ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.11.2024 Справа №905/947/24
за позовом: Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (01021, м.Київ, Кловський узвіз, 9/1, код ЄДРПОУ 30019801)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» (84320, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Олекси Тихого, 8Д, код ЄДРПОУ 34657789)
про стягнення 1930384,98 грн
Суддя: Паляниця Ю.О.
Секретар судового засідання: Білогубова В.В.
У засіданні брали участь:
від позивача (в режимі відеоконференції): Кухтик В.М. адв.
від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПРАВИ:
Позивач, Акціонерне товариство «Укртрансгаз», м.Київ звернувся до Господарського суду Донецької області з позовною заявою (з урахуванням заяви б/н від 20.08.2024 про збільшення позовних вимог) до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго», м.Краматорськ про стягнення компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період квітня 2017 року в розмірі 1642529,80 грн, 3% річних від простроченої суми в розмірі 69935,43 грн, інфляційних втрат в розмірі 217919,75 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач у квітні 2017 року здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, функції оператора якої до 31.12.2019 виконувало Акціонерне товариство «Укртрансгаз», без поданих постачальником (Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України») номінацій загальним об`ємом 586,520 тис. куб. м, у зв`язку з чим у відповідача на підставі ч.2 ст.8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (далі Закон №1730-VIII) виник обов`язок упродовж 72 місяців, починаючи з 01.10.2021 щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу. Відповідачем сума компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу не сплачена, що стало підставою для звернення до суду з позовом про її стягнення. До предмету позову також входить сума нарахованих позивачем 3% річних та інфляційних втрат за несвоєчасну сплату відповідачем вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу. Крім того, позивач просив зазначити в рішенні про нарахування у порядку норм ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України 3% річних до моменту виконання судового рішення.
Ухвалою суду від 09.07.2024 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №905/947/24, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Відповідач у відзиві б/н від 24.07.2024 факт споживання Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» у квітні 2017 року природного газу в обсязі 586,520 тис. куб. м не заперечував, однак зазначав, що постачальником відповідного обсягу газу є саме Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» згідно з укладеним між ним і відповідачем договором №4774/1617-ТЕ-6 від 10.10.2016 постачання природного газу.
За твердженням відповідача, Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» було зобов`язане видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені між ними та постачати природний газ виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії, і це є обов`язком Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», а не правом.
Позивач у відповіді б/н від 29.07.2024 на відзив проти доводів відповідача заперечував з посиланням на таке:
- підстави та обставини невиконання Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» покладених на нього спеціальних обов`язків щодо забезпечення постачання природного газу виробникам теплової енергії не є предметом розгляду справи №905/947/24;
- відповідно до умов договорів постачання природного газу, прииймання-передача природного газу, переданого постачальником споживачеві у відповідному місяці постачання оформлюється актом приймання-передачі, тоді як відповідний акт був повернутий відповідачу Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» без підпису, у зв`язку з невиконанням Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» умов для постачання та наявності заборгованості за попередні періоди постачання природного газу;
- згідно з п.12 гл.7 розд.ІІІ Кодексу газотранспортної системи Оператор ГТС здійснює адміністрування передачі прав власності на природний газ на підставі поданих номінацій на віртуальну точку, в якій відбувається передача природного газу. Відповідно, якщо номінація на відповідача з виділенням йому обсягів природного газу не подавалась, то і перехід права власності на природний газ не відбувався, що виключає можливість подальшого оформлення актів за торговою операцією з купівлі/продажу;
- обставини відбору відповідачем природного газу в обсязі 586,520 тис. куб. м та те, що відбір здійснено без виділення номінацій жодним з постачальників, встановлено рішеннями у справах №905/1755/19 та №905/1140/18, відповідно такі обставини є преюдиціальними;
- ч.2 ст.8 Закону №1730 держава встановила імперативне нормативне регулювання правовідносин щодо врегулювання заборгованості підприємства ПЕК перед Оператором ГТС, які протягом періоду з 01.12.2015 по 31.12.2019 здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій та визначила, що вартість вказаних обсягів природного газу компенсується Оператору ГТС, а отже відносини між позивачем і відповідачем унормовані саме цим законом.
Заперечення на відповідь на відзив, подання яких в силу норм ч.4 ст.161 Господарського процесуального кодексу України є правом відповідача, до господарського суду не надходили.
Ухвалою суду від 07.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.11.2024.
Представник позивача у судове засідання 07.11.2024 з`явився (у режимі відеоконференції), позовні вимоги з урахуванням збільшення підтримав.
Представник відповідача у судове засідання 07.11.2024 не з`явився, судом не викликався.
Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони.
Разом з тим, норми ст.43 вказаного процесуального кодексу України зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Як визначено у ч.1 ст.202 зазначеного нормативно-правового акту, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Ст.216 Господарського процесуального кодексу України передбачено право господарського суду оголосити перерву або відкласти розгляд справи по суті. При цьому, це є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Таким чином, враховуючи суть спору, загальну тривалість розгляду справи, суд дійшов висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а відсутність у судовому засіданні представника відповідача не перешкоджає вирішенню справи по суті.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд встановив наступне.
10.10.2016 між Публічним акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» (споживач) був укладений договір постачання природного газу №4774/1617-ТЕ-6, відповідно до п.1.1 якого постачальник зобов`язався поставити споживачеві у 2016-2017 роках природний газ, а споживач зобов`язався оплатити його на умовах цього договору.
Природний газ, що постачається за цим договором, мав використовуватись споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню (п.1.2 договору №4774/1617-ТЕ-6 від 10.10.2016).
Згідно з п.2.1 укладеного сторонами правочину в редакції додаткової угоди №2 від 10.05.2017 постачальник передає споживачу з 01.10.2016 по 31.03.2017 газ обсягом до 26418,333 тис. куб. м, у т.ч. по місяцям: у жовтні 2016 2704,212 тис. куб. м, у листопаді 2016 6012,495 тис. куб. м, у грудні 2016 5077,068 тис. куб. м, у січні 2017 2320,699 тис. куб. м, у лютому 2017 6246,087 тис. куб. м, у березні 2017 4057,772 тис. куб. м.
Споживач подає постачальнику до 15 числа місяця, що передує місяцю постачання природного газу, належним чином оформлену заявку на плановані обсяги використання природного газу на наступний місяць, підписану уповноваженою особою. У разі неподання або несвоєчасного подання заявки споживачем постачальник може користуватися планованими обсягами, зазначеними у пункті 2.1 цього договору, на відповідний місяць. Обсяги постачання підтверджуються постачальником шляхом подання оператору газотранспортної системи номінації на відповідний місяць постачання (розрахунковий період) в установленому законодавством порядку. Постачальник протягом трьох днів з моменту підтвердження оператором газотранспортної системи номінації повідомляє споживачу про розмір поданої номінації шляхом надсилання відповідного повідомлення на електронну адресу, зазначену споживачем у розділі 13 цього договору (п.3.2 договору №4774/1617-ТЕ-6 від 10.10.2016).
Відповідно до п.3.4 вказаного договору приймання-передача природного газу, переданого постачальником споживачеві у відповідному місяці постачання, оформлюється актом приймання-передачі. Обсяг використання природного газу споживачем у відповідному місяці постачання встановлюється шляхом складення добових обсягів, визначених на підставі показників комерційного вузла/вузлів обліку природного газу.
Договір набирає чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін, за їх наявності, і діє в частині реалізації природного газу з 01.10.2016 до 31.03.2017 (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п.12.1 договору №4774/1617-ТЕ-6 від 10.10.2016).
За твердженням відповідача, 05.04.2017 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» надійшов лист №26-3147/1.2-17 від 04.04.2017 Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» з додатком проектом додаткової угоди до договору постачання. У вказаному листі постачальником було запропоновано у строк не пізніше 30.04.2017 підписати з боку споживача та направити постачальнику додаткову угоду для збільшення періоду постачання природного газу за договором з квітня по вересень 2017 року включно. У відповідь на пропозицію постачальника, споживач підписав зі свого боку та 26.04.2017 направив на адресу постачальника два примірника додаткової угоди.
Як вказує відповідач, у квітні 2017 року відбулась передбачена п.2.3 договору постачання (в редакції додаткової угоди №1) процедура коригування планових обсягів споживання природного газу у відповідному місяці постачання, але Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» в односторонньому порядку відмовилось від договірних відносин в цій частині.
У квітні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» підписало зі свого боку акт від 30.04.2017 щодо приймання-передачі природного газу у квітні 2017 року в обсязі 586,520 тис. куб. м за ціною 4942 грн за 1000 куб. м (без ПДВ) на загальну суму 3478298,21 грн з ПДВ.
Вказаний акт був направлений Публічному акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» для підписання.
Однак, згідно з листом №26-4147/1.8-17 від 15.05.2017, постачальник повернув вищенаведений акт відповідачу без підпису з посиланням на те, що споживачу не були підтверджені планові обсяги (номінації) природного газу на квітень 2017 року, а отже Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» не здійснювало постачання природного газу Товариству з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» у квітні 2017 року для відповідної категорії споживачів.
В свою чергу, стосовно відібраного відповідачем у квітні 2017 року з газотранспортної системи газу між учасниками ринку природного газу були складені наступні акти:
-№04-17-655-Крм від 30.04.2017 надання послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами в обсязі 586,520 тис. куб. м, підписаний між Акціонерним товариством «Укртрансгаз» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго»;
-б/н від 30.04.2017 про фактичне споживання природного газу, в тому числі, обсягом 586,520 тис. куб. м, підписаний між Публічним акціонерним товариством «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго»;
-б/н від 30.04.2017 прийому-передачі природного газу в обсязі 586,520 тис. куб. м, підписаний між Публічним акціонерним товариством «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго».
Вказані об`єми також відображені у звітах про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз», між замовниками послуги транспортування (постачальниками) в розрізі їх контрагентів (споживачів) за квітень 2017 року.
Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 виконувало функції оператора газотранспортної системи (Оператор ГТС), тобто було суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників), що передбачено п.19 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок природного газу».
Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» є споживачем, який отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини, що передбачено п.37 ч.1 ст.1 Закону України «Про ринок природного газу».
Посилаючись на те, що відповідач не компенсував вартості обсягу спожитого газу, який відібрано без номінацій, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають задоволенню з огляду на таке.
Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону України «Про ринок природного газу», Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.
У ст.5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС визначено, що номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.
Відповідно до ст.1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.
Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.
Згідно з п.9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.
Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).
Наведене вище зумовлює висновок, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.
Як встановлено, до 31.12.2019 Акціонерне товариство «Укртрансгаз» виконувало функції Оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Згідно з ч.1 ст.11 Закону України «Про ринок природного газу» з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Такі обов`язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України. Такі обов`язки не можуть покладатися на споживачів.
Відповідно до ст.11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України прийнято постанови від 01.10.2015 №758, від 22.03.2017 №187 та від 19.10.2018 №867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» (далі - Положення).
На підставі вказаних постанов Публічне акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» зобов`язувалось постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів.
Як вбачається з п.1.2 договору №4774/1617-ТЕ-6 від 10.10.2016, Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» використовує природний газ виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню (п.1.2 договору).
Як вказує позивач, відповідач є захищеним споживачем природного газу у розумінні п.10 ст.1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
30.11.2016 набрав чинності Закон №1730-VIII, який визначає комплекс організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
Надалі 29.08.2021 набрав чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» №1639-IX від 14.07.2021 (далі Закон №1639-IX), яким внесені зміни до Закону №1730-VIII.
Відповідно до ч.2 ст.8 Закону №1730-VIII (зі змінами), підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання ст.11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.
На підтвердження фактично спожитого обсягу газу за спірний період Акціонерне товариство «Укртрансгаз» долучило до матеріалів справи звіти про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз», акти №04-17-655-Крм від 30.04.2017 надання послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, б/н від 30.04.2017 про фактичне споживання природного газу, б/н від 30.04.2017 прийому-передачі природного газу.
Як підтверджено вказаними матеріалами, обсяг природного газу, який відібрано з газотранспортної системи відповідачем у спірний період без поданих номінацій, становить 586,52 тис. куб. м.
Обставини щодо факту відбору природного газу та обсягів відібраного відповідачем природного газу з газотранспортної системи Акціонерного товариства «Укртрансгаз» без підтверджених номінацій також встановлено у рішеннях Господарського суду Донецької області від 27.11.2020 у справі №905/1755/19 та від 06.09.2022 у справі №905/1140/18, які в силу ч.4 ст.75 Господарського процесуального кодексу України не підлягають повторному доведенню.
Одночасно, у рішенні Господарського суду Донецької області від 06.09.2022 у справі №905/1140/18 зроблено висновок про те, що правовідносини, які виникли в зв`язку із відбором, зокрема, Товариством з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» газу без підтверджених номінації, підлягають врегулюванню за нормами Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (Закон №1730-VIII). Вказане підприємство зобов`язане, у разі відбору з газотранспортної системи природного газу, протягом спірного періоду, без наданих номінацій компенсувати особі, яка здійснювала функції оператора газотранспортної системи, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу.
Слід зазначити, що компенсація (оплата) вартості природного газу позивачу не є збитками чи санкціями та здійснюється по факту споживання природного газу протягом періоду з 01.12.2015 по 31.12.2019 без поданих постачальником газу номінацій та по факту відсутності підписання актів приймання-передачі природного газу з постачальником, незалежно від наявності у спірний період договорів із постачальником природного газу із запланованими обсягами постачання та незалежно від того, з чиєї вини номінації не були видані та акти не були підписані.
Відповідачем докази подання постачальником номінацій на зазначені обсяги природного газу та акти приймання-передачі природного газу, підписані між постачальником природного газу і боржником, суду не надані.
Згідно з ч.1 ст.174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Відповідно до ч.1 ст.193 вказаного кодексу суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Отже, у відповідача виник обов`язок на підставі ч.2 ст.8 Закону №1730-VIII (зі змінами), протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати Оператору ГТС вартість відібраних у спірний період без номінацій обсягів природного газу, а саме по 48309,70 грн, що в сумі становить 3478298,21 грн з ПДВ (586,52 тис. куб. м * 4942 грн = 2898581,84 грн без ПДВ; 2898581,84 грн без ПДВ +20% ПДВ = 3478298,21 грн з ПДВ; 3478298,21 грн з ПДВ / 72 мсяці = 48307,70 грн).
Наразі, судом встановлено, що розрахунок здійснено за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів відповідно до цін зазначених Акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» у листі №23/4-1305-21 від 22.11.2021 щодо цін на природний газ для виробників теплової енергії, реалізований у період з грудня 2015 по грудень 2019 років за договорами постачання природного газу, що узгоджується з приписами ст.8 Закону №1730-VIII.
З 01.10.2021 по 01.08.2024 відповідач мав виконати обов`язок щодо компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу на суму 1642529,80 грн.
Доказів сплати відповідної суми компенсації відповідачем суду не надано.
Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період квітня 2017 року в розмірі 1642529,80 грн є правомірними та обґрунтованими, підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Згідно з розрахунком позивача станом на 16.08.2024 інфляційні втрати за загальний період прострочення з 01.11.2021 по 16.08.2024 включно складають 217919,75 грн, 3% річних за загальний період прострочення з 01.11.2021 по 16.08.2024 включно складають 69935,43 грн.
Здійснені позивачем розрахунки інфляційних втрат та 3% річних відповідають вимогам законодавства та обставинам справи, а тому вимоги позивача у вказаній частині також підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача про нарахування 3% річних до моменту виконання судового рішення, суд зазначає таке.
Відповідно до ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України суд, приймаючи рішення про стягнення боргу, на який нараховуються відсотки або пеня, може зазначити в рішенні про нарахування відповідних відсотків або пені до моменту виконання рішення з урахуванням приписів законодавства України, що регулюють таке нарахування. Остаточна сума відсотків (пені) у такому випадку розраховується за правилами, визначеними у рішенні суду, органом (особою), що здійснює примусове виконання рішення суду і відповідні дії (рішення) якого можуть бути оскаржені в порядку, передбаченому розділом VI цього Кодексу.
Враховуючи, що основна сума заборгованості встановлена рішенням суду та на вказану суму відповідно до вимог чинного законодавства можуть нараховуватись відсотки, суд дійшов висновку, що застосування ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України сприятиме найшвидшому виконанню відповідачем судового рішення в частині сплати основного боргу, та позбавить позивача необхідності повторно звертатися до суду з позовом про стягнення з відповідача додатково нарахованих процентів, за допущене ним прострочення після ухвалення судом рішення.
Згідно з ч.ч.11, 12 ст.26 Закону України «Про виконавче провадження», якщо у виконавчому документі про стягнення боргу зазначено про нарахування відсотків або пені до моменту виконання рішення, виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження розраховує остаточну суму відсотків (пені) за правилами, визначеними у виконавчому документі. До закінчення виконавчого провадження виконавець за заявою стягувача перераховує розмір остаточної суми відсотків (пені), які підлягають стягненню з боржника, не пізніше наступного дня з дня надходження заяви стягувача про такий перерахунок, про що повідомляє боржника не пізніше наступного дня після здійснення перерахунку.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення вимоги позивача про нарахування органом (особою), що буде здійснювати примусове виконання рішення, 3% річних відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України за формулою: «Борг*Кількість днів прострочення * 3/100%/365 днів (або 366 днів у високосний рік)» до моменту виконання цього рішення в частині основного боргу.
При цьому, суд вважає за необхідне звернути увагу органу (особи), що здійснює примусове виконання рішення суду, що в разі часткової сплати відповідачем боргу 3 % річних нараховуються на залишок заборгованості, що залишився, за вказаною формулою.
Згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 23164,62 грн підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.86, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» (84320, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Олекси Тихого, 8Д, код ЄДРПОУ 34657789) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (01021, м.Київ, Кловський узвіз, 9/1, код ЄДРПОУ 30019801) компенсацію вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу за період квітня 2017 року в розмірі 1642529,80 грн, 3% річних від простроченої суми в розмірі 69935,43 грн, інфляційні втрати в розмірі 217919,75 грн, а також судовий збір в сумі 23164,62 грн.
Органу (особі), що здійснюватиме примусове виконання рішення Господарського суду Донецької області від 07.11.2024 у справі №905/947/24, в порядку ч.10 ст.238 Господарського процесуального кодексу України нараховувати 3% річних відповідно до ст.625 Цивільного кодексу України за такою формулою: «Борг*Кількість днів прострочення*3/100%/365 днів (або 366 днів у високосний рік)» починаючи з 17.08.2024 до моменту виконання цього рішення в частині основного боргу у розмірі 1642529,80 грн, а також стягнути вказану суму нарахованих 3% річних з Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорськтеплоенерго» (84320, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Олекси Тихого, 8Д, код ЄДРПОУ 34657789) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (01021, м.Київ, Кловський узвіз, б.9/1, код ЄДРПОУ 30019801).
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Вступну та резолютивну частини рішення складено 07.11.2024.
Повний текст рішення складено 18.11.2024.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ю.О.Паляниця
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 13.12.2024 |
Номер документу | 123711129 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Паляниця Юлія Олександрівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Паляниця Юлія Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні