ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий суддя у першій інстанції: Каленюк Ж.В.
16 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/6419/24 пров. № А/857/27530/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Бруновської Н.В.
суддів: Хобор Р.Б., Шавеля Р.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2024 року у справі №140/6419/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
20.06.2024р. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Управління Служби безпеки України у Волинській області, у якому просив суд:
- визнати протиправними дії, які полягають у відмові на вимогу Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області) від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160 виготовити уточнений розрахунок вислуги років у пільговому обчисленні на підставі довідки УСБУ у Волинській області від 15 серпня 2022 року №54/17/52-165, листа Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України (далі Департамент персоналу МВС України) від 27 грудня 2022 року №40538/22-2022 року, листа та довідки про вислугу років в органах внутрішніх справ Управління Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області (далі УМВС України у Волинській області) від 19 січня 2023 року №3/3-10-П/лікв, витяг з наказу УМВС України у Волинській області від 25 жовтня 2006 року №104 О/С, витяг з послужного списку УМВС України у Волинській області від 23 червня 2011 року №3/7-112/П;
- зобов`язати виготовити відповідно до вимоги ГУ ПФУ у Волинській області від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160 уточнений розрахунок вислуги років, у тому числі й пільгової, і виконати усі необхідні дії щодо виготовлення довідки про грошове забезпечення на підставі довідки УСБУ у Волинській області від 15 серпня 2022 року №54/17/52-165, листа Департаменту персоналу МВС України від 27 грудня 2022 року №40538/22-2022 року, листа та довідки про вислугу років в органах внутрішніх справ УМВС України у Волинській області від 19 січня 2023 року №3/3-10-П/лікв, витягу з наказу УМВС України у Волинській області від 25 жовтня 2006 року №104 О/С, витягу з послужного списку УМВС України у Волинській області від 23 червня 2011 року №3/7-112/П; послужних списків МВС України від 17 серпня 1993 року та від 07 жовтня 1993 року №74, витягу з відомостей про трудову діяльність Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування від 14 листопада 2023 року та від 01 січня 2024 року, витягу даних оцифрованої трудової книжки від 31 січня 2024 року та подати до ГУ ПФУ у Волинській області уточнену довідку про вислугу років, у тому числі й пільгову, та довідку про грошове забезпечення для перерахунку призначеної пенсії за вислугу років.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27.09.2024р. в позові відмовлено.
Не погоджуючись із даним рішенням, апелянт ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.
Апелянт просить суд, Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27.09.2024р. скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 з 07.10.1993р. 25.10.2006р проходив службу в органах внутрішніх справ.
На підставі наказу УМВС України у Волинській області від 25 жовтня 2006 року №104о/с майора запасу ОСОБА_1 відряджено в УСБУ у Волинській області, де останній проходив військову службу до 30 вересня 2011 року, що підтверджується листом УМВС України у Волинській області від 23 червня 2011 року №3/7-112/П, витягом з послужного списку М-071931, витягом з наказу УМВС України у Волинській області від 25 жовтня 2006 року №104о/с, довідкою УСБУ у Волинській області від 15 серпня 2022 року №54/17/52-165, витягом з наказу УСБУ у Волинській області від 30 вересня 2011 року №145-ОС.
Із змісту вищевказаного наказу видно, що вислуга років позивача станом на 30 вересня 2011 року становить: календарна 17 років 11 місяців 23 дні, пільгова 03 роки 08 місяців 17 днів, загальна 21 рік 08 місяців 10 днів.
При цьому, відповідно до довідки УСБУ у Волинській області від 15 серпня 2022 року №54/17/52-165 загальна вислуга років за період проходження ОСОБА_1 служби в СБУ становить 6 років 1 місяць 8 днів, з них календарна вислуга 4 роки 11 місяців 4 дні, пільгова вислуга 1 рік 2 місяці 4 дні.
01.10.2011р. ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років на підставі пункту «а» ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ та основний розмір пенсії обчислено з розрахунку 53 проценти грошового забезпечення при вислузі років станом на день звільнення 21 рік.
Вказана обставина сторонами визнається та додатково підтверджується рішенням суду у справі №140/17367/23, а тому, в силу вимог ч.1,ч.4 ст.78 КАС України не підлягає доказуванню.
08.02.2023р. ОСОБА_1 звернувся до пенсійного органу із заявою у зв`язку з незгодою з визначеним при призначенні пенсії її відсотковим розміром та просив здійснити перерахунок пенсії за новими додатковими документами.
22.02.2023р. пенсійний орган листом №4465-3656/П-02/8-0300/23 відмовив у здійсненні перерахунку пенсії у зв`язку із відсутністю правових підстав.
21.11.2023р. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду у справі №140/17367/23, яке набрало законної сили 22 грудня 2023 року, суд визнав протиправними дії Головного управління ПФУ у Волинській області щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 про перерахунок пенсії від 08 лютого 2023 року та зобов`язано пенсійний орган повторно розглянути заяву позивача від 08 лютого 2023 року з урахуванням висновків, викладених судом у рішенні.
03.01.2024р. Головне управління пенсійного фонду України у Волинській області листом №163-38014/П-02/8-0300/24 повідомив ОСОБА_1 , що функції по формуванню грошового забезпечення та розрахунок вислуги років відноситься до компетенції уповноважених структурних підрозділів силових міністерств та відомств; Пенсія призначена позивачу 01 жовтня 2011 року на підставі заяв та документів, наданих УСБУ у Волинській області при вислузі 21 рік у розмірі 53 проценти грошового забезпечення (50% - за 20 років вислуги, 3% - за один рік вислуги понад 20 років). Проведення перерахунку встановленого розміру пенсії з урахуванням тривалості служби в пільговому обчисленні можливе на підставі уточненого розрахунку, наданого відомством за останнім місцем служби. Тому, пенсійний орган у зв`язку із численними зверненнями позивача зробив відповідний запит до УСБУ у Волинській області від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160.
На зазначений запит листом від 19 січня 2024 року №54/17-189 УСБУ у Волинській області повідомив, що право на зарахування до вислуги років для визначення розміру пенсії на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця часу проходження ОСОБА_1 служби в підрозділах карного розшуку органів внутрішніх справ на посадах, визначених відповідними нормативно-правовими актами МВС, чинними на той час, настає з моменту набрання чинності Постановою №1497. Питання зарахування позивачу цього періоду служби розглядалося у судовому порядку та рішенням суду від 24 червня 2021 року у справі №140/4028/21 в позові відмовлено.
Із змісту листа Головного управління ПФУ у Волинській області від 05.01.2024р. № 0300-037-5/1160 «Про розрахунок вислуги років» видно, що пенсійний орган просить переглянути розрахунок вислуги років ОСОБА_1 .
Лист Головного управління ПФУ у Волинській області від 05.01.2024р. № 0300-037-5/1160 «Про розрахунок вислуги років» розглянуто в УСБУ у Волинській області та надана відповідь. (а.с.24)
Головне управління ПФУ у Волинській області листом від 14 лютого 2024 року №2365-1788/П-02/8-0300/24 на звернення позивача щодо перерахунку пенсії повідомив, що відповідно до інформації УСБУ України у Волинській області, яка надана листом від 19 січня 2024 року №54/17-189 відсутні підстави для проведення перегляду розрахунку за вислугу років.
На лист позивача від 01 березня 2024 року про перегляд розрахунку вислуги років УСБУ у Волинській області в листі від 03 квітня 2024 року №54/17-1054/п-82 також інформувало про відсутність підстав для внесення змін у складений під час звільнення ОСОБА_1 з військової служби розрахунок від 10 серпня 2011 року №54/17-2210.
Листами Пенсійного фонду України від 14 березня 2024 року №2800-03001-8/15919, від 30.04.2024р. № 5992-5831/П-02/8-0300/24 та від 02 травня 2024 року №17416-19334/П-05/8-2800/24 ОСОБА_1 повідомлено про опрацювання його звернень та звернення страхувальника Державної установи «Центр пробації»: завантажено оцифровані скан-копій документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Підсумок страхового стажу відображається в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг на закладці «Страхові дані» профілю користувача, а результат оцифрування відповідно до наданих сканованих копій документів в розділі «Електронна трудова книжка» на закладці «Відцирована ЕТК». Пенсія за вислугу років призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» з 01.10.2011р. на підставі подання документів Управління Служби безпеки України у Волинській області. Функції по формуванню грошового забезпечення та розрахунок вислуги років відноситься до компетенції уповноважених структурних підрозділів силових міністерств та відомств.( а.с. 34, 35)
Листом від 29 травня 2024 року №54/17-1830 УСБУ у Волинській області за дорученням керівництва СБУ розглянуло заяву ОСОБА_1 щодо перегляду розрахунків вислуги років (страхового стажу), зазначивши, що порядок складання розрахунку для призначення пенсії визначений Інструкцією про порядок обліку кадрів у Службі безпеки України, затвердженою наказом Центрального управління СБУ від 25 травня 2018 року №888, а його форма додатком 19 до Інструкції про порядок обліку кадрів у Службі безпеки України. Однак, вказаними нормативно-правовими актами не врегульована процедура додаткового (повторного) розрахунку вислуги років (страхового стажу) для призначення пенсії.
ч.2 ст.19 Конституції України, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Види служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії, визначені ст.17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-XII.
Із змісту ст.17-1, ст.17-2, Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чітко визначено, що обчислення вислуги років для призначення пенсії здійснюється, як правило, за послужним списком особової справи військовослужбовця, особи, яка має право на пенсію за цим Законом. Перелік документів, що підтверджують окремі періоди військової служби, служби в органах внутрішніх справ, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, які підлягають зарахуванню до вислуги років у календарному обчисленні або на пільгових умовах визначається Кабінетом Міністрів України.
Питання порядку обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, делегує Кабінету Міністрів України.
Такий порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393, яка є підзаконним нормативно-правовим актом і має на меті конкретизувати нормативне регулювання вирішення питань, що виникають з приводу призначення пенсії за вислугу років.
В п.1, п.2 Постанови №393 видно, які періоди зараховуються до вислуги років. Однак, п.3 цієї Постанови передбачена можливість зарахування вислугу років у пільговому обчисленні.
Зокрема, абз.2,3 п.1 Постанови №393 (у редакції, чинній на момент звільнення ОСОБА_1 з УСБУ у Волинській області та призначення пенсії за вислугу років, встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ», особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до вислуги років зараховуються: військова служба в Збройних Силах, Державній прикордонній службі, Національній гвардії, Управлінні державної охорони, Цивільній обороні України та інших військових формуваннях, створених Верховною Радою України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки, Державній спеціальній службі транспорту; служба в органах внутрішніх справ України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду.
В пп.«в» п.3 Постанови №393 (зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України №1427, чинна у період з 21 листопада 2001 року - 27 липня 2011 року) встановлено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абз.1 п.1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за півтора місяця: час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністром внутрішніх справ.
Постановою Кабінету Міністрів України №1525 (чинна з 01 січня 2005 року - 27 липня 2011 року) пп.«в» п. 3 Постанови №393 доповнено абзацом, за змістом якого видно, що час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ на посадах дільничних, старших дільничних інспекторів міліції та працівників підрозділів з керівництва дільничними інспекторами міліції (крім центрального апарату Міністерства внутрішніх справ) також підлягав зарахуванню до вислуги років на пільгових умовах - один місяць служби за півтора місяця в цілях призначення пенсій.
В п.1 Постанови Кабінету міністрів України №780 (набрала чинності 27 липня 2011 року) виключено абз.абз. 24,26,27,29 п.п. «в» п.3 Постанови №393; п.3 цієї постанови Уряду визнано такими, що втратили чинність, зокрема, постанову Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року №1497 «Про внесення доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393» (Офіційний вісник України, 2001 р., №47, ст. 2071); постанову Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 року №1525 «Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393» (Офіційний вісник України, 2004 р., №46, ст. 3017). Також п.2 Постанови №780 обумовлено, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що обчислена ОСОБА_1 на день звільнення з органів СБУ (30 вересня 2011 року) та виходу на пенсію загальна вислуга років становить 21 рік 08 місяців 10 днів, з них: календарна 17 років 11 місяців 23 дні, пільгова 03 роки 08 місяців 17 днів, що підтверджується наказом УСБУ у Волинській області від 30 вересня 2011 року №145-ОС (а.с.125).
Відповідно до п.п. 1, 7, 12 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 30 січня 2007 року №3-1 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402; далі Порядок №3-1, в редакції, яка чинна на момент призначення позивачу пенсії), заяви про призначення пенсії особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи). Для призначення пенсії за вислугу років подаються, зокрема такі документи: заява про призначення пенсії; грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби; військово-медичні документи про стан здоров`я звільненої особи (за винятком осіб, які не проходили військово-лікарську комісію); документи про страховий стаж (при призначенні пенсії згідно з пунктом «б» статті 12 Закону №2262-XII). Уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.
Як видно з матеріалів справи, для призначення ОСОБА_1 пенсії УСБУ у Волинській області підготував та направив подання разом із розрахунком вислуги років (а.с.126-128), згідно якого календарна вислуга років становить 17 років 11 місяців 23 дні, пільгова 03 роки 08 місяців 17 днів. Тобто, загальна вислуга - 21 рік 08 місяців 10 днів (так, як про це зазначено в наказі УСБУ у Волинській області від 30 вересня 2011 року №145-ОС).
Як видно з розрахунку, до вислуги років ОСОБА_1 враховано такі періоди служби:
07 жовтня 1993 року 25 червня 1996 року - курсант Львівського пожежно-технічного училища МВС України;
25 червня 1996 року 01 квітня 1997 року - старший інспектор служби держпожнагляду ППЧ-8 по охороні міста Любомля Волинської області;
01 квітня 1997 року 31 липня 1998 року - старший інспектор групи держпожнагляду СДПЧ-10 міста Любомля Волинського області;
31 липня 1998 року 30 червня 2000 року - начальник караулу СДПЧ-10 міста Любомля Волинської області;
30 червня 2000 року - 21 січня 2003 року - оперуповноважений відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області;
21 січня 2003 року 15 вересня 2005 року - старший оперуповноважений відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області;
15 вересня 2005 року 16 травня 2006 року - оперуповноважений відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області;
16 травня 2006 року 09 серпня 2008 року - старший дільничний інспектор міліції Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області;
09 серпня 2006 року 25 жовтня 2006 року - оперуповноважений відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області;
25 жовтня 2006 року 08 травня 2008 року оперуповноважений УСБУ у Волинській області;
08 травня 2008 року 01 липня 2008 року старший оперуповноважений УСБУ у Волинській області;
01 липня 2008 року 01 квітня 2009 року у розпорядженні начальника УСБУ у Волинській області;
01 квітня 2009 року 16 червня 2010 року оперуповноважений УСБУ у Волинській області;
16 червня 2020 року 10 серпня 2011 року старший оперуповноважений УСБУ у Волинській області.
Колегія суддів наголошує, що періоди роботи в органах МВС у розрахунку відповідають відомостям послужного списку М-071931 УМВС у Волинській області станом на 25 жовтня 2006 року (а.с.29-30), відомостям листа УМВС України у Волинській області від 23 червня 2011 року №3/7-112/П, у якому вказано, що його підготовлено на підставі архівної особової справи №447 (а.с.28).
Тобто, обчислення вислуги років, як це передбачено ст.17-2 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», здійснювалося за послужним списком особової справи позивача, який містить перелік посад та періоди перебування на них, відомості про розпорядчі документи.
Із змісту матеріалів справи та апеляційної скарги видно, що ОСОБА_1 не погоджується із обчисленням пільгової вислуги у розрахунку (а.с.126-128), у якому УСБУ у Волинській області період роботи на посаді оперуповноваженого відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області (припадає на період з 30 червня 2000 року - 21 січня 2003 року) обчислив календарно, а з 16 листопада 2001 року по 21 січня 2003 року у пільговому обчисленні один місяць служби за півтора місяця (підстава: Постанова №1497, наказ МВС України від 29 липня 2007 року №361).
Період служби на посаді старшого оперуповноваженого ( 21 січня 2003 року - 15 вересня 2005 року), оперуповноваженого ( 15 вересня 2005 року - 16 травня 2006 року та 09 серпня 2006 року - 25 жовтня 2006 року) відділення карного розшуку, а також на посаді старшого дільничного інспектора міліції Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області ( 16 травня 2005 року - 09 серпня 2006 року) зараховано у пільговому обчисленні - один місяць служби за півтора.
У листі УМВС у Волинській області від 23 червня 2011 року №3/7-112/П (а.с.28) інформувало, що посади оперуповноваженого, старшого оперуповноваженого карного розшуку та старшого дільничного інспектора міліції при виході на пенсію обчислюються 1 рік за 1,5 роки (підстава: Постанова №1497, наказ МВС від 29 липня 2008 року №361; Постанова №1525, наказ МВС України від 29 травня 2008 року №250 відповідно).
Департамент персоналу МВС України листом від 27 грудня 2022 року №40538/22-2022 на звернення ОСОБА_1 повідомив, що з огляду на те, що позивач з 25 жовтня 2006 року продовжував службу в СБУ, відповідно до п.2 Постанови №780 вислуга перегляду не підлягає (а.с.31).
Ліквідаційна комісія УМВС України у Волинській області листом від 19 січня 2023 року №3/3-10-П/лікв на вимогу позивача надано довідку про вислугу років в органах внутрішніх справ (на підстав архівної особової справи) (а.с.26-27), із змісту якої видно, що вислуга років останнього станом на 25 жовтня 2008 року становить: календарна 13 років 18 днів, пільгова 16 років 2 місяці 16 днів.
Перевіряючи наявність підстав для перегляду УСБУ України у Волинській області розрахунку вислуги років на запит ГУ ПФУ у Волинській області від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160 (а.с.23) в інтересах ОСОБА_1 , зокрема, підготовки уточненого розрахунку вислуги років в частині пільгового обчислення періодів служби в органах внутрішніх справ та Служби безпеки України, апеляційний суд зазначає, що листом від 19 січня 2024 року №54/17-189 (а.с.82-83) суб`єкт владних повноважень повідомив про відсутність підстав для перегляду підготовлених при звільненні позивача з військової служби документів, зокрема, розрахунку вислуги років від 10 серпня 2011 року №54/17-2210. Нормативні акти - Постанови №393, №1497 та №1525 застосовані виключно в часових межах їх чинності, оскільки не наділені зворотною дією в часі. Питання зарахування періоду служби у підрозділах карного розшуку органів внутрішніх справ у пільговому обчисленні вже розглядалася у судовому порядку (справа №140/4028/21) та ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні позову.
Отже, враховуючи те, що питання зарахування періоду служби у підрозділах карного розшуку органів внутрішніх справ у пільговому обчисленні вже розглядалася у судовому порядку, і рішенням суду відмовлено у задоволенні вказаних позовних вимог та вказане рішення набрало законної сили, колегія суддів повторно наголошує, що в силу вимог ч.4 ст. 78 КАС України чітко визначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Колегія суддів також звертає увагу апелянта, що підготовка та подання до органів, що призначають пенсії, документів, необхідних для призначення позивачу пенсії, відповідно до Порядку №3-1 покладена на УСБУ України у Волинській області
Разом з тим, відносини між Управлінням Служби безпеки України у Волинській області та Головним управлінням Пенсійного фонду України у Волинській області є відносинами між двома органами державної влади з приводу виконання визначених законодавством функцій.
В даному ж випадку орган Пенсійного фонду не вказав правових підстав для вимоги переглянути розрахунок вислуги років ОСОБА_1 , а лише покликався на численні звернення позивача з цього питання.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що фактично лист Головного управлінням Пенсійного фонду України у Волинській області від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160 та відповідь Управління Служби безпеки України у Волинській області лише опосередковує звернення ОСОБА_2 до суду за вирішенням спору в питанні визначення вислуги років у період служби в органах внутрішніх справ, зокрема в пільговому обчисленні періоду перебування у підрозділі карного розшуку.
Із змісту витягу з розрахунку вислуги років на пенсію у пільговому обчисленні (з розрахунку один місяць служби за півтора) УСБУ України у Волинській області до вислуги років зарахував періоди служби: 16 листопада 2001 року - 21 січня 2003 року, 21 січня 2003 року - 15 вересня 2005 року, 15 вересня 2005 року - 16 травня 2006 року (на посаді оперуповноваженого/старшого оперуповноваженого відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області), 16 травня 2006 року - 09 серпня 2008 року (на посаді старшого дільничного інспектора міліції Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області), 09 серпня 2006 року - 25 жовтня 2006 року (на посаді оперуповноваженого відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області); 01 квітня 2009 року - 16 червня 2010 року, 16 червня 2010 року - 10 серпня 2011 року (на посаді оперуповноваженого/старшого оперуповноваженого УСБУ у Волинській області).
При цьому, суд апеляційної інстанції наголошує, що позов та апеляційна скарга не містить обґрунтування щодо неправильності обчислення вислуги років позивача безпосередньо в УСБУ у Волинській області (згідно довідки від 15 серпня 2022 року №54/17/52-165 календарна вислуга з 26 жовтня 2006 року - 30 вересня 2011 року становить 4 роки 11 місяців 4 дні, у пільговому обчисленні 1 рік 2 місяці 4 дні, а загальна 6 років 1 місяць 8 днів) (а.с.25), що вказує на фактичну відсутність спору у цьому питанні.
Крім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року у справі №140/4028/21 (а.с.122-124) відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 до УСБУ у Волинській області щодо визнання протиправною бездіяльність щодо відмови в пільговому обчисленні один місяць служби за півтора місяці до вислуги років для призначення пенсії періоду проходження служби в підрозділі карного розшуку МВС України з 30 червня 2000 року - 15 листопада 2001 року включно, який зазначений у послужному списку, та зобов`язання зарахувати вказаний період у пільговому обчислені до вислуги років на пенсію, внести відповідні зміни до наказу, підготувати та направити до ГУ ПФУ у Волинській області необхідні документи щодо розрахунку вислуги років для врахування при нарахуванні і виплати пенсії.
Як видно із змісту вказаного рішення, суд дійшов висновків про те, що Постанова Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року №1497, якою встановлено пільговий залік вислуги років, набрала чинності з 21 листопада 2001 року, оскільки опублікована 21 листопада 2001 року в газеті «Урядовий кур`єр» №216. На час набрання чинності Постановою №1497 ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ на посаді оперуповноваженого відділення карного розшуку Любомльського районного відділу УМВС України у Волинській області. Тому, розрахунок вислуги років на пенсію на пільгових умовах (один місяць служби за півтора місяця) цього періоду служби, обчислюється з 21 листопада 2001 року (набрав чинності), а не з 30 червня 2000 року - призначення ОСОБА_1 на вказану посаду.
Такі висновки суду ґрунтуються на приписах ч.1 ст.58 Конституції України, згідно якої нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, та змісту рішень Конституційного Суду України (від 13 травня 1997 року №1-зп, від 09 лютого 1999 року №1-рп/99, від 05 квітня 2001 року № 3-рп/2001 та від 13 березня 2012 року №6-рп/2012) щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів: закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом. Таким чином, зміст правовідносин, зокрема, прав та обов`язків особи, не може змінюватися зі зміною законодавчих норм.
Одночасно, колегія суддів зазначає, що суд при вирішенні спору у справі №140/4028/21 вказав на відсутність підстав для надання зворотної сили нормам Постанови №1497, оскільки вказаний нормативно-правовий акт не пом`якшує і не скасовує відповідальність особи, а встановлює право певної категорії громадян на пільги.
Переглядаючи рішення суду від 24 червня 2021 року у справі №140/4028/21 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , Восьмий апеляційний адміністративний суд у постанові від 05 листопада 2021 року погодився з висновками суду першої інстанції та зазначене рішення суду залишив без змін, а отже рішення набрало законної сили.
Колегія суддів враховує як фактичні обставини, встановлені судом при розгляді справи №140/4028/21, так і висновки суду у такій пов`язаній справі. Це рішення є обов`язковим і для учасників справи, бо в іншому випадку нівелюється принцип обов`язковості рішення суду.
Управління Служби безпеки України у Волинській області при підготовці розрахунку за вислугу років для призначення пенсії врахував п.2 Постанови №780 (якою визнано такими, що втратили чинність Постанови №1425 та №1525) щодо того, що вислуга років осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, яка була обчислена до прийняття цієї постанови, перегляду не підлягає.
Отже, в даному випадку є вірним висновок суду першої інстанції, що з врахуванням наведеного, право позивача на зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах часу проходження служби в спеціальних підрозділах органів внутрішніх справ визначається за тими правилами, які були чинними на момент виникнення відповідного права.
Також колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що вислуга років в цілях призначення пенсії розрахована за встановленою формою Управління Служби безпеки України у Волинській області у розрахунку до подання для призначення пенсії. При цьому, послужний список М-071931, наказ УМВС України у Волинській області від 25 жовтня 2006 року №104 о/с (а.с.32) про відрядження ОСОБА_1 до СБУ не містять розрахунку вислуги років, адже позивач продовжував службу, а не звільнився на пенсію. Жодний інший орган такий розрахунок в цілях призначення пенсії не складав (та не мав обов`язку).
Наведене вказує на те, що в ході складання розрахунку пільгова вислуга років ОСОБА_1 посадовими особами СБУ не переглядалася, а розрахована вперше.
Аналіз наведених правових норм у поєднанні з положеннями Порядку №393 дає підстави для висновків, що визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для пенсії за вислугу років є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до вислуги для реалізації права на призначення різних видів пенсій.
Лист УМВС України у Волинській області від 13 травня 2010 року №3/7-67/П (а.с.113), Витяг з послужного списку від 23 червня 2011 року №3/7-112/П (а.с.28), а так само листи УМВС України у Волинській області від 19 січня 2023 року №3/3-10-П/лікв (а.с.26-27), Департаменту персоналу МВС України від 27 грудня 2022 року №40538/22-2022 (а.с.31), які мають інформативний характер, не вказують на наявність фактичних обставин, оцінку яким надано у справі №140/4028/21, та їх зміст відповідає тим документам, які враховані УСБУ України у Волинській області впри розрахунку вислуги років ОСОБА_1 для призначення пенсії.
Лист ГУ ПФУ від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160, який не містить обов`язкових для виконання розпоряджень чи вказівок, та додані до нього копії документів (а.с.24), також не породжують підстав для формування інших висновків, ніж у справі №140/4028/21.
Зважаючи на вищевикладені обставини вірним є висновок суб`єкта владних повноважень в особі УСБУ України у Волинській області про відсутність підстав для перегляду розрахунку вислуги років (про які не зазначено в листі ГУ ПФУ від 05 січня 2024 року №0300-0307-5/1160), розрахованої на відомостях послужного списку в особовій справі ОСОБА_1 та який відображає відомості про всі періоди служби, які підлягають зарахуванню до вислуги років для призначення пенсії при звільненні зі служби.
Із змісту вимог зобов`язального характеру позивач просив спонукати відповідача у судовому порядку виготовити та подати до ГУ ПФУ у Волинській області не тільки уточнений розрахунок вислуги років, а й довідку про грошове забезпечення, а також здійснити перерахунок вислуги років з урахуванням, зокрема, витягу з відомостей про трудову діяльність Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування від 14 листопада 2023 року та від 01 січня 2024 року, витягу даних оцифрованої трудової книжки від 31 січня 2024 року для перерахунку призначеної пенсії за вислугу років.
Колегія судді звертає увагу апелянта, що з наявних у справі документів не вбачається спору щодо розміру грошового забезпечення при призначенні пенсії, звернень до УСБУ України у Волинській області з цього приводу, обов`язку відповідача виготовляти оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) пенсії, правових підстав для таких дій, що вказує не необґрунтованість та безпідставність позовних вимог у цій частині, які також не можна вважати похідними від вимоги про визнання протиправними дій щодо відмови у виготовленні розрахунку вислуги років. Також не є похідною вимога про виготовлення розрахунку вислугу років з урахуванням відомостей про трудову діяльність з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, оцифрованих відомостей трудової книжки, які використовуються для обрахунку страхового стажу відповідно до приписів Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та підлягають врахуванню при призначенні пенсії згідно п. «б» ст.12 Закону України» «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-XII. Однак, позивачу пенсія призначена на підставі пункту «а» названої статті.
ч.5 ст.242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Тобто, підлягають врахуванню судом правові висновки, викладені Верховним Судом (палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду) у рішеннях у подібних правовідносинах (в іншій справі). Однак, у разі прийняття касаційним судом рішення у справах за інших фактичних обставин чи судами першої та апеляційної інстанції рішення у спорах з іншим складом сторін, ніж у розглядуваній справі, процесуальний закон не вказує на обов`язковість їх врахування судом при вирішенні індивідуального спору.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки суб`єкт владних повноважень в особі Управління Служби безпеки України у Волинській області діяв у спосіб визначений законами та Конституцією України.
Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також, п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
ст.316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2024 року у справі № 140/6419/24- без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. В. Бруновська судді Р. Б. Хобор Р. М. Шавель
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 18.12.2024 |
Номер документу | 123793691 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні