П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/18235/24
Перша інстанція: суддя Іванов Е.А.,
повний текст судового рішення
складено 09.10.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді -Кравченка К.В.,судді -Джабурія О.В.,судді -Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2024 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
У червні 2024 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (далі - відповідач), в якому просив:
- визнати протиправною відмову відповідача у нарахуванні та виплаті позивачу компенсації втрати частини доходів у зв`язку з затримкою на 36 місяців (з квітня 2021 року по квітень 2024 року) виплати недоплаченої суми передбаченої ч.5 ст.12 Закону України 22.10.1993 року №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі 7354,00 грн.;
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з затримкою на 36 місяців (з квітня 2021 року по квітень 2024 року) виплати недоплаченої суми передбаченої ч.5 ст.12 Закону України 22.10.1993 року №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі 7354,00 грн..
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.01.2023 року по справі №766/8639/21 йому у квітні 2024 року доплачено суму разової грошової допомоги до 5-го травня за 2021 рік, що передбачена ч.5 ст.12 Закону №3551-ХІІ, тобто виплата належного розміру спірної допомоги відбулася з трирічною затримкою. Враховуючи вищенаведене позивач звернувся до відповідача із заявою згідно якої просив невідкладно нарахувати та виплатити йому компенсацію за втрату частини доходів в сумі 7354,00 грн. у зв`язку з затримкою на 36 місяців строку їх виплати, проте відповідач відмовив у задоволенні заяви позивача.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 08.10.2021 року по справі №766/8639/21, яке набрало законної сили 09.11.2021 року, задоволено позов ОСОБА_1 та зобов`язано Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат донарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій за 2021 рік, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.01.2023 року по справі №766/8639/21 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, ухвалу Херсонського окружного адміністративного суду від 04 січня 2022 року скасовано та зобов`язано Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на протязі 20 (двадцяти) днів з дати отримання копії даної постанови подати Одеському окружному адміністративному суду звіт про виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08.10.2021 року в частині зобов`язання Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат донарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій за 2021 рік, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
19.04.2024 року відповідач сплатив недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня за 2021 рік, що підтверджується платіжною інструкцією №66 від 18.04.2024 року (а.с.9).
17.05.2024 року позивач звернувся із заявою до відповідача згідно якої просив невідкладно нарахувати та виплатити йому компенсацію за втрату частини доходів в сумі 7354,00 грн. у зв`язку з затримкою на 36 місяців строку їх виплати (а.с.10).
29.05.2024 року відповідач листом №01-1/304 відмовив позивачу у задоволенні його заяви, мотивуючи тим, що відшкодування компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати разової грошової допомоги до 5 травня не передбачено. Також зазначено, що рішенням по справі №766/8639/21 від 08.10.2021 року про виплату означеної разової грошової допомоги з урахуванням компенсації втрати частини грошових доходів у рішенні не вказано.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що щорічна соціальна допомога до 5-го травня має одноразовий характер, відповідно до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» виплата такої компенсації не передбачена.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Відповідно до ст.ст.1, 2 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи), така компенсація провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період, починаючи з дня набрання чинності цим Законом. Під доходами у цьому Законі слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії, соціальні виплати, стипендії, заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.
З аналізу вищенаведеного слідує, що дія зазначених нормативних актів поширюється на підприємства, установи та організації всіх форм власності і господарювання та застосовується у всіх випадках порушення встановлених термінів виплати грошових доходів, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи), та стосується усіх доходів, які одержують громадяни в гривнях на території України і не мають разового характеру (пенсії, соціальні виплати, стипендія, заробітна плата).
Положеннями Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затверджений Постановою КМУ від 21.02.2001 року №159 визначено, що сума компенсації обчислюється як добуток нарахованого, але невиплаченого грошового доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) і приросту індексу споживчих цін (індексу інфляції) у відсотках для визначення суми компенсації, поділений на 100. Індекс споживчих цін для визначення суми компенсації обчислюється шляхом множення місячних індексів споживчих цін за період невиплати грошового доходу. При цьому індекс споживчих цін у місяці, за який виплачується дохід, до розрахунку не включається.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що компенсації підлягають такі грошові доходи разом із сумою індексації, які одержують громадяни в гривнях на території України і не мають разового характеру: пенсії або щомісячне довічне грошове утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством); соціальні виплати (допомога сім`ям з дітьми, державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомога по безробіттю, матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, матеріальна допомога по безробіттю, допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах, щомісячна грошова сума в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, страхові виплати дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності, тощо); стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення); сума індексації грошових доходів громадян; суми відшкодування шкоди, заподіяної фізичній особі каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.
Відповідно до п.5 Порядку №159 сума компенсації виплачується громадянам у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.
Пунктом 7 Порядку №159 передбачено, що, зокрема, компенсація проводиться за рахунок джерел, з яких здійснюються відповідні виплати, а саме: власних коштів - підприємствами, установами та організаціями, які не фінансуються і не дотуються з бюджету, а також об`єднаннями громадян; коштів відповідного бюджету - підприємствами, установами та організаціями, що фінансуються чи дотуються з бюджету.
З аналізу вищенаведених положень можна зробити висновок, що підставою для здійснення компенсації громадянам втрати частини доходів є дотримання таких умов: 1) нарахування громадянину належних йому доходів, а саме заробітної плати (грошове забезпечення), пенсії, соціальних виплат, стипендії; 2) доходи не повинні носити разового характеру (пенсії, соціальні виплати, стипендії, заробітна плата); 3) порушення встановлених строків їх виплати (як з вини так і без вини підприємств всіх форм власності і господарювання); 4) затримка виплати доходів на один і більше календарних місяців; 5) зростання цін на споживчі товари і тарифи на послуги.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся з даним позовом у зв`язку з порушенням терміну виплати разової щорічної допомоги до 5 травня за 2021 рік.
Пільги учасникам бойових дій встановлені статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-ХІІ).
Згідно із Законом України від 25.12.1998 року №367-XIV статтю 12 Закону №3551-ХІІ доповнено частиною 5, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Судова колегія зауважує, що положеннями Закону №3551-ХІІ чітко встановлено, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога, а тому виплата компенсації втрати частини доходу, який має разовий характер через порушення встановлених строків їх виплати, не передбачена нормами вищезазначеного Закону.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що щорічна соціальна допомога до 5-го травня носить одноразовий характер, а тому застосування до правовідносин, що виникли у зв`язку із порушенням термінів її виплати Закону №2050-III буде неправомірним, оскільки положення вказаного Закону не застосовується до грошових доходів, які мають разовий характер.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що щорічна разова грошова допомога до 5-го травня носить одноразовий характер, а тому відповідно до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» виплата такої компенсації у зв`язку з порушенням строків виплати вказаної соціальної допомоги діючим законодавством не передбачена.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2024 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123867969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні