комерційного обліку, розташованих на тимчасово окупованій території України. Зокрема, за п. 6 постанови формування даних комерційного здійснюється у такій пріоритетності:

дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів основних та дублюючих лічильників;

дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів верифікаційних лічильників;

дані комерційного обліку, сформовані на підставі показів лічильників технічного обліку, з обов`язковим подальшим їх включенням у відповідний перелік ТКО та алгоритм розрахунку;

дані комерційного обліку, сформовані на підставі графіків навантаження за даними телевимірювань.

У разі відсутності у ППКО можливості отримати покази основного, дублюючого, верифікаційного лічильників, лічильників технічного обліку та/або даних телевимірювань для формування даних комерційного обліку в ТКО (у межах його відповідальності) власними силами ППКО звертається до відповідних сторін, зокрема оператора системи, іншого ППКО, сторони, приєднаної до мережі або електропостачальника для отримання даних комерційного обліку електричної енергії з найближчих суміжних ТКО (у межах їх відповідальності).

Після отримання офіційного звернення ППКО відповідні сторони невідкладно мають надати йому відповідні дані (у разі їх наявності), на підставі яких ППКО формує дані комерційного обліку в ТКО. ППКО має право приймати рішення щодо подальшого використання цих даних для формування валідованих даних комерційного обліку.

Після отримання фактичних показів лічильників ППКО повинен скоригувати відповідні оціночні дані комерційного обліку за всі періоди їх формування та протягом трьох днів надати скориговані дані АКО та іншим заінтересованим сторонам.

У разі незгоди з сформованими ППКО даними комерційного обліку учасник ринку має право ініціювати розгляд суперечки у порядку, встановленому ККОЕЕ.

До дати врегулювання суперечки пріоритет для поточних розрахунків мають дані комерційного обліку, сформовані оператором системи, на території ліцензованої діяльності якого знаходиться відповідна ТКО.

У разі систематичних порушень (більше трьох виявлених/зафіксованих АКО випадків порушень протягом 20 днів) зі сторони ППКО (у ролі ОДКО) у частині формування та передачі даних комерційного обліку до АКО, а саме ненадання даних, надання їх з порушенням встановлених АКО термінів та/або надання недостовірних даних, АКО має право призначити іншого ППКО (у ролі ОДКО) для відповідних ТКО з попереднім письмовим повідомленням усіх заінтересованих сторін не пізніше ніж за 3 робочих дні до дати призначення іншого ППКО.

У такому випадку призначений ППКО (у ролі ОДКО) повинен провести нове формування даних комерційного обліку для відповідних ТКО за періоди, коли ці дані були визнані АКО такими, що сформовані з порушенням, та продовжувати виконувати функції ОДКО для цих ТКО протягом періоду часу, визначеного АКО.

У разі систематичних порушень (більше трьох виявлених/зафіксованих АКО випадків порушень протягом 30 днів) зі сторони оператора системи в частині формування та передачі даних комерційного обліку до АКО, що призводить до некоректного формування складових балансу по області обліку, а саме ненадання даних, надання їх з порушенням встановлених АКО термінів та/або надання недостовірних даних, АКО повинен забезпечити формування балансу по відповідній області комерційного обліку цього оператора системи з використання даних комерційного обліку, отриманих від інших заінтересованих сторін (зокрема суміжних ОС, інших ППКО).

Обсяги прийому/віддачі електричної енергії за розрахунковий місяць у цілому по областях комерційного обліку операторів системи на межі з суміжними учасниками ринку, а також на адміністративній межі та/або лінії зіткнення між тимчасово окупованою територією та іншою територією України, мають оформлюватися окремими актами за підписом оператора системи, які оператором системи надаються АКО на його запит. Акти щодо обсягів прийому/віддачі електричної енергії за розрахунковий місяць на межі з суміжними учасниками ринку підписуються відповідними суміжними учасниками ринку (п. 7 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31.05.2022 № 555).

Суду не надано доказів вчинення дій щодо корегування даних комерційного обліку відповідно до наведеного вище порядку, наявності суперечок між позивачем та ППКО при формуванні даних комерційного обліку протягом квітня, червня 2023 року, та застосування механізму вирішення суперечок, врегульованого розділом Х ККОЕЕ. Відповідач, стверджуючи, що лист акціонерного товариства «Херсонобленерго» від 01.06.2023 № 01-001280 є достатнім для вчинення заходів АКО щодо попередження використання невідповідних (невалідованих) даних, не наводить аргументів з мотивами такої достатності, які би базувались на наведених вище процедурах корегування даних та врегулювання суперечок.

З метою забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану, 25.02.2022 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, винесено постанову № 332, якою передбачено можливість передачі показників засобів обліку всіма способами, передбаченими операторами систем розподілу та електропостачальниками, погоджено визначену НЕК «Укренерго» одну торгову зону «ОЕС України» в межах України.

Станом на червень 2023 року редакція постанови № 332 не передбачала можливості АКО визначати дані комерційного обліку електроустановок на тимчасово окупованих територіях на рівні нуля. Також жоден інший законодавчий та нормативно-правовий акт України не наділяв акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» відповідними повноваженнями.

Тільки 19.04.2024 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, винесено постанову № 759, якою викладено у новій редакції підпункт 5 підпункт 1 постанови № 332, якою передбачено, що у разі неможливості реалізації оператором мережі свого права доступу до вузлів обліку та засобів комерційного обліку електричної енергії (далі - ЗКО) електроустановок на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, відповідно до переліку, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, та які працюють (працювали) несинхронно (асинхронно) з ОЕС України, для проведення періодичного та позачергового контрольного огляду, технічної перевірки вузлів обліку та ЗКО, схем їх підключення та зчитування інформації, адміністратору комерційного обліку керуватись положеннями, зокрема, підпункту 6 пункту 9.2.1 глави 9.2, а також пункту 9.9.4 глави 9.9, пункту 9.13.1 глави 9.13 та пунктів 9.14.1 та 9.14.3 глави 9.14 розділу IX ККОЕЕ та під час визначення значень сертифікованих даних комерційного обліку, тимчасово, до отримання доступу до вузлів обліку та ЗКО відповідних електроустановок, визначати такі дані на рівні нуля та забезпечити передачу таких даних адміністратору розрахунків та учасникам ринку електричної енергії.

Отже, підсумовуючи наведене, суд констатує, що станом на червень 2023 року:

- внесені акціонерним товариством «Херсонобленерго» до системи управління ринком Market Management System (MMS) дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за квітень 2023 року, травень 2023 року та 14 днів червня 2023 року є такими, що оброблені, перевірені та валідовані;

- до цих даних не вчинялись дії стосовно їх корегування, відсутні суперечки між позивачем та ППКО при формуванні даних комерційного обліку протягом квітня, червня 2023 року, не застосовувався механізм вирішення суперечок відповідно до ККОЕЕ;

- законодавство України не наділяло акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» повноваженнями на вчинення дій щодо зміни у системі управління ринком Market Management System внесених даних комерційного обліку електричної енергії.

Є хибним посилання відповідача на протокол № 49 від 03.07.2023 як на акт, що встановлював для акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» юридичне (легальне) право на вчинення дій щодо зміни даних комерційного обліку електричної енергії. Цей протокол складено 03.07.2023 за результатами наради за участю представників Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Кабінету Міністрів України, акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» та державного підприємства «Гарантований покупець», а тому цей протокок не є рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у розумінні ст. 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг». За цією нормою формою роботи Регулятора (Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), який є колегіальним органом (до складу входять сім членів, Кабінет Міністрів України, акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» та державне підприємство «Гарантований покупець» не є його членами), є засідання, засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань (а не наради), рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Протокол не є формою рішення Регулятора, а документом, яким оформлюються результати засідання Регулятора.

З огляду на те, що протокол № 49 від 03.07.2023 не рішенням Регулятора, він не набуває категорії обов`язковості відповідно до ч. 9 ст. 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Є повністю не обґрунтованими посилання відповідача на відсутність доказів спроможності виробляти позивачем електричну енергію та її наявності у позивача.

Товариству з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» належить сонячна електростанція, воно здійснює господарську діяльність з виробництва електричної енергії на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, і факт валідації ППКО даних комерційного обліку засвідчує таку діяльність у спірний період. Електрична енергія - це вид енергії, що існує у вигляді потенціальної енергії електричного й магнітних полів та енергії електричного струму. Електрична енергія, яка вироблена позивачем у квітні-червні 2023 року, була відпущена у ОЕС України, та, в силу законів фізики, не може бути наявна у позивача на цей час.

Відпуск позивачем електричної енергії у ОЕС України не суперечить Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», відповідно до якого (ст. 13-1) на період тимчасової окупації переміщення товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію усіма видами транспорту, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, заборонено.

Зокрема, об`єднана енергетична система України (ОЕС України) - це сукупність електростанцій, електричних мереж, інших об`єктів електроенергетики, що об`єднані спільним режимом виробництва, передачі та розподілу електричної енергії при централізованому управлінні цим режимом. Як зазначено вище, відповідно до постанови від 25.02.2022 № 332 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ОЕС України визначена в межах України. Отже, тимчасово окуповані території входять до складу ОЕС України, і спеціальне законодавство, що регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії, не встановлює заборони щодо такого відпуску.

З огляду на це, позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню в частині вимог про зобов`язання приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за квітень 2023 року в загальному обсязі 437236,000 кВтг-відпуск та 759,000 кВтг-споживання, травень 2023 року в загальному обсязі 750496,000 кВтг-відпуск та 565,000 кВтг-споживання, а також 14 днів червня 2023 року в загальному обсязі 209084,000 кВтг-відпуск та 189,000 кВтг-споживання.

Неправомірність дій щодо корегування в системі Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за період з 01.04.2023 по 14.06.2023, здійсненне приватним акціонерним товариством «Національна енергетична компанія «Укренерго», є обставиною, яка підлягає встановленню в межах вирішення вимоги про застосування наслідків такої неправомірності, а тому ця обставина не може бути самостійним предметом спору, що є підставою для відмови у позові у цій частині.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача 3028,00 грн з задоволеної вимоги.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Задовольнити частково позов товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» до приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго».

Зобов`язати приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» за квітень 2023 року в загальному обсязі 437236,000 кВтг-відпуск та 759,000 кВтг-споживання, травень 2023 року в загальному обсязі 750496,000 кВтг-відпуск та 565,000 кВтг-споживання, а також 14 днів червня 2023 року в загальному обсязі 209084,000 кВтг-відпуск та 189,000 кВтг-споживання.

Стягнути з приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вул. Симона Петлюри, 25, м. Київ, 01032, код 00100227) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «С.Енерджі-Херсон» (вул. Антенна, 8, місто Запоріжжя, 69057, код 38269586) 3028,00 грн судового збору.

Відмовити в іншій частині позову.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Північного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складений 09.12.2024.

Суддя С. А. Ковтун

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено11.12.2024
Номер документу123634811
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/1559/24

Ухвала від 16.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 10.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 08.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Рішення від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 19.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні