Постанова
від 12.12.2024 по справі 360/761/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2024 року справа №360/761/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Сіваченко І.В., Гаврищук Т.Г., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу представника позивача - Галкіна Вячеслава Леонідовича на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2024 року у справі № 360/761/24 (головуючий І інстанції Свергун І.О.) за позовом адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

У С Т А Н О В И В:

08.07.2024 адвокат Галкін Вячеслав Леонідович в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі відповідач), в якій позивач просив: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 15.04.2024 № 121130004682 про відмову у призначенні пенсії; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області розглянути повторно заяву позивача про призначення пенсії від 15.01.2024 з зарахуванням до пільгового підземного стажу, який дає право на пенсію у відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування періодів роботи на шахті Матроська з 13.03.1992 по 06.04.1992 учнем машиніста підземних установок, з 07.04.1992 по 11.06.1992 навчання на курсах машиністів підземних установок в Навчально-курсовому комбінаті Виробничого об`єднання Лисичанськвугілля, з 12.06.1992 по 03.08.1992 машиністом підземних установок; з 04.08.1992 по 28.09.1992 учень гірника очисного забою; з 29.09.1992 по 21.12.1992 - навчання на курсах гірників очисного забою в Навчально-курсовому комбінаті Виробничого об`єднання Лисичанськвугілля; з 22.12.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996 гірником очисного забою, а також період роботи на шахті ім. Д.Ф. Мельникова АТ Лисичанськвугілля з 01.03.2012 по 31.05.2012, та до загального страхового стажу періоди з 01.09.1986 по 26.06.1989 навчання в середньому професійно-технічному училищі № 51 м. Лисичанська; з 04.08.1989 по 24.11.1989 слюсар з ремонту рухомого складу станції Попасна; з 30.11.1989 по 08.08.1990 строкова військова служба в армії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 13.01.2024 він звернувся до пенсійного органу з заявою про призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, так як він досяг 51 року (станом на дату звернення за пенсією 53 роки) і мав необхідний пільговий підземний стаж за списком № 1 понад 9 років та понад 25 років загального страхового стажу, тобто мав право на пенсію з 51 року (зниження пенсійного віку на 9 років) у відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

В порядку екстериторіальності заява була розглянута ГУПФУ в Кіровоградській області, яке і приймало остаточне рішення про відмову у пенсії.

Рішенням відповідача від 15.04.2024 № 121130004682 позивачу було відмовлено у призначенні пенсії, так як за розрахунком стажу, здійсненим відповідачем, позивач не має необхідного пільгового підземного та загального страхового стажу.

Відповідачем не враховано до пільгового підземного стажу 2 роки 4 місяці 18 днів. Добровільно відповідачем враховано до вказаного виду пільгового стажу 6 років 9 місяців 8 днів. Тобто у випадку зарахування спірних періодів пільговий підземний стаж склав би 9 років 1 місяць 26 днів, а цього достатньо для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на 9 років, тобто у 51 рік (з 13.12.2020).

До загального страхового стажу відповідачем сумарно не враховано 4 роки 27 днів.

Неврахування спірних періодів роботи позивача до пільгового стажу за списком № 1 та до загального страхового стажу призвело до прийняття рішення про відмову у пенсії, воно є протиправним та підлягає скасуванню.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2024 року у справі № 360/761/24 позов задоволено частково, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 15.04.2024 № 121130004682 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.01.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, зарахувавши: - до пільгового підземного стажу, який дає право на пенсію згідно з пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування періоди роботи ОСОБА_1 з 01.03.2012 по 31.05.2012 в Відокремленому підрозділі "Шахта імені Д.Ф. Мельникова" Акціонерного товариства "Лисичанськвугілля"; - до загального страхового стажу періоди роботи ОСОБА_1 з 04.08.1989 по 24.11.1989 слюсарем з ремонту рухомих складів в Вагонному депо станції Попасна, період навчання в середньому професійно-технічному училищі № 51 м. Лисичанська з 01.09.1986 по 26.06.1989, період проходження військової служби з 30.11.1989 по 08.08.1990, та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Представник позивача не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що постановою КМУ від 12.08.1993р. №637 було затверджено Порядок підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Абзацом 2 ч.1 Порядку 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (ч.20 Порядку 637). Іншими словами чинне законодавство передбачає можливість підтвердження наявності пільгового стажу і іншими документами за відсутності трудової книжки, при цьому до таких документів КМУ відносить і архівні довідки, які і були надані позивачем.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Слід зазначити, що рішення суду першої інстанції переглядається в частині відмови у задоволенні позовних вимог, тобто в межах доводів апеляційної скарги представника позивача. Відповідач рішення суду в частині задоволення позовних вимог не оскаржував.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .

13.01.2024 позивач звернувся до ГУПФУ в Луганській області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах у відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Вищевказану заяву розглянуто за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 15.04.2024 № 121130004682 позивачу було відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах в зв`язку з відсутністю необхідного страхового та пільгового стажу. В обґрунтування оскарженого рішення ГУПФУ в Кіровоградській області послалося на те, що страховий стаж особи становить 23 роки 19 днів, в тому числі, пільговий стаж роботи становить 6 років 9 місяців 8 днів (пільговий стаж пораховано згідно Реєстру застрахованих осіб). За результатами розгляду документів, доданих до заяви, до страхового стажу не зараховано: період навчання з 01.09.1986 по 29.06.1989, оскільки дублікат трудової книжка заповнений з порушенням вимог пункту 5 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за № 10 (запис про період навчання до дати заведення дублікату трудової книжки не підтверджено довідкою), необхідно надати довідку про період та форму навчання на підставі первинних документів; період проходження військової строкової служби з 30.11.1989 по 08.08.1990 згідно військового квитка ( НОМЕР_2 ), оскільки наказ про демобілізацію від 1987 року, відсутня дата взяття на військовий облік після демобілізації. Для зарахування до страхового стажу вказаного періоду необхідно надати підтверджуючий документ/довідку про час проходження строкової служби, виданий уповноваженим органом; період за 2004, згідно відомостей по БСВ, згідно реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, оскільки відсутній документ про отримання даної допомоги. До пільгового стажу не враховано періоди роботи згідно архівних довідок від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/27, які підтверджують факт роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії н

Випискою з трудової книжки НОМЕР_3 , виданою на ім`я ОСОБА_1 , підтверджується, що позивач:

- з 01.09.1986 по 26.06.1989 навчався в середньому професійно-технічному училищі №51 м. Лисичанська;

- з 04.08.1989 по 24.11.1989 працював в Вагонному депо станції Попасна слюсарем з ремонту рухомих складів;

- з 30.11.1989 по 08.08.1990 строкова військова служба в армії.

Дублікат трудової книжки серії НОМЕР_4 від 09.07.2012, виданий на ім`я ОСОБА_1 , містить такі записи щодо спірного періоду роботи:

ПТУ № 51 м. Лисичанська:

запис № 1 від 01.09.1986 зараховано до складу учнів по професії слюсар монтажник, електрозварник ручного зварювання;

запис № 2 від 29.06.1989 відраховано в зв`язку з закінченням курсу навчання.

Військовим квитком серії НОМЕР_2 підтверджується, що ОСОБА_1 з 30.11.1989 по 08.08.1990 проходив строкову військову службу.

Довідками архівного відділу Лисичанської міської ради від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/24 підтверджується, що позивач працював в шахті Матроська з 13.03.1992 по 06.04.1992 учнем машиніста підземних установок підземним, з 07.04.1992 по 11.06.1992 навчання на курсах машиністів підземних установок в Навчально-курсовому комбінаті Виробничого об`єднання Лисичанськвугілля, з 11.06.1992 по 03.08.1992 машиністом підземних установок; з 03.08.1992 по 28.09.1992 учнем гірника очисного забою підземним; з 28.09.1992 по 21.12.1992 - навчання на курсах гірників очисного забою в Навчально-курсовому комбінаті Виробничого об`єднання Лисичанськвугілля; з 21.12.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994, та з 04.12.1995 по 03.08.1996 гірником очисного забою.

Також судом встановлено, що відповідно до даних довідки форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування) від 08.05.2022 в Реєстрі наявні відомості про роботу позивача, зокрема, з 01.03.2012 по 31.05.2012, страхувальник (код 26349183) Відокремлений підрозділ "Шахта імені Д.Ф. Мельникова" Акціонерного товариства "Лисичанськвугілля", повний робочий день під землею (код підстави для обліку спецстажу 3П3014А1). На час формування довідки в Реєстрі відомості про сплату страхових внесків за березень-травень 2012 року відсутні.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині не зарахування до пільгового стажу періоди роботи позивача згідно архівних довідок від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/27, дійшов наступного висновку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законами України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон № 1788), "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058).

Відповідно до статті 5 Закону № 1058 цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного та соціального страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування". Виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат, порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.

Статтею 8 Закону № 1058 передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 20 Закону № 1058 страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5-7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески (частина друга статті 20 Закону № 1058).

Згідно з абзацом першим частини п`ятої статті 20 Закону № 1058-ІV страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина десята статті 20 Закону № 1058-ІV).

Згідно з абзацом першим частини дванадцятої статті 20 Закону № 1058-ІV страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Згідно з частиною першою статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (частина друга статті 24 Закону № 1058-IV).

Частиною третьою статті 24 Закону № 1058 визначено, що за кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина четверта статті 24 Закону № 1058-IV).

Порядок звернення за призначенням пенсії, строки призначення та виплати пенсії, припинення та поновлення виплати пенсії передбачені статтями 44, 45, 49 Закону № 1058.

Частиною першою статті 114 Закону № 1058 передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058 на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.

Надаючи правову оцінку доводам відповідача про неможливість зарахування до пільгового стажу позивача періодів роботи з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996, згідно архівних довідок від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/27, судом першої інстанції зазначено наступне.

Як на підставу для відмови в зарахуванні до пільгового стажу вказаних періодів роботи відповідач посилається на відсутність рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Згідно з частиною першою статті 48 КЗпП України та статтею 62 Закону № 1788 основним документом про трудову діяльність працівника, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Як встановлено судом, в трудовій книжці позивача відсутні записи про вказані періоди роботи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок № 637).

Пунктом 1 Порядку № 637 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до абзаців 1, 2 п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.

У разі відсутності правонаступника, а також у разі знищення архівів у зв`язку з воєнними (бойовими) діями підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, а також до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням із Мінсоцполітики та Мінфіном (абзац 5 п. 20 Порядку № 637).

На виконання вказаного абзацу пункту 20 Порядку № 637 Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1 затверджено Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії (далі Порядок 18-1).

Пунктом 1 Порядку № 18-1 визначено, що цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи:

- для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника;

- до 01 січня 2004 року, якщо в трудовій книжці є записи з виправленнями або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи на підприємствах, в установах, організаціях (їх правонаступниках), розташованих на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (далі - підприємства, які розташовані на тимчасово окупованій території).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 18-1 дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали:

- на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України;

- на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах;

- на посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років;

- у період до 01 січня 2004 року на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, та якщо в трудовій книжці є записи з виправленням або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи (далі - періоди роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 18-1 підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії (далі - Комісії).

Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань (пункт 4 Порядку № 18-1).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 18-1 основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи.

Пунктом 11 Порядку № 18-1 визначено, що із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу.

Для підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, до заяви додаються:

документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01 липня 2004 року та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр);

трудова книжка;

документи (за наявності), видані архівними установами, зокрема:

довідка про заробітну плату;

копії документів про проведення атестації робочих місць;

копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати.

Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник (його представник) подає трудову книжку та зазначає у заяві дані про свідків (не менше двох), які знають заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (у тому числі в колгоспі) і мають документи про свою роботу за період, щодо якого вони підтверджуватимуть роботу заявника.

Заявник (його представник) може додатково подавати інші документи про стаж роботи.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 18-1 заява про підтвердження стажу роботи разом з документами, визначеними у пункті 11, абзаці дев`ятому пункту 12 цього Порядку, протягом п`яти робочих днів передаються на розгляд Комісії.

Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення (пункт 14 Порядку № 18-1).

Як вже вище зазначалося судом, в трудовій книжці позивача відсутні записи про періоди роботи з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996.

На підтвердження пільгового стажу роботи в цей період позивачем надано архівні довідки від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/27.

Судом встановлено, що відповідно до довідок архівного відділу Лисичанської міської ради від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/24 в період з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996 ОСОБА_1 працював в шахті Матроська учнем машиніста підземних установок підземним, машиністом підземних установок, учнем гірника очисного забою підземним; гірником очисного забою та навчався на курсах машиністів підземних установок та на курсах гірників очисного забою.

Відповідно до відомостей, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Державне підприємство "Шахта "Матроська" (ДП "Шахта "Матроська"), ідентифікаційний код юридичної особи: 00177247, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 93109, Луганська обл., місто Лисичанськ, припинено, про що 31.01.2011 до реєстру внесено запис за № 13811110004000648 про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення: рішення щодо припинення.

Таким чином, судом установлено, що підприємство, в якому позивач працював в спірний період, ліквідовано без визначення правонаступника.

Відтак, у відповідності до положень Порядку № 18-1 ОСОБА_1 повинен був звернутися до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2).

На виконання пункту 11 Порядку № 18-1 ОСОБА_1 до органу Пенсійного фонду з заявою про підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах в шахті Матроська за період роботи з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996, не звертався.

Рішення Комісії щодо підтвердження стажу роботи позивача в шахті Матроська з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996, що зараховується до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах, позивачем суду не надано.

Судом зазначено, що оскільки в трудовій книжці позивача відсутні записи про періоди роботи з 13.03.1992 по 03.04.1993, з 04.03.1994 по 29.07.1994 та з 04.12.1995 з 03.08.1996, та підприємство, в якому позивач працював в цей період, ліквідовано без визначення правонаступника, тому надані позивачем довідки архівного відділу Лисичанської міської ради від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/24 для підтвердження періодів роботи, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, судом не приймаються.

Судом першої інстанції зазначено, що вказані довідки позивач повинен був надати на розгляд Комісії разом із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2 Порядку № 18-1) для підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах.

Відтак, відповідачем правомірно не було враховано до пільгового стажу періоди роботи позивача згідно архівних довідок від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/27, а тому в задоволенні позовних вимог в цій частині слід відмовити.

Стосовно доводів апеляційної скарги, а саме посилання представника позивача на ч.20 Порядку 637, в якому зазначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (ч.20 Порядку 637). Чинне законодавство передбачає можливість підтвердження наявності пільгового стажу і іншими документами за відсутності трудової книжки, при цьому до таких документів КМУ відносить і архівні довідки, які і були надані позивачем, колегія суддів зазначає наступне.

В частині 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 637 міститься додаток № 5, яким затверджено форму довідки про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Долідивши зміст зазначеної довідки, колегія суддів звертає увагу, що така довідка містить такі обов`язкові відомості як характер виконуваних робіт.

Слід зазначити, що надані позивачем довідки архівного відділу Лисичанської міської ради від 22.02.2012 № 1164-17/27, № 1165-17/27, № 1166-17/27, № 1167-17/24 таких відомостей як характер виконуваних робіт не містить.

При викладених обставинах, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що вказані довідки позивач повинен був надати на розгляд Комісії разом із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2 Порядку № 18-1) для підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про часткове задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу представника позивача - Галкіна Вячеслава Леонідовича на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2024 року у справі № 360/761/24 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2024 року у справі № 360/761/24 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 12 грудня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено16.12.2024
Номер документу123730798
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/761/24

Постанова від 12.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 04.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні