Постанова
від 11.12.2024 по справі 580/137/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 580/137/20

провадження № К/990/1884/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» «Благоустрій» до Черкаської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - виконавчий комітет Черкаської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Черкаської міської ради на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2021 року (у складі головуючого судді - Гаращенка В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року (у складі колегії суддів: головуючого судді - Костюк Л.О., суддів: Бужак Н.П., Кобаля М.І.) у справі №580/137/20,

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Черкаської міської ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5355 «Про скасування рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726» (далі - Рішення від 13.12.2019 №2-5355)

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що законодавство прямо передбачає допустимість запровадження окремої послуги щодо поводження з побутовими відходами залежно від їх виду, у тому числі щодо проведення окремого конкурсу на вивезення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних) та встановлення на них тарифу; процедура щодо проведення конкурсу та встановлення тарифу була дотримана, зокрема, інформація про намір встановлення тарифу на послугу з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних), що надається ТОВ «Сантехбудконструкція» опублікована в Черкаському друкованому тижневику « 7 днів Черкаси» № 24 від 12.06.2019. Крім того, на думку позивача, відповідачем порушено процедуру скасування встановленого тарифу на надання комунальних послуг, оскільки законодавством встановлений інший спосіб його регулювання: шляхом зміни, перегляду, коригування. На підставі наведеного позивач вважає, що оскаржуване рішення суперечить вимогам чинного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 14.04.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021, адміністративний позов задоволено повністю.

4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що законодавством передбачено можливість визначення окремо кожної послуги поводження з побутовими відходами за видами побутових відходів.

5. Суди попередніх інстанцій зазначали, що обов`язковою умовою встановлення тарифу на поводження з відходами є включення до нього вартості вивезення, перероблення та захоронення відходів; тобто, послуга вивезення побутових відходів не може існувати самостійно та окремо від послуг з перероблення чи захоронення відходів. Отже, суди відхилили доводи відповідача, що під час формування тарифу на вивезення відходів мало місце порушення законодавства, що регулює правовідносини щодо поводження з відходами, оскільки в будь-якому випадку витрати зі знешкодження та захоронення відходів покладаються на кінцевого споживача даних послуг.

6. Також було відхилено судами доводи відповідача про порушенням умов конкурсу щодо поводження з великогабаритними та ремонтними відходами по їх знешкодженню та захороненню. Зауважено, що відповідач не надав доказів, що питання порушення умов конкурсу обговорювалось та досліджувалось під час сесії та прийняття оскарженого рішення.

7. Окрім наведеного, з посиланням на постанову Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17, суди попередніх інстанцій окремо звернули увагу, що рішення рад має бути законним та обґрунтованим, а спірне Рішення від 13.12.2019 №2-5355 взагалі не містить відомостей про підстави його прийняття, натомість в ньому вказано лише посилання на загальні норми статті 144 Конституції України та статей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із прийнятими у справі судовими рішеннями, відповідач звернувся до Верховного Суд із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021 та рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14.04.2021 у справі №580/137/20, та прийняти нове рішення, яким відмовити Товариству у задоволенні позовних вимог.

9. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач, посилаючись на:

1) пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України, зазначає, що судом апеляційної інстанції ухвалено судове рішення без урахування висновку Верховного Суду, який викладено:

- постанові Великої Палати від 20.05.2020 у справі №580/2623/19 та постановах Верховного Суду від 15.08.2019 у справі №1340/4630/18, в судових рішенням Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі №6-658цс15, від 09.12.2015 у справі 6-849цс15, від 03.09.2014 у справі №6-84цс14, від 25.12.2013 у справі №6-94цс13 стосовно моменту виникнення права в особи на позов з огляду на відсутність порушення права і інтересів позивача в даній справі (відповідачем не приймалося жодного рішення, а рішення (індивідуальний акт) прийнято відносно особи, яка є відміною від позивача;

- постановах Верховного Суду від 03.10.2019 у справі №826/15560/15, від 09.12.2019 у справі №826/22842/15, від 06.02.2019 у справі №814/1793/17, від 31.03.2020 у справі №826/26222/15 щодо офіційного з`ясування всіх обставин справи відповідно до статей, 9, 80 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в частині виконання/невиконання законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії;

- постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі №910/719/19 щодо подібності правовідносин, зокрема помилкового застосування судом апеляційної інстанції у цій справі висновків Верховного Суду у справі №821/1173/17 з огляду на відмінність суб`єктивного складу, об`єкту, предмету та підстави спору;

2) пункт 2 частини четвертої статі 328 КАС України, вказує на необхідність відступлення від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 04.12.2018 у справі №821/1173/17 та аргументує дану підставу тим, що вказаний висновок суду касаційної інстанції не є висновком щодо застосування норми права у подібних правовідносинах в цих двох справах з огляду на: відмінний суб`єктний склад учасників (приватне підприємство та державна фіскальна служба); відмінний об`єкт та предмет правового регулювання (оскарження рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової декларації); відмінні предмет та підстави позову (зокрема щодо кола правового регулювання - застосування податкового законодавства);

3) пункт 3 частини четвертої статі 328 КАС України та вказує на відсутність висновку Верховного Суду стосовно питання застосування:

- статей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» стосовно права, можливості, порядку та підстав скасування міською радою рішень її виконавчого комітету, а також щодо підстав визнання незаконними в судовому порядку актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування в разі відсутності їхньої невідповідності Конституції або законам України;

- стосовно можливості та повноважень виконавчих органів сільської, селищної, міської ради затверджувати тарифи на операції поводження з побутовими відходами, які не передбачалися умовами конкурсу на вивезення побутових відходів відповідно до вимог Закону України «Про відходи».

10. Скаржник, окрім іншого, зазначає, що виконавчим комітетом в порушення рішення Черкаської міської ради від 19.08.2014 №2-61 та Закону України «Про відходи» було затверджено тариф на послуги, які не були предметом конкурсу, чим виконавчий комітет вийшов за межі наданих йому повноважень.

11. Як на самостійну підставу для скасування оскаржуваних судових рішень та відмову в задоволенні позову, відповідач посилається на відсутність порушеного права позивача, оскільки оскаржуване Товариством рішення його не стосується.

12. Також скаржник звертає увагу на те, що судом апеляційної інстанції застосовано окремі положення Закону України «Про місцеве самоврядування» у редакції, які не були чинними на час виникнення спірних правовідносин.

13. Відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду оскаржуваних судових рішень, в силу положень частини четвертої статті 338 КАС України.

ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

14. Касаційна скарга Черкаської міської ради до Верховного Суду надійшла 14.02.2022.

15. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.02.2022 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

16. Ухвалою Верховного Суду від 07.02.2022 відкрито касаційне провадження за скаргою Черкаської міської ради на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14.04.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021 у справі №580/137/20.

17. Ухвалою Верховного Суду від 10.12.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

18. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 19.08.2014 №2-61 визначено послугу з вивезення побутових відходів, як окрему комунальну послугу, право на яку виборюється на конкурсних засадах. Організатором конкурсу визначено виконавчий комітет Черкаської міської ради, якого зобов`язано організувати та провести відповідний конкурс.

19. Рішенням конкурсної комісії щодо визначення переможцем надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси, оформленого протоколом від 15.04.2019 №1, визначено переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси - товариство з обмеженою відповідальністю «Сантехбудконструкція» (далі і по тексту - ТОВ «Сантехбудконструкція»).

20. Виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято рішення від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси».

21. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 26.04.2019 №482 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу надання послуг з вивезення побут побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси».

22. 26 квітня 2019 року між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ТОВ «Сантехбудконструкція» укладено договір про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси №1-26/04/19.

23. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 «Про встановлення тарифів на послугу з вивезення, знешкодження та захоронення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних)» встановлено тарифи на послугу з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних), що надаються ТОВ «Сантехбудконструкція» згідно з додатком, який, зокрема, становить для населення та приватного сектору м. Черкаси 13 грн. 20 коп. з однієї особи на місяць.

24. Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» створено шляхом виділу з ТОВ «Сантехбудконструкція» та є його правонаступником з усіма правами та обов`язками згідно Договору №1-26/04/19 на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси від 26.04.2019, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) та території м. Черкаси» та всіх інших юридично значущих дій, що стосуються надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси.

25. В підтвердження правонаступництва, 25.09.2019 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та позивачем укладено додаткову угоду до договору про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси від 26.04.2019 №1-26/04/19, оскільки шляхом виділу з ТОВ «Сантехбудконструкція» створено Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси.

26. 07 жовтня 2019 року виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято рішення №1119, яким внесено зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси».

27. Виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято рішення від 19.11.2019 №1345, яким внесено зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 та визнано таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 07.10.2019 №1119.

28. Рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2019 №2-5355 скасовано рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 «Про встановлення тарифів на послугу з вивезення, знешкодження та захоронення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних)».

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

30. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

31. Відповідно до частини третьої статті 341 КАС України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

32. Перевіривши за матеріалами справи доводи касаційної скарги, які стали підставами для відкриття даного касаційного провадження та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

33. Спірні правовідносини у цій справі виникли у зв`язку із прийняттям відповідачем Рішення від 13.12.2019 №2-5355, яким скасовано рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 «Про встановлення тарифів на послугу з вивезення, знешкодження та захоронення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних)».

34. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

35. Згідно із положеннями статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

36. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР; у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), згідно його преамбули, відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

37. Відповідно до пунктів 15, 55 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, як скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень; визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами;

38. Відповідно до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад та їх відання належать, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги (підпункт 2 пункту «а» статті 28 Закону №280/97-ВР).

39. За підпунктом 6 пункту «а» частини першої статті 30 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин.

40. Відповідно до частин першої, другої статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

41. Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою (частина дев`ята статті 59 Закону №280/97-ВР).

42. Із системного аналізу наведених норм права можна дійти висновків, що питання скасування актів виконавчих органів ради вирішуються на пленарних засіданнях відповідної ради, а підставою для скасування таких актів є їх невідповідність Конституції чи законам України, іншим актам законодавства або ж рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.

43. Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 19.08.2014 №2-61 визначено окрему комунальну послугу з вивезення побутових відходів, право на яку виборюється на конкурсних засадах.

44. Матеріалами справи підтверджується, що виконавчий комітет Черкаської міської ради прийняв рішення від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси».

45. У подальшому, як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 26.04.2019 №482 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможцем конкурсу надання послуг з вивезення побут побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси».

46. 26 квітня 2019 року між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сантехбудконструкція» укладено договір про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси №1-26/04/19.

47. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 «Про встановлення тарифів на послугу з вивезення, знешкодження та захоронення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних), що надаються ТОВ «Сантехбудконструкція» встановлено тарифи на послугу з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних), що надаються товариством з обмеженою відповідальністю «Сантехбудконструкція» згідно з додатком (пункт 1), який, становить для населення та приватного сектору м. Черкаси 13 грн. 20 коп. з однієї особи на місяць. При цьому, з наданої позивачем калькуляції до собівартості послуги з вивезення великогабаритних відходів у м. Черкаси, до указаного тарифу включено вартість витрат на захоронення відходів.

48. Таким чином, із встановлених судами у справі обставин та наведеного вище може слідувати, що конкурс оголошувався на один вид послуг - вивезення побутових відходів, натомість до вартості спірного тарифу включено такі види послуг, як знешкодження та захоронення побутових відходів, що на переконання відповідача, і послугувало підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

49. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій, виходили, зокрема з того, що обов`язковою умовою встановлення тарифу на поводження з відходами є включення до нього вартості вивезення, перероблення та захоронення відходів. Тобто, послуга вивезення побутових відходів не може існувати самостійно та окремо від послуг з перероблення чи захоронення відходів.

50. Надаючи оцінку правомірності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, колегія суддів Верховного Суду виходить з того, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон №2189-VIII) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

51. Згідно з визначеннями, які містяться в статті 1 Закону України «Про відходи» (далі - Закон №187/98-ВР):

послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюється у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженого органом місцевого самоврядування;

послуги з поводження з побутовими відходами - послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.

52. Отже, послуги із вивезення побутових відходів (збирання, зберігання та перевезення побутових відходів) є складовими послуг з поводження з побутовими відходами.

53. Статтею 35-1 Закону №187/98-ВР визначено вимоги щодо поводження з побутовими відходами.

54. Відповідно до частин другої-четвертої статті 35-1 Закону №187/98-ВР власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів укладає договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами із споживачами.

Виконавець послуг з вивезення побутових відходів зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту, розроблених з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту. Договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами мають містити інформацію про укладені договори між виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та суб`єктами господарювання, що надають послуги з перероблення та/або захоронення побутових відходів.

55. Отже, положення статті 35-1 Закону №187/98-ВР містять імперативні приписи про те, що виконавець послуг з вивезення побутових відходів, визначений органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах, зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають відповідні послуги.

56. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 №1070 затверджено Правила надання послуг з поводження з побутовими відходами (далі - Правила №1070), відповідно до пункту 1 яких ці Правила визначають механізм надання суб`єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з поводження з побутовими відходами у містах, селищах і селах (далі - послуги).

57. Відповідно до пункту 3 Правил №1070 послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів. Договір про надання послуг укладається між споживачем та виконавцем послуг з вивезення побутових відходів відповідно до Типового договору про надання послуг з поводження з побутовими відходами, що додається.

58. Наведена норма указує на те, що послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

59. Виходячи з положень пункту 9 Правил №1070, плата за надані послуги нараховується щомісяця відповідно до умов договору і тарифів, що формуються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами».

60. Згідно пункту 1 Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, що визначає механізм формування тарифів па послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010 (далі - Порядок №1010), до послуг належать операції поводження з побутовими відходами (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення), що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.

61. Згідно визначення, передбаченого у пункті 2 Порядку №1010, структура тарифів - складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із наданням послуг з поводження з побутовими відходами, які групуються за статтями, визначеними цим Порядком, відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, і складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи.

62. Відповідно до абзацу першого пункту 8 Порядку №1010 тарифи на послуги визначаються окремо за кожною послугою поводження з побутовими відходами та за видами побутових відходів (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, небезпечні).

63. Згідно із абзацом другим та третім пункту 8 Порядку №1010 тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами є сумою тарифів на послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів. Формування тарифів на вивезення, перероблення, захоронення побутових відходів здійснюється з урахуванням витрат за кожною послугою та в розрізі операцій, облік яких ведеться суб`єктом господарювання окремо.

64. З аналізу наведених норм матеріального права можна дійти наступних висновків:

64.1. Послуги із вивезення побутових відходів (збирання, зберігання та перевезення побутових відходів) є складовими послуг з поводження з побутовими відходами.

64.2. Законодавцем передбачено можливість запровадження окремої послуги з поводження з побутовими відходами та визначення окремо кожної послуги поводження з побутовими відходами за видами побутових відходів, зокрема великогабаритними та ремонтними відходами.

64.3. Виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

64.4. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту.

64.5. Послуги з поводження з побутовими відходами надаються суб`єктом господарювання, визначеним органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах в установленому законодавством порядку виконавцем послуг з вивезення побутових відходів.

65. Повертаючись до матеріалів даної справи, судами попередніх інстанцій було встановлено, що 26 квітня 2019 року між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та ТОВ «Сантехбудконструкція» укладено договір про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси №1-26/04/19.

66. Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій», створено шляхом виділу з ТОВ «Сантехбудконструкція» та є його правонаступником з усіма правами та обов`язками згідно Договору №1-26/04/19 на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси від 26.04.2019, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 17.04.2019 №414 «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) та території м. Черкаси» та всіх інших юридично значущих дій, що стосуються надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території міста Черкаси.

67. В підтвердження правонаступництва, 25.09.2019 між виконавчим комітетом Черкаської міської ради та позивачем укладено додаткову угоду до договору про надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси від 26.04.2019 №1-26/04/19, оскільки шляхом виділу з ТОВ «Сантехбудконструкція» створено Товариство з обмеженою відповідальністю «Управлінська компанія «Нова якість» Благоустрій» в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси.

68. Судами також встановлено, що позивач уклав договори про надання послуг зі знешкодження та захоронення відходів з КП «Черкаська служба чистоти», Приватне підприємство «Зелена країна», фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 , ТОВ «Добробут Еко-Україна», які були досліджені в судовому засіданні в суді першої інстанції.

69. Таким чином, не зважаючи на те, що в межах спірних правовідносин мало місце оголошення конкурсу на послугу з вивезення побутових відходів, виконавчий комітет Черкаської міської ради правомірно встановив тарифи на послуги з вивезення, знешкодження та захоронення побутових відходів (ремонтних та великогабаритних).

70. Прийняття рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 відбулося із урахуванням вимог законодавства, що регулює спірні правовідносини, а тому у відповідача були відсутні підстави для його скасування.

71. Отже, задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли вірних висновків про те, що відповідачем не доведено, що рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 27.06.2019 №726 не відповідає Конституції чи законам України, іншим актам законодавства або ж рішенням Черкаської міської ради, прийнятим у межах її повноважень, а тому оскаржуване рішення відповідача є протиправним та підлягало скасуванню.

72. Щодо доводів касаційної скарги, які стали підставою для відкриття даного касаційного провадження, виходячи із пункту 2 частини четвертої статті 328 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

73. Відповідно до наведеної норми процесуального закону підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.

74. Обґрунтовуючи наведену підставу касаційного оскарження, відповідач указує на неподібність спірних правовідносин зі справою №821/1173/17, висновки суду касаційної інстанції якої були застосовані судами попередніх інстанцій під час ухвалення оскаржуваних судових рішень.

75. Слід зауважити, що неподібність тих чи інших правовідносин не може бути підставою для вирішення Верховним Судом питання відступу від відповідних правових висновків. А тому, доводи касаційної скарги в цій частині є необґрунтованими та відхиляються колегією суддів.

76. Щодо підстав касаційного оскарження, визначеного пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України та доводів касаційної скарги про відсутність порушеного права позивача, як самостійної і достатньої підстави для прийняття рішення про відмову в задоволенні позову у цій справі, колегія суддів зазначає таке.

77. З огляду на те, що позивач згідно встановлених обставин у справі є правонаступником ТОВ «Сантехбудконструкція» в питаннях надання послуг з вивезення побутових відходів (великогабаритних та ремонтних) на території м. Черкаси, то оскаржуване рішення відповідача є таким, що скасовує встановлений виконавчим комітетом Черкаської міської ради тариф на послугу, що надавався Товариством.

78. Указане спростовує доводи відповідача про відсутність порушеного права позивача при зверненні із цим адміністративним позовом, а доводи в цій частині не знаходять свого підтвердження.

79. Враховуючи наведене, із доводів касаційної скарги, які стали підставою для відкриття даного касаційного провадження, колегія суддів не встановила неправильного застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права судами попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних судових рішень

80. Відповідно до частин першої-четвертої статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

81. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина п`ята статті 242 КАС України).

82. Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

83. Перевіривши за матеріалами справи доводи касаційної скарги, які стали підставами для відкриття даного касаційного провадження, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновків, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

84 Колегія суддів вважає, що в контексті обставин цієї справи Судом надано відповідь на всі доводи, які можуть вплинути на правильне вирішення справи на цій стадії судового розгляду.

85. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 242, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359, КАС України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Черкаської міської ради залишити без задоволення.

2. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року справі №580/137/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується

..................................

..................................

..................................

А.В. Жук

Н.М. Мартинюк

Ж.М. Мельник-Томенко

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123697731
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —580/137/20

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні