Рішення
від 11.12.2024 по справі 520/28776/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

11 грудня 2024 року № 520/28776/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд.4, м.Харків, індекс 61003, код ЄДРПОУ 26488128) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачка, звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

-визнати протиправною бездіяльність Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області(суб`єкта владних повноважень) щодо неповернення безпідставно стягнутого адміністративного збору у розмірі 810,00грн. та зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради, Харківської області вчинити дії щодо повернення адміністративного збору у розмірі 810,00грн. за реєстраційні дії за заявами №57890948 від 07.11.2023р.; №57891301 від 07.11.2023р.; №57891528 від 07.11.2023р. на підставі отриманої Департаментом реєстрації Харківської міської ради, Харківської області заяви ОСОБА_1 від 19.09.2024р.;

В обґрунтуванні позовних вимог позивачка зазначила, що вона звернулася до Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області стосовно державної реєстрації прав власності об`єкта речових прав нерухомого майна-гаражного боксу, що розташований за адресою АДРЕСА_2 . За проведення дій щодо реєстрації прав власності на вимогу представника Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області яким не було враховано, що вона є особою з інвалідністю 2 групи та підпадає до соціально вразливих категорій населення та яка не може знати про наявність передбачених законодавством для неї усіх пільг, сплатила адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розмірі 1080,00грн.. Таким чином держаним реєстратором безпідставно стягнуто адміністративний збір за державну реєстрацію прав. На її звернення щодо повернення адміністративного збору відповідач частково повернув адміністративний збір у розмірі 270,00грн..Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною звернувся до суду за захистом своїх прав

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.

Відповідач надав відзив на позов у якому позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що Департаментом реєстрації Харківської міської ради, Харківської області не порушено права позивачці, оскільки позивачкою не було пред`явлено документ, який підтвердив право звільнення від сплати адміністративного збору. Відповідач зауважив, що у Департаменту відсутні правові підстави для повернення коштів сплачених за адміністративний збір, оскільки за результатами розгляду вказаних заяв прийняті рішення про відмову у проведенні реєстраційних дій. Просить у задоволені позову відмовити.

Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Позивачка, відповідно до довідки МСЕК №595765 серія 10АА від 28.03.2011р. має 2 групу інвалідності.

При зверненні до Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області позивачкою надані заяви №57890948 від 07.11.2023р. №57891301 від 07.11.2023р.; №57891528 від 07.11.2023р. щодо державної реєстрації прав власності на гаражні бокси за адресою м.Харків, гаражний кооператив «Ювілейний-2» вулиця Білогорська,926 та сплачено адміністративний збір за реєстраційні дії у сумі 270,00грн. по кожній заяві.

За результатами розгляду заяв №57890948 від 07.11.2023р. №57891301 від 07.11.2023р.; №57891528 від 07.11.2023р. Департамент реєстрації Харківської міської ради, Харківської області прийняв рішення про відмову у проведенні реєстраційних дій.

На звернення позивачці до Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області щодо повернення сплаченого адміністративного збору, оскільки вона є особою з інвалідністю 2 групи та підпадає до соціально вразливих категорій населення та яка не може знати про наявність передбачених законодавством для неї усіх пільг.

Листом Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області від 07.10.2024р. №2736/0/50-24 позивачці повідомлено, що відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надмірну зарахованих до державного та місцевого бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013р. №787, повернуто 04.10.2024р. кошти у розмірі 270,00грн. за заявою №5850005 від 13.12.2023р., за реквізитами вказаними у заяві від 23.09.2024р..

Вважаючи свої права порушеними позивачка звернулася до суду.

По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон), Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 за № 1127 (далі - Порядок № 1127), іншими нормативно-правовими актами.

За приписами п. 2 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Згідно з частиною другою статті 18 зазначеного Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державні реєстратори зобов`язані надавати до відома заявників інформацію про перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав.

Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» зобов`язує державного реєстратора перевіряти документи та/або відомості подані для державної реєстрації на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації.

Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 N1952-IV (далі - Закон) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав. Плата (адміністративний збір) за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно визначається статтею 34 Закону. Відповідно до частини 8 статті 34 Закону звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав: 1) фізичні та юридичні особи - під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному цим Законом; 2) громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; 3) громадяни, віднесені до категорії 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно проживають до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, безумовного (обов`язкового) і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років; 4) громадяни, віднесені до категорії 4 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 1 січня 1993 року вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше чотирьох років; 5) особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, особи з числа учасників антитерористичної операції, учасників здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, яким надано статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій, та сім`ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи; 6) особи з інвалідністю I та II груп; 7) Національний банк України; 8) органи державної влади, органи місцевого самоврядування; 9) інші особи за рішенням сільської, селищної, міської ради, виконавчий орган якої здійснює функції суб`єкта державної реєстрації прав. У разі якщо державна реєстрація права власності або інших речових прав, похідних від права власності, проводиться у строки менші, ніж передбачені статтею 19 вказаного вище Закону, особи, визначені пунктами 1-9 частини 8 ст.34 Закону, не звільняються від сплати адміністративного збору. Адміністративний збір не справляється за внесення до записів Державного реєстру прав змін, пов`язаних із приведенням у відповідність із законами України у строк, визначений цими законами. Відповідно до пункту 1 частини восьмої статті 34 Закону фізичні та юридичні особи звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному цим Законом.

Відповідно до абзаців другого четвертого частини сьомої статті 34 Закону адміністративний збір справляється за одну надану послугу у сфері державної реєстрації прав.

Відповідно до частини 2 статті 45 Бюджетного кодексу України (в редакції, яка регулює спірні у справі правовідносини) повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснює казначейство України за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету.

На виконання зазначеної статті Кодексу наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 затверджений "Порядок повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів", положення якого встановлюють порядок взаємодії державних органів (казначейства України та органів, що контролюють справляння надходжень до бюджету).

Відповідно до пункту 5 Порядку повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов`язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання надається до органу Державного казначейства України за формою, передбаченою відповідними спільними нормативно-правовими актами Державного казначейства України та органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи, за підписом керівника установи або його заступників відповідно до їх компетенції з обов`язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування (П. І. Б.) платника, ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ або реєстраційного номера облікової картки платника податків з ДРФО, або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), суми платежу, що підлягає поверненню, дати та номера розрахункового документа, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Подання в довільній формі надається платником до органу Державного казначейства України разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією розрахункового документа (квитанції, платіжного доручення тощо), який підтверджує перерахування коштів до бюджету.

Таким чином, територіальний орган Державної казначейської служби України є органом, який здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету, за поданням органу стягнення, яким у цьому спорі виступає Департамент реєстрації Харківської міської ради, Харківської області.

Зазначені положення встановлюють порядок взаємодії державних органів між собою. Тому у разі, коли орган стягнення в установлений законом строк не надає відповідний висновок органу державного казначейства, платник вправі скористатись своїм правом на судове оскарження бездіяльності шляхом звернення з позовом про стягнення відповідної суми коштів (повернення надміру сплаченої суми) з державного бюджету.

Враховуючи, що Департаментом реєстрації Харківської міської ради при стягненні з позивачці адміністративного збору не було враховано положення частини 8 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 N1952-IV, а саме те що ОСОБА_1 має 2 групу інвалідності та підпадає до соціально вразливих категорій населення, яка не може знати про наявність передбачених законодавством для неї усіх пільг, тому адміністративний збір є помилково нарахований у зв`язку з чим повинен бути повернутий позивачці, адже правова підстава для стягнення є такою, що відпала.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат відповідно до ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України «Про судовий збір» не здійснюється, оскільки позивачка звільнений від сплати судового збору.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд.4, м.Харків, індекс 61003, код ЄДРПОУ 26488128) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Харківської області(суб`єкта владних повноважень), щодо неповернення ОСОБА_1 безпідставно стягнутого адміністративного збору у розмірі 810,00грн..

Зобов`язати Департамент реєстрації Харківської міської ради, Харківської області(майдан Павлівський, буд.4, м.Харків, індекс 61003, код ЄДРПОУ 26488128) вчинити дії щодо повернення адміністративного збору ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) у розмірі 810,00грн. (вісімсот десять гривень 00 копійок) за реєстраційні дії за заявами №57890948 від 07.11.2023р.; №57891301 від 07.11.2023р.; №57891528 від 07.11.2023р. на підставі отриманої Департаментом реєстрації Харківської міської ради, Харківської області заяви ОСОБА_1 від 19.09.2024р.(вх.№С-1-474/0/51-24).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 11 грудня 2024 року.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123692574
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/28776/24

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні