ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" грудня 2024 р. Справа№ 910/7338/24
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Козир Т.П.
суддів: Агрикової О.В.
Мальченко А.О.
при секретарі Вага В.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Накоп`юк Я.В. орд.;
від відповідача: Тригуб О.О. дов.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу
Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард"
на рішення Господарського суду міста Києва від 24.10.2024
у справі №910/7338/24 (суддя Удалова О.Г.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
У червні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (далі - позивач, Товариство) звернулось у Господарський суд міста Києва з позовною заявою до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - відповідач, Залізниця) та просило суд зобов`язати Залізницю внести зміни до особового рахунку Товариства НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 360091,80 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 13.06.2024 Залізниця прийняла до перевезення 54 контейнери зерна кукурудзи зі станції Хоростків Львівської залізниці на станцію Ізмаїл (експ) і за вказаним перевезенням Залізницею безпідставно нараховано збір за зберігання при накопиченні вагонів у сумі 360091,80 грн, а тому вказані кошти підлягають поверненню на особовий рахунок позивача. Також вказав, що розрахунок судових витрат на професійну правничу допомогу, які позивач поніс та очікує понести у зв`язку із розглядом справи в суді першої інстанції, складає 45 000,00 грн, а документи, які їх підтверджують, будуть надані суду протягом п`яти днів після ухвалення рішення судом.
Заперечуючи проти позову у суді першої інстанції, відповідач посилався на те, що нарахування збору за зберігання при накопиченні ним було зроблено правомірно, оскільки при наданні послуги накопичення замовник зобов`язаний оплатити разом із платою за накопичення, плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, тому та обставина, що Товариством сплачено плату за накопичення не звільняє його від збору за зберігання. Також вказує, що заявлений розмір витрат на правничу допомогу не є неспівмірним, оскільки справа розглядається в спрощеному провадженні, і, крім того, ним були подані одночасно ще дві однотипні позовні заяви (справа №910/7224/24, 910/7387/24), тому просить відмовити у їх відшкодуванні або зменшити до 1000 грн.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 24 жовтня 2024 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" подало апеляційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким позовну заяву задовольнити повністю.
Апеляційна скарга мотивована тим, що суд першої інстанції неповно встановив суттєві для справи обставини, помилково не взяв до уваги додаток 1-4 до договору "Умови накопичення вагонів" і не врахував правові висновки суду касаційної інстанції, внаслідок чого з позивача безпідставно списано збір за зберігання вантажів у вагонах у той час як сторони замовили і погодили послугу накопичення вагонів із вантажем позивача і з Товариства обгрунтовано була списана плата за організацію перевезень і накопичення власного рухомого складу.
Крім того, на думку апелянта, суд безпідставно відмовив у позові з мотивів непред`явлення претензії до звернення із позовом.
Також заявник зазначив, що орієнтовний розрахунок судових витрат на професійну правничу допомогу , які позивач поніс та очікує понести у зв`язку із розглядом справи в суді апеляційної інстанції, складає 35000,00 грн, а документи, які їх підтверджують, будуть надані суду протягом п`яти днів з дати ухвалення постанови за результатом розгляду апеляційної скарги.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу позивача заперечив проти її задоволення, посилаючись на те, що у своєму гарантійному листі Товариство при вирішенні питання щодо накопичення вагонів для формування контейнерного поїзда гарантувало оплату всіх належних платежів, а саме, користування, зберігання та накопичення вагонів.
Також заперечив проти заявленого позивачем розміру витрат на правничу допомогу, як у суді першої інстанції, так і у суді апеляційної інстанції, посилаючись на її необґрунтованість і неспівмірність реальним витратам, тому у разі задоволення позову просить їх зменшити до 1000 грн.
У відповіді на відзив позивач наводить правові позиції суду касаційної інстанції у тотожних правовідносинах.
За клопотанням представників обох сторін судове засідання проводилось в режимі відеоконференції.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у апеляційній скарзі, просив її задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечила проти задоволення апеляційної скарги позивача з підстав, викладених у відзиві.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 06.03.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (замовник, позивач) та Акціонерним товариством "Укрзалізниця" (перевізник, відповідач) шляхом прийняття в цілому пропозиції був укладений договір № 43-41564379/2020-001 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - договір), предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних із організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі також - послуг) і проведення розрахунків за ці послуги.
Відповідно до п. 1.5 договору договір є публічним, за яким залізниця бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
12.06.2023 Залізницею оприлюднено нову редакцію Договору, яка введена в дію з 12.06.2023.
Відповідно до п. 8.1 Договору сторони домовились про використання електронного документообігу. Для організації електронного документообігу використовуються власні інформаційні системи Залізниці.
Пунктом 8.8 Договору передбачено, що у випадку судового розгляду справи чи виникненні претензійної практики використовується візуальне відображення електронних документів на папері.
Також згідно з п. 9.4 Договору зміни (доповнення) до Договору Залізниця здійснює шляхом викладення в новій редакції Договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ з накладенням КЕП.
Зміни до Договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до Договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення.
Пунктом 9.6 Договору сторони погодили, що умови Договору мають пріоритет (вищу силу) над іншими правочинами укладеними між Сторонами. У випадку наявності суперечностей між Договором та такими іншими правочинами, виконанню підлягатимуть умови, встановлені Договором.
Відповідно до п. 12.1 Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Залізницею в повідомленні про оприлюднення Договору, здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору.
Згідно з п. 4.1 Договору розрахунки за цим Договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".
Пунктом 4.2 Договору передбачено, що оплата послуг здійснюється в національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у розділі 15 Договору.
На виконання п. 2.3.3 Договору для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для Товариства відкрито особовий рахунок з наданням коду платника № 2829531.
Згідно з п. 2.3.4 Договору Залізниця зобов`язана вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу, та надавати Товариству відповідні розрахункові документи в електронній формі.
Відповідно до п. 4.5 Договору щодобово, упродовж періоду виконання Договору, Залізниця надає Товариству переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Позивачем на виконання Договору за звітну добу.
Як встановлено судом під час розгляду даної справи, 13.06.2023 позивачем (надалі - Товариством) відвантажено, а відповідачем (далі - Залізницею) прийнято до перевезення 54 контейнери зерна кукурудзи зі станції Хоростків Львівської залізниці на станцію Ізмаїл (експ), що підтверджується перевізним документом № 36033470 та Відомістю вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною № 36033470.
З Переліку № 20230615 від 15.06.2023 вбачається, що станцією Хоростків Львівської залізниці на підставі Накопичувальної картки № 14060216 від 14.06.2023 нараховано, зокрема: - плату за організацію перевезень і накопичення власного рухомого складу в сумі 77 039,10 грн з ПДВ; - збір за зберігання вантажів у вагонах (у т.ч. у контейнерах) у сумі 360 091,80 грн ПДВ.
Згідно з п. 1.3 Договору контейнерний поїзд - поїзд, сформований з вантажних вагонів, в які завантажено не менше 50 контейнерів у 20-футовому еквіваленті, якщо в технології його організації не обумовлене інше; маршрутний поїзд - вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення Замовником, який відповідає установленій Перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію.
Також на підставі Відомості № 14060028 станцією Хоростків Львівської залізниці нараховано плату за користування вагонами у сумі 534 259,44 грн з ПДВ.
При цьому згідно з п. 14 Договору невід`ємною частиною Договору є додатки, зокрема, Додаток 1-4 "Умови накопичення вагонів".
Відповідно до п. 14.1 Договору у випадку, якщо додатками до Договору визначені умови інші, ніж в основному тексті Договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту Договору.
Так, приписами Додатку 1-4 "Умови накопичення вагонів" встановлено, зокрема: на окреме замовлення Перевізник надає послуги Замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів Перевізника та/або вагонів Замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними поїздами або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів) (п. 1).
Станціями накопичення можуть бути станції відправлення та/або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення (п. 2).
Відповідно до п. 5 вказаного додатку на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки Замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.
Згідно з п.п. 6, 7 додатку початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі Замовником вагонів Перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - приймання останнього вагону Перевізником.
Пунктом 8 додатку визначено, що час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
За послугу з накопичення вагонів замовник сплачує:
- плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п. 9.1);
- за затримку вагонів Замовника: платежі, пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника, згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п. 9.2);
- за затримку власних вагонів Перевізника: платежі, пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника, згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4 Договору (п. 9.3).
Нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги (п.10).
Перевізник не несе відповідальності за втрату якості вантажу під час надання послуги з накопичення вагонів (п. 11).
Відповідно до п. 1.4 Договору надання послуг за цим договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
Таким чином, як вказується позивачем, належним доказом на підтвердження замовлення та надання послуги з накопичення вагонів є накопичувальна картка.
При цьому, як вказує позивач у позові, згідно з правовою позицією, викладеною в постановах у справах № 915/5/23 та № 915/305/22, суд касаційної інстанції фактично дійшов висновку про те, що збір за зберігання не підлягає нарахуванню за час накопичення вагонів.
З огляду на вказане, за твердженням позивача, Верховний Суд скаргу Залізниці залишив без задоволення, а рішення апеляційного суду - без змін, яким відмовлено у задоволенні позову Залізниці про стягнення збору за зберігання при накопиченні вагонів.
Втім, як вказує позивач, Залізницею на підставі Накопичувальної картки № 14060216 від 14.06.2023, крім плати за організацію перевезень і накопичення власного рухомого складу, також нараховано та списано збір за зберігання вантажів у вагонах (у т.ч. у контейнерах) у розмірі 360 091,80 грн з ПДВ.
Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначив, що оскільки завантажені вагони, забрані на прохання вантажовласника із під`їзної колії, простоювали на місцях загального користування до оформлення документа на контейнерний поїзд, на підставі вимог Додатку 1-4 до Договору ТОВ "Грейнсвард" нараховано плату за організацію перевезень і накопичення власного рухомого складу в розмірі 300 076,50 грн без ПДВ, що з ПДВ становить 360 091,80 грн, та включено у накопичувальну картку № 14060216 від 14.06.2023.
При цьому представник платника підписав вказану накопичувальну картку без зауважень.
Крім того, відповідач зазначає, що вважає безпідставним застосування до спірних правовідносин правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 09.04.2024 року у справі № 915/5/23, оскільки суди враховують висновки Верховного Суду щодо застосування норм прав у подібних правовідносинах.
Проте, за твердженням відповідача, правовідносини у справах не тотожні, оскільки в даному випадку відправник вантажив вагони із значною затримкою, з 02.06.2023 до 13.06.2023, мав можливість розмістити частину вагонів на певний час на під`їзній колії, завантаження вагонів відбувалося у порушення вимог Договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії із затримкою, позивач у листі надав гарантію сплати збору за зберігання вантажу, підписав акти загальної форми та накопичувальну картку без зауважень.
Звертаючись з даним позовом, позивач вказує про безпідставність списання з особового рахунку ТОВ "Грейнсвард" коштів у сумі 360 091,80 грн за зберігання вантажу, оскільки затримка вагонів відбулась не з вини позивача, а внаслідок їх накопичення для формування маршрутного поїзда, що, на переконання позивача, не може вважатись одностороннім порушенням зобов`язань зі сторони замовника послуги.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що у відповідача були всі підстави для списання збору за зберігання вантажів у сумі 360 091,80 грн з ПДВ з особового рахунку позивача.
Однак, Північний апеляційний господарський суд не може погодитись із цим висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Відповідно до ч.ч 5, 6 ст. 306 Господарського кодексу України (далі - ГК України), яка кореспондується зі ст. 908 ЦК України, перевезенням вантажів у цьому Кодексі визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Зі змісту положень ст. 909 ЦК України та ст.307 ГК України вбачається, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Матеріалами справи підтверджується, що 06.03.2020 між сторонами був укладений Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №43-41564379/2020-001, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних із організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі також - послуг) і проведення розрахунків за ці послуги.
Відповідно до п. 1.5 договору договір є публічним, за яким залізниця бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
12.06.2023 Залізницею оприлюднено нову редакцію Договору, яка введена в дію з 12.06.2023.
Відповідно до п. 8.1 Договору сторони домовились про використання електронного документообігу. Для організації електронного документообігу використовуються власні інформаційні системи Залізниці.
Пунктом 8.8 Договору передбачено, що у випадку судового розгляду справи чи виникненні претензійної практики використовується візуальне відображення електронних документів на папері.
Також згідно з п. 9.4 Договору зміни (доповнення) до Договору Залізниця здійснює шляхом викладення в новій редакції Договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ з накладенням КЕП.
Зміни до Договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до Договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення.
Пунктом 9.6 Договору сторони погодили, що умови Договору мають пріоритет (вищу силу) над іншими правочинами укладеними між Сторонами. У випадку наявності суперечностей між Договором та такими іншими правочинами, виконанню підлягатимуть умови, встановлені Договором.
Відповідно до п. 12.1 Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Залізницею в повідомленні про оприлюднення Договору, здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору.
Згідно з п. 4.1 Договору розрахунки за цим Договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".
Пунктом 4.2 Договору передбачено, що оплата послуг здійснюється в національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у розділі 15 Договору.
На виконання п. 2.3.3 Договору для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для Товариства відкрито особовий рахунок з наданням коду платника НОМЕР_1.
Згідно з п. 2.3.4 Договору Залізниця зобов`язана вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу, та надавати Товариству відповідні розрахункові документи в електронній формі.
Відповідно до п. 4.5 Договору щодобово, упродовж періоду виконання Договору, Залізниця надає Товариству переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Позивачем на виконання Договору за звітну добу.
Як встановлено судом під час розгляду даної справи, 13.06.2023 позивачем (надалі Товариством) відвантажено, а відповідачем (далі Залізницею) прийнято до перевезення 54 контейнери зерна кукурудзи зі станції Хоростків Львівської залізниці на станцію Ізмаїл (експ), що підтверджується перевізним документом №36033470 та Відомістю вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною № 36033470.
З Переліку № 20230615 від 15.06.2023 вбачається, що станцією Хоростків Львівської залізниці на підставі Накопичувальної картки № 14060216 від 14.06.2023 нараховано, зокрема: - плату за організацію перевезень і накопичення власного рухомого складу в сумі 77 039,10 грн з ПДВ; - збір за зберігання вантажів у вагонах (у т.ч. у контейнерах) у сумі 360 091,80 грн ПДВ.
Згідно з п. 1.3 Договору контейнерний поїзд, сформований з вантажних вагонів, в які завантажено не менше 50 контейнерів у 20-футовому еквіваленті, якщо в технології його організації не обумовлене інше; маршрутний поїзд вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення Замовником, який відповідає установленій Перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію.
Також на підставі Відомості № 14060028 станцією Хоростків Львівської залізниці нараховано плату за користування вагонами у сумі 534 259,44 грн з ПДВ.
При цьому згідно з п. 14 Договору невід`ємною частиною Договору є додатки, зокрема, Додаток 1-4 "Умови накопичення вагонів".
Відповідно до п. 14.1 Договору у випадку, якщо додатками до Договору визначені умови інші, ніж в основному тексті Договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту Договору.
Так, приписами Додатку 1-4 "Умови накопичення вагонів" встановлено, зокрема: на окреме замовлення Перевізник надає послуги Замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів Перевізника та/або вагонів Замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними поїздами або контейнерними поїздами на станції призначення (далі накопичення вагонів) (п. 1).
Станціями накопичення можуть бути станції відправлення та/або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення (п. 2).
Відповідно до п. 5 вказаного додатку на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки Замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.
Згідно з п.п. 6, 7 додатку початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення момент фактичної передачі Замовником вагонів Перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення приймання останнього вагону Перевізником.
Пунктом 8 додатку визначено, що час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
За послугу з накопичення вагонів замовник сплачує:
- плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п. 9.1);
- за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п. 9.2);
- за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4 Договору (п. 9.3).
Нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги (п. 10).
Перевізник не несе відповідальності за втрату якості вантажу під час надання послуги з накопичення вагонів (п. 11).
Відповідно до п. 1.4 Договору надання послуг за цим договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
02.06.2023 в 08:00 год. позивачем надано начальнику станції Хоростків листа з проханням надати дозвіл про виставлення платформ з контейнерами з під`їзної колії ПП НВО "Енергоощадні Технології" на колію станції Хоростків для оформлення документів контейнерного поїзда. З гарантування оплати всіх належних платежів.
На підставі вказаного листа вагони звозились власним локомотивом ПП НВО "Енергоощадні технології" на колії станції та затримувались в очікуванні оформлення перевізного документа на контейнерний поїзд, а саме: - вагони №№94337847, 94208949, 94285111 забрано 02.06.2023 о 16:30 год. пам`ятка про забирання вагонів № 131 акт загальної форми про початок затримки № 650; - вагони №№94208246, 94384872, 94498755 забрано 03.06.2023 о 01:00 год. пам`ятка про забирання вагонів № 132 акт загальної форми про початок затримки № 653; - вагони №№ 54325196, 54325238, 54325279 забрано 03.06.2023 о 09:00 год. пам`ятка про забирання вагонів № 133 акт загальної форми про початок затримки № 657; - вагони №№ 54325907, 54325212, 54325915 забрано 03.06.2023 о 13:45 год. пам`ятка про забирання вагонів № 134 акт загальної форми про початок затримки № 659; - вагони №№ 94380631, 54325980, 54325261 забрано 06.06.2023 о 09:15 год. пам`ятка про забирання вагонів № 135 акт загальної форми на початок затримки №670; - вагони №№ 54323183, 54325972, 54325188 забрано 06.06.2023 о 14:00 год. пам`ятка про забирання вагонів № 136 акт загальної форми про початок затримки № 673; - вагони №№ 94345261, 90991654, 94341070 забрано 06.06.2023 о 18:00 год. пам`ятка про забирання вагонів 137 акт загальної форми про початок затримки №676; - вагони №№ 94493053, 94351756 забрано 07.06.2023 о 14:30 год. пам`ятка про забирання вагонів № 138 акт загальної форми про початок затримки № 680; - вагони №№ 54325071, 54325303 забрано 12.06.2023 о 14:00 год. пам`ятка про забирання вагонів № 145 акт загальної форми про початок затримки № 711; - вагони №№ 54325063, 94340361 забрано 13.06.2023 о 21:30 год. пам`ятка про забирання вагонів № 147.
Після завантаження всіх 27 вагонів 13.06.2023 о 21:30 год. позивачем оформлено перевізний документ № 36033470 призначенням на станцію Ізмаіл, вагони знято з відповідальності ТОВ "ГРЕЙНСВАРД", що засвідчено актами загальної форми №№718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726.
Згідно пункту 4 Додатку 1-4 "Умови організації накопичення вагонів" до Договору в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення, періоду дії такої заявки.
Матеріалами справи, а саме, листом позивача, погодженим відповідачем, підтверджено, що накопичення вагонів у спірному перевезенні відбувалося в межах виконання умов Додатку 1-4.
Аналізуючи умови укладеного між сторонами Договору, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що затримка вагонів під час їх накопичення для формування маршрутного поїзда не може вважатись одностороннім порушенням зобов`язань з боку відповідача, оскільки такі дії цілком відповідають умовам укладеного сторонами Договору, що передбачає надання спеціальних послуг, та додатку 1-4 до нього.
Таким чином, оформлення / не оформлення окремої накладної на кожну групу вагонів з маршрутного потягу, або одного документа на весь маршрутний потяг жодним чином не впливає на відправлення маршрутного потягу до моменту формування (накопичення) складу в 50 вагонів з вантажем.
Накопичення вагонів з вантажем (маршрут) у цьому випадку відбувається в межах договірних відносин (є предметом послуги, за яку сплачується тариф), отже, не може кваліфікуватись як "матеріальна відповідальність" та не має такого елементу, як вина відправника.
Щодо самого факту складення актів форми ГУ-23, то цей обов`язок сторін встановлено умовами пунктів 8 додатку № 1-4, за яким час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
В актах загальної форми вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (пункт 8 Правил користування вагонами та контейнерами).
Тобто в умовах Договору, що регулює спеціальну послугу, та відповідно до наведених вимог Правил користування вагонами та контейнерами Сторони узгодили, що в актом форми ГУ-23 лише фіксується час перебування вагонів на коліях загального користування, що разом з тим є предметом послуги "Накопичення вагонів з вантажем до 50 вагонів - маршрутний поїзд", оскільки вказаний акт відображає час, за який сплачується тариф.
Накопичення вагонів з вантажем (маршрут) у спірних правовідносинах відбувалося на підставі договірних відносин, предметом яких є послуги, за які сплачується тариф, що вказує на відсутність такого елементу складу правопорушення, як вина відповідача.
За таких обставин Північний апеляційний господарський суд приходить до висновку, що пункти 8, 9 Правил зберігання вантажів не можуть застосовуватись до спірних правовідносин, оскільки затримка вагонів відбулась за обставин, що залежали від відповідача, а саме: наявність договірних відносин з накопичення вагонів на коліях відповідача з метою формування маршрутного потяга.
Отже, відповідач не довів існування обставин, з якими пов`язується можливість застосування до спірних правовідносин приписів, передбачених пунктом 9 Правил зберігання вантажів.
Відповідно до умов додатку № 1-4 "Умови організації накопичення вагонів" у період "накопичення" сплачується плата, встановлена у пункті 9.1 цього додатку - за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку № 1-1 до Договору. При цьому додаток №1-1 - це "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами".
Разом з цим в період затримки вагонів з вини Замовника (саме затримки вагонів, а не накопичення) сплачуються платежі, пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування. При цьому обов`язковим елементом, встановленим для застосування пункту 9.2 додатку № 1-4 до Договору, є "затримка з вини Замовника".
Отже, навіть пункт 9 додатку №1-4 не ототожнює, а розділяє поняття "накопичення рухомого складу" (пункт 9.1.) та "затримку вагонів Перевізника" (пункт 9.2).
Правовідносини з накопичення маршрутного поїзда з не менш, ніж 50 вагонів з вантажем мають невід`ємну складову - перебування / накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування протягом часу накопичення до приймання останнього вагона Перевізником (пункти 6, 7 додатку №1-4 до Договору), що водночас є предметом окремої послуги (додаток №1-4 до Договору), а отже, вагони не могли бути відправлені не тому, що немає документів, а тому що не сформовано 50 вагонів (маршрут).
Тотожні правові позиції викладені у постановах Верховного Суду від 01.02.2024 у справі № 915/305/22 та від 09.04.2024 у справі № 915/5/23.
Таким чином, апеляційний господарський суд приходить до висновку, що відповідачем не надано належних доказів на спростування позовних вимог, а також не доведено правомірності списання з особового рахунку позивача збору за зберігання вантажів у сумі 360 091,80 грн з ПДВ.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення (пункт 4 частини 2 статті 16 ЦК України).
Відповідно до частини 1 статті 5 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та абзацу 12 частини 2 статті 16 ЦК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно з пунктом 7.4 договору належним способом захисту в судовому порядку прав та інтересів замовника щодо відображення перевізником в особовому рахунку використання Товариства коштів (провізних платежів, неустойки, відшкодування збитків, інших), є відновлення становища, яке існувало до їх порушення - внесення відповідних змін до особового рахунку позивача про зарахування коштів на нього.
Відповідно до частини 1 статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Оцінивши докази у справі в їх сукупності, враховуючи встановлені фактичні обставини справи, наведені норми чинного законодавства та правові позиції Верховного Суду у аналогічних справах, апеляційний господарський суд приходить до висновку про необґрунтованість нарахування та списання Залізницею збору за зберігання вантажів в загальному розмірі 360 091,80 грн, і оскільки остання в добровільному порядку не внесла відповідних змін до особового рахунку позивача, апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що позов Товариства є обґрунтованим, а відтак підлягає задоволенню.
При цьому відсутність претензії до Залізниці до моменту звернення Товариства до суду не перешкоджає зверненню до суду та захисту у судовому порядку порушеного права позивача, що відповідає рішенню Конституційного Суду України № 15-рп/2002 від 09.07.2002 та правовим позиціям суду касаційної інстанції, висловленим у справах № 910/11949/20, № 910/6762/19, №905/487/19 та ін., а також чинній редакції ст.130 Статуту залізниць України, згідно якої пред`явленню позову залізниці може передувати пред`явлення до неї претензії, тобто, пред`явлення претензії до звернення з позовом до суду не є імперативною вимогою.
За встановлених обставин Північний апеляційний господарський суд прийшов до висновку, що рішення Господарського суду міста Києва прийнято з невірним застосуванням норм матеріального права і висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, а тому відповідно до положень частини 1 статті 277 ГПК України рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позову. Отже, апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.14 ст. 129 ГПК України якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.
У зв`язку із задоволенням апеляційної скарги та задоволенням позову, понесені позивачем витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та за подання апеляційної скарги покладаються на відповідача у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" задовольнити.
2. Скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 24 жовтня 2024 року.
3. Позов задовольнити повністю.
4. Зобов`язати Акціонерне товариство "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (03038, місто Київ, вулиця Івана Федорова, будинок 32, літера А, 3-й поверх; ідентифікаційний код 41564379) НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 360 091,80 грн.
5. Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Гедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард" (03038, місто Київ, вулиця Івана Федорова, будинок 32, літера А, 3-й поверх; ідентифікаційний код 41564379) - 4 321,10 грн витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, 6 481,65 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
6. Видачу наказів доручити Господарському суду міста Києва.
7. Справу повернути до Господарського суду міста Києва.
8. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 18.12.2024.
Головуючий суддя Т.П. Козир
Судді О.В. Агрикова
А.О. Мальченко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2024 |
Оприлюднено | 20.12.2024 |
Номер документу | 123871658 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Козир Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні