Рішення
від 11.12.2024 по справі 990/166/24
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

РІШЕННЯ

Іменем України

11 грудня 2024 року

м. Київ

справа № 990/166/24

адміністративне провадження № П/990/166/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Васильєвої І. А., Гімона М. М., Гончарової І. А., Хохуляка В. В.,

за участі секретаря судового засідання Кліменко Д. І. та учасників справи:

позивача - не прибув,

представника відповідача Ксендзова А. С.,

розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 990/166/24 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

І. Зміст позовних вимог.

16 травня 2024 року до Верховного Суду як до суду першої інстанції надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - відповідач, ВККС, Комісія), у якій позивач просив:

- визнати протиправним та нечинним рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 01 травня 2024 року № 272/ас-24 про відмову в допуску кандидата ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23;

- зобов`язати Вищу кваліфікаційну комісію суддів України повторно розглянути питання допуску кандидата ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23.

ІІ. Обставини справи.

ВККС рішенням № 94/зп-23 (зі змінами, внесеними рішенням Комісії від 14 грудня 2023 року № 171/зп-23) оголосила конкурс на зайняття 550 вакантних посад суддів в апеляційних судах, з яких: в апеляційних судах із розгляду цивільних і кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення - 425; в апеляційних судах із розгляду господарських справ - 58; в апеляційних судах із розгляду адміністративних справ - 67 (далі - Конкурс).

Пунктом 2 зазначеного рішення затверджено умови Конкурсу, а пунктом 3 - оголошення про проведення Конкурсу.

Згідно із затвердженими умовами проведення Конкурсу до участі в його першій стадії допускаються особи, які: 1) у порядку та строки, визначені оголошенням, подали всі необхідні документи; 2) на день подання документів відповідають встановленим статтями 28 та 69 Закону № 1402-VIII вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду.

Пунктом 3 оголошення про проведення Конкурсу визначено строк подання документів для участі у Конкурсі - з 15 грудня 2023 року до 31 грудня 2023 року (включно).

У подальшому, Комісія рішенням від 07 грудня 2023 року № 163/зп-23 визначила, що форма направлення документів для участі в Конкурсі - електронна, шляхом подання на офіційному вебсайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Позивач у межах встановленого строку для подання документів для участі, а саме 29 грудня 2023 року, направив на електронну адресу Комісії заяву від 28 грудня 2023 року, в якій просив допустити його до участі у Конкурсі як особу, яка відповідає вимогам пункту 1 частини першої статті 28 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», а також провести стосовно нього кваліфікаційне оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді.

У вказаній заяві позивач зазначив, що з 10 жовтня 2023 року він є військовослужбовцем, у зв`язку з чим у нього немає можливості зібрати та оформити відповідні документи для участі в Конкурсі, і через обставини проходження військової служби покладення на позивача обов`язку подання документів є дискримінаційним.

При цьому позивач акцентував увагу, що всі необхідні документи для участі в Конкурсі містяться в його суддівському досьє, а також у документах, які позивач подавав до ВККС як кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду та Запорізького апеляційного суду під час попередніх конкурсних процедур.

Розглянувши питання допуску ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в Конкурсі на підставі поданої заяви, ВККС у складі колегії ухвалила рішення від 04 березня 2024 року № 44/ас-24, яким відмовила в допуску, оскільки ОСОБА_1 не подав у строк і спосіб, встановлені Комісією, заяву та документи, обов`язкові для участі у Конкурсі.

Позивач подав до ВККС заяву, яка надійшла до Комісії 15 квітня 2024 року, про перегляд рішення від 04 березня 2024 року № 44/ас-24 та ухвалення нового рішення, яким допустити його до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в Конкурсі.

ВККС у пленарному складі рішенням від 01 травня 2024 року № 272/ас-24 відмовила в задоволенні заяви ОСОБА_1 про перегляд рішення, оскільки обов`язковою умовою для допуску до участі в Конкурсі є подання кандидатом заяви та повного переліку документів у спосіб, визначений ВККС (шляхом подання на офіційному вебсайті Комісії). Натомість позивач подав заяву іншим способом - електронною поштою, а також не додав до неї жодних документів, обов`язкових для участі в Конкурсі. При цьому ВККС зауважила, що умови проведення конкурсної процедури є однаковими та обов`язковими для виконання всіма учасниками і не можуть залежати від тих чи інших обставин.

Уважаючи рішення ВККС від 01 травня 2024 року № 272/ас-24 протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Стислий виклад доводів позивача та заперечень відповідачів.

Позов обґрунтовано тим, що ВККС протиправно відмовила позивачу в допуску до Конкурсу, залишивши поза увагою обставини призову позивача до Збройних Сил України за мобілізацією, що обмежили його можливості своєчасно та в повному обсязі подати документи у встановлений спосіб для участі в Конкурсі.

За таких обставин, на думку позивача, Комісія поставила його в нерівне становище порівняно з іншими учасниками, які не проходять військову службу та мають більше можливостей (наявність часу, доступу до мережі Інтернет тощо) для збору й оформлення документів.

Позивач звертає увагу на те, що всі необхідні документи, які підтверджують його кваліфікацію та відповідність вимогам Конкурсу, знаходяться в суддівському досьє та в матеріалах, поданих до ВККС під час попередніх конкурсних процедур. Тому, відповідач мав можливість перевірити відповідність позивача вимогам Конкурсу і без надання відповідного пакету документів з огляду на наявність поважних обставин.

Таким чином, рішення про відмову в допуску позивача до участі в Конкурсі не переслідує легітимних цілей і не враховує об`єктивні обставини, які заважають належним особам, що виконують конституційний обов`язок із захисту незалежності України у складі Збройних Сил України, належним чином подати заяву та відповідний пакет документів для участі у Конкурсі.

У відзиві на адміністративний позов ВККС заперечує проти позовних вимог та просить відмовити у їх задоволенні.

Свою позицію Комісія мотивує тим, що жодна правова норма не уповноважує ВККС збирати чи формувати документи, необхідні для участі в Конкурсі, навіть якщо Комісія має у своєму доступі певну частину таких документів. Запропонований позивачем спосіб збору документів ставить його в нерівне становище порівняно з іншими учасниками Конкурсу, які формують пакет документів самостійно.

З огляду на те, що позивач не дотримався обов`язкових умов подання заяви та необхідних документів для участі в Конкурсі, які є однаковими для всіх учасників, Комісія дійшла обґрунтованого висновку про відсутність підстав для допуску позивача до участі в Конкурсі.

ІV. Процесуальні дії у справі.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 травня 2024 року для розгляду цієї справи визначено суддю-доповідача Дашутіна І. В., а також склад колегії суддів: Васильєву І. А., Гімона М. М., ОСОБА_2, Хохуляка В. В.

Ухвалою Верховного Суду від 21 травня 2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку з наявністю недоліків позовної заяви. У встановлений судом строк недоліки позовної заяви усунуто.

Верховний Суд ухвалою від 18 червня 2024 року відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження колегією суддів у складі п`яти суддів у судовому засіданні.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2024 року, у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_2 у відставку, зазначену суддю замінено на суддю Гончарову І. А.

V. Правове регулювання спірних правовідносин та позиція Верховного Суду.

Відповідно до частини третьої статті 127 Конституції України на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п`яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п`ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою.

Аналогічні вимоги до кандидатів на посаду судді визначено частиною першою статті 69 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402-VIII (далі - Закон № 1402-VIII).

Частиною першою статті 128 Основного Закону закріплено, що призначення на посаду судді здійснюється за конкурсом, крім випадків, визначених законом.

Відповідно до частини першої статті 79 Закону № 1402-VIII конкурс на зайняття вакантної посади судді проводиться відповідно до цього Закону та положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, що затверджується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, з дотриманням вимог законодавства про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.

Частинами другою та третьою статті 79 Закону № 1402-VIII передбачено, що для проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді Вища кваліфікаційна комісія суддів України ухвалює рішення про його оголошення, розміщує (оприлюднює) відповідну інформацію на своєму офіційному вебсайті та офіційному вебпорталі судової влади України.

У рішенні про оголошення конкурсу зазначаються найменування судів, де є вакантні посади суддів, кількість таких посад, умови проведення конкурсу, дата, час і місце його проведення.

Згідно з частинами першою-третьою статті 79-1 Закону № 1402-VIII загальний порядок подання заяви та документів для участі у конкурсі визначається Вищою кваліфікаційною комісією суддів України з урахуванням вимог цього Закону.

Заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді подаються до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у встановлений нею строк, який не може перевищувати 30 днів.

При цьому заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді місцевого суду подаються не раніше 15 днів з дня оприлюднення Комісією рішення про оголошення конкурсу, а заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду чи судді Верховного Суду - не раніше 30 днів з дня оприлюднення Комісією відповідного рішення.

Інформація про подання заяви та документів для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді оприлюднюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів України на її офіційному веб-сайті.

Відповідно до частини третьої статті 79-3 Закону № 1402-VIII з метою допуску до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду кандидат на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України:

1) письмову заяву про участь у конкурсі та про проведення кваліфікаційного оцінювання;

2) документи, визначені пунктами 2-13 частини першої статті 72 цього Закону;

3) документи, що підтверджують дотримання однієї з вимог, визначених частиною першою статті 28, частиною першою чи другою статті 33, частиною першою статті 38 цього Закону відповідно.

За текстом пунктів 2-13 частини першої статті 72 Закону № 1402-VIII слідує, що кандидати повинні подати до ВККС:

2) копію документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

3) анкету кандидата на посаду судді;

4) мотиваційний лист кандидата на посаду судді;

5) декларацію родинних зв`язків та декларацію доброчесності кандидата на посаду судді;

6) копію диплома про вищу юридичну освіту (з додатками), здобуту в Україні, та/або копії документів про вищу юридичну освіту, здобуту за кордоном, разом із копіями документів, що підтверджують їх визнання в Україні, а також копії документів про науковий ступінь, вчене звання, навчання в аспірантурі чи докторантурі за денною (очною) формою навчання (за наявності);

7) копії документів, що підтверджують стаж професійної діяльності у сфері права;

8) документи встановленої форми з медичних установ про проходження психіатричних та наркологічних оглядів;

9) письмову згоду на збирання, зберігання, обробку та використання інформації про кандидата на посаду судді з метою оцінки його готовності до роботи на посаді судді;

10) письмову згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до цього Закону та документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції";

11) копію декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка охоплює період року, що передує року подання документів, та посилання на відповідну сторінку Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

12) копію документа, що підтверджує володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови;

13) інші документи, що підтверджують відповідність особи вимогам, передбаченим статтею 69 цього Закону.

Згідно з пунктом 3.8 розділу III Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, затвердженого рішенням Комісії від 02 листопада 2016 року № 141/зп-16, заява та документи в електронній формі для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді подаються кандидатом через офіційний вебсайт Комісії шляхом заповнення відповідних форм, шаблонів, завантаження сканованих копій документів та у вигляді файлів. Заяву та документи, які подаються для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді, кандидат підписує електронним цифровим підписом, чим засвідчує їх достовірність.

Пунктом 1 частини четвертої статті 79-3 Закону № 1402-VIII передбачено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України на підставі поданих документів встановлює відповідність особи вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду та формує його досьє.

Таким чином, не раніше ніж через 30 днів після оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду розпочинається прийом документів від кандидатів. Строк подання документів визначається Комісією, але при цьому такий строк не повинен перевищувати 30 днів.

Обов`язковою умовою допуску до участі у конкурсі та проходження кваліфікаційного оцінювання є подання кандидатом заяви та повного переліку документів. Ці документи мають бути подані у спосіб, встановлений ВККС, а саме через офіційний вебсайт Комісії. Недотримання цих умов унеможливлює участь у конкурсі.

У спірних правовідносинах оголошення про проведення Конкурсу було опубліковано 14 вересня 2023 року, а строк подання документів визначено з 15 грудня 2023 року до 31 грудня 2023 року включно. Таким чином, позивач мав понад три місяці для підготовки необхідних документів. Мобілізація позивача відбулася 10 жовтня 2023 року, тобто майже через місяць після оголошення Конкурсу. Це свідчить про те, що позивач мав можливість завчасно спланувати свій час та підготувати пакет документів ще до початку строку їх подання, а після початку строку подання документів завантажити вже сформовані документи через офіційний сайт Комісії, що очевидно не потребувало б багато часу.

Не применшуючи значимість військової служби позивача, який виконує конституційний обов`язок із захисту незалежності та територіальної цілісності України, Верховний Суд наголошує, що встановлені правила участі у конкурсі є однаковими для всіх кандидатів. Це забезпечує прозорість, об`єктивність та рівність можливостей. Жодна правова норма не передбачає виключення з цих правил на підставі особистих обставин, навіть таких, як мобілізація.

Колегія суддів звертає увагу на неможливість формування документів для участі у Конкурсі Комісією на підставі суддівського досьє або документів, поданих під час попередніх конкурсних процедур, з огляду на те, що необхідний пакет документів складається з інформації, яка може бути сформована виключно кандидатом.

Так, пакет документів, необхідний для участі в Конкурсі, включає не лише документи, які можуть міститися у суддівському досьє, такі як підтвердження стажу роботи, але й інші документи, які можуть бути складені та подані лише особисто кандидатом.

Зокрема, мотиваційний лист, який відображає мотивацію та бачення кандидата щодо здійснення правосуддя в сучасних умовах. Використання мотиваційного листа, складеного 7-8 років тому (під час конкурсу до Вищого антикорупційного суду та апеляційних судів), є нераціональним, оскільки мотивація та бачення кандидата можуть змінюватися з огляду на великий спектр суспільно-політичних обставин за останні роки.

Крім того, до обов`язкових документів належить анкета кандидата на посаду судді, яка містить не лише персональні дані, але й опитувальник, в якому необхідно вказати, наприклад, інформацію про волонтерську діяльність, про перебування на тимчасово окупованих територіях чи території держави-агресора, про рекомендації тощо. Ця інформація є важливою для оцінки кандидата і не може бути заповнена без його безпосередньої участі. Медичні документи також мають обмежений строк дії і потребують подання в найбільш актуальному вигляді.

Отже, очевидним є те, що формування повного пакету документів без участі кандидата є неможливим. Їхня відсутність порушує принцип рівності учасників.

Доводи позивача про відсутність можливості доступу до мережі Інтернет для формування та подання документів також потребують належного підтвердження. Однак таких доказів на підтвердження суду надано не було. Позивач надав лише докази проходження курсів перепідготовки та підвищення кваліфікації у Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, що переконливо не свідчить про відсутність можливості підготовки документів до участі у Конкурсі, оскільки зазначений навчальний заклад знаходиться у м. Києві, де наявний доступ до необхідних засобів комунікації.

Верховний Суд звертає увагу, що конкурс на зайняття посади судді є суворо регламентованою процедурою, яка вимагає дотримання всіма учасниками встановлених етапів та строків. У спірному випадку строки на оформлення та подання документів були розумними і достатніми для подання документів усіх потенційних учасників, включаючи військовослужбовців. Невиконання позивачем вимог щодо порядку подання документів не може бути підставою для відступу від встановлених правил.

З огляду на зазначене, Верховний Суд дійшов висновку, що ВККС діяла в межах своїх повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства, а тому рішення Комісії про відмову в допуску позивача до участі в Конкурсі є правомірним та обґрунтованим, оскільки позивач не надав необхідного пакету документів, обов`язкових для участі у конкурсі, а також звернувся до Комісії не у встановлений спосіб: шляхом подання заяву через електронну пошту, а не через офіційний вебсайт ВККС.

Ураховуючи наведене, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у виді судового збору за подання позову у цій справі відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 241-243, 246, 266 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення Верховного Суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду може бути подана до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 11 грудня 2024 року.

Суддя-доповідач І. В. Дашутін

Судді І. А. Васильєва

М. М. Гімон

І. А. Гончарова

В. В. Хохуляк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу123733602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, з них:

Судовий реєстр по справі —990/166/24

Постанова від 10.04.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Ухвала від 06.03.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Шевцова Наталія Володимирівна

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Рішення від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні