Рішення
від 12.12.2024 по справі 524/4396/24
АВТОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Справа № 524/4396/24

Провадження №2-о/524/235/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.12.2024 року Автозаводський районний суд м. Кременчука в складі:

головуючого судді Предоляк О.С.

при секретарі судового засідання :Лапік К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особа: ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про встановлення факту перебування на утриманні, -

ВСТАНОВИВ :

22.04.2024 року адвокат Браташ Ю.П. звернувся в інтересах ОСОБА_1 із заявою про встановлення факту перебування ОСОБА_1 на утриманні ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 під час виконання бойового завдання по день його смерті.

Ухвалою Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 26.04.2024 року заяву ОСОБА_1 про встановлення факту перебування на утриманні повернуто заявнику.

Ухвалою Полтавського апеляційного суду від 10.06.2024 року ухвалу Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 26.04.2024 року скасовано, направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

В обґрунтування заяви зазначає, що ОСОБА_1 є донькою ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 під час виконання бойового завдання. 01.10.2020 року заявник вступила на вищого навчального закладу у Польській Республіці, отримала диплом першого ступеня та надалі продовжує навчання у закладі вищої освіти, здобуваючи ступінь магістра. Єдиним її доходом та джерелом існування є матеріальна допомога батька. За відсутності доказів перебування на утриманні померлого годувальника звернулась до суду. Метою встановлення відповідного юридичного факту у даній справі є отримання ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги членам сім`ї загиблого військовослужбовця, як члену сім`ї загиблого, що перебували на його утриманні, а також призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника (а.с. 1-9,50)

Представник заявника ОСОБА_1 адвокат Браташ Ю.П. подав заяву про розгляд справи у його відсутність. Заяву підтримує просить задовольнити.

Представник заінтересованої особи України в Полтавській області у судове засідання не з`явився. Суду надано клопотання про розгляд справи за відсутності представника.

Представник заінтересованої особи ІНФОРМАЦІЯ_4 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 у судове засідання не прибув.

Представник заінтересованої особи Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області судове засідання не прибув.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що батьками ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 є: батько - ОСОБА_2 , мати - ОСОБА_3 .

Згідно довідки форми 5 станом на 29 серпня 2023 року солдат ОСОБА_2 з 15 серпня 2023 року перебував на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1

Зі свідоцтва про смерть, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кременчуці Кременчуцького району Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_6 .

На звернення до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про видачу довідки про перебування на утриманні. заявнику рекомендовано звернутись до суду із відповідною заявою

Звертаючись до суду з заявою про встановлення факту перебування на утриманні загиблого батька ОСОБА_1 посилалась на те, що є повнолітньою, з 01.10.2020 року продовжила навчання у Польській Республіці, що підтверджується довідкою про навчання 88343|Z|NST|23|24/ Стверджує, що, вона постійно перебувала на утриманні батька. Коли батько служив, постійно перераховував кошти на її утримання та навчання.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст.315ЦПКУкраїни суд розглядає справи про встановлення факту, у тому числі, перебування фізичної особи на утриманні.

Повне утримання означає відсутність у члена сім`ї інших джерел доходів, крім допомоги померлого. Якщо крім допомоги, що надавалася померлим, особа мала інші джерела доходів, то судам слід встановити, чи була допомога годувальника постійним і основним джерелом засобів до існування.

Постійний характер допомоги означає, що вона була не одноразовою, а надавалася систематично, протягом певного періоду часу, померлий взяв на себе обов`язок щодо утримання цього члена сім`ї. Основне значення допомоги слід з`ясовувати шляхом порівняння розміру допомоги з боку померлого та інших доходів. Вирішення питання залежить від співвідношення розмірів допомоги та інших одержуваних доходів.

Таким чином, у спірних правовідносинах для встановлення факту перебування особи на утриманні померлого необхідно дослідили зазначені обставини в сукупності та враховувати, що одержання заявником заробітку, пенсії, стипендії, інших доходів чи окреме проживання від померлого не є підставою для відмови у встановленні факту перебування на утриманні, коли суд встановить, що основним і постійним джерелом засобів до існування була для заявника допомога з боку особи, яка надавала йому утримання.

Даний правовий висновок викладено в Постанові Верховного Суду від 22 жовтня 2020 року у справі № 210/343/19, Постанові Верховного Суду від 22 травня 2019 року у справі № 520/6518/17, Постанові Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 210/2422/16-ц.

Повне утримання означає відсутність у члена сім`ї інших джерел доходів, окрім допомоги померлого. Якщо крім допомоги, що надавалася померлим, особа мала інші джерела доходів, то необхідно встановити, чи була допомога годувальника постійним і основним джерелом засобів до існування. Постійний характер допомоги означає, що вона була не одноразовою, а надавалася систематично, протягом певного періоду часу і що померлий виконував обов`язок щодо утримання цього члена сім`ї. Основне значення допомоги необхідно з`ясовувати шляхом порівняння розміру допомоги з боку померлого та інших доходів. Вирішення питання залежить від співвідношення розмірів допомоги та інших одержуваних доходів.

Дана правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 22 травня 2019 року у справі № 520/6518/17.

За роз`ясненнями у п. 8Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року №5 «Про судову практику у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», де передбачено, що встановлення факту перебування особи на утриманні померлого має значення для одержання спадщини, призначення пенсії або відшкодування шкоди, якщо допомога, яка надавалась, була для заявника постійним і основним джерелом засобів до існування. Одержання заявником заробітку, пенсії, стипендії, інших доходів не є підставою для відмови у встановленні факту перебування на утриманні, коли суд установить, що основним і постійним джерелом засобів до існування була для заявника допомога з боку особи, яка надавала йому утримання. Видана відповідним органом довідка про те, що за його даними особа не перебувала на утриманні померлого, не виключає можливості встановлення у судовому порядку факту перебування на утриманні. Така довідка оцінюється судом за правиламист. 62 ЦПК України.

Відповідно достатті 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», виплата одноразової грошової допомоги у разі, зокрема, загибелі (смерті) військовослужбовців, здійснюється в порядку і на умовах, встановленихЗаконом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно з частиною першоюстатті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога у разі, зокрема, загибелі (смерті) військовослужбовців - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Відповідно до пп. 1 п. 2статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби.

Згідно зіст. 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зокрема, за загиблого (померлого) військовослужбовця.

Відповідно до ч. 1, 2ст. 30 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", право на пенсію в разі втрати годувальника мають непрацездатні члени сімей загиблих, померлих, які перебували на їх утриманні (стаття 31). Незалежно від перебування на утриманні годувальника пенсія призначається: непрацездатним дітям; непрацездатним батькам і дружині (чоловікові), якщо вони після смерті годувальника втратили джерело засобів до існування, а також непрацездатним батькам і дружині (чоловікові) військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули чи померли або пропали безвісти в період проходження служби або пізніше внаслідок поранення, контузії, каліцтва чи захворювання, що мали місце під час служби.

Зі ч. 3ст. 30 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"непрацездатними членами сім`ї вважаються: а) діти, брати, сестри та онуки, які не досягли 18 років або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до досягнення 18 років. При цьому братам, сестрам та онукам право на пенсію надається у тих випадках, якщо у них немає працездатних батьків; б) батьки та дружина (чоловік), якщо вони досягли віку, що дає право на призначення пенсії за віком, встановленого частиною першоюстатті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"(незалежно від тривалості страхового стажу), або є особами з інвалідністю; в) батьки та дружина (чоловік), якщо вони не взяли повторний шлюб військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули, померли чи пропали безвісти в період проходження служби або померли після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, безпосередньою участю в антитерористичній операції або забезпеченням її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення, безпосередньою участю у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченням здійснення зазначених заходів, перебуваючи безпосередньо в районах та у період їх здійснення, безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, мають право на пенсію не раніш як за 5 років до досягнення віку, що дає право на призначення пенсії за віком, встановленого частиною першоюстатті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"(незалежно від тривалості страхового стажу), або якщо вони мають право на пенсію незалежно від віку відповідно до частини третьоїстатті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", на дострокову пенсію за віком, пенсію за віком на пільгових умовах чи пенсію із зменшенням пенсійного віку жідповідно до закону, або якщо вони є особами з інвалідністю; г) дід і бабуся - при відсутності осіб, які за законом зобов`язані їх утримувати; д) дружина (чоловік) або один з батьків чи дід, бабуся, брат або сестра, незалежно від віку і працездатності, якщо вона (він) зайнята доглядом за дітьми, братами, сестрами чи онуками померлого годувальника, які не досягли 8-річного віку, і не працює.

Вихованці, учні, студенти, курсанти, слухачі, стажисти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, а також професійно-технічних, вищих навчальних закладах (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених навчальних закладів та вступом до іншого навчального закладу або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), мають право на пенсію в разі втрати годувальника до закінчення навчальних закладів, але не більш як до досягнення ними 23 років. Діти-сироти мають право на пенсію в разі втрати годувальника до досягнення ними 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.

Відповідно до ч. 1ст. 31 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", члени сім`ї померлого вважаються такими, що перебували на його утриманні, якщо вони були на його повному утриманні або одержували від нього допомогу, яка була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168в частині осіб, які мають право на виплату одноразової грошової допомоги в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, такоє є відсильною до статті 16-1 Закону УкраїниПро соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей.

Таким чином, системне тлумачення положеньстатті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та положень статей30,31 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"дає підстави для висновку, що право на виплату одноразової грошової допомоги як утриманці загиблого військовослужбовця мають його члени сім`ї за одночасного існування двох умов: 1) вони є непрацездатними та 2) вони перебували на його утриманні.

Особи, які вважаються непрацездатними, вказані вст. 30 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а умови перебування на утриманні вказані вст. 31 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Заявник, яка є повнолітньою донькою загиблого військослужбовця, на момент загибелі військвослужбовця навчалась у вищому навчальному закладі, отже, належить до категорії непрацездатних осіб, які мають право отримання пенсії у разі втрати годувальника відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а отже доведено наявність підстав для виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченоїЗаконом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», зокрема, за загиблого (померлого) військовослужбовця та можливість отримання пенсії у відповідності до ст. 30 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб",

Приймаючи рішення по суті заяви, суд враховує усі вищезазначені обставини, на які посилається заявник, та які мають безпосереднє відношення до справи.

Судові витрати у відповідності дост. 141 ЦПК Українивіднести на рахунок заявника.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.4,10,12,76,258,259,263-265,293,294,315,319 ЦПК України, суд,-

У Х В А Л И В:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особа: ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про встановлення факту перебування на утриманні- задовольнити.

Встановити факт перебування ОСОБА_1 на утриманні батька ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 під час виконання бойового завдання по день його смерті .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Полтавського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя Олена Предоляк

СудАвтозаводський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123781603
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —524/4396/24

Рішення від 12.12.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 12.12.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 07.11.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 08.07.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Постанова від 10.06.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Прядкіна О. В.

Ухвала від 29.05.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Прядкіна О. В.

Ухвала від 29.05.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Прядкіна О. В.

Ухвала від 26.04.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні