Рішення
від 16.12.2024 по справі 380/18978/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2024 рокусправа № 380/18978/24

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "ТЕПЛОСВІТ ЗАХІД" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -

в с т а н о в и в :

Приватне підприємство "ТЕПЛОСВІТ ЗАХІД" (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач), в якому просить

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 04.07.202 №11359505/43460840, від 04.07.2024 №11359507/43460840, від 04.07.2024 №11359506/43460840;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260 датою їх подання на реєстрацію.

Ухвалою від 13.09.2024 відкрите спрощене провадження у справі.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 24.02.2023 між Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Замовником) та Дочірнім підприємством «Вайллант Група Україна» (Виконавцем) укладений Договір про надання маркетингових послуг за №250. Виконавець за Договором надав Замовнику маркетингові послуги, про що Сторонами цього Договору складені: Акт-рахунок здачі-приймання робіт (надання послуг) від 05.04.2024 р. за № 504. Цим документом Сторонами оформлено приймання-передача маркетингових послуг за Договором про надання маркетингових послуг від 24.02.2023 р. за № 250 загальною вартістю 608 244, 50 грн„ в тому числі, і ПДВ в сумі - 101 374, 08 гри. та виписана ПН № 148 від 05.04.2024. Акт-рахунок здачі-приймання робіт (надання послуг) від 10.04,2024 р. за № 1004, Цим Актом -рахунком мало місце приймання Замовником та передача Виконавцем маркетингових послуг за Договором про надання маркетингових послуг від 24.02.2023 р. за № 250 загальною вартістю 2 954 684, 71 грн., включаючи ПДВ, в сумі 492 447, 45 грн та виписана ПН № 260 від 10.04.2024.

Також 03.03.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРІСТОН Україна» (Продавцем) та Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Покупцем) укладений Договір поставки за № 7/2023. У подальшому 31.03.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРІСТОН Україна» (Продавцем) та Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Покупцем) укладена додаткова угода до Договору поставки за № 7/2023 про порядок нарахування бонусів.

На виконання умов зазначених Договору поставки за № 7/2023 від 03.03.2023 р. та Угоди від 31.03.2024 р. про порядок нарахування та виплати премії (бонусів) за Договором поставки за № 7/2023 від 03.03.2023 р., Контрагент , в особі Приватного підприємства «Теплосвіт Захід», надав на користь Арістону, в особі Товариства з обмеженою відповідальністю «Арістон», відповідні послуги, здійснивши заходи (вчинивши дії), спрямовані па стимулювання збуту товарів, поставлених за умовами Договору поставки за №7/2023, про що Сторонами складений Акт від 09.05.2024 р. за №105, відповідно до якого, у зв`язку з виконанням Контрагентом планових заходів по збільшенню обсягу придбання товарів (електричних водонагрівачів) за 1 квартал 2024 р„ сума премії (бонусів), яка належить Контрагенту становить суму у розмірі 482120, 33 гри, з ПДВ в сумі 80 353 39 грн та складена ПН № 176 від 09.05.2024..

Зазначені ПН відправлені на реєстрацію до єдиного реєстру податкових накладних, проте їх реєстрація зупинена п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку),запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних. У зв`язку з цим, позивачем було направлено засобами електронного зв`язку відповідні Повідомлення про подання пояснень та копій документів, що підтверджують господарську операцію.

Однак, 04.07.2024 Комісією регіонального рівня прийнято рішення №11359505/43460840, від 04.07.2024 №11359507/43460840, від 04.07.2024 №11359506/43460840 про відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для відмови вказано «неподання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення…». Позивач вважає спірні рішення такими, що суперечать вимогам законодавства, порушують його права та інтереси у сфері господарської діяльності, а тому підлягають скасуванню, а податкові накладні - реєстрації.

Із вказаних у позові підстав просив суд задовольнити позов.

Відповідач 1 надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що Так відповідно до рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Єдиному реєстрі податкових накладних від №11359505/43460840, №11359506/43460840, №11359507/43460840 від 04.07.2024р. відмову у реєстрації податкових накладних №148 від 05.04.2024, №176 від 09.05.2024, №260 від 10.04.2024. Підставою для його прийняття слугувало «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів ..стосовно …підтвердження … інформації, …зазначеної у .податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку» 30.01.2024 ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11274252/43460840, 11274340/43460840, 11274338/43460840 стосовно надання документів котрі підтверджують інформацію зазначену у ПН, а саме: - первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) Первинні документи щодо постачання придбання товарів послуг - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; Позивач вищевказану інформацію та документи не надав Предметом дослідження комісією Головного управління ДПС у Львівській області по податкових накладних були тільки ті документи, які були подані Позивачем, а до суду Позивач вже подає перелік документів який є значно розширеним. Такі документи не надавались Позивачем, відповідно до даних Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та не були предметом розгляду комісії ГУ ДПС у Львівській області, що ставить під сумнів їх достовірність та існування на момент здійснення господарської операції та подання документів для розблокування податкових накладних Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Із вказаних підстав просив суд відмовити у задоволенні позову.

Позивач надіслав відповідь на відзив, у якій зазначив, що Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, на які міститься посилання у змісті поданого по справі відзиву, у разі їх складення та надсилання позивачу по справі, є необгрунтованим та невмотивованим, оскільки зміст визначених цими Повідомленнями (проектами Повідомлень) запитуваних документів та пояснень вже надсилались контролюючому органу, за фактом зупинення реєстрації ПН у ЄРПН. У проектах Повідомлень від 20.06.2024 р. за № 11274340/43460840, від 20.06.2024 р. за №11274338/43460840, від 20.06.2024 р. за № 11274252/43460840 міститься посилання на необхідність надання документів щодо придбання зберігання, постачання, розрахункові документів. У свою чергу, зазначені документи вже надсилались контролюючому органу після зупинення реєстрації ПН за № 148 від 05.04.2024 р., за № 176 від 09.05.2024 р., за № 260 від 10.04.2024 р. у ЄРПН. Наведене підтверджується Повідомлень про надання пояснень та копій документів з Квитанціями про їх надсилання та документами довільного формату про долучення кожного з додатків.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

24.02.2023 р. між Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Замовником) та Дочірнім підприємством «Вайллант Група Україна» (Виконавцем) укладений Договір про надання послуг за №250. Пунктом 2.4. цього Договору також передбачено, що вартість послуг вказується в Акті- рахунку. Маркетингові послуги вважаються наданими в повному обсязі на дату підписання обома Сторонами такого Акту-рахунку. Оплата згідно з умовами нього Договору здійснюється у вигляді мотиваційних виплат премії (бонусів) як правило один раз на квартал, чи інший період, що відображається Сторонами в Акті-рахунку. Маркетингові послуги вважаються наданими в повному обсязі на дату підписання Сторонами такого Акту рахунку. Підписуючи Акт-рахунок Сторони погоджуються з даними, що в ньому зазначаються, зокрема з об`ємом наданих послуг (зокрема, з вказаними фактичними та запланованими закупівлями), ціною, якістю послуг та підтверджують свою згоду щодо усіх істотних умов цього Договору.

Згідно з п.2.3. Договору про надання маркетингових послуг за № 250 від «24» лютого 2023 р. Замовник здійснює оплату послуг Виконавця на підставі та після підписання Сторонами Акту здачі- прийняття (надання послуг) підготовленого Виконавцем.

Пунктом 2.5. цього Договору передбачено, що оплата наданих послуг може здійснюватись за умови погодження Сторін з даними, вказаними в Акті-рахунку та після його підписання обома Сторонами. Зі змісту цього пункту Договору слідує, що оплата здійснюється протягом 3-х місяців з моменту підписання Сторонами Акту-рахунку.

На виконання умов зазначеного Договору про надання маркетингових послуг, Виконавець за Договором надав Замовнику маркетингові послуги, про що Сторонами цього Договору складені:

- акт-рахунок здачі-приймання робіт (надання послуг) від 05.04.2024 р. за № 504. Цим документом Сторонами оформлено приймання-передача маркетингових послуг за Договором про надання маркетингових послуг від 24.02.2023 р. за № 250 загальною вартістю 608 244, 50 грн„ в тому числі, і ПДВ в сумі - 101 374, 08 грн і виписана ПН від 05.04.2024 № 148;

- акт-рахунок здачі-прнймання робіт (надання послуг) від 10.04,2024 р. за № 1004, Цим Актом -рахунком мало місце приймання Замовником та передача Виконавцем маркетингових послуг за Договором про надання маркетингових послуг від 24.02.2023 р. за № 250 загальною вартістю 2 954 684, 71 гри., включаючи ПДВ, в сумі 492 447, 45 грн і виписана ПН від 10.04.2024 № 260.

03.03.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРІСТОН Україна» (Продавцем) та Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Покупцем) укладений Договір поставки за № 7/2023, за умовами якого Продавець передаватиме Покупцеві на праві власності Продукцію, вид, кількість, найменування, строки поставки, загальна вартість, умови та строки оплати якої визначаються цим Договором та Додатком до цього Договору, що є його невід`ємною частиною, а Покупець зобов`язаний приймати та своєчасно оплачувати Продукцію відповідно до викладеного вище.

Статтею 2 цього Договору передбачено, що товари поставлятимуться Покупцеві окремими партіями. Згідно зі ст. 4 Договору поставки від 03.03.2023 р. за № 7/2023 поставка Товару відвантаження поставлених партій Товару здійснюється у пункті поставки силами та засобами Покупця. Згідно з п. 1 ст. 6 зазначеного Договору поставки право власності на Товар переходить від Продавця до Покупця з моменту прибуття Товарів, зазначених у замовленні Покупця.

Згідно з п. 7 ст. 5 Договору поставки від 03.03.2023 р. за № 7/2023 Продавець мас право встановлювати на Товар премії (бонуси) або надавати знижки на Товар. Умови та порядок надання таких знижок (бонусів) визначатиметься Продавцем в односторонньому порядку та зазначаються у додатках до цього Договору.

31.03.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРІСТОН Україна» (Продавцем) та Приватним підприємством «Теплосвіт Захід» (Покупцем) укладена додаткова угода до Договору поставки за № 7/2023, спрямована на урегулювання відносини між Сторонами з метою збільшення обсягів збуту товарів, позначених торговельними марками Ariston, Реrla, СНАFFОТЕUХ, на споживчому ринку, стимулювання та заохочення Контрагента та кінцевих споживачів до придбання Товарів за умовами зазначеного Договору поставки.

Пунктом 1 Ст. 1 цієї Угоди передбачено, що Контрагент постійно здійснюватиме заходи (дії), які спрямовані на збільшення обсягів продажів товару, а останній, у разі досягнення Контрагентом зазначених заходів, передбачених цим Договором показників, виплачуватиме Контрагентові наступні види та розміри премії (бонуси).

Відповідно до п.2 ст. 1 наведеної Угоди нарахування та виплата премії (бонусів) здійснюється за підсумками діяльності Контрагента із закупівлі товару згідно з умовами Договору поставки. Згідно з абз.2 п.3 ст. 1 цієї Угоди сума нарахованих премій (бонусів) повідомляється Контрагенту протягом 30 календарних днів після закінчення відповідного періоду (кварталу або року) та зазначається в Акті про нарахування премії (бонусу) який підписується Сторонами.

На виконання умов зазначених Договору поставки за № 7/2023 від 03.03.2023 р. та Угоди від 31.03.2024 р. про порядок нарахування та виплати премії (бонусів) за Договором поставки за № 7/2023 від 03.03.2023 р., Контрагент ,в особі Приватного підприємства «Теплосвіт Захід», надав ТОВ «Арістон», відповідні послуги, здійснивши заходи (вчинивши дії), спрямовані па стимулювання збуту товарів, поставлених за умовами Договору поставки за №7/2023, про що Сторонами складений Акт від 09.05.2024 р. за №105, відповідно до якого, у зв`язку з виконанням Контрагентом планових заходів по збільшенню обсягу придбання товарів (електричних водонагрівачів) за 1 квартал 2024 р„ сума премії (бонусів), яка належить Контрагенту становить суму у розмірі 482 120, 33 гри, з ПДВ в сумі 80 353 39 грн та виписана ПН від 09.05.2024 № 176.

Податкові накладні від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260 відправлені на реєстрацію до єдиного реєстру податкових накладних.

Проте реєстрація цих ПН була зупинена із наступних підстав: «…Обсяг постачання товару/послуги Коду УКТЗЕД /ДКПП послуг, як 73.20/70.22 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)…». Та запропоновано надати пояснення.

За фактом зупинення реєстрації Податкових накладних Приватного підприємства «Теплосвіт Захід» за № 260 від 10 квітня 2024 року у Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем по справі скеровувалось органам ДПС України Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14 червня 2024 року за №2, яким надсилались наступні документи: Акт-рахунок здачі-приймання робіт (надання послуг) №1004 від 10.04.24р., Договір №250 про надання маркетингових послуг від 24.02.23р., Договір поставки товарів №250 від 24.02.23р., Видаткові накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Товарно-транспортні накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Договір оренди нежитлових будівель №2/2024 від 01.01.24р., Акт приймання-передачі від 01.01.24р., Наказу №2-Ш від 01.05.24р., Додаток до наказу №2-Ш про затвердження Штатного розпису ПП «Теплосвіт Захід» від 01.05.24р., Акт зарахування зустрічних однорідних вимог №1 від 10.04.24р.

За фактом зупинення реєстрації Податкових накладних Приватного підприємства «Теплосвіт Захід» за № 176 від 10 квітня 2024 року у Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем по справі скеровувалось органам ДПС України Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14 червня 2024 року за №4, яким надсилались наступні документи: Акт №105 від 09.05.24р. до Угоди про порядок нарахування та виплати премій (бонусів) за Договором поставки №7/2023 від 03.03.2023р., Договір поставки №7/2023 від 03.03.2023р., Додаток №1 до Договору поставки від 03.03.23р., Додаток №2 до Договору поставки від 03.03.23р., Видаткові накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Товарно-транспортні накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Договір оренди нежитлових приміщень №2/2024 від 01 січня 2024 року, Акт приймання-передачі від 01.01.24р., Наказу №2-Ш від 01.05.24р., Додаток до наказу №2-Ш про затвердження Штатного розпису ПП «Теплосвіт Захід» від 01.05.24р., Акт зарахування зустрічних однорідних вимог №1 від 10.04.24р., , Угода про залік взаємних зустрічних однорідних вимог від 09.05.24р., Угода від 31.03.24р. про порядок нарахування та виплати премій (бонусів) за Договором поставки №7/2023 від 03.03.2023р.,

За фактом зупинення реєстрації Податкових накладних Приватного підприємства «Теплосвіт Захід» за № 148 від 05 квітня 2024 року у Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем по справі скеровувалось органам ДПС України Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14 червня 2024 року за №3, яким надсилались наступні документи: Акт-рахунок здачі-приймання робіт (надання послуг) №504 від 05.04.24р., Договір №250 про надання маркетингових послуг від 24.02.23р., Договір поставки товарів №250 від 24.02.23р., Видаткові накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Товарно-транспортні накладні (реквізити яких наведені у заяві про надання інформації на вимогу ухвали суду та долучені до матеріалів справи), Договір оренди нежитлових будівель №2/2023 від 01.01.23р., Акт приймання-передачі від 01.01.23р., Додаткова угода №2 від 01.03.23р., Наказ №1-Ш від 01.03.23р., Додаток до наказу №1-Ш про затвердження Штатного розпису ПП «Теплосвіт Захід» від 01.03.23р., Платіжна інструкція №1096 від 11.04.24р.

20.06.2024 ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11274252/43460840, 11274340/43460840, 11274338/43460840 стосовно надання документів котрі підтверджують інформацію зазначену у ПН, а саме: - первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) Первинні документи щодо постачання придбання товарів послуг - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Як стверджує відповідач 1 позивач вищевказану інформацію та документи не надав.

У подальшому комісією ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті Рішення від №11359505/43460840, №11359506/43460840, №11359507/43460840 від 04.07.2024р. про відмову у реєстрації податкових накладних №148 від 05.04.2024, №176 від 09.05.2024, №260 від 10.04.2024. Підставою для його прийняття слугувало «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів ..стосовно …підтвердження … інформації, …зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).

Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.

За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрація ПН зупинена з тієї підстави, що «…Обсяг постачання товару/послуги Коду УКТЗЕД /ДКПП послуг, як 73.20/70.22 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)…».

Суд зауважує, що зі змісту Документів від 27.05.2024 р. про зупинення реєстрації Податкової накладної ПП «Теплосвіт Захід» від 09.05.2024 р. за №176, від 11.04.2024 р. про зупинення реєстрації Податкової накладної ПП «Теплосвіт Захід» від 05.04.2024 р. за №148, від 24.04.2024 р. про зупинення реєстрації Податкової накладної ПП «Теплосвіт Захід» за №260 від 10.04.2024 р. слідує, що зупинення реєстрації зазначених ПН мало місце не у формі «Квитанцій».

Разом із тим у повідомленнях про зупинення ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом з цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги». (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з п. 9, п. 10 та п. 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу в реєстрації податкової накладної слугувало «…ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів ..стосовно …підтвердження … інформації, …зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку…».

Разом із тим суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260.

При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260, перелік яких наведений вище. А податковий орган у спірному рішенні не навів інформацію яких саме документів не вистачає для реєстрації зазначених ПН.

Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260, суд дійшов висновку про протиправність рішень відповідача-1 від 04.07.202 №11359505/43460840, від 04.07.2024 №11359507/43460840, від 04.07.2024 №11359506/43460840.

Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.

При цьому, відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 04.07.202 №11359505/43460840, від 04.07.2024 №11359507/43460840, від 04.07.2024 №11359506/43460840 про відмову в реєстрації ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260 датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.

Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем ПН від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260, датою їх первинного подання на реєстрацію.

Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 та від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.01.2022 у справі №380/2365/21.

Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.

З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04.07.202 №11359505/43460840, від 04.07.2024 №11359507/43460840, від 04.07.2024 №11359506/43460840.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 05.04.2024 №148, від 09.05.2024 №176, від 10.04.2024 №260, складені Приватним підприємством "ТЕПЛОСВІТ ЗАХІД" (ЄДРПОУ 43460840, адреса: вул. Стуса, 17Б,с. Нагоряни,Львівська обл., Львівський р-н,81181), датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Приватного підприємства "ТЕПЛОСВІТ ЗАХІД" (ЄДРПОУ 43460840, адреса: вул. Стуса, 17Б,с. Нагоряни,Львівська обл., Львівський р-н,81181) судовий збір у сумі 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Приватного підприємства "ТЕПЛОСВІТ ЗАХІД" (ЄДРПОУ 43460840, адреса: вул. Стуса, 17Б,с. Нагоряни,Львівська обл., Львівський р-н,81181) судовий збір у сумі 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМорська Галина Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123787569
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/18978/24

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 16.12.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні