Рішення
від 17.12.2024 по справі 320/36050/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2024 року № 320/36050/24

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (далі - Комісія), в якій просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.07.2024 № 1 «Про відкликання за народної ініціативою депутата Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 ».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскільки оскаржувана постанова прийнята відповідачем з порушенням положень статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», без допущення позивача до участі у процес його відкликання як депутата та ненадання йому доступу до підписаних листів і документів проведених зборів щодо його відкликання, то така постанова є протиправною і підлягає скасуванню в силу своєї протиправності.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої визначено здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач письмового відзиву на позовну заяву суду не подав.

За приписами частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розглянувши подані позивачем документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 був обраний депутатом Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області VIII скликання у багатомандатному виборчому окрузі №4 шляхом самовисування у листопаді 2020 року.

Рішеннями 29 черговій сесії Феодосіївської сільської ради від 22.03.2024 № 6 та № 7 ОСОБА_1 було обрано секретарем Феодосіївської сільської ради та покладено на нього тимчасове виконання обов`язків Феодосіївського сільського голови.

До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 04.06.2024 було внесено відомості про ОСОБА_1 , як керівника Феодосіївської сільської ради та її виконавчого комітету.

Позивачу стало відомо, що до Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області надійшли на розгляд документи та підписні листи стосовно відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема стосовно нього, як депутата Федосіївської сільської ради Обухівського району Київської області.

У зв`язку з наведеним, позивач звернувся до Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області з заявою (клопотанням) від 23.07.2024 про надання йому можливості бути присутнім на засіданнях Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються відкликання його, як депутата Федосіївської сільської ради Обухівського району Київської області.

Також позивач просив надати його представнику адвокату Григор?єву А.В. можливість ознайомитися з документами проведених зборів та підписних листів, що надійшли на розгляд Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від ініціативної групи та документів, які прийняті виборчої комісією щодо розгляду питання про відкликання позивача, як депутата місцевої ради, для забезпечення гарантій, визначених статтею 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Доказів надання відповідачем відповіді на вказану заяву (клопотання) матеріали справи не містять. Водночас представник позивача зазначає, що обґрунтованої відповіді на вказану заяву відповідач не надав, як і не надав доступу для ознайомлення позивача з документами, які стали підставою для прийняття спірного рішення відносно позивача.

Постановою Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.07.2024 № 1 депутата Федосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 було відкликано за народною ініціативною та припинено достроково його депутатські повноваження, у зв`язку з таким відкликанням.

Зі змісту протоколу № 3 засідання Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії від 24.07.2024 вбачається, що зокрема позивача зазначено як особу, запрошену на засідання, у той час, як позивач наголошує на тому, що на відповідне засідання запрошений не був.

На засіданні, зокрема, розглянули підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Феодосіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Слухали голову комісії, яка повідомила, що комісією отримані відповіді від Національної поліції України і відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Обухівської районної державної адміністрації Київської області про результати передбаченої законом вибіркової перевірки підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Феодосіївської сільської ради за народною ініціативою. Відтак комісія має невідкладно приступити до розгляду цього питання.

Комісія провела аналіз підписаних листів на відповідність їх оформлення вимогам Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та перевірку дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, зокрема взявши до уваги повідомлення Національної поліції України та відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Обухівської районної державної адміністрації Київської області про результати передбаченої законом вибіркової перевірки підписів, і за результатами цієї перевірки встановила таке.

Підстави для відкликання були оголошені на зборах виборців, які відбулися 30.03.2024, і збори виборців одностайно, в кількості 54 голосів підтримали їх.

Депутат ОСОБА_1 не звітував перед виборцями останні два роки, чим порушив вимоги статті 16 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та не виконував вимог пунктів 1 і 3 частини першої статті 10 вказаного закону.

Пропозиція про відкликання депутата за народною ініціативою внесена з дотриманням вимог статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Повідомлення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою направлено ініціативною групою у відповідності до вимог статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Процедура збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою проведена у відповідності до вимог статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Виборча комісія здійснила аналіз підписних листів на відповідність їх оформлення вимогам закону. Зібрано підписів - всього 163. Комісія виявила наступні порушення: підписний лист № 3, рядок 8 - нерозбірливо по батькові - 1; підписний лист № 7, рядок 9 - нерозбірливо заповнений - 1; підписний лист № 11, рядок 1 - нерозбірливо по батькові - 1; підписний лист № 11, рядки 6, 7 - немає по батькові - 2; підписний лист № 15, рядок 3 - нерозбірливо по батькові - 1; підписний лист № 17, рядки 2, 3 - немає по батькові - 2; підписний лист № 17, рядки 5, 6 - ініціали замість імені і по батькові - 2; підписний лист № 18, рядки 2, 3, 4, 5, 6 - ініціали замість імені і по батькові -5. Всього комісією виявлено 15 невідповідностей, які згідно з пунктом 1 частини третьої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» слугують підставою для виключення цієї кількості із загального числа зібраних підписів. Відповідають вимогам Закону - 148 підписів.

Комісія не виявила підписних листів, які заповнені з порушеннями, зазначеним в частині четвертій статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» і не мають враховуватися при підрахунку кількості голосів виборців, відданих за відкликання депутата.

З метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скерувала відповідний запит до відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Обухівської районної державної адміністрації Київської області. Відділом ведення реєстру було перевірено виборців, що складає 10,4 % від загальної кількості зібраних підписів. Комісія 22.07.2024 отримала відповідь № 124/11-03, що всі відомості про виборців повністю підтверджені.

З метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради комісія скерувала відповідний запит до відділу поліції № 1 Обухівського РУП в Київській області. Комісія отримала відповідь 19.07.2024 № 4/751 про те, що опитано 18 осіб, що складає 11% від загальної кількості зібраних підписів. Під час перевірки порушень виявлено не було.

За результатами перевірки кількість зібраних підписів зменшується на 15 підписів. Таким чином загальна кількість прийнятих підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 , складає 148.

У взаємозв`язку з вищенаведеним, Комісія затвердила підсумки збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 . Рішення прийнято одноголосно (за - 8; проти - 0; утримались - 0).

Щодо питання відкликання депутата Феодосіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою слухали ОСОБА_2 , яка за дорученням голови повідомила, що на місцевих виборах за ОСОБА_1 , обраного шляхом самовисування, було подано 53 голоси. Кількість зібраних підписів 148 перевищує кількість поданих на виборах голосів.

Виступив присутній на засіданні Григор?єв А.В, який повідомив, що він є адвокатом, і на засіданні представляє інтереси зацікавленої особи - депутата ОСОБА_1 та попросив надати йому слово для виступу. Голова комісії відповіла Григор?єву А.В. відмовою.

Член комісії ОСОБА_4 , у відповідь Григор?єву А.В. роз`яснила, що комісія оцінює тільки достовірність волевиявлення виборців, але не має повноважень оцінювати діяльність депутата, тому працює тільки з документами.

Натомість, Григор?єв А.В. наголосив, що відповідно до закону зацікавлена особа, заявник або представник заявника мають право бути присутніми на засіданні комісії.

У відповідь ОСОБА_4 відповіла, що Григор?єв А.В. вже присутній на комісії, а ОСОБА_1 був на засідання запрошений, але не прийшов. Григор?єв А.В. же продовжив наполягати на своєму виступі, ігноруючи заперечення членів комісії.

Голова комісії поставила на голосування питання про позбавлення Григор?єва А.В. у відповідності до частини п`ятої статті 34 Виборчого кодексу України через протиправне перешкоджання ним проведенню комісії.

Комісія вирішила позбавити Григор?єва А.В. права бути присутнім нa засіданні через протиправне перешкоджання ним проведенню комісії. За таке рішення проголосували 6 осіб, проти - 0, утримались - 2.

Григор?єв А.В. залишив залу засідань. Комісія повернулася до розгляду питання порядку денного щодо відкликання депутата Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 .

За результатами голосування Комісія одноголосно вирішила, зокрема: відкликати за народною ініціативою депутата Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 ; припинити достроково повноваження депутата Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 у зв`язку з відкликанням його за народною ініціативою (за - 8; проти - 0; утримались - 0).

Не погоджуючись з постановою відповідача від 24.07.2024 № 1, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, виходячи з положень норм законодавства, які діяли на момент їх виникнення, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає Закон України від 11.07.2002 № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад», який встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради (далі - Закон № 93-IV).

Статтею 2 Закону № 93-IV визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 1 частини першої, частини третьої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, окрім іншого, його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.

За приписами статті 10 Закону № 93-IV у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:

1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;

4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;

5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону № 93-IV депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Стаття 37 Закону визначає № 93-IV підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними (пункт 4 частини першої).

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач був депутатом Феодосіївської сільської ради з листопада 2020 року та підставою для його відкликання за народною ініціативою, у протоколі № 3 засідання Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії від 24.07.2024, зазначено порушення вимог пунктів 1 і 3 частини першої статті 10 та статті 16 Закону № 93-IV. Разом з тим, відповідач не надав суду будь-яких доказів, які б містили дані про допущення позивачем зазначених порушень.

Відповідно до статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборцями приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення організаторами цих зборів повідомляються регіональні та/або місцеві медіа.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, інформація про обрання головуючого та секретаря зборів виборців, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, у тому числі щодо встановленої підстави для відкликання депутата, передбаченої статтею 37 цього Закону, результати голосування, зміст прийнятого рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (копії лицьового та зворотного боку паспорта громадянина України у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, та довідки про місце проживання чи тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа.

Відповідно до статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, у якому зазначаються дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення, персональний склад ініціативної групи.

У триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Статтею 40 Закону № 93-IV визначено, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи в кількості, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів, що є більшою за виборчу квоту, яка була визначена згідно із Виборчим кодексом України під час проведення виборів, за результатами яких він був обраний депутатом.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки, зокрема у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, документами проведених зборів, передбаченими частинами четвертою і п`ятою статті 38 цього Закону, передаються до територіальної виборчої комісії, що встановила результати відповідних місцевих виборів.

Згідно з пунктом 1 частини другою статті 41 Закону № 93-IV територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті, у такі строки, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом 10 днів з дня отримання матеріалів.

З метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців.

Орган ведення Державного реєстру виборців здійснює відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.

З метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного територіального органу поліції.

Територіальний орган поліції здійснює відповідну перевірку шляхом вибіркового опитування громадян, відомості стосовно яких містяться у підписних листах, та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку (частина третя статті 41 Закону № 93-IV).

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі (частина четверта статті 41 Закону № 93-IV).

За результатами перевірки територіальна виборча комісія приймає рішення про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, в якому зазначаються підстави неврахування підписів окремих виборців та підписних листів (за наявності), а також загальна кількість підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Таким чином, рішення про відкликання депутата за народною ініціативою приймається територіальною виборчою комісією, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону № 93-IV.

Відповідно до частини шостої статті Закону № 93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

У свою чергу, стаття 48 Закону № 93-IV закріплює гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.

Так, відповідно до частин першої-третьої статті 48 Закону № 93-IV про дату, час і місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, організатори таких зборів письмово повідомляють депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання.

Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори виборців депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.

Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Разом з тим, відповідно до доводів представника позивача, які не спростовані відповідачем належними та допустимими доказами, позивач не був поінформований про дату, час і місце проведення зборів виборців, на яких розглядалося питання про внесення пропозиції щодо його відкликання як депутата за народною ініціативою, у зв`язку із чим він не приймав участі у цих зборах та не мав можливості виступити на них для пояснення своєї позиції до прийняття зборами відповідного рішення.

Також позивач не був поінформований Комісією про одержання нею повідомлення про проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача як депутата.

Таким чином, відповідачем не спростовано порушення положень частини другої статті 39 Закону № 93-IV.

Більше того, ні особисто, ні через свого представника не отримав доступу до запитуваних документів, на підставі яких Комісією приймалось рішення про його відкликання як депутата, а представник позивача адвокат Григор?єв Андрій Валерійович, був видалений Комісією із її засідання, яке відбувалось 24.07.2024, про що зазначено у протоколі Комісії, чим був позбавлений можливості виступити на захист прав позивача та оцінити повноту і правомірність проведеної процедури відкликання депутата за ініціативою виборців.

Разом з тим, не зважаючи на недопущення позивача до участі в процесі його відкликання як депутата та ненадання йому доступу до підписних листів і документів проведених зборів щодо його відкликання, опубліковані на Інтернет-сторінці Комісії в соціальній Інтернет-мережі «Facebook» документи, а саме: спірна постанова Комісії від 24.07.2024 № 1 та протокол засідання Комісії № 3 від 24.07.2024 вказують те не, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою ОСОБА_1 як депутата Феодосіївської сільської ради, не було дотримано вимог статей 38-40 Закону № 93-IV, оскільки ініціативна група подала до Комісії підписні листи та протокол зборів виборців після спливу встановлених строків.

Зі змісту протоколу Комісії № 3 від 24.07.2024 судом встановлено, що при розгляді питання 2 порядку денного «Визнання такою, що не відповідає реальному перебігу засідання, частини протоколу засідання №1 від 25.06.2024» Комісією розглядались письмові заперечення до протоколу засідання Комісії № 1 від 25.06.2024, подані членом комісії ОСОБА_7 та колишнім членом комісії ОСОБА_8 . В запереченнях вказувалось, що надходження вказаних документів (від виборців) не було зафіксоване в журналі реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії у зв`язку з відсутністю до 09.07.2024 такого журналу, а тому неможливо напевне встановити, коли і ким вони були подані Комісії, враховуючи, що самі збори виборців щодо відкликання позивача як депутата відбулись ще 30.03.2024.

Таким чином, з огляду на зазначене суд вважає, що відсутність у Комісії до 09.07.2024 журналу реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії не дозволяє достовірно встановити обставини дотримання офіційним представником ініціативної групи визначеного частиною першою статті 39 Закону № 93-IV строку подання до Комісії повідомлення про проведення зборів виборців та витягу з протоколу таких зборів, а також строків, передбачених частиною першою статті 41 Закону № 93-IV.

Виходячи з наведених обставин у взаємозв`язку з положеннями Закону № 93-IV, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах відсутні належні та допустимі докази дотримання вимог статей 38-40 цього Закону № 93-IV при ініціюванні відкликання його, як депутата місцевої ради, за народною ініціативою, що є обов`язковою умовою для прийняття Комісією рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

Окрім того, зі змісту протоколу Комісії № 3 від 24.07.2024 судом встановлено, що при розгляді питання 3 порядку денного «Підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Феодосіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою», члени Комісії не надали будь-кому, окрім себе, доступу до підписних листів та інших документів щодо відкликання позивача як депутата, посилаючись на недопустимість розголошення персональних даних виборців іншим особам.

Разом з тим, окрім гарантій, які має позивач відповідно до статті 48 Закону № 93-IV, суд враховує, що відповідно до положень статей 21, 22, 32 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпним.

Кожний громадянин має право знайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною або іншою захищеною законом таємницею.

При цьому, за приписами статті 59 Конституції України, кожен має право на професійну правничу допомогу. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.

Відповідно до частини першої статті 5, статті 7 Закону України від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.

Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до частини восьмої статті 10 Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

Таким чином, всупереч зазначених положень Конституції та Законів України, відповідач обмежив права позивача на інформацію щодо нього та захист своїх прав під час реалізації процедури відкликання депутата за народною ініціативою, що є недопустимим та додатково спростовує правомірність спірного рішення, прийнятого за наслідками такої процедури.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У даній справі відповідач проігнорував обов`язок доказування правомірності прийнятої ним спірної постанови.

При цьому, відповідно до частини четвертої статі 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

У підсумку, з урахування зазначеного в сукупності, суд доходить висновку, що позовна заява є обґрунтованою, тож підлягає задоволенню у повному обсязі.

Згідно із частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У взаємозв`язку з вищенаведеним та керуючись статтями 6, 7, 9, 14, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.07.2024 № 1 «Про відкликання за народної ініціативою депутата Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 ».

3. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123828068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —320/36050/24

Рішення від 17.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Постанова від 10.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Постанова від 10.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 31.07.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 31.07.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні