Справа № 953/5255/24
н/п 2-п/953/107/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" грудня 2024 р. м. Харків
Київський районний суд м. Харкова у складі:
головуючого - суддіВласової Ю.Ю.
секретар судового засідання Іоненко С.Р.
учасники справи:
позивач ОСОБА_1 ,
відповідач Департамент по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в м. Харкові заяву Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради про перегляд заочного рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні,
в с т а н о в и в :
Відповідач Департамент по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради звернувся доКиївського районногосуду м. Харкова іззаявою, вякій проситьскасувати заочнерішення Київського районного суду м. Харкова, ухвалене30.07.2024 у справі № 953/5255/24.
Крім того, відповідач зазначає, що не мав змоги подати відзив на позовну заяву, в якому навести свої заперечення проти позовних вимог.
Ухвалою Київського районного суду м. Харкова від 11.11.2024 заяву прийнято до провадження та призначено до судового розгляду.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 просив відмовити у задоволенні заяви про перегляд заочного рішення.
Представник відповідача в судовому засіданні заяву підтримав та просив її задовольнити, вважаючи, що рішення прийнято передчасно.
Судом установлено, що ОСОБА_1 звернувся до Київського районного суду м. Харкова з позовом, в якому просив стягнути з відповідача середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні за 53 робочих дні в сумі 39003,23 грн.
Ухвалою судді Київського районного суду м. Харкова від 01.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд якої постановлено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Заочним рішенням Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 позовні вимоги ОСОБА_1 , - задоволено. Стягнуто з відповідача на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час затримки розрахунку при звільненні у розмірі 39003 (тридцять дев`ять тисяч три) гривні 23 копійки. Також, стягнуто з відповідача на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Приходячи до висновку про задоволення заяви про перегляд заочного рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: (1) відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; (2) відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; (3) відповідач не подав відзив; (4) позивач не заперечує проти такого вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 288 ЦПК України заочне рішення підлягає скасуванню, якщо судом буде встановлено, що відповідач не з`явився в судове засідання та (або) не повідомив про причини неявки, а також не подав відзив на позовну заяву з поважних причин, і докази, на які він посилається, мають істотне значення для правильного вирішення справи.
Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 284 ЦПК України заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду (ч. З ст. 284 ЦПК України).
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин (ч. 4 ст. 284 ЦПК України).
Відповідно до тексту заочного рішення Київського районного суду міста Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24 повний текст цього рішення складений і підписаний 07.08.2024.
Разом з цим, слід зазначити, що 24.02.2022 російська федерація віроломно розпочала повномасштабний воєнний наступ на територію України. З перших днів війни місто Харків потерпає від численних ракетно-бомбових обстрілів ворога, знаходячись в майже в облозі.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами), затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні з 24.02.2022 введено та до теперішнього часу діє воєнний стан.
Згідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» (зі змінами) Харківська міська територіальна громада віднесена до переліку територій активних бойових дій з 24.02.2022 по 15.09.2022, а з 15.09.2023 віднесена до території можливих бойових дій.
Разом з цим, враховуючи територіальну наближеність до кордону з ворогом, реальна загроза обстрілів з різних видів озброєння існує щоденно. Робота посадових осіб уповільнюється постійними сповіщеннями про повітряні тривоги, час яких може тривати годинами.
02.03.2022 вчинено обстріл будівлі Харківської міської ради, внаслідок чого виникла руйнація будівель розташованих поблизу будівлі та безпосередньо повна або часткова руйнація конструкцій у службових приміщеннях Харківської міської ради розташованих за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 7.
На даний час відсутній доступ до приміщень міської ради та не визначено стану будівлі щодо її придатності та безпечного для життя перебування в ній співробітників міської ради.
У зв`язку з чим, працівники переведені на дистанційну роботу, що значно уповільнює внутрішньовідомчу взаємодію між виконавчими органами Харківської міської ради, в тому числі, реєстрацію кореспонденції, її опрацювання, складання письмових доручень та їх направлення до безпосередніх виконавців. Робота та функціонування Харківської міської ради та її виконавчих органів здійснюється в особливому режимі, який, крім вищезазначеного, ускладняється постійними перебоями електропостачання, телефонного зв`язку та інтернету, знищенням та суттєвим пошкодження матеріально-технічної бази виконавчих органів міської ради, а також кадровим дефіцитом.
Відповідно до п. 3.2.4. Положення про Юридичний департамент Харківської міської ради (зі змінами), затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 09.12.2020 №7/20 (далі - Положення), Юридичний департамент Харківської міської ради представляє у встановленому законодавством порядку інтереси міського голови, Харківської міської ради, її виконавчих органів (виконавчого комітету, департаментів, управлінь, відділів, служб, тощо), секретаря міської ради, у тому числі і під часу здійснення ними повноважень міського голови, а також інших посадових осіб Харківської міської ради у судах, під час розгляду правових питань і спорів.
Пунктом 7.1. Положення, встановлено, що самопредставництво Харківської міської ради, її виконавчих органів та посадових осіб здійснюється через працівників Юридичного департаменту Харківської міської ради, перелік яких затверджується розпорядженням міського голови та вноситься до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Працівники Юридичного департаменту Харківської міської ради беруть участь у судових справах, як уповноважені діяти від імені міського голови, Харківської міської ради, її виконавчих органів (виконавчого комітету, департаментів, управлінь, відділів, служб, тощо), секретаря міської ради, у тому числі і під час здійснення ним повноважень міського голови, а також інших посадових осіб Харківської міської ради з усіма правами, передбаченими законом для сторони (самопредставництво), у тому числі з правом підпису всіх документів, завірення копій.
Працівники Юридичного департаменту Харківської міської ради, що здійснюють правове забезпечення відповідного виконавчого органу Харківської міської ради, беруть участь у судових справах, як уповноважені діяти від імені цього виконавчого органу (департаменту, управління, відділу, служби, тощо), його структурних підрозділів та посадових осіб з усіма правами, передбаченими законом для сторони (самопредставництво) (п. 7.2 Положення).
Співробітники Юридичного департаменту Харківської міської ради відповідно до Положення здійснюють самопредставництво у судах Харківської міської ради та майже усіх виконавчих органів Харківської міської ради (усього 141 виконавчий орган), в тому числі і Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради.
В умовах воєнного стану значно зменшилась чисельність працюючих працівників виконавчих органів міської ради, а працівники, які працюють, переведені на дистанційну роботу, що значно уповільнює реєстрацію вхідної/вихідної кореспонденції, направлення її виконавцю, підготовку процесуальних документів тощо.
Зокрема, до початку військової агресії російської федерації проти України загальна кількість працівників Юридичного департаменту становила 71 штатна посада. На теперішній час, у зв`язку з відсутністю фінансування, штатна чисельність працівників значно скоротилася: у штаті Юридичного департаменту 47 посад, з яких на цей час працюють лише 22 особи (з них лише 16 осіб уповноважені представляти інтереси Харківської міської ради в судах в порядку самопредставництва та лише 1 особа уповноважений представляти інтереси Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради в порядку самопредставництва), з іншими призупинені трудові відносини до закінчення воєнного стану або працівники перебувають у відпустці за власний рахунок, деякі працівники перебувають на військовій службі.
На цейчас збільшенотрудове навантаженняна працівниківЮридичного департаментуХарківської міськоїради,яке викликаноскороченням чисельностіпрацюючих працівниківдепартаменту,наявністю великоїкількості судовихсправ,у якихХарківська міськарада таїї виконавчіоргани єстороною тау якихберуть участьпрацівники Юридичногодепартаменту Харківськоїміської ради(завідомостями підсистеми«Електронний суд»тільки Харківськаміська радана цейчас єучасником більшеніж 7000справ), великою кількістю проектів актів, підготовлених виконавчими органами міської ради, які потребують опрацювання Юридичним департаментом Харківської міської ради (які у тому числі, стосуються першочергових та нагальних питань життєзабезпечення міста Харкова та його мешканців в умовах війни), великою кількістю звернень громадян, адвокатських запитів, запитів правоохоронних та контролюючих органів, запитів на публічну інформацію, які надходять до міської ради та знаходяться на виконанні у працівників департаменту, а також наявні об`єктивні обставини, що ускладнюють роботу виконавчих органів міської ради, які викликані військовою агресією з боку російської федерації.
Ці обставини є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення Харківської міської ради, і пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного виконання процесуальних дій протягом установленого законом строку для належного представництва Харківської міської ради та її виконавчих органів у судах.
Вищевказані об`єктивні обставини у сукупності вплинули на можливість вчасно реалізувати своє право на підготовку та подання заяви про перегляд заочного рішення у цій справі № 953/5255/24 в строк, встановлений законодавством.
Згідно з ч. 1 ст. 127 ЦПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Згідно з п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Так, з Рішення Європейського Суду з прав людини по справі «Іліан проти Туреччини» слідує, що правило встановлення обмежень до суду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду, повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру; перевіряючи його виконання, слід звертати увагу на обставини справи.
У справі Delcourt vs Belgium Європейський Суд з прав людини зазначив, що «у демократичному суспільстві у світлі розуміння Конвенції, право на справедливий суд посідає настільки значне місце, що обмежувальне тлумачення статті 6 не відповідало б меті та призначенню цього положення».
Водночас у справі Bellet vs France Суд зазначив, що «стаття 6 § 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права».
Визнання поважними причин, пов`язаних з обставинами воєнного стану (постійна загроза обстрілів, перебої електропостачання, знищення та суттєве пошкодження матеріально-технічної бази, кадровий дефіцит, у зв`язку з відсутністю фінансування) й поновлення пропущеного строку на подання заяви про перегляд заочного рішення забезпечить доступ до правосуддя, гарантованого державою.
З урахуванням наведених положень, а також тієї обставини, що докази, які надав відповідач і яких у розпорядженні суду до ухвалення заочного рішення не було, мають істотне значення для правильного вирішення справи, суд зазначає про наявність правових підстав для скасування заочного рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24.
Інші доводи та заперечення позивача означених висновків суду не спростовують.
При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
За змістом ч. 3 ст. 287 ЦПК України, у результаті розгляду заяви про перегляд заочного рішення суд може своєю ухвалою скасувати заочне рішення і призначити справу до розгляду за правилами загального чи спрощеного позовного провадження.
Враховуючи викладене, справа підлягає призначенню до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, відповідно до вимог ст. 274 ЦПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 258-261, 287, 288 ЦПК України, суддя
п о с т а н о в и в:
Поновити Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради процесуальний строк на подання заяви про перегляд заочного рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24.
Заяву Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради про перегляд заочного рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у справі № 953/5255/24, - задовольнити.
Заочне рішення Київського районного суду м. Харкова від 30.07.2024 у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні, - скасувати.
Цивільнусправуза позовом ОСОБА_1 до Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та мобілізаційної роботи Харківської міської ради про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні призначити до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні у приміщенні Київського районного суду м. Харкова на23.12.2024 об 11:15 годині.
У судове засідання викликати учасників справи.
У зв`язку з наявністю у суді технічної можливості, учасники справи мають право брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, що відповідає положенням ч. 1 ст. 212 ЦПК України.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо справи за веб-адресою: http://www.reyestr.court.gov.uaна офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню в апеляційному порядку не підлягає.
Повний текст ухвали складено і підписано 16.12.2024.
Суддя - Ю.Ю. Власова
Суд | Київський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2024 |
Оприлюднено | 17.12.2024 |
Номер документу | 123767727 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Київський районний суд м.Харкова
Власова Ю. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні