ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2025 року
м. Київ
справа № 990/166/24
провадження № 11-326заі24
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Шевцової Н. В.,
суддів Банаська О. О., Власова Ю. Л., Воробйової І. А., Гриціва М. І., Губської О. А., Єленіної Ж. М., Кишакевича Л. Ю., Короля В. В., Кравченка С. І., Кривенди О. В., Мазура М. В., Мартєва С. Ю., Пількова К. М., Погрібного С. О., Ступак О. В., Ткача І. В., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 грудня 2024 року (судді Дашутін І. В., Васильєва І. А., Гімон М. М., Гончарова І. А., Хохуляк В. В.) у справі № 990/166/24 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. 16 травня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (далі - Касаційний адміністративний суд) як суду першої інстанції з позовною заявою до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - відповідач, ВККС, Комісія), у якій просив:
- визнати протиправним та нечинним рішення ВККС від 1 травня 2024 року № 272/ас-24 про відмову в допуску кандидата ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23;
- зобов`язати ВККС повторно розглянути питання допуску кандидата ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 (далі - Конкурс).
2. На обґрунтування позову зазначає, що ВККС протиправно відмовила позивачу в допуску до Конкурсу, залишивши поза увагою обставини призову позивача до Збройних Сил України за мобілізацією, що обмежили його можливості своєчасно та в повному обсязі подати документи у встановлений спосіб для участі в Конкурсі.
3. За таких обставин, на думку позивача, Комісія поставила його в нерівне становище порівняно з іншими учасниками, які не проходять військову службу та мають більше можливостей (наявність часу, доступу до мережі «Інтернет» тощо) для збору й оформлення документів.
4. Позивач звертає увагу на те, що всі необхідні документи, які підтверджують його кваліфікацію та відповідність вимогам Конкурсу, знаходяться в суддівському досьє та в матеріалах, поданих до ВККС під час попередніх конкурсних процедур. Тому відповідач мав можливість перевірити відповідність позивача вимогам Конкурсу і без надання відповідного пакета документів з огляду на наявність поважних обставин.
5. Таким чином, рішення про відмову в допуску позивача до участі в Конкурсі не переслідує легітимних цілей і не враховує об`єктивні обставини, які заважають належним особам, що виконують конституційний обов`язок із захисту незалежності України у складі Збройних Сил України, належним чином подати заяву та відповідний пакет документів для участі у Конкурсі.
6. У відзиві на адміністративний позов ВККС заперечувала проти позовних вимог та просить відмовити в їх задоволенні.
7. Свою позицію Комісія мотивувала тим, що жодна правова норма не уповноважує ВККС збирати чи формувати документи, необхідні для участі в Конкурсі, навіть якщо Комісія має у своєму доступі певну частину таких документів. Запропонований позивачем спосіб збору документів ставить його в нерівне становище порівняно з іншими учасниками Конкурсу, які формують пакет документів самостійно.
8. З огляду на те, що позивач не дотримався обов`язкових умов подання заяви та необхідних документів для участі в Конкурсі, які є однаковими для всіх учасників, Комісія дійшла обґрунтованого висновку про відсутність підстав для допуску позивача до участі в Конкурсі.
Фактичні обставини справи
9. ВККС рішенням № 94/зп-23 (зі змінами, внесеними рішенням Комісії від 14 грудня 2023 року № 171/зп-23) оголосила Конкурс [на зайняття 550 вакантних посад суддів в апеляційних судах, з яких: в апеляційних судах із розгляду цивільних і кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення - 425; в апеляційних судах із розгляду господарських справ - 58; в апеляційних судах із розгляду адміністративних справ - 67].
10. Пунктом 2 зазначеного рішення затверджено умови Конкурсу, а пунктом 3 - оголошення про проведення Конкурсу.
11. Згідно із затвердженими умовами проведення Конкурсу до участі в його першій стадії допускаються особи, які: 1) у порядку та строки, визначені оголошенням, подали всі необхідні документи; 2) на день подання документів відповідають установленим статтями 28 та 69 Закону України від 2 червня 2016 № 1402-VIII«Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VІІІ) вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду.
12. Пунктом 3 оголошення про проведення Конкурсу визначено строк подання документів для участі у Конкурсі - з 15 до 31 грудня 2023 року (включно).
13. Надалі Комісія рішенням від 7 грудня 2023 року № 163/зп-23 визначила, що форма направлення документів для участі в Конкурсі - електронна, шляхом подання на офіційному вебсайті ВККС.
14. Позивач у межах встановленого строку для подання документів для участі, а саме 29 грудня 2023 року, направив на електронну адресу Комісії заяву від 28 грудня 2023 року, в якій просив допустити його до участі у Конкурсі як особу, яка відповідає вимогам пункту 1 частини першої статті 28 Закону № 1402-VІІІ, а також провести стосовно нього кваліфікаційне оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді.
15. У вказаній заяві позивач зазначив, що з 10 жовтня 2023 року він є військовослужбовцем, у зв`язку із чим у нього немає можливості зібрати та оформити відповідні документи для участі в Конкурсі і через обставини проходження ним військової служби покладення на нього обов`язку подання документів є дискримінаційним.
16. При цьому позивач акцентував увагу, що всі необхідні документи для участі в Конкурсі містяться в його суддівському досьє, а також у документах, які позивач подавав до ВККС як кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду та Запорізького апеляційного суду під час попередніх конкурсних процедур.
17. Розглянувши питання допуску ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в Конкурсі на підставі поданої заяви, ВККС у складі колегії ухвалила рішення від 4 березня 2024 року № 44/ас-24, яким відмовила позивачу в допуску, оскільки ОСОБА_1 не подав у строк і спосіб, встановлені Комісією, заяву та документи, обов`язкові для участі у Конкурсі.
18. Позивач подав до ВККС заяву, яка надійшла до Комісії 15 квітня 2024 року, про перегляд рішення від 4 березня 2024 року № 44/ас-24 й ухвалення нового рішення, яким допустити його до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в Конкурсі.
19. ВККС у пленарному складі рішенням від 1 травня 2024 року № 272/ас-24 відмовила в задоволенні заяви ОСОБА_1 про перегляд рішення, оскільки обов`язковою умовою для допуску до участі в Конкурсі є подання кандидатом заяви та повного переліку документів у спосіб, визначений ВККС (шляхом подання на офіційному вебсайті Комісії). Натомість позивач подав заяву іншим способом - електронною поштою, а також не додав до неї жодних документів, обов`язкових для участі в Конкурсі. При цьому ВККС зауважила, що умови проведення конкурсної процедури є однаковими та обов`язковими для виконання всіма учасниками і не можуть залежати від тих чи інших обставин.
20. Уважаючи рішення ВККС від 1 травня 2024 року № 272/ас-24 протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
21. Касаційний адміністративний суд рішенням від 11 грудня 2024 року узадоволенні позову відмовив повністю.
22. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що, відмовляючи позивачу в допуску до Конкурсу, ВККС діяла в межах своїх повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства.
23. Суд першої інстанції, не применшуючи значимість військової служби позивача, який виконує конституційний обов`язок із захисту незалежності та територіальної цілісності України, наголосив, що встановлені правила участі у конкурсі є однаковими для всіх кандидатів. Це забезпечує прозорість, об`єктивність та рівність можливостей. Жодна правова норма не передбачає винятків із цих правил на підставі особистих обставин, навіть таких, як мобілізація.
24. Суд першої інстанції звернув увагу на неможливість формування документів для участі у Конкурсі ВККС на підставі суддівського досьє або документів, поданих під час попередніх конкурсних процедур, з огляду на те, що необхідний пакет документів складається з інформації, яка може бути сформована виключно кандидатом. Так, пакет документів, необхідний для участі в Конкурсі, включає не лише документи, які можуть міститися у суддівському досьє, такі як підтвердження стажу роботи, але й інші документи, які можуть бути складені та подані лише особисто кандидатом. До таких документів належать, зокрема, мотиваційний лист, який відображає мотивацію та бачення кандидата щодо здійснення правосуддя в сучасних умовах; анкета кандидата на посаду судді, яка містить не лише персональні дані, але й опитувальник, в якому необхідно вказати, наприклад, інформацію про волонтерську діяльність, про перебування на тимчасово окупованих територіях чи території держави-агресора, про рекомендації тощо; медичні документи, які мають обмежений строк дії і потребують подання в найбільш актуальному вигляді.
25. Суд першої інстанції відхилив доводи позивача про відсутність можливості доступу до мережі «Інтернет» для формування та подання документів, які також потребують належного підтвердження, оскільки таких доказів на підтвердження суду надано не було. Позивач надав лише докази проходження курсів перепідготовки та підвищення кваліфікації у Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, що переконливо не свідчить про відсутність можливості підготовки документів до участі у Конкурсі, адже зазначений навчальний заклад знаходиться у м. Києві, де наявний доступ до необхідних засобів комунікації.
26. При цьому суд першої інстанції зауважив, що конкурс на зайняття посади судді є суворо регламентованою процедурою, яка вимагає дотримання всіма учасниками встановлених етапів та строків. У спірному випадку строки на оформлення та подання документів були розумними і достатніми для подання документів усіх потенційних учасників, включаючи військовослужбовців. Невиконання позивачем вимог щодо порядку подання документів не може бути підставою для відступу від встановлених правил.
27. Отже, суд першої інстанції виснував стосовно правомірності рішення ВККС про відмову в допуску позивача до участі в Конкурсі, оскільки позивач не надав необхідного пакета документів, обов`язкових для участі у конкурсі, а також звернувся до Комісії не у встановлений спосіб, шляхом подання заяви через електронну пошту, а не через офіційний вебсайт ВККС.
Короткий зміст та обґрунтування апеляційної скарги
28. ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу на рішення Касаційного адміністративного суду від 11 грудня 2024 року. Вважає оскаржуване рішення суду першої інстанції таким, що прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального права, просить його скасувати та прийняти нове рішення - про задоволення позову.
29. В апеляційній скарзі позивач наголошує, що Комісія протиправно не допустила його до участі у Конкурсі. Висновок ВККС про недопуск позивача до участі в Конкурсі є передчасним, прийнятий з формальних підстав та суперечить частині другій статті 24 Конституції України, оскільки перелік категорій осіб, які не можуть претендувати на посаду судді, визначений частинами другою-шостою статті 69 Закону № 1402-VІІІ, є вичерпним та розширювальному тлумаченню не підлягає, суперечить частині другій статті 24 Конституції України.
30. Обґрунтовує апеляційну скаргу тим, що через обмеження можливостей збору та оформлення відповідних документів для участі у відповідному конкурсі оскаржуване рішення Комісії не відповідає конституційному принципу рівності прав та свобод, а також усталеній практиці Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ, Суд) [рішення у справі «Редакція газети «Правоє дєло» та Штекель проти України» (заява № 33014/05, пункти 51, 52), рішення у справі «Веніамін Тимошенко та інші проти України» (заява № 48408/12, пункти 79-84), рішення у справі «Овчаренко та Колос проти України»], оскільки інші конкурсанти таких обмежень не мають.
31. За твердженням позивача, оскаржуване рішення Комісії ухвалене без визначення того, чи переслідувало втручання «законну мету» або чи було воно «необхідним у демократичному суспільстві», якість відповідного закону є несумісною з принципом верховенства права, законодавство не забезпечує певний рівень юридичного захисту проти свавільного втручання органів державної влади через відсутність чітких процесуальних гарантій.
32. Позивач наголошує, що не мав понад три місяці для підготовки необхідних документів, як про це стверджує суд першої інстанції, оскільки відповідно до фактичних обставин справи час з 14 вересня по 10 жовтня 2023 року був витрачений позивачем на проходження військово-лікарської комісії та підготовки членів родини, частина з яких внутрішньо переміщені особи, до його тривалої відсутності. Збір документів при цьому, зокрема отримання сертифіката про знання державної мови, був не тільки утрудненим, а й неможливим.
33. В апеляційній скарзі позивач просить розглядати справу без його участі.
Позиція інших учасників справи
34. Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
35. У відзиві на апеляційну скаргу позивача представник відповідача наголошує, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, Регламенту ВККС, затвердженого рішенням ВККС від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 [у редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 (зі змінами], Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, затвердженого рішенням Комісії від 02 листопада 2016 року № 141/зп-16 (у редакції, чинній на день подання заяви; далі - Положення), Комісію не уповноважено на збір та формування документів, необхідних для участі в конкурсі на зайняття вакантної посади судді, відтак є помилковим твердження позивача про те, що збір та подання відповідних документів для участі у конкурсі у разі їх наявності у суддівському досьє може бути покладено на Комісію у випадку неможливості збору вказаних документів особою, що має намір взяти участь у конкурсі на зайняття вакантної посади судді.
36. Комісія також вважає, що запропоновані позивачем дії суперечать положенням статті 24 Конституції України, оскільки порушують права інших учасників конкурсу на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду.
37. Окрім того, позивач вказує, що був позбавлений можливості подати документи для участі у конкурсі з 14 вересня по 10 грудня 2023 року, однак на підтвердження вказаних обставин не надав жодних доказів, відтак ці твердження позивача Комісія вважає необґрунтованими.
38. Відзив на апеляційну скаргу не містить клопотання про розгляд справи за участю представника відповідача.
Рух апеляційної скарги
39. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 12 лютого 2025 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду від 11 грудня 2024 року, а ухвалою від 6 березня 2025 року призначила справу до розгляду в порядку письмового провадження.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
40. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та наведені в апеляційній скарзі та відзиві на неї доводи, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
41. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
42. За правилами частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
43. Закон № 1402-VIII визначає, що в Україні діють суди першої, апеляційної інстанції та касаційної інстанцій за критерієм інстанційності.
44. Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 1402-VIII суддею апеляційного суду може бути особа, яка відповідає вимогам до кандидатів на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя в апеляційному суді, а також відповідає одній із таких вимог:
1) має стаж роботи на посаді судді не менше п`яти років;
2) має науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше сім років;
3) має досвід професійної діяльності адвоката, в тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше сім років;
4) має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) відповідно до вимог, визначених пунктами 1-3 цієї частини, щонайменше сім років.
45. Згідно із частиною першою статті 52 цього Закону суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції України та цього Закону призначений суддею, займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі.
46. Частиною першою статті 128 Основного Закону закріплено, що призначення на посаду судді здійснюється за конкурсом, крім випадків, визначених законом.
47. Відповідно до частини першої статті 79 Закону № 1402-VIII конкурс на зайняття вакантної посади судді проводиться відповідно до цього Закону та положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, що затверджується ВККС, з дотриманням вимог законодавства про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
48. Частинами другою та третьою статті 79 Закону № 1402-VIII передбачено, що для проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді ВККС ухвалює рішення про його оголошення, розміщує (оприлюднює) відповідну інформацію на своєму офіційному вебсайті та офіційному вебпорталі судової влади України.
49. Згідно зі статтею 791 Закону № 1402-VIII загальний порядок подання заяви та документів для участі у конкурсі визначається ВККС України з урахуванням вимог цього Закону. Заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді подаються до ВККС у встановлений нею строк, який не може перевищувати 30 днів. При цьому заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді місцевого суду подаються не раніше 15 днів з дня оприлюднення Комісією рішення про оголошення конкурсу, а заяви для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду чи судді Верховного Суду - не раніше 30 днів з дня оприлюднення Комісією відповідного рішення. Інформація про подання заяви та документів для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді оприлюднюється ВККС України на її офіційному вебсайті.
50. Статтею 793 Закону № 1402-VIII визначено особливості проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, зокрема, апеляційного суду. За правилами частини другої цієї статті у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду може брати участь особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді та з відповідною спеціалізацією, а також відповідає одній із вимог, визначених частиною першою статті 28 цього Закону (для апеляційного суду).
51. З метою допуску до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду кандидат на посаду судді подає до ВККС:
1) письмову заяву про участь у конкурсі та про проведення кваліфікаційного оцінювання;
2) документи, визначені пунктами 2-13 частини першої статті 72 цього Закону;
3) документи, що підтверджують дотримання однієї з вимог, визначених частиною першою статті 28, частиною першою чи другою статті 33, частиною першою статті 38 цього Закону відповідно (частина третя статті 793 Закону № 1402-VIII).
52. За змістом частини четвертої цієї ж статті ВККС на підставі поданих документів встановлює відповідність особи вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду та формує його досьє. Відповідність особи критеріям компетентності, доброчесності та професійної етики встановлюється Комісією під час проведення її кваліфікаційного оцінювання як кандидата на посаду судді (пункт 1).
53. Статтею 72 Закону № 1402-VIII визначено, що особа, яка виявила намір стати суддею, для участі у доборі на посаду судді подає ВККС:
1) письмову заяву про участь у доборі на посаду судді;
2) копію документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;
3) анкету кандидата на посаду судді;
4) мотиваційний лист кандидата на посаду судді;
5) декларацію родинних зв`язків та декларацію доброчесності кандидата на посаду судді;
6) копію диплома про вищу юридичну освіту (з додатками), здобуту в Україні, та/або копії документів про вищу юридичну освіту, здобуту за кордоном, разом із копіями документів, що підтверджують їх визнання в Україні, а також копії документів про науковий ступінь, вчене звання, навчання в аспірантурі чи докторантурі за денною (очною) формою навчання (за наявності);
7) копії документів, що підтверджують стаж професійної діяльності у сфері права;
8) документи встановленої форми з медичних установ про проходження психіатричних та наркологічних оглядів;
9) письмову згоду на збирання, зберігання, обробку та використання інформації про кандидата на посаду судді з метою оцінки його готовності до роботи на посаді судді;
10) письмову згоду на проведення спеціальної перевірки відповідно до цього Закону та документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України «Про запобігання корупції»;
11) копію декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка охоплює період року, що передує року подання документів, та посилання на відповідну сторінку Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
12) копію документа, що підтверджує володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови;
13) інші документи, що підтверджують відповідність особи вимогам, передбаченим статтею 69 цього Закону.
54. Пунктом 1 частини четвертої статті 793 Закону № 1402-VIII передбачено, що Комісія на підставі поданих документів встановлює відповідність особи вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду та формує його досьє.
55. Відповідно до пункту 3.1 розділу ІІІ Положення документи для участі у конкурсі подаються в паперовій формі та/або електронній формі, що визначається умовами проведення конкурсу.
56. Згідно з пунктом 3.8 розділу III Положення заява та документи в електронній формі для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді подаються кандидатом через офіційний вебсайт Комісії шляхом заповнення відповідних форм, шаблонів, завантаження сканованих копій документів та у вигляді файлів. Заяву та документи, які подаються для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді, кандидат підписує електронним цифровим підписом, чим засвідчує їх достовірність.
57. Згідно із частинами третьою та п`ятою статті 101 Закону № 1402-VIII рішення колегії ВККС ухвалюється більшістю голосів.
58. Рішення ВККС, палат та колегій Комісії викладаються у письмовій формі. У рішенні зазначаються дата і місце ухвалення рішення, склад Комісії (палати, колегії), питання, що розглядалося, мотиви ухваленого рішення, результати поіменного голосування членів Комісії. Рішення підписується головуючим і членами Комісії (палати, колегії), які брали участь у його ухваленні.
59. Аналіз статей 72, 79, 791, 793 Закону № 1402-VIII та приписів Положення свідчить, що обов`язковою умовою допуску до участі у Конкурсі та проходження кваліфікаційного оцінювання є подання кандидатом заяви та повного переліку документів. Ці документи мають бути подані у спосіб, встановлений ВККС, а саме через офіційний вебсайт Комісії. Недотримання цих умов унеможливлює участь у конкурсі.
60. Повертаючись до обставин справи, нагадаємо, що ОСОБА_1 , маючи намір узяти участь у Конкурсі, у строк, встановлений для подання документів для участі, а саме 29 грудня 2023 року, направив на електронну адресу Комісії заяву від 28 грудня 2023 року, в якій просив допустити його до участі у Конкурсі як особу, яка відповідає вимогам пункту 1 частини першої статті 28 Закону № 1402-VІІІ,а також провести стосовно нього кваліфікаційне оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді.
61. При цьому позивач не надав жодного документа, передбаченого статтею 72 Закону № 1402-VIII, а лише зазначив, що всі необхідні документи для участі в Конкурсі містяться в його суддівському досьє, а також у документах, які він подавав до ВККС як кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду та Запорізького апеляційного суду під час попередніх конкурсних процедур.
62. Касаційний адміністративний суд звернув увагу на неможливість формування документів для участі у Конкурсі Комісією на підставі суддівського досьє або документів, поданих під час попередніх конкурсних процедур, з огляду на те, що необхідний пакет документів складається з інформації, яка може бути сформована виключно кандидатом.
63. Суд першої інстанції слушно зауважив, що пакет документів, необхідний для участі в Конкурсі, включає не лише документи, які можуть міститися у суддівському досьє, такі як підтвердження стажу роботи, але й інші документи, які можуть бути складені та подані лише особисто кандидатом.
64. Зокрема, мотиваційний лист, який відображає мотивацію та бачення кандидата щодо здійснення правосуддя в сучасних умовах. Використання мотиваційного листа, складеного 7-8 років тому (під час конкурсу до Вищого антикорупційного суду та апеляційних судів), є нераціональним, оскільки мотивація та бачення кандидата можуть змінюватися з огляду на великий спектр суспільно-політичних обставин за останні роки.
65. Крім того, до обов`язкових документів належить анкета кандидата на посаду судді, яка містить не лише персональні дані, але й опитувальник, у якому необхідно вказати, наприклад, інформацію про волонтерську діяльність, про перебування на тимчасово окупованих територіях чи території держави-агресора, про рекомендації тощо. Ця інформація є важливою для оцінки кандидата і не може бути заповнена без його безпосередньої участі. Медичні документи також мають обмежений строк дії і потребують подання в найбільш актуальному вигляді.
66. В апеляційній скарзі позивач зазначив, серед іншого, що через обмежений час у зв`язку із його мобілізацією збір документів, зокрема отримання сертифікату про знання державної мови, був не тільки утрудненим, а й неможливим.
67. Проте Велика Палата Верховного Суду наголошує, що цей документ міг бути отриманий завчасно, у разі якщо позивач мав намір кандидувати на посаду судді апеляційного суду ще до оголошення Конкурсу. Обмежень щодо складання іспиту на володіння державною мовою осіб, які претендують на зайняття державних посад, за посадою чи часовими рамками немає.
68. З огляду на викладене Велика Палата Верховного Суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що ВККС не має повноважень самостійно формувати документи кандидата на посаду судді без його особистої подачі необхідних актуальних документів. Обов`язковою умовою допуску до участі у конкурсі та проходження кваліфікаційного оцінювання є подання кандидатом заяви та повного переліку документів. Ці документи мають бути подані у спосіб, встановлений ВККС, а саме через офіційний вебсайт Комісії. Недотримання цих умов унеможливлює участь у конкурсі.
69. Касаційний адміністративний суд, не применшуючи значимість військової служби позивача, який виконує конституційний обов`язок із захисту незалежності та територіальної цілісності України, наголосив, що встановлені правила участі у конкурсі є однаковими для всіх кандидатів. Це забезпечує прозорість, об`єктивність та рівність можливостей. Жодна правова норма не передбачає винятків із цих правил на підставі особистих обставин, навіть таких, як мобілізація.
70. Надаючи оцінку доводам позивача в апеляційній скарзі про те, що через обставини проходження ним військової служби та обмеження можливостей збору та оформлення відповідних документів для участі у відповідному конкурсі оскаржуване рішення Комісії не відповідає конституційному принципу рівності прав та свобод, оскільки інші конкурсанти таких обмежень не мають, Велика Палата Верховного Суду вважає їх необґрунтованими, оскільки неподання позивачем документів для участі у Конкурсі суперечать положенням статті 24 Конституції України, адже це порушує права саме інших учасників конкурсу на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, які дотрималися вимог щодо збору та подачі документів для участі в Конкурсі.
71. За практикою ЄСПЛ дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб без об`єктивного та розумного обґрунтування у відносно схожих ситуаціях (див. рішення у справі «Вілліс проти Сполученого Королівства», заява № 36042/97). Відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування, іншими словами, якщо вона не переслідує легітимну ціль або якщо немає розумного співвідношення між застосованими засобами та переслідуваною ціллю (див. рішення від 21 лютого 1997 року у справі «Ван Раалте проти Нідерландів» (пункти 48, 49) рішення від 7 листопада 2013 року у справі «Пічкур проти України»).
72. Тобто встановлення такої вимоги, як надання кандидатом заяви та документів для участі у Конкурсі особисто через офіційний вебсайт Комісії, є об`єктивним критерієм для допуску кандидата до участі в Конкурсі. Вказана вимога не порушує принципу рівності громадян України в їх конституційних правах, що відповідає статті 24 Конституції України стосовно відсутності привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (у цьому випадку - через мобілізацію позивача), є об`єктивно виправданим, обґрунтованим, справедливим і не може вважатися дискримінаційним.
73. Касаційний адміністративний суд, надаючи оцінку доводам позивача про відсутність можливості доступу до мережі «Інтернет» для формування та подання документів, зазначив, що доказів на підтвердження вказаного суду не було надано. Позивач надав лише докази проходження курсів перепідготовки та підвищення кваліфікації у Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут, що переконливо не свідчить про відсутність можливості підготовки документів до участі у Конкурсі, оскільки зазначений навчальний заклад знаходиться у м. Києві, де наявний доступ до необхідних засобів комунікації.
74. Не погоджується Велика Палата Верховного Суду також із доводами скаржника про обмеження часу для формування та подання документів, оскільки суд першої інстанції установив, що у спірних правовідносинах оголошення про проведення Конкурсу було опубліковано 14 вересня 2023 року, а строк подання документів визначено з 15 до 31 грудня 2023 року включно. Таким чином, позивач мав понад три місяці для підготовки необхідних документів. Мобілізація позивача відбулася 10 жовтня 2023 року, тобто майже через місяць після оголошення Конкурсу.
75. За висновком Касаційного адміністративного суду, з яким погоджується Велика Палата Верховного Суду, зазначене свідчить про те, що позивач мав можливість завчасно спланувати свій час та підготувати пакет документів ще до початку строку їх подання, а після початку строку подання документів завантажити вже сформовані документи через офіційний сайт Комісії, що очевидно не потребувало б багато часу.
76. Ураховуючи викладене, Велика Палата Верховного Суду вважає, що ВККС, ухвалюючи рішення від 1 травня 2024 року № 272/ас-24 про відмову в допуску кандидата ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в Конкурсі, діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
77. Отже, в обсязі встановлених у цій справі обставин у зіставленні з правовим регулюванням спірних правовідносин Велика Палата Верховного Суду погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позову.
78. Інші твердження і міркування позивача, які наведені в апеляційній скарзі, не спростовують правильності висновків суду першої інстанції.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги
79. Згідно із частиною першою статті 308 КАС суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
80. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 315 КАС за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
81. За правилами статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
82. Велика Палата Верховного Суду вважає, що Касаційний адміністративний суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до вимог статті 316 КАС є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а зазначеного рішення - без змін.
Висновки щодо розподілу судових витрат
83. Згідно із частиною шостою статті 139 КАС якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
84. Оскільки Велика Палата Верховного Суду не змінює судове рішення та не ухвалює нове, то перерозподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 266, 308, 311, 315, 316, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, Велика Палата Верховного Суду
ПОСТАНОВИЛА:
1. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
2. Рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 грудня 2024 року у справі № 990/166/24 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н. В. ШевцоваСудді: О. О. Банасько О. В. Кривенда Ю. Л. Власов М. В. Мазур І. А. Воробйова С. Ю. Мартєв М. І. Гриців К. М. Пільков О. А. Губська С. О. Погрібний Ж. М. Єленіна О. В. Ступак Л. Ю. Кишакевич І. В. Ткач В. В. Король О. С. Ткачук С. І. Кравченко В. Ю. Уркевич
Суд | Велика палата Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2025 |
Оприлюднено | 15.04.2025 |
Номер документу | 126569709 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, з них: |
Адміністративне
Велика палата Верховного Суду
Шевцова Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні