ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" грудня 2024 р. Справа№ 910/7435/24
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Буравльова С.І.
суддів: Шапрана В.В.
Андрієнка В.В.
секретар
судового засідання Рибчич А.В.
за участю
представників:
від прокуратури - Захарченко Я.В.
від позивача - не з`явились
від відповідача - Гайдай О.В., Тирончук В.В.
розглянувши апеляційну скаргу Чернівецької обласної військової адміністрації
на рішення Господарського суду м. Києва від 12.09.2024 р. (повний текст складено 02.10.2024 р.)
у справі № 910/7435/24 (суддя - Бойко Р.В.)
за позовом першого заступника керівника Чернівецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях
до Чернівецької обласної військової адміністрації
про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2024 року перший заступник керівника Чернівецької обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях до Чернівецької обласної військової адміністрації, в якому просить суд зобов`язати Чернівецьку обласну військову адміністрацію вчинити дії щодо прийняття із сфери управління Фонду державного майна України до сфери управління обласної військової адміністрації чотирьох захисних споруд цивільного захисту (споруда № 96042 (вул. Зелена, 3), № 96037 (вул. Я. Мудрого, 31), № 96066 (вул. Зелена, 5Д) та № 96060 (вул. Коломийська, 9А) шляхом підписання акту приймання-передачі та здійснення в установленому законодавством порядку оформлення та державної реєстрації речових прав щодо об`єктів передачі.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що на території міста Чернівці є чотири захисні споруди цивільного захисту, які під час приватизації державних підприємств не увійшли до статутних капіталів господарських товариств. Вказані сховища зареєстровані за Державою в особі Фонду державного майна України на праві власності та перебувають в незадовільному стані і не готові до використання за призначенням. Прокурор вказує, що відповідачем було допущено бездіяльність в частині виконання доручення Прем`єр-міністра України № 408/1/1-21 від 14.01.2021 р. та в подальшому протокольних рішень Офісу Президента України від 12.04.2021 р., від 17.05.2021 р., від 19.07.2021 р. та не прийнято дані споруди цивільного захисту (сховища) до сфери свого управління, внаслідок чого Чернівецька обласна військова адміністрація не забезпечує їх належну правову охорону, утримання та експлуатацію, не забезпечує виконання державою функції цивільного захисту населення, яка є пріоритетною в умовах воєнного стану, що призводить до порушення встановлених державою гарантій забезпечення захисту мирного населення.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 12.09.2024 р. у справі № 910/7435/24 позов першого заступника керівника Чернівецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях задоволено в повному обсязі.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Чернівецька обласна військова адміністрація подала апеляційну скаргу (безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду), у якій просить скасувати оскаржуване рішення.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, відповідач посилається на те, що розпорядженнями Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 17.04.2024 р. № 335-р та від 16.05.2024 р. № 443-р було доручено управлінню забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях спільно з управлінням цивільного захисту населення обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), районними державними адміністраціями (районними військовими адміністраціями), органами місцевого самоврядування опрацювати питання передачі захисних споруд цивільного захисту, які під час приватизації залишились в державній власності та не використовуються за призначенням, до сфери управління територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, або комунальної власності області або громад та підготувати план заходів на 2024 - 2025 роки щодо їх передачі. Однак протокольним рішенням № 4 чергового засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 21.05.2024 р. у п.п. 2 п. 8 вирішено скасувати попереднє прийняте рішення (від 23.05.2022 р. № 01.62-20/3727) обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) щодо прийняття захисних споруд цивільного захисту із сфери управління Фонду державного майна України до обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), що свідчить про припинення зобов`язання щодо передачі із сфери управління Фонду державного майна України чотирьох об`єктів. При цьому, жодним нормативно-правовим актом не визначено, що захисні споруди, які під час приватизації залишилися в державній власності та не використовуються за призначенням, повинні передаватися обласним військовим адміністраціям. На думку скаржника захисні споруди цивільного захисту повинні бути передані до сфери управління центральних органів виконавчої влади або до комунальної власності областей або громад, що забезпечить їх належне використання та утримання.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 22.10.2024 р. апеляційну скаргу Чернівецької обласної державної адміністрації у справі № 910/7435/24 передано на розгляд колегії суддів у складі: Буравльов С.І. (головуючий суддя (суддя-доповідач)), Шапран В.В., Андрієнко В.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2024 р. апеляційну скаргу у справі № 910/7435/24 залишено без руху на підставі ч. 2 ст. 260 ГПК України та надано заявнику строк на усунення недоліків апеляційної скарги не більше десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06.11.2024 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Чернівецької обласної державної адміністрації та призначено справу № 910/7435/24 до розгляду на 03.12.2024 р.
У судовому засіданні 03.12.2024 р. представники прокуратури та відповідача надали усні пояснення по суті апеляційної скарги, представник позивача у судове засідання не з`явився, хоча повідомлявся належним чином про час і місце розгляду скарги електронною поштою відповідно до ч. ч. 6, 7, 8 ст. 120 ГПК України та в порядку ч. 4 ст. 122 ГПК України через оголошення на офіційному вебсайті судової влади України.
Відповідно до ч. ч. 5, 7 ст. 6 ГПК України суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу до їхніх електронних кабінетів, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
Особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи, що не позбавляє її права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Згідно з ч. 3 ст. 120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
За ч. 11 ст. 242 ГПК України, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Копію ухвали від 06.11.2024 р. про відкриття апеляційного провадження у справі № 910/7435/24 учасникам справи доставлено до електронних кабінетів 06.11.2024 р., доказом чого є довідки про доставку електронних документів від 11.11.2024 р., що містяться в матеріалах справи.
Також згідно з даними Єдиного державного реєстру судових рішень ухвала від 06.11.2024 р. про відкриття апеляційного провадження у справі № 910/7435/24 оприлюднена у реєстрі 07.11.2024 р.
Колегія суддів зазначає, що неявка у судове засідання представника позивача не перешкоджає розгляду апеляційної скарги. Подальше відкладення призведе до безпідставного затягування розгляду скарги, а тому постанова приймається за наявними в справі матеріалами, яких достатньо для повного та об`єктивного розгляду.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та відповідача, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія встановила наступне.
Об`єктом спору у даній справі є захисні споруди цивільного захисту в місті Чернівці, які під час приватизації державних підприємств не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, а саме:
- сховище № 96037, загальною площею 582 кв. м, місткістю 1200 чоловік, розташоване за адресою: м. Чернівці, вул. Я. Мудрого, 31 (колишня вул. М. Торези), належить державі в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, балансоутримувач захисної споруди Відкрите акціонерне товариство "Чернівцім`ясопромсервіс" - ліквідовано;
- сховище № 96066, загальною площею 780,8 кв. м, місткістю 1200 чоловік, розташоване за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 5-д, належить державі в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, балансоутримувач захисної споруди Відкрите акціонерне товариство "Чернівецький завод сільськогосподарського машинобудування" - ліквідовано;
- сховище № 96060, загальною площею 166,7 кв. м, місткістю 150 чоловік, розташоване за адресою: м. Чернівці, вул. Коломийська, 9 А, належить державі в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, балансоутримувач захисної споруди Відкрите акціонерне товариство "Чернівціриба" - ліквідовано;
- сховище № 96042, загальною площею 145,8 кв. м, місткістю 150 чоловік, розташоване за адресою: м. Чернівці, вул. Зелена, 3, належить державі в особі Фонду державного майна України, в оперативному управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, балансоутримувач захисної споруди - Відкрите акціонерне товариство "Чернівецький цегельний завод №1".
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно вищевказані сховища зареєстровані за Державою Україна в особі Фонду державного майна України на праві власності.
На даний час управління вказаним спорудами здійснює Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.
Спір у справі виник у зв`язку з тим, що у визначеному законодавством порядку було прийнято рішення про передачу вказаного майна до сфери управління відповідача, однак останній ухиляється від вчинення дій, спрямованих на прийняття вказаного майна (завершення розпочатої процедури). Зокрема, спір у справі стосується дотримання процедури передачі державного майна із сфери управління одного державного органу до іншого.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" об`єктами управління державної власності, зокрема є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.
Згідно з п. 16 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань здійснюють управління державним майном, що не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі корпоратизації або перетворення державних підприємств у державні акціонерні товариства, 100 відсотків акцій яких належать державі, приймають рішення про подальше використання цього майна (крім матеріальних носіїв секретної інформації), у тому числі об`єктів, що не підлягають приватизації.
Спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України № 908/68 від 19.05.1999 р. затверджено Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі (далі - Положення), що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.06.1999 р. № 414/3707.
Відповідно до п. 1.4 Положення способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, є такими:
- здійснення приватизації відповідно до Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" та інших нормативно-правових актів;
- передача майна в оренду відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна";
- передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності";
- передача майна до сфери управління органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 р. № 1482;
- передача майна господарським товариствам, у тому числі у разі ліквідації балансоутримувача, на умовах відповідного договору безоплатного зберігання (надалі - договору зберігання) відповідно до вимог законодавства;
- списання об`єктів державної власності у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 р. № 1314 "Про затвердження Порядку списання об`єктів державної власності";
- передача в оренду, використання захисних споруд цивільного захисту для задоволення господарських, культурних та побутових потреб із збереженням функціонального призначення таких споруд або їх списання у порядку, передбаченому законодавством у сфері цивільного захисту.
У відповідності до п. 2 ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" захисні споруди цивільного захисту не підлягають приватизації.
Як передбачено п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", не можуть бути об`єктами оренди об`єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема захисні споруди цивільного захисту.
Враховуючи те, що захисні споруди цивільного захисту не підлягають приватизації та не можуть бути передані в оренду в умовах воєнного стану, то наступними за черговістю способами управління, викладеними у п. 1.4 Наказу, є передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" та передача майна до сфери управління органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 р. № 1482.
Об`єкт передачі підпадає під визначення підпункту г) пункту другого цього Положення, а відтак рішення про його передачу ухвалюється в порядку, що визначений підпунктом пункту третього.
Рішення про передачу такого майна ухвалюється засновником господарського товариства та органом, уповноваженим управляти державним майном, який приймає майно, за погодженням з Фондом державного майна України.
Дорученням Прем`єр-Міністра України № 408/1/1-21 від 14.01.2021 р. та протокольними рішеннями Офісу Президента України від 12.04.2021 р., 17.05.2021 р., 19.07.2021 р. встановлено завдання обласним державним адміністраціям забезпечити реалізацію заходів з метою передачі захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), які у процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, від державних органів приватизації до сфери управління обласних державних адміністрацій або територіальних громад.
На виконання листа Фонду державного майна України № 10-50-4136 від 06.04.2022 р., у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням воєнного стану в Україні 24.02.2022 р. згідно з Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 р. (із змінами) та необхідністю забезпечити укриття цивільних осіб м. Чернівці в умовах воєнного стану Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях листом № 02-122-00414 від 08.04.2022 р. звернулося до Чернівецької обласної військової адміністрації та Чернівецької міської ради щодо надання згоди на прийняття із сфери управління державного органу приватизації до сфери свого управління захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), розташованих на території м. Чернівці, які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств.
Чернівецька міська рада листом № 04/0219/1744 від 18.04.2022 р. повідомила, що вважає за доцільне передати їх до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації, як це передбачено дорученням Прем`єр-Міністра України № 408/1/1-21 від 14.01.2021 р.
Листом № 01.62-20/3727 від 23.05.2022 р. Чернівецька обласна військова адміністрація надала згоду на безоплатну передачу із сфери управління державного органу приватизації до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації та на баланс Управління цивільного захисту населення обласної військової адміністрації захисні споруди цивільної оборони, розташовані на території м. Чернівці.
Стосовно доводів скаржника про те, що вказаний лист не є рішення адміністрації, яке може бути оформлене виключно розпорядженням, колегія суддів зазначає наступне.
Вбачається, що Положення не містить вимог щодо форми ухвалення рішення органом, уповноваженим управляти державним майном, який приймає майно, а зміст листа від 23.05.2022 р. дозволяє зрозуміти волевиявлення Чернівецької ОВА (ОДА) на прийняття майна.
Крім цього, лист № 01.62-20/3727 від 23.05.2022 р. підписано компетентною особою - начальником (головою) Чернівецької обласної військової адміністрації Сергієм Осачуком.
Також протоколом № 4 чергового засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуації від 21.05.2024 р. (пункт 8) було скасовано попереднє рішення (від 23.05.2022 р. № 01.62-20/3727) Чернівецької обласної військової адміністрації щодо прийняття цих захисних споруд.
До того ж, у Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій відсутні повноваження скасовувати рішення начальника (голови) Чернівецької обласної військової адміністрації про погодження прийняття майна, а приписи Положення не передбачають можливості наступного скасування попереднього рішення про погодження прийняття державного майна.
Крім цього, рішенням Господарського суду міста Києва від 05.03.2024 р. у справі № 926/2138/23 надано оцінку вказаному листу, як рішенню про прийняття об`єктів до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації (спір стосувався двох інших сховищ, які розташовані поруч із спірними у даній справі).
Наказом Фонду державного майна України № 686 від 04.07.2022 р. "Про передачу захисних споруд цивільного захисту до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації (Чернівецької обласної державної адміністрації)" прийнято рішення передати із сфери управління Фонду державного майна України до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації захисні споруди цивільного захисту, які у процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств. Регіональному відділенню Фонду державного майна України взяти участь у створеній Чернівецькою обласною військовою адміністрацією комісії з питань передачі майна. Затверджений акт приймання-передачі надати Фонду державного майна України.
На виконання п. 2 вказаного наказу Фонду державного майна України, Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях листом № 02-122-00938 від 08.07.2022 р. надало кандидатуру представника державного органу приватизації до складу комісії з приймання-передачі захисних споруд цивільного захисту, які у процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств та просило повідомити про місце та час роботи комісії з передачі зазначеного майна.
У зв`язку із відсутністю будь-якої інформації стосовно роботи комісії, з метою виконання доручення Прем`єр-Міністра України, рішень Офісу Президента України та наказу Фонду державного майна України № 686 від 04.07.2022 р. "Про передачу захисних споруд цивільного захисту до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації (Чернівецької обласної державної адміністрації)", Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях листами № 02-122-01106 від 04.08.2022 р., № 02-122-01579 від 28.10.2022 р., № 02-122-01761 від 30.11.2022 р. зверталося до Чернівецької обласної військової адміністрації з проханням прискорити процес передачі зазначених захисних споруд цивільної оборони із сфери управління Фонду державного майна України до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації з врахуванням вимог Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1482 від 21.09.1998 р.
Згідно з п. 2.4.1 спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України № 908/68 від 19.05.1999 р. передача майна до сфери управління органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій здійснюється передусім, у випадках, за яких майно не підлягає приватизації, не може бути передане в оренду. Визначення конкретного органу управління здійснюється з урахуванням функціонального призначення майна та компетенції відповідного органу, до сфери управління якого передається майно.
Передача майна до сфери управління перерахованих органів здійснюється у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 1482 від 21.09.1998 р. "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", якою затверджено Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності (надалі - Положення № 1482).
Відповідно до п. 10 Положення № 1482 передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань-передачі об`єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію.
Згідно з п. 11 Положення № 1482 органи, до сфери управління яких передано державне майно, з дня затвердження акта приймання-передачі зобов`язані:
- повідомити у двотижневий строк про таку передачу органам державної статистики, державної податкової служби, фінансовим органам, Фонду державного майна для внесення відомостей до Єдиного реєстру об`єктів державної власності, відповідним органам охорони культурної спадщини (стосовно об`єктів культурної спадщини, що є пам`ятками) та Мінекономіки (стосовно об`єктів, передача яких здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України);
- закріпити у двотижневий строк нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно за відповідним підприємством на праві господарського відання або оперативного управління;
- внести відповідні зміни до установчих документів підприємства та провести їх державну реєстрацію відповідно до законодавства;
- здійснити в установленому законодавством порядку оформлення та державну реєстрацію речових прав щодо об`єктів передачі, права на які підлягають такій реєстрації.
Заступник керівника обласної прокуратури стверджує, що не зважаючи на взяті на себе зобов`язання Чернівецька обласна військова адміністрація не вжила заходів до виконання п. п. 9 - 11 Положення № 1482 з метою передачі із сфери управління Фонду державного майна України до своєї сфери управління об`єктів цивільного захисту.
У зв`язку із відсутністю будь-якої інформації стосовно роботи комісії Управління забезпечення реалізації повноважень у Чернівецькій області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях зверталося до Чернівецької обласної військової адміністрації з листами від 04.08.2022 р., від 28.10.2022 р. та 30.11.2022 р. з проханням прискорити процес передачі зазначених захисних споруд цивільного захисту.
Перший заступник керівника Чернівецької обласної прокуратури посилається на те, що враховуючи правову природу захисних споруд, неприйняття таких до сфери управління Чернівецької обласної військової адміністрації не забезпечує їх належну правову охорону, утримання та експлуатацію, не забезпечує виконання державою функції цивільного захисту населення, яка є пріоритетною в умовах воєнного стану, що призводить до порушення встановлених державою гарантій забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я під час військової агресії.
Зазначене вказує на бездіяльність Чернівецької обласної військової адміністрації щодо забезпечення цивільного захисту на території міста Чернівці в частині прийняття до своєї сфери управління споруд цивільного захисту (сховищ) загальною площею 1675,3 кв. м шляхом підписання акту прийому-передачі майна та реєстрації речових прав на об`єкти.
Чернівецька обласна військова адміністрація посилається на те, що саме власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити її утримання в стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням.
Так, Чернівецька обласна військова адміністрація зверталася з листом від 23.05.2022 р. № 01.62-20/3727 до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях "Про захисні споруди цивільного захисту" саме з метою збереження фонду захисних споруд цивільного захисту, оскільки зазначене Регіональне відділення почало списувати захисні споруди і зменшувати фонд захисних споруд цивільного захисту.
27.12.2022 р. Чернівецька обласна військова адміністрація направила на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях лист, в якому запропонувала розглянути дане питання після завершення дії воєнного стану.
Отже станом на сьогоднішній день захисні споруди цивільного захисту не прийняті Чернівецькою обласною військової адміністрацією до своєї сфери управління.
Таким чином прокурором доведено бездіяльність органу управління державним майном у вказаних правовідносинах та як наслідок - наявність підстав для вжиття прокурором заходів представницького характеру шляхом звернення до суду з вказаним позовом.
Враховуючи викладене, а також те, що зволікання Чернівецької обласної військової адміністрації у прийнятті до своєї сфери управління об`єктів цивільного захисту спричиняє порушення права громади на безпечний та належно організований життєвий простір в умовах воєнного стану, належним способом захисту в даному випадку є зобов`язання Чернівецької обласної військової адміністрації вчинити дії щодо прийняття об`єктів цивільного захисту до своєї сфери управління та здійснення державної реєстрації речових прав щодо об`єктів передачі.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про те, що позовні вимоги першого заступника керівника Чернівецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо прийняття із сфери управління Фонду державного майна України до сфери управління обласної військової адміністрації чотирьох захисних споруд цивільного захисту шляхом підписання акту приймання-передачі та здійснення в установленому законодавством порядку оформлення та державної реєстрації речових прав щодо об`єктів передачі є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Доводи, викладені в апеляційній скарзі, наведеного не спростовують та відхиляються колегією суддів.
Колегія суддів також зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розцінюватись як вимога детально відповідати на кожний аргумент апеляційної скарги (рішення ЄСПЛ у справі Трофимчук проти України, № 4241/03, від 28.10.2010 р.).
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Згідно зі ст. ст. 76, 77, 78 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких обставин, здійснивши перевірку та оцінку всіх належних доказів, наявних у матеріалах справи, судова колегія вважає, що рішення Господарського суду м. Києва від 12.09.2024 р. у справі № 910/7435/24 прийнято з повним та всебічним дослідженням обставин, які мають значення для справи, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, правильним вирішенням справи, у зв`язку з чим апеляційна скарга Чернівецької обласної військової адміністрації не підлягає задоволенню.
У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги на рішення суду, відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання покладається на скаржника.
Керуючись ст. ст. 267 - 285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Чернівецької обласної військової адміністрації залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду м. Києва від 12.09.2024 р. у справі № 910/7435/24 залишити без змін.
3. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Чернівецьку обласну військову адміністрацію.
4. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту.
Повний текст постанови складено 17.12.2024 р.
Головуючий суддя С.І. Буравльов
Судді В.В. Шапран
В.В. Андрієнко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 19.12.2024 |
Номер документу | 123816807 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Буравльов С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні