ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2024 рокуСправа №160/21856/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коренева А.О.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про визнання протиправними та скасування постанов,
УСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 (відповідач-1), Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (відповідач-2), у якому позивач просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (01133, м. вул. Госпітальна, буд. 16; код ЄДРПОУ 08356179) від 10.06.2024 № 6767/7;
визнати протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), яка оформлена довідкою від 25.07.2024 № 1374;
зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України (01133, м. вул. Госпітальна, буд. 16; код ЄДРПОУ 08356179) повторно розглянути та затвердити постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), яка оформлена довідкою від 18.04.2024 № 1276.
На обґрунтування позовних вимог зазначено, що постановою Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії від 18.04.2024 № 1276, ОСОБА_1 визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. Вищевказана постанова для затвердження була направлена до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України. У постанові ЦВЛК ЗСУ від 10.06.2024 вказано, що Постанова ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_2 НЕ ЗАТВЕРДЖУЄТЬСЯ. Довідку ВЛК оформлено з порушенням вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України та Методичних рекомендацій щодо організації роботи військово-лікарських комісій та проведення військово-лікарської експертизи в особливий період. Застосовані неналежні поля, підкреслення, інтервали, напівжирний шрифт. Додаток 7 до Положення відсутній. Встановлений діагноз, зазначений у довідці ВЛК, не відповідає вимогам пункту «а» статті 38 Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб. Підлягає контрольному обстеженню та медичному огляду у ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 із належним оформленням медичної документації, наданням медичних документів, що підтверджують встановлений діагноз». Відповідачем - 2 не було затверджено постанову Відповідача -1 та направлено Позивача на контрольне обстеження та медичний огляд у ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 . У липні 2024 року, Позивач повторно проходив обстеження у кардіолога щодо хвороби серця. Проте, поставною ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка оформлена довідкою від 25.07.2024 № 1374, ОСОБА_1 визнано придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони (копія постанови додається), без врахування результатів ехокардіографічного та електрокардіографії обстеження позивача.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
11 жовтня 2024 року до суду від Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідача-2 просив поновити строк на подання відзиву та відмовити у задоволенні позову. На обґрунтування своєї позиції відповідач посилався, що постанову ВЛК ЦВЛК ЗС України від 10.06.2024 № 6767/7, було прийнято у повній відповідності до вимог Положення № 402 та Розкладу хвороб. Так, у відповідності до абзацу п`ятнадцятого підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення, ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії) Збройних Сил України. Водночас, підпункт а статті 38 Розкладу хвороб передбачає непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку осіб із серцевою недостатністю ІІ-Б-ІІІ стадії. Втім, діагноз Позивача не відповідає зазначеним вимогам підпункту а статті 38 Розкладу хвороб, а медичних документів підтверджуючих наявність в Позивача серцевої недостатності надано не було. Відтак, слід констатувати, що ЦВЛК ЗС України діяла в межах повноважень, в порядку передбаченому нормами Положення № 402 та не допустила протиправних дій при розгляді постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_4 , оформленої довідкою від 18.04.2024 № 1276.
Ухвалою від 15 жовтня 2024 року заяву Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про розгляду справи за правилами загального позовного провадження - залишено без задоволення.
Військово-лікарська комісія при ІНФОРМАЦІЯ_1 (Відповідач -1) відзив до суду не надав. Конверт з ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду про відкриття провадження у справі, повернувся на адресу суду "за закінченням терміну зберігання" (а.с. 123, 151).
16 жовтня 2024 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, у якій позивач зазначив, що Відповідач - 2 вказує, що підставами незатвердження постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії від 18.04.2024 № 1276 було те, що остання була оформлена з порушенням вимог Положення № 402 та Методичних рекомендацій щодо організації роботи військово-лікарських комісій та проведення військово-лікарської експертизи в особливий період, а саме застосовано неналежні поля, підкреслення, інтервали, напівжирний шрифт та відсутність Додатку 7. Таким чином, відзив ЦВЛК ЗС України підтверджує той факт, що підставами незатвердження постанови Відповідача - 1 були формальні, які жодним чином не відносяться до здоров`я Позивача та не впливає на придатність/непридатність до військової служби, що у свою чергу дає право стверджувати про формальний підхід та порушення процедури затвердження/незатвердження постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Суд, зауважує, що вирішуючи питання про відкриття та призначення справи до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні, дійшов висновку про відсутність підстав на час відкриття провадження для призначення судової експертизи. Крім того, при розгляді справи по суті підстав для її призначення судово-медичної експертизи судом не встановлено, враховуючи, що згідно висновків Верховного Суду у постанові від 12 червня 2020 року у справі № 810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову - залишено без задоволення.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Солдат запасу ОСОБА_1 , 1992 року народження, пройшов медичний огляд у ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_4 18.04.2024, та за встановленим діагнозом: Міокардіофіброз постміокардитичний. Синдром слабкості синусового вузла, анамнестично (2008) із синкопальними станами. Імплантація ШВР ААІR. ГХ ІІ ст., 2 ст., (ГЛШ), ризик 3. Дисліпідемія. СН0 ст. ФВ 67%. Міопія легкого ступеню, складний міопічний астигматизм легкого ступеню обох очей. Себроейний дерматит., прийнято постанову: На підставі ст. 38А, 39В графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, яка оформлена довідкою від 18.04.2024 № 1276 (а.с. 56).
На виконання вимог абзацу тринадцятого пункту 3.8 глави 3 розділу І Положення № 402, постанову від 18.04.2024 № 1276 було направлено на затвердження до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України.
Постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.04.2024р., було розглянуто на засіданні ВЛК ЦВЛК ЗС України 10.06.2024.
За результатами розгляду постанови ВЛК від 18.04.2024 № 1276, Центральною військово-лікарською комісією Збройних Сил України прийнято постанову від 10.06.2024 № 6767/7.
Згідно з постановою Центральною військово-лікарською комісією Збройних Сил України, постанова військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 НЕ ЗАТВЕРДЖУЄТЬСЯ. 2. Довідку ВЛК оформлено з порушенням вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України та Методичних рекомендацій щодо організації роботи військово-лікарських комісій та проведення військово-лікарської експертизи в особливий період. Застосовані неналежні поля, підкреслення, інтервали, напівжирний шрифт. Додаток 7 до Положення відсутній. 3. Встановлений діагноз, зазначений у довідці ВЛК, не відповідає вимогам пункту «а» статті 38 Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб. 4. Підлягає контрольному обстеженню та медичному огляду у ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 із належним оформленням медичної документації, наданням медичних документів, що підтверджують встановлений діагноз (а.с. 58).
Поставною військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка оформлена довідкою від 25.07.2024 № 1374, ОСОБА_1 визнано придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони (а.с. 20).
Позивач не погодившись із вказаними постановами відповідачів звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст.65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» (далі Закон №2232-XII).
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Згідно ч.10 ст.2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи затверджено Положення №402.
Пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення №402 в редакції від 25.08.2023 року (чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до п. 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України).
Для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії. (п.2.1 глави 2 розділу І Положення № 402).
Відповідно до п.20.1 глави 20 розділу II Положення № 402 Постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення. Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).
Згідно п.п.2.3.4 п.2.3 Розділу 1 Положення №402 ЦВЛК має право, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи; перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров`я (установах), військових частинах; перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи; витребовувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме: виписки (витяги) з матеріалів службового (спеціального) розслідування, матеріалів дізнання, досудового розслідування, а також витяги з наказів, актів; особові та пенсійні справи, медичні документи (у разі витребовування оригіналів зазначених документів вони повертаються за належністю після складання протоколу); архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених вище документів копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву зі строком зберігання 50 років); залучати головних медичних фахівців Збройних Сил України, лікарів-спеціалістів Національного військово-медичного клінічного центру та інших закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, спеціалістів інших спеціальностей, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для вирішення питань військово-лікарської, лікарсько-льотної експертизи; перевіряти у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) і закладах охорони здоров`я (установах) організацію, стан та результати лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, осіб, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів; направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників; надавати до Генерального штабу Збройних Сил України, командуванням видів, Сил підтримки Збройних Сил України, керівникам органів місцевої адміністрації результати лікувально-оздоровчої роботи, проведеної серед допризовників та призовників, медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів та іншого контингенту; розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України; надавати роз`яснення щодо формулювання постанов ВЛК (ЛЛК).
Згідно п.п 2.3.5. п.2.3 Розділу 1 Положення № 402 Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Порядок проведення медичного огляду військовозобов`язаних врегульований пунктом 3 розділу ІІ Положення № 402 (в редакції від 25.08.2023 року, яка була чинною на час винесення постанови від 18.04.2024 року).
Медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП. Повторний медичний огляд військовозобов`язаних проводиться один раз на 5 років ВЛК районних, міських ТЦК та СП. Офіцери запасу підлягають повторному медичному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу - у разі зміни призначення. Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей (п.3.1-3.2 розділу ІІ Положення №402).
Згідно п.3.3 розділу ІІ Положення № 402 Військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повторно оглядаються ВЛК районних, міських ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку після додаткового обстеження. Направляє на обстеження лікар - член ВЛК районного, міського ТЦК та СП, про що вносить відповідний запис у реєстр ЕСОЗ. Медичний огляд цієї категорії громадян проводиться за графою II додатку 1 до цього Положення, а тих, які мають офіцерські звання,- за графою III додатку 1 до цього Положення.
Відповідно до п.3.8 розділу ІІ Положення № 402 за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу за контрактом, виносить одну із таких постанов: "Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час"; "Обмежено придатний до військової служби"; "Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю
При медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту: а) "Придатний", зокрема до військової служби; до військової служби за контрактом; до служби у військовому резерві б) "Непридатний", зокрема, до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час (На воєнний час приймається постанова: "Обмежено придатний до військової служби").
Постанова про придатність (непридатність) до навчання (служби) за військовою спеціальністю, служби у спеціальних спорудах, до участі у МО, національному персоналі тощо, згідно з вимогами ТДВ, приймається за такою формою: "На підставі статті ____ графи _____ Розкладу хвороб та графи _____ Таблиці ____ додаткових вимог, придатний (непридатний) до
(Щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними до військової служби, інші постанови (про непридатність до служби у виді Збройних Сил України, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині тощо) не приймаються. Щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними (до служби у виді Збройних Сил України або за військовою спеціальністю, спецспорудах, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині, до участі у МО тощо), одночасно приймається постанова про придатність до військової служби.)
Постанова "Непридатний до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців" приймається на воєнний час на підставі статей 7, 11, 12г, 13д, 24, 32, 37, 44, 48, 56, 59, 65, 72, 81 Розкладу хвороб у випадках, коли для відновлення придатності (обмеженої придатності) до військової служби необхідний термін від 6 до 12 календарних місяців.
Як вже зазначалось, відповідно до довідки військово-лікарської комісії Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.04.2024 солдата запасу ОСОБА_1 визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, на підставі ст. 38А, 39В графи ІІ розкладу хвороб , графи ТДВ «Б» (а.с. 57).
Таким чином, медичний огляд позивача проведено 18.04.2024, що підтверджується карткою обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного від 02.04.2024 та оформленою довідкою від 18.04.2024, згідно якої йому постановлено діагноз «Міокардіофіброз постміокардитичний, Синдром слабкості синусового вузла, анамнестично (2008) із синкопальними станами. Імплантація ШВР ААІR. ГХ II ст., 2 ст., (ГЛШ), ризик 3. Дисліпідемія, СН0 ст. ФВ (67%). Міопія легкого ступеню, складний міопічний астигматизм легкого ступеню обох очей. Себорейний дерматит, на підставі ст. 38А, 39В графи ІІ розкладу хвороб , графи ТДВ «Б» визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.
Не затверджуючи вказану постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_2 , ЦВЛК ЗСУ посилалась на те, що Довідку ВЛК оформлено з порушенням вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України та Методичних рекомендацій щодо організації роботи військово-лікарських комісій та проведення військово-лікарської експертизи в особливий період. Застосовані неналежні поля, підкреслення, інтервали, напівжирний шрифт. Додаток 7 до Положення відсутній. Встановлений діагноз, зазначений у довідці ВЛК, не відповідає вимогам пункту «а» статті 38 Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб. Підлягає контрольному обстеженню та медичному огляду у ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_3 із належним оформленням медичної документації, наданням медичних документів, що підтверджують встановлений діагноз».
Суд, зауважує, що згідно з постанови військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка оформлена довідкою від 25.07.2024 № 1374, ОСОБА_1 встановлений аналогічний діагноз «Міокардіофіброз постміокардитичний (154.1). Синдром слабкості синусового вузла, анамнестично (2008) із синкопальними станами (146.9). Імплантація ШВР ААІR (295.0). Гіпертонічна хвороба II ст., 2 ст., (ГЛШ), ризик 3. Дисліпідемія, СН0 ст. ФВ (67%) (111.9). Міопія легкого ступеню, складний міопічний астигматизм легкого ступеню обох очей (1152.1,1152.2). Себорейний дерматит (1,21.0) на підставі ст. 38б, 39В графи ІІ розкладу хвороб , графи 1,8 ТДВ, визнано придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони (а.с. 20)
Позивача уважає, протиправною постанову ЦВЛК ЗСУ від 10.06.2024 року, оскільки що вона не містить жодних пояснень з яких підстав діагноз Позивача не відповідає п. «а» ст. 38 графи ІІ Розкладу хвороб.
Суд погоджується з доводами позивача, проте, що постанові ЦВЛК ЗСУ вказані формальні підстави не затвердження первинної постанови Відповідача - 1, такі як: неналежні поля, підкреслення, інтервали, напівжирний шрифт, що жодним чином не відноситься до здоров`я Позивача та не впливає на придатність/непридатність до військової служби.
Крім того, суд зауважує, що на час прийняття постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_2 , а саме 18.04.2024 року, діяла редакція Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України від 25.08.2023 року, а відтак посилання ЦВЛК ЗСУ про відсутність Додаток 7 є безпідставний.
Відповідно до пункту 2.3.5. розділу І Положення № 402 рішення, постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Отже, постанова Відповідача-2 від 10.06.2024 року не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України, оскільки відповідач як суб`єкт владних повноважень діяв необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); без використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; недобросовісно; нерозсудливо; непропорційно, тобто без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Згідно п.п.2.3.4 п.2.3 розділу І Положення № 402 ЦВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК ЗСУ.
Отже, пунктом 2.3 визначено об`єм дискреційних повноважень ЦВЛК. В тому числі, передбачена п.2.3 розділу І Положення № 402 функція ЦВЛК з контролю за рішеннями ВЛК входить до дискреції ЦВЛК ЗСУ як військово-медичної установи з військового управління, що здійснює керівництво ВЛК регіонів у ЗСУ та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в ЗСУ.
В силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 13.06.2018 у справі №806/526/16 та від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, що перевірка правильності прийнятого ВЛК рішення виключно за медичними показниками не входить у компетенцію адміністративного суду.
Суд уважає, що ЦВЛК, яка має у штаті медичних працівників та як установа, наділена повноваженнями щодо розгляду, перегляду, скасування, затвердження, незатвердження та контролю за постановами будь-якої ВЛК (включно з їх переглядом по суті прийнятих діагнозів) є єдиним компетентним суб`єктом владних повноважень, що контролює усі ВЛК та перевіряє прийняті ними рішення з метою захисту військовозобов`язаних, військовослужбовців та резервістів.
Оскаржувана постанова ЦВЛК не містить жодної оцінки відповідних спеціалістів ЦВЛК, які мають діскреційні повноваження, щодо спростування або не спростування наданими документами позивачем, як і не містять інформації про огляд лікарів. постанова ЦВЛК містить формальні підстави не затвердження первинної постанови, які жодним чином не стосуються здоров`я Позивача та не впливає на придатність/непридатність до військової служби.
Отже, враховуючи дискреційні повноваження ЦВЛК та право позивач на оскарження постанови ЦВЛК, не відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, якої встановлено в ході розгляду справи, суд приходить до висновку про її скасування та зобов`язання повторно розглянути постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка оформлена довідкою від 18.04.2024 № 1276.
Водночас, позовні вимоги про визнання протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка оформлена довідкою від 25.07.2024 № 1374, не підлягають задоволенню, оскільки оскарженню у судовому порядку, за приписами пункту 2.4.10. розділу І Положення № 402 підлягають тільки постанови ВЛК регіонів та постанови ЦВЛК.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Дотримуючись положень конституційного принципу «розподілу влади», який не передбачає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, суд враховує, що завдання адміністративного судочинства полягає у гарантуванні дотримання прав та інтересів фізичних та юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Разом з тим, оскаржувана постанова ЦВЛК є одним із способів реалізації відповідачем повноважень в сфері проходження громадянами України військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, положень проаналізованого законодавства, наявних у матеріалах справи доказів та встановлених судом обставин справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягає стягненню сплачений при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 605,60 грн.
Відповідно до частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст. ст. 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 (відповідач-1), Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (відповідач-2), задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 10.06.2024 № 6767/7.
Зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України повторно розглянути постанову Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка оформлена довідкою від 18.04.2024 № 1276.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України (01133, м. вул. Госпітальна, буд. 16; код ЄДРПОУ 08356179) судовий збір у розмірі 605,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя А.О. Коренев
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 23.12.2024 |
Номер документу | 123901827 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні