Миколаївський районний суд Миколаївської області
Справа № 945/1990/24
Провадження № 2/945/1066/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2024 року м. Миколаїв
Миколаївський районний суд Миколаївської області у складі
головуючої судді Павленко І.В.,
за участю секретаря судового засідання Сербиної К.Ю.,
прокурора - Тищенко О.О.,
представника відповідачів адвоката Ільїна О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі судових засідань в м. Миколаїв цивільну справу за позовом заступника керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про витребування земельних ділянок,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області звернувся до Миколаївського районного суду Миколаївської області з позовом до ОСОБА_7 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про витребування земельних ділянок.
Підставою для пред`явлення вказаного позову стало порушення вимог законодавства при отриманні громадянами у власність земельних ділянок на території с. Ясна Поляна Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
Позов аргументовано тим, що Миколаївської окружною прокуратурою встановлено, що державним реєстратором Радсадівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області 10.03.2021 вчинені реєстраційні дії щодо реєстрації прав приватної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами:
- 4824286000:08:001:0001 площею 0,8 га за ОСОБА_5 (запис № 40943843);
- 4824286000:08:001:0002 площею 0,25 га за ОСОБА_5 (запис № 40946417);
- 4824286000:08:001:0003 площею 0,8 га за ОСОБА_7 (запис № 40944210);
- 4824286000:08:001:0004 площею 0,25 га за ОСОБА_7 (запис № 40944038);
- 4824286000:08:001:0005 площею 0,8 га за ОСОБА_4 (запис № 40944529);
- 4824286000:08:001:0006 площею 0,25 га за ОСОБА_4 (запис № 40944373);
- 4824286000:08:001:0007 площею 0,8 га за ОСОБА_2 (запис № 40944849);
- 4824286000:08:001:0008 площею 0,25 га за ОСОБА_2 (запис № 40944717);
- 4824286000:08:001:0009 площею 0,8 га за ОСОБА_1 (запис № 40945248);
- 4824286000:08:001:0011 площею 0,25 га за ОСОБА_1 (запис № 40945062);
- 4824286000:08:001:0012 площею 0,8 га за ОСОБА_6 (запис № 40945641);
- 4824286000:08:001:0013 площею 0,25 га за ОСОБА_6 (запис № 40945484);
- 4824286000:08:001:0014 площею 0,8 га за ОСОБА_3 (запис № 40944849);
- 4824286000:08:001:0015 площею 0,25 га за ОСОБА_3 (запис № 40945778);
- 4824286000:08:001:0016 площею 0,8 га за ОСОБА_8 (запис № 40946236);
- 4824286000:08:001:0017 площею 0,25 га за ОСОБА_8 (запис № 40946099).
Підставами для реєстрації вищевказаних земельних ділянок в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_5 були державні акти на право приватної власності на землю МК4255, МК4254, за ОСОБА_7 - державні акти на право приватної власності на землю МК4256, МК4257, за ОСОБА_4 - державні акти на право приватної власності на землю МК4234, МК4233, за ОСОБА_6 - державні акти на право приватної власності на землю МК4242, МК4241, видані 05.09.1995 Яснополянською сільською радою народних депутатів; за ОСОБА_2 - державні акти на право приватної власності на землю МК4266, МК4265, за ОСОБА_1 - державні акти на право приватної власності на землю МК4263, МК4262, за ОСОБА_3 - державні акти на право приватної власності на землю МК4237, МК4238, за ОСОБА_8 - державні акти на право приватної власності на землю МК4240, МК4239, видані 20.12.1994 Яснополянською сільською радою народних депутатів.
Відповідно до даних з Національної кадастрової системи Державного земельного кадастру, до якого органами прокуратури отримано доступ у встановленому законодавством порядку, державна реєстрація вищевказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі здійснена 09.03.2021 на підставі технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), розроблених інженером-землевпорядником ОСОБА_9 у 2021 році на замовлення ОСОБА_7 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_8 .
Згідно із пояснювальними записками до технічних документацій останні розроблені на підставі державних актів на право приватної власності на землю для ведення особистого селянського господарства та для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), виданих на підставі рішень виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів від 20.05.1994 № 4 та від 16.05.1995 №19.
Разом із тим, під час досудового розслідування кримінального провадження №12021153260000037 від 11.03.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 358 та ч. 2 ст. 364 КК України встановлено, що вищевказані державні акти на право приватної власності на землю не видавались.
Так, відповідно до інформації Ольшанської селищної ради від 31.05.2021 № 337-04.03, наданої на запит старшого слідчого СВ відділення поліції №5 Миколаївського РУП ГУНП в Миколаївській області, зазначено, що реєстрація державних актів у період з 1993 року по 2002 рік відбувалась у реєстрі державних актів на право приватної власності на земельні ділянки без зазначення кадастрового номеру.
Такий порядок реєстрації державних актів передбачений п. 3.2 Інструкції про порядок складання, реєстрації і зберігання державних актів на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 15.04.1993 № 28, відповідно до якого державні акти на право приватної власності на землю реєструються у Книзі записів (реєстрації) державних актів за формою згідно з додатком №2.
Відповідно до вищевказаної інформації Ольшанської селищної ради та інформації Ольшанської селищної ради від 26.12.2022 №631-04.03 та долученого до неї витягу з книги обліку державних актів на право приватної власності Яснополянської сільської ради за період 1993-2002 роки, встановлено, що:
- державні акти МК4255, МК4254, на підставі яких за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0001, 4824286000:08:001:0002, видані іншим особам ОСОБА_10 (запис № 150) та ОСОБА_11 (запис № 159);
- державні акти МК4256, МК4257, на підставі яких за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0003, 4824286000:08:001:0004, видані ОСОБА_10 (запис № 151) та ОСОБА_12 (запис № 119);
- державні акти МК4234, МК4233, на підставі яких за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0005, 4824286000:08:001:0006, видані ОСОБА_13 (записи №№ 81, 80);
- державний акт МК4265, на підставі якого за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0008 виданий ОСОБА_14 , державний акт МК4266 на підставі якого за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0007 не видавався;
- державні акти МК4263, МК4262, на підставі яких за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0009, 4824286000:08:001:0011, видані ОСОБА_15 (запис № 120) та ОСОБА_16 (запис № 149);
- державні акти МК4242, МК4241, на підставі яких за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0012, 4824286000:08:001:0013, видані ОСОБА_17 (запис №№ 90,91);
- державні акти МК4237, МК4238, на підставі яких за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0014, 4824286000:08:001:0015, видані ОСОБА_18 (запис №№ 32, 33);
- державні акти МК4240, МК4239, на підставі яких за ОСОБА_8 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0016, 4824286000:08:001:0017, видані ОСОБА_19 (запис №№ 127, 128).
Відповідно до виписки з рішення виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів від 16.05.1995 №19, наданого Ольшанською селищною радою листом від 26.12.2022 № 631-04.03 на адресу Миколаївської окружної прокуратури, встановлено, що відповідачам земельні ділянки у приватну власність не надавались. Вказаним рішенням земельні ділянки у приватну власність передані іншим громадянам.
Крім того, відповідно до інформації Державного архіву Миколаївської області від 16.01.2023 № П-11/03-06 рішення виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів №4 від 20.05.1994 не приймалось. Натомість в архіві міститься інше від 11.11.1994 № 4 «Про заходи по підготовці народного господарства і об`єктів соцкульбуту до зимового періоду».
Відповідно до протоколів допиту ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 від 28.05.2021, ОСОБА_8 від 30.04.2021, ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 від 21.07.2021, з обставин набуття прав власності на спірні землі, останні пояснили, що свої документи, а саме паспорта і картки платників податків у січні-лютому 2021 року надали знайомому ОСОБА_20 , жодних документів щодо права власності на спірні земельні ділянки не отримували, з заявами про реєстрацію права власності на земельні ділянки до Державного реєстратора Радсадівської сільської ради не звертались, державні акти про право власності на земельні ділянки, видані 20.12.1994 та 05.09.1995 не отримували, з заявами щодо розроблення технічних документацій на спірні земельні ділянки не звертались, з державним реєстратором Радсадівської сільської ради Миколаївського району Прасоловою Л.М. та інженером-землевпорядником ОСОБА_9 не знайомі, заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на спірні земельні ділянки не підписували.
Висновками судової почеркознавчої експертизи від 14.12.2021 № СЕ-19/115-21/14180- ПЧ, від 21.12.2021 № СЕ-19/115-21/14193-ПЧ підтверджено факт того, що підписи від імені ОСОБА_3 , ОСОБА_7 в графах «підпис заявника» в заявах про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданих до Державного реєстратора Радсадівської сільської ради під час реєстрації спірних земельних ділянок виконані не відповідачами.
Таким чином, зібраними під час досудового розслідування доказами - інформацією Ольшанської селищної ради від 31.05.2021 №337-04.03 та від 26.12.2022 №631-04.03, інформацією Державного архіву Миколаївської області від 16.01.2023 № П-11/03-06, показами свідків, висновками судової почеркознавчої експертизи, підтверджено факти протиправного заволодіння спірними земельними ділянками на підставі підроблених правовстановлюючих документів, що і стало підставою звернення до суду.
Ухвалою Миколаївського районного суду Миколаївської області від 21.08.2024 відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Миколаївського районного суду Миколаївської області від 18.10.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні; позовні вимоги роз`єднано та виділено в самостійне провадження позовні вимоги Заступника керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області до ОСОБА_7 про витребування земельних ділянок.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позові.
Представник ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 адвокат Ільїн О.В. в судовому засіданні вказав на те, що відповідачі визнають позов в повному обсязі та просять суд його задовольнити. Пояснив, що відповідачі самі були введені в оману щодо обставин набуття у власність земельних ділянок.
Представник позивача Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області в судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Подав заяву про розгляд справи за їх відсутності, позовні вимоги підтримують, просили їх задовольнити.
Стаття 263 ЦПК України регламентує, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Дослідивши повно та всебічно обставини справи в їх сукупності, оцінивши зібрані по справі докази, вислухавши учасників справи, виходячи зі свого внутрішнього переконання, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом встановлено, що державним реєстратором Радсадівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області 10.03.2021 вчинені реєстраційні дії щодо реєстрації прав приватної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами:
- 4824286000:08:001:0001 площею 0,8 га за ОСОБА_5 (запис № 40943843);
- 4824286000:08:001:0002 площею 0,25 га за ОСОБА_5 (запис № 40946417);
- 4824286000:08:001:0005 площею 0,8 га за ОСОБА_4 (запис № 40944529);
- 4824286000:08:001:0006 площею 0,25 га за ОСОБА_4 (запис № 40944373);
- 4824286000:08:001:0007 площею 0,8 га за ОСОБА_2 (запис № 40944849);
- 4824286000:08:001:0008 площею 0,25 га за ОСОБА_2 (запис № 40944717);
- 4824286000:08:001:0009 площею 0,8 га за ОСОБА_1 (запис № 40945248);
- 4824286000:08:001:0011 площею 0,25 га за ОСОБА_1 (запис № 40945062);
- 4824286000:08:001:0012 площею 0,8 га за ОСОБА_6 (запис № 40945641);
- 4824286000:08:001:0013 площею 0,25 га за ОСОБА_6 (запис № 40945484);
- 4824286000:08:001:0014 площею 0,8 га за ОСОБА_3 (запис № 40944849);
- 4824286000:08:001:0015 площею 0,25 га за ОСОБА_3 (запис № 40945778);
- 4824286000:08:001:0016 площею 0,8 га за ОСОБА_8 (запис № 40946236);
- 4824286000:08:001:0017 площею 0,25 га за ОСОБА_8 (запис № 40946099).
Підставами для реєстрації вищевказаних земельних ділянок в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_5 були державні акти на право приватної власності на землю МК4255, МК4254, за ОСОБА_4 - державні акти на право приватної власності на землю МК4234, МК4233, за ОСОБА_6 - державні акти на право приватної власності на землю МК4242, МК4241, видані 05.09.1995 Яснополянською сільською радою народних депутатів; за ОСОБА_2 - державні акти на право приватної власності на землю МК4266, МК4265, за ОСОБА_1 - державні акти на право приватної власності на землю МК4263, МК4262, за ОСОБА_3 - державні акти на право приватної власності на землю МК4237, МК4238, за ОСОБА_8 - державні акти на право приватної власності на землю МК4240, МК4239, видані 20.12.1994 Яснополянською сільською радою народних депутатів.
Відповідно до даних з Національної кадастрової системи Державного земельного кадастру, державна реєстрація вищевказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі здійснена 09.03.2021 на підставі технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), розроблених інженером-землевпорядником ОСОБА_9 у 2021 році на замовлення ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_8 .
Згідно із пояснювальними записками до технічних документацій останні розроблені на підставі державних актів на право приватної власності на землю для ведення особистого селянського господарства та для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), виданих на підставі рішень виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів від 20.05.1994 № 4 та від 16.05.1995 № 19.
Під час досудового розслідування кримінального провадження № 12021153260000037 від 11.03.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 358 та ч. 2 ст. 364 КК України встановлено, що вищевказані державні акти на право приватної власності на землю не видавались.
Так, відповідно до інформації Ольшанської селищної ради від 31.05.2021 № 337-04.03, наданої на запит старшого слідчого СВ відділення поліції № 5 Миколаївського РУП ГУНП в Миколаївській області, зазначено, що реєстрація державних актів у період з 1993 року по 2002 рік відбувалась у реєстрі державних актів на право приватної власності на земельні ділянки без зазначення кадастрового номеру.
Такий порядок реєстрації державних актів передбачений п. 3.2 Інструкції про порядок складання, реєстрації і зберігання державних актів на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельним ресурсам від 15.04.1993 № 28, відповідно до якого державні акти на право приватної власності на землю реєструються у Книзі записів (реєстрації) державних актів за формою згідно з додатком № 2.
Відповідно до вищевказаної інформації Ольшанської селищної ради та інформації Ольшанської селищної ради від 26.12.2022 № 631-04.03 та долученого до неї витягу з книги обліку державних актів на право приватної власності Яснополянської сільської ради за період 1993-2002 роки, встановлено, що:
- державні акти МК4255, МК4254, на підставі яких за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0001, 4824286000:08:001:0002, видані іншим особам ОСОБА_10 (запис № 150) та ОСОБА_11 (запис № 159);
- державні акти МК4234, МК4233, на підставі яких за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0005, 4824286000:08:001:0006, видані ОСОБА_13 (записи №№ 81, 80);
- державний акт МК4265, на підставі якого за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0008 виданий ОСОБА_14 , державний акт МК4266 на підставі якого за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0007 не видавався;
- державні акти МК4263, МК4262, на підставі яких за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0009, 4824286000:08:001:0011, видані ОСОБА_15 (запис № 120) та ОСОБА_16 (запис № 149);
- державні акти МК4242, МК4241, на підставі яких за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0012, 4824286000:08:001:0013, видані ОСОБА_17 (запис №№ 90,91);
- державні акти МК4237, МК4238, на підставі яких за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0014, 4824286000:08:001:0015, видані ОСОБА_18 (запис №№ 32, 33);
- державні акти МК4240, МК4239, на підставі яких за ОСОБА_8 зареєстровано право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4824286000:08:001:0016, 4824286000:08:001:0017, видані ОСОБА_19 (запис №№ 127, 128).
Статтею 6 Земельного кодексу України (чинного на момент видачі вищевказаним особам державних актів на право приватної власності на землю) передбачено, що передача земельних ділянок у власність громадянам провадиться місцевими Радами народних депутатів відповідно до їх компетенції за плату або безплатно.
Проте, підставою для надання відповідачам спірних земельних ділянок, що зазначена в державних актах на право власності на земельні ділянки, були рішення виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів від 20.05.1994 № 4 та від 16.05.1995 № 19.
Разом з тим, відповідно до виписки з рішення виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів від 16.05.1995 №19, наданого Ольшанською селищною радою листом від 26.12.2022 № 631-04.03, встановлено, що відповідачам земельні ділянки у приватну власність не надавались. Вказаним рішенням земельні ділянки у приватну власність передані іншим громадянам.
Крім того, відповідно до інформації Державного архіву Миколаївської області від 16.01.2023 № П-11/03-06 рішення виконкому Яснополянської сільської Ради народних депутатів № 4 від 20.05.1994 не приймалось. Натомість в архіві міститься інше - від 11.11.1994 № 4 «Про заходи по підготовці народного господарства і об`єктів соцкульбуту до зимового періоду».
Відповідно до протоколів допиту ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_8 від 30.04.2021, ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 від 21.07.2021, з обставин набуття прав власності на спірні землі, останні пояснили, що свої документи, а саме паспорта і картки платників податків у січні-лютому 2021 року надали знайомому ОСОБА_20 , жодних документів щодо права власності на спірні земельні ділянки не отримували, з заявами про реєстрацію права власності на земельні ділянки до Державного реєстратора Радсадівської сільської ради не звертались, державні акти про право власності на земельні ділянки, видані 20.12.1994 та 05.09.1995 не отримували, з заявами щодо розроблення технічних документацій на спірні земельні ділянки не звертались, з державним реєстратором Радсадівської сільської ради Миколаївського району Прасоловою Л.М. та інженером-землевпорядником ОСОБА_9 не знайомі, заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на спірні земельні ділянки не підписували.
Висновком судової почеркознавчої експертизи від 14.12.2021 № СЕ-19/115-21/14180- ПЧ підтверджено факт того, що підписи від імені ОСОБА_3 в графах «підпис заявника» в заяві про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданих до Державного реєстратора Радсадівської сільської ради під час реєстрації спірних земельних ділянок виконані не відповідачем.
Відповідно до ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Порядок набуття у власність земельних ділянок громадянами передбачені нормами Земельного кодексу України, зокрема статтями 118 - 122, шляхом прийняття рішення про передачу у власність уповноваженим органом державної виконавчої влади або місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом статей 317, 319, 321 Цивільного кодексу України(далі - ЦК України) власнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Зазначений захист має бути ефективним, тобто повинен здійснюватися з використанням такого способу захисту, який може відновити, наскільки це можливо, відповідні права, свободи й інтереси позивача (п. 57 постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17).
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника (п. 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16).
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (п. 57 постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17).
Статтею 16 ЦК України та ст. 152 ЗК України одним із способів захисту судом цивільного права є відновлення становища, яке існувало до порушення.
Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 28.06.2024 № 10-14-0.6-2971/2-24 земельні ділянки Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області у власність або користування Ольшанської селищної ради, громадян чи юридичних осіб не передавались, державна інвентаризація вказаних земельних ділянок не проводилась, інформація щодо власника вказаних земельних ділянок до 09.03.2021 (до моменту їх формування) відсутня.
Державна реєстрація спірних земельних ділянок здійснена 09.03.2021, відповідно до вимог чинного на той час законодавства, розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів було Головне управління Держгеокадастру в Миколаївській області.
З 27.05.2021 набули чинності зміни до Земельного кодексу України, а саме, п. 24 розділу Х Перехідних положень, відповідно до яких землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Спірні земельні ділянки входять в межі території Яснополянської сільської ради Миколаївської області.
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 719 - р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Миколаївської області» в грудні 2020 року сформувалась та розпочала свою діяльність Ольшанська селищна рада Миколаївського району Миколаївської області, до складу якої увійшли Яснополянська, Ковалівська та Шостаківська сільські ради.
З урахуванням викладеного, спірні земельні ділянки підлягають витребуванню у нинішніх власників на користь дійсного власника - територіальної громади в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
Зокрема, згідно ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Витребування власником свого майна з чужого незаконного володіння здійснюється шляхом подання до суду віндикаційного позову. Позивачем у віндикаційному позові може бути власник майна, відповідачем - особа, яка незаконно володіє майном, тобто заволоділа ним без достатньої правової підстави.
Предметом віндикаційного позову є вимога неволодіючого майном власника до незаконно володіючого цим майном не власника про повернення індивідуально-визначеного майна з чужого незаконного володіння. Предметом доказування у справах за такими позовами є обставини, які підтверджують правомірність вимог позивача про повернення йому майна з чужого незаконного володіння, як-то обставини, що підтверджують право власності на витребуване майно, вибуття його з володіння позивача, у тому числі не з його волі, перебування його в натурі у відповідача тощо. Власник вправі витребувати своє майно від особи, у якої воно фактично знаходиться у незаконному володінні.
Вказаний спосіб захисту орієнтований на захист безпосередньо права власності і не пов`язаний з будь-якими конкретними зобов`язаннями між власником і порушником.
Отже, задоволення вимоги про витребування майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, призводить до ефективного захисту прав власника саме цього майна.
Таким чином, у разі державної реєстрації права власності за новим володільцем (відповідачем), власник, який вважає свої права порушеними, має право пред`явити позов про витребування відповідного майна.
Рішення суду про витребування з незаконного володіння відповідача нерухомого майна саме по собі є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване у цьому реєстрі за відповідачем. Для внесення такого запису на підставі зазначеного рішення суду окремо скасовувати запис про державну реєстрацію права власності за відповідачем не потрібно.
Вказана позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц та постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (п. 146).
Отже, ефективним способом захисту порушених інтересів територіальної громади у даному випадку є витребування спірних земельних ділянок у ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 .
Відповідно до інформації відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Миколаєві Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 16.05.2024 № 23.19-36/709 ОСОБА_8 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Спадкова справа після смерті останнього не заводилась. Вказане підтверджується інформаційною довідкою зі Спадкового реєстру від 23.05.2024 № 77063742 та відповіддю державного нотаріусу Третьої миколаївської державної нотаріальної контори Миколаївської області від 23.05.2024 № 381/01-16.
Статтями 1216, 1220, 1268 ЦК України передбачено, що спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадщина відкривається внаслідок смерті особи або оголошення її померлою. Часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою. Спадкоємець, який постійно проживав разом із спадкодавцем на час відкриття спадщини, вважається таким, що прийняв спадщину, якщо протягом строку, встановленого ст. 1270 ЦК України, він не заявив про відмову від неї. Відповідно до протоколів допиту ОСОБА_2 , останній є сином померлого ОСОБА_8 , на час смерті ОСОБА_8 мешкав разом із ним. Статтею 1261 ЦК України передбачено, що у першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця. Таким чином, з урахуванням вимог вищевказаних статтей ЦК України, ОСОБА_2 , як син померлого, має першочергове право на спадкування, а відтак є належним відповідачем у справі.
З огляду на наведене позовні вимоги про витребування земельних з незаконного володіння відповідачів на користь їх власника Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 141 Цивільного процесуального кодексу України покладаються судом на відповідачів у повному обсязі.
Керуючись ст. 4, 12, 13, 76-81, 89, 141, 247, 258, 259, 263, 265, 268 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
1.Позов Заступника керівника Миколаївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про витребування земельних ділянок задовольнити в повному обсязі.
2.Витребувати у ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0001 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
3.Витребувати у ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0002 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
4.Витребувати у ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0005 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
5.Витребувати у ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0006 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
6.Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0007 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
7.Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0008 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
8.Витребувати у ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0009 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
9.Витребувати у ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0011 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
10.Витребувати у ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_5 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0012 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
11.Витребувати у ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_5 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0013 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
12.Витребувати у ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_6 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0014 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
13.Витребувати у ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_6 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0015 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.
14.Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0016 площею 0,8 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, яка в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстрована за ОСОБА_8 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровану в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.03.2021 за № 2310315548242.
15.Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь держави в особі Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (ЄДРПОУ 04375553) земельну ділянку з кадастровим номером 4824286000:08:001:0017 площею 0,25 га, розташовану в межах території Ольшанської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, яка в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстрована за ОСОБА_8 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровану в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.03.2021 за № 2310309548242.
16.Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 1472,15 грн судового збору.
17.Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_7 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 2944,30 грн судового збору.
18.Стягнути з ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 1472,15 грн судового збору.
19.Стягнути з ОСОБА_4 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 1472,15 грн судового збору.
20.Стягнути з ОСОБА_5 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 1472,15 грн судового збору.
21.Стягнути з ОСОБА_6 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ) на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) 1472,15 грн судового збору.
Рішення може бути оскаржене до Миколаївського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було проголошено лише вступну і резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, цей строк обчислюється з дня складання повного тексту судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Реквізити сторін:
Позивач:
Ольшанська селищна рада Миколаївського району Миколаївської області, Миколаївська область, смт. Ольшанське, вул. К. Ольшанського, 1А, 57113, ЄДРПОУ 04375553.
Відповідачі:
ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ;
ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_7 ;
ОСОБА_3 , АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ;
ОСОБА_4 , АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ;
ОСОБА_5 , АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ;
ОСОБА_6 , АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 .
Повний текст рішення складено і підписано 11.12.2024.
Суддя І.В. Павленко
Суд | Миколаївський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 12.12.2024 |
Номер документу | 123663102 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Миколаївський районний суд Миколаївської області
Павленко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні