Постанова
від 12.12.2024 по справі 420/20118/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20118/23

Головуючий в 1 інстанції: Лебедєва Г.В.

Дата і місце ухвалення 30.08.2024 р., м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді доповідача Шеметенко Л.П.

судді Градовського Ю.М.

судді Турецької І.О.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Одеська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», Фракція політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» в Одеській обласній раді, Одеська обласна рада, політична партія «СЛУГА НАРОДУ», ОСОБА_2 про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору: голови фракції політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» в Одеській обласній раді Вітікач В.В., Одеської обласної ради, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», що зафіксоване в Протоколі від 13 липня 2023 року №3 в частині відкликання за народною ініціативою депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 ;

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8 «Про заміщення депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , відкликаного за народною ініціативою (рішення Політичної ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року) та визнання обраним депутатом Одеської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» у територіальному виборчому окрузі №6»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8 «Про реєстрацію депутатом Одеської обласної ради», в якій було вирішено питання про реєстрацію ОСОБА_2 , як кандидата, обраного депутатом Одеської обласної ради наступним за черговістю на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію прийняти Постанову, якою поновити ОСОБА_1 статус депутата Одеської обласної ради VIII скликання.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року позовну заяву залишено без руху та надано час для усунення недоліків шляхом надання до суду: уточненої позовної заяви з урахуванням висновків викладених в ухвалі суду, із зазначенням на боці кого, виступають треті особи з обґрунтуванням того, яким чином рішення суду може вплинути на права і обов`язки цих осіб, з копіями відповідно до кількості учасників справи.

21 серпня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла уточнена позовна заява ОСОБА_1 до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, в якій позивач просив суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8 «Про заміщення депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , відкликаного за народною ініціативою (рішення Політичної ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року) та визнання обраним депутатом Одеської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» у територіальному виборчому окрузі №6»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8 «Про реєстрацію депутатом Одеської обласної ради», в якій було вирішено питання про реєстрацію ОСОБА_2 , як кандидата, обраного депутатом Одеської обласної ради наступним за черговістю на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Одеську обласну територіальну виборчу комісію прийняти Постанову, якою поновити ОСОБА_1 статус депутата Одеської обласної ради VIII скликання.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 серпня 2023 року відкрито провадження у справі №420/20118/23 за вказаною уточненою позовною заявою та ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій посилається на те, що рішення прийняте з порушенням норм процесуального права, неправильним застосуванням норм матеріального права, а також невідповідністю висновків суду обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, які були викладені у першій редакції позовної заяви.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що залишивши позовну заяву без руху, суд порушив норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору по суті справи. Зокрема, посилаючись на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 31 липня 2024 року у справі №380/9838/22, апелянт стверджує, що рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» може бути предметом окремого оскарження в адміністративному суді, при цьому згідно положень п. 10 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб.

Апелянт також посилається на ненадання судом першої інстанції оцінки законності проведення процедури відкликання депутата місцевої ради. На думку апелянта, суд не звернув увагу, що не було дотримано гарантій позивача, як депутата, бути присутнім при розгляді питань, що стосуються його відкликання за народною ініціативою, оскільки позивач не був належним чином повідомлений про проведення зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», засідання Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», а також не був проінформований територіальною виборчою комісією про прийняте рішення щодо внесення пропозиції про відкликання позивача за народною ініціативою. Окремо апелянт звертає увагу, що рішення про його відкликання було прийнято без належної правової підстави, перелік яких чітко визначений ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Політична партія «СЛУГА НАРОДУ» та Одеська обласна рада надали до суду відзиви на апеляційну скаргу, в яких вказують на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просять відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.

Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 був обраний на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року депутатом Одеської обласної ради VIII скликання у територіальному виборчому окрузі № 6 від Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ».

06.07.2023 року на засіданні Політичної Ради Обласної організації Партії було розглянуто питання щодо координації та взаємодії депутатської фракції «СЛУГА НАРОДУ» Одеської обласної ради VIII скликання, результатів поіменного голосування депутатів на сесіях ради, дотриманні партійної та фракційної дисципліни та прийнято рішення про ініціювання розгляду на загальних зборах Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» питання щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, що підтверджується Протоколом № 3 засідання Політичної ради Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 06.07.2023 року.

Зі змісту Протоколу № 3 засідання Політичної ради Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 06.07.2023 року вбачається, що «СЛУХАЛИ: ОСОБА_3 , який нагадав, що членами депутатської фракції «СЛУГА НАРОДУ» Одеської обласної ради VIII скликання є 16 депутатів, обраних від Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ». Всі питання, які апарат Одеської обласної ради виносить на розгляд пленарних засідань попередньо розглядаються та обговорюються депутатами на засіданнях фракції, після чого приймається єдина публічна позиція при голосуванні з питань, які розглядаються на пленарних засіданнях сесій обласної ради.

На 18 сесії обласної ради, яка відбулась 23.06.2023 року, незважаючи на неодноразове обговорення питань серед депутатів - членів фракції, наявність пояснювальних матеріалів від апарату обласної ради, проведення дискусійних панелей на засіданнях фракції, обговорення депутатами питань на профільних комісіях, депутатом ОСОБА_1 було проголосовано всупереч рішення фракції по питанню «Про відкликання голів постійних комісій обласної ради» (за основу та в цілому). Голови комісій, яких було відкликано є депутатами, обраними від політичної партії Європейська Солідарність», один з яких навіть знаходиться під вартою із травня 2023 року.

Більш того, депутат ОСОБА_1 не прибув на засідання фракції без поважних причин та пояснень, а в день проведення сесії відмовився від ознайомлення із рішенням фракції по питанням порядку денного (про що був складений відповідний акт).

За моїм дорученням, як голови Одеської обласної ради, було проведено перевірку технічного стану автоматизованої електронної системи голосування (АСГ) Одеської обласної ради, комісією був наданий відповідний акт (від 24.06.2023 року) про те, що система повністю відповідає вимогам Регламенту Одеської обласної ради і всі її підсистеми працюють без помилок. Тому, враховуючи попередню відмову від ознайомлення із рішенням фракції, наявного акту перевірки електронної системи голосування, який засвідчує нормальну роботу системи голосування головою фракції було ініційовано проведення засідання депутатської фракції «СЛУГА НАРОДУ» в Одеській обласній раді VIII скликання 05.07.2023 року.

Рішенням Загальних зборів депутатської фракції «СЛУГА НАРОДУ» в Одеській обласній раді VIII скликання було прийнято рішення про виключення депутата ОСОБА_1 із складу фракції за невиконання норм Положення про фракцію в частині недотриманні єдиної публічної позиції при голосуванні з питань, які розглядаються на пленарних засіданнях сесій обласної ради та голосуванням всупереч рішенням фракції. На цьому засіданні також прийняте рішення про винесення на розгляд Політичної ради Одеської обласної організації Партії питання щодо ініціювання процедури відкликання з депутатів ОСОБА_1 із застосуванням імперативного мандату до нього.

Крім того, депутат Одеської обласної ради Каптур Олег Олександрович є Головою постійної комісії обласної ради з питань архітектури, будівництва, регіонального розвитку та культурної спадщини. Відповідно до пункту 2.3.1 Положення про постійні комісії Одеської обласної ради VIII скликання, затвердженого Рішенням Одеської обласної ради від 18 грудня 2020 року № 16-VIII, Чергові засідання постійних комісій обласної ради скликаються Головою комісії в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і відбуваються у дні, визначені постійними комісіями обласної ради. Депутат ОСОБА_1 в порушення вимог пункту 2 частини першої статті 37 Закону за період із вересня 2022 року жодного разу не скликав та не провів засідання постійної комісії, що є грубим порушенням Положення про постійні комісії Одеської обласної ради VIII скликання».

08.07.2023 року Одеська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» провела збори, на яких вирішила: - внести пропозицію про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; - повідомити Одеську обласну територіальну виборчу комісію про факт проведення цих Зборів, на яких прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 та направити Одеській обласній територіальній виборчій комісії витяг із протоколу зборів з відомостями, зазначеними частиною другою статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»; - направити протокол зборів, на яких прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Одеської обласної ради Каптура Олега Олександровича Національній Раді Громад для попереднього розгляду та надання рекомендації Політичній Раді Партії щодо відкликання депутата Одеської обласної ради Каптура Олега Олександровича за народною ініціативою, що підтверджується протоколом Зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» (код ЄДРПОУ 43676765) від 08.07.2023 року.

За відомостями вказаного протоколу участь у зборах взяли 27 із 44 членів політичної партії, які стоять на обліку у обласній організації партії. Також, зі змісту протоколу вбачається, що про дату, час і місце проведення цих зборів Одеська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» повідомила медіа шляхом розміщення оголошення на офіційному сайті політичної партії «СЛУГА НАРОДУ».

Листом від 11.07.2023 року № 4 Одеська обласна територіальна виборча комісія проінформувала позивача про те, що до Одеської обласної територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

13.07.2023 року на засіданні Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ», прийнято рішення про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, що підтверджується витягом з протоколу № 3 засідання Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року.

Із змісту протоколу № 3 засідання Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року вбачається, що підставою для ухвалення рішення про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою є:

- невиконання депутатом без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 Закону (пункт 2 частини першої статті 37 Закону);

- припинення членства у фракції депутата місцевої ради обраного за списками організації партії в багатомандатному виборчому окрузі (пункт 5 частини першої статті 37 Закону).

Рішення про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою направлено на адресу Одеської обласної територіальної виборчої комісії.

За результатом засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії прийнято Постанову від 21 липня 2023 року №8 «Про заміщення депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , відкликаного за народною ініціативою (рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року) та визнання обраним депутатом Одеської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» у територіальному виборчому окрузі №6», якою постановлено: провести заміщення депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , обраного за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати від Одеської Обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» у територіальному виборчому окрузі №6, у зв`язку з надходженням до Одеської обласної територіальної виборчої комісії рішення Політичної ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №6 від Одеської Обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» ОСОБА_2 , 1979 року народження, громадянина України, освіта вища, член партії «СЛУГА НАРОДУ», місце реєстрації: м. Одеса, Одеський район, Одеська область, територіальний виборчий округ №6, кандидат №2 у відповідному територіальному виборчому списку; повідомити ОСОБА_2 , 1979 року народження, громадянина України, про визнання його обраним депутатом Одеської обласної ради від Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» та про необхідність подання до територіальної виборчої комісії документів, передбачених Виборчим Кодексом України для реєстрації депутатом.

Також, Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято Постанову від 21 липня 2023 року №9 «Про реєстрацію депутатом Одеської обласної ради», якою постановлено зареєструвати Ворохаєва Олександра Анатолійовича депутатом Одеської обласної ради.

Позивач вважає Постанову від 21.07.2023 року №8 та Постанову від 21.07.2023 року №9 Одеської територіальної виборчої комісії протиправними, а тому звернувся до суду з позовною заявою.

Суд першої інстанції, вирішуючи справу, дійшов висновку про правомірність постанови Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8, оскільки при відкликанні депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою приймає вищий керівний орган політичної партії, роль територіальної виборчої комісії полягає лише у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії, при цьому, законодавством не передбачений обов`язок виборчої комісії при прийнятті рішення перевіряти або встановлювати наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачених ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Переглядаючи справу в апеляційному порядку та надаючи оцінку рішенню суду першої інстанції в межах вимог та доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Відповідно до вимог ч.3 ст. 293 КАС України, заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, до яких зокрема віднесена ухвала про залишення адміністративного позову без руху, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.

Так, як вбачається з матеріалів справи, залишаючи позовну заяву без руху, суд першої інстанції звернув увагу, що предметом позову є оскарження, зокрема, рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», що зафіксоване в Протоколі від 13 липня 2023 року №3 в частині відкликання за народною ініціативою депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 .

Поміж іншого, суд дійшов висновку, що політична партія не наділена владними управлінськими функціями, а тому не є суб`єктом владних повноважень в розумінні КАС України, позаяк не здійснювала у правовідносинах публічно-владних управлінських функцій та не приймала жодного владного управлінського рішення стосовно позивача. За висновками суду вирішення питань, які є предметом спору у вказаній частині, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, а тому такі питання в силу пункту 4 частини другої статті 19 КАС України не можуть бути предметом розгляду в порядку адміністративного судочинства. З урахуванням вказаних висновків, суд запропонував позивачу визначитись зі змістом позовних вимог та складом відповідачів.

Водночас, статтею 55 Конституції України визначено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні створено систему адміністративних судів.

За змістом частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб.

Рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», що зафіксоване в Протоколі від 13 липня 2023 року №3 в частині відкликання за народною ініціативою депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , є остаточним рішенням вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.

Отже, вказане рішення може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.

Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 29 грудня 2020 року в справі №819/151/18, від 02 листопада 2023 року в справі №460/37812/22 та від 31 липня 2024 року у справі № 380/9838/22.

Слід зазначити, що діяльність політичної партії, зокрема, щодо формування органу місцевого самоврядування, обрання, призначення і звільнення їх посадових осіб не може бути свавільною та має допускати розумний публічний нагляд і контроль.

Питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко регламентовано законодавством.

Позивач, в свою чергу, має право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо нього відповідачем регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою.

Також, колегія суддів вважає обґрунтованими доводи апелянта про те, що постанова Великої Палати Верховного Суду від 23 березня 2021 року в справі №761/3540/20, на яку послався суд першої інстанції, не стосується спірних правовідносин, у справі, що розглядається.

Так, у справі №761/3540/20 предметом судового оскарження було визнання протиправними дій політичної партії щодо процедури скликання та проведення поетапного з`їзду політичної партії.

Натомість у справі, що розглядається, предметом судового оскарження було, зокрема, рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Отже, правовідносини у справі №761/3540/20 не є подібними до правовідносин, які виникли у справі, що розглядається.

Підсумовуючи наведене, колегія суддів констатує, що при залишенні адміністративного позову без руху, суд першої інстанції неправильно застосував норми процесуального права, внаслідок чого помилково визначив необхідність надання до суду уточненої позовної заяви, з урахуванням висновків суду в частині визначення змісту позовних вимог та складу відповідачів.

Апеляційний суд зазначає, що чинним процесуальним законодавством не передбачено процесуальних наслідків визнання невідповідності висновків, викладених у ухвалі про залишення адміністративного позову без руху, нормам процесуального права, яке виявлено під час апеляційного перегляду справи.

Частиною 6 статті 7 КАС України передбачено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

За таких обставин, з метою забезпечення права позивача на доступ до правосуддя, колегія суддів вважає за можливе надати правову оцінку позовним вимогам та підставам позову, що були викладені у первинному адміністративному позові.

Оцінюючи правомірність рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», що зафіксоване в Протоколі від 13 липня 2023 року №3 в частині відкликання позивача за народною ініціативою, апеляційний суд виходить з наступного.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» (далі Закон № 93-IV) відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовані у розділі V Закону № 93-IV.

Стаття 37 цього Закону визначає, що підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) не входження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Згідно з частинами першою, дев`ятою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Відповідно до частини другої статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до частин сьомої - дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Статтею 48 Закону № 93-IV визначено гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання. Ці гарантії полягають, серед іншого, у такому.

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.

Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Доводи позовної заяви в частині протиправності рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» переважно ґрунтуються на тому, що не було дотримано гарантій позивача, як депутата, бути присутнім при розгляді питань, що стосуються його відкликання за народною ініціативою, оскільки позивач не був належним чином повідомлений про проведення зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», засідання Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», а також не був проінформований територіальною виборчою комісією про прийняте рішення щодо внесення пропозиції про відкликання позивача за народною ініціативою.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, 06.07.2023 року о 16:00 год. за адресою: м. Одеса, вул. Дворянська, 8 відбулось засідання Одеської обласної організації Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ». На засіданні, зокрема, розглядалось питання координації та взаємодії депутатської фракції «СЛУГА НАРОДУ» Одеської обласної ради, питання результатів проведених засідань фракції та результатів поіменного голосування депутатів, дотримання партійної та фракційної дисципліни, етики та інших питань.

Про проведення вказаного засідання позивач був повідомлений особисто 05.07.2023 року, про що свідчить його підпис на листі-повідомленні №5 від 05.07.2023 року із зазначенням дати ознайомлення (т.3 а.с. 121).

Матеріали справи, свідчать що 06.07.2023 року було прийнято рішення про ініціювання розгляду на загальних зборах Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» питання щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Про результати засідання та відомості щодо проведення 08.07.2023 року о 15:00 год. зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», на якому планувався розгляд питання про внесення пропозиції про відкликання позивача за народною ініціативою, позивач був повідомлений листом №06/07/1 від 06.07.2023 року (т.3 а.с. 122).

Зазначений лист було направлено позивачу засобами поштового зв`язку 07.07.2023 року о 10:14 год., орієнтовний час доставки до 18:00 07.07.2023 року, про що свідчить копія експрес накладної ТОВ «НОВА ПОШТА» №000991762893 (т.3 а.с. 123).

Аналогічне повідомлення було розміщене 07.07.2023 року на офіційному сайті політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» за посиланням https://sluga-narodu.com/povidomlennia-politychnoi-partii-sluha-narodu-2/.

Вищезазначені обставини, в їх сукупності, свідчать про виконання Одеською обласною організацією політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» вимог статті 48 Закону №93-IV в частині письмового повідомлення депутата про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, чим спростовуються доводи апелянта у цій частині.

В свою чергу, неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Верховний Суд у постанові від 21 грудня 2023 року у справі № 560/5385/22 зазначив, що враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин, як вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією, тощо. Водночас депутат, щодо якого вирішується питання про відкликання, має дотримуватись визначених процедурою обов`язків та показати іншим учасникам правовідносин готовність сумлінно їх виконувати та реалізовувати надані права.

В подальшому, 08.07.2023 року Одеська обласна організація політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» провела збори, на яких вирішила, зокрема, внести пропозицію про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та повідомити Одеську обласну територіальну виборчу комісію про факт проведення цих зборів, на яких прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 .

За відомостями протоколу зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 08.07.2023 року участь у зборах взяли 27 із 44 членів політичної партії, які стоять на обліку у обласній організації партії, що відповідає приписам Закону № 93-IV.

Листом від 11.07.2023 року № 4 Одеська обласна територіальна виборча комісія проінформувала позивача про те, що до Одеської обласної територіальної виборчої комісії надійшло повідомлення про проведення зборів Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. (т.1 а.с. 230).

Зазначений лист було направлено позивачу засобами поштового зв`язку 11.07.2023 року о 16:38 год., орієнтовний час доставки до 12:00 12.07.2023 року, про що свідчить копія експрес накладної ТОВ «НОВА ПОШТА» №000993541142 (т.1 а.с. 231).

Зазначені обставини свідчать про виконання Одеською обласною територіальною виборчою комісією вимог частини другої статті 39 Закону № 93-IV в частині інформування позивача про одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, чим спростовуються доводи апелянта у цій частині.

13.07.2023 року на засіданні Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ», прийнято рішення про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, що підтверджується витягом з протоколу № 3 засідання Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року.

Про проведення засідання Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» позивача було повідомлено листом №01/05 від 11.07.2023 року (т.1 а.с. 43), направленим засобами поштового зв`язку 12.07.2023 року, про що свідчить копія відповідного конверта та відомості трекінгу поштового відправлення ПАТ «Укрпошта» з ідентифікатором 0102122401054 (т.1 а.с. 44-45).

При цьому, з відомостей відстеження поштового відправлення вбачається, що вказане повідомлення було направлене позивачу завчасно, а отримане лише 19.07.2023 року внаслідок неналежного виконання працівниками поштового оператора своїх обов`язків, оскільки поштове відправлення було відправлене з міста Київ до міста Одеса 12.07.2023 року, проте тільки 17.07.2023 року надійшло до міста Херсон, 18.07.2023 року до міста Миколаїв, а 19.07.2023 року до міста Одеса.

При цьому, положеннями статті 48 Закону № 93-IV, не встановлено повноважень вищого керівного органу політичної партії, на відміну від місцевої організації політичної партії, щодо відкладення розгляду питання у випадку неприбуття на засідання депутата місцевої ради, який не був належним чином повідомлений про неї, чим спростовуються доводи апелянта у цій частині.

У тексті апеляційної скарги апелянт звертає увагу, що рішення про його відкликання було прийнято без належної правової підстави, перелік яких чітко визначений ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Натомість, зі змісту протоколу № 3 засідання Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року вбачається, що підставою для ухвалення рішення про відкликання депутата Одеської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою є:

- невиконання депутатом без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 Закону (пункт 2 частини першої статті 37 Закону);

- припинення членства у фракції депутата місцевої ради обраного за списками організації партії в багатомандатному виборчому окрузі (пункт 5 частини першої статті 37 Закону).

Таким чином, в оскаржуваному рішенні вищого керівного органу політичної партії було зазначено законодавчо визначену підставу для прийняття такого рішення, чим спростовуються доводи апелянта у цій частині. При цьому, апеляційний суд наголошує, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою. Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 12 вересня 2024 року по справі №640/21435/22.

Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку, що рішення Політичної Ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ», що зафіксоване в Протоколі від 13 липня 2023 року №3 в частині відкликання за народною ініціативою депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 прийняте із дотриманням визначеної законом процедури, а отже є правомірним та скасуванню не підлягає, що свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог у вказаній частині.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачає дві відмінні процедури, в залежності від того, хто ініціює процес відкликання депутата, кожна з яких передбачає свої етапи та свій суб`єктний склад, зокрема, при відкликанні депутата за ініціативою громадян України передбачається проведення зборів ініціативної групи громадян, на своєму засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 Закону №93-ІV під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону, залучає органи ведення Державного реєстру виборців, здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, залучає правоохоронні органи - для такої перевірки. В даному випадку територіальна виборча комісія приймає рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою.

В свою чергу, при відкликанні депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою приймає вищий керівний орган політичної партії відповідно до ст. 41 Закону №93-ІV. У даному випадку роль територіальної виборчої комісії, на відміну від вищезазначеної процедури, полягає лише у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

Таким чином, рішення вищого керівного органу політичної партії, в даному випадку, рішення Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ», оформлене протоколом № 3 засідання Політичної Ради політичної партій «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року, є кінцевим в процедурі відкликання депутата за народною ініціативою та, з моменту його прийняття, повноваження депутата вважають припиненими.

Натомість, частиною 9 ст. 41 Закону №93-ІV встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

При цьому, колегія суддів відхиляє доводи апелянта, що його не було запрошено на засідання Одеської обласної територіальної виборчої комісії, оскільки згідно приписів ст. 48 Закону №93-ІV, депутат місцевої ради має право бути присутнім на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання, натомість дана норма стосується відкликання депутата за ініціативою громадян України, коли територіальною виборчою комісією здійснюється ряд дій з перевірки дотримання норм законодавства, встановлення волевиявлення виборців тощо. Натомість, у спірному випадку територіальна виборча комісія після надходження рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, безальтернативно зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Отже, як вірно зазначено судом першої інстанції, з огляду на застосований механізм відкликання позивача як депутата шляхом прийняття відповідного рішення про відкликання депутата вищим керівним органом партії, у Одеської обласної територіальної виборчої комісії не виникало повноважень здійснювати розгляд питань, що стосувалися відкликання позивача, відповідно відсутній обов`язок щодо персонального повідомлення позивача про проведення засідання для прийняття рішення про визнання обраним наступного кандидата із виборчого списку, чим спростовуються доводи апелянта у цій частині.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про правомірність постанов Одеської обласної територіальної виборчої комісії від 21 липня 2023 року №8 «Про заміщення депутата Одеської обласної ради VIII скликання ОСОБА_1 , відкликаного за народною ініціативою (рішення Політичної ради політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» від 13.07.2023 року) та визнання обраним депутатом Одеської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» у територіальному виборчому окрузі №6».

Решта позовних вимог, зокрема щодо скасування постанови про реєстрацію ОСОБА_2 , як кандидата, обраного депутатом Одеської обласної ради, наступним за черговістю на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а також зобов`язання Одеської обласної територіальної виборчої комісії прийняти Постанову, якою поновити ОСОБА_1 статус депутата Одеської обласної ради VIII скликання, також задоволенню не підлягають, оскільки є похідними.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23 листопада 2023 року у справі № ЗД/380/7/22, згідно яких чинне законодавство України не передбачає правового механізму відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним і скасовано судом, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом.

З урахуванням наведеного, також проаналізувавши доводи апеляційної скарги по суті спору, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального права.

Однак, як було зазначено вище, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги в частині порушення судом першої інстанції норм процесуального права під час залишення позовної заяви без руху знайшли своє підтвердження під час апеляційного перегляду.

Разом з тим, згідно приписів ч.2 ст. 317 КАС України, порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що оскільки позовні вимоги в частині, що не були розглянуті судом першої інстанції, не підлягають задоволенню, допущені порушення норм процесуального права не призвели до неправильного вирішення справи, а тому не можуть бути підставою для скасування або зміни рішення.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 12.12.2024 р.

Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: Ю.М. Градовський

Суддя: І.О. Турецька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено16.12.2024
Номер документу123756438
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —420/20118/23

Постанова від 12.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 30.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Постанова від 26.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні