Жовтневий районний суд м. запоріжжя
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 331/7263/24
Провадження № 1-кс/331/2488/2024
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2024 року м. Запоріжжя
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого 1-го відділення слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погодженого з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22024080000001266 від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий 1-го відділення слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 звернулася до суду із клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22024080000001266 від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України, за погодженням з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні ОСОБА_5 .
В обґрунтування клопотання зазначено, що слідчим відділом ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 15.08.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
02.03.2022 слідчим відділом ІНФОРМАЦІЯ_2 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22022080000000031 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 111 КК України, та розпочато досудове розслідування.
23.04.2024 у кримінальному провадженні № 22022080000000031 від 02.03.2022 змінено правову кваліфікацію з ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 111 КК України на ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 111 КК України.
11.08.2022 слідчим відділом ІНФОРМАЦІЯ_2 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22022080000001458 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та розпочато досудове розслідування.
11.08.2022 постановою прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальних провадженнях - прокурором групи прокурорів матеріали досудових розслідувань кримінального провадження № 22022080000001458 від 11.08.2022 та кримінального провадження № 22022080000000031 від 02.03.2022 об`єднані в одне під № 22022080000000031 від 02.03.2022.
29.07.2024 слідчим слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 за погодженням із процесуальним керівником у кримінальному провадженні - прокурором відділу Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22022080000000031 від 02.03.2022 складено та відповідно до вимог ст.ст. 111, 135, 276-278 КПК України, 31.07.2024 повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території.
Органом досудового розслідування встановлено, що згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Незалежність України визнано значною кількістю держав світу, у тому числі 05.12.1991 Російською Федерацією.
За загальновідомим фактом, в порушення норм міжнародного права, приблизно о 5 годині 00 хвилин 24 лютого 2022 року підрозділи збройних сил та інших збройних формувань РФ на виконання наказів вищого військового та політичного керівництва Російської Федерації щодо розв`язання агресивної війни та воєнного конфлікту проти України, із застосуванням зброї, військової техніки та артилерії, з нанесенням ракетних та авіаційно-бомбових ударів по військовій та цивільній інфраструктурі, вторглись на територію суверенної України через державні кордони в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, інших областях та здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, після чого здійснити військову окупацію частин території суверенної України, у тому числі міста Мелітополь Запорізької області.
З метою відсічі військової агресії Російської Федерації, 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжено відповідними Указами Президента України затверджених Верховною радою України, зокрема Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року №740/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 4024-ІХ від 29.10.2024, яким строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб, тобто до 08 лютого 2025 року.
Водночас, починаючи з 25.02.2022 Мелітопольська міська територіальна громада Запорізької області і зокрема м. Мелітополь тимчасово окуповані представниками збройних формувань держави-агресора Російської Федерації (наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією»), що у відповідності до вимог Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022) є незаконним і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 року (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон №1207-VII), тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Тимчасова окупація Російською Федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.
За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.
Порядок створення органів місцевого самоврядування, обрання сільських, селищних, міських голів, встановлюється Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування України» та іншими Законами та ґрунтується на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону №1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Так, після військової окупації Мелітопольського району Запорізької області та зокрема і м. Мелітополь, представники збройних формувань держави-агресора Російської Федерації для утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом тимчасово окупованій території Запорізької області, реалізації узурпованих владних повноважень, розповсюдження злочинного впливу та забезпечення окупаційної політики російської федерації, шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, запровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності громади міста, утверджуючи окупаційну політику, всупереч порядку установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншим діючим нормативно-правовим актам, цілеспрямовано, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 05.05.2022 створили окупаційну владу держави-агресора Російської Федерації, шляхом утворення незаконного органу влади - «Военно-гражданская администрация Запорожской области», яку очолив ОСОБА_7 (29.06.2023 Комунарським районним судом м. Запоріжжя засуджено за ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 110 КК України).
Так, положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що окупаційна адміністрація Російської Федерації - це сукупність державних органів і структур Російської Федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольними Російській Федерації самопроголошеними органами, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріуси та суб`єкти адміністративних послуг.
В свою чергу незаконними органами, посадовими та службовими особами відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
В подальшому, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 05.07.2022, ОСОБА_6 , перебуваючи на території міста Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області, територія якого з 25.02.2022 та на час складання повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри є тимчасово окупованою представниками збройних формувань держави-агресора Російської Федерації територією України, діючи умисно, свідомо та ініціативно, в порушення діючих норм Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про службу в органах місцевого самоврядування», а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, з метою сприяння й підтримки дій/рішень держави-агресора та окупаційної адміністрації на тимчасово окупованій території Запорізької області, прийняв пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб із числа представників іноземної держави - держави агресора Російської Федерації та окупаційної адміністрації та надав останнім свою добровільну згоду, а у подальшому ініціативно зайняв посаду заступника голови Військово-цивільної адміністрації Запорізької області з питань внутрішньої політики (мовою оригіналу: «заместитель главы Военно-гражданской администрации Запорожской области по вопросам внутренней политики»), пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території Запорізької області - Військово-цивільна адміністрація Запорізької області (мовою оригіналу: «Военно-гражданская администрация Запорожской области»), який розташований за адресою: Запорізька область, м. Мелітополь, площа Перемоги, буд. 4.
Так, розпорядженням № 14-К від 05.07.2022 головою Військово-цивільної адміністрації Запорізької області (мовою оригіналу: «главой Военно-гражданской администрации Запорожской области») ОСОБА_7 (29.06.2023 Комунарським районним судом м. Запоріжжя засуджено за ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 110 КК України) громадянина ОСОБА_6 призначено на посаду заступника голови Військово-цивільної адміністрації Запорізької області по питанням внутрішньої політики (мовою оригіналу: «заместителя главы Военно-гражданской администрации Запорожской области по вопросам внутренней политики»). Зокрема, на вказаній посаді, ОСОБА_6 приймав рішення в інтересах окупаційної влади, вирішував питання, що стосувалися внутрішньої політики окупаційного органу влади, вчиняв протиправні дії у вигляді загальної організації функціонування підпорядкованого йому напрямку роботи в межах покладених організаційно-розпорядчих функцій, надавав розпорядження підлеглим, обов`язкові для виконання в інтересах окупаційної влади, що здійснюються від імені держави-агресора на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області, реалізація яких в свою чергу забезпечує становлення та зміцнення окупаційної влади Російської Федерації шляхом функціонування незаконно створеного окупаційного органу влади на тимчасово окупованій території України, зокрема останній спонукав місцевих жителів міста зайняти посади в окупаційній адміністрації, з метою встановлення та кадрового наповнення.
Крім того, встановлено, що, згідно з мовою оригіналу - «Федеральным конституционным законом от 04.10.2022 № 7-ФКЗ «О принятии в Российскую Федерацию Запорожской области и образовании в составе Российской Федерации нового субъекта - Запорожской области» Запорізька область була незаконно приєднана до складу держави-агресора Російської Федерації.
Пунктом 5 статті 10-1 мовою оригіналу - «Федерального конституционного закона российской федерации №1-ФКЗ от 30.01.2002 - «О военном положении» передбачена можливість проведення виборів в період дії воєнного стану, а саме мовою оригіналу - «При введении военного положения в соответствии с Федеральным конституционным законом от 30 января 2002 года N 1-ФКЗ "О военном положении" высшее должностное лицо субъекта Российской Федерации, на территории которого действует военное положение, вправе не ранее чем за 130 дней и не позднее чем за 90 дней до дня голосования направить в Центральную избирательную комиссию Российской Федерации предложение о проведении выборов, референдума на территории соответствующего субъекта Российской Федерации».
Відповідно до, мовою оригіналу - «Решения № 11/83-1 от 21.06.2023 Избирательной комиссии Запорожской области «О проведении голосования на выборах депутатов Законодательного Собрания Запорожской области первого созыва, а также на выборах депутатов представительных органов муниципальных образований в Запорожской области первого созыва, назначенных на 10 сентября 2023 года, в течении нескольких дней подряд» окупаційною владою держави-агресора призначені незаконні вибори на тимчасово окупованій території Запорізької області на 10.09.2023.
В той же час, положеннями мовою оригіналу - «Федерального закона от 12.06.2002 № 67-ФЗ (ред. от 31.07.2023) «Об основных гарантиях избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации» визначено порядок та час проведення кандидатом на виборах агітаційних заходів, а саме мовою оригіналу - «ст. 49 Агитационный период: Агитационный период для избирательного объедения начинается со дня принятия им решения о выдвижении кандидата, кандидатов, списка кандидатов. Агитационный период для кандидата, выдвинутого в составе списка кандидатов, начинается со дня представления в соответствующую избирательную комиссию списка кандидатов. Агитационный период для кандидата, выдвинутого непосредственно, начинается со дня представления кандидатом в избирательную комиссию заявления о согласии баллотироваться, а в случае, предусмотренном пунктом 14.3 статьи 35 настоящего Федерального закона, - со дня представления в избирательную комиссию документов, предусмотренных в указанном пункте. Агитационный период прекращается в ноль часов по местному времени дня, предшествующего дню голосования, а в случае принятия, предусмотренного пунктом 1 или 2 статьи 63.1 настоящего Федерального закона решения о голосовании в течение нескольких дней подряд - в ноль часов по местному времени первого дня голосования».
Так, продовжуючи здійснювати свою протиправну діяльнітсь на користь країни-агресора Російської Федерації, громадянин ОСОБА_6 , перебуваючи у м. Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області, у період часу з липня по вересень 2023 року, діючи умисно із власних ідеологічних та корисливих мотивів, всупереч вимог діючого законодавства України, будучи проросійськи налаштованою особою, добровільно та ініціативно прийняв активну участь в організації та проведенні публічних заходів політичного характеру у співпраці з окупаційною адміністрацією на підтримку держави-агресора Російської Федерації, в якості кандидата в депутати від політичної партії держави-агресора Російської Федерації мовою оригіналу - «Единая Россия» (депутат фракции (депутатского объединения), до незаконного органу влади мовою оригіналу - «Законодательное Собрание Запорожской области» створеного на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області.
Крім того, за результатами проведених у вересні 2023 року на тимчасово окупованих територіях Запорізької області виборів до Законодавчого зібрання Запорізької області, постановою № 1 від 20.09.2023 «Про обрання голови законодавчого зібрання Запорізької області (мовою оригіналу: «Об избрании Председателя Законодательного собрания Запорожской области») ОСОБА_6 обрано на посаду голови Законодавчого зібрання Запорізької області (мовою оригіналу: «Председателем Законодательного собрания Запорожской области»).
На вказаній посаді ОСОБА_6 , діючи умисно, всупереч норм та Законів України, з метою підтримки та розповсюдження окупаційної влади на тимчасово окупованій території Запорізької області, в межах своїх функціональних обов`язків діє від імені законодавчого зібрання, організовує роботу, розподіляє обов`язки між заступниками, організовує планування роботи, приймає рішення щодо прийняття чи відмови до розгляду законопроектів, та вчиняє інші дії, які в свою чергу забезпечують становлення та зміцнення окупаційної влади Російської Федерації на суверенній території України.
Таким чином, вказаними діями громадянин України ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - колабораційна діяльність, тобто добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території та добровільне обрання до таких органів.
Враховуючи перебування ОСОБА_6 на тимчасово окупованій території Запорізької області, а саме в м. Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області та прилеглих населених пунктів, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2, для вручення оригіналу повідомлення про підозру, а також його допиту в якості підозрюваного та проведення інших слідчих (розшукових) дій, у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері №154 (7814) від 31 липня 2024 року було опубліковано повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 на 05.08.2024, 06.08.2024, 07.08.2024, у цьому ж номері газети «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» було опубліковано повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Також з метою виклику ОСОБА_6 для участі у слідчих діях, 31.07.2024 року на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора було розміщено текст повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та опубліковано повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 на 05.08.2024, 06.08.2024, 07.08.2024.
Враховуючи викладене, відповідно до вимог ст. 111, ч. 8 ст. 135 КПК України, підозрюваний ОСОБА_6 вважається таким, що належним чином повідомлений про виклик.
01.08.2024 слідчим направлено постанову до Південно-Східного міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги, та відповідно до доручення від 01 серпня 2024 року № 003-280002700 для надання безоплатної вторинної правової допомоги особі призначено захисника - адвоката ОСОБА_4 (свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю від 16.05.2000 №323, контактний номер телефону: НОМЕР_1 ).
Того ж дня, 01.08.2024, на виконання вимог частини 3 статті 111, статті 135, статті 278 КПК України, повідомлення про підозру відносно ОСОБА_6 за ч. 5 ст. 111-1 КК України вручено його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .
Проте, дотепер ОСОБА_6 не з`явився за викликом та жодним чином не повідомив про причини неявки, у зв`язку з чим є всі підстави вважати, що підозрюваний переховується від органу досудового розслідування з метою уникнення кримінальної відповідальності.
Так, відповідно до наявних матеріалів кримінального провадження, підозрюваний ОСОБА_6 фактично проживає на тимчасово окупованій території м. Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області, яке відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», внесена до вказаного переліку та є тимчасово окупованою РФ територією України, де і переховується від органу досудового розслідування, крім того, має наявність сухопутного сполучення з анексованою територією АР Крим та безперешкодного сполучення з раніше окупованою територією Донецької та Луганської областей, має безперешкодну можливість виїхати на територію держави-агресора Російської Федерації, окрім цього, з метою уникнення від кримінальної відповідальності може виїхати через державний кордон України та переховуватись на території сусідніх держав.
15.08.2024 прокурором матеріали досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22022080000000031 від 02.03.2022 відносно підозрюваного ОСОБА_6 виділені в окреме кримінальне провадження та внесені в Єдиний реєстр досудових розслідувань під № 22024080000001266 від 15.08.2024.
16.08.2024 постановою слідчого підозрюваного ОСОБА_6 оголошено в державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Пологівського МРВ ІНФОРМАЦІЯ_2.
В той же час, 22.08.2024 слідчим направлено постанову до Південно-Східного міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги, та відповідно до доручення від 22 серпня 2024 року № 003-280002962 для надання безоплатної вторинної правової допомоги особі призначено захисника - адвоката ОСОБА_4 (свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю від 16.05.2000 №323, контактний номер телефону: НОМЕР_1 ).
05.12.2024 досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 15.08.2024 за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, відновлено у зв`язку з необхідністю проведення слідчих (розшукових), а також інших процесуальних дій.
Крім того, 05.12.2024 слідчим відділом ІНФОРМАЦІЯ_2 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №22024080000001796 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Цього ж дня, 05.12.2024 постановою прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальних провадженнях - прокурором групи прокурорів матеріали досудових розслідувань кримінального провадження № 22024080000001266 від 15.08.2024 та кримінального провадження №22024080000001796 від 05.12.2024 об`єднані в одне під № 22024080000001266 від 15.08.2024.
06.12.2024 слідчим слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 за погодженням із процесуальним керівником у кримінальному провадженні - прокурором відділу Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22024080000001266 від 15.08.2024 складено та відповідно до вимог ст.ст. 111, 135, 276-278 КПК України, 06.12.2024 повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про зміну раніше повідомленої підозри від 31.07.2024 за ч. 5 ст. 111-1 КК України та про нову підозру, а саме про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території та добровільне обрання до таких органів.
В той же час, враховуючи подальше перебування ОСОБА_6 на тимчасово окупованій території Запорізької області, а саме в м. Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області та прилеглих населених пунктів, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2, для вручення оригіналу повідомлення про підозру, оригіналу отримання повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри, а також його допиту в якості підозрюваного та проведення інших слідчих (розшукових) дій, у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері №247 (7907) від 06 грудня 2024 року було опубліковано повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2, у цьому ж номері газети «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» було опубліковано повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри та повідомлення про нову підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Також з метою виклику ОСОБА_6 для участі у слідчих діях, 06.12.2024 року на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора було розміщено текст повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри та повідомлення про ноу підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України, та опубліковано повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2.
Таким чином, встановлено наявність достатніх доказів для обґрунтованої підозри ОСОБА_6 у протиправних діях, а саме добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, та добровільне обрання до таких органів, тобто, у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Згідно інформації оперативного підрозділу та матеріалів кримінального провадження на даний час підозрюваний ОСОБА_6 знаходиться в м. Мелітополь Запорізької області, тобто на території, яка є тимчасово окупованою представниками збройних формувань держави-агресора Російської Федерації, та забезпечити його явку для участі у слідчих діях не виявляється за можливе.
Встановлено, що підозрюваний ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого (не прибув на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошений у міжнародний та державний розшук та перебуває у м. Мелітополь Мелітопольського району Запорізької області та прилеглих населених пунктах, тобто на території, яка відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Мелітопольського району, з 25.02.2022 року відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, окрім цього, періодично здійснює виїзди на тимчасово окуповану територію АР Крим, а також на територію держави-агресора Російської Федерації.
Тобто, притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не надається можливим, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного спеціального досудового розслідування злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Слідчий у судовому засіданні підтримала клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування, просила його задовольнити.
Захисник ОСОБА_4 в судовому засіданні залишила вирішення клопотання на розсуд суду.
Дослідивши матеріали клопотання, долучені до нього копії документів, вислухавши пояснення слідчого та захисника, слідчий суддя приходить до наступних висновків.
В судовому засіданні встановлено, що слідчим відділом ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266 від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 297-1 КПК України, спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 111-1, 111-2, 112, 113, 114, 114-1, 114-2, 115, 116, 118, частиною другою статті 121, частиною другою статті 127, частинами другою і третьою статті 146, статтями 146-1, 147, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 408, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Згідно з ч. 8 ст. 135 повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою - сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Згідно з ч. 5 ст. 139 КПК України ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.
В той же час відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ухилення від явки на виклик слідчого (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, який перебуває на тимчасово окупованій території України, та оголошення його у розшук є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, з особливостями, встановленими цим Законом. Вимога про оголошення у міждержавний або міжнародний розшук не поширюється на випадки, якщо вирішується питання про застосування стосовно цих осіб спеціального кримінального провадження.
Крім того, аналогічні норми закріплені у ч. 1 ст. 5 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Відповідно до ч.1 ст.42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок невстановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.
Водночас, положеннями ст. 297-5 КПК України передбачено, що повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.
Як вбачається з наданих матеріалів, 29.07.2024 року старшим слідчим 1-го відділення СВ ІНФОРМАЦІЯ_2, в межах кримінального провадження № 22022080000000031 від 02.03.2022 р., складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, яке опубліковано на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора, а також в газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» № 154 (7814) від 31.07.2024 р., та 01.08.2024 р. вручено його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .
Матеріали досудового розслідування відносно ОСОБА_6 15.08.2024 року були виділені з ЄРДР № 22022080000000031 в окреме провадження, про що були внесені відповідні відомості до ЄРДР № 22024080000001266.
16.08.2024 р. постановою старшого слідчого 1-го відділення СВ ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оголошено у розшук.
03.09.2024 року досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266 від 15.08.2024 р. за підозрою ОСОБА_6 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України зупинено.
05.12.2024 року досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266 від 15.08.2024 р. за підозрою ОСОБА_6 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України відновлено.
06.12.2024 року старшим слідчим 1-го відділення СВ ІНФОРМАЦІЯ_2, в межах кримінального провадження № 22024080000001266 від 15.08.2024 року, складено повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри та повідомлення про нову підозру ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України, яке опубліковано на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора, а також в газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» № 247 (7907) від 06.12.2024 р., та 22.08.2024 р. вручено його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .
Виходячи з фактичних даних, що містяться в протоколах огляду, протоколах допиту свідків, протоколах пред`явлення особи для впізнання за фотознімками, інших матеріалах досудового розслідування кримінального провадження, долучених до матеріалів клопотання, слідчий суддя приходить до висновку про достатність доказів обвинувачення для початку спеціального розслідування в кримінальному провадженні за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Перевіряючи достатність доказів для такого висновку, слідчий суддя, поряд з положеннями ч. 2 ст. 297-4 КПК України, враховує практику Європейського суду з прав людини у відповідності до якої «обґрунтована підозра» про яку йдеться у ст.5 Конвенції про захист прав і осноположних свобод людини, означає наявність фактів чи інформації, котрі могли би переконати об`єктивного спостерігача, що конкретна особа можливо вчинила злочин.
Разом з тим, слідчий суддя не наділений повноваженнями щодо оцінки доказів на даній стадії кримінального судочинства, позбавлений можливості оцінки доказам. Питання щодо доведеності вини особи та правильності кваліфікації її дій у відповідності до закону про кримінальну відповідальність підлягають дослідженню при проведенні досудового розслідування та під час розгляду кримінального провадження по суті.
У зв`язку з тим, що ОСОБА_6 не являється до органу досудового розслідування та не являється для участі у слідчих діях та є підстави вважати, що підозрюваний умисно переховується від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності, 16.08.2024 року винесено постанову про оголошення підозрюваного ОСОБА_6 у розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Пологівського МРВ ІНФОРМАЦІЯ_2. Розшук підозрюваного ОСОБА_6 триває.
За наявними матеріалами кримінального провадження підозрюваний ОСОБА_6 знаходиться в м. Мелітополь, Запорізької області, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, тобто є тимчасово окупованою територією.
Враховуючи вищевикладене, слідчий суддя приходить до висновку про наявність підстав, визначених ст. ст. 297-1, 297-2, 297-4 КПК України, для задоволення клопотання про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні за № 22024080000001266, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Керуючись ст. ст. 297-1, 297-3, 297-4, 376 КПК України, слідчий суддя
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання старшого слідчого 1-го відділення слідчого відділу ІНФОРМАЦІЯ_2 старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погодженого з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 22024080000001266 від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України - задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22024080000001266 від 15.08.2024 р., за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Зобов`язати прокурора у кримінальному провадженні відомості про здійснення спеціального досудового розслідування внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Ухвала підлягає негайному виконанню з моменту її оголошення та не може бути оскаржена. Заперечення на ухвалу можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123760808 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Світлицька В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні