Рішення
від 09.12.2024 по справі 560/12765/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/12765/24

РІШЕННЯ

іменем України

09 грудня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В.

за участю:секретаря судового засідання Пивовар Д.О. позивача: ОСОБА_1 , представника позивача: Ящишеної Т.Й., представників відповідача: Бачук В.І., Сураєва О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області форми "Р" №0114112406 від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 273 051,90 грн.,

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області форми "ПН" №0114092406 від 06.05.2024, яким застосовані штрафні санкції за платежем податок на додану вартість на суму 69892,08 грн.

3. Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області форми "Р" №0114132406 від 06.05.2024 на загальну суму 2 128 849,53 грн., яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на доходи фізичних осіб, що спл. фіз. особами за результатами річного декларування, 11010500 на суму 1 935 317,75 грн. та застосовані штрафні санкції у сумі 193 531,78 грн.

4. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області форми "Р" №0114122406 від 06.05.2024 на загальну суму 177 404,13 грн., яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, 11011001 на суму 161276,48 грн. та застосовані штрафні санкції у сумі 16 127,65 грн.

5. Визнати протиправною та скасувати Вимогу про сплату боргу (недоїмки) Головного управління ДПС у Хмельницькій області форми "Ф" №0114142406 від 06.05.2024 щодо сплати заборгованості (недоїмки, штрафу, пені) з єдиного внеску у сумі 168 495,74 грн.

6. Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №0114152406 від 06.05.2024 про застосування штрафних санкцій за донарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 79 850,30 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що акт перевірки складений з грубим порушенням Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків №727, а викладені в ньому твердження надуманими, безпідставними, такими що не відповідають дійсності, фактичним обставинам справи та не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства. Усі первинні бухгалтерські документи за період, що перевірявся перебувають в розпорядженні позивача. Ці документи належним чином впорядковані і систематизовані та в повному обсязі були надані посадовим особам відповідача для проведення документальної перевірки. Крім того, позивач за підсумком робочого дня, протягом якого отримано дохід, на підставі первинних документів здійснював записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати. До витрат за 2019-2022 позивач включив виключно витрати, які пов`язані з отриманням доходу, фактично оплачені постачальникам вартість товарів одночасно із визначенням доходу, для отримання якого вони здійснені. Щодо застосування штрафних санкцій за нереєстрацію податкових накладних, позивач зазначає, що реєстрацію поданих податкових накладних зупинено, а згідно з Порядком №520 від 12.12.2019 подання документів на розблокування ПН є правом, а не обов`язком платника податку. Просить позовні вимоги задовольнити.

В судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, додатково зазначили, що Розрахунок, зроблений відповідачем в додатку 9, суперечить порядку визначення доходів та витрат визначеного статті 177 ПКУ, Порядком ведення Книги обліку доходів і витрат, індивідуальною податковою консультацію та роз`ясненням ДПС. Згідно вимог чинного законодавства позивачем для визначення чистого оподаткованого доходу застосовується касовий метод (тобто по оплатам коштів) обчислення доходу та витрат, а в додатку 9 не зазначені дати і суми оплати ні покупцями, ні постачальникам. Просить позовні вимоги задовольнити.

В судовому засіданні представники відповідача позовні вимоги не визнали. Свою позицію виклали у відзиві на позов та додаткових поясненнях, в яких вказують, що спірні податкові повідомлення-рішення є правомірними та такими, що не можуть бути скасованими. Зазначають, що приписами п. 44.6 ст. 44 ПК України у разі, якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абз. 2 п. 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документів (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності. Позивач при формуванні витрат має право віднести до їх складу витрати, які пов`язані з господарською діяльністю платника лише витрати, які є документально підтвердженими та безпосередньо пов`язані з отриманням доходу за підсумками дня. Окрім того, ФОП ОСОБА_1 повинен був скласти зведену податкову накладну за грудень 2020 на загальну суму ПДВ 234 957,29 грн. по товарним запасам, які не використані в господарській діяльності, а також право розблокування ПН зберігається за платником тільки протягом 365 календарних днів, а після спливу даного терміну платник втрачає таке право. Крім того наголошує, що витрати визнаються витратами певного звітного періоду лише одночасно із визначенням доходу, для отримання якого вони здійснені, і є документально підтвердженими, оплаченими та безпосередньо пов`язані із господарською діяльністю платника податку. Враховуючи викладене, просили у задоволенні позовних вимог відмовити.

Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій зазначив, що позивач не погоджується з викладеними в відзиві твердженнями, просить позов задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 06.09.2024 суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання.

Протокольною ухвалою від 29.10.2024 суд закінчив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що позивач зареєстрований як фізична особа-підприємець 23.09.2013, перебуває на податковому обліку в Кам`янець-Подільському управлінні ГУ ДФС у Хмельницькій області з 24.09.2013, зареєстрований як платник ПДВ - свідоцтво від 01.11.2013 №200144449. Основний вид діяльності - оптова торгівля продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними і молюсками.

Фактичне місце здійснення господарської діяльності: Чернівецька область, Хотинський район, с.Атаки, вул.28-го червня, 35.

На підставі ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п. 77.4, п. 77.6 ст. 77, п. 82.1 ст. 82, п. 69.352 підрозділу 10 Розділу ХХ "Перехідних положень" Податкового кодексу України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", наказів ГУ ДПС у Хмельницькій області №183-п від 16.01.2024, №660-П від 16.02.2024, представниками контролюючого органу проведена документальна планова виїзна перевірка діяльності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) щодо дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи та правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2019 по 31.12.2022.

Перевірка проводилась з 06.02.2024 по 19.02.2024. Строк проведення перевірки продовжувався на 5 робочих днів з 20.02.2024 по 26.02.2024

Перевірку проведено з відома та в присутності ОСОБА_1 .

За наслідками проведеної перевірки складено Акт від 04.03.2024 №4449/22-01-24-06/ НОМЕР_1 , згідно з яким документальною плановою виїзною перевіркою було встановлено ряд порушень, зокрема, порушення вимог:

- п. 44.1 ст. 44, п.177.2, п. 177.4 ст. 177 ПК України, внаслідок чого платником в періоді, що перевірявся занижено суму податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб що сплачується за результатами річного декларування на суму 1 935 317,75 грн., в т.ч. в 2019 1 888 376,96 грн., в 2020 31 801,44 грн., в 2021-15 139,35 грн.;

- п. 44.1 ст. 44, п.177.2, п. 177.4 ст. 177, п. 161 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" ПК України, внаслідок чого платником в періоді, що перевірявся занижено суму податкових зобов`язань з військового збору в розмірі 161 276,48 грн., в т.ч. за 2019 157 364,75 грн., за 2020 2 650,12 грн., за 2021 1 261,61 грн.;

- пп. "а" п.185.1 ст.185, п.187.1. ст.187, п.188.1 ст..188, п. 189.1 ст. 189, пп. "г" п.198.5 ст. 198 ПК України, в результаті чого занижено суму ПДВ, що підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за грудень 2020 року в сумі 248 229 грн.;

- п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №130, в результаті чого платником не складено та не зареєстровано в ЄРПН дві податкові накладні від 02.12.2020 по безоплатній передачі вартості монтажних та пуско-налагоджувальних робіт: одну на суму фактичної ціни постачання, другу на суму перевищення ціни придбання робіт над ціною постачання, сума ПДВ 13 272,07 грн.;

- п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.11 Порядку №1307, в результаті чого платником не складено та не зареєстровано в ЄРПН зведену податкову накладну за грудень 2020 року на загальну суму ПДВ 234 957,29 грн. по товарним запасам, які не використані в господарській діяльності платника;

- п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, п.4, п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, в результаті чого платником не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні на загальну суму ПДВ 119 712,09 грн.;

- п.1 ч.2 ст.6 та п.2 ч.1 ст.7, ч.5 ст. 8, абз. 3 ч. 8 ст. 9 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі Закон №2464), п.3 розділу IІІ Наказу Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449 "Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", внаслідок чого платником занижено суму єдиного внеску, нарахованого з чистого оподатковуваного доходу, у розмірі 22%, що підлягає сплаті до бюджету всього на суму 168 495,74 грн., в т.ч. за 2019 127 073,69 грн., за 2020 38 868,42 грн., за 2021 2 553,63 грн.

Не погоджуючись із висновками акта перевірки ФОП ОСОБА_1 подано заперечення від 15.04.2024 №15/04 до акта документальної планової виїзної перевірки від 04.03.2024 №4449/22-01-24-06/3009417818, за результатом розгляду яких згідно висновку на заперечення №83/22-01-24-06 від 30.04.2023 підтверджено висновки, викладені в Акті перевірки.

На підставі Акту документальної планової виїзної перевірки від 04.03.2024 №4449/22-01-24-06/3009417818, Головне управління ДПС у Хмельницькій області винесло податкові повідомлення-рішення:

- №0114112406 форми "Р" від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на додану вартість на 248 229,00 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 24 822,90 грн. (загальна сума ППР 273 051,90 грн.);

- №0114092406 форми "ПН" від 06.05.2024, яким застосовано штрафну санкцію по податку на додану вартість на суму 69 892,08 грн.;

- №0114132406 форми "Р" від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на 1 935 317,75 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 193 531,78 грн. (загальна сума ППР 2 128 849,53 грн.);

- №0114122406 форми "Р" від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по військовому збору, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на 161 276,48 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 16 127,65 грн. (загальна сума ППР 177 404,13 грн.);

- вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 06.05.2024 №Ф-0114142406, яким визначено заборгованість по єдиному соціальному внеску в сумі 168 495,74 грн.;

- рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 06.05.2024 №0114152406 на суму 79 850,30 грн.

Не погоджуючись з вищевказаними податковими повідомленнями-рішеннями, ФОП ОСОБА_1 оскаржив їх в адміністративному порядку, за результатом розгляду Рішеннями ДПС України від 18.06.2024 № 18244/6/99-00-06-02-01-06 та від 01.08.2024 № 23423/6/99-00-06-01-03-06 підтверджено правомірність винесення вищевказаних податкових повідомлень-рішень, вимоги про сплату боргу (недоїмки) та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску.

Вважаючи прийняті контролюючим органом рішення протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

Підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України визначено, що контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту, що відносяться до повноважень митних органів), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Повноваження і функції контролюючих органів визначаються цим Кодексом, Митним кодексом України та законами України (пункт 41.5 статті 41 ПК України).

Згідно з підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів відповідно до підпункту 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 ПК України.

Податковий контроль відповідно до підпункту 62.1.3 пункту 62.2 статті 62 ПК України здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

За змістом абзацу 1 пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Пунктом 78.5 статті 78 ПК України встановлено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 81.1 статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи- платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або не надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції), такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

Отже, документальна виїзна перевірка суб`єкта господарювання може бути проведена при дотриманні таких умов як наявність підстав для її проведення та пред`явлення посадовими особами податкового органу необхідного пакету документів.

Відповідно до пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.

Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки, встановленого цим Кодексом (з урахуванням його продовження).

У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.

Згідно з пунктом 86.3 статті 86 ПК України акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що визначено статтями 77 і 78 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).

Пунктом 86.7 статті 86 ПК України передбачено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки).

У суду відсутні підстави перевіряти дотримання відповідачем порядку призначення, проведення і оформлення результатів перевірки, за наслідками якої прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення, так як представник позивача не вказує на будь-які такі порушення відповідних процедур, крім правомірності і обґрунтованості змісту висновків, сформованих внаслідок неповного дослідження, відображення і фіксації усіх обставин, яким перевіряючими надано неналежну правову оцінку.

Відтак в контексті вказаного, суд вважає за необхідне дослідити доводи та аргументи сторін щодо винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Щодо правомірності винесення податкового повідомлення-рішення №0114112406 від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на додану вартість на 248229,00 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 24822,90 грн. (загальна сума ППР 273051,90 грн.), суд встановив таке.

На дане порушення вплинуло не нарахування податкового зобов`язання з ПДВ в сумі 13 272,07 грн. на вартість безоплатної передачі монтажних та пусконалагоджувальних робіт, виконаних на орендованих основних фондах та сумі 234957,29 (1174786,47 х 20%) на залишки товарних запасів, які не використані в господарській діяльності.

Відповідно до п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема, з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу.

Суд встановив, що протягом 2019 - 2020 років ФОП ОСОБА_1 здійснював свою господарську діяльність в орендованих складських приміщеннях, а саме морозильних камерах-складах загальною площею 625,3 кв.м, за адресою: АДРЕСА_1 , які належать ТОВ "Ласунка Плюс" (код ЄДРПОУ 35248940), згідно договорів оренди №ЛП-3-ОД від 03.01.2018, №ЛП-2 від 03.01.2020.

Протягом вказаного періоду ФОП ОСОБА_1 здійснював придбання компресорно-холодильних агрегатів, повітроохолоджувачів, пультів керування, автоматики, інших комплектуючих ТМЦ в ТОВ "Фавор ЛТД" (код ЄДРПОУ 38518338) згідно договору постачання №1850220 від 10.03.2020. Передача товару підтверджується видатковою накладною №19 від 10.04.2020 на загальну суму 943 314,89 грн., в т.ч. ПДВ 157 219,15 грн.

Згідно акта надання послуг №29 від 10.04.2020, ТОВ "Фавор ЛТД" зазначені ТМЦ були змонтовані до орендованого холодильного обладнання та проведено пусконалагоджувальні роботи, всього на суму 79 632,42 грн, в т.ч. ПДВ - 13 272,07 грн.

Суд встановив, що в грудні 2020 договір оренди з ТОВ "Ласунка Плюс" №ЛП-2 від 03.01.2020, згідно угоди про розірвання від 02.12.2020 - припинено, орендовані основні засоби, згідно акта №1 від 02.12.2020 прийому-передачі складських приміщень до договору оренди №ЛП-2 від 03.01.2020, передано орендодавцю.

При цьому, встановлено, що вартість монтажних та пусконалагоджувальних робіт, які були виконані ТОВ "Фавор" з метою модернізації/поліпшення основних фондів, не були враховані орендарем ФОП ОСОБА_1 при їх передачі орендодавцю ТОВ "Ласунка Плюс".

Товарно-матеріальні цінності, які були придбані підприємцем та використані ним для поліпшення/модернізації орендованих морозильних камер-складів, реалізовані ТОВ "Ласунка Плюс" (код ЄДРПОУ 35248940) за ціною придбання, проте платником не було враховано витрати на монтажні та пусконалагоджувальні роботи, які були невід`ємною частиною придбання ТМЦ.

В порушення пп. "а" п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п. 189.1 ст. 189, пп. "г" п. 198.5 ст. 198 ПК України ФОП ОСОБА_1 занижено суму ПДВ, що підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за грудень 2020 в розмірі 248 229 грн..

Відповідно до п.189.1 ст.189 ПК України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до п.198.3 ст.198 ПК України платники при придбанні товарів/послуг мають право формувати податковий кредит, незалежно від того чи такі товарів/послуг пов`язані з господарською діяльністю платника - виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, надання послуг, спрямованих на отримання доходу.

Пунктом 198.5 ст.198 ПК України встановлено, що платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, якщо товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, враховуючи приписи вищевказаних норм, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість.

Встановлено, що на підставі наданих ОСОБА_1 документами (договори, накладні, товарно-транспортні накладні, книга обліку доходів і витрат, банківські документи, акти виконаних робіт (наданих послуг), відомості щодо залишків товарних запасів, товарно-матеріальних цінностей, основних засобів, рахунки-фактури та ін., які звірено з реєстром отриманих та виданих податкових накладних) встановлено, що залишок товарних запасів станом на 21.12.2020 (остання дата виписки податкової накладної, тобто фактично остання дата реалізації ТМЦ, оскільки після цієї дати реалізації продукції більше не було) становить - 1 174 786,47 грн.

Разом з тим, ФОП ОСОБА_1 для перевірки надав відомість (інформацію) щодо залишків товарних запасів, товарно-матеріальних цінностей, основних засобів (фондів) станом на 01.01.2021, згідно з якою залишок товарних запасів - відсутній.

Враховуючи зазначене, товари, використані платником в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, оскільки станом на 31.12.2020 залишки товарних запасів в сумі 1 174 786,47 грн. фактично були відсутні, їх реалізацію перевіркою не встановлено, а підприємцем не доведено факт їх використання в господарській діяльності, внаслідок чого ФОП ОСОБА_1 порушено п. 189.1 ст. 189, пп. "г" п.198.5 ст. 198 ПК України, а саме: занижено податкові зобов`язання з ПДВ в грудні 2020 в розмірі 234 957,29 грн. (1174786,47 грн. х 20%).

Отже, податкове повідомлення-рішення №0114112406 від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на додану вартість на 248229,00 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 24822,90 грн. прийняте згідно вимог податкового законодавства та є таким, що не підлягає скасуванню.

Щодо правомірності податкового повідомлення-рішення №0114092406 від 06.05.2024 яким застосовано штрафну санкцію по податку на додану вартість на суму 69 892,08 грн., суд встановив таке.

Відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений п. 201.10 ст. 201 ПК України термін.

Пунктом 15 Порядку №1307, визначено, зокрема, що у разі постачання товарів/послуг, крім постачання товарів, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, база оподаткування яких перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг, постачальник (продавець) складає дві податкові накладні:

- одну на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання,

- іншу на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни/балансової (залишкової) вартості над фактичною ціною, або може скласти не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо за кожною операцією з постачання товарів/послуг.

В даному випадку ФОП ОСОБА_1 повинен був скласти дві податкові накладні:

- одну на фактичну ціну постачання робіт орендодавцю - ТОВ "Ласунка Плюс";

- другу на суму перевищення ціни придбання робіт над фактичною ціною постачання, яка отримувачу не надається.

Відповідно до п. 11 Порядку №1307, у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПК України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У такому самому порядку складається податкова накладна у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПК України (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01.07.2015, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) у межах балансу платника податку для невиробничого використання; використання товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПК України (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01.07.2015, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), в операціях, які не є об`єктом оподаткування або звільняються від оподаткування; використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до п. 198.5 ст.198 та п. 199.1 ст. 199 ПК України (для виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), не в господарській діяльності; визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, за якими не були нараховані податкові зобов`язання відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПК України (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту) та які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності.

Отже, ФОП ОСОБА_1 повинен був скласти зведену податкову накладну за грудень 2020 на загальну суму ПДВ 234 957,29 грн. по товарним запасам, які не використані в господарській діяльності.

Крім того, пунктом 201.16 ст. 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (п. 4 Порядку №520).

Згідно з п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 Порядку №520, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Отже, у разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної була зупинена, то розблокування такої податкової накладної/розрахунку коригування можливе тільки у випадку вжиття платником відповідних заходів щодо її розблокування протягом 365 календарних днів.

Перевіркою встановлено факти складання платником податкових накладних при здійсненні господарських операцій (підтверджено настання «першої події» і дати виникнення податкових зобов`язань) та їх реєстрація в ЄРПН, проте контролюючим органом їх реєстрація зупинена, а платником в подальшому не вжито заходів щодо її розблокування, а саме:

1 Податкова накладна №78 від 16.11.2020 на суму 119 439,76 грн, в т.ч. ПДВ 23 887,95 грн. (подана на реєстрацію 27.11.2022) реєстрацію зупинено, пояснення та копії документів не надано;

2 Податкова накладна №4 від 08.12.2020 на суму 74 598,33 грн, в т.ч. ПДВ 14 919,67 грн. (подана на реєстрацію 11.12.2020) - реєстрацію зупинено, пояснення та копії документів не надано

3 Податкова накладна №6 від 08.12.2020 на суму 404 522,35 грн., в т.ч. ПДВ 80 904,47 грн. (подана на реєстрацію 16.12.2020) - реєстрацію зупинено, пояснення та копії документів не надано.

Щодо твердження позивача про право, а не обов`язок платника податків згідно з Порядком №520 від 12.12.2019 подання документів на розблокування ПН, суд не заперечує, проте зазначає, що це право зберігається за платником тільки протягом 365 календарних днів, а після спливу даного терміну платник втрачає таке право.

Враховуючи те, що позивач не скористався своїм правом та не подав письмових пояснень та копій документів, то відповідно, контролюючий орган не міг прийняти рішення про реєстрацію податкових накладних.

Враховуючи встановлене, суд дійшов висновку, що правомірності податкового повідомлення-рішення №0114092406 від 06.05.2024, яким застосовано штрафну санкцію по податку на додану вартість на суму 69 892,08 грн.

Щодо правомірності податкового повідомлення-рішення №0114132406 від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на 1935317,75 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 193531,78 грн. (загальна сума ППР 2128849,53 грн.), суд зазначає, що відповідно до пп. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту. У випадках, передбачених статтею 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 цього Кодексу.

Згідно з п. 44.6 ст. 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

Приписами п. 177.1 ст. 177 ПК України встановлено, що доходи фізичних осіб - підприємців, отримані протягом календарного року від провадження господарської діяльності, оподатковуються за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 ПК України.

Згідно з п. 177.2 ст. 177 ПК України об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця.

Відповідно до п. 177.10 ст. 177 ПК України фізичні особи - підприємці зобов`язані вести Книгу обліку доходів і витрат.

Відповідно до п. 5 Порядку №481 записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід.

Пунктом 6 Порядку №481 визначено, що у графі 2 Книги "Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності" відображається сума доходу, отриманого від здійснення господарської або незалежної професійної діяльності із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік, зокрема, кошти, що надійшли на поточний рахунок, касу платника податків та/або отримано готівкою, сума заборгованості, за якою минув строк позовної давності, вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).

У графі 6 Книги "Сума витрат, пов`язаних з придбанням товарів (робіт, послуг)" відображається сума витрат, які документально підтверджені та безпосередньо пов`язані з отриманням доходу за підсумками дня.

Як зазначає контролюючий орган, розрахунки, відомості, інші документи ФОП ОСОБА_1 не надав, тому згідно з наданими ОСОБА_1 документами (договори, накладні, товарно-транспортні накладні, книга обліку доходів і витрат, банківські документи, акти виконаних робіт (наданих послуг), відомості щодо залишків товарних запасів, товарно-матеріальних цінностей, основних засобів, рахунки-фактури та ін.), які звірено з реєстром отриманих та виданих податкових накладних, контролюючим органом самостійно було розраховано показники витрат, які відображено в додатках до акту №9 та №11.

Ці обставини позивачем не спростовано і в судовому засіданні 12.11.2024 протокольною ухвалою зобов`язано ГУ ДПС у Хмельницькій області провести вибіркову звірку даних, що зазначені в додатку №9 до Акта перевірки щодо придбаних, оплачених та реалізованих товарно-матеріальних цінностей за 2019 рік, з первинною документацією ФОП ОСОБА_1 на під твердження чи спростування порушення щодо заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2019 рік внаслідок включення до складу вартості документально підтверджених витрат, пов`язаних із здійсненням діяльності, відображених у гр.5 додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи, вартість витрат па придбання товарів, доходи від реалізації яких підприємцем ще не отримано в розмірі 12 881 585,59 грн.

Єдиними достовірними доказами на підтвердження розбіжностей і даних ЦБД ДПС України є контрольні стрічки РРО.

Проте, ні під час перевірки, ні під час звірки, позивач не надав контрольні стрічки РРО.

Вказані документи були надані в судовому засіданні.

ФОП ОСОБА_1 було надано запити (вимоги) від 05.02.2024, 07.02.2024, 08.02.2024, 13.02.2024, 14.02.2024, 23.02.2024, 26.02.2024 про надання документів. Станом на 27.02.2024 не надано документів щодо походження і власних коштів, які було внесено на розрахункові o рахунки, відомості (інформацію) щодо залишків товарних запасів, товарно-матеріальних цінностей, основних засобів (фондів) (відомості щодо проведених інвентаризацій, результати переобліку) не надано в вартісному виразі (в гривнях) з відображенням назви товару, вартості за одиницю, суми по найменуванню товару тощо, та суми в цілому по відомості станом на:01.01.2019, 01.01.2020, документи щодо придбаного товару до 2019, який оплачений постачальникам у 2019.

Також на підставі п.п.20.1.9. п.20.1 ст.20 Податкового Кодексу України ФОП ОСОБА_1 необхідно, було під час проведення цієї планової перевірки провести інвентаризацію основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняти залишки товарно-матеріальних цінностей, готівки та до 19.02.2024 надати документи про результати такої інвентаризації та зняття залишків. Під час проведення документальної планової виїзної перевірки вищевказані документи ФОП ОСОБА_1 та інформація про проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки не надані.

Таким чином, не маючи будь-яких інших документів, податковим органом використано, зокрема, дані, що містяться в ЦБД ДПС України, оскільки це єдине належне джерело інформації, до якого мав доступ податковий орган, не маючи можливості ознайомитися з контрольними стрічками РРО.

Внаслідок встановлених перевіркою порушень зроблено висновок, що позивачем занижено суми чистого оподатковуваного доходу, відображеного в додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи, в розмірі 10 751 765,24 грн., в т.ч. в 2019 10 490 983,10 грн., в 2020 176 674,65 грн., в 2021 - 84 107,49 грн.

Оскільки чистий оподатковуваний дохід є об`єктом оподаткування податку з доходів фізичних осіб фізичної особи-підприємця за ставкою 18% бази оподаткування, то перевіркою зроблено висновок, що позивачем занижено грошове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується за результатами річного декларування в сумі 1 935 317,75 грн. = (10 751 765,24 х 18%).

Щодо заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2019 рік, суд зазначає, що перевіркою встановлено заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2019 рік на загальну суму 10 490 983,10 грн.

Згідно поданого ФОП ОСОБА_1 додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи (від 07.02.2020 №9333958667) вартість товарно-матеріальних цінностей становить 77 026 088,55 грн.

За результатами перевірки на підставі наданих первинних документів (банківські виписки, видаткові накладні, акти виконаних робіт, акти наданих послуг та інші) встановлено, що ФОП ОСОБА_1 до складу вартості документально підтверджених витрат, пов`язаних із здійсненням діяльності, відображених у гр.5 додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи, включено вартість витрат на придбання товарів, доходи від реалізації яких підприємцем ще не отримано, в розмірі 12 881 585,59 грн. (в додатку 9 до Акта перевірки зазначено, що вартість товарно-матеріальних цінностей, що продані та оплачені покупцями за даними перевірки становить 64 144 502,96 грн).

Перевіркою визначались витрати підприємця на придбання товарів, які оплачені, документально підтверджені та які реалізовані покупцю, тобто отримано дохід від їх реалізації в межах податкового періоду року.

Підпунктом 1 п. 3 розд. IV Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859 (далі Інструкція №859), визначено, що у розрахунку податкових зобов`язань додатка Ф2 до декларації зазначаються - у графі 4 - сума одержаного доходу від провадження окремого виду економічної діяльності; у графах 5 - 7 - сума документально підтверджених витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності (вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей, що реалізовані або використані у виробництві продукції, витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату, інші витрати, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг, амортизаційні відрахування).

Пунктом 177.4 ст. 177 ПК України передбачено, що до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать, зокрема:

- 177.4.1. витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат;

- 177.4.2. витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу);

обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством;

- 177.4.3. суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом;

- 177.4.4. інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1-177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності, на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг.

Відповідно до п. 5 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (далі - ПСБО 16 "Витрати"), затверджених наказом Мінфіну від 31.12.1999 №318, передбачено, що витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно із зменшенням активів або збільшенням зобов`язань.

При цьому, відповідно до п. 7 ПСБО 16 "Витрати" передбачено, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно із визначенням доходу, для отримання якого вони здійснені.

Відповідно до п. 6 Порядку №481, у графі 6 Книги відображається сума витрат, які документально підтверджені та безпосередньо пов`язані з отриманням доходу за підсумками дня.

Інші витрати платником задекларовано в розмірі 22 792,05 грн, а фактично за даними перевірки згідно з наданими документами вказана сума (оренда, транспортно-експедиційні послуги, послуги транспортування вантажів, вартість електроенергії, розрахунково-касове обслуговування, технічне обслуговування рро та ін.) становить 2 412 947,95 грн. (додаток 10 до Акта перевірки), розбіжність складає 2 390 155,90 грн.

Витрати на оплату праці та нарахування на зарплату платником задекларовано в розмірі 358 975,43 грн., а фактично за даними перевірки згідно з наданими документами вказана сума складає 359 422,02 грн., розбіжність складає 446,59 грн.

Таким чином, платником порушено пп. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16, пп. "а" п 176.1 ст. 176, п.177.10 ст. 177 ПК України та пп.6, пп.8 п.6 Порядку № 481 та пп.1 п. 3 розд. IV Інструкції №859, а саме: в податковій декларації про майновий стан і доходи за 2019 в графі 5 «Вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей, що реалізовані або використані у виробництві продукції» платником вказано вартість придбаних ТМЦ, які ще не продані, в графі 6 "Витрати на оплату праці та нарахування на зарплату" відображено вартість інших витрат не в повному обсязі, в графі 7 "Інші витрати, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг" відображено вартість інших витрат не в повному обсязі. Зазначене призвело до заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2019 рік на загальну суму 10 490 983,10 грн (12 881 585,59 грн 2 390 155,90 грн 446,59 грн).

Щодо заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2020 рік, суд звертає увагу, що за 2020 рік податкову декларацію про майновий стан та доходи не подано.

Відповідно до п. 177.1, п.177.2 ст. 177 ПК України, загальним оподатковуваним доходом фізичної особи підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування є виручка у грошовій та негрошовій формі, отримана протягом календарного року від провадження господарської діяльності.

Згідно п.177.3 ст. 177 ПК України, для фізичної особи - підприємця, зареєстрованого як платник податку на додану вартість, не включаються до витрат і доходу суми податку на додану вартість, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).

Згідно наданих для перевірки виписок банків за 2020 рік, загальна сума від реалізації товарів (послуг) становить 16 984 532,15 грн., в т.ч. сума ПДВ - 2 830 755,36 грн., відповідно сума загального оподатковуваного доходу від здійснення підприємницької діяльності становить 14 153 776,79 грн. (16 984 532,15 грн. 2 830 755,36 грн.).

Згідно даних книг обліку розрахункових операцій, які відповідають базам даних ДПС України "Виторги РРО", загальна сума виторгу від реалізації товарів становить 73 857 352,13 грн, в т.ч. сума ПДВ 12 309 558,69 грн., відповідно сума загального оподатковуваного доходу від здійснення підприємницької діяльності становить 61 547 793,44 грн. (73 857 352,13 грн. -12 309 558,69 грн.) .

Таким чином, загальна сума річного оподатковуваного доходу від здійснення підприємницької діяльності становить - 75701570,23 грн. (14153776,79 грн. + 61547793,44 грн.).

В порушення вимог п. 177.1, п.177.3 ст. 177 ПК України ФОП ОСОБА_1 занижений загальний оподатковуваний дохід за 2020 рік на суму 75 701 570,23 грн.

Також перевіркою встановлено, що протягом 2020 ФОП ОСОБА_1 здійснював придбання товарів для їх подальшої реалізації, що підтверджується видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, їх оплата банківськими виписками.

В порушення п. 44.1 ст. 44, п. 177.2, п.п.177.4.1 п.177.4 ст.177 ПК України ФОП ОСОБА_1 не задекларовано вартість придбаних, оплачених та реалізованих товарно-матеріальних цінностей за 2020 рік всього на суму 72 764 992,34 грн.

Згідно наданих для перевірки розрахунково-платіжних відомостей нарахування та виплати заробітної плати, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів, банківських виписок встановлено, що витрати ФОП ОСОБА_1 на оплату праці та нарахування на заробітну плату становлять 370 736,90 грн.

В порушення п. 44.1 ст. 44, п. 177.2, п.п.177.4.2 п.177.4 ст.177 ПК України ФОП ОСОБА_1 не задекларовано витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату найманим працівникам за 2020 рік всього на суму 370 736,90 грн.

Згідно наданих для перевірки актів виконаних робіт (наданих послуг), видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, банківських виписок, транспортні, експедиційні витрати, витрати на оренду основних фондів, на вантажо-розвантажувальні роботи, технічне обслуговування РРО, відшкодування вартості електроенергії орендодавцю, розрахунково-касове обслуговування за 2020 рік становлять 2 389 166,34 грн.

В порушення п. 44.1 ст. 44, п. 177.2, п.п.177.4.4 п.177.4 ст.177 ПК України ФОП ОСОБА_1 не задекларовано інші витрати, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг за 2020 рік всього на суму 2 389 166,34 грн.

Отже, перевіркою встановлено заниження вартості документально підтверджених витрат, пов`язаних із здійсненням діяльності в 2020 році всього на суму 75 524 895,58 грн. (72 764 992,34 грн. + 370 736,90 грн. + 2 389 166,34 грн.).

Враховуючи зазначене, ФОП ОСОБА_1 занижено суму чистого оподатковуваного доходу за 2020 рік в сумі 176 674,65 грн. (75 701 570,23 грн. - 75 524 895,58 грн.).

Щодо заниження суми чистого оподатковуваного доходу за 2021 рік, суд встановив, що згідно поданого ФОП ОСОБА_1 додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи (від 08.02.2022 №9430302665) вартість товарно-матеріальних цінностей становить 11 374 153,49 грн.

Разом з цим, перевіркою встановлено, що вартість документально підтверджених витрат за 2021 рік, пов`язаних із здійсненням діяльності складає 11 313 389,00 грн:

- ТМЦ, які оплачені та продані ТОВ "Ласунка Плюс" в сумі 5 909 212,67 грн.

- ТМЦ, які оплачені та продані ОСОБА_2 в сумі 5 380 833,33 грн.

- інші витрати в сумі 23343 грн. (витрати на оплату касового обслуговування в загальній сумі 4093 грн. та сплата єдиного внеску від здійснення підприємницької діяльності в загальній сумі 19250 грн.).

По виду діяльності здійснення оптової торгівлі іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками у 2021 році дохід становить 11 290 046 грн. Торгова націнка на вказаний проданий товар становить 0%, продані ТМЦ оплачені в повному обсязі, відповідно сума понесених витрат щодо придбання ТМЦ (господарські операції з контрагентами ТОВ "Ласунка Плюс" та ОСОБА_2 ) складають 11 290 046,00 грн.

Отже, враховуючи встановлене, платником завищено суму витрат на придбання ТМЦ в сумі 84 107,49 грн. (11 374 153,49 грн. (задекларована сума) - 11 290 046,00 грн. (фактична сума), чим порушено вимоги п. 44.1 ст. 44, п.177.2, п.177.4 ст.177 ПК України.

Щодо правомірності податкового повідомлення-рішення №0114122406 від 06.05.2024, яким збільшено суму грошового зобов`язання по військовому збору, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на 161 276,48 грн. та застосовано штрафну санкцію на суму 16 127,65 грн., суд зазначає таке.

Перевіркою встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, п. 177.2, п. 177.4 ст. 177, п. 16-1 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" ПК України, ФОП ОСОБА_1 занижено податкові зобов`язання з військового збору в сумі 161 276,48 грн., в т.ч. 2019 157 364,75 грн., 2020 2 650,12, 2021 1 261,61 грн.

Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень ПК України оподаткування військовим збором подовжено до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України.

Платниками збору є особи, визначені п. 162.1 ст. 162 ПК України, а саме: фізичні особи - резиденти, які отримують доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізичні особи - нерезиденти, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні, а також податкові агенти (пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України).

Відповідно до пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України об`єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені статтею 163 Кодексу, зокрема: для резидента - загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування та іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.

Отже, з 1 січня 2015 року військовий збір сплачується з усіх доходів, що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб.

Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування (пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України).

Згідно пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету із чистого доходу приватного підприємця здійснюється у порядку, встановленому Розділом IV Податкового кодексу України.

Відповідно до пп. 1.6. п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України платники збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначені ст. 176 ПК України.

Оскільки, перевіркою встановлено, що позивачем занижено суму чистого оподаткованого доходу у розмірі 10 751 765,24 грн., то в порушення п. 44.1 ст. 44, п. 177.2, п. 177.4. п. 177.4 ст. 177, п.п. 1.4 п.16-1 підрозділу 10 Інші перехідні положення ПК України Позивачем у періоді, що перевірявся занижено суму військового збору у сумі 161 276,48 грн. (10 751 765,24 х 1,5%), в т.ч. 2019 157 364,75 грн., 2020 2 650,12, 2021 1 261,61 грн.

Щодо правомірності рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 06.05.2024 №0114152406 та вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 06.05.2024 №Ф-0114142406, суд зазначає, що перевіркою встановлено порушення п.1 ч.2 ст.6 та п.2 ч.1 ст.7, ч.5 ст. 8, абз. 3 ч. 8 ст. 9 Закону №2464, п.3 розділу IІІ Інструкції №449, внаслідок чого платником занижено суму єдиного внеску, нарахованого з чистого оподатковуваного доходу, у розмірі 22%, що підлягає сплаті до бюджету всього на суму 168 495,74 грн., в т.ч. за 2019 127073,69 грн., за 2020 38 868,42 грн., за 2021 2 553,63 грн.

Порушення виникло внаслідок заниження суми чистого оподатковуваного доходу, відображеного в додатку Ф2 до податкової декларації про майновий стан і доходи, в розмірі 10 751 765,24 грн., в т.ч. в 2019 10 490 983,10 грн., в 2020 176674,65 грн., в 2021- 84 107,49 грн., внаслідок встановлених перевіркою порушень.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 7 Закону №2464 визначено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць, у якому отримано дохід (прибуток). У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 1 Закону №2464 визначено - максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює двадцяти п`яти розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується єдиний внесок.

З 01.01.2018 максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює п`ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок.

Згідно п. 5 ст. 8 Закону №2464 єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску.

Оскільки позивачем фактично лише зберігаються такі залишки ТМЦ до моменту їх використання у господарській діяльності, останні не можуть бути включені до складу витрат, що враховуються при визначенні чистого оподатковуваного доходу.

Враховуючи встановлене, суд дійшов висновку, що контролюючий орган правомірно виніс рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 06.05.2024 №0114152406 та вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 06.05.2024 №Ф-0114142406.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з частиною 1 статті 90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 13 грудня 2024 року

Позивач:Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено16.12.2024
Номер документу123755477
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —560/12765/24

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні