ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2024 р.Справа № 520/27991/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Фермерського господарства "Клепки" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.11.2024, головуючий суддя І інстанції: Шляхова О.М., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 04.11.24 року по справі № 520/27991/24
за позовом Кіндрашівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області
до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиціїї
про скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Кіндрашівська сільська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в якому просить суд:
- скасувати постанови старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Шарової Д.В. від 01.10.2024 у виконавчому провадженні ВП №76166259 на виконавчий лист №520/10379/24 від 19.09.2024 про відкриття виконавчого провадження від 01.10.2024 № ВП № 76166259; про стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації виконавчого збору у розмірі 32000,00 грн. від 01.10.2024 № ВП №76166259; про визначення та стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації розміру мінімальних витрат виконавчого провадження 200 гривень, від 01.10.2024 № ВП №76166259.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у відповідності до пункту 3 підпункту 3.5 Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією" від 22.12.2022 №309, з 01.07.2023 територія Кіндрашівської громади та сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області є територією активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Зауважує, що законодавцем запроваджена заборона відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень відносно територій територіальних громад, що належать до територій, на яких ведуться активні бойові дії, або відносно тимчасово окупованих територій. З огляду на що, позивач вважає, що оскаржувані постанови державного виконавця суперечать п. 10 -2., 10-3 розділу ХІІІ Закону України "Про виконавче провадження".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 позовні вимоги задоволено.
Скасовано постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Шарової Д.В. від 01.10.2024 у виконавчому провадженні ВП №76166259 на виконавчий лист №520/10379/24 від 19.09.2024 про відкриття виконавчого провадження від 01.10.2024 № ВП № 76166259.
Скасовано постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Шарової Д.В. від 01.10.2024 у виконавчому провадженні ВП №76166259 на виконавчий лист №520/10379/24 від 19.09.2024 про стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації виконавчого збору у розмірі 32000,00 грн. від 01.10.2024 № ВП № 76166259.
Скасовано постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Шарової Д.В. від 01.10.2024 у виконавчому провадженні ВП №76166259 на виконавчий лист №520/10379/24 від 19.09.2024 про визначення та стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації розміру мінімальних витрат виконавчого провадження 200 гривень, від 01.10.2024 № ВП №76166259.
Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, ФГ "Клепки" подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Харківського коружного адміністративного суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що постановою старшого державного виконавця ВПВР УЗПВР у Харківській області Східного МРУ Міністерсва юстиції від 01.01.2024 відкрито виконавче провадження ВП №76166259 по виконанню виконавчого листа № 520/10379/24 щодо зобовязання Кіндрашівської сільської військової адміністрації Купянського р-ну, Харківської обл. повторно розглянути заяву ФГ "Клепки" від 31.08.2023 № 2-2023 про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами. Однак, ФГ "Клепки" безпідставно не залучено стороною по справі, оскільки розгляд та прийняття рішення прямо стосується прав та інтересів стягувача.
Також вказує, що відповідно до Переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, Кіндрашівська сільська територіальна громада, де здійснює свої повноваження Кіндрашівська сільська військова адміністрація Куп`янського р-ну, Харківської обл., на час відкриття виконавчого провадження знаходиться на території активних бойових дій, на який функціонують державні електронні інформаційні ресурси з 01.07.2023. Також, 03.05.2024 внесено зміни до постанови № 1364, яким зокрема передбачено, що лише для цілей оподаткування території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси можуть прирівнюватися до територій активних бойових дій, але вказане не стосується заборони на відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень. Зазначає, що Кіндрашівська сільська військова адміністрація Куп`янського р-ну Харківської області знаходячись на території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, можуть виконувати обов`язки в межах наданих їй повноважень, зокрема щодо виконання рішень суду, щодо розгляду заяв про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами та встановлювати пільги зі сплати місцевих податків та зборів.
В судове засідання сторони не з`явились, про день, час та місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином.
Враховуючи особиливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, зокрема передбаченої ч. 7 ст. 287 КАС України, колегія суддів вважає, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень ч. 2 ст. 268 КАС України, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій (ч. 3 ст. 268 КАС України).
Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія дійшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з урахуванням наступного.
Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від №520/10379/24 частково задоволено адміністративний позов Фермерського господарства "КЛЕПКИ" до Кіндрашівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області про визнання протиправним та скасування розпорядження.
Зобов`язано Кіндрашівську сільську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 № 2-2023 про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами, що знаходяться на території Кіндрашівської сільської територіальної громади Куп`янського району Харківської області, з урахуванням висновків суду в даній справі.
Стягнуто на користь Фермерського господарства "КЛЕПКИ" за рахунок бюджетних асигнувань Кіндрашівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1211,20 грн.
На підставі виданого за вказаним судовим рішенням виконавчого листа №520/10379/24 від 19.09.2024, старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції винесено постанови від 01.10.2024 ВП №76166259 про відкриття виконавчого провадження, про визначення та стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації розміру мінімальних витрат виконавчого провадження, про стягнення з Кіндрашівської сільської військової адміністрації виконавчого збору у розмірі 32000,00 грн.
Не погоджуючись з вказаними постановами, позивач оскаржив їх до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обгрунтованості.
Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Згідно зі статтею 1 Закону №1404-VІІІ, виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України (пункт 1 частини першої статті 3 Закону №1404-VІІІ).
Згідно з ч. 1 статті 5 Закону №1404-VІІІ примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Відповідно до частини п`ятої статті 26 Закону №1404-VІІІ виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.
Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 27 Закону України "Про виконавче провадження", виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.
За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України "Про виконавче провадження" кошти виконавчого провадження складаються з:
1) виконавчого збору, стягнутого з боржника в порядку, встановленому статтею 27 цього Закону, або основної винагороди приватного виконавця;
2) авансового внеску стягувача;
3) стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження.
Згідно з положеннями ч. 2, 3 ст. 42 Закону України "Про виконавче провадження" витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов`язані з організацією та проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішень, є витратами виконавчого провадження.
Витрати виконавчого провадження органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження, зазначених у пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті.
Витрати виконавчого провадження приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів.
Розмір та види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України.
Звертаючись з позовними вимогами, позивач вказує, що норми, яка б дозволяла державному виконавцю виносити постанови про відкриття виконавчого провадження та стягнення виконавчого збору на території активних бойових дій Закон України "Про виконавче провадження" не містить. При цьому, на момент прийняття відповідачем спірних постанов, діяв і діє Перелік, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 № 309, відповідно до якого Кіндрашівська сільська територіальна громада віднесена до території активних бойових дій з 01.07.2023.
Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 23.12.2022 за №1668/39004) "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією", затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
У відповідності до затвердженого Переліку, територія Кіндрашівської сільської територіальної громади Куп`янського району Харківської області була тимчасово окупованою російською федерацією територією України з 24.02.2022 по 11.09.2022, територією можливих бойових дій з 11.09.2022 по 01.07.2023 та територією активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси з 01.07.2022 по теперішній час.
Також, з 19.08.2022 набув чинності Закон України №2468-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави", яким, зокрема забороняється відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), відповідно до переліку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованої російською федерацією території України, а також прилеглих до неї територій.
Вказаним Законом внесені зміни в п. 10-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про виконавче провадження", зокрема, доповнено положеннями, що включають абз. 22, за змістом якого тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX:
- Забороняється у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території територіальних громад, що належать до територій, на яких ведуться активні бойові дії, або тимчасово окупованих територій відповідно до переліку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованої Російською Федерацією території України (з дати віднесення територій до таких, на яких ведуться активні бойові дії, або тимчасово окупованих територій до моменту виключення таких територій з переліку).
Виходячи з системного аналізу вищезазначених Прикінцевих положень, колегія суддів приходить до висновку, що встановлення заборони щодо відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень стосується саме державних виконавців, які залучені до проведення виконавчих дій на території територіальних громад, на яких ведуться активні бойові дії, або тимчасово окупованих територій. Тобто вказаний пункт не містить норми, яка б визначала заборону вчинення виконавчих дій саме відносно територій, на яких ведуться активні бойові дії або які тимчасово окуповані.
При цьому, норми п. 10-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про виконавче провадження" на позивача не розповсюджуються, оскільки Кіндрашівська сільська військова адміністрація Купянського р-ну Харківської області відсутня в переліку територією активних та/або можливих бойових дій з 01.07.2023 та є територією активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Колегія суддів зазначає, що державні електронні інформаційні ресурси це систематизована, закріплена на матеріальних носіях та/або відображена в електронному вигляді інформації, право на володіння, використання або розпорядження якою належить державі або яка обробляється фізичними чи юридичними особами відповідно до наданих їм повановажень субєктами владних повноважень, призначена для задоволення потреб громадянина, суспільства держави.
Так, рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 03.07.2024 по справі №520/10379/24 визнано протиправним та скасовано розпорядження Кіндрашівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від № 207 від 30.10.2023 "Про відмову у встановленні податкової пільги зі сплати єдиного податку IV групи ФГ "КЛЕПКИ" та зобов`язано Кіндрашівську сільську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області повторно розглянути заяву Фермерського господарства "КЛЕПКИ" від 31.08.2023 № 2-2023 про потенційне забруднення земельних ділянок вибухонебезпечними предметами, що знаходяться на території Кіндрашівської сільської територіальної громади Куп`янського району Харківської області.
Однак, позивачем до суду не надано доказів, які б обгрунтовано перешкоджали виконання вказаного рішення, враховуючи ті обставини, що останній знаходиться на території, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Колегія суддів звертає увагу, що Кіндрашівська сільська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області має офіційний веб-сайт https://kindrashivska-gromada.gov.ua, відповідно до якого вбачається, що діяльність позивача не зупинена, адміністрацією після 03.07.2024 продовжувались прийматись розпорядження, відповідно до ЗУ "Про режим воєнного стану" і цей факт є загальновідомим, який суд враховує відповідно до ч. 3 ст. 78 КАС України.
Не врахування судом першої інстанції зазначених обставин, призвело до неправильного вирішення справи, а відтак рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню відповідно до положень ст. 317 КАС України з прийняттям постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.
Колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (№ 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (№ 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справ.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Клепки" задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 по справі № 520/27991/24 скасувати.
Прийняти постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Кіндрашівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про скасування постанов - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Мельнікова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 11.12.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 16.12.2024 |
Номер документу | 123730926 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні