Справа № 445/2775/21 Головуючий у 1 інстанції: Сивак В. М.
Провадження № 22-ц/811/2171/24 Доповідач в 2-й інстанції: Мікуш Ю. Р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2024 року Львівський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючої судді Мікуш Ю.Р.,
Суддів: Приколоти Т.І.,Савуляка Р.В.,
Секретар Іванова О.О.
З участю: позивача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові цивільну справу №445/2775/21за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Золочівського районного суду Львівської області від 07 червня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Золочівської районної ради Львівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - КП "Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області",- про стягнення ненарахованої та невиплаченої заробітної плати
в с т а н о в и в :
16 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Золочівської районної ради Львівської області про стягнення ненарахованої та невиплаченої заробітної плати.
Позовна заява мотивована тим, що починаючи з червня 2020 року йому не нараховується і не виплачується заробітна плата.
Розпорядження в.о. голови Золочівської районної ради Львівської області №26 від 31 липня 2018 року не визнавалось таким, що втратило чинність, з роботи позивача ніхто не звільняв.
Припинення фінансування у зв`язку з відсутністю ліцензії є незаконним, та таким, що порушує його права, оскільки, з його сторони було вжито усіх необхідних заходів для її отримання.
Бездіяльність Золочівської районної ради та Золочівської районної державної адміністрації була цілеспрямованою та направленою на ліквідацію підприємства.
Процес передачі комунальних закладів не впливає на трудові відносини з їх керівниками та працівниками.
Відсутність фінансування не спростовує факту перебування працівника у трудових відносинах з юридичною особою. Невиконання роботодавцем своїх трудових обов`язків, відсутність фінансування не повинно обмежувати права працівників.
З врахуванням уточнених позовних вимог, просив стягнути з Золочівської районної ради Львівської області на користь тимчасово виконуючого обов`язки директора комунального підприємства «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» ОСОБА_1 ненараховану заробітну плату в розмірі 203 969,05 грн. (нарахування без утримання із цієї суми обов`язкових податків та зборів).
Просить суд допустити негайне виконання рішення суду в частині стягнення заробітної плати за один місяць.
Рішенням Золочівського районного суду Львівської області від 07 червня 2024 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Золочівської районної ради Львівської області районної ради про та стягнення ненарахованої та невиплаченої заробітної плати відмовлено.
Рішення суду оскаржив позивач ОСОБА_1 .
Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення суду є незаконним. Судом не було враховано, що КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» (далі по тексту КП «редакція») створене у формі унітарного підприємства, щодо нього райрада має низку владно-управлінських повноважень, реалізація яких призвела до порушення трудових прав позивача, зокрема, припинення фінансування редакції.
Згідно п.2 рішення Золочівської районної ради Львівської області №114 від 24 грудня 2021 року вирішено «Встановити, що Золочівська районна рада Львівської області є правонаступником майна Комунального підприємства «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області».
Внаслідок припинення юридичної особи за наявності її правонаступника, що прописано у рішенні Золочівської районної ради Львівської області №114 від 24 грудня 2021 року, відсутні підстави для покладення прав і обов`язків на будь яку іншу юридичну особу, крім правонаступника.
Судом безпідставно не було вз`ято до уваги висновки Верховного Суду щодо обгрунтованості стягнення заробітної плати саме з районної ради, викладені в Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати касаційного цивільного суду від 21 серпня 2019 року у справі №677/1745/15-ц (провадження №61-31299св18), яка була долучена позивачем до справи.
Припинення фінансування у зв`язку з відсутністю ліцензії є незаконним та таким, що порушує права позивача, оскільки зі сторони позивача, як керівника, було вжито необхідних заходів для її отримання, про звільнення його з роботи йому не повідомлялося. Незрозумілим залишається відсутність будь якої реакції з боку районної ради.
Суду були надані відповідні докази неплатоспроможності КП редакція за наслідком дій райради, докази вчинення відповідачем дій, спрямованих на припинення КП редакції без відома позивача та відповідна практика Верховного Суду щодо покладення відповідальності на орган місцевого самоврядування.
Просить скасувати рішення Золочівського районного суду Львівської області про відмову у задоволенні позову та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
На виконання вимог ст.360 Цивільного процесуального кодексу України (далі по тексту ЦПК) відзив на апеляційну скаргу суду не надано.
Від відповідача в особі начальника Золочівської районної військової адміністрації Львівської області надійшла заява про розгляд апеляційної скарги ОСОБА_1 на рішення Золочівського районного суду Львівської області від 07 червня 2024 року розглядати без участі представника.
Заслухавши пояснення позивача ОСОБА_1 на підтримання доводів апеляційної скарги, вивчивши матеріали цивільної справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення.
Відповідно до ч.1 ст.367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу на наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Матеріалами справи та судом встановлено, що відповідно до Розпорядження Золочівської районної ради Львівської області №26 від 31.07.2018 року ОСОБА_1 призначено тимчасово виконуючим обов`язки директора КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» від 02.08.2018 року до затвердження сесією районної ради керівника вказаного підприємства.
Пунктом 2 Розпорядження №26 від 31.07.2018 року визначено бухгалтеру комунального підприємства проводити оплату праці відповідно до штатного розпису.
Відповідно до п.3.1 розділу ІІІ «Фінансування та матеріально-технічна база редакції», Статуту комунального підприємства «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» джерелом фінансування редакції є кошти районного бюджету в межах оплати праці працівників редакції. Пунктом 3.4 Статуту передбачено, що кошторис видатків на утримання редакції затверджується головою районної ради і проводиться бухгалтером підприємства.
За даними штатного розпису, погодженого головою Золочівської районної ради та першим заступником Золочівської РДА та затвердженого т.в.о. директора КП ОСОБА_1 на посаді т.в.о. директора КП редакції відповідає посадовий оклад 11000,00 грн. Фонд заробітної плати на 2020 рік визначено у сумі 132000,00 грн.
Згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків, сформованих станом на 07.12.2021 по фізичній особі-платнику податків ОСОБА_1 за перший квартал 2020 року виплачено 33000,00 грн., за другий квартал 2020 року-22000,00 грн., надалі відомості щодо виплати заробітної плати відсутні.
Рішенням №114 від 24 грудня 2021 року Золочівською районною радою Львівської області вирішено припинити юридичну особу-комунальне підприємство «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області шляхом ліквідації.
Відмовляючи у задоволенні позову про виплату заробітної плати позивачу, суд першої інстанції прописав, що саме КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення» Золочівської районної ради Львівської області» несе відповідальність за нарахування та виплату директору ОСОБА_1 заробітної плати, відповідних нарахувань із врахуванням норм КЗпП України.
Колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції прописав, що позивач ОСОБА_1 був т.в.о. КП редакції, однак не захистив порушеного право позивача на отримання заробітної плати за період її невиплати, відмовивши у задоволенні позовних вимог безпідставно.
З висновками суду першої інстанції апеляційний суд не погоджується.
Відповідно до ч.1ст.4 ЦПК України, ст. 15 ЦК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно з частиною першою статті 21 Закону України «Про оплату праці» працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.
За положеннями ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що міський голова має право призначати на посади та звільняти з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належить до комунальної власності відповідної територіальної громади.
Згідно п.1.1 Статуту КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» затвердженого рішенням ХУІ сесії районної ради У демократичного скликання від 12 січня 2009 року № 277, передбачено, що КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області здійснює свою діяльність у відповідності до Законів України «Про інформацію», «Про телебачення і радіомовлення», інших нормативно-правових актів, а також цього Статуту.
Засновником редакції є Золочівська районна рада Львівської області (п.1.2 Статуту).
Розпорядженням Золочівської районної ради Львівської області №26 від 31.07.2018 року ОСОБА_1 призначено тимчасово виконуючим обов`язки директора КП редакції з 02.08.2018 року до затвердження сесією районної ради керівника вказаного підприємства.
Пунктом 2 Розпорядження №26 від 31.07.2018 року визначено бухгалтеру КП редакції проводити оплату праці відповідно до штатного розпису.
Відповідно до п.3.1 розділу ІІІ «Фінансування та матеріально-технічна база редакції» Статуту КП редакції зазначено, що джерелом фінансування редакції є кошти районного бюджету в межах фонду оплати праці працівників редакції.
Пунктом 3.4 Статуту передбачено, що кошторис видатків на утримання редакції затверджується головою районної ради і проводиться бухгалтером підприємства.
Згідно штатного розпису посаді т.в.о. директора КП редакції відповідає посадовий оклад 11000,00 грн., які виплачені позивачу ОСОБА_1 у першому кварталі 2020 року в сумі 33000,00 грн. та в іі кварталі 2020 року-22000,000 грн. З червня 2020 року заробітна плата позивачу не виплачена.
Спір, який виник у зазначеній справі стосується розміру заробітної плати т.в.о. директора КП редакції та повноти її сплати.
Враховуючи те, що рішенням №114 від 24 грудня 2021 року Золочівської районної ради припинено юридичну особу- КП редакцію шляхом ліквідації, встановлено, що Золочівська районна рада Львівської області є правонаступником майна комунального підприємства редакції , встановлено строк заявлення кредиторами своїх вимог до КП редакції та створено комісію з ліквідації КП редакції, тому Золочівська районна рада повинна відповідати за зобов`язаннями КП редакції, яке ліквідовано за її рішенням та виплатити позивачу ОСОБА_1 заробітну плату за весь період невиплати до дня його звільнення.
Встановлено, що Розпорядженням № 11-Л від 04 березня 2022 року «Про звільнення з роботи» прописано «звільнити ОСОБА_1 - тимчасово виконуючого обов`язки директора комунального підприємства «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» у зв`язку із ліквідацією КП «Редакція районного радіомовлення та телебачення Золочівської районної ради Львівської області» 05.03.2022 (а.с.59т.2).
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що Золочівська районна рада як правонаступник КП редакції зобов`язана нарахувати та виплатити позивачу ОСОБА_1 як т.в.о. редакції заробітну плату за період з червня 2020 року по 05.03.2022 року включно.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21 серпня 2019 року у справі № 677/1745/15-ц.
Заробітна плата-це винагорода, обчислена у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається ст.94 КЗпП України, Законом України «Про оплату праці» та іншими нормативно-правовими актами.
Так як Золочівська районна рада Львівської області призначила ОСОБА_1 т.в.о. директора КП редакції, останній вважався т.в.о. редакції до дня постановлення Розпорядження №11-Л від 04.03.2022 року (тобто до дня звільнення), оплачувала заробітну плату до травня включно 2020 року, незважаючи на відсутність ліцензії, саме Золочівська районна рада має обов`язок нарахувати та виплатити позивачу заробітну плату за весь період перебування на роботі.
Згідно п.1.9 Статуту КП «редакція утримується за рахунок коштів, виділених з районного бюджету в межах фонду оплати праці працівників редакції, а також інших коштів, отриманих від господарської діяльності».
За положеннями п.3.1 Статуту «джерелом фінансування редакції є кошти районного бюджету в межах фонду оплати праці працівників редакції.
За змістом п.3.4 кошторис видатків на утримання редакції затверджується головою районної ради і проводиться бухгалтером підприємства.
Зазначених приписів Статуту суд першої інстанції не врахував, чим допустив неповноту дослідження позовних вимог.
Відповідно до ч.1ст.116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.
У пункті 3 рішення від 04.09.2019 №6-р(ІІ)2019 Конституційний Суд України зазначив, що основним нормативно-правовим актом, який регулює трудові відносини в Україні, є Кодекс законів про працю України. Не може бути дискримінації у реалізації працівниками трудових прав. Порушення їх рівності у трудових правах та гарантіях є неприпустимим, а будь-яке обмеження повинно мати об`активне та розумне обґрунтування і здійснюватися з урахуванням та дотриманням приписів Конституції України та міжнародних правових актів.
Враховуючи те, що висновки суду першої інстанції не відповідають матеріалам справи, оскаржуване рішення підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог в межах вимог позовної заяви та доводів апеляційної скарги (ч.1ст.367 ЦПК України).
Так як у матеріалах справи відсутня належно оформлена та підписана довідка Золочівської районної ради про суму нарахованої заробітної плати позивачу ОСОБА_1 , тому суд не може визначити розмір такої та зобов`язує відповідача до вчинення таких дій.
Відповідно до ч.1п.п.3,4 ст.376 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно ч.1ст.141 ЦПК судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У разі задоволення позову-на відповідача (ч.2п.1ст.141 ЦПК України).
Керуючись ст.ст. 374 ч.1п.2; 376 ч.1 п.п.3,4; 383; 384; 389-391 ЦПК України,- суд апеляційної інстанції
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Золочівського районного суду Львівської області від 07 червня 2024 року скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Зобов`язати Золочівську районну раду Львівської області (ЄДРПОУ 25233449) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) заробітну плату за період з червня 2020 року по грудень включно 2021 року.
Стягнути із Золочівської районної ради Львівської області (ЄДРПОУ 25233449) в дохід держави судовий збір в розмірі 2102,00 грн. (Дві тисячі сто дві гривні).
Постанова набирає законної сили з дня прийняття, може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови в порядку, визначеному ст. ст. 389-391 ЦПК України.
Повний текст постанови складено 05 грудня 2024 року.
Головуюча суддя Ю.Р.Мікуш
Судді: Т.І.Приколота
Р.В.Савуляк
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123816585 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Мікуш Ю. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні