Постанова
від 17.12.2024 по справі 400/12820/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/12820/23

Категорія:113070000Головуючий в 1 інстанції: Мельник О.М.

Місце ухвалення: м. Миколаїв

Дата складання повного тексту: 21.12.2024 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута за правилами п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И Л А :

У жовтні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Техноторг-Дон" звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області (далі Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 018397 від 23 серпня 2023 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що законодавство не містить вказівки на обов`язок водіїв, що здійснюють внутрішні перевезення встановлювати та використовувати контрольні прилади (тахографи) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв, а отже і обов`язків по перевірки та адаптації тахограф, водій не мав обов`язку мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу. В даному випадку очевидно, що вантажні перевезення здійснювались автомобілем позивача саме в межах України і є внутрішніми.

Відповідач правом подання відзиву на позов не скористався.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року позов ТОВ "Техноторг-Дон" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області задоволено.

Визнано протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 018397 від 23 серпня 2023 року.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Укртрансбезпеки на користь ТОВ "Техноторг-Дон" судові витрати в розмірі 2 684 грн.

В апеляційній скарзі Укртрансбезпеки ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

Доводи апеляційної скарги:

-під час здійснення рейдової перевірки у позивача був відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа, оскільки транспортний засіб обладнано тахографом, індивідуальна контрольна книга водія, копії графіків змінності водіїв. Відсутність необхідних документів (в даному випадку протоколу перевірки та адаптації тахографа, індивідуальна контрольна книга водія, копії графіків змінності водіїв), визначених положеннями Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року №2344-III (далі Закон №2344-III) на момент проведення рейдової перевірки, знайшло своє відображення в акті від 13 липня 2023 року №027926. Відтак, під час перевірки було виявлено порушення вимог ст. 60 Закону №2344-ІІІ;

-посилання, що вимога щодо обов`язкової наявності тахографа застосовується виключно на міжнародних перевезеннях суперечать вимогам чинного законодавства, оскільки: п.1.4. Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року №340 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за №811/18106 "Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів" (далі Положення №340) на ТОВ "Техноторг-Дон" не розповсюджується, оскільки водій перебуває у трудових відносинах з ТОВ "Техноторг-Дон" та повинен був мати при собі та пред`явити протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Також позивач здійснював внутрішні вантажні перевезення на автомобілях з повного масою понад 3,5 т, а тому на нього поширювалися наведені положення законодавства.

У відзиві ТОВ "Техноторг-Дон" на апеляційну скаргу вказується, що рішення Миколаївського окружного адміністративного суду у даній справі є законим, обґрунтованим та прийнятим з урахуванням всіх обставин справи, а підстави для його скасування відсутні, оскільки доводи відповідача є необґрунтованими.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Укртрансбезпеки, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини:

Постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 018397 від 23 серпня 2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області, ТОВ "Техноторг-Дон", за порушення Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме протоколу перевірки та адаптації тахографу, індивідуальної контрольної книги водія ОСОБА_1 , копії графіків змінності водіїв ГАС держ.номер НОМЕР_1 , притягнуто до відповідальності, передбаченої абз.3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", у формі штрафу у сумі 17 000 грн.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що законодавство не містить вказівки на обов`язок водіїв, що здійснюють внутрішні перевезення встановлювати та використовувати контрольні прилади (тахографи) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв. Оскільки позивач в даному випадку здійснював саме внутрішнє перевезення, що підтверджується видатковою накладною №П-258670 від 12 липня 2023 року та вказане було встановлено фахівцями відповідача в акті, під час проведення перевірки 13 липня 2023 року, то суд першої інстанції прийшов до висновку, що водій не мав обов`язку по встановленню та експлуатації тахографу, а та не мав і обов`язків по його перевірці та адаптації та відповідно не мав обов`язку мати при собі протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що висновки акту перевірки посадовими особами ВДК у Хмельницькій області неправомірно застосовано до відповідача порушення п.3.3 Інструкції №385 в частині відсутності у водія протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

Враховуючи вищевикладене, а також те, що позивачем не здійснювалось міжнародне перевезення, суд першої інстанції погодився з висновками позивача щодо протиправності оскаржуваної постанови.

Колегія суддів не погоджується з цими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ч.12 ст. 6 Закону№2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) №1567 від 08 листопада 2006 року (далі Порядок №1567) визначено процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Пунктом 15 Порядку №1567 встановлено вичерпний перелік підстав під час проведення рейдової перевірки, серед яких зазначено наявність визначених ст.ст. 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм інших вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Оформлення результатів перевірки та застосування адміністративно-господарських штрафів, передбачені п.п.20-30 цього Порядку.

Так, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Згідно ч.ч.1, 2 ст. 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Отже, до переліку документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів визначених ст. 48 Закону №2344, віднесено також інші документи, що передбачені законодавством.

Згідно з положеннями ст. 49 Закону №2344-III водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень, дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24 червня 2010 року (далі Інструкція №385) встановлено Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно п.1.4 Інструкції №385 контрольний пристрій (тахограф) обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водії; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Згідно з положеннями п.3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

-забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

-своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

-має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

-у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

-у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Пунктом 3.6 Інструкції №385 передбачено, що перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР (994_016) здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР) (994_016); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа; дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній п.3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті ст. 18 Закону України "Про автомобільний транспорт" та з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07 червня 2010 року №340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за №811/18106 затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі Положення №340).

Відповідно п.1.5 розділу I Положення №340, у цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні, зокрема:

автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи/та вантажів транспортними засобами (далі - Перевізник);

тахограф обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв.

Пункти 5.1, 5.2 розділу V Положення №340 зазначено, що тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, рахуючи від початку робочого дня (зміни), має бути не менше 11 послідовних годин.

Якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожний водій повинен мати щоденний відпочинок тривалістю не менше 9 послідовних годин.

Згідно вимог п.6.1 розділу VI Положення №340, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

За умовами п.6.3 Положення №340, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Враховуючи вищенаведені правові норми діючого законодавства, колегія суддів доходить висновку, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі заповнені тахокарти, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа, у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом, а у разі керування транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Матеріалами перевірки підтверджено, що перевіряємий транспортний засіб був обладнаний діючим та повіреним тахографом, у зв`язку з чим, облік режиму праці та відпочинку має здійснюватися з використанням тахографа.

В акті перевірки №027926, від 13 липня 2023 року зафіксовано порушення ст.ст. 48, 49 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме перевезення вантажу згідно видаткової накладної №П-258670 від 12 липня 2023 року за відсутності тахокарти режиму праці та відпочинку водія, транспортний засіб обладнаний діючим та повіреним аналоговим тахографом.

Водій транспортного засобу з актом ознайомився та отримав його копію, що власноруч засвідчив та поставив підпис. Заперечень чи пояснень не надав.

Разом з тим, доказів пред`явлення тахокарт водієм, під час проведення перевірки, не надано.

Колегія суддів акцентує увагу на тому, що в матеріалах справи також відсутні докази про наявність такої картки.

Крім того, положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (Положення №340), затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 червня 2010 року №340, встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку (пункт 1.2 розділу I).

При цьому, п.1.3 розділу I Положення №340 визначено, що вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

У свою чергу, п.1.4 розділу I Положення №340 передбачає випадки, коли це Положення не поширюється на перевезення пасажирів чи/та вантажів.

Колегія суддів акцентує увагу на тому, що здійснене позивачем перевезення, згідно видатковою накладною №П-258670 від 12 липня 2023 року, не підпадає під перелік, встановлений п.1.4 розділу I Положення №340.

Отже, на позивача, як автомобільного перевізника, розповсюджуються вимоги Положення №340 під час здійснення внутрішніх перевезень вантажів.

Згідно вимог п.6.1 розділу VI Положення №340, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Отже, враховуючи імперативні вимоги п.6.1 Положення №340, для вантажних автомобілів понад 3,5 тон встановлення тахографів є обов`язком, а не правом.

Пунктом 6.3 Положення №340 встановлено, що водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Пунктом 4 наказу Міністерства транспорту та зв`язку від 07 червня 2010 року №40, передбачено, що п.6.1 Положення №340, (щодо обладнання вантажних автомобілів тахографами) набирає чинності з 01 червня 2015 року.

Отже, з 01 червня 2015 року набула чинності вимога щодо наявності тахографа у транспортному засобі при виконанні внутрішніх перевезень вантажів колісними транспортними засобами з повною масою від 3,5 тонн до 12 тонн. У разі якщо такого пристрою немає, водій повинен мати індивідуальну контрольну книжку водія.

Аналогічний правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 31 жовтня 2023 року у справі №440/17062/21, від 14 грудня 2023 року у справі №340/5660/22.

Відповідно абз.3 ч.1 ст. 60 Закону №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Підсумовуючи, колегія суддів доходить висновку, що відсутність у водія тахокарти свідчить про недотримання позивачем вимог ст. 48 Закону №2344-ІІІ, відповідно застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу на підставі ст. 60 Закону №2344-ІІІ є правомірним, що помилково не було встановлено судом першої інстанції.

Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ТОВ "Техноторг-Дон".

Враховуючи, що рішення суду приймається на користь суб`єкта владних повноважень, підстави для розподілу судових витрат, відповідно до ст. 139 КАС України, відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.2 ч.1 ст. 315, п.п.3, 4 ч.1 ст. 317, ст.ст. 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) задовольнити.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 018397 від 23 серпня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 17 грудня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено19.12.2024
Номер документу123833274
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —400/12820/23

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні