РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 грудня 2024 р. Справа № 120/2010/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Електромонтаж-ТС", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулося Приватне підприємство "Електромонтаж-ТС" до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю рішення відповідача про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 31.01.2024 № 7, яким визначено обов`язок повернення приватним підприємством "Електромонтаж-ТС" 233456,58 грн неправомірно використаних страхових коштів та застосовано до приватного підприємства "Електромонтаж-ТС" штрафні санкції в розмірі 116728,29 грн.
Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін, також встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує щодо задоволення позову, вказуючи на те, що частиною першою статті 22 Закону № 1105 визначено першочерговість реалізації права застрахованих осіб на допомогу по тимчасовій непрацездатності страхувальниками за основним місцем роботи.
Тобто, допомога по вагітності і пологам призначається та надається застрахованим особам страхувальниками за основним місцем роботи і лише у разі не реалізації застрахованою особою права на таку допомогу вона надається за місцем роботи за сумісництвом.
Також зазначає, що частиною 3 ст. 22 Закону № 1105 визначено, що рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Відповідно до ч.1 ст. 24 Закону № 1105 документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності розглядаються не пізніше десяти робочих днів з дня їх надходження, а для призначення допомоги по вагітності та пологах - не пізніше трьох робочих днів з дня їх надходження.
Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причини відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після прийняття відповідного рішення (абзац 2 ч.1 ст. 24 Закону № 1105).
Документальним підтвердженням не реалізації права застрахованої особи на страхову виплату у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності за основним місцем роботи є вмотивоване рішення страхувальника або уповноважених ним осіб про відмову в призначенні страхової виплати, що надається застрахованою особою за місцем роботи за сумісництвом.
Представник відповідача вказує, що в статті 16 Закону № 1105 перелічені підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності, а не допомоги по вагітності та пологах.
Частиною першою статті 23 Закону № 1105 зазначено, що підставою для призначення застрахованій особі допомоги по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності.
15.06.2023 в Електронному реєстрі листків непрацездатності щодо ОСОБА_1 сформовано листок непрацездатності № 8155021- 2015378144-1 з категорією медичного висновку "Вагітність та пологи" за період з 15.06.2023 по 18.10.2023 для страхувальника за основним місцем роботи Товариство з обмеженою відповідальністю "Житлово-експлуатаційне об`єднання" та для страхувальника Приватне підприємство "Електромонтаж-ТС" за місцем роботи за сумісництвом.
З урахуванням зазначеного, відповідач вважає, що допомога по вагітності і пологах ОСОБА_1 за страховим випадком, який розпочався 15.06.2023, повинна надаватися страхувальником за основним місцем роботи Товариством з обмеженою відповідальністю "Житлово-експлуатаційне об`єднання" на загальних підставах.
Додатково зазначає, що перебування ОСОБА_1 на момент настання страхового випадку 15.06.2023 у відпустці без збереження заробітної плати, в разі якщо дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку, не є підставою для відмови у призначенні та наданні страхувальником за основним місцем роботи допомоги по вагітності і пологах.
Окрім того, нормами Закону № 1105 застрахованій особі не надано права обирати страхувальника, у якого вона бажає отримувати страхові виплати у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Відповідач зазначає, що 15.06.2023 директором ПП "Електромонтаж-ТС" прийнято рішення №1 про призначення виплати допомоги по вагітності і пологам ОСОБА_1 без вмотивованого рішення про відмову в призначенні страхових виплат за основним місцем роботи, що є прямим порушенням норм Закону № 1105.
Враховуючи той факт, що допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 за період з 15.06.2023 по 18.10.2023 згідно з листком непрацездатності №8155021-2015378144-1.1 призначено та виплачено приватним підприємством "Електромонтаж-ТС" за місцем роботи за сумісництвом без обґрунтованої відмови з основного місця роботи в призначенні цієї страхової виплати, представник відповідача вважає, що Головним управлінням 31.01.2024 правомірно винесено рішення №7 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду.
За таких обставин відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Крім того, у відзиві на позовну заяву представник відповідача заперечує щодо стягнення з Головного управління витрат зі сплати судового збору та витрат на правничу допомогу в розмірі 20000 грн. Відповідач зазначає, що при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи.
Головне управління вважає, що заявлений розмір витрат на професійну правничу допомогу у сумі 20000 грн є завищеним та неспівмірним зі складністю цієї справи.
Представником позивача подано відповідь на відзив, відповідно до якої доводи відзиву вважає необґрунтованими та просить задовольнити позовні вимоги. Обґрунтовуючи відповідь на відзив представник позивача зазначає, що ні ст. 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", ні іншими нормами законів чи підзаконних нормативно-правових актів не визначено, що допомога по вагітності і пологах призначається та надається застрахованим особам страхувальниками за основним місцем роботи, і лише у разі не реалізації застрахованою особою права на таку допомогу, вона надається за місцем роботи за сумісництвом.
Представник позивача зазначає, що частина 2 ст. 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" чітко встановлює альтернативний спосіб виплати допомоги по вагітності та пологах - за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом), при цьому Закон не встановлює жодних додаткових умов для обрання місця виплати, в тому числі і підтвердження причин не реалізації такого права за основним місцем роботи.
Ухвалою суду від 11.09.2024 витребувано у сторін додаткові докази та залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_1 .
У встановлений строк витребувані докази сторонами подані до суду.
Представником третьої особи подано письмові пояснення, відповідно до яких просить позовні вимоги задовольнити. Представник зазначає, що законом передбачено альтернативну виплату допомоги по вагітності і пологах або за основним, або за місцем роботи за сумісництвом. Оскільки, ПП "Електромонтаж ТС" сплачувало всі страхові внески при виплаті заробітної плати ОСОБА_1 , відтак, на думку представника, остання має право на виплату допомоги по вагітності і пологах за місцем роботи за сумісництвом.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами та третьою особою доводи, надавши оцінку наявним доказам, суд встановив, що Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області на підставі направлення на проведення документальної перевірки від 18.01.2024 № 513/КПР та наказу від 17.01.2024 № 57 проведено документальну перевірку дотримання порядку використання страхувальником ПП "Електромонтаж-ТС" страхових коштів Фонду соціального страхування України.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 18.01.2024 № 0200-1102-3/4, згідно з яким встановлено порушення позивачем:
- пункту 1 частини 2 статті 8, частина 1 статті 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-ХІУ (зі змінами), а саме допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_1 в сумі 233456,58 грн за період з 15.06.2023 по 18.10.2023 згідно з листком непрацездатності №8155021-2015378144-1.1 призначено та виплачено за місцем роботи за сумісництвом без обґрунтованої відмови з основного місця роботи в призначенні цієї страхової виплати. Допомогу призначено рішенням страхувальника від 15.06.2023 № 1. Страхові кошти отримано 28.09.2023 за заявою-розрахунком №37690847-2023-13 від 27.09.2023 та виплачено ОСОБА_1 за відомістю на виплату від 29.09.2023.
Відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 18 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-ХІV (зі змінами) у разі надання застрахованій особі відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами у період відпустки без збереження заробітної плати допомога по вагітності та пологах надається з дня виникнення права на відпустку у зв`язку з вагітністю та пологами, у зв`язку з чим, призначення, нарахування допомоги та подання заяви-розрахунка для отримання фінансування має здійснюватися за основним місцем роботи ОСОБА_1 на підставі листка непрацездатності №8155021-2015378144-1 за період з 15.06.2023 по 18.10.2023, який сформовано для страхувальника ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання";
- частини 3 статті 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-ХІУ (зі змінами), а саме: страхувальник прийняв неправомірне рішення про призначення допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 за місцем роботи за сумісництвом без обґрунтованої відмови з основного місця роботи в призначенні цієї страхової виплати.
На підставі висновків акту перевірки відповідачем прийнято рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 31.01.2024 № 7, згідно з яким позивача зобов`язано повернуто до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області 233456,58 грн. неправомірно використаних страхових коштів, а також застосовано фінансові санкції у сумі 116728,29 грн. Загальна сума страхових коштів Фонду, які протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання рішення, що підлягають перерахуванню до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, становить 350184,87 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Відповідно до п. 1, 3 ч. 2 ст. Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV ( далі - Закон № 1105-XIV ) роботодавець зобов`язаний: здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом; під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки.
Згідно з ст. 11 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) (крім домашніх працівників, які не беруть добровільної участі у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.
Відповідно до ст. 12 Закону № 1105-XIV право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону № 1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат:
1) допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;
2) допомога по вагітності та пологах;
3) допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві).
Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону № 1105-XIV страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Із процитованих норм видно, що допомога по вагітності та пологах застрахованим особам призначається та надається першочергово за основним місцем роботи і лише у разі нереалізації цього права застрахованою особою, така допомога надається за місцем роботи за сумісництвом. Тобто вказаною нормою захищене гарантоване право жінки на отримання допомоги по вагітності та пологах у разі відмови роботодавця за основним місцем роботи здійснити таку виплату.
Частиною 3 ст. 22 Закону № 1105-XIV визначено, що рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Відтак, документальним підтвердженням нереалізації права застрахованої особи на страхову виплату у зв`язку з вагітністю та пологами буде вмотивоване рішення страхувальника або уповноважених ним осіб про відмову в призначенні страхової виплати.
Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону № 1105-XIV документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності розглядаються не пізніше десяти робочих днів з дня їх надходження, а для призначення допомоги по вагітності та пологах - не пізніше трьох робочих днів з дня їх надходження.
Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причини відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після прийняття відповідного рішення.
Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи ( ч. 1 ст. 23 Закону № 1105-XIV ).
Таким чином, страхувальник або уповноважені ним особи зобов`язані здійснювати контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, та у разі не надання усіх документів, необхідних для здіснення страхових виплати, приймають рішення про відмову в призначенні страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
В свою чергу, основне місце роботи - це місце роботи, де працівник працює на підставі укладеного трудового договору та визначене ним як основне згідно з поданою заявою (до відкликання) та відомостями, що обліковуються в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру на її підставі (пункт 12 частини першої статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI ).
Застрахована особа, відповідно до пункту 3 частини другої статті 16 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV, зобов`язана повідомляти страхувальника, в якого особа працює за основним місцем роботи, про визначення особою такого місця роботи як основного згідно з поданою нею заявою (до її відкликання).
Таким чином, основне місце роботи працівника може визначатися за його заявою.
В свою чергу, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологам є листок непрацездатності, який сформований в Електронному реєстрі листків непрацездатності відповідно до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, що затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.06.2021 № 1234.
Як свідчать матеріали справи, наказом від 01.12.2014р. № 127-ос ОСОБА_2 була прийнята на ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання" на посаду диспетчера аварійно-диспетчерського відділу (а.с. 38).
Відповідно до наказу ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання" № 11-к з 09.03.2023р. по 09.09.2023 р. ОСОБА_1 перебувала у відпустці без збереження заробітної плати по догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку згідно з рішенням ЛКК №25, протокол №14 від 21.02.2023 р. (а.с. 39).
З 08.03.2023 р. ОСОБА_1 була прийнята на ПП "Електромонтаж-ТС" на посаду інженера з проектно-кошторисної роботи за сумісництвом, що підтверджується наказом (розпорядженням) № 4/23-1 про прийняття на роботу від 07.03.2023 (а.с. 41).
На підставі наказу (розпорядження) № 59-ос ОСОБА_1 з 21.07.2023 звільнено з ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання" (а.с. 40).
Згідно з наказом № 6-23-К від 21.07.2023 ОСОБА_1 з 24.07.2023 була прийнята на посаду інженера з проектно-кошторисної роботи ПП "Електромонтаж-ТС" на основне місце роботи.
Наказом ПП "Електромонтаж-ТС" №15/06(бух) від 15.06.2023 р. на підставі заяви ОСОБА_1 від 15.06.2023 їй надано відпустку у зв`язку з вагітністю та пологами на 126 календарних днів з 15 червня 2023 р. по 18 жовтня 2023 року на підставі листка непрацездатності № 8155021- 2015378144-1.1.
Рішенням страхувальника ПП "Електромонтаж-ТС" від 15.06.2023 р. №1 було призначено виплату допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 в розмірі 100%. Відповідно до бухгалтерської довідки від 28.09.2023 р. було проведено виправлення лічильної помилки при обчислення середньої заробітної плати для нарахування суми лікарняних за листком непрацездатності № 8155021-2015378144-1.1, за результатами виправлення помилки нарахована сума лікарняних за листком непрацездатності № 8155021-2015378144-1.1 становить 233456,58 грн.
В той же час судом встановлено, що до ПП "Електромонтаж -ТС" про реалізацію права на надання допомоги по вагітності та пологах на підставі листка непрацездатності №8155021- 2015378144-1.1 ОСОБА_1 звернулась не раніше 20.06.2023 року з заявою, датованою 20.06.2023 року, вказавши, що відмова з основного місця роботи додається.
Разом з тим, до матеріалів справи як доказ підтвердження не отримання допомоги по вагітності та пологам за основним місцем роботи в ТОВ "ЖЕО" ОСОБА_1 надала довідку №662 від 13.07.2023 про відмову у призначенні допомоги з тимчасовою втратою працездатності.
Таким чином, суд констатує, що страхувальником ПП "Електромонтаж-ТС" за місцем роботи за сумісництвом прийнято рішення ( №1 від 15.06.2023 року ) про призначення виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 ще до подання нею заяви про реалізацію права на надання допомоги по вагітності та пологах ( 20.06.2023 року ) та надання відповідних доказів ( повідомлення про відмову в призначенні допомоги від 13.07.2023 року) щодо неотримання такої допомоги за основним місцем роботи.
27.09.2023р. через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України було подано заяву-розрахунок № 37690847-2023-13 про здійснення фінансування для надання допомоги по вагітності та пологах в сумі 233456,58 грн.
Пенсійним фондом України було прийнято рішення про виплату вказаних коштів.
Вказану допомогу було виплачено Пенсійним фондом України в сумі 233456,58 грн. 28.09.2023 за заявою-розрахунком № 37690847-2023-13 від 27.09.2023 р., що підтверджується випискою по поточному рахунку за період з 28.09.2023 р. по 29.09.2023.
29.09.2023р. кошти в рахунок виплати допомоги по вагітності та пологах перераховані на банківську картку ОСОБА_1 .
Отже, суд констатує, що станом на час виникнення у ОСОБА_1 права на призначення допомоги по вагітності та пологах (15.06.2023) основним місцем її роботи було ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання". Та саме вказаним роботодавцем першочергово повинно бути реалізоване право позивача на призначення та отримання допомоги по вагітності та пологам або прийняте рішення про відмову у виплаті вказаної допомоги.
Разом з тим, за увесь спірний період перебування ОСОБА_1 у відпустці по вагітності та пологам з 15.06.2023 по 18.10.2023 допомога по вагітності та пологам призначена та виплачена ПП "Електромонтаж -ТС", відповідно до рішення від 15.06.2023 року, яке станом на зазначену дату було місцем роботи ОСОБА_1 за сумісництвом.
При цьому, суд констатує, що рішення при призначення ОСОБА_1 вказаної допомоги прийняте уповноваженими особами ПП "Електромонтаж -ТС" до звернення останньої із заявою про призначення допомоги по вагітності та пологам та без рішення страхувальника за основним місцем роботи (ТОВ "ЖЕО") щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті допомоги по вагітності та пологам.
Як вже зазначено судом вище, рішенням страхувальника ПП "Електромонтаж-ТС" від 15.06.2023 р. №1 було призначено виплату допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 в розмірі 100%, в той час, як із заявою про призначення допомоги по вагітності та пологам ОСОБА_1 звернулась до позивача лише 20.06.2023 року.
При цьому, довідка ТОВ "ЖЕО" про відмову в призначені ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологам № 662 датована 13.07.2023, відтак не могла бути надана ОСОБА_1 до заяви від 20.06.2023 року.
Крім того суд зауважує, що вказана довідка також не є належним доказом підтвердження не реалізації права ОСОБА_1 на отримання допомоги по вагітності та пологам, оскільки відповідно до вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV таким доказом є саме рішення уповноваженої особи страхувальника про відмову у призначенні страхових виплат.
Отже, на час прийняття позивачем рішення № 1 від 15.06.2023 року про призначення ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологам, останньою не надано повідомлення страхувальника за основним місцем роботи ТОВ "ЖЕО" про відмову в призначенні допомоги по вагітності та пологам.
Таким чином, уповноваженими особами ПП "Електромонтаж ТС" під час прийняття рішення від 15.06.2023 р. №1 про призначення виплати допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 в розмірі 100% за період з 15.06.2023 по 18.10.2023 всупереч нормам Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV не здійснено контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат по вагітності та пологах, та прийнято вказане рішення без надання ОСОБА_1 усіх документів, необхідних для здійснення зазначеної страхової виплати.
При цьому суд констатує, що позивачем не надано доказів того, що ОСОБА_1 до 15.06.2023 надала до ТОВ "Житлово-експлуатаційне об`єднання" заяву про відкликання заяви про визначення ТОВ "ЖЕО" як основне місце роботи. Згідно з наведеними в позові обґрунтуваннями ПП "Електромонтаж ТС" є основним місцем роботи ОСОБА_1 з 24.07.2023 року. Даний факт підтверджується і відомостями витягу з електронного реєстру листків непрацездатності ( а.с. 44 - 45 ), а також наказом №6/23-к від 21 липня 2023 року про прийняття на роботу ( а.с. 42 ).
Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення.
У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми (ч. 6 ст. 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV).
Як свідчать матеріали справи, допомогу по вагітності та пологам було виплачено ОСОБА_1 28.09.2023 року за рахунок коштів Пенсійного фонду України в сумі 233456,58 грн. за заявою-розрахунком № 37690847-2023-13 від 27.09.2023 р., що підтверджується випискою по поточному рахунку за період з 28.09.2023 р. по 29.09.2023 (а.с. 88).
29.09.2023р. кошти по вагітності та пологах перераховані на банківську картку ОСОБА_1 (а.с. 91).
Рішенням про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 31.01.2024 № 7, позивача зобов`язано повернути до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області 233456,58 грн. неправомірно використаних страхових коштів, а також застосовано фінансові санкції у розмірі 116728,29 грн. Загальна сума страхових коштів Фонду, які протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання рішення, що підлягають перерахуванню до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, становить 350184,87 грн.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановивши фактичні обставини справи, дослідивши та надавши оцінку наявним доказам, перевіривши нормативне обгрунтування доводів сторін, суд доходить висновку, що рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 31.01.2024 № 7 прийнято відповідачем обгрунтовано, в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством, відтак є правомірним та скасуванню не підлягає.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, судові витрати, пов`язані із розглядом цієї справи, розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Приватне підприємство "Електромонтаж-ТС" (вул. Визволення, буд. 4, кв. 7, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 37690847)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21005, код ЄДРПОУ 13322403)
Суддя Заброцька Людмила Олександрівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123784708 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні