Рішення
від 13.12.2024 по справі 380/15145/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/15145/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 грудня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області:

№10807535/42756378 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 12.01.2024 року;

№10805349/42756378 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 02.02.2024 року;

№10963208/42756378 від 25.04.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 23.02.2024 року;

№10807543/42756378 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 15.01.2024 року;

№10807539/42756378 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 29.01.2024 року;

№10807536/42756378 від 28.03.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №101 від 29.11.2023 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ», датою їх подання.

Посилається на те, що відповідно до вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України підприємством складено податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення вказано те, що обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року, та прийняття рішення про їх реєстрацію позивачем було подано письмові пояснення разом з усіма необхідними документами, в т.ч. додаткові (після отримання повідомлення контролюючого органу), які підтверджують реальність здійснення господарських операцій за вищевказаними податковими накладними. Незважаючи на подані документи, рішеннями комісії ДПС у Львівській області від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378 відмовлено у реєстрації податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року відповідно з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку; надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (договорів/зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них). Позивач з такими рішеннями відповідача не погоджується, вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду за судовим захистом. Просить позов задовольнити повністю.

У встановлений судом строк від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилаються на те, що складені позивачем податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року направлені до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанцій про реєстрацію податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Крім того, контролюючий орган запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операцій, зазначених у податкових накладних для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку із цим, позивач подав до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Розглянувши подані документи, в т.ч. додаткові (після отримання повідомлення контролюючого органу), Головним управлінням ДПС у Львівській області прийнято спірні рішення від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378 про відмову в реєстрації податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку; надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (договорів/зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них). Таким чином, на думку відповідачів, контролюючий орган дотримав усіх вимог, які визначені у п.п.10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165. А тому, покликаючись на правомірність спірних рішень та наявність підстав для їх прийняття, вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Ухвалою судді від 22.07.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 02.09.2024 року залишено без задоволення клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» (місцезнаходження: вул.Лесі Українки, 25, село Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121; код ЄДРПОУ: 42756378) зареєстроване як юридична особа 16.01.2019 року. Одним із видів економічної діяльності вказаного підприємства є виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів (10.82).

07.09.2022 року між ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ», як постачальником, та ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», як покупцем, укладено договір поставки №7092022/1.

Відповідно до цього договору позивачем було поставлено покупцю товари: на суму 120155,00 грн, що підтверджується видатковою накладною №39 від 12.01.2024 року; на суму 191240,00 грн, що підтверджується видатковою накладною №208 від 02.02.2023 року; на суму 182250,40 грн, що підтверджується видатковою накладною №365 від 23.02.2023 року.

У зв`язку з цим позивачем були складені податкові накладні: №7 від 12.01.2024 року на суму 120155,00 грн (в т.ч. ПДВ 20025,83 грн), №2 від 02.02.2024 року на суму 19240,00 грн (в т.ч. ПДВ 31873,33 грн), а також №29 від 23.02.2024 року на суму 182250,40 грн (в т.ч. ПДВ 30375,07 грн), тобто на вартість товару, поставленого згідно з правилом «першої події» за вказаними видатковими накладними.

Оплата вказаних партій товару здійснювалась покупцем згідно із платіжними інструкціями №1921 від 07.02.2024 року, №2160 від 26.02.2024 року, №2524 від 25.03.2024 року.

Щодо податкової накладної №7 від 12.01.2024 року.

За результатами даної господарської операції з ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну №7 від 12.01.2024 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням ПДВ 120155,00 грн (в т.ч. ПДВ 20025,83 грн), та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

05.02.2024 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9017689789 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №7 від 12.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.2672%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.03.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №7 від 12.01.2024 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

19.03.2024 року, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Головне управління ДПС у Львівській області надіслало ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» повідомлення №10743480/42756378 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №7 від 12.01.2024 року в Реєстрі, з пропозицією щодо надання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

19.03.2024 року позивачем подано додаткові пояснення, в яких зазначено, що ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» здійснює свою діяльність виключно в межах території України та з вітчизняними постачальниками та покупцями, тому неможливо надати договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, оскільки такі відсутні та не передбачені в діяльності товариства.

28.03.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10807535/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 12.01.2024 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.

Щодо податкової накладної №2 від 02.02.2024 року.

За результатами даної господарської операції з ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну №7 від 12.01.2024 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням ПДВ 191240,00 грн (в т.ч. ПДВ 31873,33 грн), та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

05.03.2024 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9048456925 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №2 від 02.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.5353%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

22.03.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №2 від 02.02.2024 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

28.03.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10805349/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 02.02.2024 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» вказано договорів/зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

Щодо податкової накладної №29 від 23.02.2024 року.

За результатами даної господарської операції з ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну №29 від 23.02.2024 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням ПДВ 182250,40 грн (в т.ч. ПДВ 30375,07 грн), та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

18.03.2024 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9062286687 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №29 від 23.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.4437%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

09.04.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №29 від 23.02.2024 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

16.04.2024 року, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Головне управління ДПС у Львівській області надіслало ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» повідомлення №10903659/42756378 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №29 від 23.02.2024 року в Реєстрі, з пропозицією щодо надання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо придбання товарів.

25.04.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10963208/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 23.02.2024 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.

Щодо податкової накладної №13 від 15.01.2024 року.

21.10.2021 року між ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ», як постачальником, та ПП «КРАПФЕН», як покупцем, укладено договір поставки №12.

Відповідно до вказаного договору позивачем було поставлено покупцю товар на суму 135425,00 грн, що підтверджується видатковою накладною №54 від 15.01.2024 року.

Оплата вказаної партії товару здійснена покупцем згідно із платіжними інструкціями №49606 від 30.01.2024 року, №49648 від 16.02.2024 року, №49669 від 23.02.2024 року, №49692 від 06.03.2024 року.

За результатами даної господарської операції з ПП «КРАПФЕН», ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну №13 від 15.01.2024 року на загальну суму коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням ПДВ 135425,00 грн (в т.ч. ПДВ 22570,83 грн), та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

05.02.2024 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9017651658 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №13 від 15.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.2672%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.03.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №13 від 15.01.2024 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

19.03.2024 року, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Головне управління ДПС у Львівській області надіслало ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» повідомлення №10743487/42756378 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №13 від 15.01.2024 року в Реєстрі, з пропозицією щодо надання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

19.03.2024 року позивачем подано додаткові пояснення, в яких зазначено, що ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» здійснює свою діяльність виключно в межах території України та з вітчизняними постачальниками та покупцями, тому неможливо надати договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, оскільки такі відсутні та не передбачені в діяльності товариства.

28.03.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10807543/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 15.01.2024 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.

Щодо податкової накладної №26 від 29.01.2024 року.

24.11.2020 року між ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ», як постачальником, та ТОВ «ОККО-ДРАЙВ», як покупцем, укладено договір поставки №ОД/533.

Відповідно до вказаного договору позивачем було поставлено покупцю товар на суму 7546,56 грн, що підтверджується видатковою накладною №151 від 29.01.2024 року.

У зв`язку з цим, позивачем було складено податкову накладну №26 від 29.01.2024 року на суму 7546,56 грн (в т.ч. ПДВ 1257,76 грн), тобто на вартість товару, поставленого згідно з правилом «першої події» за вказаною видатковою накладною, та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

16.02.2024 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9032250770 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №26 від 29.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.2672%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.03.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №26 від 29.01.2024 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

19.03.2024 року, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Головне управління ДПС у Львівській області надіслало ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» повідомлення №10743425/42756378 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №26 від 29.01.2024 року в Реєстрі, з пропозицією щодо надання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

19.03.2024 року позивачем подано додаткові пояснення, в яких зазначено, що ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» здійснює свою діяльність виключно в межах території України та з вітчизняними постачальниками та покупцями, тому неможливо надати договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, оскільки такі відсутні та не передбачені в діяльності товариства.

28.03.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10807539/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №26 від 29.01.2024 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.

Щодо податкової накладної №101 від 29.11.2023 року.

21.08.2020 року між ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ», як постачальником, та ПП «ТАВРІЯ ПЛЮС», як покупцем, укладено договір поставки №24.

Відповідно до вказаного договору позивачем було поставлено покупцю товар на суму 6903,42 грн, що підтверджується видатковою накладною №2238 від 29.11.2023 року.

Оплата вказаної партії товару здійснена покупцем згідно із платіжною інструкцією №77366 від 27.02.2024 року.

У зв`язку з цим, позивачем було складено податкову накладну №101 від 29.11.2023 року на суму 6903,42 грн (в т.ч. ПДВ 1150,57 грн), тобто на вартість товару, поставленого згідно з правилом «першої події» за вказаною видатковою накладною, та відправлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

18.12.2023 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №9344048906 з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Додатково повідомлено: показник «D» = 1.1926%, «Рпоточ» - 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.03.2024 року позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №101 від 29.11.2023 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі.

19.03.2024 року, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів, Головне управління ДПС у Львівській області надіслало ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» повідомлення №10743484/42756378 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної №101 від 29.11.2023 року в Реєстрі, з пропозицією щодо надання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.

25.03.2024 року позивачем подано додаткові пояснення, в яких зазначено, що ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» здійснює свою діяльність виключно в межах території України та з вітчизняними постачальниками та покупцями, тому неможливо надати договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, оскільки такі відсутні та не передбачені в діяльності товариства.

28.03.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10807536/42756378 про відмову у реєстрації податкової накладної №101 від 29.11.2023 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У Графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» нічого не вказано.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що, на переконання позивача, вищезгадані рішення від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378 прийняті за формальних підстав, без належної оцінки наданим ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» поясненням та документам, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. А тому, вважає, що є всі підстави для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року, виписані на ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», ПП «Крапфен»,ТОВ «ОККО-ДРАЙВ» та ПП «ТАВРІЯ ПЛЮС». Вважаючи у зв`язку із цим свої права порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України), Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520.

У силу вимог підп.підп.«а» та «б» підп.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно із абз.абз.1-3 п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як установлено п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Підпунктом 14.1.160 п.14.1 ст.14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Абзацом 1 п.201.7 ст.201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з абз.1 п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п.201.16 ст.201 ПК України).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (далі Порядок №1246).

За змістом абз.2 п.2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п.8 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Згідно із п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктами 13-14 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Згідно із п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до абз.1 п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно п.7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій наведений в Додатку 3 до цього ж Порядку.

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.

Як видно з матеріалів справи, підставами для зупинення реєстрації податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено наступні: «Обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.».

З цього приводу суд звертає увагу на те, що п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відносить операцію до ризикових, зокрема, якщо обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою).

Проте на підтвердження обставин того, що обсяг постачання товару/послуги 1806 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, доказів відповідачами суду не надано, як і не наведено будь-яких мотивів, які б дозволяли дійти таких висновків.

Якою саме була величина залишку обсягу придбання товару та в який спосіб і на підставі яких документів вона була визначена, відповідач не обґрунтував та належними і допустимими доказами під час розгляду справи не підтвердив. А відповідно до вимог підп.2 п.11 Порядку №1165 на контролюючий орган покладений обов`язок не лише зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерію (критеріїв) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а й розрахованого показника за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, як видно зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд враховує, що у постанові від 20.04.2023 року у справі №380/4746/22 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 року у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Однак контролюючий орган не конкретизував які саме документи необхідно надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація спірних податкових накладних стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, які встановлені у п.11 Порядку №1165.

Враховуючи викладене, суд приходить висновку, що контролюючий орган безпідставно зупинив реєстрацію податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п.2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі Порядок №520), рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

За змістом п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Суд враховує, що вжите у цій нормі словосполучення «може включати» переконує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.

Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку №520, чітко встановлює, що «документи, які не надано» необхідно підкреслити. А, отже, контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Відповідно до п.9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно з п.10 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації податкових накладних №64 від 25.12.2023 року та №65 від 25.12.2023 року №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач надав контролюючому органу копії первинних документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарських операцій, на виконання яких складено податкові накладні. Крім того, надано пояснення, в т.ч. додаткові (після отримання повідомлення контролюючого органу), стосовно підтвердження інформації, зазначеної у цих накладних, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про їх реєстрацію в Реєстрі.

На переконання суду, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів у повній мірі відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентами ТОВ «ВАЙН-ХОЛЛ», ПП «Крапфен»,ТОВ «ОККО-ДРАЙВ» та ПП «ТАВРІЯ ПЛЮС» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію спірних податкових накладних.

У контексті викладеного суд звертає увагу на те, що Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 28.06.2022 року у справі №380/9411/21 та від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20 та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями, тобто здійснюється аналіз первинних документів у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами).

Суд також звертає увагу на постанову Верховного Суду від 13.03.2023 року у справі №240/12029/21, де Верховний Суд не відступав від указаних вище висновків, але зазначив, що у разі якщо первинні документи, подані платником податків після зупинення реєстрації податкової накладної, суперечать змісту спірної господарської операції, такі обставини є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. У зазначеній справі судами було встановлено, що згідно з наданих первинних документів позивачем виконувались роботи з вирощування врожаю кукурудзи та соняшнику, а відповідно до податкової накладної виконувались роботи з вирощування врожаю сої. На думку судів у зазначеній справі, виявлені помилки і неточності у поданих документах, що свідчать про те, що платник податку не має право реєструвати податкову накладну за фактом виконання робіт, які взагалі не зазначені у первинних документах.

З урахуванням зазначеного, можна зробити висновок, що контролюючий орган, виконуючи повноваження щодо моніторингу податкових накладних, має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями.

При цьому суд не відходить від усталеної позиції Верховного Суду, згідно якої податковий орган під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації не має права здійснювати аналіз господарської операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності).

Така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Суд встановив, що податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року складені позивачем у зв`язку із настанням першої події за фактом відвантаження товарів (пункт «б» підп.187.1 ст.187 ПК України). Тобто у позивача виник обов`язок подати документи, які підтверджують факт надання послуг платником податку, а не факт його оплати контрагентом (пункт «а» підп.187.1 ст.187 ПК України).

Позивач надав документи, яких, на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Втім, посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття спірних рішень про відмову від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення відповідачем доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.

Відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

До всього, контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваних рішень.

Подібна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 16.05.2024 року у справі №400/11727/23 та від 14.08.2024 року у справі №120/5503/23.

Суд враховує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Беручи до уваги те, що оскаржувані рішення контролюючого органу є правовими актами індивідуальної дії, суд констатує невідповідність таких рішень критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує їх неоднозначне трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.

Підсумовуючи вищенаведене, суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які б спростовували твердження позивача та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, якими відмовлено позивачу у реєстрації спірних податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, зокрема тих, які були надані контролюючому органу разом з поясненнями щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, суд приходить висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За таких обставин, оскаржувані рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378, за якими позивачу відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року, не відповідають критеріям, які визначені у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України та в контексті яких суд має надавати оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а тому їх належить визнати протиправними та скасувати.

Тому позовна вимога у цій частині є обґрунтованою та підлягає до задоволення.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року, суд враховує таке.

Згідно вимог п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.

В той же час, суд звертає увагу, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

За приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.

За змістом ч.1, п.2 ч.2, ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року ТОВ «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обраний судом спосіб захисту порушеного права платника податку узгоджується з правовими висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 06.03.2024 року у справі №440/3706/23 та від 12.04.2024 року у справі №380/14551/23. Натомість, зобов`язання Державної податкової служби України до вчинення дій щодо повторного розгляду спірного питання реєстрації податкових накладних не вичерпуватиме спір.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.

Щодо судових витрат, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такі відшкодовуються позивачу в повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Львівській області, як особи, що приймала оскаржувані рішення.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 28.03.2024 року №10807535/42756378, від 28.03.2024 року №10805349/42756378, від 25.04.2024 року №10963208/42756378, від 28.03.2024 року №10807543/42756378, від 28.03.2024 року №10807539/42756378 та від 28.03.2024 року №10807536/42756378.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м.Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкові накладні №7 від 12.01.2024 року, №2 від 02.02.2024 року, №29 від 23.02.2024 року, №13 від 15.01.2024 року, №26 від 29.01.2024 року, №101 від 29.11.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» (місцезнаходження: вул.Лесі Українки, 25, село Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121; код ЄДРПОУ: 42756378), датою їх подання платником податків на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79026; код ЄДРПОУ ВП: 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Кондитерська фабрика ШОКОНАТ» (місцезнаходження: вул.Лесі Українки, 25, село Муроване, Львівський район, Львівська область, 81121; код ЄДРПОУ: 42756378) судовий збір, сплачений за подання цього позову, в сумі 18168 (вісімнадцять тисяч сто шістдесят вісім) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ланкевич А.З.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2024
Оприлюднено18.12.2024
Номер документу123787696
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/15145/24

Рішення від 13.12.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні