Рішення
від 04.12.2024 по справі 380/804/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 грудня 2024 рокусправа № 380/804/21

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючий-суддя Костецький Н.В.,

секретар судового засідання Хмелик І.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Львові в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення податкового боргу,-

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 , у якій позивач просить суд стягнути з відповідача до бюджету податковий борг в розмірі 275857,86 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у відповідача існує податковий борг внаслідок несплати податкових зобов`язань в розмірі 275857,86 грн.: по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості; по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування; по військовому збору. Оскільки заборгованість відповідачем добровільно не погашається, просить стягнути таку у судовому порядку.

Ухвалою суду від 08.02.2021 відкрито загальне позовне провадження у справі, підготовче засідання призначено на 23.02.2021.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що у 2006 році нею та її чоловіком було придбано квартиру у кредит, сума якого становила 60000 доларів США. Відповідач вказує, що є опікуном свого чоловіка, якого рішенням суду визнано обмежено дієздатним. У листопаді 2018 року, у зв`язку з важкими обставинами і неможливістю надалі сплачувати кредит, банк частково списав заборгованість по іпотечному кредиту та зобов`язав відповідача подати декларацію про доходи, оскільки прощення кредиту вважається додатковим благом і підлягає декларації і оподаткуванню. Відповідно у грудні 2019 року відповідачем була подана декларація, відповідно до якої повинна сплатити податковий борг у сумі 276609,56 грн. Відповідач не може працювати, оскільки є опікуном свого чоловіка та здійснює догляд за батьком чоловіка, який є особою з інвалідністю 1 групи. Просила відтермінувати сплату податкового боргу до серпня 2021 року та розстрочити оплату від даного місяця рівними частинами оплати від серпня 2021 року до серпня 2022 року.

У зв`язку із перебуванням головуючого-судді у відпустці, підготовче засідання, призначене на 23.02.2021, не відбулось. Відповідно до довідки про призначення справи до розгляду від 10.03.2021, підготовче засідання у справі призначено на 16.03.2021.

16.03.2021 підготовче засідання відкладено на 30.03.2021 у зв`язку із неявкою сторін.

30.03.2021 підготовче засідання відкладено на 14.04.2021 у зв`язку із посиленням протиепідемічних заходів у суді відповідно до розпорядження від 18.03.2021 №12-р.

14.04.2021 підготовче засідання відкладено на 28.04.2021 у зв`язку із посиленням протиепідемічних заходів у суді відповідно до розпорядження від 18.03.2021 №12-р.

28.04.2021 підготовче засідання відкладено на 19.05.2021 за клопотанням представника позивача.

19.05.2021 підготовче засідання відкладено на 13.07.2021 для подання додаткових документів.

Ухвалою суду від 13.07.2021 провадження у справі зупинено до 20.09.2021 у зв`язку із перебуванням відповідача у довгостроковому відрядженні.

Ухвалою суду від 04.10.2021 поновлено провадження у справі, підготовче засідання призначено на 20.10.2024.

20.10.2024 підготовче засідання відкладено на 09.11.2021 за клопотанням відповідача.

09.11.2021 підготовче засідання відкладено на 23.11.2021 у зв`язку із посиленням протиепідемічних заходів у суді відповідно до розпорядження від 29.10.2021 №60-р.

23.11.2021 протокольною ухвалою суду замінено позивача Головне управління ДПС у Львівській області (ЄДРПОУ 43143039) на належного позивача (правонаступника) Головне управління ДПС у Львівській області (ЄДРПОУ 43968090). Підготовче засідання відкладено на 07.12.2021 за клопотанням відповідача.

07.12.2021 підготовче засідання відкладено на 15.12.2021 за клопотанням представника відповідача для ознайомлення з матеріалами справи.

15.12.2021 підготовче засідання відкладено на 28.12.2021 у зв`язку із неявкою представника позивача.

Ухвалою суду від 28.12.2021 зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №380/23130/21.

02.10.2024 оголошено перерву в підготовчому засіданні до 09.10.2024.

Ухвалою суду від 09.10.2024 поновлено провадження у справі.

Підготовче засідання, призначене на 30.10.2024, відкладено на 06.11.2024 за клопотанням відповідача.

06.11.2024 підготовче засідання відкладено на 27.11.2024 для з`ясування питання про розстрочення податкового боргу.

27.11.2024 протокольною ухвалою суду закінчено підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті на 04.12.2024.

04.12.2024 в судове засідання сторони не з`явились. Представник позивача та відповідач належним чином під особистий підпис були повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Відповідно до довідки ГУ ДПС у Львівській області від 08.10.2020 №40048/10/13-01-13-05-11, за ОСОБА_1 станом на 02.10.2024 обліковується заборгованість в сумі 276609,56 грн., в тому числі:

- по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (18010200) 751,70 грн.;

- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11010500) 254638,02 грн.

- по військовому збору (11011001) 21219,84 грн.

Відповідно до позовної заяви, сума податкового боргу, яка підлягає стягненню, становить 275857,86 грн., в тому числі:

- по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11010500) 254638,02 грн.

- по військовому збору, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування (11011001) 21219,84 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем грошових зобов`язань, ГУ ДПС у Львівській області 30.03.2020 винесено податкову вимогу форми «Ф» №6003-58 на суму 276835,50 грн., яку надіслано платникові податків.

Відповідач у грудні 2021 звернулась до суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області щодо визнання протиправною та скасування податкової вимоги ГУ ДПС у Львівській області форми «Ф» від 30.03.2020 року №6003-58 на суму 276835,50 грн.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 06.08.2024 у справі №380/23130/21 позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправною та скасування податкової вимоги залишено без розгляду.

Оскільки відповідачем не сплачено суми грошових зобов`язань у добровільному порядку, позивач звернувся до суду із даним позовом про їх стягнення в судовому порядку.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України встановлений обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Статтею 15 Податкового кодексу України (далі ПК України) передбачено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За змістом пункту 41.4 статті 41 ПК України органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 цього пункту, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень.

Відповідно до підпункту 41.1.1 пункту 41.1 цієї ж статті контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Згідно з підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 54.1. статті 54 Податкового кодексу встановлено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 ПК України).

Не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків (пункт 56.11 статті 56 ПК України).

Відповідно до пункту 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у пп. 54.3.1 - 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Як встановлено в абзаці 4 пункту 56.18 статті 56 ПК України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу, податкове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

З аналізу наведених положень законодавства слідує, що у разі несплати платником податків протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, визначеного контролюючим органом грошового зобов`язання та не оскарження у зазначений строк відповідного рішення контролюючого органу, таке податкове зобов`язання вважається узгодженим. А грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків, оскарженню не підлягає.

Таким чином, суд робить висновок, що станом на момент звернення позивача із цим позовом до суду та станом на момент розгляду цієї справи, заявлені позивачем до стягнення грошові зобов`язання відповідача вважаються узгодженими. У той же час зазначені грошові зобов`язання не сплачені у встановлений строк, що підтверджується обліковими даними, та, відповідно, набули статусу податкового боргу.

Доказів на спростування вказаного факту відповідачем суду не надано.

Відповідно до підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

Пунктом 59.1 статті 59 ПК України передбачено, що у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно з пунктом 59.3 статті 59 ПК України податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

За змістом пункту 59.5 статті 59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Тобто, податкова вимога є дійсною протягом усього терміну безперервного існування податкового боргу платника податків з моменту його утворення до моменту, зокрема, повного погашення податкового боргу платником за всіма видами податків і зборів.

При цьому податковим законодавством не передбачено необхідності повторного направлення платнику податків податкової вимоги у разі зміни (крім зменшення до нуля) суми його податкового боргу.

В такому випадку право на стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу виникає у контролюючого органу на наступний день після закінчення 30 днів з дня скерування на адресу платника податків податкової вимоги, надісланої на раніше існуючий податковий борг, і реалізація такого права у часі не обмежена, а право на стягнення новоствореного податкового боргу виникає на наступний день, що настає за днем граничного строку сплати узгодженого грошового зобов`язання.

Суд встановив, що відповідачем оскаржено в судовому порядку податкову вимогу ГУ ДПС у Львівській області форми «Ф» від 30.03.2020 року №6003-58 на суму 276835,50 грн.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 06.08.2024 у справі №380/23130/21 залишено без розгляду позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправною та скасування податкової вимоги.

Згідно з пунктом 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Матеріалами справи підтверджується наявність податкового боргу у відповідача у сумі 275857,86 грн.

Отже, з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до бюджету податковий борг в розмірі 275857 (двісті сімдесят п`ять тисяч вісімсот п`ятдесят сім) грн. 86 коп.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст судового рішення складено 10.12.2024 року.

СуддяКостецький Назар Володимирович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123653192
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —380/804/21

Рішення від 04.12.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні