Рішення
від 05.12.2024 по справі 464/981/24
СИХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 464/981/24

пр.№ 2/464/718/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05.12.2024 року Сихівський районний суд м. Львова в складі:

головуючого - судді Теслюка Д.Ю.,

за участі секретаря судового засідання Керницької І.В.,

представника позивачки Петрівської М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Львові в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Львівської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів,

в с т а н о в и в :

міський голова міста Львова Садовий А.І. 12.02.2024 звернувся в суд із позовом, в якому просить стягнути з відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь Львівської міської ради пропорційно належним їм часткам у праві спільної часткової власності на приміщення складів, безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.2535 га, кадастровий номер 4610136800:04:002:0053, розташованою на АДРЕСА_1 , у розмірі 279 563,27 грн. Окрім цього, просить стягнути з відповідачів судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог покликається на те,що ухвалою Львівської міської ради від 20.09.2007 №1132 «Про погодження гр. ОСОБА_4 місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 » передбачено погодити ОСОБА_4 місце розташування земельної ділянки та надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.2535 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі та їх обслуговування за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Пунктом 3 ухвали Львівської міської ради від 16.02.2009 №2376 «Про затвердження фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 » передбачено затвердити фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0.2535 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі і їх обслуговування за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості. На виконання зазначеної ухвали, Львівською міською радою було укладено договір оренди землі від 12 березня 2010 №C-1666 з фізичною особою підприємцем ОСОБА_4 строком дії до 16.02.2019. Ухвал Львівської міської ради щодо продовження терміну оренди земельної ділянки площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) на АДРЕСА_1 не приймалося. Станом на даний час, документи, які посвідчують право користування земельною ділянкою площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) на АДРЕСА_1 відсутні. Відповідно до інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06.12.2023 №357233058, приміщення складів: літ. «В-1», площею 68,4 кв.м., «Д», площею 5,7 кв.м., «Ж-1», площею 133,15 кв.м., «М-1», площею 21,2 кв.м., загальною площею 228,45 кв.м (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 13955009) на АДРЕСА_1 перебувають у приватній спільній частковій власності відповідачів ОСОБА_1 (розмір частки 10/16), ОСОБА_2 (розмір частки 3/16) та ОСОБА_3 (розмір частки 3/16). Представниками відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, представником відділу укладання договорів оренди землі управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, представником Сихівської районної адміністрації, представником відділу районних архітекторів управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради 03.09.2021 року було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 та суміжних з ними земельних ділянок у м. Львові, яким встановлено, що відповідачі фактично використовують земельну ділянку № НОМЕР_1 , площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) для обслуговування складських приміщень за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про надання її в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. За результатами зазначеного обстеження складено акт від 03.09.2021 №80 та направлено відповідачам лист відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради від 19.08.2022 №24-вих-61821 (рекомендоване поштове відправлення №7900603557065 від 22.08.2022) з копією акту від 03.09.2021 №80 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою № НОМЕР_1 , площею 0.2535 га за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 на АДРЕСА_1 відповідно до чинного законодавства України. Вважає, що відповідачі, як фактичні користувачі земельної ділянки, без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберегли у себе кошти, які мали заплатити за користування нею, а відтак зобов`язані повернути ці кошти позивачу, як власнику земельної ділянки, на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України. Позовні вимоги враховують період використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів з 01.12.2020 по 31.11.2023, сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю, внаслідок використання вказаної земельної ділянки без належної правової підстави складає 279563,27 грн, яку позивач просить стягнути з відповідачів, з урахуванням розміру належних їм часток.

Ухвалою від 14.02.2024 прийнято до розгляду вказаний позов та відкрито провадження за правилами загального позовного провадження.

Від представника відповідачки ОСОБА_1 адвоката Пивовара В.В. 19.04.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній позов заперечив та просив відмовити у задоволенні такого з наступних підстав. Відповідачем не заперечується, що ухвалою Львівської міської ради від 16.02.2009 № 2376 «Про затвердження фізичній особі підприємцю ОСОБА_4 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 » затверджено фізичній особі підприємцю ОСОБА_4 проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку 0.2535 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі і їх обслуговування, а також укладення договору оренди землі від 12.03.2010 № С-1666 (далі договір № С-1666) між Львівською міською радою та фізичною особою підприємцем ОСОБА_4 строком дії до 16.02.2019. Відповідачка ОСОБА_1 також погоджується, адже іншого їй не відомо, що ухвал Львівської міської ради щодо продовження терміну оренди земельної ділянки площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) на АДРЕСА_1 не приймалося. Разом з тим, особа, яка орендувала та використовувала згадану вище земельну ділянку була суб`єктом підприємництва, а метою договірних відносин було саме використання земельної ділянки у підприємницькій діяльності. Згідно наявних у справі доказів, договір № С-1666 укладався ФОП ОСОБА_4 для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі і їх обслуговування. Акцентує увагу на тому, що метою використання земельної ділянки була саме реконструкція складських приміщень під виробничі будівлі і їх обслуговування. Після завершення дії договору земля не використовувалася, адже виробництво у приміщеннях не здійснювалося, відтак потреби у продовженні договірних відносин не було. Згідно із п. 37 договору оренди землі від 12.03.2010, дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено. В постановах Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 686/19389/17 та від 09.10.2019 у справі № 209/1721/14-ц зазначено, що для встановлення факту користування відповідачем земельною ділянкою з метою здійснення господарської, зокрема підприємницької, діяльності потрібно встановити факт ведення діяльності нею як ФОП на цій земельній ділянці, спрямованої на виготовлення та реалізацію, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру. Відповідачі у цій справі, зокрема і відповідачка ОСОБА_1 , не є суб`єктами підприємництва та не були стороною договірних відносин з Львівською міською радою, як і користувачами відповідної земельної ділянки. Право користування земельною ділянкою, як і право на підприємництво не успадковувалося. Успадкування нерухомого майна будівлі (приміщення) не означає початок використання цього майна та використання земельної ділянки, на якій воно розташоване, а тим паче здійснення господарської діяльності. Хто використовує земельну ділянку після завершення строку дії договору № С-1666 відповідачці ОСОБА_1 невідомо. Доказів, які б вказували на будь-яке користування ОСОБА_1 земельною ділянкою позивачем не надано. У позові позивачем зазначено, що представниками підрозділів Львівської міської ради ще 03.09.2021 було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 та суміжних з нею земельних ділянок у м. Львові. При цьому, між датою обстеження та поданням позову минуло два з половиною роки. При обстеженні нібито встановлено, що відповідачі фактично використовують земельну ділянку, однак у акті від 03.09.2021 №80 не міститься інформації щодо використання спірної земельної ділянки, не додаються фото чи інші докази. Таким чином, користування земельною ділянкою спадкодавцем відповідачкою ОСОБА_1 припинене із завершенням строку дії договору № С-1666. Жодних перешкод у реалізації права власності Львівською міською радою відповідач не чинив та не чинить. Жодного разу після успадкування складського приміщення вона чи інші особи в її інтересах до нього чи земельної ділянки не прибували. Окрім цього, у договорі № С-1666 зазначено, що площа ділянки під забудовою складає 0,0368 га. Згідно таблиці з витягу з ДЗК про земельну ділянку, що долучена до позову, площа землі, яка використовується в комерційних цілях також складає 0,0368 га. Тобто, якщо і припустити, що власники майна, яке розташоване на землі зобов`язані сплачувати орендну плату за землю незалежно від наявності договірних відносин чи обставин використання майна, то орендну плату слід розраховувати саме з розміру площі під забудовою, а не за площу усієї ділянки. Отже, і розрахована позивачем сума неодержаної ним суми орендної плати, не підтверджена.

Представником позивача ОСОБА_5 03.05.2024 до суду подано відповідь на відзив, у якій остання вказала таке. Висновок про фактичне користування саме відповідачами земельною ділянкою площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) встановлено на підставі того, що у відповідачів на даній земельній ділянці розміщено об`єкт нерухомого майна, який перебуває у їхній приватній спільній частковій власності. Враховуючи вищенаведене, представниками відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, представником управління земельних ресурсів, представником управління архітектури та урбаністики та представниками районної адміністрації було належно проведене обстеження на підставі статті 189 Земельного кодексу України, статей 5, 12, 20 Закону України «Про охорону земель» та Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель Львівської міської територіальної громади, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 04.04.2019 № 4804 (в редакціях, діючих на момент проведення обстеження). Також, зважаючи на твердження представника відповідача про те, що після успадкування складського приміщення відповідачка чи в її інтересах інші особи до нього чи земельної ділянки не прибували, можна зробити висновок, що відповідачкою ОСОБА_1 не заперечується той факт, що приміщення складів: літ. «В-1», площею 68,4 кв.м.; «Д», площею 5,7 кв.м.; «Ж-1», площею 133,15 кв.м.; «М-1» площею 21,2 кв.м., загальною площею 228,45 кв.м (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 13955009) на АДРЕСА_1 знаходиться саме на земельній ділянці площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053), яка обстежувалася та вказана в акті обстеження земельних ділянок від 03 вересня 2021 року №80. Окрім цього, стороною відповідачки ОСОБА_1 не заперечується і той факт, що приміщення складів були успадковані відповідачами від ОСОБА_4 , який укладав з Львівською міською радою договір оренди землі від 12 березня 2010 №С-1666 строком дії до 16.02.2019 на земельну ділянку, площею 0.2535 га, з кадастровим номером 4610136800:04:002:0053. Щодо формування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав, вказала, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.01.2023 № НВ-0000014232023, земельна ділянка за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 зареєстрована 31.12.2010. Форма власності: комунальна власність. Площа земельної ділянки, гектарів: 0.2535. Вид права: право власності. Інформація про власників (користувачів) земельної ділянки: Львівська міська рада. Також, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.02.2024 № 364819522 власником земельної ділянки площею 0.2535 га з кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 є Львівська міська рада. Отже, земельна ділянка за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 є сформованою, визначено її площу, місце розташування, цільове призначення, категорія землі, виду її використання та форма власності, відповідно до інформації з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.01.2023 № НВ-0000014232023, та відомостей з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.02.2024 № 364819522, які є належними доказами для підтвердження стягнення безпідставно збережених коштів саме в межах сформованої земельної ділянки з визначеним кадастровим номером, яка виступає об`єктом цивільних прав, відповідно до положень земельного законодавства. Також представник позивача у відповіді на відзив надала порядок розрахунку безпідставно збережених коштів у відповідності до нормативної грошової оцінки земель у м.Львові.

Від представника відповідачки ОСОБА_1 адвоката Пивовара В.В. 08.05.2024 до суду надійшли заперечення у відповідь на відзив, в яких останній додатково вказав про відсутність доказів користування відповідачами земельною ділянкою.

Ухвалою від 09.05.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Від представника позивача Петрівської М.М. 12.11.2024 надійшли додаткові пояснення у справі. У судових засіданнях щодо розгляду даної справи ставилось питання чи здійснювали відповідачі у зв`язку із смертю ОСОБА_4 плату за договором оренди землі від 12 березня 2010 №С-1666, у зв`язку з цим представник позивача надала таку інформацію. 05.11.2024 департамент природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради скерував лист №4-24-61076 до департаменту фінансової політики Львівської міської ради з проханням надати інформацію чи надходили з 11.06.2012 по 16.02.2019 року від відповідачів кошти за користування (оренду) земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0.2535 га, за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053, з наданням доказів такої оплати. Листом від 08.11.2024 №4-2201-14394 управління адміністрування місцевих та залучених фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради повідомило, що до бюджету Львівської МТГ в період з 01.01.2015 по 16.02.2019 від ОСОБА_2 та ОСОБА_3 плата за землю не надходила. Разом з тим, від ОСОБА_1 на ККДБ18010900 «Орендна плата з фізичних осіб» надійшло 21 489,00 грн. Також, управління адміністрування місцевих та залучених фінансів департаменту фінансової політики Львівської міської ради до вищевказаного листа додало виписки по рахунку одержаних з ГУДКСУ у Львівській області. Згідно даних виписок, ОСОБА_1 заплатила за оренду землі наступні суми: 19 620 грн за 2015 рік; 1 869 грн за 2016 рік. Отже, оскільки у ОСОБА_1 не було укладених договорів оренди землі за користування земельними ділянками комунальної власності з Львівською міською радою, а згідно пункту 9 договору оренди землі від 12 березня 2010 №С-1666 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 19613,30 грн в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то вбачається, що ОСОБА_1 заплатила у 2015 році річну суму договору оренди землі від 12 березня 2010 №С-1666 у розмірі 19 620 грн.

У судовому засіданні представник позивача Петрівська М.М. позовні вимоги підтримала, надала пояснення, які відповідають змісту позовної заяви та відповіді на відзив, просила позов задовольнити.

Представник відповідачки ОСОБА_1 адвокат Пивовар В.В. в судовому засіданні 22.10.2024 заперечив щодо задоволення позовних вимог Львівської міської ради, просив відмовити у задоволенні позову з підстав, наведених ним у відзиві на позовну заяву. У судове засідання, призначене на 05.12.2024 представник відповідачки не з`явився, був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 в судове засідання не з`явились, повідомлялись про дату, час та місце судового засідання.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали цивільної справи, суд приходить до такого висновку.

Згідно із ч.1ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч.1ст.5 ЦПК Українипередбачено, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно дост. 12 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Главою 83 ЦК Українивизначаються загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави.

Відповідно до ч.1ст.1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають при наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок іншої особи, в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених ст. 11 ЦК України).

Так, положеннями ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Статтею ст. 13 Конституції України передбачено, що земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. ст. 122,123,124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно із ст.206ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Частиною 1 статті 93ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно із ч.2ст.152 Земельного кодексу Українивласник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Кваліфікація спірних правовідносин, як зобов`язань у зв`язку із набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави, означає необхідність застосування норм, передбаченихстаттями 1212-1214 Цивільного кодексу України, та правових наслідків дій/бездіяльності відповідача у вигляді збереження (заощадження) у себе відповідних сум орендної плати.

Такі висновки суду відповідають висновкам, викладеним у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019 у справі №917/1739/17, від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, у постановах Верховного Суду від 12.04.2019 у справі №922/981/18, від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1статті 1212 ЦК України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, земельна ділянка, площею 0.2535 га із кадастровим номером: 4610136800:04:002:0053, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , належить територіальній громаді м. Львова, є комунальною власністю Львівської міської ради, що не оспорюється учасниками справи.

Так, згідно із витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 06.01.2023 № НВ-0000014232023, земельна ділянка за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 зареєстрована 31.12.2010. Форма власності: комунальна власність. Площа земельної ділянки, гектарів: 0.2535. Вид права: право власності. Інформація про власників (користувачів) земельної ділянки: Львівська міська рада. Також, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 07.02.2024 № 364819522 власником земельної ділянки площею 0.2535 га з кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 є Львівська міська рада. Отже, земельна ділянка за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 є сформованою, визначено її площу, місце розташування, цільове призначення, категорія землі, вид її використання та форма власності.

Згідно із інформаційною довідкою з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06.12.2023 №357233058, приміщення складів: літ. «В-1», площею 68,4 кв.м.; «Д», площею 5,7 кв.м.; «Ж-1», площею 133,15 кв.м.; «М-1», площею 21,2 кв.м., загальною площею 228,45 кв.м (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 13955009) на АДРЕСА_1 перебувають із 11.06.2012 у приватній спільній частковій власності ОСОБА_1 (розмір частки 10/16), ОСОБА_2 (розмір частки 3/16) та ОСОБА_3 (розмір частки 3/16).

Встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 набула право власності на зазначену вище частку у нерухомому майні 11.06.2012 на підставі свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, реєстраційний номер 5429 та свідоцтва про право на спадщину, реєстраційний номер 5438, виданих приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Якимів Н.Б. Відповідачі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 набули право власності по 3/16 часток у нерухомому майні відповідно до свідоцтв про право на спадщину за реєстровими номерами 5432 та 5435 від 07.06.2012, виданих приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Якимів Н.Б.

З наведеного вбачається, що відповідачі набули 11.06.2012 право власності на нерухоме майно - приміщення складів: літ. «В-1», площею 68,4 кв.м., «Д», площею 5,7 кв.м., «Ж-1», площею 133,15 кв.м., «М-1», площею 21,2 кв.м., загальною площею 228,45 кв.м (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 13955009) на АДРЕСА_1 , після смерті ОСОБА_4 .

Ухвалою Львівської міської ради від 20.09.2007 №1132 «Про погодження гр. ОСОБА_4 місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 » передбачено погодити ОСОБА_4 місце розташування земельної ділянки та надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.2535 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі та їх обслуговування за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Ухвалою Львівської міської ради від 16.02.2009 №2376 «Про затвердження фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 » затверджено фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0.2535 га на АДРЕСА_1 в оренду терміном на 10 років для реконструкції складських приміщень під виробничі будівлі і їх обслуговування за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості.

На виконання зазначеної ухвали, Львівською міською радою було укладено договір оренди землі від 12 березня 2010 №C-1666 із фізичною особою підприємцем ОСОБА_4 строком дії до 16.02.2019.

В ході розгляду справи встановлено, що ухвал Львівської міської ради щодо продовження терміну оренди земельної ділянки площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) на АДРЕСА_1 не приймалося.

Представниками відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради, представником відділу укладання договорів оренди землі управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, представником Сихівської районної адміністрації, представником відділу районних архітекторів управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування Львівської міської ради 03.09.2021 року було проведено обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 та суміжних з ними земельних ділянок у м. Львові, якими встановлено, що відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 фактично використовують земельну ділянку № НОМЕР_1 , площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) для обслуговування складських приміщень за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про надання їм в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.

За результатами зазначеного обстеження складено акт обстеження земельних ділянок на АДРЕСА_2 та суміжних з ними земельних ділянок у м.Львові №80 від 03.09.2021.

На адресу відповідачів відділом самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради 19.08.2022 скеровано лист №24-вих-61821 (рекомендоване поштове відправлення №7900603557065 від 22.08.2022) з копією акту від 03.09.2021 №80 для вжиття заходів щодо оформлення права користування (оренди) земельною ділянкою № НОМЕР_1 , площею 0.2535 га за кадастровим номером 4610136800:04:002:0053 на АДРЕСА_1 відповідно до чинного законодавства України. Однак такий лист залишився без належного реагування.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 є фактичним користувачем земельної ділянки площею 0.2535 га (кадастровий номер: 4610136800:04:002:0053) на АДРЕСА_1 .

Доводи представника відповідачки ОСОБА_1 про те, що відповідачі не є фактичними користувачами зазначеної земельної ділянки, не заслуговують на увагу, оскільки на підтвердження таких доводів не надано належних доказів.

Більше того, як встановлено в ході розгляду справи, відповідачка ОСОБА_1 здійснювала оплату коштів за оренду зазначеної земельної ділянки, зокрема 19 620 грн за 2015 рік та 1 869 грн за 2016 рік.

Таким чином, судом встановлено, що відповідачі користуються спірною земельною ділянкою без правових підстав, зокрема, у матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували факт укладення між позивачем та відповідачами правочинів, що надають їм право на користування спірною земельною ділянкою, на якій розташоване належне їм на праві спільної часткової власності нерухоме майно (наприклад, акту про право постійного користування чи договору оренди тощо).

Щодо розміру безпідставно збережених коштів за період з 01.12.2020 до 30.11.2023, суд враховує таке.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового Кодексу України).

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено приписами підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України.

Згідно з ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (стаття 18 цього Закону).

Відповідно до статті 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються, як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з ч. 3 ст. 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Суд враховує, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, чинне законодавство не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, формування такого здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявника, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (вказаний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19).

Згідно з витягом із технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 16.06.2023 №НВ-4600505192023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:04:002:0053) становить 3526 337, 10 грн.

Розрахунок суми коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером: 4610136800:04:002:0053 за період з 01.12.2020 року по 30.11.2023 року здійснювався позивачем за формулою: нормативно грошова оцінка земельної ділянки за 2023 рік : кумулятивний коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2022 рік = нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням індексації за 2022 рік.

Таким чином, згідно наданого позивачем розрахунку, сума недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання відповідачами земельної ділянки за період з 01.12.2020 по 30.11.2023 без документів, які підтверджують право користування становить, 279563,27 грн.

Зазначений розрахунок стороною відповідачів не спростовано, відтак такий суд приймає до уваги, з урахуванням заявленого позивачем періоду, нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідних коефіцієнтів індексації та ставки орендної плати.

Разом зтим,суд неприймає доуваги доводисторони відповідачки ОСОБА_1 щодо неправильностірозрахунків суморендної плати,з оглядуна те,що такаплата повиннарозраховуватись лишеза площуземельної ділянки,на якійзнаходиться нерухомемайно,оскільки такіне узгоджуютьсяз матеріаламисправи.Більше того,як вбачаєтьсяз договоруоренди землі№ С-1666 від 12.03.2010 у оренду передавалась земельна ділянка із кадастровим номером: 4610136800:04:002:0053 загальною площею 0,2535 га, в тому числі під забудовою 0,0368 га, під твердим покриттям 0,2058 га, під рослинним покривом 0,0109 га.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки використання земельної ділянки відповідачами без належного правового оформлення позбавило Львівську міську раду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід, відтак слід стягнути із відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на користь Львівської міської ради безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.2535 га, кадастровий номер 4610136800:04:002:0053, розташованою на АДРЕСА_1 , у розмірі 279563 грн 27 грн, пропорційно належним їм часткам у праві спільної часткової власності на приміщення складів, розташованих на зазначеній земельній ділянці.

Окрім цього, вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд приходить до висновку, що на підставі ст. 141 ЦПК України, з відповідачів в користь Департаменту природнихресурсів,будівництва тарозвитку громадЛьвівської міськоїради підлягають стягненню понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, а саме по 1397 грн 82 коп з кожного.

Керуючись статтями 13, 81, 89, 263 265 ЦПК України,

у х в а л и в:

позов задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь Львівської міської ради безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0.2535 га, кадастровий номер 4610136800:04:002:0053, розташованою на АДРЕСА_1 , у розмірі 279563 (двісті сімдесят дев`ять тисяч п`ятсот шістдесят три) грн 27 грн, пропорційно належним їм часткам у праві спільної часткової власності на приміщення складів, розташованих на зазначеній земельній ділянці.

Стягнути із ОСОБА_1 на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради 1397 грн 82 коп судового збору.

Стягнути із ОСОБА_2 на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради 1397 грн 82 коп судового збору.

Стягнути із ОСОБА_3 на користь Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради 1397 грн 82 коп судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 16.12.2024.

Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Позивач: Львівська міська рада, код ЄДРПОУ 04055896, м.Львів, пл.Ринок,1.

Відповідач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 .

Відповідач: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_3 .

Відповідач: ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , АДРЕСА_4 .

СуддяДмитро ТЕСЛЮК

СудСихівський районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123813617
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —464/981/24

Рішення від 05.12.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Рішення від 05.12.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 11.07.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 02.05.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

Ухвала від 14.02.2024

Цивільне

Сихівський районний суд м.Львова

Теслюк Д. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні