ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/3485/24
16 грудня 2024 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправними та скасування рішення, постанови
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області, в якому просить:
визнати протиправним та скасування рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3 про відкликання депутата Миулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою,
визнати протиправною та скасувати постанову Микулинецької територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області за №1 від 14.05.2024 на виконання рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3, яким прийнято рішення про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року №03-3 прийнято рішення про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Постановою Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 14.05.2024 за №1 на виконання рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року №03-3 прийнято рішення про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Микулинецької селищної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Тернопільської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" Домбрович Андріану Ігорівну.
Позивач стверджує, що за час здійснення депутатських повноважень ним жодним чином не було порушено вимог Конституції, чинного законодавства України, в тому числі передбачених нормами Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Депутатські обов`язки виконувалися належним чином.
Позивач постійно підтримує зв`язок з виборцями, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємствами, установами, організаціями, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території; структурними утвореннями партії, реалізовував з ними спільні заходи, зокрема, які були спрямовані на виконання передвиборчої програми партії.
Відповідач 1 в кінці березня 2024 року повідомив позивача про те, що 29 березня 2024 року відбудеться двадцятий всеукраїнський з`їзд політичної партії "Сила Людей", за адресою вулиця Леоніда Татаренка, будинок 5а, місто Тростянець, Охтирський район, Сумська область, одним із питань з`їзду буде - відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою та про визначення уповноважених осіб для передачі Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області та Микулинецькій селищній територіальній виборчій комісії Тернопільського району Тернопільської області, які встановили результати місцевих виборів, рішень двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" про відкликання депутатів, обраних шляхом висування відповідною місцевою організацією політичної партії.
В зв`язку з неможливістю взяти участь у з`їзді Політичної партії "Сила Людей" 29.03.2024, за станом здоров`я (перенесений інсульт в 2021 році та погіршенням стану здоров`я через хвилювання та неправомірні дії Тернопільського керівництва ПП "Сила Людей"), позивач 28.03.2024 направив звернення до політичної партії "Сила Людей" (м. Київ та м. Тернопіль), а також на електронну адресу відповідача (rozbudova@svlalvudev.orq) про зняття питання відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою і не розглядати без участі позивача.
Також позивача не запрошували на конференцію Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей", яка проводилась 30 січня 2024 року, на якій і було прийнято рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Микулинецької селищної ради восьмого скликання ОСОБА_1 , обраного від цієї організації партії, за народною ініціативою, жодних повідомлень про намір відкликати його з депутатів, а також і про проведення згаданої вище конференції - ОСОБА_1 повідомлено не було, чим порушено частину першу статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", та у зв`язку з цим ОСОБА_1 не зміг скористатися своїми правами депутата місцевої ради: давати пояснення, робити відповідні заяви на засіданнях, зборах (конференціях), що гарантується частиною другою та частиною третьою статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"
Позивач зауважує, що є депутатом восьмого скликання Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, обраний в законний спосіб та порядок, свої повноваження як депутата виконує сумлінно бере участь у всіх засіданнях Микулинецької селищної ради та приймає активну участь у захисті прав та інтересів громадян Микулинецької селищної ради та дотримується стратегії політичної партії "Сила Людей" та відстоювання інтересів партії та громадян, ніколи не приймав суперечливих рішень, які б протирічили позиції політичної партії "Сила Людей".
На думку позивача, ні відповідач 1, ні відповідач 2 не надали допустимих доказів про будь-які порушення депутата восьмого скликання Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області ОСОБА_1 , і які могли б стали підставою для прийняття спірних рішень.
Згідно з Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.05.2024 вказану позовну заяву передано на розгляд судді Дерех Н.В. з присвоєнням номеру справи №500/3485/24.
04.06.2024 суддею Дерех Н.В. подано заяву про самовідвід у справі №500/3485/24 на підставі пункту 5 частини першої статті 36 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Ухвалою суду від 04.06.2024 визначено:
Заяву про самовідвід судді Дерех Н.В. від розгляду справи № 500/3485/24 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправними та скасування рішення, постанови задовольнити.
Відвести суддю Дерех Н.В. від розгляду справи №500/3485/24 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправними та скасування рішення, постанови.
Позовну заяву ОСОБА_1 до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправними та скасування рішення, постанови з доданими до неї матеріалами у справі №500/3485/24 передати керівнику апарату Тернопільського окружного адміністративного суду для визначення повноважного складу суду, в порядку ст. 31 КАС України.
Згідно Протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 04.06.2024 справу №500/3485/24 передано на розгляд судді Мартиць О.І.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 відмовлено у відкритті провадження в цій справі на підставі пункту 1 частини першої статті 170 КАС України.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.09.2024 ухвалу Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 про відмову у відкритті провадження у справі №500/3485/24 скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Ухвалою суду від 14.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачам 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
01.11.2024 відповідач політична партія "Сила Людей" подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив в задоволенні позову відмовити повністю. В обґрунтування своєї позиції вказує, що рішення відповідача є законним, підстав вважати його протиправним немає, позивач належним чином був повідомлений про дату, час та порядок денний з`їзду партії.
Звертає увагу, що довідка лікаря не відповідає дійсності, оскільки 26.03.2024 ОСОБА_1 брав участь у роботі постійної комісії Микулинецької селищної ради, та на лікарняному не перебував. Позивача неодноразово повідомляли про майбутнє відкликання з лав партії, проте він це ігнорував.
Вказує, що незважаючи на те, що правовідносини даної справи виникли в межах процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначеної Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", рішення керівного органу політичної партії, в тому числі його обґрунтування, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії.
Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Згідно матеріалів справи ОСОБА_1 25.10.2020 обраний депутатом Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання від Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей".
Відповідно до витягу з протоколу №30/01/2024 конференції Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей", на конференції, зокрема, розглядалося питання внесення пропозиції щодо відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою Тернопільською обласною партійною організацією політичної партії "Сила Людей".
За результатами голосування прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою Тернопільською обласною партійною організацією політичної партії "Сила Людей".
29.03.2024 на двадцятому всеукраїнському з`їзді політичної партії "Сила Людей" прийнято рішення №03-3 про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного шляхом висування Тернопільською обласною партійною організацією політичної партії "Сила Людей" на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020.
Постановою Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 14.05.2024 №1 на виконання рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3 прийнято рішення про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області восьмого скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Микулинецької селищної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила Людей" ОСОБА_2 .
Вважаючи протиправними рішення відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд зазначає, що всі, подані одночасно з позовною заявою документи, наявні в електронному вигляді в даній справі.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради Закон України від 11.07.2002 №93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон №93-IV).
За частинами першою, другою статті 4 Закону №93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Згідно пункту 1 частини першої статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4)невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.
Згідно частини першої статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною дев`ятою статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Згідно частини другої статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Частиною сьомою статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" встановлено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Згідно частин восьмої, дев`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
При цьому, Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частини першої статті 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.
Згідно частини другої статті 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.
З аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що депутат місцевої ради може бути відкликаний за народною ініціативою у встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку.
При цьому, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має, в даному випадку, місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом.
В свою чергу, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.
Після прийняття зазначеного рішення, організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції).
Відповідна виборча комісія, після одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, інформує депутата та місцеву раду.
При цьому, протокол зборів (конференції), на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
В свою чергу, вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Після прийняття вищим керівним органом політичної партії рішення про відкликання депутата за народною ініціативою повноваження відповідного депутата припиняються з моменту прийняття такого рішення.
Таким чином, процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачає дві відмінні процедури, в залежності від того, хто ініціює процес відкликання депутата, кожна з яких передбачає свої етапи та свій суб`єктний склад, зокрема, при відкликанні депутата за ініціативою громадян України передбачається проведення зборів ініціативної групи громадян, на своєму засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 Закону №93-ІV під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону, залучає органи ведення Державного реєстру виборців, здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, залучає правоохоронні органи - для такої перевірки. В даному випадку територіальна виборча комісія приймає рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою.
В свою чергу, при відкликанні депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою приймає вищий керівний орган політичної партії відповідно до статті 41 Закону України "Про статус депутата місцевої ради". У даному випадку роль територіальної виборчої комісії, на відміну від вищезазначеної процедури, полягає лише у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.
Законодавством не передбачений обов`язок виборчої комісії при прийнятті рішення щодо визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати перевіряти або встановлювати наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а тому наявність чи відсутність підстав, зазначених в даній статті ніяким чином не впливає на прийняття територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним та реєстрацію депутатів наступних за черговістю.
Судом встановлено, що 30.01.2024 Тернопільська обласна партійна організація політичної партії "Сила Людей" провела конференцію, на якій вирішила: - внести пропозицію щодо відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою Тернопільською обласною партійною організацією політичної партії "Сила Людей".
Як на підставу внести пропозицію про відкликання депутата учасник зборів зазначив, про незадовільну роботу ОСОБА_1 як депутата від політичної партії "Сила Людей", а саме: - постійна неетична поведінка; - індивідуальні та колективні скарги виборців; - голосування, які кидають тінь та ганьблять партію; відсутність реакції на зауваження офіційного представника партії Сергія Матлаги; - офіційні обґрунтовані скарги від представників Микулинецької селищної ради; - невиконання виборчої програми та не проведення звітів перед виборцями.
Суд встановив, що пропозиція про відкликання позивача внесена 30.01.2024 - не раніше ніж через рік з моменту набуття позивачем повноважень депутата.
Рішення про відкликання позивача, як депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, прийняте не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників конференції Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей", що підтверджується витягом з протоколу від 30.01.2024.
Згідно з вимогами статті 41 Закону №93-IV рішення про відкликання позивача розглянуте на двадцятому всеукраїнському з`їзді політичної партії "Сила Людей", що є вищим керівним органом.
На виконання вимог частини дев`ятої статті 41 Закону №93-IV постановою Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 14.05.2024 №1 згідно з рішенням двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3 визнано обраним депутатом Микулинецької селищної ради наступного за черговістю кандидата в депутати в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Тернопільської обласної організації політичної партії "Сила Людей".
За визначенням статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон №2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Статтею 7 Закону №2365-III передбачено, що програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.
Вимоги позивача про скасування спірних рішень зводиться до того, що його не було запрошено на конференцію Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей", яка проводилась 30.01.2024, на якій і було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Микулинецької селищної ради восьмого скликання ОСОБА_1 , обраного від цієї організації партії, за народною ініціативою, жодних повідомлень про намір відкликати його з депутатів, а також і про проведення згаданої вище конференції - ОСОБА_1 повідомлено не було, чим порушено частину першу статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", та у зв`язку з цим ОСОБА_1 не зміг скористатися своїми правами депутата місцевої ради: давати пояснення, робити відповідні заяви на засіданнях, зборах (конференціях), що гарантується частиною другою та частиною третьою статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"
Перевіривши доводи позивача, судом встановлено, що 19.01.2024 депутату Микулинецької селищної ради Беньку Ігорю Миколайовичу було направлено повідомлення про проведення 30.01.2024 конференції Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей" на якій буде розглядатись питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 з депутатів Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання, обраного за списками політичної партії "Сила Людей".
Крім того, оголошення про проведення 30.01.2024 конференції Тернопільської обласної партійної організації політичної партії "Сила Людей" було розміщене в газеті "Тернопіль Вечірній".
Щодо посилання позивача, що у зв`язку з неможливістю взяти участь у з`їзді Політичної партії "Сила Людей" 29.03.2024, за станом здоров`я, суд зазначає, що згідно наявної в матеріалах справи відповіді Микулинецької селищної ради на звернення у сесійний період 46 сесії Микулинецької селищної ради із 17 по 27 березня, депутат Бенько Ігор Миколайович брав участь у роботі постійної комісії 26.03.2024, що підтверджується копією протоколу комісії. Також ОСОБА_1 був присутнім на сесії 27.03.2024, що підтверджується його підписом у журналі реєстрації депутатів.
Частиною другою статті 4 Закону №2365-III встановлено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.
У постанові від 23.03.2021 у справі №761/3540/20 Велика Палата Верховного Суду вказала, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом №2365-ІІІ випадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту.
У постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі №380/16146/22 зазначено, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону №2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом.
Отже рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3 про відкликання депутата Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою та постанова Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 14.05.2024 №1 на виконання рішення двадцятого всеукраїнського з`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 №03-3 є правомірними, правові підстави для визнання їх протиправними та скасування відсутні.
Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.
Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд наголошує на тому, що в силу вимог частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши докази, які є у справі, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому статтею 139 КАС України, відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Політичної партії "Сила Людей", Микулинецької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області, про визнання протиправними та скасування рішення, постанови відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено і підписано 16 грудня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );
відповідачі:
- Політична партія "Сила Людей" (місцезнаходження: вул. Хрещатик, 7/11, офіс 525, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ: 39378656);
- Микулинецька селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Степана Бандери, 11, с-ще Микулинці, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 48120, код ЄДРПОУ: 43784867).
Головуючий суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123789623 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні